מבט לאיראן

21-7 ביולי 2022 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת שגריר איראן בדמשק עם סגן שר החוץ הסורי (איסנ

פגישת שגריר איראן בדמשק עם סגן שר החוץ הסורי (איסנ"א, 8 ביולי 2022).

מפגש בנוכחות הקונסול האיראני בחלב במפקדת המיליציה לואא' אלבאקר (Syria.tv, 10 ביולי 2022).

מפגש בנוכחות הקונסול האיראני בחלב במפקדת המיליציה לואא' אלבאקר (Syria.tv, 10 ביולי 2022).

פגישת שגריר איראן בסוריה עם שרת התרבות הסורית (איסנ

פגישת שגריר איראן בסוריה עם שרת התרבות הסורית (איסנ"א, 16 ביולי).

פגישת שר החוץ האיראני עם שגריר איראן החדש בבירות (פארס, 10 ביולי 2022).

פגישת שר החוץ האיראני עם שגריר איראן החדש בבירות (פארס, 10 ביולי 2022).

פגישת שגריר איראן בקאבול עם שר החוץ של הטאלבאן (פארס, 17 ביולי).

פגישת שגריר איראן בקאבול עם שר החוץ של הטאלבאן (פארס, 17 ביולי).

עיקרים
  • נשיאי איראן, רוסיה ותורכיה קיימו ב-19 ביולי 2022 פגישת פסגה בטהראן במסגרת תהליך אסטנה להסדרה בסוריה. בפגישתו עם נשיא תורכיה הזהיר מנהיג איראן ח’אמנהאי מפני פעולה צבאית תורכית בצפון סוריה.
  • נשיא איראן ראיסי שוחח ב-10 ביולי 2022 בטלפון עם נשיא סוריה אסד וקרא למימוש ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות במהלך ביקורו של הנשיא הסורי בטהראן בחודש מאי 2022.
  • ערב ביקורו של הנשיא אסד בעיר חלב, לראשונה מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, קיים הקונסול האיראני בעיר ביקור במפקדת מיליציה סורית פרו-איראנית במזרח חלב. במפגש נכחו מפקד המיליציה, איש דת שיעי בכיר, מפקדים מחזבאללה ומפקדי מיליציות פרו-איראניות מהאזור.
  • איראן מינתה את מג’תבא אמאני, לשעבר ראש הלשכה לשמירת אינטרסים בקהיר, לתפקיד השגריר החדש בלבנון.
  • מקורות עיראקים דיווחו, כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, ביקר בראשית יולי 2022 בצפון עיראק ונפגש עם נציגי שתי המפלגות הכורדיות הגדולות במאמץ לתווך ביניהן ולפתור את המחלוקת ביניהן סביב מינוי נשיא עיראק.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • נשיאי איראן, רוסיה ותורכיה קיימו ב-19 ביולי 2022 פגישת פסגה בטהראן במסגרת תהליך אסטנה להסדרה בסוריה. נשיא איראן ראיסי אמר בפגישת הפסגה של שלושת הנשיאים, כי ריבונות סוריה מהווה “קו אדום” מבחינת איראן. הוא ציין, כי נוכחותה הבלתי-חוקית של ארצות הברית בסוריה היא הסיבה לחוסר יציבות במדינה והדגיש את תמיכת איראן בפתרון פוליטי בסוריה ובהמשך המאבק בטרור. כמו כן, גינה ראיסי את המשך הסנקציות הכלכליות נגד סוריה (פארס, 19 ביולי 2022).
