חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (9-3 באוגוסט 2016)

כרזות של חמאס הקוראות להמשיך ולהתעמת עם האויב הישראלי.

כרזות של חמאס הקוראות להמשיך ולהתעמת עם האויב הישראלי.

: כרזה שפרסמה תנועת חמאס בג'נין בה נכתב:

: כרזה שפרסמה תנועת חמאס בג'נין בה נכתב: "הוי רעול פנים. שמור על המסווה (שעל פניך). זהו האויב שמופיע מולך" (דף הפייסבוק של חמאס בג'נין, 4 באוגוסט 2016)

עימותים עם כוחות ביטחון ישראלים במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום (דף הפייסבוק של כפר קדום, 5 באוגוסט 2016)

עימותים עם כוחות ביטחון ישראלים במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום (דף הפייסבוק של כפר קדום, 5 באוגוסט 2016)

ביתו ההרוס של ח'אלד מח'אמרה ביטא (דף הפייסבוק שאהב, 4 באוגוסט 2016).

ביתו ההרוס של ח'אלד מח'אמרה ביטא (דף הפייסבוק שאהב, 4 באוגוסט 2016).

פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוחות צה

פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל מזרחית למחנה הפליטים אלבריג' (דף הפייסבוק קדס נט, 5 באוגוסט 2016).

מחמד חלבי, מנהל סניף ארגון World Vision ברצועת עזה (אתר ערביי 48, 4 באוגוסט 2016)

מחמד חלבי, מנהל סניף ארגון World Vision ברצועת עזה (אתר ערביי 48, 4 באוגוסט 2016)

  • השבוע נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התעברה לעבר כוחות הביטחון הישראליים וכלי רכב ישראליים בכבישי יהודה ושומרון. כמו כן בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לפסגת זאב.
  • לאחרונה עצרו כוחות הביטחון הישראליים שני עובדים פלסטינים בארגוני סיוע בינלאומיים ברצועת עזה שהעבירו כספים, אשר היו מיועדים לשיקום רצועת עזה ולסיוע לתושביה, לידי חמאס והזרוע הצבאית שלה. אחד העובדים הינו בכיר בארגון  World Visionוהשני עובד בסוכנות הפיתוח של האו"ם (UNDP). מעצרם חשף דפוס פעולה של חמאס שבמסגרתו היא מגייסת עובדים בסוכנויות הסיוע הפועלות ברצועה ומסיטה באמצעותם משאבים, שנועדו לשיקום הרצועה ולרווחת תושביה, לקידום ההתעצמות הצבאית. 
  • ב-5 באוגוסט 2016 בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר חזמה (סמוך לפסגת זאב שבצפון ירושלים). לא היו נפגעים. זהות היורים אינה ידועה.
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע  נמשכו הפרות הסדר בירושלים וביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, מטעני צינור וירי מנשק קל. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 6 באוגוסט 2016-  במהלך הפרות סדר בכפר בורין (שומרון)  נפגע חייל צה"ל בראשו באורח קל כתוצאה מיידוי אבנים. במהלך הפרות סדר באלמעיר (בנימין) נפגעו כמה חיילי צה"ל מאבנים שיודו לעברם (דף הפייסבוק צבע אדום, 6 באוגוסט 2016).
  • 4 באוגוסט 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב באזורחוארה (סמוך לשכם) נזק נגרם לכלי הרכב. כמו כן יודו אבנים והושלכו שלושה בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב בהר חברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 באוגוסט 2016).
הריסת בתי מחבלים
  • בליל ה-4-3  באוגוסט 2016 הרס צה"ל את ביתם של מחמד וח'אלד מח'אמרה בחרבת רקעא וביטא, שבאזור חברון. מחמד וח'אלד מח'אמרה הם שני המחבלים שביצעו את פיגוע הירי בשרונה במרכז תל אביב ב-8 ביוני 2016 בו נהרגו ארבעה ישראלים. בעקבות זאת התפתחו עימותים בין צעירים פלסטינים תושבי הכפרים לבין כוחות צה"ל שהגיעו להרוס את הבתים (דף הפייסבוק שהאב, 4 באוגוסט 2016).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות במערב הנגב.
ירי רקטות לעבר ישראל
עימותים על גבול רצועת עזה
  • ב-5 באוגוסט 2016 התפתחו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים על גבול רצועת עזה-ישראל, מזרחית למחנה הפליטים אלבריג' (במרכז רצועת עזה). הצעירים יידו אבנים לעבר כוח צה"ל שהיה סמוך לגדר הביטחון. צה"ל הגיב באמצעים לפיזור הפגנות. לדברי הפלסטינים שישה מבין המפגינים נפצעו (דף הפייסבוק קדס נט, 5 באוגוסט 2016; מען, 5 באוגוסט 2016)
מעצר עובדים בארגוני סיוע בינלאומיים שהעבירו כספים לחמאס
  • לאחרונה עצרו כוחות הביטחון הישראליים עובדים מארגוני צדקה וסיוע שהעבירו משאבים, שהיו מיועדים לרווחת תושבי רצועת עזה, לידי חמאס והזרוע הצבאית שלה.
מחמד חלבי
  • בכיר בארגון הסיוע  ,World Visionשנעצרלפני כחודש וחצי במעבר ארז על ידי כוחות הביטחון הישראליים. על פי כתב אישום שהוגש נגדו הוא העביר במהלך שש שנים לזרוע הצבאית של חמאס עשרות מיליוני דולרים מכספי תרומות שהגיעו לארגון מארה"ב וממדינות אירופה. חלבי, מהנדס אזרחי במקצועו, התגייס לזרוע הצבאית של חמאס בשנת 2004. לאחר כשנה הוא התבקש לחדור לשורות הארגון ההומניטארי ולפעול בו באופן חשאי כדי להעביר חלק מכספי הסיוע שיועדו לרווחת אוכלוסיית רצועת עזה לזרוע הצבאית של חמאס.
  • סה"כ הועבר בצורה זו לזרוע הצבאית של חמאס, על פי כתב האישום, סכום של 7.2 מיליון דולרים מידי בשנה. הכספים שהעביר לזרוע הצבאית של חמאס נועדו לבניית מוצבים צבאיים, חפירת מנהרות ורכישת אמצעי לחימה. על פי כתב האישום ניצל חלבי את אישור הכניסה שהיה לו לישראל מתוקף תפקידו כדי לסייר באזור ולסמן יעדים לפתיחת פירים למנהרות התקפיות בשטח ישראל (שירות הביטחון הכללי, פרקליטות מחוז דרום, 4 באוגוסט 2016).

