מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (31 באוגוסט – 6 בספטמבר 2022)

דגלי פתח בהלוויתו במחנה פליטים קלנדיא (PALSAWA, 1 בספטמבר 2022)

דגלי פתח בהלוויתו במחנה פליטים קלנדיא (PALSAWA, 1 בספטמבר 2022)

ההלוויה הצבאית שנערכה לו (ופא, 4 בספטמבר 2022)

ההלוויה הצבאית שנערכה לו (ופא, 4 בספטמבר 2022)

פגישת אלעמאדי עם תור ונסלנד (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 1 בספטמבר 2022)

פגישת אלעמאדי עם תור ונסלנד (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 1 בספטמבר 2022)

ההפגנה מול מטה אונר

ההפגנה מול מטה אונר"א בעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 5 בספטמבר 2022)

ההפגנה מול מטה אונר

ההפגנה מול מטה אונר"א בעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 5 בספטמבר 2022)

אבו מאזן נפגש עם מזכ

אבו מאזן נפגש עם מזכ"ל הליגה הערבית (ופא, 5 בספטמבר 2022)

אבו מאזן מקבל את הדרכון הפלסטיני הביומטרי הראשון (ופא, 1 בספטמבר 2022)

אבו מאזן מקבל את הדרכון הפלסטיני הביומטרי הראשון (ופא, 1 בספטמבר 2022)

מחמד אשתיה חונך פרויקטים בתחום המים במחוז סלפית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 3 בספטמבר 2022)

מחמד אשתיה חונך פרויקטים בתחום המים במחוז סלפית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 3 בספטמבר 2022)

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בהרי ג'נין (ערוץ הטלגרם

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בהרי ג'נין (ערוץ הטלגרם "אלמטארד", 2 בספטמבר 2022)

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בהרי ג'נין (ערוץ הטלגרם

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בהרי ג'נין (ערוץ הטלגרם "אלמטארד", 2 בספטמבר 2022)

