חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19-12 באוגוסט 2014)

המשלחת הפלסטינית למשא ומתן בקהיר (קדסנט, 19 באוגוסט 2014).

המשלחת הפלסטינית למשא ומתן בקהיר (קדסנט, 19 באוגוסט 2014).

הפסקת האש מתוארת כפצצה בעלת פתיל המתארך הודות להפסקות האש

הפסקת האש מתוארת כפצצה בעלת פתיל המתארך הודות להפסקות האש

הסכם הפסקת האש נכתב באמצעות הקסאם, ששוגר לעבר תל אביב דקה לפני כניסת הפסקת האש לתוקפה  (דף הפייסבוק רשת פלסטין להסברה פרסם ב-11 באוגוסט 2014 )

הסכם הפסקת האש נכתב באמצעות הקסאם, ששוגר לעבר תל אביב דקה לפני כניסת הפסקת האש לתוקפה (דף הפייסבוק רשת פלסטין להסברה פרסם ב-11 באוגוסט 2014 )

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים  במחסום ליד בית פוריכ במזרח שכם .

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים במחסום ליד בית פוריכ במזרח שכם .

עימותים סמוך לקבר רחל (צפון בית לחם (ופא, 15 באוגוסט 2014).

עימותים סמוך לקבר רחל (צפון בית לחם (ופא, 15 באוגוסט 2014).

הפגנות תמיכה ברצועת עזה.

הפגנות תמיכה ברצועת עזה.

הפגנות תמיכה ברצועת עזה.

הפגנות תמיכה ברצועת עזה.

פינוי פצועים פלסטינים לטיפול בתורכיה דרך מעבר ארז (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 באוגוסט 2014)

פינוי פצועים פלסטינים לטיפול בתורכיה דרך מעבר ארז (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 באוגוסט 2014)

חאזם אבו מראד, מפקד יחידת החבלה של חמאס,עומד בסמוך לנפלי פצצות, שנוטרלו (דף הפייסבוק עזה אלאן, 13 באוגוסט 2014).

חאזם אבו מראד, מפקד יחידת החבלה של חמאס,עומד בסמוך לנפלי פצצות, שנוטרלו (דף הפייסבוק עזה אלאן, 13 באוגוסט 2014).

דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח פרסם תמונה של פלסטינים, מכינים יחד בקבוקי תבערה תחת הכותרת

דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח פרסם תמונה של פלסטינים, מכינים יחד בקבוקי תבערה תחת הכותרת "ההתנגדות מאחדת".

