חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 17-11 ביוני 2014)

כוחות צה

כוחות צה"ל מבצעים סריקות למציאת שלושת הנערים החטופים במסגרת מבצע "שובו אחים".

הרמטכ

הרמטכ"ל בהערכת מצב (דובר צה"ל, 16 ביוני 2014)

מעצר בכיר חמאס ביהודה ושומרון חסן יוסף (דובר צה

מעצר בכיר חמאס ביהודה ושומרון חסן יוסף (דובר צה"ל, 15 ביוני 2014)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראליים

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראליים

עיתון חמאס: הפיוס הרע את מצבם של תושבי הרצועה (פלסטין, 10 ביוני 2014)

עיתון חמאס: הפיוס הרע את מצבם של תושבי הרצועה (פלסטין, 10 ביוני 2014)

  • כוחות הביטחון הישראליים ממשיכים, זה היום החמישי, בפעילות אינטנסיבית ביהודה ושומרון לאיתור שלושת הנערים החטופים (מבצע "שובו אחים"). מרצועת עזה נורו שש רקטות לעבר הנגב המערבי. בתגובה תקף חיל האוויר יעדי טרור ברצועה.
  • הפעילות התמקדה בימים הראשונים, שלאחר החטיפה, במרחב חברון אולם התרחבה בהמשך גם למקומות נוספים ביהודה ושומרון. במקביל לחיפושים אחר הנערים ביצעו כוחות הביטחון צעדים, שנועדו לפגוע בתשתיות חמאס ביהודה ושומרון. על פי התקשורת נעצרו עד כה למעלה מ 200 פלסטינים, רובם פעילי חמאס, כ-50 מהם משוחריי "עסקת שליט" (נכון לבוקר ה-18 ביוני 2014).
  • ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הצהיר, כי כוחות הביטחון הישראליים מצויים בעיצומו של מבצע מורכב, וכי יש להיערך לאפשרות, שהוא ימשך זמן רב. 
המצב בשטח
  • נמשכים מאמצי כוחות הביטחון הישראליים לאיתור שלושת הנערים, שיצאו ביום חמישי 12 ביוני 2014 בדרכם מהישיבה, בה למדו, לביתם ונחטפו באזור גוש עציון. בשלב הראשון התמקדו החיפושים באזור חברון אולם במהלך השבוע הם הורחבו לאזורים נוספים ביהודה ושומרון.
  • במסגרת מבצע החיפושים בוצעו מעצרים נרחבים ונתפשו אמצעי לחימה. כמו כן בוצעו פשיטות על מוסדות השייכים לחמאס הפועלים לגיוס והלבנת כספי טרור ומשמשים את חמאס למימון פיגועי טרור. עד כה נעצרו כ-200 פלסטינים, רובם פעילי חמאס. בין העצורים פעילים בכירים בחמאס ובכללם עזיז דויכ, ראש המועצה המחוקקת; חברים נוספים במועצה; חסן יוסף, ממנהיגי חמאס ביהודה שומרון; מנהל ערוץ הטלוויזיה אלאקצא של חמאס ביהודה ושומרון ועוד (דובר צה"ל, 16 ביוני 2014). על פי התקשורת הישראלית (בוקר ה 18 ביוני 2014) בין העצורים כ-50 מחבלים משוחררי "עסקת שליט".
  • הפעילות האינטנסיבית, שמבצע צה"ל ביהודה ושומרון, נועדה להשיג מידע, שיאפשר להגיע לשלושת הנערים החטופים. היא גם נועדה לפגוע בתשתית חמאס ביהודה ושומרון, אשר החלה "להרים ראש" מאז הסכם הפיוס בין פתח לחמאס. גורם בכיר בצה"ל מסר בהקשר לכך, כי "המודיעין הרב, שנאסף בימים האחרונים, מאפשר לכוחות לפגוע פגיעה קשה ולעצור מאות פעילי חמאס ללא קשר לגורלם של שלושת הנערים". לדבריו, "חמאס, אשר עומד מאחורי החטיפה, אחראי וצריך לשלם מחיר כבד" (ידיעות אחרונות, 17 ביוני 2014).