 

  • על פי שירות הביטחון הכללי נבנה מוצב חמאס בבית חאנון באמצעות 80,000 $ שגויסו בבריטניה, שולמו משכורות לפעילי חמאס ואף חולקו בונוסים למי שנלחם נגד ישראל במצבע "צוק איתן". לדברי שירות הביטחון הכללי הדברים נעשו בידיעת עובדים נוספים בארגון. חמאס הכחישה כל קשר למחמד אלחלבי והדגישה כי הדברים שפורסמו באמצעי התקשורת הישראליים הם חסרי כל בסיס (אלרסאלה.נט, 4 באוגוסט 2016).
  • ארגון World Visionהוא ארגון צדקה נוצרי אוונגליסטי בינלאומי בעל  שלוחות וסניפים ברחבי העולם. בישראל פועל הארגון מאז 1975 ביהודה, שומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה. הארגון שם לו למטרה לעבוד עם ילדים, משפחות וקהילות ולסייע להן להתגבר על מצב העוני. לדברי הארגון הוא משרת את כולם ללא הבדל דת גזע מוצא אתני או מגדר. במועצת המנהלים של הארגון מצויים נציגים מאוסטריה, אוסטרליה, קולומביה, טוייואן, קנדה ועוד. בשנה שעברה תרמו לארגון אנשים פרטיים      כ-570 מיליון דולרים (אתר האינטרנט של הארגון).
וחיד עבדאללה בורש
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו במהלך חודש יולי 2016 את וחיד עבדאללה בורש, בן 38, מג'באליא (צפון רצועת עזה) הוא נחשד כי הוא מנצל את עבודתו בסוכנות הפיתוח של האו"ם (UNDP) למימון פעילות של הזרוע הצבאית של חמאס. וחיד עבדאללה בורש עבד כמהנדס בסוכנות החל משנת 2003. במסגרת עבודתו שימש בין היתר כאחראי על הריסת בתים שניזוקו בעימותים ופינוי פסולת הבניין. בשנת 2014 הוא הונחה על ידי בכיר חמאס לפעול במסגרת עבודתו לסיוע לחמאס. בין השאר הוא סייע בשנת 2015 לזרוע הצבאית של חמאס לבנות מעגן ימי בצפון רצועת עזה באמצעות משאבי  UNDP. כמו כן פעל כדי שפעילי חמאס יקבלו עדיפות בשיקום בתיהם(שירות הביטחון הכללי, 9 באוגוסט 2016).
  • ארגון UNDP(United National Development Program) הוא ארגון בחסות האו"ם הפועל בכ-170 מדינות ואזורים ברחבי העולם. מטרת הארגון לסייע לחיסול העוני והפחתת אי השוויון. הארגון מסייע למדינות לפתח מדיניות ומנהיגות. ברצועת עזה פועל הארגון במסגרת תוכנית לסיוע לשיפור מצב העם הפלסטיני בתוקף מנדט שהוענק לו על ידי האו"ם ב-20 בדצמבר 1978. במסגרת זאת מבצע הארגון פרויקטים של שיקום ופיתוח עבור תושבי רצועת עזה לרבות שיקום בתים שניזוקו במהלך העימותים הצבאיים (אתר הארגון).
מעצרם וחקירתם של מחמד חלבי (World Vision) ושל וחיד עבדאללה בורש (UNDPחושפים להערכתנו דפוס פעולה של חמאס ברצועת עזה. במסגרת דפוס זה מגייסת חמאס עובדים בסוכנויות הסיוע הפועלות ברצועה ומפעילה אותם לצרכי הזרוע הצבאית. זאת תוך הסטת משאבים שנועדו לשיקום הרצועה ולרווחת תושביה לשם קידום ההתעצמות של הזרוע הצבאית במסגרת ההכנות למערכה הבאה נגד ישראל.