  • בקהיר נמשכו השיחות העקיפות להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח. השיחות הללו לוו בהסכמות על הפסקת אש. האחרונה שבהן ל-24 שעות החל מחצות ה-18 באוגוסט 2014. ב-19 באוגוסט 2014 אחר הצהרים הופרה הפסקת האש באופן חד-צדדי, מששוגרו שלוש רקטות לעבר באר שבע ונתיבות. צה"ל הגיב בתקיפות מהאוויר נגד מטרות טרור ברצועה. בתקשורת הישראלית דווח, כי משלחת ישראל בקהיר הונחתה לשוב ארצה.
  • בחודשים האחרונים עצרו כוחות הביטחון הישראליים כמה עשרות פעילי חמאס ביהודה, שומרון וירושלים. הפעילים הללו היו מעורבים בהקמת תשתית צבאית, שהתכוונה לבצע פיגועים בישראל ולפעול נגד הרשות הפלסטינית. פעילי התשתית הוכוונו על ידי בכיר חמאס השוהה כיום בתורכיה, וע"י מפקדה קדמית, שהוקמה בירדן. ברשות פעילי התשתית נמצאו אמצעי לחימה רבים. 
כללי
  • ב-11 באוגוסט 2014 הושגה הפסקת אש נוספת של 72 שעות משלחות ישראל, חמאס והרשות הפלסטינית הגיעו למצרים לדיון בהסדרה ארוכת טווח בתיווך מצרי, המתבססת על היוזמה המצרית. עם סיום סבב השיחות, הוכרז ב-13 באוגוסט 2014 על הארכת הפסקת האש בחמש יממות נוספות במהלכה נמשכו המגעים בין הצדדים. ב-18 באוגוסט 2014 מועד פקיעת ההארכה, פרסמה מצרים הודעה רשמית לפיה הסכימו הצדדים להאריך את הפסקת האש ל-24  שעות נוספות כדי לנסות להשלים את המשא ומתן. ב-19 באוגוסט 2014 אחר הצהרים הופרה הפסקת האש בעקבות ירי שלוש רקטות מרצועת עזה לעבר באר שבע ונתיבות.
  • מדיווחי התקשורת הערבית עולה, כי ההסכם המתגבש עתה בקהיר, כולל את הנושאים, שניתן להגיע עליהם להסכם: הפסקת הפעילות הצבאית, הקלה בכניסות לרצועת עזה, הרחבת המרחב המותר לדיג ושיקום רצועת עזה. לעומת זאת, דווח, כי  הדיון בנושאים בעייתיים, שבנסיבות הנוכחיות לא ניתן להגיע סביבם להסכמה, נדחה להמשך (פירוז הרצועה, הקמת נמלי ים ואוויר, פתיחת מעבר רפיח, שחרור עצורים והחזרת גופות). לנוכח ירי הרקטות ספק רב אם יושג הסכם בטווח הזמן המיידי (הפסקת האש הנוכחית) ולא ברור לנו מה יהיו מרכיביו.
  • להלן עיקרי התבטאויות של הצדדים השותפים לשיחות.
ישראל
  • בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי ישראל נמצאת בעיצומה של מערכה צבאית ומדינית משולבת. לדבריו המשלחת הישראלית למשא ומתן בקהיר פועלת מיומה הראשון תחת הנחיה לעמוד בתוקף על צרכי הביטחון של מדינת ישראל. הוא הוסיף, כי רק אם ינתן מענה לצרכים הביטחוניים תסכים ישראל להבנות (אתר משרד ראש הממשלה, 17 באוגוסט 2014).
  • בדברים, שנשא הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, אמר, כי יתכן שהמבצע לא תם עדיין. לדבריו צה"ל ימשיך להגן על ישראל ולפעול בכל דרך, בכל שיטה ובכל זמן. לדבריו, חמאס, אשר החלה את  סדרת האירועים ביהודה ושומרון בחטיפתם של שלושת הנערים, ובכך שפתחה באש לעבר הדרום, חשה עתה את גודל הטעות שעשתה (דובר צה"ל, 13 באוגוסט 2014).
הרשות הפלסטינית
  • בדברים, שנשא אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בפגישת ההנהגה הפלסטינית בראמאללה, הוא אמר כי הדבר החשוב ביותר עתה הוא הפסקת הלחימה. לאחר מכן יש לדון על שאר הבעיות והדרישות. הוא הביע הערכה למצרים על התפקיד שהיא ממלאת במשא ומתן והדגיש, שהרשות הפלסטינית דבקה ביוזמה המצרית (טלוויזיה פלסטינית ממסדית, 16 באוגוסט 2014).
חמאס
  • במקביל למשא ומתן בקהיר מנהלת חמאס קמפיין ההסברתי הכולל כמה מרכיבים:
