אזירבייג’אן כזירה לטרור ולחתרנות איראניים


אמצעי לחימה של חוליית טרור אזרית, שהופעלה ע''י איראן על מנת להתנקש בחייהם של שני שליחי חב''ד בבאקו (ינואר 2012).
אמצעי לחימה של חוליית טרור אזרית, שהופעלה ע"י איראן על מנת להתנקש בחייהם של שני שליחי חב"ד בבאקו (ינואר 2012). במרכז נראה רובה צלפים בעל משתיק קול, המיוצר באיראן, אשר באמצעותו תכננו הטרוריסט לירות ממרחק לעבר יעד הפיגוע (Youtube, מתוך AZ TV, 1 בפברואר 2012)

כללי

1.    ב-11 באוקטובר 2012 דיווחו כלי התקשורת האזריים, כי בית משפט בבאקו הרשיע 22 חברי התארגנות טרור, שהופעלו ע"י משמרות המהפכה האיראנים. חברי ההתארגנות נמצאו אשמים בקשירת קשר לבצע פעולות טרור נגד יעדים ישראלים, אמריקאים ומערביים, פרשה זאת מצטרפת לשורה של סיכולי ניסיונות לבצע פיגועים בבאקו נגד שגרירות ישראל (מאי 2008), יעדים יהודיים (ינואר 2012) ונגד משתתפי תחרות האירוויזיון (מאי 2012).

2.    מאז הקמת מדינת אזרבייג'אן (18 באוקטובר 1991) משמשת מדינה זו כזירה לפעילות חתרנית וטרוריסטית של איראן. פעילות זאת נועדה לפגוע בצביונה הפוליטי והחברתי של אזרבייג'אן והן לשם "חיסול חשבונות" עם אויביה של איראן ובמרכזן ישראל, העם היהודי, ארה"ב והמערב. פיגועי הטרור המתבצעים על ידי איראן על אדמת אזרבייג'אן מהווים מענה למערכה החסויה, שבראיית האיראנים מתנהלת נגדם ע"י ישראל והמערב. קונקרטית נועדו פיגועי הטרור בשנים האחרונות לנקום על הריגת מדעני גרעין איראנים ובכיר חזבאללה עמאד מע'ניה המיוחסים לישראל.

3.    הגוף המרכזי באיראן המאכוון את פעילות החתרנות והטרור באזרבייג'אן הינו כוח קדס של משמרות המהפכה, המשמש כחוד החנית של פעילות החתרנות והטרור, שיוזמת פעילות איראן ברחבי העולם[1]. לצידו מעורבים בפעילות הטרור והחתרנות גם מנגנונים ממלכתיים נוספים באיראן. כוח קדס עושה שימוש בסייענים אזרים מקומיים ובארגון חזבאללה הלבנוני, המשמש בידי האיראניםproxy  מועדף לצורכי טרור וחתרנות בחו"ל. לשם קידום פעולות חתרנות וטרור באזרבייג'אן נוהגים האיראנים להעביר לשליחיהם סכומי כסף גדולים, אמצעי לחימה ייעודיים (רובים ואקדחים בעלי משתיקי קול, אמצעי חבלה) והכשרה טכנית בהפעלת אמצעי לחימה.

4.    פעילות הטרור והחתרנות של איראן מתקיימת מאז הקמתה של אזרבייג'אן והיא באה לידי ביטוי בתחומים הבאים:

א. פיגועי טרור נגד יעדים ישראליים ויהודיים, באמצעות גיוס והפעלה של פעילים אזריים, או באמצעות ארגון חזבאללה הלבנוני.

ב. חתרנות המכוונת נגד המשטר האזרי במגוון דרכים ושיטות (כולל סיוע איראני לארגונים אסלאמיים רדיקלים ולקבוצות בדלניות מקומיים).

ג. ייצוא האידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית האיראנית לאזרבייג'אן, בין השאר באמצעות הקמת מוסדות תרבות, מסגדים וארגוני צדקה (כפי שפועלת איראן בקרב אוכלוסיות שיעיות במדינות נוספות).

ד. עידוד פעילות כלכלית בעלת אופי פלילי בשטחה של אזרביג'אן, שמטרתה לגרוף רווחים עבור משמרות המהפכה ולעקוף את הסנקציות נגד איראן.

5.   בארבעת הנספחים לעבודה תבחן פעילות הטרור והחתרנות של איראן בזירה האזרית על פי מספר חתכים: פעילות טרור נגד יעדים ישראליםיהודים ומערביים; טרור וחתרנות נגד המשטר האזרי; "ייצוא האידיאולוגיה" האיראנית ועידוד פעילות כלכליתפלילית בשטח אזרבייג'אן.

[1] על דפוסי פעולתו של כוח קדס ראו לקט מידע מה-8 באוגוסט 2012: " כוח קדס, יחידת עילית של משמרות המהפכה באיראן, משמש כחוד החנית של מתקפת הטרור האיראנית המתבצעת נגד ישראל ברחבי העולם בשיתוף פעולה עם חזבאללה. הפיגוע בבולגריה של חזבאללה מסמן להערכתנו את "הצלחתה" הבולטת של מתקפה זאת."