חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 במאי-4 ביוני 2013)

ראמי חמדאללה, אשר נבחר השבוע כראש ממשלת הרשות הפלסטינית. תמונת ארכיון שלו עם אבו מאזן

ראמי חמדאללה, אשר נבחר השבוע כראש ממשלת הרשות הפלסטינית. תמונת ארכיון שלו עם אבו מאזן

צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון בהפגנה השבועית בכפר קדום (ופא, 31 במאי 2013)

צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון בהפגנה השבועית בכפר קדום (ופא, 31 במאי 2013)

מחמד כאיא, נציג ארגון IHH ברצועה נושא דברים  	 (פלסטין אלא'ן, 31 במאי 2013)

מחמד כאיא, נציג ארגון IHH ברצועה נושא דברים (פלסטין אלא'ן, 31 במאי 2013)

תרגיל צבאי (פלסטין אלא'ן, 2 ביוני 2013)

תרגיל צבאי (פלסטין אלא'ן, 2 ביוני 2013)

טקס קריאת כיכר בחברון על שם המחבל מיסרה אבו חמדיה (דף הפייסבוק של תנועת הפתח, 28 במאי 2013).

טקס קריאת כיכר בחברון על שם המחבל מיסרה אבו חמדיה (דף הפייסבוק של תנועת הפתח, 28 במאי 2013).

כרזות, שפורסמו לקראת הצעדה העולמית לירושלים (דף הפייסבוק של הארגון)

כרזות, שפורסמו לקראת הצעדה העולמית לירושלים (דף הפייסבוק של הארגון)

  • השבוע שרר שקט בדרומה של ישראל. ביהודה ושומרון נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במקביל נמשכים ניסיונות חמאס לעודד פעילות צבאית-טרוריסטית ביהודה ושומרון (פיגועי חטיפה וירי נגד חיילים ותושבים ישראליים).
  • ראמי חמדאללה, נשיא אוניברסיטת אלנג'אח, מונה השבוע ע"י אבו מאזן כראש  ממשלה, מחליפו של סלאם פיאצ'. תקופת כהונתו נקבעה לשלושה חודשים עד למועד הקמת ממשלת הסכמה לאומית והיה ויושג פיוס עם חמאס. ראמי חמדאללה ,מקורב לאבו מאזן, נתפס כאישיות משכילה ומכובדת בציבור הפלסטיני אך נטולת כוח פוליטי משום שאינו מועמד פתח. דוברים בחמאס הזדרזו לטעון, כי הממשלה החדשה הינה בלתי חוקית ואינה מייצגת את העם הפלסטיני. 
ירי רקטות בגבול הדרומי
  • גם השבוע שרר שקט בגבולה הדרומי של ישראל. במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל. 

ירי רקטות בגבול הדרומי

נעצר פעיל חמאס שתכנן פיגועי חטיפה וירי
  • במהלך חודש מאי 2013 עצר שירות הביטחון הכללי את בכר עטאללה סמיח סעד, פעיל חמאס, שתכנן לבצע פיגועי חטיפה וירי. בחקירתו של הפעיל, תושב מזרעה אלשרקיה (אזור ראמאללה), עלה כי במהלך אפריל 2013 הוא נפגש בירדן עם השאם עבד אלקאדר אבראהם חג'אז, פעיל חמאס, בן כפרו, משוחרר עסקת שליט.[3] במהלך הפגישה גויס על ידו לשורות חמאס וקיבל הנחיות לתכנן פיגועי חטיפה וירי נגד חיילים ותושבים ישראליים. סמוך למועד מימוש הפיגועים הוא היה אמור לקבל ארבעה כלי נשק באמצעות שליח. במקביל הונחה לגייס כספים לפעילותו. בכר עטאללה סמיח סעד הביע גם הסכמתו לצאת לסודאן לאימונים צבאיים (אתר שירות הביטחון הכללי, 3 ביוני 2013).
נמשכת הפעילות הפלסטינית האלימה ביהודה ושומרון
  • גם השבוע נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". בעקבות עימותים קשים בין מפגינים פלסטינים לכוחות הביטחון באזור קבר רחל, דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים על פציעתו באורח קשה של נער בכניסה הצפונית לבית לחם (פאל פרס, פאל טודיי, ופא, 1 ביוני 2013).

צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון בהפגנה השבועית בכפר קדום (ופא, 31 במאי 2013)
צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון בהפגנה השבועית בכפר קדום (ופא, 31 במאי 2013)

המצב במעברים
  • ב-3 ביוני 2013 נכנסה דרך המעברים שיירת אספקה מירדן לבית החולים הירדני ברצועת עזה. השיירה כללה 12 משאיות ציוד רפואי תרופות ומזון ומעברה תואם עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים (אתר מתאם פעולות הממשלה, 3 ביוני 2013).
ביקור ח'אלד משעל בכווית
  • ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס הגיע לביקור בכווית במטרה לגייס כספים עבור ממשל חמאס (אלקבס, 2 ביוני 2013). זאת, בעקבות המשבר ביחסי חמאס איראן והפעילות המצרית להריסת המנהרות אשר גרמו למצוקה כלכלית ברצועת עזה (פאל פרס, 2 ביוני 2013). 
  • במהלך מספר ראיונות עיתונאיים התבקשו בכירי חמאס להתייחס לקשרי חמאס עם איראן:
  • בראיון מיוחד, שהעניק ח'אלד משעל לערוץ טלוויזיה בריטי אמר, כי  מעבר פעילי חמאס מסוריה אין משמעותו בגידה בסוריה ובאיראן לטובת הסונים והאחים המוסלמים והוא כלל לא מביע את עמדתה הפוליטית של חמאס (31 במאי 2013,  Channel4news).
  • ח'ליל אלחיה, יו"ר סיעת חמאס במועצה המחוקקת הכחיש, כי הסיוע של איראן נפסק בשל עמדת חמאס לגבי האירועים בסוריה. לדבריו לא קיימת מחלוקת בין חמאס לאיראן בעניין הפלסטיני וחמאס דואגת שלא תהיה פגיעה ביחסיה עם שום מדינה או משטר (אתר מחלקת ההסברה של סיעת חמאס במועצה המחוקקת, 30 במאי 2013).
טקס לציון שלוש שנים לאירועי המאוי מרמרה
  • משרד החוץ של ממשל חמאס קיים ב-31 במאי 2013 טקס לציון יום השנה השלישי לאירועי המאוי מרמרה. הטקס התקיים בנמל עזה סמוך לאנדרטה, שהקים ממשל חמאס לזכר הרוגי האירוע. בטקס השתתפו ע'אזי חמד, תת שר החוץ בממשל חמאס, מחמד כאיא, נציג ארגון IHHברצועה, מנכ"ל סוכנות הידיעות התורכית אלאנאצ'ול ונציגי הארגונים הפלסטינים (צפא, 31 במאי 2013). אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ציין, כי " הרצון התורכי ניצח  את ישראל" (הכוונה להתנצלות הישראלית בפני תורכיה) וכי המשא ומתן בעניין הפיצויים עדיין מתנהל (ערוץ אלאקצא, 31 במאי 2013).
אימונים צבאיים של וועדות ההתנגדות העממית
  • הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית קיימה תרגיל צבאי במחנה אימונים של הארגון. האימון כלל מפגנים צבאיים, תקיפת עמדות צבאיות ותקיפת ג'יפים של צה"ל. (אתר חטיבות צלאח אלדין, 3 ביוני 2013). במקביל ערכה הזרוע הצבאית מפגן צבאי לרגל סיום קורס, באזור ח'אן יונס. במהלך המפגן הודגמו פריצה לבסיס ישראלי והשתלטות עליו. לדברי דובר הזרוע הצבאית, בראש סדר העדיפויות של הארגון עומד נושא שחרור האסירים הפלסטינים וזאת באמצעות חטיפת חיילים (צפא, 2 ביוני 2013).

