מבט לאיראן

15 – 29 בספטמבר 2022 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת שרי החוץ של איראן, תורכיה ורוסיה בניו-יורק (פארס, 22 בספטמבר 2022).

פגישת שרי החוץ של איראן, תורכיה ורוסיה בניו-יורק (פארס, 22 בספטמבר 2022).

פגישת שגריר איראן בסוריה עם שר ההקדשים הסורי (איסנ

פגישת שגריר איראן בסוריה עם שר ההקדשים הסורי (איסנ"א, 19 בספטמבר 2022).

פגישת נשיא איראן וראש ממשלת לבנון (תסנים, 21 בספטמבר 2022).

פגישת נשיא איראן וראש ממשלת לבנון (תסנים, 21 בספטמבר 2022).

פגישת נשיא איראן עם ראש ממשלת עיראק (איסנ

פגישת נשיא איראן עם ראש ממשלת עיראק (איסנ"א, 20 בספטמבר 2022).

פגישת היועץ לביטחון לאומי של עיראק עם סגן ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה (שפקנא, 20 בספטמבר 2022).

פגישת היועץ לביטחון לאומי של עיראק עם סגן ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה (שפקנא, 20 בספטמבר 2022).

עיקרים
  • רשת איראן אינטרנשיונל המזוהה עם האופוזיציה האיראנית דיווחה, כי התקיפה המיוחסת לישראל באזור דמשק בלילה שבין 17-16 בספטמבר 2022 כוונה ללשכת הסיוע לגיס לבנון, גוף לוגיסטי איראני שאחראי בין היתר על תיאום העברת ציוד ואמצעי לחימה מאיראן לסוריה. בתוך כך, דיווחו מקורות בסוריה על הגעת שלושה מטוסי מטען איראנים לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק בין 21-19 בספטמבר 2022.
  • שבוע תרבות איראן נפתח בסוף ספטמבר 2022 בסוריה בהשתתפות בכירי תרבות ואומנות משתי המדינות.
  • איראן הודיעה למשלחת רשמית מטעם משרד האנרגיה הלבנוני על הסכמתה לספק ללבנון 600 אלף טונות של דלק במשך חמישה חודשים. בפגישה עם שר החוץ הלבנוני בשולי העצרת הכללית של האו”ם בניו-יורק, הביע שר החוץ האיראני את נכונות איראן לשלוח דלק וסיוע נוסף ללבנון.
  • נשיא איראן נפגש בניו-יורק עם ראש ממשלת עיראק והביע תקווה לפתרון מהיר של המשבר הפוליטי בעיראק ולכינון ממשלה יציבה.
  • היועץ לביטחון לאומי של עיראק נפגש ב-20 בספטמבר 2022 עם סגן ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה ודן עימו בחיזוק שיתוף הפעולה המודיעיני בין שתי המדינות.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • רשת איראן אינטרנשיונל, המזוהה עם האופוזיציה האיראנית וזוכה למימון סעודי, דיווחה (20 בספטמבר 2022), כי התקיפה המיוחסת לישראל באזור דמשק בליל 17-16 בספטמבר 2022 כוונה ללשכת הסיוע לגיס לבנון, גוף לוגיסטי איראני שאחראי בין השאר על תיאום העברת ציוד, כולל אמצעי לחימה, מאיראן. בדיווח נאמר, כי בראש הלשכה עומד סיד רזא (Seyyed Reza), שהוא למעשה אחראי לשכת הסיוע בסוריה ואחראי סניף דמשק. בכירים נוספים בלשכת הסיוע, שנחשפו בדיווח, הם עבדאללה עבאדי (Abdollah Ebadi), העוסק בהעברות אמצעי לחימה, בעיקר באמצעות כבודת יד בטיסות נוסעים מאיראן לסוריה, ומית’ם כתבי (Meysam Katbi), האחראי להעברת כוח אדם ואמצעי לחימה בין איראן לסוריה.
