חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (26 בפברואר – 4 במרץ 2014)

פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס מסיירים לאורך גדר הגבול מזרחית לעזה, במטרה למנוע התקרבות אזרחים פלסטינים לאזור. מולם כוחות צה

פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס מסיירים לאורך גדר הגבול מזרחית לעזה, במטרה למנוע התקרבות אזרחים פלסטינים לאזור. מולם כוחות צה"ל

פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס מסיירים לאורך גדר הגבול מזרחית לעזה, במטרה למנוע התקרבות אזרחים פלסטינים לאזור. מולם כוחות צה

פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס מסיירים לאורך גדר הגבול מזרחית לעזה, במטרה למנוע התקרבות אזרחים פלסטינים לאזור. מולם כוחות צה"ל

פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס מפזרים התקהלות של צעירים פלסטינים סמוך לעמדת צה

פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס מפזרים התקהלות של צעירים פלסטינים סמוך לעמדת צה"ל באזור נחל עוז, מזרחית לעזה (פלסטין אלא'ן, 25 בפברואר 2014)

הלווית מעתז ושחה ברקע דגלי החזית העממית (ופא, 28 בפברואר 2014).

הלווית מעתז ושחה ברקע דגלי החזית העממית (ופא, 28 בפברואר 2014).

הקריקטורה היומית בעיתון אלאיאם הוקדשה לזכרו של המחבל מעתז ושחה תוך נסיון להאדיר את דמותו.

הקריקטורה היומית בעיתון אלאיאם הוקדשה לזכרו של המחבל מעתז ושחה תוך נסיון להאדיר את דמותו. "במולדת השהידים.. השהיד מעתז ושחה" (אלאיאם, 28 בפברואר 2014)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים בהר הבית (פלסטין אלא'ן, 27 בפברואר 2014).

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים בהר הבית (פלסטין אלא'ן, 27 בפברואר 2014).

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים במזרח ירושלים (ופא, 28 בפברואר 2014)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים במזרח ירושלים (ופא, 28 בפברואר 2014)

פעילות מעבר כרם שלום בנוכחות פעילי מנגנון הביטחון של ממשל חמאס (קדס נט, 25 בפברואר 2014)

פעילות מעבר כרם שלום בנוכחות פעילי מנגנון הביטחון של ממשל חמאס (קדס נט, 25 בפברואר 2014)

תפילת מחאה במעבר רפיח הסגור (פלסטין אלא'ן, 28 בפברואר 2014)

תפילת מחאה במעבר רפיח הסגור (פלסטין אלא'ן, 28 בפברואר 2014)

זרים מטעם אבו מאזן בהלוויותיהם של המחבלים

זרים מטעם אבו מאזן בהלוויותיהם של המחבלים

פלסטינים הורסים עמדת צה

פלסטינים הורסים עמדת צה"ל במחסום בית פוריכ (פלסטין אלא'ן, 2 במרץ 2014)

  • השבוע נדקר צעיר ישראלי בגבו בתחנת דלק סמוך לצומת גהה. כוחות הביטחון עצרו פלסטיני משכם, שטען כי ביצע את הפיגוע כנקמה על פעולות כוחות הביטחון הישראליים נגד הפלסטינים. פיגועי דקירה הם דפוס פעולה נפוץ במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".
  • כלי טיס של חיל האוויר תקפו פעמיים חוליות טרור, במסגרת פעילות למניעת ירי רקטות לעבר ישראל. באחד המקרים הותקפה חוליה, שביצעה הכנות אחרונות לירי לעבר ישראל. גם השבוע נמשכו הפגנות התרסה של אזרחים מהרצועה בקרבת גדר הגבול. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מנגנוני הביטחון של חמאס לא אפשרו למפגינים להגיע לגדר.
  • מדיווח ראשוני עולה, כי בית משפט במצרים הכריז על חמאס כארגון טרור . ההחלטה צריכה לקבל אישור הממשלה המצרית. 
פיגוע דקירה בישראל
  • ב-2 במרץ 2014 נדקר צעיר ישראלי בגבו בתחנת דלק סמוך לצומת גהה. הנדקר, חרדי תושב בני ברק, נפצע באורח בינוני והועבר לבית החולים. מחקירה ראשונית של האירוע עולה, כי קבוצה של חרדים עברה במקום לפתע התנפל על אחד מהם צעיר, דקר אותו בפלג גופו העליון ונמלט מהמקום.  כוחות הביטחון לכדו לאחר כשעה  מספר חשודים. אחד מהם, בן 34, משכם טען, כי ביצע את המעשה כנקמה על פעולות כוחות הביטחון הישראליים נגד הפלסטינים (אתרי חדשות ישראליים, 2 במרץ 2014)[1].
ירי רקטות
  • במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות של רקטות בדרומה של ישראל.