  • ביסוס "מיתוס הניצחון"-  במהלך נאום שנשא סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, במהלך עצרת תמיכה בחמאס, שנערכה ברפיח הוא אמר, כי זוהי הפעם  הראשונה בה היו נמלי התעופה של ישראל "תחת מצור". הוא טען גם, כי מאות חיילים ישראליים נהרגו, נפצעו או נפלו בשבי. עוד הוסיף, כי תושבי הדרום עדיין אינם יכולים לשוב לבתיהם משום "שחמאס עדיין לא אפשרה להם". לדבריו נוכח "הניצחון הגדול" במערכה הם ימשיכו לפעול לשחרור האדמות הפלסטיניות ולא רק לשחרור המעברים (אלאקצא, 17 באוגוסט 2014). גורם בכיר בחמאס אמר, כי הזרוע הצבאית שמרה במשך כל הזמן על כוח האש שלהם והמשיכה לשגר רקטות באותה כמות ובאותה איכות עד לרגע האחרון. כמו כן נשמר במהלך כל הזמן הקשר בין הזרועות הצבאיות, הביטחוניות והפוליטיות  של חמאס (אלאיאם, 9 באוגוסט 2014) .
  • מנגד מנסה חמאס למזער את ההישגים הצבאיים הישראליים. זאת, בין השאר, על ידי העלאת הטענה, כי האבדות בקרב פעיליה הצבאיים היו נמוכות לעומת האזרחים הרבים, שהרגה ישראל. בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, שהעדיף להישאר בעילום, שם מסר, כי אחת "ההפתעות בלחימה" היא המספר הקטן יחסית של אבדות בשורות הזרוע הצבאית. לדבריו, במהלך הפעולות נהרגו לא יותר מעשרים פעילים. הוא ציין, כי בכירי הזרוע הצבאית נשארו כולם בחיים וצה"ל לא ניסה לחסל אפילו אחד מהם (אלאיאם, 9 באוגוסט 2014). להערכתנו חמאס איבדה במהלך הלחימה מאות פעילים שאת זהותם היא מנסה לשמור בסוד.
  • העלאת הטענה, כי לאחר הלחימה נשמרו יכולותיה הצבאיות של חמאס-  במסגרת זאת מקיימת חמאס סיורי עיתונאים באזורי הלחימה בסיורים אלו הציגופעיליה הצבאיים את יכולותיה בתחום המנהרות ובתחום ייצור ופיתוח אמצעי הלחימה הנמצאים ברשותם (אנטוליה, 18 באוגוסט 2014). במסגרת זאת דווח, כי חמאס ממשיכה לייצר רקטות ארוכות טווח .
  • הפרחת איומים כלפי ישראל אם לא תענה לדרישות חמאס. זאת ע"י האשמת ישראל באי התקדמות בשיחות והעלאת איום, כי הפסקת האש הנוכחית תהיה האחרונה. בראיון שהעניק אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, אמר, כי אם ישראל תסרב לדרישות הפלסטיניות זכותה של "ההתנגדות" לנקוט בכל האמצעים כדי להשיג את דרישותיה. לדבריו "ההתנגדות" היא זו שקובעת את הדרך המתאימה לניהול המערכה הבאה כדי להשיג את מטרות העם הפלסטיני. היא יכולה להמשיך את המערכה נגד ישראל כדי לכפות עליה כל מיני דברים והיא אינה פוחדת ממנה (אלערבי אלג'דיד, 17 באוגוסט 2014). 
ירי רקטות לעבר ישראל – סיכום שבועי
  • ככלל, נשמרו הפסקות האש על ידי כלל ארגוני הטרור ברצועה. אולם בסמיכות זמנים לפקיעת מועדי הפסקת האש ועד להארכתן בוצע ירי ספוראדי לעבר ישראל:
  • ב-14 באוגוסט 2014-  אותרו נפילות רקטות בשטחים פתוחים. במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  
  • ב-13 באוגוסט2014 בשעה 2200, כשעתיים לפני מועד פקיעת הפסקת האש, אותרה נפילת רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-13 באוגוסט 2014- בשעות הערב יירטה מערכת כיפת ברזל רקטה מעל לעיר נתיבות. שתי רקטות נוספות נפלו בשטחם פתוחים במועצה האזורית שדות הנגב. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח באזור המועצה האזורית אשכול.
נפילות רקטות בשטח ישראל מאז ההכרזה על הפסקת האש[1]