  • ב-16 ביוני 2014 במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים ג'לזון (סמוך לראמאללה) התעמתו פלסטינים עם הכוחות ככל הנראה, בעת ניסיון לעצר מבוקש. כתוצאה מכך נהרג פלסטיני מאש כוחות צה"ל. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי ההרוג הוא אחמד ערפאת אלצבארין, בן 23 (צפא, 16 ביוני 2014). אחמד אלצאברין הינו אסיר לשעבר אשר שוחרר לאחרונה.
הרשות הפלסטינית
  • בתום ישיבת הועד הפועל של אש"ף, בראשות אבו מאזן, פורסמה הודעה בה נאמר, כי הרשות הפלסטינית לא תתרשל מנשיאה באחריות המוטלת עליה וממילוי חובותיה. יחד עם זאת, נאמר, כי הרשות  אינה מסכימה שישראל ("הכיבוש") תטיל עליה את האחריות ל"פשעים ולהפרות", שהיא מבצעת. ההודעה מאשימה את ראש ממשלת ישראל על כך, שהטיל את האחריות לשלומם של שלושת הנערים החטופים על הרשות הפלסטינית "כדי לחפות על הכישלון המיוחס לו בחברה הישראלית" (ופא, 15 ביוני 2014).
  • בנוסף לכך פרסמה (ארבעה ימים לאחר האירוע) לשכת הנשיאות הפלסטינית הודעת גינוי לחטיפת הנערים, שבה גם נמתחה ביקורת על פעילות ישראל. בהודעה נאמר, כי הרשות מגנה את שרשרת האירועים בשבוע החולף החל מחטיפת שלושת הנערים הישראליים וכלה בסדרת "ההפרות הישראליות הבלתי פוסקות". בהודעה קראה לשכת הנשיאות, שלא לנקוט באלימות והוסיפה, כי יש לפעול לשחרור האסירים (ופא, 16 ביוני 2014). 
  • ארבעה ימים מאז חטיפתהנערים שוחח אבו מאזן לראשונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה אמר נתניהו, כי הוא מצפה מאבו מאזן לסייע להשבת הנערים וללכידתם של החוטפים. לדבריו, החוטפים יצאו משטח, שבשליטת הרשות הפלסטינית וגם חזרו לשם. נתניהו הדגיש, כי מעשה החטיפה חושף את אופיו של הטרור כאשר טרוריסטים חוטפים ילדים ישראליים חפים מפשע. זאת, בעוד בבתי החולים בישראל מטפלים בילדים פלסטינים. ראש הממשלה הוסיף, כי צריך להבין את ההשלכות הנובעות מהשותפות עם חמאס, שהינה רעה לישראל, לפלסטינים ולאזור כולו (משרד ראש הממשלה, 16 ביוני 2014).
חמאס
  • הפעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון הישראליים ובעיקר המעצרים הנרחבים, עוררו ביקורת חריפה בקרב גורמי חמאס. לשכת ההסברה של חמאס פרסמה הודעה בה הזהירה את ישראל מתוצאות המעצרים המהווים "הסלמה חמורה" (לשכת ההסברה של חמאס, 15 ביוני 2014). סאמי אבו זהרי דובר חמאס אמר כי מעצר הבכירים בחמאס הוא "תוקפנות ישראלית" וקרא לקהילה הבינלאומית לעצור זאת (דף הפייסבוק, 15 ביוני 2014). משיר אלמצרי, דובר חמאס המועצה המחוקקת אמר, כי גל המעצרים הינו "התנהגות פרועה" מצד ישראל "ופשע טרור" (אלמיאדין, 15 ביוני 2014). אחמד בחר, סגן ראש המועצה המחוקקת, אמר, כי המעצרים חורגים מכל המוסכמות הבינלאומיות ונועדו לשבש את פעילותה של המועצה (אלאקצא, 15 ביוני 2014).