ירי רקטות

פעילות מנע של ישראל
  • במהלך השבוע תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי טרור במסגרת פעילות למניעת ירי רקטות לעבר ישראל:
  • ב-27 בפברואר 2014 בשעות הערב תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעד טרור בצפון רצועת עזה. (27 בפברואר 2014,  ynet). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי מטוס ישראלי תקף שטח חקלאי במזרח בית חאנון וכי על פי הדיווחים לא נפגע איש (צפא, אלרסאלה.נט, פאל טודיי, 28 בפברואר 2014).
  • ב-3 במרץ 2014 תקפו כלי טיס של חיל האוויר בצפון רצועת עזה חוליית טרור, שעסקה בהכנות אחרונות לביצוע ירי לעבר ישראל (דובר צה"ל, 3 המרץ 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותם של שני תושבי הרצועה. ופציעתם של שלושה בבית חאנון.  תמונתו של אחד ההרוגים,  מצעב מוסא אלזעאנין, פורסמה כשהוא לבוש מדי הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין  (צפא, פאל טודיי, מען, קדס נט, 3 במרץ 2014).

ההרוג מתקיפת חיל האוויר הישראלי, מצעב אלזאענין, לבוש במדים צבאיים של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין
ההרוג מתקיפת חיל האוויר הישראלי, מצעב אלזאענין, לבוש במדים צבאיים של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין (קדס נט, 3 במרץ 2014)

הפגנות יום שישי בגבול רצועת עזה
  • ביום שישי 28 בפברואר 2014 , כמידי יום שישי בשבועות האחרונים, נערכו הפגנות התרסה של אזרחים בכמה מוקדים מול גדר הביטחון בגבול ישראל רצועת עזה. במסגרת אחת ההפגנות, חצו  עשרות פלסטינים  את גדר הביטחון במזרח ח'אן יונס, שבדרום רצועת עזה, לאחר שהצליחו ליצור בה פרצות (צפא, 28 בפברואר 2014).
  • דווח, כי מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס הציבו מחסומים ונפרסו באזור ולא אפשרו למפגינים להגיע לגדר הגבול עם ישראל. על פי הדיווחים, פעלו מנגנוני הביטחון בעקבות מסר, שהועבר מהמודיעין הכללי המצרי לממשל חמאס, לפיו ההפגנות השבועיות בגבול ישראל-רצועת עזה מהוות הפרה של הסכם הרגיעה (פאל טודיי, 28 בפברואר 2014). אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס, אמר כי מנגנוני הביטחון פעלו למניעת הגעת המפגינים לאזור הגדר מחשש לחייהם מירי כוחות צה"ל לעברם אולם הם לא מנעו מאותם מפגינים להביע את דעתם (צפא, 28 בפברואר 2014). 
פלסטיני חשוד בפעילות טרור נהרג ע"י כוחות הביטחון הישראליים
  • כוחות הביטחון הישראליים כיתרו בבוקר 27 בפברואר 2014 מבנה בכפר ביר זית (צפונית לראמאללה) במטרה לעצור שלושה פלסטינים החשודים במעורבות בפעילות טרור. במהלך המעצר תפסו הכוחות שניים מהפלסטינים. חשוד השלישי סירב לצאת והתבצר במבנה. לאחר כמה שעות שהמשיך בסירובו לצאת מהמבנה פתחו הכוחות לעברו המבנה באש והרגו אותו (ynet, 27 בפברואר 2014) . 
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של מעתז ושחה, בן 25, פעיל הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, אסיר משוחרר. מאות פלסטינים השתתפו בהלווייתו. לאחר ההלוויה התגלעו עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים במחסום עטארה וארבעה פלסטינים נפצעו  (ופא, צפא, 28 בפברואר 2014).

