זרקור לאיראן (לשבוע שבין 4/11/10 –11/11/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

נצראללה

נצראללה

איראנים שונאים את נצראללה

איראנים שונאים את נצראללה

ראפרים איראנים, מתוך הבלוג האיראני

ראפרים איראנים, מתוך הבלוג האיראני

הבלוג של מחסן ביאת

הבלוג של מחסן ביאת

זונות רחוב בטהראן

זונות רחוב בטהראן

זונות רחוב בטהראן

זונות רחוב בטהראן


במוקד אירועי השבוע:

  • איראן בעקבות הבחירות בארה"ב: תבוסת הדמוקרטים – ביטוי לכישלון מדיניות ארה"ב ולחולשת הממשל האמריקאי.

  • איראנים נגד נצראללה: סרטון "יוטיוב" שעורר את זעמם של גולשים איראנים.

  • המשך מאבק השלטונות נגד מוסיקת "ראפ": חברי להקות "ראפ" מחתרתיות נעצרו בטהראן.

  • לראשונה באיראן: איש דת בכיר שוחח עם מאמיניו באמצעות הפייסבוק.

  • תמונות השבוע: זונות רחוב בטהראן.

איראן בעקבות הבחירות בארה”ב: תבוסת הדמוקרטים – ביטוי לכישלון מדיניות ארה”ב ולחולשת הממשל האמריקאי

בכירים ואמצעי תקשורת באיראן דיווחו השבוע בהרחבה על תבוסת המפלגה הדמוקרטית בבחירות אמצע הכהונה בארה"ב והצביעו עליה כביטוי לכישלון מדיניותו של הנשיא אובמה ולחולשתו.

שר החוץ, מנוש’הר מתכי (Manouchehr Mottaki ), העריך בראיון לסוכנות הידיעות "מהר", כי בעקבות תבוסת הדמוקרטים נכנסת ארה"ב לשלב מורכב מבחינת הפוליטיקה הפנימית, הכלכלה ומדיניות החוץ שלה. הוא הביע את דעתו, כי תוצאות הבחירות משקפות תבוסה של הדמוקרטים יותר מאשר ניצחון עבור הרפובליקנים. לדבריו, כאשר נכנס הנשיא אובמה לתפקידו, הוא ביטא תקווה הן בתוך ארה"ב והן מחוצה לה, אך תקווה זו לא התממשה. הוא לא הצליח לזכות באמון הציבור האמריקאי ולשפר את תדמיתה של ארה"ב בעולם וארה"ב גם לא הצליחה להתגבר על האתגרים הניצבים בפניה בזירה הבינלאומית (מהר, 5 נובמבר).

יו"ר המג’לס, עלי לאריג’אני (Ali Larijani ), התייחס אף הוא לתוצאות הבחירות בארה"ב ואמר, כי כישלון הדמוקרטים הוא תוצאה של מדיניותו השגויה והדו-פרצופית של הממשל האמריקאי בארה"ב ומחוצה לה. בפתח דיוני השבוע במג’לס אמר לאריג’אני, כי מדיניות שגויה זו באה לידי ביטוי בהפרת זכויות האדם מצד ארה"ב ברחבי העולם, בפשעי הכוחות האמריקאים בעיראק ובאפגניסטאן, בהמשך שיתוף הפעולה של ארה"ב עם "המשטר הציוני" ובמעורבות וושינגטון בפעולות טרור ברחבי העולם (פארס, 7 נובמבר).

היומון השמרני ג’מהורי-י אסלאמי (Jomhuri-ye Eslami ) העריך, כי תבוסת הדמוקרטים תביא למפנה בהתפתחויות הפוליטיות והחברתיות בארה"ב. ההצבעה למען הרפובליקנים, גרס היומון, אינה נובעת מהאהדה כלפיהם אלא מהווה ביטוי לכעס הציבור האמריקאי כלפי הדמוקרטים. היומון העריך, כי לא מן הנמנע, שבעקבות תבוסת המפלגה הדמוקרטית תחליט מפלגה זו לבחור במועמד אחר לנשיאות לקראת הבחירות הצפויות בשנת 2012 (ג’מהורי-י אסלאמי, 7 נובמבר).

