מבט לג’האד העולמי (12 – 18 בנובמבר 2015)

הריסות באלרקה כתוצאה מתקיפות המטוסים הרוסים (אח'באר אלמסלמין, 14 בנובמבר 2015).

הריסות באלרקה כתוצאה מתקיפות המטוסים הרוסים (אח'באר אלמסלמין, 14 בנובמבר 2015).

שלושת פעילי חזבאללה, שהופיעו בסרטונים שפרסם ארגון ג'בהת אלנצרה

שלושת פעילי חזבאללה, שהופיעו בסרטונים שפרסם ארגון ג'בהת אלנצרה

הדובר בסרטון של ג'נד אלאקצא וחמוש לצדו

הדובר בסרטון של ג'נד אלאקצא וחמוש לצדו

עמדות של צבא סוריה, שנכבשו על-ידי ג'נד אלאקצא מדרום מזרח למורכ

עמדות של צבא סוריה, שנכבשו על-ידי ג'נד אלאקצא מדרום מזרח למורכ

אבו עלי אלברידי המכונה

אבו עלי אלברידי המכונה "הדוד", מפקד חטיבת שהדאא' אלירמוך, אשר נשבע אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי וחוסל עתה ע"י ג'בהת אלנצרה (אילאף, 16 בנובמבר 2015).

ירי רקטות לעבר בסיסים של צבא עיראק מצפון לעיר אלרמאדי

ירי רקטות לעבר בסיסים של צבא עיראק מצפון לעיר אלרמאדי

זירת הפיגועים בשכונת בורג' אלבראג'נה, שבפרבר הדרומי השיעי של בירות, אזור הנמצא בשליטת חזבאללה  (ערוץ אלמנאר, 12, 13 בנובמבר 2015).

זירת הפיגועים בשכונת בורג' אלבראג'נה, שבפרבר הדרומי השיעי של בירות, אזור הנמצא בשליטת חזבאללה (ערוץ אלמנאר, 12, 13 בנובמבר 2015).

הדובר בסרטון, אשר איים לבצע על ישראל בפעולת עונשין נגד אילת (אם אלרשרש)  (אח'באר אלמסלמין, 10 בנובמבר 2015).

הדובר בסרטון, אשר איים לבצע על ישראל בפעולת עונשין נגד אילת (אם אלרשרש) (אח'באר אלמסלמין, 10 בנובמבר 2015).

וסאם אלזבידי, המכונה אבו נביל אלאנבארי, בכיר דאעש בלוב, שנהרג בסיכול ממוקד

וסאם אלזבידי, המכונה אבו נביל אלאנבארי, בכיר דאעש בלוב, שנהרג בסיכול ממוקד

חלוקת מיני מתיקה בעיר סרת

חלוקת מיני מתיקה בעיר סרת

מחמד אמואזי המכונה

מחמד אמואזי המכונה "ג'ון הג'האדיסט"