פלסטיני חשוד בפעילות טרור נהרג ע"י כוחות הביטחון הישראליים
מימין : הלווית מעתז ושחה ברקע דגלי החזית העממית (ופא, 28 בפברואר 2014). משמאל :  כרזה לזכרו של ההרוג מטעם הזרוע הצבאית של החזית העממית (דף הפייסבוק של החז"ע, 27 בפברואר 2014)

  • הרשות הפלסטינית גינתה את מותו של ושחה באומרה, כי זוהי "הסלמה חדשה המצטרפת לרצף של מעשי הרג", שמבצעת ישראל וקראה לקהילה הבינלאומית ולארגוני זכויות אדם לשאת באחריות ולהתערב כדי לעצור את מה שכונה "ההסלמה הישראלית" (ופא, 27 בפברואר 2014). חסאם בדראן, דובר חמאס, גינה את הריגתו בכנותו אותה "הוצאה להורג" וקרא להגיב על מותו ולעצור את ההפרות הישראליות  (קדס פרס, 27 בפברואר 2014).
המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכה האלימות במסגרת מה, שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. הפגנות יום השישי התקיימו בכל מוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום, בית אמר ועוד).
  • אירוע בולט השבוע היה בהר הבית כאשר ב-26 בפברואר 2014 עשרות פלסטינים, חלקם רעולי פנים, יידו אבנים ונפצים לעבר כוחות הביטחון הישראליים הם ניסו להצית דלת כניסה להר הבית והציתו דגלי ישראל. התקרית החלה לאחר שכמה עשרות פלסטינים הגיעו בשעות הלילה להר הבית.  הם נשאו את גופתו של אסיר פלסטיני ממזרח ירושלים, שנפטר בבית החולים לאחר שאושפז בשל מחלת הסרטן. כוח משטרה המאבטח את הר הבית מנע מהם להיכנס וכתוצאה מכך פרצה מהומה. לא היו נפגעים ולא נעצרו חשודים (ynet, 27 בפברואר 2014). העימותים נמשכו גם למחרת משום, שבשל הפרות הסדר הגבילה ישראל את גיל כניסת המתפללים להר הבית.
  • להלן אירועים בולטים נוספים:
  • 1 במרץ 2014– כוחות הביטחון הישראלים תפסו כלי נשק מסוג M-16 במכונית, שניסתה לעבור במעבר תאנים (סמוך לטול כרם). כלי הנשק נמצא מפורק במושב האחורי של המכונית. זוהי הפעם השנייה במהלך החודש האחרון בה נתפס כלי נשק במעבר זה (דובר צה"ל, 1 במרץ 2014).

כלי הנשק שנתפס (דובר צה"ל, 1 במרץ 2014)
כלי הנשק שנתפס (דובר צה"ל, 1 במרץ 2014)

  • 1 במרץ 2014 יודו אבנים לעבר כביש 443 באזור עטרות (צפונית לירושלים). כתוצאה מכך נסגר הכביש. מספר כלי רכב ניזוקו. לאחר כ-25 דקות נפתח הכביש מחדש (סוכנות תצפית, 1 במרץ 2014).
  • 27 בפברואר 2014– יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך ללובן אלשרקיה (אזור ראמאללה). לא היו נפגעים. נזק כבד נגרם לכלי הרכב .
  • 26 בפברואר 2014– בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לישוב יצהר (דרומית לשכם). כמה דקות לאחר מכן הושלכו ארבעה בקבוקי תבערה נוספים לעבר אוטובוס ישראלי וכלי רכב סמוך לישוב מגדלים (על כביש חוצה שומרון). שני בני אדם נפצעו ונגרם נזק לאוטובוס ולכלי הרכב. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב סמוך לעזון (בין שכם לקלקיליה). לכלי הרכב נגרם נזק כבד  (סוכנות תצפית, 26 בפברואר 2014).