  • השבוע בוצעו שלושה פיגועים:
    • בבקעת הירדן בוצע פיגוע ירי לעבר אוטובוס ישראלי שהסיע חיילים. המחבלים גם ניסו להצית את האוטובוס. בפיגוע נפצעו שישה ישראלים. שניים מהמחבלים נתפסו. אחר השלישי מתנהל מצוד.
    • סמוך לנבי צאלח הושלך מטען לעבר עמדת צה”ל, ארבעה חיילים נפצעו.
    • צפונית לחברון בוצע פיגוע דקירה. חייל צה”ל נפצע והמחבל נורה למוות.
  • ברחבי יהודה ושומרון המשיכו ואף הגבירו כוחות ביטחון ישראליים את פעילות הסיכול והמנע. עשרות מבוקשים נעצרו, כמו כן נתפסו אמצעי לחימה רבים. כוחות הביטחון הרסו בג’נין את הדירה בה התגורר המחבל שביצע את פיגוע הירי בתל אביב ב-7 באפריל 2022. בפעילות כוחות הביטחון נהרגו שלושה פלסטינים.
  • מפרסום תחקיר צה”ל אודות נסיבות מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בג’נין (11 במאי 2022), עולה כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי פגע בה ,אך בסבירות גבוהה היא נפגעה מירי בשוגג של חיילי צה”ל. גרסת צה”ל עוררה גורמים פלסטינים להטיל ספק באמינות הדו”ח ולהדגיש, כי הם יביאו את הנושא בפני ערכאות משפטיות בינלאומית.
  • ח’ליל עואודה, העציר המנהלי שובת הרעב, הודיע ב-31 באוגוסט 2022 על סיום שביתת הרעב לאחר שהגיע להסדר, בתיווך מצרי, לשחרורו. במקביל, הודיעו האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל על סיום צעדי המחאה שלהם לאחר שכל דרישותיהם נענו. גורמים פלסטינים מחשיבים אירועים אלה כניצחון.
  • ברצועת עזה נמשך השקט היחסי. השבוע ביקר ברצועת עזה יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, אשר נפגש עם גורמים מקומיים ובינלאומיים.
  • ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, החל ב-5 בספטמבר 2022 ביקור רשמי בקהיר ובמהלכו נועד ב- 6 בספטמבר 2022 עם נשיא מצרים אלסיסי .
  • ברשות הפלסטינית ממשיכים להיערך לקראת כינוס העצרת הכללית של האו”ם. בכוונתם להביא לשדרוג מעמד הרשות למעמד של חברה קבועה.
פיגוע ירי לעבר אוטובוס בבקעת הירדן
  • ב-4 בספטמבר 2022, בשעות הצהרים, בוצע פיגוע ירי לעבר אוטובוס ישראלי, אשר הסיע חיילים, בצפון בקעת הירדן סמוך ליישוב בקעות. שלושה מחבלים פלסטינים הגיעו בטנדר, וארבו לאטובוס. עם הגיעו הם נסעו אחריו . לאחר כמה דקות הם עקפו את האוטובוס השליכו לעברו בקבוק תבערה והתיזו עליו חומר דליק שהיה במיכל על גבי הטנדר. לאחר מכן, עצרו המחבלים וחסמו את דרכו של האוטובוס ופתחו לעברו באש. נהג האוטובוס ירד לשוליים והחיילים שישבו באוטובוס השיבו באש. בפיגוע נפצעו חמישה חיילים ואזרח, נהג האוטובוס, שנפצע באורח קשה (תקשורת ישראלית, 4 בספטמבר 2022).
  • המחבלים החלו להימלט בכלי רכבם אולם הוא עלה באש ככל הנראה בשל החומר הדליק שהיה בו. המחבלים, שלפחות שניים מהם נכוו נמלטו מהמקום. כוחות ביטחון שביצעו סריקות באזור תפסו שניים ממבצעי הפיגוע. ברשותם נמצאו אמצעי לחימה. כוחות ביטחון ממשיכים בחיפושים אחר מחבל שלישי, שעדיין לא נתפס (דובר צה”ל, 4 באוגוסט 2022).
 האוטובוס שנפגע (ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית, 4 בספטמבר 2022)     אמצעי הלחימה שנמצאו בידי המחבלים (דובר צה"ל, 4 בספטמבר 2022)
מימין: האוטובוס שנפגע (ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית, 4 בספטמבר 2022) משמאל: אמצעי הלחימה שנמצאו בידי המחבלים (דובר צה”ל, 4 בספטמבר 2022)
כלי הרכב השרוף של המחבלים (כבאות והצלה מחוז יו"ש, 4 בספטמבר 2022)
כלי הרכב השרוף של המחבלים (כבאות והצלה מחוז יו”ש, 4 בספטמבר 2022)
  • העצורים הם מחמד וליד תרכמאן (ע’ואדרה) ואחמד מאהר תרכמאן (ע’ואדרה)[1]. השניים ניכוו בגופם לאחר שכלי רכבם עלה באש (פלסטין אלא’ן, 4 בספטמבר 2022). אביו של מחמד וליד ע’ואדרה, המתגורר בשכונה במערב ג’נין, אמר כי בנו ,שעסק בבנייה וחקלאות, חלק את זמנו בין ביתו בג’נין לבין מגורים באזור ג’יפטליק (בקעת הירדן) סמוך למטע שגידל. דודו ציין כי הוא החזיק בתעודת זהות ישראלית מאחר ואמו היא תושבת ישראל. העצור השני הוא בן דודו (אלקדס, 4 בספטמבר 2022).
