חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (25 – 31 בינואר 2012)

פגישת ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס עם מלך ירדן עבדאללה

פגישת ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס עם מלך ירדן עבדאללה

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

חברי משלחת חמאס בשוויץ

חברי משלחת חמאס בשוויץ

אחד מרוצחי משפחת פוגל מוגדר כ”גיבור ואגדה“

אחד מרוצחי משפחת פוגל מוגדר כ”גיבור ואגדה“

לווית שהיד בכפר נבי צאלח

לווית שהיד בכפר נבי צאלח


פגישת ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס עם מלך ירדן עבדאללה

פגישת ח’אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס עם מלך ירדן עבדאללה, בביקור ראשון מסוגו מאז 1999. (29 בינואר 2012, Palestine-info).

עיקרי המסמך

נמשך ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי השבוע אותרו שלוש נפילות.

חמאס ממשיכה בפעלתנות מדינית נמרצת בעולם הערבי. השבוע הגיע ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית לביקור רשמי בירדן, הראשון מסוגו מאז גורש משם ב-1999. אסמאעיל הניה יצא לסבב ביקורים נוסף בעולם הערבי /אסלאמי שיכלול את קטר, איראן ומדינות נוספות.

סבב שיחות נוסף בירדן בין נציגי ישראל והרשות הפלסטינית התקיים ללא התקדמות. הרשות הפלסטינית הודיעה, כי מבחינתה הסתיימו השיחות הללו וכי היא תקיים התייעצות עם הליגה הערבית לגבי ההמשך.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות

השבוע נמשך ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי. סה"כ נפלו שלוש רקטות בשטח ישראל. כל הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

סיכול ניסיון הסתננות מרצועת עזה

ב-30 בינואר עצר כוח צה"ל שני חשודים, שחצו את גדר הביטחון לעבר שטח ישראל באזור מרכז רצועת עזה סמוך למספר ישובים ישראליים. החשודים נעצרו והועברו לחקירה (דובר צה"ל, 30 בינואר 2012). 

ירי הרקטות בשנה שחלפה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה שחלפה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן נמשכו הפרות הסדר במסגרתן יודו אבנים לעבר אזרחים וכוחות הביטחון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי לעבר כוח צה"ל

 ב-25 בינואר 2012 נורתה אש מנשק אוטומטי לעבר כלי רכב של כוח צה"ל, שעסק בפעילות מבצעית. כוח צה"ל נסע ברחוב הראשי של ראמאללה, שהמה אדם, כאשר  נפתחה לעברו אש מנשק אוטומטי. חמישה קליעים פגעו בחלקו האחורי של כלי הרכב. לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב. זוהי הפעם הראשונה מזה ארבע שנים בה נורית אש לעבר כוח צה"ל (דובר צה"ל, 25 בינואר 2012).

נתפסה חוליית טרור בעזון

 בפעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי וכוח צה"ל נעצרו שני מבצעי פיגוע הירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר עזון  ב-24 בדצמבר 20112 . שני  מבצעי הפיגוע הם קטינים (בני 16 ו-17 ) מהכפר עזון. בחקירתם הודו השניים בביצוע הפיגוע ובמעורבות בפיגועי ירי נוספים כולל לעבר חיילי צה"ל, וכן מספר רב של ידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים וכוחות ביטחון באזור עזון. כמו כן התכוונו השניים לבצע פיגוע נגד כלי רכב ישראלי (דובר צה"ל, 24 בינואר 2012). 

תיעוד הירי לעבר כלי הרכב באזור עזון ב-24 בדצמבר 2011 (דובר צה"ל, 24 בינואר 2012)

פעילות מדינית של חמאס

ביקור ח’אלד משעל בירדן

ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הגיע לביקור רשמי בירדן בראש משלחת של בכירי חמאס. היה זה הביקור הראשון מסוגו מאז גורש משעל מירדן ב-1999. הביקור נערך לאחר דחיות חוזרות ונשנות . טרם הביקור הודיעו גורמים ירדניים רשמיים, כי הביקור יהיה טקסי בלבד הוא ימשך מספר שעות ולא יתקיימו במהלכו דיונים מעמיקים. עוד הוסיפו הגורמים הירדנים, כי כל הדיונים יתקיימו יחד עם יורש העצר של קטר ולא יתקיימו דיונים נפרדים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 28 בינואר 2012).