כלי רכב שנפגעו בעזון  (סוכנות תצפית צילום שריה דיאמנט 26 בפברואר 2014)
כלי רכב שנפגעו בעזון  (סוכנות תצפית צילום שריה דיאמנט 26 בפברואר 2014)

מעבר רפיח
  • במהלך השבוע היה מעבר רפיח סגור למעט ב-25 בפברואר 2014 אז נפתח המעבר לכניסה בלבד לרצועת עזה, בעיקר של עולי רגל, שעוכבו במצרים (מען, 27 בפברואר 2014). משרד הפנים של ממשל חמאס קרא למצרים לשאת באחריות ולפתוח את המעבר באופן מיידי וקבוע ולא להיות שותפה ל"מצור" על הרצועה. לדברי הודעת משרד הפנים מתחילת שנת 2014 היה המעבר פתוח תשעה ימים בלבד בעוד מעבר ארז ומעבר כרם שלום, בגבול עם ישראל, היו פתוחים כמעט באופן קבוע (אלרא'י, 2 במרץ 2014). 
  • נמשכה המחאה ברצועת עזה לנוכח סגירת המעבר. ב-28 בפברואר 2014, נערכה תפילה המונית, מול המעבר. דוברי חמאס מסרו, כי הם יסלימו את צעדי המחאה הבלתי אלימים שלהם בתוך פלסטין ומחוצה לה עד שיוסר "המצור" (מען, 28 בפברואר 2014). בנוסף לכך:
  • ע'אזי חמד, תת שר החוץ בממשל חמאס, אמר כי מצרים הביעה חוסר שביעות רצון מהקמת אוהל המחאה (פלסטין אליום, 1 במרץ 2014). הוא מתח ביקורת על מצרים ואמר, כי לא יתכן שמעבר רפיח יהיה סגור 23 ימים ברציפות ודרש משלטונות מצרים לשאת באחריות על רצועת עזה (שהאב, 1 במרץ 2014).
  • חאמד אלרקאב, דובר חמאס במחוז ח'אן יונס, קרא לכל מוסדות האו"ם והמוסדות הבינלאומיים לעצור את הפגיעה בזכויות הפלסטינים ולפעול בשטח להסרת "המצור" לדבריו דורשת חמאס משלטונות מצרים לפתוח את מעבר רפיח לשני הכיוונים באופן קבוע  (צפא, 28 בפברואר 2014).
יחסי מצרים חמאס
  • מדיווח ראשוני עולה, כי בית המשפט במצרים הכריז ב-4 במרץ 2014  על חמאס כעל ארגון טרור. משמעות ההחלטה היא שיאסרו כל פעילויות חמאס במדינה וכל רכושה יחולט. נמסר, שההחלטה אינה סופית וכדי שתצא לפועל היא צריכה לקבל את אישור הממשלה (4 במרץ 20143,  ynet).
  • טרם החלטת בית המשפט פרסמה חמאס הודעה רשמית בה גינתה בחריפות את הדיונים המתנהלים בנושא. בהודעה כינתה חמאס את הצעד "תקדים ראשון מסוגו, התפתחות חמורה וחריגה מכל המוסכמות הלאומיים והיחסים ההדדיים" והאשימה את מצרים בנקיטה במהלך פוליטי המעיד על עמידתה לצד ישראל ("סיווג תנועת חמאס כארגון טרור הוא סיווג ציוני"). בהודעה הודגש שוב, כי פעילות חמאס מכוונת רק כלפי "האויב הציוני" וכי היא מעולם לא התערבה בענייניה הפנימיים של מצרים (חמאס אינפו, 2 במרץ 2014).