מחמד אמואזי

מחמד אמואזי


עיקרי אירועי השבוע

  • במוקד אירועי השבוע עמדו פיגועי ירי והתאבדות, שבוצעו ע"י דאעש בפאריס באמצעות שמונה מחבלים, שפעלו בשישה אתרים שונים. במתקפת הטרור נהרגו לפחות 132 אנשים. פעולה זאת, שהייתה מתוכננת היטב ומכוונת ע"י דאעש, מהווה חריגה מדפוסי פעילותו המוכרים של דאעש במדינות המערב. למתקפה בפאריס קדמו שני פיגועי הרג נוספים (הפלת המטוס הרוסי ופיגוע התאבדות בפרבר הדרומי של בירות שבשליטת חזבאללה). הפיגועים הללו ממחישים את יכולותיו המבצעיות של דאעש להוציא לפועל פיגועים מורכבים, בזירות שונות הרחק ממעוזי כוחו שבסוריה ובעיראק. בעקבותיהם יצא דאעש בקמפיין תקשורתי בו איים לבצע פיגועים נוספים נגד צרפת ומדינות המערב.
  • ובינתיים, בשטח, ספג דאעש כמה כישלונות כואבים: בעיראק שחררו הכוחות הכורדים את אזור סנג'אר וניתקו את נתיב האספקה המרכזי שבין מוצול לאלרקה;בסוריה זכה צבא סוריה לכמה הצלחות ממזרח ומדרום לחלב. בנוסף לכךנהרגו כמה פעילים בכירים, המשתייכים לדאעש או המזוהים עימו: אבו עלי אלברידי, מפקד חטיבת שהדאא' אלירמוך המזוהה עם דאעש הפועלת בדרום רמת הגולן, נהרג בפיגוע התאבדות שניזום ע"י ג'בהת אלנצרה; הטרוריסט הבריטי הידוע בכינויו"ג'ון הג'האדיסט" נהרג בתקיפה אווירית אמריקאית באזור העיר אלרקה;וסאם עבד אלזבידי, מנהיג דאעש בלוב, נהרג בתקיפה אווירית אמריקאית באזור דרנה. כל אלו מהוויםפגיעות מבצעיות ותדמיתיות בדאעש אשר עלולות לדחוף אותו לבצע פיגועי ראוה נוספים מחוץ לסוריה ולעיראק.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו כמה עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 12 בנובמבר 2015):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באלהול, שממזרח לחסכה, תדמור, אלרקה, אבו כמאל ואזור דיר אלזור. בתקיפות נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, מבנים ופעיל אחד של דאעש.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור חדית'ה, קיסיק (מערבית למוצול), אלרמאדי, סנג'אר, ביגי', מוצול ותלעפר (ממערב למוצול). בתקיפות נפגעו עמדות תקיפה של דאעש, מרכז שליטה ופיקוד של הארגון, עמדות ובונקרים, גשר, מחסני נשק, אזורי הערכות של פעילי דאעש, כלי רכב, אמצעי לחימה מטענים מייצור עצמי ומכוניות תופת.
  • דובר כוחות הקואליציה מסר כי עד ל-12 בנובמבר 2015 ביצעו כוחות הקואליציה בראשות ארצות-הברית 8,125 תקיפות מהאוויר נגד מטרות דאעש בסוריה ובעיראק,. מבין התקיפות הללו 5,321 בוצעו בשטח עיראק ו-2,804 בסוריה (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 12 בנובמבר 2015).
  • להלן נתונים לגבי מטרות שניזוקו או הושמדו: 126 טנקים, 354 כלי רכב מסוג האמר, 561 מוצבים, 3,956 מבנים, 3,930 עמדות לחימה, 232 מתקני נפט, 4,622 מטרות אחרות (אתר משרד ההגנה האמריקאי התבסס על מידע מ-Centcom, 8 באוקטובר 2015). הוצאות המתקפה נגד דאעש הגיעו לחמישה מיליארד דולרים (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 31 באוקטובר 2015).
תקיפות חיל האוויר הצרפתי על יעדים באלרקה
  • ב-15 בנובמבר 2015 ביצעו 12 מטוסים צרפתיים תקיפה אווירית נגד יעדים של דאעש בעיר אלרקה, "בירת" הארגון בסוריה. כמו כן דווח, כי בליל 17-16 בנובמבר 2015 ביצעו הצרפתים תקיפה נוספת באלרקה. התקיפה בוצעה בעקבות מתקפת הטרור בפאריס.בין האתרים שהותקפו בתקיפה הראשונה היו מפקדה, מרכז גיוס, מחסן נשק ומחנה אימונים. מקורות, שלהערכתנו, מזוהים עם דאעש טוענים, כי הותקפו יעדים אזרחיים כגון אצטדיון, מוזיאונים ומבנים המאוישים ע"י גופים פוליטיים.
  •  על פי הניו יורק טיימס הוחלט על ההתקפה ב-14 בנובמבר 2015 בישיבה של נשיא צרפת עם צוות הביטחון הלאומי. ההתקפה בוצעה בתיאום עם הכוחות האמריקאיים, שסיפקו לצרפתים מודיעין על מטרות דאעש בסוריה (15 בנובמבר 2015,  nytimes.com).

