פיגוע דריסה נוסף בירושלים, השלישי בחודש מאי. גם הפעם זכה הפיגוע לתמיכת פתח והתקשורת הפלסטינית. הרשות הפלסטינית נמנעה מלגנותו

מיקום פיגוע הדריסה (איחוד והצלה, 20 במאי 2015).

מיקום פיגוע הדריסה (איחוד והצלה, 20 במאי 2015).

המכונית הדורסת  (דף הפייסבוק PALDF, 20 במאי 2015)

המכונית הדורסת (דף הפייסבוק PALDF, 20 במאי 2015)

המכונית הדורסת

המכונית הדורסת

משמאל מקום הפגיעה של המכונית (חטיבת דוברות המשטרה, 20 במאי 2015)

משמאל מקום הפגיעה של המכונית (חטיבת דוברות המשטרה, 20 במאי 2015)

עימותים בין  פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים  בשכונת ג'בל אלמכבר

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בשכונת ג'בל אלמכבר

עימותים בין  פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים  בשכונת ג'בל אלמכבר

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בשכונת ג'בל אלמכבר

הודעת אבל מטעם חמאס המבכה את מותו של

הודעת אבל מטעם חמאס המבכה את מותו של "שהיד פלסטין השהיד עמראן עמר אבו דהים"


כללי

1.     ב-20 במאי 2015 בוצע בירושלים פיגוע דריסה נוסף, השלישי במהלך החודש האחרון והשביעי מתחילת שנת 2015. בשנה האחרונה חלה עלייה בהיקף פיגועי הדריסה המתבצעים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". גם הפעם הציגו פתח וכלי התקשורת של הרשות הפלסטינית את הנהג הדורס כקורבן של כוחות הביטחון הישראלים, אופן הצגה שקרי המוכר מפיגועי דריסה קודמים. הרשות הפלסטינית, נמנעה מלגנות את הפיגוע.

עיקרי האירוע

2.     ב-20 במאי 2015, בשעות הבוקר, דרס נהג פלסטיני קבוצה של שוטרי משמר הגבול בצומת א-טור, בעלייה להר הזיתים בירושלים. הנהג הדורס נורה על ידי שוטר ומותו נקבע במקום. מחקירה ראשונית של האירוע עולה, כי המחבל הדורס זיהה קבוצת שוטרים עומדת במקום, הוא הסיט לעברם את כלי הרכב, בו נהג, ונסע במהירות כדי לפגוע בהם. לאחר הפגיעה בהם נסע לאחור כדי "לוודא הריגה". אחד השוטרים ירה בו והרגו. שוטר ושוטרת משמר הגבול נפצעו  באורח בינוני-קל הם פונו לבתי חולים ושוחררו זמן קצר לאחר מכן. 

3.     הנהג הדורס הוא עמראן עמר אבו דהים, המכונה אבו חמזה, בן 41 מג'בל אלמכבר (דרומית לירושלים), נשוי ואב לחמישה ילדים (דף הפייסבוק PALDF, 20 במאי 2015). ככל הנראה הוא אינו משתייך לארגון פלסטיני כלשהו והוא ביצע את הפיגוע כיוזמה אישית שלו. קרוב משפחתו עלאא' האשם אבו דהים, ביצע את פיגוע הירי בישיבת מרכז הרב בירושלים ב-6 במרץ 2008[1]. לדברי אחיו, עבד עמראן אבו דהים שימש כקצין בטיחות רכב בכמה חברות הסעה ישראליות . הלווייתו נערכה לפנות בוקר בג'בל אלמכבר ובמקום נפתחה סוכת אבלים.

מימין: המחבל הדורס (דף הפייסבוקQUDSN , 20 במאי 2015). משמאל: סוכת האבלים שנפתחה בג'בל אלמכבר (דף הפייסבוק של פתח, 20 במאי 2015)
מימין: המחבל הדורס (20 במאי 2015,  דף הפייסבוקQUDSN  ). משמאל: סוכת האבלים שנפתחה בג'בל אלמכבר (דף הפייסבוק של פתח, 20 במאי 2015)

4.     לאחר, שנודע דבר מותו של עמראן עמר אבו דהים, האשימו גורמים פלסטינים את ישראל בהריגתו. הם טענו , כי הייתה זו "תאונת דרכים" וכי הירי לעברו בוצע שלא כדין. בג'בל אלמכבר, מקום מגוריו, החלו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים הפלסטינים יידו אבנים והציתו פחי אשפה.