ב-29 בינואר נערכה פגישה של משלחת חמאס עם המלך עבדאללה במסגרת פגישתו של עבדאללה עם יורש העצר הקטרי. במהלך הפגישה התייחס עבדאללה לסוגיה הפלסטינית באומרו,  כי פיתרון העניין הפלסטיני הוא "אינטרס עליון של ירדן". עבדאללה הדגיש את תמיכתה הקבועה של ירדן בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות שנת 1967, שבירתה ירושלים המזרחית, באמצעות משא ומתן שיתבסס על פיתרון של שתי מדינות לשני עמים (סוכנות הידיעות הירדנית 29 בינואר 2012). 

לאחר הפגישה הצהיר ח’אלד משעל כי הפגישה הייתה חיובית והביע תקווה להידוק היחסים בין ירדן לבין חמאס. הוא  הדגיש בדבריו, כי חמאס מתנגדת לכל רעיונות ישוב הקבע של הפליטים ולרעיון "המולדת החלופית" . כמו כן הצהיר כי חמאס ערבה לביטחונה ויציבותה של ירדן (סוכנות הידיעות הירדנית 29 בינואר 2012). 

"גורם ירדני רשמי" מסר כי ביקור ח’אלד משעל בירדן נועד "לשבור את הקרח" אין יחד עם זאת אין כל כוונה לאפשר לחמאס פתיחה מחדש של לשכה במדינה (AP , 29 בינואר 2012).

המשך מסעות אסמאעיל הניה

ב-30 בינואר יצא אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, בראש משלחת חמאס לסבב ביקורים נוסף. יוסף רזקה, היועץ המדיני של ממשל חמאס אמר כי במסגרת סבב הביקורים הנוכחי, אשר ישלים את הסבב הקודם, תבקר המשלחת בקטר, איראן ומספר מדינות נוספות (פאל טודיי, 30 בינואר 2012).

העברת הלשכה המדינית של חמאס מסוריה

בעוד תהליך פינוי מפקדת חמאס מסוריה נמצא בשלב מתקדם, ממשיכה חמאס להכחיש ידיעות בדבר העברת הלשכה המדינית או למזער את משמעותן. במסגרת זאת התבטאו בכירי חמאס:

  • פוזי ברהום, דובר חמאס, הדגיש, כי אין שינוי במצב מפקדת התנועה בסוריה וכי אין החלטה בקרב התנועה לעזוב את המדינה. מנגד, מסר מקור פלסטיני כי כל מנהיגי חמאס בדמשק עזבו אותה בשל סיבות ביטחוניות (ניו יורק טיימס, 27 בינואר 2012).

  • אסאמה חמדאן, הממונה על היחסים הבינלאומיים של חמאס, הכחיש את דבר יציאתם של חלק מבכירי התנועה מסוריה ואמר כי המעבר תלוי בהחלטת התנועה (אלג’זירה.נט 17 ינואר 2012).

  • מחמוד אל זהאר, מבכירי חמאס, הבהיר כי חלק מאנשי חמאס עזבו את סוריה מתוך החלטה אישית. אולם במה שנוגע לבכירי התנועה המתגוררים בדמשק הם לא עזבו את סוריה עד כה. עם זאת אמר, כי כל האופציות פתוחות לכל אחד על פי בחירתו לעבור לקטר, תוניסיה ומצרים (אלע’ד, 28 בינואר 2012).

  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי ביקורו של משעל בירדן לא ישפיע על מעמדו של חמאס בסוריה (סוכנות הידיעות הסינית, 29 בינואר 2012).

ביקור משלחת חמאס בשוויץ

ב-12 בינואר 2012 יצאה לשוויץ משלחת של חברי המועצה המחוקקת מטעם חמאס ברצועה. בין חברי המשלחת  היו  משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, סיד אבו מסאמח וח’מיס אלנג’אר. המשלחת קיימה בשוויץ מספר פגישות עם נציגי ארגונים מקומיים ובינלאומיים. משיר אלמצרי הגדיר את הביקור כמוצלח וכ"צעד נכון בכיוון של שבירת הבידוד המדיני בו נתונים ממשל חמאס והמועצה המחוקקת" (אלרסאלה.נט, 23 בינואר 2012).

 במסגרת הפגישות  שערכו חברי משלחת חמאס יצוינו:

  • ב-14 בינואר נועדה המשלחת בג’נבה עם נציגי הקהילה האסלאמית בשוויץ ונציגי מספר מדינות ערביות (אתר פלסזטין אלא’ן, 14 בינואר 2012).

