על-פי מידע מצטבר מתועד היטב שבעה מתוך תשעת ההרוגים בעימות האלים על גבי הספינה “מאוי מרמרה” הודיעו לפני האירוע על שאיפתם להיות שהידים


1. ניתוח שמות ההרוגים התורכיים בעימות האלים עם צה"ל הוליך למסקנה כי כמעט כל ההרוגים (שמונה מתוך תשעה) השתייכו ל-IHH או למפלגות ולגופים תורכיים אסלאמיים, בעלי בריתה של IHH.

2. יוצא דופן ברשימת ההרוגים עד כה היה צעיר בן 19 בשם פורקאן דוגאן ( (Furqan Dogan, בעל אזרחות כפולה תורכית ואמריקאית, שמעורבותו בעימות האלים לא הייתה ברורה. בפועל על פי כתבה בעיתון התורכי רדיקל (עיתון קטן, בעל אופי אינטלקטואלי, מגוון מבחינה רעיונית), כתב דוגאן ביומנו לפני העימות כי ברצונו להיות שהיד.

3. הכתבה בעיתון רדיקל מותחת ביקורות על מדיניות הממשלה התורכית המתייחסת להרוגי המשט כ"שהידים", משום שפעילותם הייתה על רקע אזרחי ולא דתי. בין השאר כותב העיתון, כי די לצטט מהיומן של תלמיד התיכון, פורקאן דוגאן, אותו כתב בבוקר שלפני המתקפה: "אלה השעות האחרונות לפני שאצטרף לחוויה המתוקה של להיות שהיד. האם יש דבר יפה מזה? אם יש, זוהי אמא שלי, איך איני בטוח בכך. ההשוואה [קרי הבחירה] בין השניים [קרי, להיות שהיד לבין אמא] קשה ביותר.."  (radical.com.tr , 16 ביוני). ציטוט זה מדברי פורקאן דוגאן מופיע באתר אינטרנט נוסף, המציין כי היו אלה דבריו האחרונים (sailanmuslim.com).

4. בנוסף לכך דיווח העיתון התורכי זמאן (כמצוטט ע"י התקשורת הישראלית) כי לפני שעלה על סיפון ה"מרמרה" ביקש פורקאן את ברכת הוריו. אחיו מצטפא סיפר , כי "לא ציפינו שהוא יחזור אלינו כך". "אך אנו לא מצטערים שהוא נהרג כשהיד". אביו הדגיש, כי המשפחה מאמינה שפורקאן מת בכבוד ושהוא בורך בגן עדן " (haartz.com.il 3 ביוני Ynet.co.il4 ביוני )

5. על פי המידע שהצטבר עד כה מרבית ההרוגים (7 מתוך 9) הודיעו  איפוא באופן זה או אחר על כוונתם למות כשהידים לפני העימות האלים: שלושה הרוגים העלו בכתב (יומן, מכתב, צוואה) את האפשרות שימותו כ"שהידים"; אחד סיפר על כך בסרטון שנמצא על גבי ה"מרמרה"  ועל שלושה דיווחו חברים או קרובי משפחה כי הם הביעו רצונם למות כשהידים. ממצאים אלה מצטרפים למידע הרב, שהצטבר מאז השתלטות צה"ל על ה"מרמרה", באשר להערכות מראש לאלימות קשה מול חיילי צה"ל מצד "גרעין קשה" של פעילים אסלאמיסטיים קיצוניים.

6. בעוד שאין ביכולתנו להעריך באיזו מידה של "להט" ומחויבות אוטנטית כל אחד מאלה אכן חתר להגשים את שאיפתו להפוך לשהיד, המידע מחזק את הבנתנו באשר לאופיו של הגרעין הקשה של פעילים שהתעמתו עם כוחות צה"ל ואופי האלימות בה נקטו.

 

לראש העמוד