שלושת החטופים הישראלים מסמנים את הדרך לקראת שחרור האסירים (דף הפייסבוק ע'זה אלא'ן, 16 ביוני 2014).
שלושת החטופים הישראלים מסמנים את הדרך לקראת שחרור האסירים (דף הפייסבוק ע'זה אלא'ן, 16 ביוני 2014).

צה"ל הרג פעיל סלפי ברצועת עזה, שתכנן לבצע פיגועים נגד ישראל
  • בפעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראליים נהרג ב-11 ביוני 2014 פעיל טרור בהתארגנות ג'האדסיטית סלפית, ברצועת עזה. הפעיל היה מעורב בירי רקטות לעבר ישראל. בחודשים האחרונים תכננו חברי ההתארגנות, בה היה חבר, לבצע פיגועים נוספים, ביניהם הפלת מסוקים ישראליים. במקביל לפעילותו בהתארגנות הג'האדיסטית שימש הפעיל קצין במשטרת חמאס[1] (דובר צה"ל, 12 ביוני 2014).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על הריגתו של מחמד אחמד אלעאוור, בן 33 תושב בית לאהיא בעת שרכב על אופנוע באזור סודאניה, צפונית מערבית לעיר עזה. כמו כן דווח על שני פצועים, נוספים אחד מהם ילד, אשר נפטר מאוחר יותר מפצעיו (צפא, 14 ביוני 2014). המונים השתתפו בהלוויה שנערכה בבית לאהיא (אלרסאלה.נט, פלסטין אלא'ן, 11 ביוני 2014).
  • משרד הפנים בעזה (הנשלט ע" חמאס, למרות הקמת ממשלת ההסכמה הלאומית), פרסם בדף הפייסבוק שלו הודעת אבל על מותו של "השהיד הגיבור" סגן מחמד אחמד אלעאוור (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 12 ביוני 2014). גם משטרת חמאס פרסמה מודעת אבל. בצידה הימני של הודעת האבל מטעם המשטרה מופיע סמל הזרוע הצבאית של חמאס (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 12 ביוני 2014). הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית גם היא פרסמה הודעה אבל על מותו (אתר חטיבות צלאח אלדין, 11 ביוני 2014).

מימין : הודעה שפרסמה הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית (אתר חטיבות צלאח אלדין, 11 ביוני 2014). משמאל: הודעה מטעם משטרת חמאס (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 12 ביוני 2014)
מימין : הודעה שפרסמה הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית (אתר חטיבות צלאח אלדין, 11 ביוני 2014). משמאל: הודעה מטעם משטרת חמאס (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 12 ביוני 2014)

  • הרשות הפלסטינית גינתה את הריגתו מחמד אלעאוור והטילה על ישראל את האחריות להסלמה, שתוביל, לדברי ההודעה, לסבב אלימות (ופא, 12 ביוני 2014). יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אשף, אמר, כי החיסולים הם מדיניות יום-יומית של ישראל והזהיר מפני החמרת מצב (רדיו קול פלסטין, 12 ביוני 2014).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במקביל לחיפושים אחר הנערים ביהודה ושומרון בוצע ירי רקטות מרצועת עזה לדרום ישראל סה"כ אותרו שש נפילות של רקטות בנגב המערבי (שתיים מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל) :
  • ב-14 ביוני 2014 לפנות בוקר אותרו נפילות של שתי רקטות בשטח השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. שרידי הרקטה נמצאו סמוך לגדר הביטחון. בו ביום בשעות אחר הצהרים אותרה נפילה של רקטה בחצר בית בישוב במועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-15 ביוני 2014– נורו שתי רקטות מסוג גראד לעבר העיר אשקלון. סוללת כיפת ברזל יירטה את שתי הרקטות. נגרם נזק קל לחצר בית.
  • ב-16 ביוני 2014– אותרה נפילה של רקטה באזור אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
ירי רקטות
תגובת צה"ל
  • בתגובה  לירי הרקטות לעבר דרום ישראל תקפו כלי טיס של חיל האוויר ברצועת עזה מספר פעמים יעדי טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 14 ביוני 2014):

א.  ב-13 ביוני 2014- הותקפו יעד פעילות טרור ואתר אחסון אמצעי לחימה בדרום רצועת עזה.