מחמד וליד תרכמאן ע'ואדרה (מימין) ואחמד/מחמד מאהר תרכמאן (ע'ואדרה) 
(אתר Ultra Palestine, 4 בספטמבר 2022)
מחמד וליד תרכמאן ע’ואדרה (מימין) ואחמד/מחמד מאהר תרכמאן (ע’ואדרה)
(אתר Ultra Palestine, 4 בספטמבר 2022)
תגובות לפיגוע
  • לפי שעה לא אותרו תגובות רשמיות של הרשות הפלסטינית ופתח לפיגוע. בסוכנות הידיעות הרשמית ופא התפרסם דיווח אינפורמטיבי אודות מעצרם של השניים במסגרת פשיטה של כוחות צה”ל על הכפר עאטוף במחוז טובאס. בערוץ עודה של פתח שודר ראיון עם וליד ע’ואדרה, אביו של אחד המחבלים אשר הכחיש כי בנו ביצע פיגוע.
  • חמאס פרסמה הודעה בה בירכה על הפיגוע. בהודעה נמסר שהפיגוע הוא הוכחה נוספת לנחישותם של הפלסטינים להמשיך בדרך “ההתנגדות” וכי הוא תגובה טבעית על “פשעי הכיבוש” (אתר חמאס, 4 בספטמבר 2022).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פירסם גם הוא הודעה בה בירך על הפיגוע. בהודעה הודגש שהפיגוע הוא דוגמא לאיחוד הזירות והרחבת מעגל “ההתנגדות”, במקום שישראל (“הכיבוש”) כלל לא הביאה בחשבון, ומוכיח כי כל הניסיונות לדכא את האנתיפאדה לא יצלחו. הארגון קרא לפלסטינים בירושלים, ביהודה ושומרון ולערביי ישראל להסלים את פעולות “ההתנגדות” (דניא אלוטן, 4 בספטמבר 2022).
קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני עלאא' אללקטה בעקבות הפיגוע 
(חשבון הטוויטר PALDF, 5 בספטמבר 2022)
קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני עלאא’ אללקטה בעקבות הפיגוע
(חשבון הטוויטר PALDF, 5 בספטמבר 2022)
  • בחזבאללה מסרו כי הם מברכים על ה”פעולה ההירואית” שבצעו לוחמים נגד אוטובוס של חיילים וציינו כי הוא מוכיח את נחישות העם הפלסטיני להתעמת עם ישראל. הם קראו להמשיך בנחישות בעימותים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 5 בספטמבר 2022).
פיגוע מטען
  • ב-4 בספטמבר 2022 הושלך מטען מאולתר לעבר עמדת צה”ל סמוך לכפר נבי צאלח (צפונית-מערבית לראמאללה). ארבעה חיילים נפצעו באורח קל מרסיסי המטען (דובר צה”ל, 4 בספטמבר 2022).
פיגוע דקירה בצומת בית עינון
  • ב-2 בספטמבר 2022 בוצע פיגוע דקירה בצומת בית עינון, סמוך לקרית ארבע. מחבל הגיע לעמדת צה”ל הוציא סכין שהוחבא בשטיח התפילה שנשא, הסתער על חייל ודקר אותו. חייל נוסף שהיה במקום ירה לעברו והרג אותו. החייל נפצע באורח בינוני (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בספטמבר 2022).
  •  גורמים פלסטיניים דיווחו, כי מבצע הפיגוע הוא פאדי ע’טאס, בן 19 ממחנה הפליטים אלדהישה (דרומית-מערבית לבית לחם) (וטן, 2 בספטמבר 2022). תנועת פתח במחנה הפליטים אלדהישה פרסמה הודעת אבל בה מסרה כי פאדי ע’טאס היה פעיל ארגון הסטודנטים של פתח (אתר רדיו בית לחם 2000, 2 בספטמבר 2022)
הסכין שנשא המחבל (הצלה ללא גבולות יו"ש, 2 בספטמבר 2022)    פאדי ע'טאס (דף הפייסבוק של ע'טאס, 10 באוגוסט 2022)
מימין: הסכין שנשא המחבל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בספטמבר 2022)
משמאל: פאדי ע’טאס (דף הפייסבוק של ע’טאס, 10 באוגוסט 2022)
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, בירך על ביצוע הפיגוע, וקרא להמשיך בפיגועים נגד המתנחלים ונגד חיילי צה”ל, להתעמת איתם בכל מקום ולהבעיר את הקרקע מתחת לרגליהם (אתר חמאס, 2 בספטמבר 2022). גם בג’האד האסלאמי בפלסטין בירכו על הפיגוע. בהודעה שפרסם הארגון צוין שהפיגוע הוא תגובה טבעית ולגיטימית לאור ההסלמה במעשי ההרג והמעצרים בירושלים וביהודה ושומרון, וכי הוא מוכיח ש”ההתנגדות המזויינת” היא האופציה להרתיע את ישראל ולמנוע ממנה מלבצע את פעולותיה (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 3 בספטמבר 2022).
פיגועים משמעתיים[2]