נפילות רקטות בשטח ישראל מאז ההכרזה על הפסקת האש

נפילות רקטות בחתך חודשי (2014-2013)

נפילות רקטות בחתך חודשי (2014-2013)

נפילות רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי[2]

נפילות רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי

תגובות צה"ל
  • בהתאם להחלטת ישראל להגיב על כל ניסיון לירי לעבר ישראל, ביצעו כלי טיס של חיל האוויר מספר תקיפות של מטרות טרור :
  • בליל 14-13 באוגוסט 2014- תקפו כלי טיס של חיל האוויר מטרות טרור בח'אן יונס שבצפון הרצועה ושטחים במרכז הרצועה.
  • ב-14 באוגוסט 2014 -בשעות הבוקר המוקדמות תקפו כלי טיס של חיל האוויר מטרות טרור ברצועת עזה ביניהם מרחבי שיגור רקטות (דובר צה"ל, 14 באוגוסט 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי הותקפו שטחים באזור בית לאהיא ובמזרח העיר עזה.
  • דובר חמאס פוזי ברהום אמר, כי התקיפות, שבוצעו לאחר ההודעה על הפסקת האש, מהוות הפרות חמורות ולא מוצדקות וביקש ממצרים למנוע מישראל לתקוף (מען, אלרסאלה.נט, 14 באוגוסט 2014).
חשיפת תשתית טרור של חמאס[3]
  • בחודשים האחרונים עצרו כוחות הביטחון כמה עשרות פעילי חמאס ביהודה, שומרון וירושלים, שהיו מעורבים, על פי החשד, בהקמת תשתית צבאית, שהתכוונה לבצע פיגועים בישראל. על פי שירות הביטחון הכללי עסקה התשתית בעיקר בגיוס פעילים ורכש אמצעי לחימה ויתכן שאף תכננו לחולל מהפכה נגד הרשות הפלסטינית. במסגרת החשיפה אותרה אמצעי לחימה ותחמושת רבים וסכומי כסף גדולים. בראש התשתית עמד ריאד נאצר תושב דיר קדיס (אזור ראמאללה) שהיה כלוא בעבר בישראל.
  • ריאד נאצר גויס על ידי צאלח ערורי, שגורש מישראל ושוהה כיום בתורכיה[4]. טרם גירושו הטיל ערורי על ריאד נאצר לבנות תשתית נרחבת של חמאס ביהודה ושומרון כדי לערער את היציבות בשטח ואף לעורר  אנתיפאדה שלישית. במסגרת זו הוקמו מספר חוליות מקומיות, בהפעלתו הישירה של ריאד נאצר. בין היתר הוקמו חוליות בשכם, בית לחם, אזור יתיר, ירושלים, טול כרם. לתשתית גויסו גם מומחים בתחום ההנדסה והכימיה. לדברי שירות הביטחון הכללי אחת ממטרות התשתית הייתה לבצע הפיכה ברשות הפלסטינית אולם ככל הנראה התוכנית הייתה עדיין בשלבי גיבוש ראשוניים.
  • כמו כן הוקמה עבור תשתית הטרור הזאת מעין מפקדה קדמית בירדן, שבה הדמות המרכזית הייתה עודה זהראן המתגורר בירדן. עודה זהראן שימש, על פי החשד, כאיש הקשר בין הפעילים ביהודה ושומרון לבין הפעילים בחו"ל. לפעילי התשתית הועברו סכומי כסף גדולים לרכש אמצע לחימה והכנת דירות מסתור, שנועדו לשמש כמחסני אמצעי לחימה או מעבדות לייצור אמצעי לחימה.

מימין: חלק מאמצעי הלחימה, שנמצאו. משמאל: אחד המחבואים בהם הוסתרו אמצעי הלחימה (שירות הביטחון הכללי 18 באוגוסט 2014)
מימין: חלק מאמצעי הלחימה, שנמצאו. משמאל: אחד המחבואים בהם הוסתרו אמצעי הלחימה (שירות הביטחון הכללי 18 באוגוסט 2014)

