מבט לאיראן

21 ביולי – 4 באוגוסט 2022 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת סגן נשיא איראן עם שר החוץ הסורי (איסנ

פגישת סגן נשיא איראן עם שר החוץ הסורי (איסנ"א, 21 ביולי 2022)

פגישת נציגי חברות איראניות עם שגריר איראן בדמשק (איסנ

פגישת נציגי חברות איראניות עם שגריר איראן בדמשק (איסנ"א, 26 ביולי 2022)

ביקור אסמאעיל קאא'ני בכרבלאא' (Dijlah TV, 29 ביולי 2022)

ביקור אסמאעיל קאא'ני בכרבלאא' (Dijlah TV, 29 ביולי 2022)

פגישת שגריר איראן בעיראק עם שליחת מזכ

פגישת שגריר איראן בעיראק עם שליחת מזכ"ל האו"ם לעיראק (איסנ"א, 25 ביולי 2022)

חתימת הסכם לשיתוף פעולה קולנועי בין איראן ועיראק (פארס, 25 ביולי 2022)

חתימת הסכם לשיתוף פעולה קולנועי בין איראן ועיראק (פארס, 25 ביולי 2022)

פגישת מזכ

פגישת מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין עם שר החוץ האיראני (מהר, 2 באוגוסט 2022)