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  • אלכסנדר בורטניקוב, ראש שרות הביטחון הרוסי FSBדיווח, כי התרסקות המטוס הרוסי בסיני נגרמה כתוצאהמהתפוצצות מטען של חומר נפץ במשקל של כקילוגרם. לדבריו  מדובר בוודאות בפעולות טרור (איטאר טאס, ספוטניק) בעקבות זאת הודיע נשיא רוסיה פוטין (17 בנובמבר 2015), כי ארצו תרחיב את התקפותיה נגד דאעש בסוריה.
  • מטוסי חיל האוויר הרוסי ביצעו בשבוע האחרון מספר רב של תקיפות בסוריה,להערכתנו רובן שלא  נגד מטרות דאעש. התקיפות התמקדות באזורי חלב, אדלב, חמאה, חמץ, לד'אקיה, דמשק, דרעא ודיר אלזור. איגור קונשנקוב (Igor Konashenkov), דובר משרד ההגנה הרוסי, מסר כי במהלך התקיפות נפגעו עמדות לחימה ותצפית, מאגרי דלק ותחמושת, אמצעי לחימה, סדנאות לייצור תחמושת ומטענים, מחנות אימונים, מוצבים ויעדים מבוצרים של דאעש (13 בנובמבר 2015,  אתר rt.com ).
  • ב-14 בנובמבר 2015 פורסמו תמונות, שמקורן במחוז אלרקה של דאעש, בהן נראות תוצאות תקיפות מטוסים רוסים, שבוצעו כנגד העיר אלרקה. בתמונות נראים מבנים הרוסים, אש ועשן המיתמרים מההריסות ומכתש, שנוצר באדמה (14 בנובמבר 2015,  אתר muslims-news.net ).
  • על פי שירות הביטחון הפדראלי ברוסיה (FSB) מספר האזרחים ממדינות ברית המועצות לשעבר, שעזבו את ארצם,והצטרפו לדאעש בסוריה ובעיראק, עומד על 7,000. להערכתנו מספר גדול זה של פעילים מהווה פוטנציאל לביצוע פעולות טרור וחתרנות בשטח רוסיה ומדינות קווקז, כאשר יסיימו הפעילים הללו את הלחימה בסוריה וישובו למדינות מוצאם.
  • התובע הרוסי, גנרל יורי צ'יקה,מסר, כי רוסיה הגבירה את המעקב אחר העברות כספים המבוצעות מרוסיה למדינות בהן מתקיימת פעילות טרור. דבריו אלו נאמרו בכנס האזורי של האיחוד הבינלאומי לתובעים של מרכז ומזרח אירופה ומזרח אסיה. לדבריו, הגברת הפיקוח על העברות כספים לאזורים בהם ארגוני טרור שולטים, מאפשרת לרוסיה לבצע מעצרים של טרוריסטים באמצעות כלים משפטיים. יורי צ'יקה הדגיש, כי בית המשפט העליון ברוסיה הכיר בארגונים דאעש וג'בהת אלנצרה כארגוני טרור (טאס, 10 בנובמבר 2015).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מרחב חלב
  • במרחב הכפרי של חלב נחל צבא סוריה מספר הצלחות מאז תחילת נובמבר. הצבא הסורי הצליח להשתלט על העיר החשובה אלצאריפה, שמדרום מזרח לחלב (תחילת נובמבר 2015) והסיר את המצור מעל שדה התעופה הצבאי כוירס (10 בנובמבר 2015). כמו כן נמסר, כי צבא סוריה התקדם לכיוון הכביש המהיר שבין חלב לאדלב (13-12 בנובמבר 2015). עם זאת עדיין לא הושגה הכרעה בשטח ונמשכת הלחימה בין צבא סוריה לארגוני המורדים באזור הכפרי שמדרום לחלב. על פי דיווחים ברשתות החברתיות שוהה באזור, שמדרום לחלב, קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס, הפוקד על כוחות איראן, חזבאללה והמליציות השיעיות ומתאם את ההתקפה עם צבא סוריה[1].

 