  • מחקירת המעורבים עלה, כי ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס היה מודע להקמתה של התשתית שהייתה לדבריו בשלבי "בניין הכוח". בעקבות החשיפה עדכנו גורמי הביטחון הישראליים את מנגנוני הביטחון הפלסטינים וגורמים רשמיים בירדן, אשר משטחה פעלו חלק מאנשי התשתית.
  • מגויסים נוספים, שפעלו במסגרת התשתית :
  • ד"ר מג'די מפארג'ה – בן 32, פעיל מנגנון הביטחון של חמאס ומומחה למחשבים. גויס לחמאס במלזיה ועבר התמחות בהצפנה ותקיפות סיבר[5]. נעצר במאי 2014 על ידי שירות הביטחון הכללי. לדבריו שימש שליח של חמאס ואחד מאנשי הקשר בין ירדן, תורכיה ויהודה ושומרון.
  • צלאח ברכאת– אזרח ישראלי בן 35 מבית צפאפא. נעצר ביולי 2014 בחשד למעורבות בתשתית על פי החשד שימש כשליח התשתית בירדן.
  • מחמוד כפאיא, בן 24 מביתוניא שימש, על פי החשד, כאיש אמצעי הלחימה ביהודה ושומרון. עם מעצרו הסגיר אמצעי לחימה רבים.
  • מחמוד אבו דאוד, בן 26 מאזור חברון – פעל על פי החשד לגיוס חוליות טרור, שתכננו פיגועי חטיפה והרג באזור חברון. בתחילת 2014 נעצר למעצר מנהלי ושבת רעב. ככל הנראה מעצרו הביא לשיבוש תוכנות הפיגועים של התשתית. 
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי אבו מאזן הורה לגורמי ביטחון פלסטינים לעקוב אחר הפרסומים, באמצעי התקשורת הישראליים, ולנסות להשיג מידע נוסף בנושא. לדבריו השלכות הנושא על המצב הפלסטיני תהיינה חמורות ביותר, במיוחד לאור העובדה שהגופים הישראליים פרסמו רשימת שמות של עצורים, והודאות וצילומים של אמצעי הלחימה שהוחרמו (ופא, 18 באוגוסט 2014).
הריסת בתי המחבלים שחטפו ורצחו את שלושת הנערים
  • בליל 18-17 באוגוסט 2014 הרסו כוחות הביטחון הישראליים את בתי שני המחבלים ואטמו את דירתו של מחבל שלישי, שהיו מעורבים בחטיפה וברצח שלושת הנערים בגוש עציון (12 ביוני 2014). פעילות זו נעשתה בעקבות פסיקת בג"צ, שדחה את העתירות בנושא. במסגרת הפעילות הרסו הכוחות שני בתים בהם התגוררו שנים מהרוצחים ואטמו מרתף שבו התגורר המחבל השלישי, אשר שילח את המחבלים לביצוע פעולת החטיפה (הוא נעצר במהלך חודש יולי דרומית מזרחית לראמאללה). במהלך הפעילות, שארכה כשש שעות, לא נתקלו הכוחות בהתנגדות משמעותית למעט מספר הפגנות מקומיות (משטרת ישראל, 18 באוגוסט 2014).
  • בתגובה להריסת הבתים ברך סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, את המשפחות ואמר כי מדיניות הריסת הבתים לא תצליח לשבור את חמאס וכי ישראל תישא בתוצאות "פשעיה" ביהודה ושומרון (דף הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 18 באוגוסט 2014). 
אירועים בשטח
  • ביהודה ושומרון נמשכה האלימות במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. רוב ההפגנות יום התקיימו בערים הגדולות ובמוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום, בית אמר ועוד).
  • להלן אירועים נוספים:
  • 11 באוגוסט 2014 –במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים לסיכול טרור בקבלאן (דרומית לשכם) התבצר פלסטיני, שהיה חשוד בפעילות טרור בביתו. כוחות הביטחון פעלו במגוון אמצעים כדי להוציאו. הפלסטיני פתח בירי לעבר הכוחות אשר השיבו באש והוא נהרג (משטרת ישראל, 11  באוגוסט 2014).
  • 13 באוגוסט 2014 – עצרו כוחות הביטחון הישראליים 57 חשודים בהפרות סדר בשכונות המזרחיות של ירושלים (משטרת ישראל, 13 באוגוסט 2014).
הפגנות הזדהות עם רצועת עזה
  • חמאס ממשיכה לקרוא לתושבי יהודה ושומרון לתמוך ברצועת עזה. ביום שישי 15 באוגוסט 2014 קיימו תושבי יהודה ושומרון במספר צעדות. במהלך הצעדות הונפו דגלי חמאס. צעדות התקיימו בשכם, בחברון, בראמאללה ג'נין ועוד. בשכם אף הונף דגל הזרוע הצבאית גדודי עז אלדין אלקסאם. במהלך ההפגנות התעמתו המפגינים עם כוחות הביטחון הישראליים.