פיגועים משמעתיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע אינטנסיבית במספר מוקדים ביהודה ושומרון. במסגרת הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה רבים. להלן אירועים בולטים:
    • בפעילות כוחות ביטחון ישראליים ב-5 בספטמבר 2022 למעצר מבוקשים בקבאטיה (דרומית לג’נין), התנהלו עימותים וחילופי אש עם פלסטינים חמושים. פלסטיני נפצע באורח קשה בראשו ולאחר מכן נפטר מפצעיו בבית החולים (תקשורת ישראלית, 5 בספטמבר 2022). בכלי תקשורת פלסטינים דווח, על מותו של טאהר מחמד זכארנה, בן 19 מקבאטיה (מען, 5 בספטמבר 2022). הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעת אבל בה ביכה את מות פעיל הארגון אשר היה כלוא בעבר בישראל (פאלטודיי, 5 בספטמבר 2022).
הודעה שפרסם הג'האד האסלאמי בפלסטין על מותו 
(חשבון הטוויטר של צאלח, 5 בספטמבר 2022)
הודעה שפרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין על מותו
(חשבון הטוויטר של צאלח, 5 בספטמבר 2022)
    • ב-5 בספטמבר 2022 עצרו כוחות ביטחון ישראלים 17 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. בפעילות נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת. כמו כן אותרו והוחרמו מעל לעשרת אלפים שקלים שעל פי החשד יועדו למימון פעילות טרור (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בספטמבר 2022).
אמצעי הלחימה שאותרו (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 5 בספטמבר 2022)     אמצעי הלחימה שאותרו (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 5 בספטמבר 2022)
אמצעי הלחימה שאותרו (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בספטמבר 2022)
  • ב-2 בספטמבר 2022 עצרו כוחות ביטחון ישראליים מבוקש החשוד בפעילות טרור בגזרת ראמאללה. כמו כן, אותר נשק מסוג M-16 שעל פי החשד שימש לניסיון פיגוע ירי לעבר אוטובוס סמוך ליישוב עופרה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 2 בספטמבר 2022).
  • ב-1 בספטמבר 2022 במהלך פעילות כוחות ביטחון באלבירה, סמוך לראמאללה, נהרג יזן עפאנה, בן 26, ממחנה פליטים קלנדיא, מירי צה”ל במהלך עימותים (ופא, 1 בספטמבר 2022). סניף פתח בירושלים הודיע כי עפאנה היה פעיל התנועה. בהלוויתו השתתפו עשרות פעילים חמושים ורעולי פנים (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 1 בספטמבר 2022).
 יזן עפאנה (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 1 בספטמבר 2022).   דגלי פתח בהלוויתו במחנה פליטים קלנדיא (PALSAWA, 1 בספטמבר 2022)
מימין: יזן עפאנה (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 1 בספטמבר 2022). משמאל: דגלי פתח בהלוויתו במחנה פליטים קלנדיא (PALSAWA, 1 בספטמבר 2022)
    • ב-31 באוגוסט 2022 עצרו כוחות ביטחון ישראלים בכפר סלואד שלושה מבוקשים החשודים בביצוע פיגועי ירי סמוך לכפר. בפעילות גם הוחרם ציוד צבאי. במהלך הפעילות ירו הכוחות לעבר מבוקש שניסה להימלט, הוא נפצע ופונה לקבלת טיפול רפואי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 31 באוגוסט 2022).
הריסת דירת המחבל בג’נין אשר ביצע פיגוע בתל אביב
  • כוחות ביטחון ישראליים הרסו בליל 6-5 בספטמבר 2022 את הדירה בה התגורר רעד חאזם בג’נין, אשר ביצע פיגוע ירי ב-7 באפריל 2022, בתל אביב, בו נהרגו שלושה ישראלים. במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות שכללו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטענים וירי מסיבי לעבר הכוחות. כוחות הביטחון השיבו בירי (דובר צה”ל, 6 בספטמבר 2022).
הריסת דירת המחבל בג'נין (דובר צה"ל, חשבון הטוויטר של PALDF, 6 בספטמבר 2022)
הריסת דירת המחבל בג’נין (דובר צה”ל, חשבון הטוויטר של PALDF, 6 בספטמבר 2022)
  • וסאם בכר, מנהל בית החולים בג’נין, דיווח כי מירי כוחות הביטחון הישראלים נהרג מחמד מוסא מחמד סבאענה, בן 29 מג’נין. 16 פלסטינים נוספים נפצעו , אחד מהם באורח אנוש. פתח פרסמה הודעת אבל על מותו. עטא אבו רמילה, מזכיר סניף פתח בג’נין, הכריז על שביתה כללית בעקבות האירועים (ופא, 6 בספטמבר 2022) בדברים שאמר בראיון שיבח את הפיגוע שביצע המחבל והדגיש כי “ההתנגדות” תתרחב לכל האזורים. ברשתות החברתיות ציינו גולשים כי סבאענה היה פעיל/קצין במנגנון הבטחון המסכל (חשבון הטוויטר של וג’יה צבח אלקיק, 6 בספטמבר 2022; חשבון הטוויטר של Abood Helles, 6 בספטמבר 2022).
מחמד סבאענה (ערוץ הטלגרם ג'נין אלקסאם, 6 בספטמבר 2022)
מחמד סבאענה (ערוץ הטלגרם ג’נין אלקסאם, 6 בספטמבר 2022)
סוגיית האסירים והעצורים