ב.  ב-14 ביוני 2014- הותקפו שלושה יעדי פעילות טרור ושני אתרי ייצור ואחסון אמצעי לחימה בדרום רצועת עזה ויעד פעילות טרור במרכז הרצועה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס באזור ח'אן יונס ושטחים פתוחים ברפיח. פוזי ברהום, דובר חמאס אמר, כי התקיפה מבטאת את "ההתדרדרות המוראלית" בהנהגה הישראלית ומשקפת את מצב הבלבול שלה (צפא, עמוד הפייסבוק של פוזי ברהום, 14 ביוני 2914).

ג.  בליל 16-15 ביוני 2014– הותקף יעד טרור ושלושה אתרים לייצור אמצעי לחימה בצפון רצועת עזה ויעד טרור נוסף בדרום הרצועה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי ביו היעדים, שהותקפו מוצבים של הזרוע הצבאית של חמאס ומוצב של הג'האד האסלאמי בפלסטין.כמו כן דווח, כי ארבעה תושבים נפצעו (אלרסאלה.נט,  16 צפא  ביוני 2014).

ד.  ב-17 ביוני 2014– הותקפו מספר יעדי פעילות טרור ואתר לאחסון אמצעי לחימה בדרום רצועת עזה, אתר לאחסון אמצעי לחימה במרכז הרצועה ואתר בדרומה (דובר צה"ל, 17 ביוני 2014).

איום טילים ורקטות על ישראל מצד חמאס וחזבאללה
  • בהרצאה בכנס הרצלייה, שנשא תא"ל איתי ברון, ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל הוא התייחס לאיומים על מדינת ישראל. תא"ל ברון העריך, כי כיום מאיימים כ-170 אלף טילים ורקטות על ישראל מלבנון, סוריה ומרצועת עזה. לדבריו כ-160 אלף רקטות וטילים הינם לטווח של עד 45 ק"מ . תא"ל ברון פירט את האיומים מרצועת עזה ומלבנון (הארץ, ידיעות אחרונות, 10 ביוני 2014):
  • רצועת עזה– מאז מבצע "עמוד ענן" (נובמבר 2012) הוכפל מספר הרקטות ברצועת עזה. בידי ארגוני הטרור ברצועה כמה מאות רקטות לטווח של עד 80 ק"מ כמה אלפי רקטות לטווח של עד 40 ק"מ וכמה אלפי רקטות נוספות לטווח של עד 20 ק"מ. הארגונים ברצועת עזה פועלים לפיתוח רקטות מתקדמות בייצור עצמילטווח של 80 ק"מ.
  • לבנון– בידי חזבאללה מאות טילים ארוכי טווח,  אלפי טילים לטווח בינוני וכמאה אלף רקטות לטווח קצר. לדבריו, חזבאללה ממשיך לרכוש אמצעי לחימה שיוכלו "לקזז" את העליונות האווירית והימית של ישראל (טילי קרקע-קרקע, טילי חוף-ים וכדומה). כמו כן נמשך מאמץ הארגון להשגת יכולות תקיפה מדויקת כמו רקטות מונחות GPSוכלי טיס לא-מאוישים בעלי יכולת פגיעה מדויקת. 
המשך פעולות "ההתנגדות העממית"
  • למרות הפעילות האינטנסיבית של כוחות ביטחון ישראליים, נמשכו גם השבוע ביהודה ושומרון האירועים האלימים "השגרתיים" במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בכבישים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן נמשכה פעילות ההזדהות עם העצירים שובתי הרעב במסגרת זו התקיימוהפגנות ועצרות הזדהות עם השובתים במוקדים שונים ביהודה ושומרון.  נראה, כי השבוע חלה עלייה בכמות האירועים בשל החיכוך עם כוחות הביטחון הרבים הפועלים לאיתור הנערים החטופים.
  • במסגרת הפיגועים בלטו השבוע פיגועי ירי בכביש המנהרות, יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. להלן פירוט:
  • 12 ביוני 2014- כוח צה"ל עצר פלסטיני תושב הכפר חוארה (דרומית לשכם) לאחר שהשליך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב סמוך לישוב יצהר. הפלסטיני, סטודנט באוניברסיטת שכם (דובר צה"ל, 12 ביוני 2014).
  • 15  ביוני 2014 אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי מתוך רכב נוסע, סמוך לדיר אבו משעל (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים אחת האבנים חדרה למכסה מנוע המכונית וגרמה נזק. הרכב ממנו יודו האבנים נמלט (סוכנות תצפית 15 ביוני 2014).