  • פעילי דאעש מנסים להפעיל לחצים על חיילי צבא סוריה בשדה התעופה כוירס. זאת באמצעות  פיצוץ מכוניות תופת וירי פצצות מרגמה. מחוז חלב של דאעש דיווח על שני פיגועים במהלכם פוצצו מכוניות תופת. על פי ההודעה נהרגו ונפצעו בפיצוצים הללו יותר מחמישים לוחמים של צבא סוריה.
  • ארגוני המורדים, שבהם בולט ג'בהת אלנצרה, מרכזים עתה כוחות גדולים באזור הכפרי של חלב לשם ביצוע מתקפת נגד.נמסר כי כוחות אלו כוללים למעלה מ-6,000 לוחמים שברשותם כלי רכב משוריינים ונשק נגד טנקים (חשבון הטוויטר جيش الفتح – أبوعامر@Syria1500, 14 בנובמבר 2015). כמה ארגוני מורדים ובתוכם צבא אלפתח ואחראר אלשאם הכריזו על מצב חרום וקראו לגיוס כללי להגנה על האזור הכפרי הדרומי של חלב (אלמיאדין, 17 בנובמבר 2015).
נפילת פעילי חזבאללה בשבי ג'בהת אלנצרה
  • ב-15 בנובמבר 2015 הודיעה ג'בהת אלנצרה , כי לקחה בשבי שלושה פעילי חזבאללה במהלך הקרבות המתנהלים באזור הכפרי שמדרום לחלב. בסרטונים,  שפרסמו מוסדות ההסברה של ג'בהת אלנצרה נעשה שימוש תעמולתי באמצעות "ראיונות" עם שלושת הפעילים. לדברי מחמד מהדי שעיב, אחד הפעילים, מתנהל המבצע באזור הכפרי של חלב בפיקודו של קאסם סלימאני, מפקד כח קדס. לדבריו נמצאים בשטח לוחמים איראנים, עיראקים ופעילים לבנונים מחזבאללה. לדבריו כל אחד מהכוחות הללו נלחם בחזית אחרת. לטענתו יש לצבא סוריה נוכחות מצומצמת בשטח והוא אינו ממלא תפקיד משמעותי בקרבות. לדברי פעיל חזבאללה נוסף, חסן נזיה טה, על הפעילות הצבאית פוקדים איראנים בעוד שהלוחמים הם עיראקים, אפגאנים ופעילי חזבאללה (אלג'זירה, 15 בנובמבר 2015).
אזור חמאה
  • באזור הכפרי, שמצפון לחמאה נמשכו השבועהקרבות העזים באזור העיירה מורכ (כ-26 ק"מ מצפון לחמאה). הקרבות מתנהלים בין צבא סוריה לבין ארגוני מורדים שונים ובתוכם גם פלגים אסלאמים-ג'האדיסטים (הבולט שבהם הינו ג'נד אלאקצא, ארגון שפרש מג'בהת אלנצרה). ב-13 בנובמבר 2015 פורסם בחשבון הטוויטר הרשמי של ארגון ג'נד אלאקצא, סרטון בו נראה כיבוש מוצב סורי על-ידי פעילי הארגון מדרום מזרח למורכ. הדובר בסרטון מוסר שהם הרגו עשרים פעילי חזבאללה ומביע את תקוותו שהם יתקדמו לעבר צוראן ומשם לעבר חמאה (חשבון הטוויטר הרשמי جند اﻷقصى@jond_aqsa4, 13 בנובמבר 2015).
מחוז חמץ
  • ממערב לתדמור התנהלה לחימה בין פעילי דאעשלצבא סוריה. ב-14 בנובמבר 2015 דיווחה אעמאק, זרוע ההסברה של דאעש, כי חמישים חיילים מצבא סוריה נהרגו וארבעה כלי רכב משוריינים הושמדו. זאת כתוצאה מהפעלת מטענים, שהוטמנו בידי פעילי דאעש בכביש, שממערב לתדמר. כמו כן דיווח דאעש, כי פעיליו כבשו שני מחסומים ועמדות של כוחות המשטר הסורי ברכס הררי, שממערב לתדמר (אעמאק, 14 בנובמבר 2015).
מחוז דרעא
  • חטיבת שהדאא' אלירמוך (חטיבת חללי אלירמוך), מסגרת צבאית הפועלת בדרום רמת הגולן והמזוהה עם דאעש, ספגה השבוע מכה קשה כאשר ארגון ג'בהת אלנצרה הצליח לחסל את הפיקוד הבכיר שלה. ב-15 בנובמבר 2015 חוסל אבו עלי אלברידי, מפקד חטיבת שהדאא' אלירמוך, המכונה "הדוד אבו עלי" (אלח'אל אבו עלי). יחד עימו נהרגו שני מפקדים בכירים בחטיבה. חיסולם נעשה באמצעות החדרת מחבל מתאבד מג'בהת אלנצרה לעיירה ג'מלה (31 ק"מ מצפון מערב לדרעא). פיגוע ההתאבדות בוצע במהלך פגישה של מפקדי החטיבה. פעילי ג'בהת אלנצרה חגגו את חיסולו של אלברידי ביריות שמחה באוויר (15 בנוטבמבר 2015,  syriahr.com).
  • משרד ההסברה של חטיבת שהדאא' אלירמוך הודיע באמצעות עמוד הטוויטר שלו על מות מפקד החטיבה יחד עם שני פעילים נוספים. בהודעה נמסר, כי מונה מפקד חדש לארגון ("אמיר"), המכונה אבו עבידה קחטאן. אנשי החטיבה נשבעו לו אמונים (עמוד הטוויטר של החטיבה, אתר החדשות בואבתכ אלערביה ,15 בנובמבר 2015).
  • נראה, כי בעקבות חיסול צמרת הפיקוד של החטיבה ניסו פעיליה לכבוש מידי ג'בהת אלנצרה כמה כפרים באזור הכפרי של דרעא. הם כבשו את הכפר סתם אלג'ולאן (מצפון מערב לדרעא) אולם פעילי ג'בהת אלנצרה הצליחו כעבור כמה שעות לכבוש מחדש את הכפר. בקרבות הללו נהרגו לפחות 18 פעילי חטיבת שהדאא' אלירמוך ו-13 פעילי ג'בהת אלנצרה וארגונים אסלאמיים נוספים (15 בנובמבר 2015,  syriahr.com).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

שחרור אזור סנג'אר מידי דאעש
  • ההתפתחות המרכזית השבוע בעיראק היה שחרור העיר סנג'אר והאזור שמסביבה מידי דאעש ע"י הכוחות הכורדים. שחרור העיר נעשה ע"י לוחמי הפשמרגה הכורדים, בסיוע לוחמים יזידים ובסיוע אווירי של הקואליציה בהנהגת ארה"ב. נמסר, כי הכוחות הכורדים כבשו מידי דאעש כ-150 קמ"ר באזור סנג'אר. הם שולטים עתה על נקודות מרכזיות בכביש הראשי מספר 47, נתיב האספקה העיקרי שבין אלרקה ("בירת" דאעש בסוריה) לבין מוצול ("בירת" דאעש בעיראק). נמסר כי הכוחות הכורדים נערכים עתה לכיבוש העיר תל עפר, הנמצאת בין סנג'אר למוצול.