מימין: כרזה, שהתפרסמה בדף הפייסבוק של הגוש האסלאמי של אוניברסיטת אלנג'אח בשכם, המזמינה את תושבי מחוז שכם להגיע לצעדה ב-15 באוגוסט לאחר תפילות יום השישי. הצעדה תתקיים תחת הכותרת "כולנו התנגדות" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 14 באוגוסט 2014). משמאל: הזמנה, שפרסמה חמאס לצעדה  שהתקיימה בחברון תחת הכותרת "כולנו התנגדות" (דף הפייסבוק עזה אלאן, 13 באוגוסט 2014).
מימין: כרזה, שהתפרסמה בדף הפייסבוק של הגוש האסלאמי של אוניברסיטת אלנג'אח בשכם, המזמינה את תושבי מחוז שכם להגיע לצעדה ב-15 באוגוסט לאחר תפילות יום השישי. הצעדה תתקיים תחת הכותרת "כולנו התנגדות" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 14 באוגוסט 2014). משמאל: הזמנה, שפרסמה חמאס לצעדה  שהתקיימה בחברון תחת הכותרת "כולנו התנגדות" (דף הפייסבוק עזה אלאן, 13 באוגוסט 2014).

המצב במעברים
  • מאז 8 ביולי ועד ל-18 באוגוסט 2014 עברו במעבר כרם שלום 4,191 משאיות אספקה לרצועת עזה. כמו כן הועברו במלך תקופה זו  4.44 מיליון ליטרים של דיזל עבור תחנת הכוח, 1.39 מיליון ליטרים עבור אונר"א. 7.14 מיליון ליטרים של דלק ו-3.51 מיליון ליטרים של בנזין לתחבורה. כמו כן הועברו 3,624 טונות של גז לצריכה ביתית. יצוין, כי במהלך מצבע "צוק איתן" המעבר היה פתוח כמעט בכל יום למרות ירי הרקטות ופצצות המרגמה, שהפחית את היקף התנועה במעבר. משנכנסו לתוקפן הפסקות האש התאפשרה הכנסת כמות גדולה יותר של אספקה לרצועה (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 באוגוסט 2014).
  • במעבר ארז, המשמש למעבר בני אדם, עברו במהלך התקופה 227 אמבולנסים. כמו כן עברו במעבר כמה אלפי בני אדם אשר נכנסו לישראל. חלקם זרים, שיצאו מהרצועה (1,928)  וחלקם פלסטינים שיצאו לקבלת טיפול רפואי (1,676). כמה עשרות פצועים יצאו דרך המעבר לטיפול בתורכיה (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 באוגוסט 2014).
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח ממשיך להיות סגור במרבית הזמן למעט פתיחתו "אד הוק" לפרקי זמן קצרים. סוגיית פתיחת המעבר ממשיכה להוות נושא חשוב, שמועלה  ע"י המשלחת הפלסטינית בקהיר. מצרים עומדת על כך שכל הסדר בנושא המעבר יעשה בשיתוף עם הרשות הפלסטינית. לדברי ראמי חמדאללה ראש ממשלת האחדות הלאומית, מדובר בפתיחת מעבר רפיח בתיאום בין הרשות הפלסטינית לבין שלטונות מצרים. לדבריו המצרים רוצים שהפיקוח על המעבר יהיה פלסטיני מצרי הם דורשים שכוחות המשמר הנשיאותי הפלסטיני יאיישו את המעבר ויפקחו על התיאום הביטחוני עם הצד המצרי (אלשרק אלאוסט, 14 באוגוסט 2014).