מימין: פעילי הזורע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית מדמים, במהלך טקס סיום קורס צבאי, והסתערות על עמדות צה"ל (אתר קאום, 2 ביוני 2013). משמאל: תרגיל צבאי (פלסטין אלא'ן, 2 ביוני 2013)
מימין: פעילי הזורע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית מדמים, במהלך טקס סיום קורס צבאי, והסתערות על עמדות צה"ל (אתר קאום, 2 ביוני 2013). משמאל: תרגיל צבאי (פלסטין אלא'ן, 2 ביוני 2013)

פתיחת מחנות הקיץ ברצועת עזה
  • סוכנות אונר"א הודיעה על השלמת ההיערכות לפתיחת כ-125 מחנות קיץ מטעמה ברחבי רצועת עזה. מחנות הקיץ ימשכו כשלושה שבועות ובהם ישתתפו כ-150,000 ילדים. לדברי יוסף מוסא, מנהל אונר"א ברפיח תהיינה הפעילויות השנה מצומצמות בשל הסמיכות לחודש הרמצ'אן ועל רקע קשיים תקציביים, מהן סובלת הסוכנות. לדבריו במחנות הקיץ השנה יתחשבו במנהגים ובמסורת של החברה הפלסטינית ותתקיים הפרדה גמורה בין המינים.
  • יוזכר, כי בחמאס מתחו בשנים קודמות ביקורת על מחנות הקיץ של אונר"א בהם מושם דגש על הנחלת ערכים אוניברסאליים ולא על אינדוקטרינציה דתית/פוליטית/צבאית. בשל כך היו מחנות הקיץ של אונר"א, לא אחת, קורבן להתנכלויות מצד גורמים אסלאמיים. יתכן כי דבריו של יוסף מוסא משקפים "כניעה" של אונר"א לתכתיבי חמאס בשאלת תכני מחנות הקיץ. 
מינוי ראש ממשלה חדש ברשות הפלסטינית
  • ראמי חמדאללה, נשיא אוניברסיטת אלנג'אח, מונה על ידי אבו מאזן לשמש כראש הממשלה ברשות הפלסטינית במקומו של סלאם פיאצ', ראש הממשלה היוצא. לפי שעה נקבעה תקופת כהונתו לשלושה חודשים בלבד עד למועד הקמתה של ממשלת הסכמה לאומית, במידה ויושג פיוס עם חמאס.
  • ראמי וליד כמאל חמדאללה (אבו וליד), נולד בשנת 1958. מוצאו מהכפר ענבתא (סמוך לטול כרם). הוא מתגורר בשכם נשוי ואב לארבעה ילדים. ראמי חמדאללה הוא בעל תואר דוקטור בבלשנות שימושית, עשה את לימודיו בבריטניה באוניברסיטת מנצ'סטר. שימש מאז 1998 ועד עתה כנשיא אוניברסיטת אלנג'אח. במקביל משמש במגוון תפקידים ביניהם: יו"ר מועצת המנהלים של הבורסה הפלסטינית בשכם, מזכ"ל ועדת הבחירות המרכזית הפלסטינית,  חבר ועדת החוקה הפלסטינית. חבר מועצת הנאמנים של קרן יאסר ערפאת. ראמי חמדאללה נחשב למקורב לאבו מאזן ונתפס כאישיות משכילה ומכובדת בציבור הפלסטיני, הגם שהוא נטול כוח פוליטי משום שאינו מועמד מטעם פתח.

ראמי חמדאללה (אתר אוניברסיטת אלנג'אח, 4 ביוני 2013)
ראמי חמדאללה (אתר אוניברסיטת אלנג'אח, 4 ביוני 2013)