היומון השמרני רסאלת (Resalat ) התייחס להשפעת הבחירות על מדיניות ארה"ב כלפי איראן וטען, כי אובמה חזר על שגיאות קודמיו גם בנוגע למדיניות החוץ ביחס לאיראן. במקום להכיר בעוצמתה של איראן במזרח התיכון ולנסות להגיע עימה להסדר, המשיך אובמה במאבק נגדה תוך שהוא מנסה לעשות שימוש בדיפלומטיה כחלק ממדיניותה האנטי-איראנית הנמשכת של ארה"ב. אובמה קיווה לפתור את בעיות האזור ולפעול בדרך שונה כלפי איראן, אך עד מהרה הוא נאלץ להיכנע ללחצים הכבדים, שהפעילו עליו החוגים הרפובליקניים הקיצוניים ו"הלובי הציוני". הרוב הרפובליקני בקונגרס צפוי להצביע בשנתיים הקרובות בעד החרפת המדיניות כלפי איראן ולהגביר את הלחץ על הנשיא להמשיך במדיניותו השגויה כלפי איראן. אם ימשיך נשיא ארה"ב גם בשנתיים הקרובות להיכנע ללחצים אלה, נכתב ברסאלת, הוא יובס בבחירות הבאות לנשיאות. מדיניותה המזרח-תיכונית של ארה"ב מחייבת שינויים יסודיים ועל הנשיא אובמה לנטוש את המדיניות בה נקטה ארה"ב כלפי איראן ב-31 השנים האחרונות (רסאלת, 8 נובמבר).

היומון כיהאן התמקד בחולשת הממשל האמריקאי. במאמר מערכת, שדן בהפרת זכויות האדם בארה"ב, דיווח היומון, כי ערב נסיעתו של הנשיא אובמה לביקור בכמה ממדינות אסיה הפגינו אלפי פעילי זכויות אדם בניו-יורק במחאה על מדיניותו. הפגנות דומות קידמו את פניו בהודו וצפויות לקדם את פניו גם במהלך ביקורו באינדונזיה. במקביל לכלכלה פושטת הרגל והחולה של ארה"ב, נכתב במאמר, ניצבת ארה"ב בפני גל של התעוררות אסלאמית והיא אינה נהנית עוד ממעמד ומיוקרה בקרב אומות העולם. אמריקה הפכה לדחליל, שאף אחד כבר אינו פוחד מפניו (כיהאן, 7 נובמבר).
במאמר נוסף, שהתפרסם השבוע בכיהאן, נכתב, כי אם הנשיא אובמה רוצה להימנע מתבוסה גם בבחירות הבאות לנשיאות, ניצבות בפניו שתי אפשרויות: ראשית, עליו להתמקד בפתרון הבעיות הפנימיות המהוות את מקור הדאגה המרכזי עבור המצביעים האמריקאים ושנית, עליו לפתור את סוגיות מדיניות החוץ הניצבות בפניו. המשך העוינות כלפי איראן והפיכתו של אובמה להעתק של הנשיא לשעבר, ג’ורג’ בוש, לא יביאו כל תועלת לעתידו הפוליטי של נשיא ארה"ב. בכל מקרה, נכתב במאמר, יש לשמוח על תבוסתו של אויב נוסף של איראן ועל כך, שלאיראן היה תפקיד חשוב בתבוסה זו (כיהאן, 8 נובמבר).