  • בכירי חמאס גינו בחריפות את הצעד המצרי:
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי ההכרזה על ידי בית המשפט במצרים על חמאס כעל ארגון טרור תהיה בבחינת "ברית עם הכיבוש הישראלי" (פלסטין אליום, 2 במרץ 2014).
  • מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, איים כי במידה ותוכרז חמאס כארגון טרור הם יפנו לערכאות משפטיות  (קדסנט, 2 במרץ 2014).
  • צלאח אלברדאויל, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, אמר כי הם סיימו לגבש מזכר בו 13 סעיפים המפריכים את ההאשמות המצריות נגד חמאס. לדבריו יועבר המזכר  לגורמים משפטיים, ערביים ובינלאומיים (אלרסאלה.נט, 3 במרץ 2014).
סרט אודות חטיפת גלעד שליט - פרויקט איראני פלסטיני
  • לאחרונה נמסר, כי הפקת הסרט אודות חטיפתו של גלעד שליט מטעם משרד התרבות של ממשל חמאס הואטה. זאת, בשל קיצוץ משמעותי בתקציב להפקתו (מ-2.5 מיליון דולרים ל-320,000). הסיבה לקיצוץ היא בעיקר הפסקת התמיכה האיראנית בשל המשבר ביחסי חמאס איראן. עם זאת טען שר התרבות בממשל חמאס, כי קשרי משרדו עם איראן לא נותקו וכי מתקיים פרויקט משותף להפיק סרט אודות מבצע "עופרת יצוקה" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 28 בפברואר 2014).   
המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים
  • צאא'ב עריקאת,ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני שב והבהיר, כיהפלסטינים מסרבים לכל הארכה של המשא ומתן לאחר המועד הסופי שנקבע לו (סוף חודש אפריל 2014). לדבריו אין כוונה להאריך את המשא ומתן "אפילו לא לשעה אחת" אם ממשלת ישראל תמשיך "להתנכר לחוק הבינלאומי" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 27 בינואר 2014). עריקאת ציין, כי הנהגת ארה"ב טרם הגישה מסמך רשמי כתוב לרשות הפלסטינית וכל מה שהתפרסם בנושא הוא במסגרת "בלוני ניסוי" המופצים בעיקר על ידי ישראל (אלאיאם, 3 במרץ 2014). לדבריו, במידה ונתניהו יכשיל את מאמצי ג'והן קרי לא יהיה מנוס מפני הקמתו של מנגנון דומה לזה של ועדת ג'נבה בסוגיות איראן וסוריה כדי לחייב את ישראל לעמוד בעקרונות החוק הבינלאומי. צאא'ב עריקאת יצא לוושינגטון לפגישה עם ג'והן קרי, מזכיר המדינה כדי להכין את פגישת אבו מאזן עם הנשיא אובמה הצפויה להתקיים ב-17 במרץ 2014 (קול פלסטין, 3 במרץ 2014).