מימין: נזק שנגרם לכלי הרכב. משמאל: האבן שהושלכה לעבר המכונית  (סוכנות תצפית, 15 ביוני 2014. צילום: אהוד אמיתון)
מימין: נזק שנגרם לכלי הרכב. משמאל: האבן שהושלכה לעבר המכונית  (סוכנות תצפית, 15 ביוני 2014. צילום: אהוד אמיתון)

  • ב-15 ביוני 2014- בוצע ירי לעבר כוחות הביטחון בכביש המנהרות סמוך לבית לחם. הירי בוצע, ככל הנראה ממכונית נוסעת, שנמלטה מהמקום. לא היו נפגעים. בסריקות אותרו חמישה תרמילי אקדח (סוכנות תצפית 15 ביוני 2014).
  • ב-15 ביוני 2014- הושלך בקבוק תבערה מרכב חולף לעבר עמדת השמירה הצבאית בצומת אלפאור (אזור חברון). כלי הרכב נמלט לכפר דורא. בקבוק תבערה נוסף הושלך לעבר סיור צבאי סמוך לאשכולות (דרום הר חברון) (סוכנות תצפית 15 ביוני 2014).
  • ב-16 ביוני 2014- בשעות הערב יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים בצומת עזון (סמוך לקלקיליה). תינוקת כבת שני וחצי נפצעה באורח קל מרסיסים ואמה לקתה בחרדה. כשבעה כלי רכב ניזוקו (סוכנות תצפית, 17 ביוני 2014). 
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח ממשיך לפעול לסירוגין.  ב-15 וב-16 ביוני 2014 נפתח המעבר עבור עולי רגל ומעוכבים מהצד המצרי של המעבר. כמו כן נכנסו דרך מעבר רפיח מעל למאה משאיות חומרי בניה.  
מחנות הקיץ ברצועת עזה  
  • ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין הכריז על פתיחת מחנות הקיץ מטעמו תחת הסיסמא "הדור העולה". לדברי ת'אא'ר אלטויל, בכיר בארגון המדובר "בקייטנה חינוכית ודתית" הכוללת לימוד על חללי הארגון ועל שביתת האסירים הפלסטינים בשילוב עם פעילויות נופש ומשחקי ספורט. לדברי אבו אחמד, מראשי הארגון, הקייטנות מעמיקות את הידע של הצעירים בפעילויות ההתאבדות, שביצעו פעילי ארגון ומעודדות אותם מבחינה דתית ללכת למסגדים (פלסטין אליום, 11 ביוני 2014).
  • ב-13 ביוני 2014 נערך בשכונת אלתפאח שבמזרח העיר עזה טקס סיום מחנה הקיץ של חמאס בשם "ההתחייבות והנאמנות לחללים", בהשתתפות אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. טקס הסיום נערך במתקן אימונים המשמש את הזרוע הצבאית של חמאס. הטקס כלל סדרת תרגילים צבאיים כשהנערים עוטים על מצחם סרטים של גדודי עז אלדין אלקסאם  (פלסטין אינפו, 13 ביוני 2014). 