היומון הרפורמיסטי מרדם סאלארי (Mardom Salari ), לעומת זאת, הביע חשש מהתחזקות הרפובליקנים וטען, כי קיימים הבדלים מסוימים בינם לבין הדמוקרטים בתפישתם בנושאי מדיניות חוץ. היומון גרס, כי מפלגות הימין הציוני הן השמחות ביותר לנוכח תבוסת הדמוקרטים. לראש הממשלה נתניהו יש ידידים טובים בקרב הרפובליקנים בקונגרס והוא עשוי ללחוץ באמצעותם על הבית הלבן לשנות את מדיניותו כלפי איראן ואף לדחוף לכיוון אופציה צבאית. היומון העריך, כי הרפובליקנים יאלצו עתה את אובמה לנקוט בצעדים בלתי-צפויים וכי "הבית הלבן" יושפע מ"ניחוח התה" [התייחסות ל"מפלגת מסיבת התה" הרפובליקנית] (מרדם סאלארי, 9 נובמבר).

איראנים נגד נצראללה: סרטון יוטיוב שעורר את זעמם של גולשים איראנים

סרטון, שהופץ בימים האחרונים ב-YouTube , ובו נראים קטעים משני נאומים של מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, הצליח לעורר השבוע את זעמם של גולשים איראנים רבים.

הסרטון כולל קטעים משני נאומים, שנשא נצראללה בשנה האחרונה בשני מועדים שונים. בנאום אחד התייחס נצראללה לזהותה המוסלמית של איראן וטען, כי שורשיה של איראן הם ערבים ולא פרסים. לדבריו, אין בנמצא באיראן דבר הנקרא "פרסי" או "ציוויליזציה פרסית" אלא רק ציוויליזציה אסלאמית ודתו הערבית של הנביא מחמד. גם מכונני המהפכה האסלאמית היו לטענת נצראללה ממוצא ערבי, בניהם של הנביא מחמד, ואף מנהיגה הנוכחי של איראן, עלי ח’אמנהאי, הוא סיד (Seyyed ) שמוצאו משושלת ערבית של צאצאי הנביא.

בנאומו השני התייחס נצראללה לאירועים, שהתחוללו באיראן בעקבות הבחירות האחרונות לנשיאות. בנאום זה הביע נצראללה את ביטחונו ביכולתו של המשטר בהנהגתו של ח’אמנהאי להתמודד בהצלחה עם המשבר הפוליטי אליו נקלע בעקבות הבחירות.

נצראללה

לא ברור מי אחראי להפצת הסרטון ומדוע הוא הופץ דווקא בעיתוי הנוכחי. בכל מקרה עוררה הפצתו סערה בקרב גולשים איראנים באינטרנט ותגובות זועמות מצד בלוגרים איראנים, בעיקר מחוץ לאיראן.

אחד הבלוגרים כתב בתגובה לדברי נצראללה, כי הם משקפים, למרבה הצער, את המציאות בה שבויים האומה האיראנית, התרבות האיראנית, הציוויליזציה האיראנית ומשאביה של איראן בידי זרים (http://greenmanifesto.wordpress.com , 7 נובמבר). בלוגר אחר תהה, האם גם כספי הנפט האיראני המוזרמים על-ידי המשטר לתמיכה בחזבאללה, הם ערבים (http://irangreen-29.blogspot.com , 7 נובמבר). קבוצת גולים איראנים אף פתחה עמוד בפייסבוק בשם: "איראנים שונאים את נצראללה". יצוין, כי האתרים הרשמיים של מנהיגי האופוזיציה הרפורמיסטית בתוך איראן נמנעו מהתייחסות לפרשה.

אתרים המזוהים עם תומכי הממשלה, לעומת זאת, תקפו בחריפות את הביקורת מצד גולשים איראנים כנגד נצראללה וטענו, כי הקבוצות האנטי-מהפכניות, שהתייאשו ממאמציהן לפעול נגד המשטר בשנה האחרונה, מנסים עתה לנקום בחזבאללה על קבלת הפנים החמה, שהעניק לנשיא אחמדינז’אד בביקורו האחרון בלבנון. תומכי "האופוזיציה הירוקה" [הרפורמיסטית] מנסים לפגוע בתדמיתו של נצראללה בעיני העם האיראני באמצעות סילוף דבריו, אך מאמציהם לא יצלחו. במקום לתמוך בנצראללה ובעם האיראני, הם תומכים באויביה של איראן הפועלים במימון ובתמיכה אמריקאים, נכתב באחד מאתרי החדשות המזוהים עם תומכי הנשיא אחמדינז’אד (www.bibaknews.com , 8 נובמבר).