  • ב-31 באוגוסט 2022 הודיע ח’ליל עואודה, עציר מנהלי המזוהה עם הג’האד האסלאמי בפלסטין, על סיום שביתת הרעב שלו. ההודעה פורסמה לאחר שהושג סיכום עם הנהלת שירות בתי הסוהר לפיו הוא ישוחרר ממעצרו ב-2 באוקטובר 2022. דווח כי עואודה, אשר שבת רעב במשך 172 ימים, נדרש לחתום על התחייבות שלא ישוב לעסוק בטרור. מצרים, שפרסה חסותה על העציר, ציינה כי היא ערבה שלא יחזור לפעילות טרור (Ynet, 31 באוגוסט 2022).
  • שחרורו של העציר היה אחד התנאים אותם הציב הג’האד האסלאמי בפלסטין להפסקת האש לאחר מבצע “עלות השחר”. אשתו, דלאל עואודה, ציינה, כי שחרור בעלה התאפשר כתוצאה ממאמצים שהשקיעה מצרים בסוגיה שלו (מצראוי, 1 בספטמבר 2022). חאזם קאסם, דובר חמאס, הדגיש את הישג שחרורו של ח’ליל עואודה, אשר משקף לדבריו, את נחישות מאבקם של האסירים הפלסטינים אשר ישראל לא תצליח לשבור (אתר חמאס, 31 באוגוסט 2022).
קריקטורות פלסטיניות המבליטות את נצחונו של ח'ליל עואודה (מימן: דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, משמאל: דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 31 באוגוסט 2022)
קריקטורות פלסטיניות המבליטות את נצחונו של ח’ליל עואודה (מימן: דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, משמאל: דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 31 באוגוסט 2022)
  • יום לאחר מכן, הודיעה ועדת החירום העליונה של האסירים הבטחוניים בבתי הכלא בישראל כי החליטה להפסיק את שביתת הרעב של האסירים בבתי הכלא בישראל עליה הכריזו. השביתה הופסקה לאחר משא ומתן שהתקיים בין ועדת החירום העליונה לבין הנהלת שירות בתי הסוהר, ולאחר שהנהלת שירות בתי הסוהר חזרה בה מהחלטתה להעביר אסירים המרצים מאסרי עולם בין בתי הכלא (ופא, דף הפייסבוק של מועדון האסיר הפלסטיני, 1 בספטמבר 2022).
  • הפלסטינים רואים את היענות שירות בתי הסוהר כניצחון:
    • נציבות הגיוס והארגון בפתח בירכה על נצחון האסירים ועל כך שאילצו את שירות בתי הסוהר להענות לדרישתם. היא גם בירכה על נצחונו של ח’ליל עואודה. הנציבות הביעה הערכה לתפקידם של השר לעניינים אזרחיים, חסין אלשיח’, ושל מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי, שלטענתה הפעילו לחץ על ממשלת ישראל להיענות לדרישת השובתים (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 1 בספטמבר 2022).
    • זאהר ג’בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס וראש משרד השהידים, הפצועים והאסירים, בירך על נצחונם של האסירים. בהודעתו הוא הדגיש כי המערכה עם ישראל נמשכת בכל האמצעים העומדים לרשותם, וכי הם לא ינוחו עד שישוחררו כל האסירים (אתר חמאס, 1 בספטמבר 2022).
    • ג’מיל עליאן, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש, כי היה זה הישג בו לקחו חלק כלל הארגונים הפלסטינים. הוא גם ציין שעצורי הארגון ממשיכים בצעדי המאבק שלהם בבתי הכלא, שצפויים עוד להתפתחויות רבות (אתר הג’האד האסלאמי, 1 בספטמבר 2022).
  • מועדון האסיר הפלסטיני מסר כי העציר מוסא הארון אבו מחאמיד, בן 40, מהכפר בית תעמר מזרחית לבית לחם, מת בבית החולים אסף הרופא ב-3 בספטמבר 2022. אבו מחאמיד נעצר לאחר שנכנס לירושלים ללא היתר. סניף בית לחם של פתח הודיע כי אבו מחאמיד היה פעיל התנועה (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 3 בספטמבר 2022). נערכה לו הלוויה צבאית שיצאה מבית החולים הממשלתי בבית ג’אלא. גופתו נעטפה בדגל פלסטין ובדגל פתח (ופא, 4 בספטמבר 2022).
גופתו של אבו מחאמיד עטופה בדגל פלסטין ודגל פתח (דף הפייסבוק Beit Ta'amar News, 3 בספטמבר 2022).   ההלוויה הצבאית שנערכה לו (ופא, 4 בספטמבר 2022)
מימין: גופתו של אבו מחאמיד עטופה בדגל פלסטין ודגל פתח (דף הפייסבוק Beit Ta’amar News, 3 בספטמבר 2022). משמאל: ההלוויה הצבאית שנערכה לו (ופא, 4 בספטמבר 2022)
  • למרות שלטענת משפחתו הוא סבל מבעיות נוירולוגיות עוד טרם מעצרו ולאחרונה התדרדר מצבו הבריאותי והוא אושפז בבית חולים (דף הפייסבוק של מועדון האסיר הפלסטיני, 3 בספטמבר 2022), מאשימים הפלסטינים את ישראל במותו. משרד החוץ ברשות הטיל על הרשויות בישראל את האחריות המלאה למותו כתוצאה ממה שכינה “מדיניות ההזנחה הרפואית שנוקט שירות בתי הסוהר נגד אסירים חולים” וציין כי הוא דורש לפתוח בחקירה בינלאומית (ופא, 3 בספטמבר 2022). קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, ציין כי הוא היה נתון למדיניות של “הזנחה רפואית מכוונת” לאחר שנדבק בחיידק בתוך הכלא, והטיפול בו התעכב עד להחמרה במצבו הבריאותי, שבעקבותה נפטר (ופא, 3 בספטמבר 2022). גם עבד אלחכים חניני, בכיר חמאס, ציין כי הוא נפטר כתוצאה מהזנחה רפואית מכוונת וכי הדבר מחייב נקיטת הליכים משפטיים נגד ישראל (הכיבוש) (אתר חמאס, 3 בספטמבר 2022).