 

קריסת מנהרה של הזרוע הצבאית של חמאס
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של ח'אלד מת'קאל עבד אלרחמן אלהור, בן 23, ממחנה הפליטים אלבריג' (מרכז רצועת עזה). הוא נהרג במהלך קריסת מנהרה בכפר ג'חר אלדיכ, דרומית מזרחית לעיר עזה (צפא, 6 באוגוסט 2016). בהלווייתו במחנה הפליטים אלבוריג' נכח אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אשר שיבח את "לוחמי הג'האד של ההתנגדות הפלסטינית" (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 7 באוגוסט 2016).

מימין: פעיל הזרוע הצבאית של חמאס חמאס שנהרג מקריסת מנהרה. משמאל: אסמאעיל הניה, בניחום האבלים  (דף הפייסבוק שהאב, 8 באוגוסט 2016).
מימין: פעיל הזרוע הצבאית של חמאס חמאס שנהרג מקריסת מנהרה. משמאל: אסמאעיל הניה, בניחום האבלים (דף הפייסבוק שהאב, 8 באוגוסט 2016).

הנהלת פייסבוק חסמה דף של בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • הנהלת פייסבוק חסמה את דף הפייסבוק הרשמי של ח'אלד אלבטש,  בכיר בארגון  הג'האד האסלאמי בפלסטין. ח'אלד אלבטש אמר בתגובה כי הוא מופתע מצעד זה וטען כי הנהלת פייסבוק ידועה בנטייתה לטובת ישראל. הוא הדגיש כי סגירת הדף לא תמנע מארגונו להשמיע את קולו שכן קיימים אמצעים נוספים בעזרתם הם יוכלו להשמיע את קולם לציבור הפלסטיני, הערבי והאסלאמי (קדס.פרס, 6 באוגוסט, 2016).
שני דוברים חדשים לחמאס
  • חמאס הודיעה על מינוי שני דוברים חדשים: חזאם אחמד קאסם, תושב עזה, ועבד אללטיף רג'ב אלקאנוע מג'באליא שבצפון רצועת עזה (וטן, 7 באוגוסט 2016).
אימונים של פעילי ג'האד עולמי ברצועת עזה
  • אתר חק, המזוהה עם דאעש, פרסם סדרת תמונות המתעדות לימוד הפעלת אמצעי לחימה במהלך קורס שהתקיים ככל הנראה ברצועת עזה (חק, 3 באוגוסט 2016). הפעילים בתמונות מכונים "לוחמי הג'האד בירושלים רבתי" (בערבית: אלמג'אהדין באכנאף בית אלמקדס). ככל הנראה מדובר בפעילים סלפים-ג'האדיים ברצועת עזה, המזוהים עם דאעש.

תמונות מהסרטון  (חק, 3 באוגוסט 2016).
תמונות מהסרטון  (חק, 3 באוגוסט 2016).

[1]נכון ל-9 באוגוסט 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.