תרגילים צבאיים בטקס סיום מחנה קיץ של חמאס בשכונת אלתפאח, שבמזרח העיר עזה (פלסטין אינפו, 13 ביוני 2014)
תרגילים צבאיים בטקס סיום מחנה קיץ של חמאס בשכונת אלתפאח, שבמזרח העיר עזה (פלסטין אינפו, 13 ביוני 2014)

סרטון מאיים נגד ראש הממשלה נתניהו
  • בעקבות פעולות ישראל ביהודה ושומרון וברצועת עזה לאחר חטיפת שלושת הנערים הישראליים, העלתה התארגנות המג'אהדין ברצועה[5], סרטון ליוטיוב בו מסר מאיים לראש ממשלת ישראל. בסרטון נראה ראש הממשלה נחטף מלשכתו על ידי פעילי הזרוע הצבאית של הארגון (ערוץ יוטיוב, 16 ביוני 2014). כמו כן פרסמה ההתארגנות מקבץ תמונות אודות מחנה אימונים, שקיימו פעיליה לאחרונה במסגרת היערכות לעימות אפשרי עם ישראל (אתר תנועת המג'אהדין, 11 ביוני 2014).

סרטון מאיים, שפרסמה הזרוע הצבאית של המג'אהדין, על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו  (ערוץ יוטיוב, 16 ביוני 2014)
סרטון מאיים, שפרסמה הזרוע הצבאית של המג'אהדין, על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (ערוץ יוטיוב, 16 ביוני 2014

ממשלת ההסכמה הלאומית מתקשה לשלוט ברצועה
  • ראמי חמדאללה ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, הודה, כי לממשלתו אין יכולת לשלוט על רצועת עזה והדגיש את חוסר יכולת ממשלתו לשלם את המשכורות של כ-40,000 פקידי ממשל חמאס לשעבר  (ניו יורק טיימס, 14 ביוני 2014). באשר למשבר הכספי אמר ראמי חמדאללה, כי הפיוס מהווה בחירה אסטרטגית וממשלתו פועלת בשיתוף עם מדינות ערביות להסדרת רשת ביטחון כספית כדי לסייע לממשלה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הציבור ביהודה, שומרון וברצועת עזה (קדסנט, 11 ביוני 2014).
  • הממשלה החדשה אכן מתקשה להחיל שליטתה ברצועה. ביטאון חמאס ציין בהקשר לכך, כי קיים חוסר אחידות בהתנהלות המשרדים השונים. ארבעת משרדים, שהוענקו לשרים המתגוררים ברצועת עזה מתאמים את פעילותם עם הממשלה בראמאללה. בצד זאת,  משרדים, שבראשם שרים המתגוררים ביהודה ושומרון, מנוהלים בידי פקידים הנמנים עם ממשל חמאס לשעבר (אלרסאלה, 9 ביוני 2014).

עיתון חמאס: הפיוס הרע את מצבם של תושבי הרצועה (פלסטין, 10 ביוני 2014)
עיתון חמאס: הפיוס הרע את מצבם של תושבי הרצועה (פלסטין, 10 ביוני 2014)