פרסום צו המטיל מגבלות על מערך ההשקעות של חמאס
  • בעקבות פעילות משותפת של כוחות ביטחון הישראלים והמטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון, חתם שר הביטחון בני גנץ על צווי הכרזה ותפיסה של רכוש נגד עשרים ישויות (פעילים וחברות) הממלאים תפקידים מרכזיים במערך ההשקעות של חמאס. מערך ההשקעות, המוערך בשווי של מאות מיליוני דולרים, פועל באמצעות רשת חברות בינלאומיות הפועלות בכיסוי חברות לגיטימיות ומסתירות את שליטת חמאס באחזקותיהן. חברות אלו עוסקות בעיקר בפרויקטים בתחום הנדל”ן והתשתיות והן פועלות בסודאן, תורכיה, איחוד האמירויות, סעודיה ואלג’יריה. מערך השקעות זה הונה בפעילותו רשויות, לקוחות וספקים (לרבות בנקים), שלא היו מודעים לבעלות והשליטה של ארגון הטרור.
  • בין הפעילים הבולטים עליהם הכריז שר הביטחון כפעילי טרור נמנה אסאמה עלי, אשר מונה בשנת 2017 לעמוד בראש מערך ההשקעות. עלי היה חבר מועצת השורא של חמאס והוא מקיים קשר ישיר עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית, ועם בכירי חמאס נוספים.
  • בין החברות שהוכרזו: Al-Rowad For Real Estate Development Company Ltd (Sudan)- חברה סודאנית שהוקמה בשנת 2010 ומיזגה מספר חברות של חמאס בסודאן; חברת  Anda- חברת נדל”ן ובינוי סעודית המשמשת כאחת מחברות ההשקעות הגדולות של חמאס בתחום הנדל”ן והבינוי; Sidar Company  וחברת Agrogate Holding (אתר המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור, 31 באוגוסט 2022).
  • המהלך של שר הביטחון משלים הכרזה של משרד האוצר של ארה”ב מ-24 במאי 2022 נגד אסאמה עלי והחברות. עד כה לא אותרה תגובה או התייחסות לנושא מצד חמאס.
פרסום תחקיר צה”ל בנושא מותה של שירין אבו עאקלה
  • צה”ל פרסם ב-5 בספטמבר 2022 את תוצאות התחקיר המקיף שערך אודות נסיבות מותה של העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה בג’נין (11 במאי 2022). מהדו”ח עולה, כי לאחר סדרת תחקירים שבוצעו על ידי צוות ייעודי, לא ניתן לקבוע באופן חד משמעית מי הגורם שירה בשירין אבו עאקלה, אולם סבירות גבוהה יותר היא שהיא נפגעה בשוגג מירי צה״ל, שבוצע לעבר מי שזוהו כחמושים פלסטינים. צוין כי הירי בוצע תוך כדי קרב במהלכו בוצע ירי מאסיבי, חסר הבחנה ומסכן חיים לעבר חיילי צה”ל. לצד זאת, הודגש והובהר, כי לאורך כל האירוע, כוונה אש חיילי צה”ל ונועדה לפגוע במחבלים שירו על הכוחות. על פי הדו”ח, אפשרות נוספת שנותרה בעינה היא כי שירין אבו עאקלה נפגעה מירי חמושים פלסטינים. עוד צוין, בדו”ח כי לאחר הפצרות חוזרות ונשנות, הועבר מהרשות הפלסטינית הקליע שפגע בה לבדיקה וכי בדיקה בליסטית שנערכה במעבדה לזיהוי פלילי שבה נכחו גם נציגים אמריקאים מקצועיים, נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, קיים קושי בהסקת מסקנות. לפיכך, לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק של צה”ל (דובר צה”ל, 5 בספטמבר 2022).
  • פרסום התחקיר עורר גל תגובות פלסטיניות:
    • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי הדו”ח הוא ניסיון ישראלי חדש להתחמק מאחריות להריגתה של שירין אבו עאקלה. הוא הדגיש כי ההנהגה הפלסטינית תמשיך לעקוב אחר הנושא מול כל הגורמים הבינלאומיים הרלוונטיים, ובראשם בית הדין הפלילי הבינלאומי. אבו רדינה ציין, שלא יתאפשר לישראל לחמוק מעונש על “פשעיה המתמשכים” נגד הפלסטינים והמקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות (ופא, 5 בספטמבר 2022).
    • אחמד אלדיכ, היועץ המדיני של שר החוץ ברשות, אמר בהודעה לעיתונות כי משרד החוץ ימשיך לעקוב אחר הנושא מול בית הדין הפלילי הבינלאומי וועדת החקירה הקבועה של מועצת זכויות האדם עד שהחייל שירה בה והעומדים מאחוריו יועמדו לדין. לדבריו, מה שחדש בהודעת צה”ל הוא אזכור שקיימת אפשרות גדולה יותר שכוח צבא הוא זה שהרג אותה. בנוגע להעדר חשד פלילי, אמר אלדיכ כי הם בטוחים בתוצאות החקירות הפלסטיניות ונצמדים לנרטיב הפלסטיני, ואין להם אמון בשום חקירות שמבצע צה”ל שכן, “פושע לא יכול לחקור את עצמו” (ופא, 5 בספטמבר 2022).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין שהתחקירים שפירסם צה”ל הם ניסיון חדש להתחמק מאחריות להריגתה, דבר שהוכח מכל העובדות, הראיות החומריות והעדויות בשטח, וכי זהו פשע מן המניין שישראל צריכה לתת עליו את הדין (חשבון הטוויטר של חאזם קאסם, 5 בספטמבר 2022).
שיגור רקטות
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש (8 באוגוסט 2022), לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