 

  • העיר סנג'אר והאזור כולו נכבשו ע"י דאעש באוגוסט 2014, בעת תנופת ההצלחות הגדולות של הארגון בעיראק. בסנג'אר מרוכזים בני העזה היזידית בעיראק אשר אנשיהם עברו רצח, אונס ומכירה לעבדות בידי דאעש. נמסר, כי לאחר כיבושה של סנג'אר בידי הכוחות הכורדים התגלה במקום קבר אחים בו נמצאו 78 גופות נשים.
  • בעקבות כיבוש סנג'אר והנפת הדגל הכורדי במרכז העיר כינס מסעוד בראזאני, נשיא החבל הכורדי, מסיבת עיתונאים. הוא שיבח את הכוחות שכבשו את סנג'אר, הודה לקואליציה ולארה"ב על הסיוע והצהיר, כי המלחמה בדאעש אינה רק של הכורדים אלא מלחמה של כלל הקהילה הבינלאומית.
  • כיבוש העיר סנג'אר ע"י הכוחות הכורדים מהווה מפלה נוספת לארגון דאעש בעיראק, בהמשך לכיבוש הערים תכרית וביג'י ע"י צבא עיראק והמליציות השיעיות. הוא מסמל כי בעיראק לפחות נבלמה תנופת ההצלחות של דאעש, ההולך ומאבד מקומות חשובים לצבא עיראק, למליציות השיעיות הנתמכות ע"י איראן, ולכוחות הכורדים. במישור האופרטיבי קטיעת כביש מספר 47, הנתיב המרכזי שבין מוצול לאלרקה, צפוי להקשות על תנועת פעילים ואספקה של דאעש בין עיראק לסוריה, הגם שהדבר אינו מונע אותה לחלוטין (ניתן לנוע בין עיראק וסוריה בנתיבים נוספים). כיבוש סנג'אר מסמל גם את חשיבותם של הכוחות הכורדים כבעל ברית אמין ויעיל וממחיש את תרומתם הרבה למאמץ המלחמה בדאעש, הן בעיראק והן בסוריה.

 

מחוז אלאנבאר
  • הלחימה בין צבא עיראק לפעילי דאעש באזור העיר אלרמאדי וסביבתה נמשכת: ב-12 בנובמבר 2015 פרסם דאעש סרטון המתעד את הלחימה במזרח העיר אלרמאדי. בסרטון נראה קרב, שהתחולל בשעת לילה מאוחרת ונמשכו לפנות בוקר ובמהלכו השתלטו פעילי דאעש על מוצב של צבא עיראק (12 בנובמבר 2015,  archive.org ). כמו כן פרסם דאעש ב-15 בנובמבר 2015 מספר תמונות המתעדות ירי רקטות לעבר בסיסים של צבא עיראק מצפון לעיר אלרמאדי (15 בנובמב ר 2015,  www.csnw.tk ).
  • דאעש פרסם ב-15 בנובמבר 2015 תמונות המתעדות ירי טיל נ"ט מסוג קורנט לעבר כלי רכב האמר של צבא עיראק בקרבת העיר חדית'ה, שבמערב מחוז אלאנבאר (אח'באר אלמסלמין, 15 בנובמבר 2015).
העיר בגדאד
  • דאעש ממשיך ליזום פיגועי התאבדות מרובי נפגעים המכוונים לעבר יעדים שיעים בבגדאד (שכונות מגורים, מקומות ריכוז של המליציות השיעיות). ב-13 בנובמבר 2015 קיבל דאעש אחריות לביצוע שלושה פיגועי התאבדות נגד יעדים שיעיים בעיר בגדאד. לטענת הארגון, שלושה מחבלים, שנשאו על גופם חגורות נפץ התפוצצו בבסיסים של המליציות השיעיות התומכות בצבא עיראק לטענת דאעש, בפיגועים הללו נהרגו כשישים בני אדם ונפצעו עשרות נוספים (אעמאק, 13 בנובמבר 2015).