שביתת העצירים המנהליים
  • נמשכת שביתת הרעב של העצירים המנהליים בבתי הכלא בישראל. על פי נתונים, שהתפרסמו בכלי התקשורת הישראליים סה"כ בבתי הכלא בישראל מוחזקים 189 עצירים מנהליים, 125 מהם שובתים רעב.  70 מהם מאושפזים בבתי חולים בישראל (הארץ, 13 ביוני 2014). מרואן אלברע'ות'י, היושב בכלא הישראלי, הוציא הודעה לעיתונות, באמצעות עורך דינו, בה הזהיר מפני הסכנה למותם של שובתי הרעב בשל מה שכינה התעלמות שירות בתי הסוהר ממצבם. הוא הזהיר, כי אם תמשיך ישראל להתעלם מדרישות השובתים יחול מפנה במאבק (קדסנט, 11 ביני 2014).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אשף שלח מכתבים בנושא ל-192 ראשי מדינות (ביניהן ארה"ב, רוסיה וכן מזכ"ל האו"ם ונציבות האיחוד האירופאי). הוא קרא למדינות להתערב במהירות ולהפעיל לחץ על ישראל לביטול מדיניות המעצרים המנהליים ולהתנות את היחסים הביליטראליים עם ישראל בעמידה בהתחייבות זו (ופא, 11 ביוני 2014).
ספורט, טרור ופוליטיקה
  • לאחרונה דווח, כי כוחות הביטחון הישראליים עצרו את סמאח פארס מחמד מראעבה תושב קלקיליה. העצור יצא לחו"ל ב-15 באפריל 2014 כחבר בנבחרת פלסטין בכדורגל. במהלך שהות הנבחרת בחו"ל, נפגש מחמד מראעבה בקטר עם טלאל אבראהים עבד אלרחמן שרים, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, ששוחרר במסגרת עסקת שליט וגורש לחו"ל.
  • בחקירתו של מראעבה עלה, כי טרם יציאתו לקטר פנה אליו מואיד יוסף חסן שרים, פעיל חמאס בכיר מקלקיליה ויו"ר המועדון בו הוא משחק כדורגל, וביקש ממנו לפגוש בחו"ל את טלאל שרים. מאופי ההנחיות, שקיבל לקראת הפגישה, הבין מחמד מראעבה, כי המדובר בפגישה סודית. הוא קיים את הפגישה אך הסתיר את דבר קיומה משאר חבריו לנבחרת. עם שובו הוא העביר, ככל הנראה, כספים, טלפון נייד ומסרים לשולחו מואיד יוסף חסן שרים, שנעצר אף הוא (שירות הביטחון הכללי, 11 ביוני 2014).
  • ובמישור המדיני- בהמשך למאמצים להוציא את ישראל מהאחדויות בינלאומיות, פועל ג'יבריל רג'וב, ראש הפדרציה של הכדורגל הפלסטיני להוצאת ישראל מהפדרציה העולמית לכדורגל (פיפ"א).  לשם כך יצא ג'בריל רג'וב לברזיל כדי להשתתף בקונגרס של הפדרציה (11 ביוני 2014). במסיבת עיתונאים, שערך בנוכחות עיתונאים מרחבי העולם האשים רג'וב את ישראל בביצוע "פשעים" נגד הספורטאים הפלסטינים. לחברי ההתאחדות קרא רג'וב להפעיל מאמצים כדי שפיפ"א תוציא "כרטיס אדום" לישראל (דף הפייסבוק של ג'יבריל רג'וב, 8-10 ביוני 2014). לאור דבריו של ג'בריל רג'וב הוחלט בוועידת פיפ"א להקים וועדה בלתי תלויה לחקירת טענות הפלסטינים (12 ביוני 2014, PNN). 

[1]בהמשך לפרסום מרכז המידע מ-15 ביוני 2014"חטיפת שלושת הנערים בצומת גוש עציון (תמונת מצב נכונה ל-15 ביוני 1400)"
[2] על סוגיית "הזהות הכפולה" של פעילי מנגנוני הביטחון ברצועה המשמשים גם כטרוריסטים ראו פרסום מרכז המידע מ-23 בדצמבר 2012: "מניתוח זהות ההרוגים הפלסטינים במבצע "עמוד ענן" בולט היקפה הנרחב של תופעת "הזהות הכפולה" של פעילי מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס, שמילאו במקביל תפקידים בזרוע הצבאית-טרוריסטית של חמאס וארגונים נוספים".
[3] נכון ל-17 ביוני 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[4]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[5]המג'אהדין- התארגנות, שהוקמה ברצועת עזה בשנת 2001 ע"י עמר אבו שריעה. רוב פעילי ההתארגנות הגיעו משורות הזרוע הצבאית של פתח. ההתארגנות מקיימת קשרים הדוקים עם הארגונים האסלאמיים ברצועה, ובמיוחד עם הג'האד האסלאמי בפלסטין. בראש ההתארגנות עומד אסעד אבו שריעה ("אבו שיח'") ופעיליה היו מעורבים בעבר במספר אירועי ירי רקטות לעבר ישראל (ויקפדיה, אתר תנועת המג'אהדין, 17 ביוני 2014).