  • מיד לאחר בחירתו הצהיר ראמי חמדאללה כי יעשה כל שבידו כדי לקדם את נושא הקמת מדינה פלסטינית, שבירתה ירושלים המזרחית (אלאיאם, 3 ביוני 2013). לגבי ממשלתו הוא העריך, כי רוב השרים המכהנים יישארו בתפקידיהם למעט שינויים קלים וכי הממשלה תהווה המשך לממשלתו של סלאם פיאצ' (רדיו קול פלסטין, 3 ביוני 2013). 
  • בחמאס מתחו ביקורת על המינוי והאשימו את הרשות הפלסטינית בחריגה מהסכמי הפיוס ו"נטישת ההסכמה הלאומית" :
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס אמר, כי הממשלה החדשה אינה מייצגת את העם הפלסטיני, היא איננה לגיטימית ואינה שואבת את הלגיטימיות שלה מהמועצה המחוקקת (אלרסאלה.נט, 2 ביוני 2013).
  • טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס אמר, כי הממשלה החדשה ו"הבלתי חוקית" אינה מייצגת את הציבור הפלסטיני (רסאלה.נט, 2 ביוני 2013).
ביקורת על ההחלטה הישראלית בדבר הרחבת הבניה בירושלים
  • אישים בכירים ברשות הפלסטינית מתחו ביקורת חריפה על פרסום מכרז בישראל לבניית 300 יחידות דיור בשכונת רמות בירושלים ושיווק 800 יחידות דיור נוספות בשכונת מורדות גילה מעבר לקו הירוק.  לדבריהם, הצעדים הללו סותמים את הגולל על חידוש המשא ומתן. צאא'ב עריקאת חבר הועד הפועל של אש"ף וראש מחלקת המו"מ באש"ף האשים את ממשלת ישראל בביצוע "טיהור אתני" במזרח ירושלים המוכיח את עניינה לחבל במאמצי שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי להתנעת המשא ומתן בין הצדדים (ופא, 29 במאי 2013).
קריאת כיכר בחברון על שם אסיר שנפטר בכלא הישראלי
  • ב-28 במאי 2013 נקראה במרכז העיר חברון כיכר על שם המחבל מיסרה אבו חמדיה,שנפטר בכלא הישראלי[4]  בטקס בו השתתפו בכירים ברשות הפלסטינית ביניהם: עיסא קראקע, שר האסירים הפלסטיני, כאמל חמיד, מושל מחוז חברון ובני משפחת האסיר. במהלך הטקס  ציין עיסא קראקע, כי אבו חמדיה הינו קורבן של "ההזנחה הרפואית מצד ישראל כלפי האסירים הפלסטינים". לדבריו, פטירתו אבו חמדיה בבית כלא בישראל הינה "פשע מלחמה" (מען, 28 במאי 2013).
הצעדה העולמית לירושלים
  • נמשכות ההכנות לקראת הצעדה העולמית לירושלים (GMJ) האמורה להתקיים ביום שישי 7 ביוני 2013 במסגרת אירועי "יום הנכסה" (יום השנה למלחמת ששת הימים). בשלב זה נראה, שההיענות להשתתפות אינה רבה. הועדה הבינלאומית המארגנת את הצעדה הכריזה במסיבת עיתונאים בקהיר על השלמת ההיערכות לפעילויות המתוכננות ברחבי העולם תחת הסיסמא "עמי העולם רוצים בשחרור ירושלים" (שהאד, אתר הצעדה, 2 ביוני 2013).
  • זאהר ביראוי, פעיל חמאס המשמש כדובר הארגון אמר, כי הצעדה נושאת מסר גדול עבור ישראל ("מדינת הכיבוש שמבצעת פשעים על אדמת ירושלים").  לדבריו הפעילויות יערכו בכל העולם למעט בסוריה. לדבריו יערכו פעילויות גם במדינות אשר לא נטלו חלק בצעדה בשנה שעברה דוגמת מדינות דרום אמריקה (ערוץ אלקדס, 29 במאי 2013). אחמד אבו חלביה, יו"ר הועדה הלאומית של צעדת ירושלים בעזה, הדגיש את תפקידם של כלי התקשורת בסיקור האירועים ובגיוס דעת הקהל והאליטות הפלסטיניות להשתתפות רחבה בצעדה העולמית (מען, 29 במאי 2013).
  • צלאח אלח'ואג'א, פעיל הוועדות העממיות של "ההתנגדות העממית" המשמש כמתאם הצעדה ביהודה ושומרון, אמר כי המטרה העיקרית היא ליצור אחדות פנימית בשטח נגד ה"כיבוש" וכן ליצור מתיחות מחוץ לפלסטין. לדבריו, בהתבסס על ניסיון העבר, הוחלט השנה לנקוט באסטרטגיות חדשות. לדבריו השנה תהיה השתתפות נרחבת של פעילים ב-45 מדינות לפחות. חלקם יגיעו ליהודה ושומרון וחלקם ישתתפו בתהלוכות במדינות הגובלות בישראל ומול שגרירויות ישראל בעולם (רדיו קול פלסטין, 29 במאי 2013).