  • באשר לרעיון פיקוח צד שלישי על המעבר הדגיש מקור מצרי, כי המשלחת שהציע האיחוד האירופאי לשלוח כדי לסייע לפקח על מעבר רפיח תוכל לשהות רק בצידו הפלסטיני של המעבר. שכן, לדבריו, הצד המצרי של המעבר נמצא בשליטה בלעדית מצרית (אלמצרי אליום, 16 באוגוסט 2014).
אוכלוסיית רצועת עזה
  • כריס גנס, דובר אונר"א, עדכן, כי חלה עלייה במספר תושבי הרצועה השוהים במקלטי אונר"א בצפון הרצועה לדבריו שוהים כיום 237,659  תושבים ב-81 מחסות של אונר"א . כמו כן מספקת אונר"א שירותים לעוד אלפי בתי ספר, שאינם של הסוכנות, ברחבי הרצועה (דף הטוויטר של דובר אונר"א, 18 באוגוסט 2014).
שיקום רצועת עזה
  • מחמד מצטפא, סגן ראש הממשלה ושר הכלכלה בממשלת ההסכמה הלאומית אמר, כי במהלך חודש ספטמבר תערכנה שתי ועידות תורמים לשיקום הרצועה. ועידה, שתהיה ועידה בינלאומיות ותהווה מפגש של המדינות התורמות, תתקיים בקהיר בתחילת ספטמבר, הועידה השנייה תתקיים לקראת סוף ספטמבר, בשולי העצרת הכללית של האו"ם, בה ידונו בהגשת סיוע תקציבי לרשות הפלסטינית (אלאיאם, 17 באוגוסט 2014).
  • משרד החוץ של נורווגיה הכריז, כי ממשלות נורווגיה ומצרים החליטו, בתמיכת יו"ר הרשות הפלסטינית, לקיים ועידה בנושא פלסטין אשר תתמקד בשיקומה של רצועת עזה. הועידה תתקיים בקהיר ההזמנות לוועידה ישלחו לאחר שיושג הסכם כתוצאה מהמשא ומתן המתנהל כעת המצרים בין הצדדים (אתר משרד החוץ הנורווגי, 18 באוגוסט 2014).
הגשת סיוע לרצועת עזה
  • לנוכח הפסקת האש החלו מדינות שונות לשגר סיוע לרצועה:
  • ארגון הסהר האדום של מאע"מ הודיע ב-14 באוגוסט 2014, כי שלח שני מטוסי סיוע לפלסטינים. המטוסים נחתו בירדן והציוד הועבר על ידי אגודת הצדקה הירדנית לאונר"א (15 באוגוסט 2014,  WAM).
  • מתאם ארגון הסיועהתורכי TIKAהודיע כי סיוע הומניטארי הכולל 12 משאיות מזון משומר ומוצרים נוספים יגיעו לרצועת עזה ב-19 באוגוסט. זהו המשלוח השני, שמשגר הארגון לרצועה (אנטוליה, 18 באוגוסט 2014).
  • ארגון הסהר האדום התורכי הודיע, כי ישגר סיוע במהלך הימים הקרובים. על פי משרד החוץ המצרי וארגון הסהר האדום התורכי, זהו הארגון הוא היחיד, שהורשה על ידי רשויות מצרים, לספק סיוע לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (אנטוליה, 15 באוגוסט 2014).
  • ממשלת ונצואלה הודיעה כי תרמה 12 טונות של ציוד הומניטארי. הציוד כולל תרופות, מזון משומר, בגדים, נעלים ערכות היגיינה מיטות לבתי חולים כסאות גלגלים ומזרונים. הציוד אמור להיכנס לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. כמו כן ישלחו פצועים וילדים יתומים מרצועת עזה לוונצואלה.