איראנים שונאים את נצראללה

המשך מאבק השלטונות נגד מוסיקת ראפ: חברי להקות ראפ מחתרתיות נעצרו בטהראן

מפקד משטרת מחוז טהראן, חסין סאג’די-ניא (Hossein Sajediniya ), מסר בראשית השבוע על מעצרם של מספר צעירים, שהיו חברים בלהקות "ראפ" מחתרתיות. לדבריו, הצליחה משטרת הביטחון הציבורי לשים את ידה על פעילות קבוצות אלה בזכות פעילות מודיעינית. הוא ציין, כי הצעירים פעלו באופן יומיומי במבנים הרוסים ונטושים על מנת להתחמק מהמשטרה ולעיתים אף שברו חלונות של מבנים והתקינו וילונות כהים על מנת להסתיר את פעילותם. במסגרת הלהקות, שחבריהן נעצרו, פעלו נשים וגברים. פעילותם כללה שימוש בכלי נגינה מערביים, העלאת המוסיקה שיצרו על גבי תקליטורי CD ו-DVD , הכנת וידאו-קליפים והפצתם באמצעות האינטרנט ורשתות לוויניות.  סאג’די-ניא מסר, כי בפשיטה המשטרתית על המקומות, בהם פעלו הצעירים, נתגלו גם משקאות אלכוהוליים.

בהתייחסו למוסיקת הראפ בהם עסקו הצעירים אמר מפקד המשטרה, כי הצעירים עשו שימוש בשפת רחוב בלתי-ראויה שאינה מתחשבת בחוק ובכללי המוסר. הוא ציין, כי צעירים אלה מהווים איום של ממש על הצעירים באיראן, כיוון שהם מפיצים בקרבם שחיתות מוסרית והתנהגות מערבית פסולה, מרחיקים אותם מהתרבות האסלאמית, פוגעים במוסיקה המכובדת האיראנית, מעודדים קשרים בלתי-ראויים בין גברים לנשים, מציגים באופן שלילי את המצב בחברה, מסיתים את הצעירים ואינם מכבדים את הדת ואת האומה (אילנ"א, 7 נובמבר).

מוסיקת ראפ מקורית בשפה הפרסית הפכה בשנים האחרונות פופולארית בקרב צעירים איראנים. תכני המוסיקה עוסקים, בין היתר, בפוליטיקה, בחברה ואף במין. מספר שירים, שהוקלטו על-ידי זמרי ראפ אושרו להפצה על-ידי משרד ההכוונה האסלאמית, אך רוב המוסיקה מסוג זה מופצת באמצעות השוק השחור והאינטרנט. בשנים האחרונות הגבירו שלטונות איראן את המאבק נגד סוג זה של מוסיקה. בין היתר סגרו הרשויות אולפנים, ששימשו להקלטות מוסיקת "ראפ", וכוחות ביטחון הפנים פשטו על הופעות מחתרתיות בהן הופיעו זמרי ראפ. שר ההכוונה האסלאמית בממשלתו הראשונה של הנשיא אחמדינז’אד, מחמד חסין צפאר-הרנדי (Mohammad Hossein Saffar Harandi ), הכריז בראשית תפקידו, כי בכוונתו לטפל בסוגי מוסיקה הסותרים לדבריו את ערכי הרפובליקה האסלאמית, ובכללם רוק וראפ. הוא קרא למוסיקאים באיראן ליצור מוסיקה בעלת משמעות.