  • ב-15 בינואר נפגשה המשלחת עם חברי ועדת זכויות האדם בהתאחדות הפרלמנטים הבינלאומיים. בפגישה נכחו יו"ר ועדת זכויות האדם בהתאחדות הפרלמנטרים הבינלאומית וחברי הועדה ממדינות שונות. אנשי חמאס ביקשו מחברי הועדה לבחון מחדש את ייצוגה של הכנסת בהתאחדות. כמו כן הובטח להם כי ההתאחדות תמלא את אחריותה בהגנה על חברי המועצה המחוקקת. (אלרסאלה.נט, 15 בינואר 2012).

  • ב-16 בינואר נועדה המשלחת עם הממונים על נושא המזרח התיכון בארגון הצלב האדום במשכנו של יו"ר הצלב האדום בג’נבה (אתר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, 16 בינואר 2012) .

  • ב-18 בינואר נועדה המשלחת עם משלחת של הפרלמנט השוויצרי ודנה עימם באפיקי שיתוף פעולה ותמיכה בזכויות הפלסטיניות במישור הבינלאומי (צפא, 18 בינואר 2012).

  • חברי משלחת חמאס השתתפו בוועידה שערך הארגון לזכויות אדם באוניברסיטת ג’נבה על מנת לבחון מחדש את מדיניות אירופה בכל הנוגע לעניין הפלסטיני (אתר סיעת חמאס במועצה המחוקקת).

במסיבת עיתונאים שקיים בג’נבה סקר משיר אלמצרי את השלכות ה"מצור" על רצועת עזה ודרש  ליישום את דו"ח גולדסטון ולהעמיד את מנהיגי ישראל למשפט כפושעי מלחמה. הוא דרש לבחון מחדש את הכללת חמאס על ידי האיחוד האירופאי ברשימת ארגוני הטרור היא בכנותו אותה "טעות היסטורית ואסטרטגית", תוצאה מהלחץ של "הלובי הציוני והכיבוש הציוני". (Palestine-info , 17 בינואר 2012).

חברי משלחת חמאס בשוויץ
חברי משלחת חמאס בשוויץ . משמאל: ביקור בפרלמנט (paldf , 17 בינואר 2012)

ביקור אסמאעיל הניה בתורכיה (השלמות)

בכלי בתקשורת פורסם, כי במהלך ביקורו בתורכיה קיבל אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הבטחות לפיהן תורכיה תעניק לחמאס סיוע שנתי בסדר גודל של כ-300 מיליון דולרים. על פי הדיווחים הללו ניתן סיוע זה במקום הסיוע שהעניקה עד כה איראן ואשר הופחת באופן משמעותי (www.cumhuriyet ,  ניו יורק טיימס, 29 בינואר 2012).

בראיון לרשת CNN מתח נשיא המדינה שמעון פרס ביקורת חריפה על החלטת ממשלת תורכיה. פרס ציין כי המימון התורכי יחזק את הטרור ויחזק את ממשל חמאס (ידיעות אחרונות, 29 בינואר 2012).

המו”מ המדיני

ב-25-24 בינואר נערכה הפגישה הרביעית בירדן בין הצדדים ללא התקדמות ממשית. לדברי מקור פלסטיני בכיר במהלך הפגישה האחרונה "צצו פערים גדולים בין שני הצדדים".  כך למשל, לדברי אותו מקור, הציגה ישראל במהלך המו"מ הצעה לגבולות המדינה הפלסטינית ממנה ניתן להבין כי היא תואמת לתוואי גדר הביטחון והיא כוללת את כל ירושלים בתחומה של ישראל (סוכנות הידיעות הצרפתית, 29 בינואר 2012). על רקע פקיעת תאריך היעד שהציבה הרשות הפלסטינית להתקדמות בשיחות (26 בינואר) הודיעה הרשות הפלסטינית, כי מבחינתה הסתיימו השיחות בירדן ללא תוצאות וכי תקיים התייעצויות עם הליגה הערבית לגבי ההמשך.

בתקשורת הפלסטינית והערבית דווח, כי כמה מדינות ערביות ובראשן ירדן מפעילות לחצים על הרשות הפלסטינית כדי להאריך את הפגישות המקדימות עם ישראל במספר חודשים. כמו כן דווח, כי הלחץ הערבי מופעל בעידוד אמריקאי ואירופאי (אלרסאלה.נט 25 בינואר 2012). בכירים ירדנים וגורמים ב"רביעייה" אף רמזו להנהגה הפלסטינית שיתכן וישראל  תעשה מחוות של רצון טוב לאחר פגישת ההכנה הראשונה.  נראה, כי לפי שעה הרשות הפלסטינית עדיין מסרבת להאריך את משך השיחות (אלקדס אלערבי, 25 בינואר 2012).