תגובות לפיגוע הדריסה

5.     ברשות הפלסטינית לא פורסמה עד כה תגובה רשמית המגנה את פיגוע הדריסה. עם זאת, סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא, הכפופה ישירות למשרד יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, דיווחה על האירוע תחת הכותרת: "אירוע מותו של צעיר בירושלים מירי (כוחות) הכיבוש". בכתבה נכתב, כי עמראן עמר אבו דהים נהרג מירי כוחות משטרה "בטענה, כי ניסה לדרוס שני שוטרים" (ופא, 20 במאי 2015). זאת, מבלי להזכיר את העובדה, כי הייתה זו  דריסה מכוונת.

6.     אלחיאת אלג'דידה, הביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית,  דווח על האירוע בעמוד הראשי של גיליונו מ-21 במאי 2015 תחת הכותרת "הכיבוש הרג צעיר מירושלים בטענה, שניסה לדרוס שתי שוטרות". בכתבה רואיינו בני משפחתו של המחבל הדורס שאמרו , כי הוא היה אדם רגיל שלא נראה, שהיה עושה מעשה שכזה. כמו כן רואיינו  עדי ראיה אשר טענו, כי המדובר בתאונת דרכים ולא פיגוע דריסה (אלחיאת אלג'דידה, 21 במאי 2015).

7.     אסאמה קואסמה, דובר פתח, פרסם הודעה רשמית בשם פתח בה גינה את הריגתו של עמראן אבו דהים "בדם קר" מירי אנשי משטרת ישראל בטענה, כי ביצע פיגוע דריסה. בהודעתו התייחס קואסמה גם לפעולות ישראל בירושלים אותן הגדיר "טיהור אתני" בהכריזו, כי תנועת פתח תמשיך במאבק נגד ישראל "יהיה אשר יהיה המחיר לכך" (אתר כופיה פרס, 20 במאי 2015).

8.     דף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח פרסם את תמונתו של המחבל הדורס כשברקע ירושלים וכיפת הסלע. בדף נכתב בערבית : "אבו חמזה שהיד וג'בל אלמכבר מתקוממת". בצד התמונה תגובות הגולשים: "שאללה ירחם עליו" (דף הפייסבוק של הפתח, 20 במאי 2015)

דף הפייסבוק הרשמי של פתח (דף הפייסבוק של הפתח , 20 במאי 2015)
דף הפייסבוק הרשמי של פתח (דף הפייסבוק של הפתח, 20 במאי 2015)

9.     בחמאס גינו גם כן את הריגתו ופרסמו מודעת אבל לזכרוסאמי אבו זהרי, דובר חמאס, האשים את ישראל במותו באומרו, כי מעשה זה מהווה רק "דוגמא לכל מעשי ההרג שמבצעת ישראל נגד העם הפלסטיני". עוד אמר אבו זהרי, כי חמאס קוראת לכל המוסדות הבינלאומיים לקחת אחריות ולהגיב לפשעיה של ישראל וכי "פשעים" אלה לא יצליחו לשבור את רצון העם הפלסטיני (עמוד הפייסבוק הרשמי של סאמי אבו זהרי, 20 במאי 2015).

[1]בהמשך לפרסום מרכז המידע מ-18 במאי 2015: "בשנה האחרונה התרבו פיגועי הדריסה בירושלים וביהודה ושומרון. פיגועים אלה, שהינם לעיתים קטלניים, נתמכים על ידי פתח, הם אינם גוררים גינוי של הרשות הפלסטינית והם נתפסים על ידם כחלק מה"התנגדות העממית" .
[2]ב-6 במרץ 2008 בוצע פיגוע הרג בישיבת מרכז הרב שבירושלים. מחבל פלסטיני נכנס לישיבה ירה ברובה קלצ'ניקוב, שהיה ברשותו. בפיגוע נהרגו 8 תלמידים  ונפצעו 10, מהם שלושה באורח קשה ואחד באורח בינוני. על הפיגוע ראו פרסום מרכז המידע מ-9 במרץ 2008: "פיגוע ירי בישיבת מרכז הרב בירושלים במהלכו נרצחו שמונה תלמידי ישיבה.  המחבל, שביצע את הפיגוע, הוא ערבי תושב מזרח ירושלים, נושא תעודת זהות ישראלית. לפי שעה לא ברור מיהו הארגון העומד מאחורי הפיגוע".