יו”ר הוועדה הקטרית ברצועה
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, הגיע ב-29 באוגוסט 2022 לרצועת עזה דרך מעבר ארז (חשבון הטוויטר של צפא, 29 באוגוסט 2022) ועזב אותה ב-3 בספטמבר (חשבון הטוויטר של פאלטודיי, 3 בספטמבר 2022). לא דווח על פגישות שערך בעת ביקורו עם הנהגת חמאס, אך נמסר על פגישות שערך עם מספר גורמים ביניהם (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 1 בספטמבר 2022):
    • ב-31 באוגוסט 2022 נועד עם תומס ווייט (Thomas White), מנהל אונר”א ברצועת עזה. בפגישה סקר אלעמאדי את הסיוע של קטר לפלסטינים ואת המגעים שהוא מנהל עם כל הצדדים כדי להעניק סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה.
    • ב-1 בספטמבר נועד עם תור ונסלנד (Tor Wennesland), המתאם המיוחד של האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון. אלעמאדי עדכן אותו במצב ההומניטרי בשטחים הפלסטיניים, והדגיש את המשך מאמצי קטר לתמוך בפלסטינים. שני הצדדים דנו בדרכים לשיתוף פעולה כדי לנסות למנוע עימות נוסף, שיגרום להמשך ההידרדרות בתנאי המחייה של תושבי הרצועה, ובפתרונות המוצעים לשיפור תנאי המחייה שלהם.
    • ב-2 בספטמבר 2022, נחתם בנוכחותו הסכם למימון נישואי צעירים מרצועת עזה. במסגרת ההסכם התחייב אלעמאדי להעניק 500,000 דולרים לקרן עבור הוצאות נישואין של 250 צעירים אשר יועברו כהלוואה ללא ריבית לזוגות הנבחרים, בפיקוח הוועדה הקטרית.
פגישת אלעמאדי עם תור ונסלנד (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 1 בספטמבר 2022)
פגישת אלעמאדי עם תור ונסלנד (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 1 בספטמבר 2022)
הפגנת מחאה מול מטה אונר”א
  • ועדת נפגעי מבצע “צוק איתן” (שנת 2014) ברצועה ערכה עצרת מחאה מול מטה אונר”א במחאה על הסחבת של אונר”א ואי תשלום הפיצויים לנפגעים (דף הפייסבוק של הוועדה, 3 בספטמבר 2022). בעצרת השתתפו עשרות מפגינים אשר השליכו ביצים סרוחות והציתו צמיגים מול שער מטה אונר”א. מחמוד ח’לף, מתאם הוועדה המשותפת לפליטים וחבר הוועד המרכזי של החזית הדמוקרטית, קרא לאונר”א לבצע את התפקיד שהוטל עליה ולהשלים את בניית הבתים ללא סחבת. ח’לף הוסיף כי ישנם 75 בתים שנהרסו לחלוטין, אשר הנהלת אונר”א מסרבת לשלם את הכספים כדי לבנותם מחדש בתואנות שווא (שהאב, 5 בספטמבר 2022).
ההפגנה מול מטה אונר"א בעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 5 בספטמבר 2022)    ההפגנה מול מטה אונר"א בעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 5 בספטמבר 2022)
ההפגנה מול מטה אונר”א בעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 5 בספטמבר 2022)
ביקור אבו מאזן במצרים
  • ב-5 בספטמבר 2022 החל אבו מאזן בראש משלחת בכירים מהרשות, ביקור רשמי בקהיר. הוא נפגש עם אחמד אבו אלע’יט, מזכ”ל הליגה הערבית, ועדכן אותו אודות ההתפתחויות בזירה הפלסטינית ו”ההסלמה הישראלית”. בהמשך היום נפגש אבו מאזן עם שר החוץ של אלג’יריה, אשר מסר לו את הזמנת נשיא אלג’יריה לכינוס הליגה הערבית הצפוי להתקיים באלג’יר בנובמבר 2022 (ופא, 5 בספטמבר 2022). ב-6 בספטמבר 2022 נפגש אבו מאזן עם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי. השניים דנו בפעילות ישראל נגד הפלסטינים, מאמצי השלום ובהתפתחויות באזור. בפגישה נכחו מהצד הפלסטיני גם חסין אלשיח’, מזכיר הועד הפועל של אש”פ, ריאצ’ אלמאלכי שר החוץ,, ומאג’ד פרג’ ראש המודיעין הכללי (ופא, 6 ספטמבר 2022).
אבו מאזן נפגש עם מזכ"ל הליגה הערבית (ופא, 5 בספטמבר 2022)
אבו מאזן נפגש עם מזכ”ל הליגה הערבית (ופא, 5 בספטמבר 2022)
הרשות ממשיכה לפעול לשדרוג מעמדה באו”ם
  • כמידי שנה יתקיימו דיוני העצרת הכללית של האו”ם בין 27-13 בספטמבר 2022. ברשות הפלסטינית נמשכים המאמצים להביא לשדרוג מעמדה של הרשות באו”ם, ממעמד של משקיפה למעמד חברה קבועה. אבו מאזן ציין לאחרונה כי הוא מקדם מהלכים בינלאומיים בנושא. במסגרת המאמצים נועד מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ב-31 באוגוסט 2022, בראמאללה עם האדי עמר, סגן עוזר מזכיר המדינה של ארה”ב לענייני ישראל והרשות הפלסטינית. בפגישה קרא לו אשתיה לתמוך במהלך הפלסטיני לקבלת חברות באו”ם ולא לסכל אותו. לטענתו, הם מקדמים מהלך זה בשל העדר יוזמות מדיניות לפתרון הסוגיה הפלסטינית. הוא גם קרא לארה”ב ליישם בפועל את ההבטחות לפלסטינים, ובכלל זה פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, ופא, 31 באוגוסט 2022).
  • בפגישה עם משלחת חברי פרלמנט מאוסטרליה דרש אשתיה מחברי הפרלמנט שאוסטרליה תכיר במדינה פלסטינית וכן גם קרא לקיום ועידת שלום בינלאומית רבת משתתפים כדי לשמור על רעיון פתרון שתי המדינות (ופא, 30 באוגוסט 2022).
 מחמד אשתיה נפגש בראמאללה עם השליח האמריקאי האדי עמר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 31 באוגוסט 2022).   אשתיה נפגש בראמאללה עם חברי פרלמנט מאוסטרליה (ופא, 30 באוגוסט 2022)
מימין: מחמד אשתיה נפגש בראמאללה עם השליח האמריקאי האדי עמר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 31 באוגוסט 2022). משמאל : אשתיה נפגש בראמאללה עם חברי פרלמנט מאוסטרליה (ופא, 30 באוגוסט 2022)
הרשות הפלסטינית החלה להשתמש בדרכונים ביומטריים
  • ב-1 בספטמבר 2022 נכחו בכירי הרשות, ביניהם אבו מאזן, בטקס רשמי לפתיחת מחלקת הדרכונים הביומטריים של משרד הפנים ברשות. במהלך הטקס קיבל אבו מאזן את הדרכון הביומטרי הפלסטיני הראשון. בדברים שנשא ציין אבו מאזן כי מדובר בהישג פלסטיני מעורר כבוד משום שזהו דרכון שהוצא בהתאם לתקנים הבינלאומיים וישמש את הפלסטינים בנסיעותיהם ברחבי העולם (ופא, 1 בספטמבר 2022). מחמד אשתיה ציין בפתח ישיבת הממשלה השבועית בראמאללה, כי שדרוג הדרכונים הפלסטיניים ייעשה בהדרגה ובפיקוח משרד הפנים הפלסטיני (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 בספטמבר 2022). יצוין שהדרכונים, הנתפסים על ידי הפלסטינים כסמל לאומי, לא מוכרים בחלק ממדינות העולם וכדי להיכנס לתחומן נדרשים הפלסטינים לנפק אשרה.