פיגועי התאבדות של דאעש בלבנון ובצרפת

לבנון[2]
  • ב-12 בנובמבר 2015 לפנות ערב ביצע דאעש פיגוע הרג בפרבר הדרומי השיעי של בירות, שבשליטת חזבאללה. בפיגוע נהרגו כ-43 אנשים, רובם הגדול עוברי אורח, וכ-240 נפצעו (אלג'זירה, המסתמך על דיווח משרד הבריאות הלבנוני). במקום נגרם הרס רב. הפיגוע בוצע ע"י שני מחבלים מתאבדים, שפוצצו עצמם כמעט בו זמנית,  באמצעות חגורות נפץ, בקרבת בית החולים אלרסול אלאעט'ם.
  • בהודעה מטעם ארגון דאעש בלבנון, שהופצה ב-12 בנובמבר 2015 ברשתות החברתיות,קיבל דאעש אחריות על הפיגוע. בהודעת קבלת האחריות נאמר, כי מחבלים מתאבדים הצליחו לבצע פיגועים במעוז חזבאללה בשכונת בורג' אלבארג'נה, באמצעות פיצוץ אופנוע ממולכד, בקרב התקהלות של אנשים בפרבר הדרומי של בירות (Muslims-News.net, 12 בנובמבר 2015). על פי שר הפנים הלבנוני אמורים היו להשתתף בפיגוע חמישה מחבלים[3].
  • זהו פיגוע ההתאבדות הראשון המתבצע בפרבר הדרומי של בירות, מעוזו של חזבאללה מאז קיץ 2014 [4]. זה היה גם הפיגוע הקשה ביותר בלבנון מאז תחילת מעורבותו של חזבאללה בלחימה בסוריה. הישגי צבא סוריה וחזבאללה במרחב הרי קלמון, ומהלכי הסיכול של חזבאללה בלבנון בכלל ובדרום בירות בפרט, פגעו במשך תקופה ארוכה למדי ביכולותיהם של דאעש ושל ארגונים ג'האדיסטים נוספים ושיבשו כוונותיהם לבצע פיגועי טרור בשכונות השיעיות של דרום בירות. עתה עלה בידי דאעש להוציא לפועל פיגוע הרג מורכב, שגרם לנפגעים רבים, בלב אזור שליטתו של חזבאללה בדרום בירות.

 

צרפת[5]
  • ב-13 בנובמבר 2015 בשעות הערב ביצע דאעש מתקפת טרור משולבת בפאריס. ההתקפה בוצעה בשש זירות לחימה והשתתפו בה שלוש חוליות, שמנו שמונה  מחבלים. על פי התובע הכללי של פאריס נהרגו בהתקפה לפחות 132 בני אדם (מתוכם זוהו עד כה 103). 352 אנשים נפצעו בהתקפה, מתוכם 99 באופן קשה/אנוש. הייתה זאת מתקפת הטרור הקשה ביותר, שבוצעה בצרפת, מאז מלחמת העולם השנייה (אירוע מכונן, בראייה הצרפתית). ופיגוע ההרג הגדול ביותר, שביצע דאעש במדינות המערב. דאעש קיבל את האחריות לפיגוע ויצא בקמפיין תקשורתי שבו הזהיר את צרפת ומדינות המערב מפני פעולות נוספות.
  • מתקפת הטרור של דאעש בפאריס מהווה, להערכתנו, חריגה מדפוסי פעילותו של הארגון במדינות המערב, כפי שהיו מוכרים עד כה. מאז תחילת ההתקפות של הקואליציה, בהנהגת ארה"ב, ועד לאחרונה התאפיינו הפיגועים שביצע דאעש במדינות המערב בעיקר בפעולות "פשוטות" מהבחינה המבצעית, שבוצעו לרוב ע"י אנשים בודדים, אשר הזדהו עם דאעש, שאבו ממנו השראה אך לא הוכוונו על ידו. הפיגוע הנוכחי, כך נראה, היה מתוכנן ומוכוון ע"י פעילי דאעש בסוריה. פיגוע שכזה הצריך חשיבה מבצעית שונה והתארגנות מבצעית, לוגיסטית ומודיעינית מוקדמת, שבה שולבה בלגיה כמרכז הלוגיסטי של הפעולה. כמו כן הייתה למחבלים שביצעו את הפיגוע תשתית מבצעית ולוגיסטית בצרפת עצמה וכוחות הביטחון הצרפתיים עושים עתה מאמץ לחשוף אותה ולעצור מחבלים נוספים, שהיו מעורבים בפיגוע.

מתקפת הטרור בפאריס נתפסת בראיית דאעש כהצלחה מבצעית ותדמיתית המתווספת לשתי הצלחות קודמות: פיגוע התאבדות בפרבר הדרומי של בירות שבשליטת חזבאללה (43 הרוגים) והפלת המטוס הרוסי בחצי-האי סיני (224 הרוגים). שלושת פיגועי הרג אלו, שבוצעו ברצף בפרק זמן קצר יחסית של כשבועיים, ממחישים את יכולותיו המבצעיות של דאעש להוציא לפועל פיגועים מורכבים, בזירות שונות, המרוחקות ממעוזי כוחו בסוריה ובעיראק. הצלחות אלו עלולות להערכתנו לדרבן את דאעש לבצע פיגועי הרג נוספים נגד אויביו השונים במטרה לנסות להרתיע אותם ולהפחית מהלחצים המופעלים עליו בזירות הלחימה השונות בעיראק ובסוריה.