  • במקביל לפסגה המשולשת, הגיע שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד, לביקור בטהראן. בפגישתו עם נשיא תורכיה, רג’פ טאיפ ארדואן, הזהיר מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, מפני פעולה צבאית של תורכיה בסוריה. ח’אמנהאי הדגיש את חשיבות שלמותה הטריטוריאלית של סוריה ואמר, כי מבצע צבאי בצפון סוריה יהיה לרעתן של תורכיה, סוריה והאזור. הוא ציין, כי יש להיאבק בטרור, אך פעולה צבאית בסוריה תשרת את הטרוריסטים. ח’אמנהאי הביע נכונות לשיתוף פעולה בין איראן לתורכיה במערכה נגד קבוצות הטרור בסוריה והוסיף, כי יש לפתור את סוגיית סוריה באמצעות שיחות בין איראן, תורכיה, סוריה ורוסיה (פארס, 19 ביולי 2022).
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, שוחח ב-10 ביולי 2022 בטלפון עם נשיא סוריה, בשאר אסד, ובירך אותו לרגל חג הקורבן. ראיסי קרא למימוש ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות במהלך ביקורו של הנשיא אסד בטהראן בחודש מאי 2022. הוא הדגיש את תמיכתה הנמשכת של איראן ב”ציר ההתנגדות”, במיוחד בסוריה, והצהיר, כי איראן תומכת בכינון שלום ויציבות במדינה ומתנגדת לכל התערבות זרה בה. הנשיא אסד ציין, כי אויבי איראן וסוריה נחלשים מיום ליום במערכה כנגד “ציר ההתנגדות” וכי שתי המדינות ניצבות יחדיו במערכה זו (איסנ”א, 10 ביולי 2022).
  •  שגריר איראן בסוריה, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש ב-8 ביולי 2022 עם סגן שר החוץ הסורי, בשאר אלג’עפרי (Bashar al-Jafari). בפגישה דנו השניים ביחסים בין המדינות ובסוגיות אזוריות ובינלאומיות (איסנ”א, 8 ביולי 2022).
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (9 ביולי 2022) על הקמת מחנה אימונים חדש עבור המיליציות הפרו-איראניות בסוריה במרחק של שני ק”מ מהעיירה אלעבאדה שבאזור מזרח ע’וטה בסמוך לשדה התעופה הבינלאומי של דמשק. על-פי הדיווח, הקמת המחנה נמשכה חודשיים והוא כולל חצר גדולה המשמשת לאימונים בנשק קל, חדרי תצפית, חדרי מבצעים וכן חדר לאחסון נשק ותחמושת. עוד נמסר בדיווח, כי מפקדים במשמרות המהפכה הגיעו ב-7 ביולי 2022 למחנה כדי לפתוח אותו ולוודא את מוכנותו.
  • הקונסול האיראני בחלב, סיד נואב נורי (Seyyed Navab Nouri), הגיע בלילה שבין ה-7 ל-8 ביולי 2022 לביקור במפקדת המיליציה הפרו-איראנית לואא’ אלבאקר במזרח חלב. במפגש, שהתקיים ערב ביקורו של הנשיא אסד בחלב לרגל חג הקורבן, נכחו מפקד המיליציה, ח’אלד אלמרעי; איש הדת השיעי איתאללה עיד אלצאחב אלמוסוי; מפקדים מחזבאללה; ומפקדי מיליציות פרו-איראניות מהאזור. במהלך הביקור, שבו נשא איש הדת השיעי הבכיר דברים בשבח איראן ו”חזית ההתנגדות”, העניק הקונסול לאלמרעי את “חרב עלי” כתשורה (Syria.tv, 10 ביולי 2022).
  • מט’לום עבדי (Mazloum Abdi), מפקד כוחות סוריה הדמוקרטיים (SDF) , הפועלים בהובלה כורדית, קרא לאיראן ולרוסיה למנוע מתורכיה לממש את איומיה לפלוש למובלעות הנמצאות בשליטת כוחותיו בצפון סוריה. במסיבת עיתונאים, שכינס עבדי ב-15 ביולי 2022, האשים מפקד כוחות SDF את הקואליציה הבינלאומית בהנהגת ארצות הברית בנקיטת עמדה “חלשה”, שאינה מספקת כדי לשים קץ לאיומיה של תורכיה (איסנ”א, 16 ביולי 2022). בכירים איראנים הדגישו לאחרונה את התנגדות איראן לפעולה צבאית תורכית בצפון סוריה.