עיקרים
  • סגן שר החוץ הסורי נפגש בטהראן עם סגנו הראשון של נשיא איראן ודן עימו בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.
  • ערוץ אלערביה הסעודי דיווח, כי מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, קיים במחצית יולי 2022 ביקור חשאי בסוריה כדי לדון בהמשך ההתבססות האיראנית בסוריה וב”יחס הרע”, שמשטר אסד מפגין כלפי המיליציות הפרו-איראניות. לדיווח אין אישור ממקורות נוספים.
  • ערוץ חדשות סורי דיווח על הפסקתן פעילותן של מוסדות ואגודות איראניות, שעסקו בביצוע פרויקטים של בינוי ופיתוח באזור המתחם השיעי סביב מסגד אלסידה זינב בדרום דמשק. בדיווח, שמהימנותו אינה ברורה, לא נמסרה הסיבה להפסקת הפעילות.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע ב-27 ביולי 2022 לביקור בבגדאד על רקע המשך המגעים לכינון ממשלה חדשה. ביקורו התקיים במקביל להפגנות המחאה של תומכי מנהיג הזרם הצדרי, מקתדא אלצדר, נגד מועמד “מסגרת התיאום” (מחנה הפלגים השיעים התומכים באיראן), מחמד שיאע אלסודאני, לראשות הממשלה.
  • דובר משרד החוץ האיראני גינה את ההפגזה, שבוצעה ב-20 ביולי 2022 משטח תורכיה לעבר צפון עיראק וגרמה למותם של שמונה אזרחים.
  • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, ביקר בראשית אוגוסט 2022 בטהראן ונפגש עם שר החוץ האיראני ועם יו”ר המועצה האסטרטגית למדיניות חוץ. 
המעורבות האיראנית בסוריה
  • סגנו הראשון של נשיא איראן, מחמד מח’בר (Mohammad Mokhber), נפגש ב-21 ביולי 2022 עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד, שהגיע לביקור בטהראן. מח’בר הצהיר בפגישה, כי איראן מייחסת חשיבות מיוחדת לביטחונה, לעצמאותה וללכידותה הטריטוריאלית של סוריה, וקרא להרחבת הקשרים בין שתי המדינות. הוא ציין, כי האסטרטגיה האיראנית היא להרחיב את שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין טהראן ודמשק, והדגיש את הצורך בהסרת המכשולים המעכבים את פעילות המגזר הפרטי בשתי המדינות. הוא הוסיף, כי הקשרים הכלכליים בין איראן וסוריה טרם הגיעו לרמת הקשרים הפוליטיים ביניהן וכי יש צורך להרחיב את שיתוף הפעולה הבנקאי כדי לאפשר את הרחבת ההשקעות המשותפות ואת שיתוף הפעולה הכלכלי. שר החוץ הסורי הודה לאיראן על תמיכתה הנמשכת בסוריה ואמר, כי דמשק לא תשכח לעולם את הסיוע האיראני. הוא ציין, כי ארצו פועלת להסרת המכשולים בדרך להרחבת שיתוף הפעולה עם איראן (איסנ”א, 21 ביולי 2022).
  • ערוץ אלערביה הסעודי דיווח (22 ביולי 2022), כי מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (Hossein Salami), הגיע במחצית יולי 2022 לביקור חשאי בסוריה כדי לדון בהמשך פעולות ההתבססות האיראנית בסוריה וב”יחס הרע”, שמשטר אסד מפגין כלפי המיליציות הפרו-איראניות. עוד דיווח הערוץ מפי מקורותיו, כי איראן מסרבת לפנות את כוחותיה מבסיסים בסוריה, וזאת בתמיכת גורמי צבא סורים.
  • האתר איראן אינטרנשיונל, המזוהה עם האופוזיציה האיראנית ופועל מבריטניה, דיווח (27 ביולי 2022), כי התקיפה הישראלית בשדה התעופה בדמשק ב-10 ביוני 2022 גרמה לפגיעה קשה בפעילות שתי חברות התעופה האיראניות Caspian Air ו-Qeshm Fars Air הפועלות בשירות משמרות המהפכה. על פי הדיווח, המבוסס על מקורות מודיעין מערביים, טיסותיהן של שתי החברות הופסקו בעקבות התקיפה החריגה. עוד נמסר בדיווח, כי חברת Mahan Air, הפועלת אף היא בשירות משמרות המהפכה, הגדילה את היקף טיסותיה ב-30% (בעיקר לחלב) כדי לפצות על השעיית פעילותן של שתי החברות האחרות.
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (27 ביולי 2022), כי מספר אגודות ומוסדות איראנים הפסיקו לאחרונה את פעילותן באזור המתחם השיעי שסביב מסגד אלסידה זינב בדרום דמשק. על פי הדיווח, רוב המוסדות האיראנים, ובראשם אגודת ג’האד הבינוי, הפסיקו את פעילותם ואת הפרויקטים באזור עקב סיבות לא ידועות. בין היתר, הופסקה בנייתם של כלל המלונות, בתי ההארחה המיועדים לעולי רגל, בתי ספר שיעים, פארקים ומרכזים חברתיים וקהילתיים. בין הפרויקטים שהופסקו נכללים גם כאלה, שהושלמו רק בחלקם. עוד נמסר בדיווח, שמהימנותו אינה ברורה, כי כמה מהנדסים איראנים ועיראקים, שהיו אחראים על ביצוע הפרויקטים, עזבו את האזור יחד עם משפחותיהם וחלקם שבו לארצותיהם ואילו פועלים סורים, שהועסקו בפרויקטים הללו, פוטרו.
  • שגריר איראן בדמשק, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש ב-26 ביולי 2022 עם נציגי חברות איראניות, שהשתתפו ביריד הנפט, הגז והאנרגיה בסוריה (SyrPetro 2022). ביריד השתתפו למעלה משישים חברות סוריות ובינלאומיות בתחומי הנפט והאנרגיה (איסנ”א, 26 ביולי 2022).