 

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילותם הצבאית נגד שלוחת סיני של דאעש. במסגרת זאת הם קיימו פעילות אינטנסיבית במרחב רפיח – אלשיח' זויד – אלעריש. כמו כן כיתרו כוחות הביטחון המצרים את ג'בל אלמע'ארה, שבמרכז סיני לשם נמלטו פעילים ג'האדיסטים מצפון סיני. בפעילות זאת נהרגו עשרות פעילים ג'האדיסטים, עשרות חשודים נעצרו, הוחרמו אמצעי לחימה ונוטרלו מטעני חבלה רבים (אלמצרי אליום, אלוטן, 16 בנובמבר 2015).
  • ב-12 בנובמבר 2015 פרסם מחוז סיני של הארגון את סיכום תוצאות הפיגועים, שביצע נגד צבא מצרים בסיני בשנה האחרונה. תוצאות הפיגועים לטענת דאעש: השמדה של מעל ל-140 כלי רכב, השמדת שתי מפקדות, הרס של מעל לשלושים דירות, הריגה של למעלה מ-1,000 חיילים וקצינים (אח'באר אלמסלמין, 12 בנובמבר 2015). ב-15 בנובמבר 2015 הפיץ הארגון סרטון בו פרט את הפגיעות, שנגרמו לכוחות הביטחון המצרים (השמדת אמצעי לחימה, הריגת חיילים מצרים ומשתפי פעולה, לקיחת שלל רב) אלו הם דיווחים מגמתיים, שנועדו לצרכים תעמולתיים, והנתונים המופיעים בהם אינם מהימנים. אולם הדיווחים הללו ממחישים, כי שלוחת דאעש בחצי-האי סיני מנהלת לחימה עזה נגד כוחות הביטחון המצרים, שבמהלכה היא נוחלת הישגים לא מבוטלים.
  • מחוז סיני של דאעש פרסם ב-10 בנובמבר 2015 סרטון תחת הכותרת "ואז הם יובסו". בסרטון נראה דובר רעול פנים המאיים כי הארגון יביס את הצבא המצרי בסוף הסרטון מתייחס הדובר גם ליהודים ולמדינת ישראל בהעבירו מסר מאיים לישראל. לדבריו אל לה לישראל לקוות שהלחימה נגד "זנבותיכם של הכופרים" (קרי, הצבא המצרי) תגרום לארגון שלא להתעסק עימה: "לא ולא! אנו נחדש את התקפות הענישה על אם אלרשראש [קרי: אילת] בקרוב, בקרוב". הדובר המשיך לאיים: "אתם עוד תתחרטו על כל דבר שעשיתם למוסלמים… אתם תופתעו לגלות שהאומה [האסלאמית], שניסיתם במשך עשרות שנים להעלימה, התעוררה כדי להילחם בכם ולהכחיד אתכם" (אח'באר אלמסלמין, 10 בנובמבר 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
הריגת בכיר דאעש בלוב בסיכול ממוקד מהאוויר
  • מנהיג ("אמיר") שלוחת דאעש בלוב, וסאם עבד אלזבידי, המכונה אבו נביל אלאנבארי, מצא השבוע מותו בסיכול ממוקד מהאוויר. על פי הדיווחים בתקשורת הוא נהרג בתקיפה אווירית, שביצעו מטוסים אמריקאים על דרנה (שבמזרח לוב). נמסר, כי אבו נביל אלאנבארי התמנה לאחרונה ל"אמיר" שלוחת הארגון בלוב על-ידי מנהיג הארגון, אבו בכר אלבע'דאדי. הוא נחשב למקורבו של אלבע'דאדי והוא היה זה, שהוביל בשנה שעברה את ההתקפות של דאעש על תכרית וביג'י לאחר כיבושה של מוצול.
  • אלאנבארי היה ממקימי שלוחת דאעש בלוב ועל פי דיווחיםשונים, הוא שימש כמושל מחוז ברקה. משרד ההגנה האמריקאי אישר שהתקיפה, שבוצעה על-ידי מטוס אפ 15, כוונה נגד מפקד בדאעש בעל אזרחות עיראקית הפועל בלוב, מבלי למסור פרטים נוספים (אח'באר ליביא 24, 10 בנובמבר 2015; משרד ההגנה האמריקאי, 10 בנובמבר 2015).
תגובות שמחה בסרת בעקבות הפיגוע בפאריס
  • דאעש פרסם מספר תמונות מסרת, בהשולט הארגון, בהן נראה פעיל הארגון מחלק מיני מתיקה לעוברים ושבים כהבעת שמחה על מתקפת הטרור בפאריס (15 בנובמבר 2015,  אתר המזוהה עם דאעש www.csnw.tk  ).
דיווח על החרמת כספים והברחתם מהעיר סרת
  • מקורות בעיר סרת, מעוזו של דאעש בלוב מסרו, כי הארגון הטיל על מספר פעילים זרים לגבות כספים מתושבי העיר. המקורות הבהירו, כי חמישה פעילים בארגון הגיעו מסוריה ומעיראק לסרת לפני כשבועיים, כדי לקחת מהעיר כמות גדולה של זהב ודולרים אמריקנים ולירות מצריות. בראש הפעילים שהגיעו לסרת עומד בשאר עלי עבד אללה אלאנצארי, שהגיע ללוב בחברת פעילים בעלי אזרחויות שונות, ובהן מטג'יקיסטאן, ממדינות האיחוד הסובייטי לשעבר וכן מסוריה ומעיראק (עין ליביא, 12 בנובמבר 2015).