  • שגריר איראן בדמשק, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש ב-16 ביולי 2022 עם שרת התרבות של סוריה, לבאנה משוח (Lubanah Mshaweh), ודן עימה בשיתוף הפעולה התרבותי בין שתי המדינות (איסנ”א, 16 ביולי 2022).
  • מג’תבא אמאני (Mojtaba Amini) מונה כשגריר החדש של איראן בלבנון. קודם לכן, שימש אמאני כראש הלשכה לשמירת אינטרסים של איראן במצרים. הוא מחליף בתפקיד את מחמד ג’לאל פירוזניא (Mohammad Jalal Firouznia), ששימש כשגריר בבירות מאז אוגוסט 2018. ערב צאתו לבירות, נפגש אמאני עם שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, שהדגיש את הצורך בהרחבת שיתוף הפעולה בין איראן ולבנון ואת חשיבותה של לבנון ב”ציר ההתנגדות” מול ישראל. אמאני ציין, כי בכוונתו לשתף פעולה עם ממשלת לבנון ועם כלל הקבוצות והזרמים הפוליטיים במדינה (פארס, 10 ביולי 2022).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • העיתון אלערבי אלג’דיד דיווח (7 ביולי 2022), כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע לצפון עיראק וקיים פגישות עם נציגי שתי המפלגות הכורדיות הגדולות: המפלגה הדמוקרטית הכורדית (KDP) והאיחוד הפטריוטי הכורדי (PUK) במאמץ לתווך ביניהן ולפתור את המחלוקת ביניהן סביב מינוי נשיא עיראק. על-פי הדיווח, נפגש קאא’ני עם מנהיגי ה-PUK בסלימאניה ועם מנהיגי ה-KDP בארביל. עוד נמסר בדיווח, כי אם לא יגיעו שתי המפלגות להסכמה ביניהן סביב מינוי נשיא הרפובליקה, יבקש קאא’ני מ”מסגרת התיאום” (מחנה הפלגים השיעים התומכים באיראן) לתמוך במועמד ה-PUK לנשיאות עיראק. בכיר ב-KDP אמר בשיחה עם אלערבי אלג’דיד, כי מאמצי התיווך האיראנים לא עלו עד כה יפה. בכיר ב”מסגרת התיאום”, לעומת זאת, אמר לעיתון, כי תוצאות מאמצי התיווך של מפקד כוח קדס יבואו לידי ביטוי בתום חופשת חג הקורבן.
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, שוחח ב-18 ביולי 2022 בטלפון עם עמיתו העיראקי, פואד חסין (Fuad Hussein), ודן עימו בסוגיות בילטרליות ובמאמצי התיווך העיראקים בין איראן לערב הסעודית. עבדאללהיאן הביע את הערכתו על מאמציה של עיראק לקידום דיאלוג אזורי והביע את נכונות טהראן להמשיך בהתייעצויות עם בגדאד לקידום סוגיות בילטרליות ואזוריות (איסנ”א, 18 ביולי 2022).
המעורבות האיראנית באפגניסטאן
  • שגריר איראן בקאבול, בהאדר אמיניאן (Bahador Aminian), נפגש ב-17 ביולי 2022 עם שר החוץ בממשלת הטאלבאן, אמיר ח’אן מתקי (Amir Khan Muttaqi). השניים דנו, בין היתר, בסוגיית המהגרים האפגאנים לאיראן, במאבק בסמים, במחלוקות הגבול בין שתי המדינות ובקשרי המסחר ביניהן. השגריר האיראני אמר בפגישה, כי הביטחון והיציבות באפגניסטאן משרתים את האזור כולו. שר החוץ של הטאלבאן אמר, כי ארצו מעוניינת בהרחבת הקשרים עם איראן במסגרת מאמציה להפוך למרכז סחר אזורי (פארס, 17 ביולי 2022).