 אבו מאזן חונך את מחלקת הדרכונים הביומטריים במשרד הפנים הפלסטיני.   אבו מאזן מקבל את הדרכון הפלסטיני הביומטרי הראשון (ופא, 1 בספטמבר 2022)
מימין: אבו מאזן חונך את מחלקת הדרכונים הביומטריים במשרד הפנים הפלסטיני. משמאל: אבו מאזן מקבל את הדרכון הפלסטיני הביומטרי הראשון (ופא, 1 בספטמבר 2022)
הרשות הפלסטינית מממנת פרויקטים בתחום תשתיות המים במחוז סלפית
  • במהלך ביקור שקיים מחמד אשתיה ב-3 בספטמבר 2022 במחוז סלפית חנך מספר פרויקטים בתחום תשתיות המים וההשקיה עבור מספר כפרים במחוז, בעלות כוללת של 37 מיליון ₪. בדברים שאמר אשתיה במהלך טקס חנוכת הפרויקטים ציין כי בהנחיית אבו מאזן ימומנו הפרויקטים באופן מלא מקופת האוצר הפלסטיני. אשתיה והדגיש כי בהעדר אופק מדיני נועדו הפרויקטים לחזק את עמידתם של התושבים ולסכל את תכניתה של ישראל למניעת הקמת מדינה פלסטינית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 3 בספטמבר 2022).
מחמד אשתיה חונך פרויקטים בתחום המים במחוז סלפית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 3 בספטמבר 2022)
מחמד אשתיה חונך פרויקטים בתחום המים במחוז סלפית
(דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 3 בספטמבר 2022)
מפגן של פעילי “גדודי אלקסאם” בהרי ג’נין
  • ברשתות החברתיות הופץ סרטון חריג שמקורו בערוץ הטלגרם אלמטארד (המבוקש), שנוצר ב-25 באוגוסט 2022, המתעד את פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם, כשהם עורכים אימונים בהרי ג’נין. בסרטון נראים פעילים חמושים רעולי פנים בעת פעילות מבצעית כשהם נושאים דגלי חמאס (ערוץ הטלגרם אלמטארד, 2 בספטמבר 2022). נראה שהסרטון הועלה על רקע ההסלמה בצפון השומרון והרצון של חמאס להפגין שותפות בפעילות נגד כוחות ביטחון ישראלים של החמושים הפלסטינים המזוהים בעיקר עם הג’האד האסלאמי בפלסטין וגדודי חללי אלאקצא.
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בהרי ג'נין (ערוץ הטלגרם "אלמטארד", 2 בספטמבר 2022)    פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בהרי ג'נין (ערוץ הטלגרם "אלמטארד", 2 בספטמבר 2022)
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בהרי ג’נין (ערוץ הטלגרם “אלמטארד”, 2 בספטמבר 2022)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • גם השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 5 בספטמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בסבסטיה (צפונית מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2022).
    • 5 בספטמבר 2022: מטען הושלך וזיקוקים שוגרו אל עבר מתחם קבר רחל (צפונית לבית לחם). לא היו נפגעים. זוהו פגיעות בחומת המתחם (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2022).
    • 5 בספטמבר 2022: אבנים ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר השער האחורי של מגדל עוז (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2022).
    • 5 בספטמבר 2022: אבנים ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס בין צומת אלח’צ’ר לביתר(מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2022).
    • 5 בספטמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלערוב (צפונית מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2022).
    • 4 בספטמבר 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי בוואדי חרמיה (צפונית מזרחית לראמאללה). דווח על פצוע באורח קל. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 בספטמבר 2022).
כלי הרכב שנפגע בוואדי חרמיה (חשבון הטוויטר של PALDF, 5 בספטמבר 2022)
כלי הרכב שנפגע בוואדי חרמיה
(חשבון הטוויטר של PALDF, 5 בספטמבר 2022)
    • 5 בספטמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב שהסיע ילדים בין יקיר לעמנואל (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2022).
    • 4 בספטמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת יצהר הקטנה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 בספטמבר 2022).
    • 3 בספטמבר 2022: אבנים הושלכו לעבר כלי רכב בין רבבה לצומת יקיר הגדולה (מזרחית לקלקיליה). דווח על פצועה באורח קל מרסיסים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בספטמבר 2022).
    • 3 בספטמבר 2022: איש הביטחון של מגדל עוז תפס פלסטיני מבית פג’אר (צפונית מזרחית לחברון) כשבידו בקבוק תבערה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בספטמבר 2022).
בקבוק התבערה שנשא הפלסטיני (ביטחון קיבוץ מגדל עוז, 3 בספטמבר 2022)
בקבוק התבערה שנשא הפלסטיני
(ביטחון קיבוץ מגדל עוז, 3 בספטמבר 2022)
    • 1 בספטמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור סמוך לכרמי צור (צפונית לחברון). לא היו נפגעים נגרם נזק שימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 בספטמבר 2022).
    • 1 בספטמבר 2022: אבנים ובקבוק תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). דווח על פצועה באורח קל. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 בספטמבר 2022).
    • 1 בספטמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בתקוע הערבית (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 בספטמבר 2022).
    • 1 בספטמבר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת מעלה עמוס (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 בספטמבר 2022).
    • 1 בספטמבר 2022: אבנים ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוסים בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 בספטמבר 2022).
    • 31 באוגוסט 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור אלפנדק סמוך לקדומים (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 באוגוסט 2022).

 [1] מוזכר בתקשורת גם כמחמד מאהר תרכמאן ע'ואדרה. ↑כ
[2]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.