פעילות סיכול ומנע

הריגת ג'ון הג'האדיסט בסיכול ממוקד מהאוויר

  •  ב-13 בנובמבר 2015 הודיע דובר הפנטגון, פיטר קוק, כי מחמד אמואזי המכונה "ג'ון הג'האדיסט" נהרג בתקיפה אווירית באזור העיר אלרקה. אמוזי "רכש מומחיות" בהוצאה להורג בעריפת ראש של בני ערובה מערביים, שנשבו בידי דאעש. הוא היה בן 26, יליד כווית, שהגיע בשנת 1994 עם משפחתו לבריטניה ובשנת 2009 סיים את לימודיו באוניברסיטת ווסטמינסטר. בשנת 2013 הוא הצטרף לשורות דאעש בסוריה ובהמשך הפך למוציא להורג של בני ערובה מערביים.
  • ההודעה על הריגת ג'ון הג'האדיסט עדיין טעונה אימות.משרד ההגנה האמריקאי דיווח, כי "ג'ון הג'האדיסט" נהרג באופן ודאי, בעוד שמזכיר המדינה האמריקאי מסר, שארה"ב עודנה בודקת אם התקיפה אכן הרגה אותו. גם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ציין, כי בריטניה עדיין אינה בטוחה, כי "ג'ון הג'האדיסט" אכן מת.
דיווח על סיכול פיגוע של דאעש באיסטנבול
  • ב-15 בנובמבר 2015 דווח באתר רוסיה אליום, כי מקורות ביטחון טורקיים מסרו שב-13 בנובמבר 2015 נעצרו חמישה פעילים "קיצונים", בהם פעיל בעל אזרחות בריטית. הבריטי הינו איאן לזלי דיוויס (Aine Lesley Davis), המקורב לפעיל דאעש המכונה "ג'ון הג'האדיסט" (שכנראה נהרג לאחרונה). החמישה, שחדרו מסוריה לטורקיה בשבוע שעבר, חשודים כי תכננו לבצע פיגועים דומים לאלו שהתרחשו בפריז ביום מעצרם (15 בנובמבר 2015,  Arabic.rt.com).

פעילות תודעתית

איום של דאעש על רוסיה
  • גוף הסברתי של דאעש (מוסד אלחיאת) פרסם לאחרונה סרטון בשפה הרוסית (עם כתוביות באנגלית) בו מאיים הארגון לתקוף יעדים ברוסיה. בסרטון נאמר, בין השאר: "אנו נחזיר את קווקז, לא נאפשר את שלטון הכוחות האפלים פעם נוספת. הקרמלין יהיה שלנו, [הרי] האורל ישובו [לידינו]… העיר הרוסית [מוסקבה] תרעד מקריאות התכביר [אללה הוא אכבר]…". (12 בנובמבר 2015).

[1]בדפי הטוויטר ובפייסבוק הופיעו תמונות של קאסם סלימאני בעיירה אלחאצ'ר, שמדרום לחלב. בתמונות הוא נראה יחד עם פעילי אחת המליציות השיעיות העיראקיות, המופעלות ע"י כוח קדס (תנועת אלנג'באא').
[2] שר הפנים הלבנוני נהאד אלמשנוק טען במסיבת עיתונאים, כי על פי תוכניתו המקורית של דאעש היו אמורים להשתתף בפיגוע חמישה מחבלים מתאבדים. לדבריו אמצעי הביטחון שננקטו בגבול סוריה לבנון מנעו משני מחבלים נוספים להיכנס ללבנון ואילו השלישי נתפס בצפון לבנון (יוטיוב, 16 בנובמבר 2015).
[3] פרטים נוספים על הפיגוע בלבנון ראו פרסום מידע מה-15 בנובמבר 2015: "פיגוע הרג של דאעש בפרבר הדרומי השיעי של בירות: תמונת מצב ומשמעויות".
[4] ב-25 ביוני 2014 בוצע פיגוע התאבדות שהשתבש בבית המלון Du Royבבירות. כחצי שנה לפני כן (2 בינואר 2014) בוצע פיגוע התאבדות בפרבר הדרומי של בירות, בסמוך לכמה מוסדות מרכזיים של חזבאללה.
[5]פרטים נוספים על הפיגוע בפאריס, ראו פרסום מרכז מידע מה-17 בנובמבר 2015: "מתקפת הטרור של דאעש בפאריס: תמונת מצב ראשונית ומשמעויות".