  • סוכנות הידיעות הסורית פראת פוסט דיווחה (26 בספטמבר 2022), כי משמרות המהפכה העבירו לאחרונה ציוד צבאי ונשק למיליציות הנתמכות על ידה, בהן המיליציות העיראקיות-שיעיות אבו-אלפצ’ל אלעבאס וד’ו אלפקאר, הפועלות באזור חמאה. על פי דיווח זה, העבירו משמרות המהפכה כמה משאיות עמוסות נשק וציוד, לרבות רקטות ומקלעים, למפקדות המיליציות הפרו-איראניות ברחבה ח’טאב (Rahbat Khitab) וקמחאנה (Kamhana) באזור הכפרי של חמאה. כמו כן, נמסרו למיליציות רכבי פיק-אפ ארבע על ארבע. התגבורת נשלחה ממחסני חטיבה 47 באזור מערין (Ma’arin) שמדרום לחמאה.
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (25 בספטמבר 2022) על הגעת שלושה מטוסי מטען איראנים לשדה התעופה הבינלאומי של דמשק בין 19 ל-21 בספטמבר2022. על פי דיווח זה, המטוסים נחתו בשדה עם עלות השחר כדי להתחמק מפעילות חיל האוויר הישראלי. שניים מבין המטוסים פרקו חלק מהמטען בדמשק והמשיכו לאחר מכן לשדה התעופה בחלב כדי לפרוק את חלקו האחר. פריקת המטענים נעשה בפיקוח יועצים וקצינים ממשמרות המהפכה ומחזבאללה, שהעבירו את הציוד מחוץ לשדה כדי למנוע את הפצצת המחסנים המקומיים שבשדה התעופה.
  • שרי החוץ של איראן, רוסיה ותורכיה נפגשו ב-21 בספטמבר 2022, בשולי עצרת האו”ם בניו-יורק, ודנו בהתפתחויות בסוריה. במפגש השתתף גם שליח האו”ם לענייני סוריה, גייר פדרסן. שר החוץ האיראני, אמיר עבדאללהיאן (Amir Abdollahian), אמר בפגישה, כי איראן סבורה שאין פתרון צבאי למשבר בסוריה, והדגיש את הצורך בנסיגת הכוחות הזרים הנמצאים במדינה באופן בלתי-חוקי. הוא קרא לכבד את ריבונותה ולכידותה הטריטוריאלית של סוריה, להסיר את הסנקציות הכלכליות המוטלות עליה ולהרחיב את הסיוע ההומניטרי לאזרחי המדינה (פארס, 22 בספטמבר 2022). ב-25 בספטמבר 2022 נפגש עבדאללהיאן בניו-יורק עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד, ודן עימו בהתפתחויות בסוריה, ביחסים בין שתי המדינות ובהתפתחויות בזירות האזורית והבינלאומית. עבדאללהיאן גינה את ההתערבות הזרה בענייניה הפנימיים של סוריה והדגיש את תמיכת איראן בפתרון מדיני למשבר בסוריה (תסנים, 26 בספטמבר 2022).
  • שגריר איראן בדמשק, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש ב-19 בספטמבר 2022 עם שר ההקדשים הסורי, מחמד עבד אלסתאר (Mohammed Abdul Sattar). בפגישה דנו השניים בשיתוף הפעולה הדתי והתרבותי בין שתי המדינות. כמו כן, נפגש השגריר האיראני עם פאדי סלטי אלח’ליל (Fadi Salti al-Khalil), יו”ר הוועדה הסורית לתכנון ולשיתוף פעולה בינלאומי, ודן עימו בשיתוף הפעולה בין המדינות (איסנ”א, 19 בספטמבר 2022).
  • שבוע תרבות איראן נפתח ב-28 בספטמבר 2022 בדמשק. ב-26 בספטמבר 2022 הגיע יו”ר הארגון לתרבות ולתקשורת, חג’ת אלאסלאם מחמד-מהדי אימאני-פור (Hojjat-ul-Islam Mohammad-Mehdi Imanipour) לדמשק כדי להשתתף בטקס הפתיחה של האירוע ולהיפגש עם בכירי תרבות סורים. שבוע התרבות האיראני נערך בהשתתפות שרת התרבות הסורית, לבאנה משוח (Labana Mushawah), שביקרה לאחרונה בטהראן, שגריר איראן בדמשק, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), ואנשי תרבות ואומנות מאיראן (איסנ”א, 26 בספטמבר 2022).