הארכת המשא ומתן: קריקטורה בעיתון חמאס המלגלגת על הכוונה להאריך את שיחות המשא ומתן עם ישראל (פלסטין, 1 במרץ 2014)
הארכת המשא ומתן: קריקטורה בעיתון חמאס המלגלגת על הכוונה להאריך את שיחות המשא ומתן עם ישראל (פלסטין, 1 במרץ 2014)

  • בבוקר ה-1 במרץ 2014  אותרו שתי נפילות של רקטות סמוך למוצב צה"ל בהר חרמון. אף ארגון לא קיבל אחריות על הירי. לא ברור מי עומד מאחורי שיגור הרקטות והאם כוונו לשטח ישראל או היו במסגרת "זליגה" של הקרבות בסוריה. יחד עם זאת כלי תקשורת שונים דיווחו, כי שיגור הרקטות היווה תגובה של חזבאללה לתקיפה המיוחסת על ידו לישראל בגבול סוריה-לבנון.  
הלוויות צבאיות רשמיות נוספות של מחבלים
  • במהלך השבוע התקיימו הלוויות צבאיות רשמיות נוספות של גופות מחבלים שהוחזרו לרשות הפלסטינית:
  • ב-23 בפברואר 2014 הוחזרה גופתו של המחבל מא'יד מחמד צלאח אלדין, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס. המחבל הובא לקבורה בחזמא. בהלוויה, שנערכה לו נטלו חלק נציגי הארגונים הפלסטינים ובראשם נציגי חמאס כמו גם נציגים בכירים של הרשות הפלסטינית (אתר אג'נאד, 24 בפברואר 2014). ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נשא טלפונית דברים בטקס (פלסטין אינפו, 26 בפברואר 2014).
  • ב-26 בפברואר 2014 התקיימה הלוויה לגופת המחבל ראע'ב ג'ראדאת, שביצע פיגוע התאבדות[4] בכפר אלסילה אלחארת'יה שבמחוז ג'נין. בהלוויה השתתפו מושל מחוז ג'נין, טלאל דויכאת, אשר מסר לבני משפחת המחבל תנחומים מאבו מאזן (דניא אלוטן, אתר משרד הפתח בדנמרק, 26 בפברואר 2014).
  • ב-26 בפברואר 2014 התקיימה הלוויה צבאית רשמית לגופת המחבל סאמי בשאראת[2] בכפר טמון, שבמחוז טובאס. בהלוויה השתתפו מושל מחוז טובאס, רביח חנדקג'י, ונציגים מהפתח. רביח חנדקג'י הניח זר פרחים רשמי מטעם יו"ר הרשות אבו מאזן (סרטון יוטיוב, אתר PNN, 26 בפברואר 2014).
פעילות התרסה: הריסת מחסום בבית פוריכ
  • כעשרה פלסטינים רעולי פנים הרסו ב-1 במרץ 2014 חלק מהמחסה והחדרים של מחסום בית פוריכ (מזרחית לשכם), המשמשים את חיילי צה"ל. מארגני הפעילות טענו, כי היא מהווה תגובה ל"הפקעת האדמות ומדיניות החיסולים" של ישראל (מען, 1 במרץ 2014).

פלסטינים הורסים עמדת צה"ל במחסום בית פוריכ (פלסטין אלא'ן, 2 במרץ 2014)
פלסטינים הורסים עמדת צה"ל במחסום בית פוריכ (פלסטין אלא'ן, 2 במרץ 2014)

מסר המסית לאלימות בדף הפייסבוק הרשמי של הכפר בלעין
  • ב-2 במרץ 2014 פורסמה בדף הפייסבוק של בלעין כרזה בעלת מסר המסית לאלימות נגד ישראל. בכרזה נראית יד מדממת אוחזת באבן ועלי הכיתוב : "אין טעם לחופש ללא דם... (החופש צריך דם)... מבלעין אדמת המאבק וההקרבה" (דף הפייסבוק הרשמי של הכפר בלעין, 2 במרץ 2014).

מסר המסית לאלימות בדף הפייסבוק הרשמי של הכפר בלעין

[1]על פיגועי דקירה ראו פרסום מרכז המידע מ-19 בנובמבר 2013 : "פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בעפולה, שבו נהרג חייל צה"ל, הינו דפוס פעולה נפוץ, קל יחסית לביצוע, המהווה חלק מפיגועי 'ההתנגדות העממית'. הרשות הפלסטינית ופתח תומכים ב"ההתנגדות העממית" תוך הצגתה (הכוזבת) כדרך פעולה בלתי אלימה".
[2] נכון ל-4 במרץ 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, שנורו בשטח הרצועה.
[3] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[4]מחבל מתאבד פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין, ביצע באפריל 2002 פיגוע התאבדות בצומת יגור, במהלכו נהרגו שמונה ישראלים.
[5]פעיל פתח שנהרג בשנת 2003 במהלך פעילות צה"ל בכפר טמון.