ראפרים איראנים, מתוך הבלוג האיראני
ראפרים איראנים, מתוך הבלוג האיראני:

http://www.aftabblog.com/uploads/s/ShakhShekan/78918.jpg

לראשונה באיראן: איש דת בכיר שוחח עם מאמיניו באמצעות הפייסבוק

איש הדת הבכיר, איתאללה אסדאללה ביאת-זנג’אני (Ayatollah Asadollah Bayat Zanjani ), המזוהה עם האופוזיציה הרפורמיסטית, שוחח ביום חמישי שעבר באמצעות הפייסבוק גוגל-טוק עם גולשים באינטרנט מאיראן ומחוצה לה. במשך למעלה משעה וחצי השיב איש הדת הבכיר לשאלות גולשים בנושאים דתיים ופוליטיים. בין היתר התייחס ביאת-זנג’אני לסוגיות הלכתיות שונות ולתפקידם של אנשי הדת בחיי הצעירים. זוהי הפעם הראשונה בה עושה איש דת איראני בכיר שימוש באמצעים אלה לצורך קשר ישיר עם ציבור מאמיניו (ג’רס, 5 נובמבר). באתר האינטרנט הרשמי של ביאת-זנג’אני נכתב השבוע, כי הקשר הישיר בינו לבין ציבור מאמיניו באמצעות הפייסבוק והגוגל-טוק יימשך גם בעתיד.

בנו של איש הדת הבכיר, מחסן ביאת (Mohsen Bayat ), כתב בבלוג האישי שלו, כי אביו שוחח, בין היתר, עם גולשים מאיראן, מגרמניה, ממלזיה, מארה"ב ומאוסטריה. לדבריו, רבים מהגולשים לא האמינו, שהם משוחחים עם איש הדת הבכיר, ואחד מהם אף החל לבכות מרוב התרגשות, לאחר ששמע את קולו של ביאת-זנג’אני. הבן כתב, כי היה זה יום מיוחד ובלתי-נשכח, שעשוי להוות נקודת מפנה באופן שבו מתקשרים אנשי הדת עם ציבור המאמינים שלהם ומספקים מענה לדאגותיהם (www.mohsenbayat.net , 5 נובמבר).

יצוין, כי בחודש שעבר חסמו השלטונות את אתר האינטרנט הרשמי של ביאת-זנג’אני כמו גם את אתרי האינטרנט של אנשי הדת הבכירים, איתאללה יוסף צאנעי (Ayatollah Yousef Sane’i )  ואיתאללה עלי-מחמד דסתע’יב (Ayatollah Ali-Mohammad Dastgheyb ), המזוהים אף הם עם האופוזיציה הרפורמיסטית. בעקבות חסימת האתר פרסם ביאת-זנג’אני גילוי-דעת בו גינה את פעולת השלטונות וטען, כי העידן הנוכחי הוא "עידן המידע" ולפיכך אף אחד אינו יכול למנוע מהציבור גישה למידע.

הבלוג של מחסן ביאת
מקור התמונה: הבלוג של מחסן ביאת, www.mohsenbayat.net

בשנה האחרונה מתח ביאת-זנג’אני במספר הזדמנויות ביקורת חריפה על מדיניות השלטונות כלפי האופוזיציה הרפורמיסטית בעקבות הבחירות האחרונות לנשיאות. במהלך ביקורו של המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי, בעיר קום, שהסתיים בשבוע שעבר, נמנע ביאת-זנג’אני מלהיפגש עימו. האתר "סהאם ניוז" (Saham News ), המזוהה עם מנהיג האופוזיציה הרפורמיסטית, מהדי כרובי (Mehdi Karoubi ), דיווח השבוע, כי כוחות הביטחון מנעו בימים האחרונים מביאת-זנג’אני להיפגש עם כרובי (סהאם ניוז, 8 נובמבר). 

תמונות השבוע: זונות רחוב בטהראן

זונות רחוב בטהראן

זונות רחוב בטהראן

 

לראש העמוד