מימין:  תרומות, שנשלחו מבריטניה  מגיעות לבית ספר של אונר"א. משמאל: ציוד רפואי שנשלח מקטר והועבר לאחד מבתי החולים ברצועה (עזה אלאא'ן, 13 באוגוסט 2014).
מימין:  תרומות, שנשלחו מבריטניה  מגיעות לבית ספר של אונר"א. משמאל: ציוד רפואי שנשלח מקטר והועבר לאחד מבתי החולים ברצועה (עזה אלאא'ן, 13 באוגוסט 2014).

הרוגים כתוצאה מפיצוץ נפלים
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותם של שישה בני אדם ב-13 באוגוסט 2014 כתוצאה משני פיצוצים שאירעו בבית לאהיא. ארבעה מההרוגים היו פלסטינים מיחידת החבלנים של משרד הפנים והשניים הנותרים היו עיתונאים (אחד איטלקי והשני פלסטיני). על פי הדיווחים נהרגו השישה מפיצוץ נפלים של טילים ומרגמות ישראליים, שנותרו בשטח ושיחידת החבלנים עמלו על ניטרולם (פאל טודיי, 13 באוגוסט 2014). 
פעילות להגשת תביעות נגד ישראל
  • בדברים, שנשא בח'רטום בירת סודאן,  ברך אסאמה חמדאן, הממונה על יחסי החוץ בחמאס, את אלה המנסים לתבוע את ישראל בבתי הדין הבינלאומיים. הוא אמר, כי חמאס תגיש לעוסקים במלאכה את ההוכחות והראיות "להפרות ולפשעים של ישראל". הוא קרא לחזק את נשק החרם על תוצרת ישראלית והפסקת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל  (אלערבי אלג'דיד, 16 באוגוסט 2014). יוזכר, כי גם לאחר מבצע "עופרת יצוקה" נערכה חמאס להגשת "הוכחות" (מוטות ובלתי אמינות) לגופים הבינלאומיים, שפעלו נגד ישראל.
  • הועדה המדינית של המועצה הלאומית הפלסטינית התכנסה ברבת עמון בראשות סלים זענון, יו"ר המועצה. בהודעה, שפורסמה בסיום הפגישה קראו חברי הועדה לוועדה הבינלאומית של מועצת זכויות האדם של האו"ם לחקור את "הפשעים", שביצעה ישראל ולהעמיד את האשמים בהם לדין בינלאומי. כמו כן הודגש בהודעה הצורך של הרשות הפלסטינית לחתום על אמנת רומא כדרך גישה את בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) כדי שאפשר יהיה להגיש תביעות נגד הישראלים  (ופא, 14 באוגוסט 2014).
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית אמר, כי נעשות הכנות מדוקדקות טרם הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג. זאת, כדי שלא יקרה מצב שהם יפסידו בתביעה כאשר היא תוגש לבית המשפט (אלשרק אלאוסט, 14 באוגוסט 2014).
החרמת תוצרת ישראל
  • נמשכת הפעילות ביהודה ושומרון להחרמת תוצרת ישראל. מחמוד אלהבאש,השופט השרעי העליון של הרשות הפלסטינית אסר לקיים סחר קנייה ומכירה של מוצרים ישראליים במיוחד אלה אשר יש להם חלופה מתוצרת מקומית או מיובאת (17 באוגוסט 2014, PNN).

כרזות הקוראות להחרים תוצרת ישראלית. מימין: רובה M-16 המורכב ממוצרים ישראליים, בהסבר נכתב שיותר       מ-16% מכל תשלום עבור מוצר ישראלי מופנה לצה"ל (עזה אלאן, 15 באוגוסט 2014). משמאל: טנק המורכב ממוצרים ישראליים (PALINFO, 17 באוגוסט 2014).
כרזות הקוראות להחרים תוצרת ישראלית. מימין: רובה M-16המורכב ממוצרים ישראליים, בהסבר נכתב שיותר מ-16% מכל תשלום עבור מוצר ישראלי מופנה לצה"ל (עזה אלאן, 15 באוגוסט 2014). משמאל: טנק המורכב ממוצרים ישראליים (17 באוגוסט 2014,  PALINFO ).