  • משמרות המהפכה הודיעו ב-31 ביולי 2022, כי גופותיהם של חמישה לוחמי משמרות המהפכה, שנהרגו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה באזור העיירה ח’אן טומאן שמדרום-מערב לחלב, אותרו וזוהו באמצעות בדיקות DNA. חמש הגופות, בהן גופותיהם של שני קצינים בכירים, הושבו לקבורה באיראן (פארס, 31 ביולי 2022). בקרבות, שהתנהלו בח’אן טומאן במחצית הראשונה של 2016 בין צבא סוריה ותומכיו מקרב המיליציות השיעיות, חזבאללה ומשמרות המהפכה, לבין קואליציה של ארגוני המורדים בהנהגת ג’בהת אלנצרה, נהרגו עשרות לוחמים, בהם גם לוחמים איראנים. בשנים האחרונות משקיעים משמרות המהפכה מאמצים לאיתורם ולזיהויים של נעדרי הקרבות. באוקטובר 2020 אותרו וזוהו על ידי צוות חקירה של משמרות המהפכה גופותיהם של שמונה לוחמים נוספים, שנהרגו באזור העיירה (אילנ”א, 11 באוקטובר 2020).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע ב-27 ביולי 2022 לביקור בעיראק על רקע המשבר הפוליטי המחריף במדינה והמשך המגעים לכינון ממשלה חדשה. על-פי מספר דיווחים בעיראק, קאא’ני נפגש בבגדאד עם נציגי מסגרת התיאום (מחנה הפלגים השיעים התומכים באיראן) כדי את מינויו לראשות הממשלה של מחמד שיאע אלסודאני, שנבחר ב-25 ביולי 2022 על ידי המסגרת כמועמדה לתפקיד (אלערביה, 27 ביולי 2022). במקביל לביקור קאא’ני, פרצו ב”אזור הירוק” בבגדאד הפגנות של תומכי מנהיג “הזרם הצדרי”, מקתדא אלצדר, נגד המועמד אלסודאני ואף התחוללה פריצה זמנית של המפגינים לבניין הפרלמנט. ב-30 ביולי 2022 שבו המוני מפגינים תומכי אלצדר ופרצו לבניין הפרלמנט.
  • סוכנות הידיעות שפק ניוז דיווחה (27 ביולי 2022), כי נציגי מסגרת התיאום הדגישו במהלך פגישתם עם קאא’ני את דבקותם במינוי אלסודאני לתפקיד ראש הממשלה חרף הפגנות המחאה של תומכי זרם אלצדר בבגדאד. הם ציינו, כי ישקלו מחדש את עמדתם רק אם אלסודאני עצמו יבקש להסיר את מועמדותו. עוד דיווחה סוכנות הידיעות, כי קאא’ני נפגש במהלך ביקורו בעיראק גם עם באפל טאלבאני, יו”ר מפלגת האיחוד הלאומי של כורדיסטאן (PUK), ודן עימו בסוגיית המועמד לנשיאות עיראק, הנתונה במחלוקת בין האיחוד למפלגה הדמוקרטית של כורדיסטאן (KDP). במהלך שהותו בעיראק הגיע קאא’ני לביקור גם בעיר כרבלאא’ (Dijlah TV, 29 ביולי 2022).
  • בהתייחסו למצב בעיראק אמר דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), כי טהראן עוקבת אחר ההתפתחויות בעיראק בזהירות וברגישות וכי התפתחויות אלה נובעות מחילוקי דעות פוליטיים פנימיים ומהוות עניין עיראקי פנימי. הוא ציין, כי איראן סבורה שביטחונה של עיראק הוא חלק מביטחון האזור כולו. לדבריו, איראן מכבדת את בחירתו של העם העיראקי ומאמינה כי יש ביכולתם של הזרמים והמפלגות העיראקיות להתגבר על המצב הנוכחי במסגרת החוקה ובדרכי שלום וכי דיאלוג הוא הדרך הטובה ביותר לפתרון הבעיות הפנימיות (איסנ”א, 1 באוגוסט 2022).
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, גינה את ההפגזה, שבוצעה ב-20 ביולי 2022 משטח תורכיה לעבר אזור זאכו שבצפון עיראק. ההפגזה גרמה למותם של שמונה אזרחים ולפציעתם של 23 אזרחים נוספים. כנעאני הביע תנחומים לעיראק, ובמיוחד למשפחות ההרוגים, והדגיש את תמיכת איראן ביציבות ובביטחון במדינה. הוא אמר, כי איראן רואה בביטחונה של עיראק את ביטחונה שלה (אירנ”א, 21 ביולי 2022).
  •  שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), נפגש ב-25 ביולי 2022 עם שליחת מזכ”ל האו”ם לעיראק, ג’נין הניס פלאסצ’רט. בפגישה הדגיש השגריר האיראני את הצורך בשמירת ריבונותה ויציבותה של עיראק ובהאצת תהליך כינונה של ממשלה חדשה בעיראק. כמו כן, דנו השניים במעורבות האו”ם בתוכניות לפיתוח עיראק (איסנ”א, 25 ביולי 2022).
  • ראש ארגון הקולנוע של איראן, מחמד ח’זאעי (Mohammad Khazaei), ומנהל מחלקת הקולנוע והתיאטרון במשרד התרבות העיראקי, אחמד חסן מוסא (Ahmed Hassan Musa), חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בתחום הקולנוע בין שתי המדינות. במעמד החתימה השתתפו שר התרבות והתיירות של עיראק, חסן נאט’ם (Hassan Nazim), ושגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh). בהתאם להסכם, שתי המדינות ישתפו פעולה ביצירת סרטי קולנוע ודוקו ובהפקת פרויקטים קולנועיים ויקיימו פסטיבלי קולנוע משותפים (פארס, 25 ביולי 2022).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, הגיע בראשית אוגוסט לביקור בטהראן. ב-2 באוגוסט 2022 נפגש אלנח’אלה עם שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), ועם יו”ר המועצה האסטרטגית למדיניות חוץ של איראן, כמאל ח’ראזי (Kamal Kharazi). ח’ראזי אמר בפגישה, כי “המשטר הציוני הוא משטר אפרטהייד” וכי הוא נידון להתמוטט. הוא ציין, כי התמיכה בהתנגדות האסלאמית בפלסטין היא חלק מאסטרטגיית העל של איראן וכי “המשטר הציוני” מכותר כיום על ידי ההתנגדות. הוא הוסיף, כי ביקורו האחרון של נשיא ארצות הברית, ג’ו ביידן, במזרח התיכון נכשל. אלנח’אלה הודה במהלך הפגישה על תמיכתה הנמשכת של איראן בפלסטינים והביע ביטחון בניצחונם הסופי של “כוחות ההתנגדות ברחבי האזור” מול “המשטר הציוני” (איסנ”א, 2 באוגוסט 2022).
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), גינה את הריסתם של כמה מבנים בקרבת יריחו בידי צה”ל. הוא ציין, כי הרס המבנים הפלסטינים במזרח יריחו על ידי “הצבא הציוני” מהווה עדות לפעולות הכיבוש היומיומיות הכוללות הרס, ירי, הרג, אלימות, דיכוי, מעצרים – אפילו של ילדים, הרס אדמות חקלאיות ועקירת עצים. הוא הוסיף, כי “המשך הברבריות” הזו, בצל התמיכה האמריקאית הבלתי מסויגת, לא תשנה את גורלו הבלתי נמנע של “משטר האפרטהייד הציוני” (תסנים, 28 ביולי 2022).