הסתה ברשות הפלסטינית

האדרת רוצחים בתקשורת של הרשות הפלסטינית

ערוץ הטלוויזיה הרשמי של הרשות הפלסטינית משדר תוכנית שבועית המוקדשת לאסירים הפלסטינים. בשבוע החולף רואיינו טלפונית בתוכנית אימו ודודתו של אחד מרוצחי משפחת פוגל ביישוב איתמר.3 בתוכנית ברכה אימו של המחבל את בנה והזכירה, כי הוא אחד משני אלה אשר ביצעו את "הפעולה באיתמר". דודתו כינתה אותו כ"גיבור ואגדה". התוכנית הזאת שודרה פעמיים (PMW , 29 בינואר 2012).

אחד מרוצחי משפחת פוגל מוגדר כ”גיבור ואגדה“
אחד מרוצחי משפחת פוגל מוגדר כ"גיבור ואגדה"  (29 בינואר 2012, PMW).

תרבות האדרת השהידים הפלסטינים

 על פי גורמי תקשורת פלסטינית נוהגים ילדי הכפר נבי צאלח, צפונית לראמאללה, לערוך "לוויות" של "שהידים" כחלק ממשחקיהם היום יומיים בכפר (Tamimi press , 22 בינואר 2012). "לוויות" אלה הינם חלק מתרבות האדרת השהידים המוטמעת בקרב ילדים ובני נוער בחברה הפלסטינית. יצוין כי הכפר נבי צאלח מהווה אחד ממוקדי ההפגנות בימי שיש במסגרת פעילויות ה"התנגדות העממית" ביהודה ושומרון.

לווית שהיד בכפר נבי צאלח
לווית שהיד בכפר נבי צאלח ( 22 בינואר 2012, Tamimi Press)

אירועים תודעתיים

הצעדה העולמית לירושלים

נמשכות ההכנות לצעדה העולמית לירושלים, האמורה להתקיים ב-30 במרץ 2012. לעמוד הפייסבוק הרשמי של הצעדה הועלה סרטון בו קריאה של ד"ר מצטפא אלבערע’ותי, אחד ממארגני הצעדה, לקהל הרחב לבוא ולהשתתף בצעדה.  בדבריו הוא מבקש, בין היתר, לשחזר את הסולידריות שגילו ההמונים כלפי העם בדרום אפריקה ולהביע את אותה סולידריות עם העם הפלסטיני באמצעות ההשתתפות בצעדה במסגרת "ההתנגדות העממית ההמונית הפלסטינית ותנועות הסולידריות 4.

הכנות למטס לנמל התעופה בן גוריון

מארגני המטס לנמל התעופה בן גוריון מתכננים סדרה נוספת של מפגשי הכנה והפעם ברחבי איטליה בהמשך לכינוסים בצרפת ובבלגיה. במסגרת זאת יתקיים ב-3 בפברואר כינוס בנפולי; ב-4 בפברואר מתכננים מארגני המטס לקיים כינוס מכין ברומא; ב-5 בינואר כינוס בפירנצה; ב-6 בפברואר בלה ספציה ובמסה; וב-7 בפברואר במילאנו (אתר Freedom Flotilla.it , 26 בינואר 2012). מטס המחאה מתוכנן להתקיים ב-15 באפריל 2012 (בסמיכות זמנים לחג הפסחא ומועד מותו של העיתונאי האיטלקי ויטוריו אריגוני שנרצח ברצועת עזה).


1 נכון ל- 31 בינואר 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ב-24 בדצמבר 2011 פתחו מחבלים בירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים אך נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 24 בדצמבר 2011).

3 ב-11 במאי 2011 נרצחו בביתם חמשת בני משפחת פוגל מהישוב איתמר על ידי שני מחבלים פלסטינית ממשפחת עואד. השניים נשפטו ונדונו לחמישה מאסרי עולם.

4 על השיירה, המטס ואירועים תודעתיים צפויים נוספים ראו פרסום מרכז המידע מה-18 בינואר 2012 :"ארגוני הדה-לגיטימציה מתכננים שורה של מופעים תודעתיים לשנת 2012, חלקם בחודשים הקרובים, בתום תהליך של הפקת לקחים. במסגרת זו מתוכננים להתבצע צעדות (שחמאס נרתם למערכה ההסברתית לקידומן), מטס מחאה לנמל התעופה בן-גוריון, משט ומופעים תעמולתיים במסגרת "שבוע האפרטהייד הישראלי".

לראש העמוד