כרזות, שפורסמו לקראת הצעדה העולמית לירושלים (דף הפייסבוק של הארגון)
כרזות, שפורסמו לקראת הצעדה העולמית לירושלים (דף הפייסבוק של הארגון)

  • להלן פירוט כמה מהאירועים המתוכננים:
  • רצועת עזה– האירוע המרכזי צפוי להתקיים באזור בית חאנון שבצפון רצועת עזה. לדברי אחמד אבו חלביה,יו"ר ועדת ירושלים במועצה המחוקקת, במוסדות להשכלה גבוהה וארגוני הפועלים ברצועה תתבצע פעילות לעידוד ההשתתפות בצעדה. לדבריו יתקיימו האירועים תחת אבטחה על מנת למנוע מהמשתתפים לעורר מהומות או לנסות להסתנן לגבול עם ישראל (פלסטין, 21 במאי 2013).
  • במזרח ירושלים ובשטחי הרשות הפלסטינית– מתוכננת התכנסות מול שער שכם לאחר תפילת יום השישי. כמו כן מתוכננים כינוסים במוקדי חיכוך נוספים ביהודה ושומרון כמו למשל מול מחסום קלנדיה מדרום לראמאללה .
  • ירדן- העצרת המרכזית תתקיים באלסוימה שבבקעת הירדן. הוועדה הירדנית העממית להגנה על מסגד אלאקצא והמקומות הקדושים הודיעה, כי באזור זה תקיים צעדה בשם "היציאה לכיוון ירושלים" .
  • מצרים- בקהיר אמורה להיערך הפגנה לאחר תפילת יום השישי .
  • בריטניה- בלונדון מתוכננת הפגנה מול שגרירות ישראל ב-7 ביוני בשעות אחר הצהרים. במהלך ההפגנה יישאו דברים פוליטיקאים, אנשי דת, אישי ציבור ונציגי ארגונים פלסטינים (אלדניא אלוטן, 25 במאי 2013).
  • תוניסיה– מתוכננת צעדה בבירה תוניס אשר תצא מהמסגד המרכזי בעיר.
  • מלזיה– צפויה עצרת גדולה בבירה, שתחתום שבוע של פעילויות להגברת המודעות לנושא ירושלים.

[1]נכון ל-4 ביוני 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]השאם עבד אלקאדר אבראהם חג'אז אחראי למותם של עשרה ישראלים אזרחים וחיילי צה"ל בפיגועים, שביצע בעבר. הוא  נשפט לעשרה מאסרי עולםשוחרר במסגרת עסקת שליט וגורש לחו"ל. כיום מתגורר בקטר.
[4]מיסרה אבו חמדיה היה בעברו איש פתח, קצין בדרגת לואא' (אלוף). נידון למאסר עולם בגין מעורבותו בפיגוע בקפה קפית בירושלים בשנת 2002. הוא נפטר ב-2 באפריל 2013 בבית החולים סורוקה ממחלת סרטן. בעקבות מותו פרצו מהומות בבתי הכלא בישראל כמו גם הפרות סדר ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה.n      השבוע שרר שקט בדרומה של ישראל. ביהודה ושומרון נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במקביל נמשכים ניסיונות חמאס לעודד פעילות צבאית-טרוריסטית ביהודה ושומרון (פיגועי חטיפה וירי נגד חיילים ותושבים ישראליים).