  • רשת אלמנאר הלבנונית המזוהה עם חזבאללה דיווחה (20 בספטמבר 2022), כי איראן הודיעה למשלחת רשמית מטעם משרד האנרגיה הלבנוני, שהגיעה במחצית ספטמבר לביקור בטהראן, על הסכמתה לספק ללבנון 600 אלף טונות של דלק במשך חמישה חודשים. חברי המשלחת נפגשו במהלך ביקורם בטהראן עם בכירים במשרדי האנרגיה והנפט של איראן ודנו עימם באספקת דלק איראני ללבנון, בשיקום רשתות חשמל לבנוניות ובהקמת תחנות כוח חשמליות בלבנון על ידי איראן. ב-20 בספטמבר 2022 נפגש שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), עם שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בוחביב (Abdallah Bou Habib), בשולי העצרת הכללית של האו”ם, והביע בפניו את נכונות איראן לשלוח דלק וסיוע נוסף ללבנון.
  • ב-21 בספטמבר 2022 נפגש הנשיא אבראהים ראיסי בניו-יורק עם ראש ממשלת לבנון, נג’יב מיקאתי. נשיא איראן אמר, כי לבנון הוכיחה כי רק “ההתנגדות” יכולה לעצור את אכזריותו ותוקפנותו של “המשטר הציוני”. הוא ציין, כי כינון ממשלה חזקה בלבנון הוא בעל חשיבות אסטרטגית וכי איראן תומכת בכל צעד ותהליך, שנועדו לחזק את היציבות והביטחון בלבנון. ראש ממשלת לבנון אמר בפגישה, כי ארצו מעוניינת בקשרים הטובים ביותר עם איראן (תסנים, 21 בספטמבר 2022).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, נפגש ב-20 בספטמבר 2022, בשולי עצרת האו”ם, עם ראש ממשלת עיראק, מצטפא כאט’מי. ראיסי הביע תקווה לפתרון מהיר של המשבר הפוליטי בעיראק ולכינון ממשלה יציבה. כמו כן, הביע נשיא איראן הערכה למאמצי עיראק לשיפור הקשרים בין מדינות האזור, ובכלל זה בין איראן וערב הסעודית. ראש ממשלת עיראק סקר בפני הנשיא ראיסי את ההתפתחויות הפוליטיות בארצו והודה על מאמצי ממשלת איראן לחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות (איסנ”א, 20 בספטמבר 2022).
  • היועץ לביטחון לאומי של עיראק, קאסם אלאערג’י (Qasim al-Araji), נפגש ב-20 בספטמבר 2022 בבגדאד עם סגן ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חסן מחקק (Hassan Mohaqeq), ודן עימו בחיזוק שיתוף הפעולה המודיעיני בין שתי המדינות לשם פיקוח על הגבולות ומניעת הברחת סחורות. הבכיר האיראני הודה לממשלת עיראק על הסיוע בארגון העלייה לרגל במסגרת טקסי הארבעין. היועץ לביטחון לאומי של עיראק הדגיש את התנגדות ארצו לכל שימוש בשטחה מצד מתנגדי איראן ותורכיה כדי לתקוף אותן (שפקנא, 20 בספטמבר 2022).
  • שגרירות איראן בבגדאד הכחישה דיווחים, שהתפרסמו ברשתות החברתיות, לפיהם שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, הינחה לבטל את מגוריו של ראש זרם אלצדר, מקתצ’א אלצדר (Muqtada al-Sadr), ובני משפחתו באיראן. זאת, בשל התערבותו לכאורה של זרם אלצדר בענייניה הפנימיים של איראן באמצעות הפצת מידע כוזב, לרבות תמונות וסרטונים בנוגע לגל המחאות באיראן. בציוץ בחשבון הטוויטר של השגרירות נאמר, כי המכתב, שיוחס לשר החוץ האיראני בעניין זה, הינו חסר בסיס ונועד לפגוע ביחסים בין שתי המדינות (איסנ”א, 24 בספטמבר 2022).