חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (10 – 17 באוגוסט 2010)

רויטרס, באז ראטנר, 15 באוגוסט 2010

רויטרס, באז ראטנר, 15 באוגוסט 2010

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

שיח' יוסף אלקרצ'אוי (

שיח' יוסף אלקרצ'אוי (

פגישת ארגוני הטרור בדמשק

פגישת ארגוני הטרור בדמשק


רויטרס, באז ראטנר, 15 באוגוסט 2010
הסרת מגני הבטון מפאתי שכונת גילה, שהגנו מירי צלפים ופצצות מרגמה מבית-ג’אלה, עקב השקט הביטחוני ששרר באזור בשנים האחרונות (רויטרס, באז ראטנר, 15 באוגוסט 2010)

עיקרי הדו"ח

 השבוע נורו שתי רקטות קסאם ושתי פצצות מרגמה לעבר הנגב המערבי. נמשכים ניסיונות הפגיעה של הארגונים השונים בכוחות צה"ל הפועלים בסמוך לגדר המערכת.

 גופים וארגונים פרו-פלסטיניים ופרו-חמאסיים בעולם הערבי והמערבי ממשיכים להתבטא על כוונותיהם לשגר משטים לרצועת עזה. ספינת הנשים "מרים", שהודיעה על כוונתה לצאת לדרכה, טרם עזבה את נמל טריפולי. משט "צי החירות 2" ממשיך להתארגן. השבוע נמסר על הצטרפות לשורותיו של גופים ואישים מאיטליה ומשוויץ.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 ב-16 באוגוסט סיכלו כוחות הביטחון הישראלים  ניסיון פגיעה בכוחות צה"ל באמצעות מטען חבלה, שהונח בסמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה. הכוח זיהה את המחבלים וביצע ירי לעברם. אחד המחבלים, בסאם אלדע’מה, נהרג וחייל צה"ל נפצע קל. ההרוג הינו פעיל שטח בולט בג’יהאד האסלאמי הפלסטיני אשר בין היתר השתתף בחילופי האש לפני כחמישה חודשים במהלכם נהרגו שני חיילי צה"ל. הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית נטלה אחריות לירי שבוצע לעבר כוח צה"ל (אתר דובר צה"ל, 17 באוגוסט 2010; אתר הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית, 16 באוגוסט 2010).

 ב-16 באוגוסט נפלו שתי רקטות קסאם בשטח ישראל, בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול (Ynet , 17 באוגוסט 2010).

 בבוקר ה-17 באוגוסט נורו שתי פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל, ששהה סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה. שני חיילים נפצעו באורח קל. בנוסף נפלו באותו היום שני פגזי מרגמה בשטח פתוח בתחומי המועצה המחוקקת האזורית אשכול. (אתר דובר צה"ל, 17 באוגוסט 2010; ynet , 17 באוגוסט 2010).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל- 17 באוגוסט 2010.

יהודה ושומרון

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן  נמשכו הפגנות אלימות במוקדים שונים ביהודה ושומרון.

 ב-15 באוגוסט החל צה"ל בהסרת מיגוני הבטון המוצבות סמוך לשכונת גילה בירושלים. ההחלטה להסיר את מיגוני הבטון  התקבלה בעקבות השקט הביטחוני השורר באזור  בשנים האחרונות. מיגוני הבטון  הוצבו בשנת 2002 על מנת להגן על תושבי השכונה מפני ירי מנשק קל ומרגמות, שבוצע לעברם מכיוון העיירה בית ג’אלה (דובר צה"ל, 12 באוגוסט). 

המשטים לרצועת עזה

משטים נוספים לרצועת עזה – עדכון תמונת מצב

 נמשכות היוזמות הבינלאומיות לארגן משטים ושיירות סיוע לרצועת עזה. להלן עדכון תמונת מצב.

לבנון

 ספינת הנשים "מרים" טרם עזבה את נמל טריפולי. סמר אלחאג’, מתאמת הוועדה המארגנת של המשט, טענה כי המסמכים הדרושים לאישור יציאת הספינה מוכנים והם יוגשו לשר התחבורה. כמו כן טענה כי תכונס בקרוב מסיבת עיתונאים בה תודיע הוועדה על מועד יציאתה של הספינה. בתקשורת הלבנונית נמסר שהספינה תפליג "בימים הקרובים" (אלנשרה, 15 באוגוסט 2010).

יוזמות נוספות

 אירופה:

  • משט "צי החירות 2":  

    • איטליה:  מחמד חאנון, חבר בארגון "הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה", הודיע כי לפחות 30 מוסדות אזרחיים איטלקיים ועשרות אח"מים איטלקים הצטרפו ל"צי החירות 2". כמו כן מסר כי הוסכם על הרכבת וועדה שתקשר בין הארגון לבין הציבור האיטלקי ואף תנסה לקדם את הנושא מול פוליטיקאים איטלקים (אלקדס, 12 באוגוסט 2010, Ikhwanweb.com , 12 באוגוסט 2010). ארגון "הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה" מסר באתר האינטרנט שלו כי הוא פועל להשתתפותה של ספינה איטלקית אחת לפחות במשט וכי מספר עיתונאים הביעו את רצונם להשתתף (אתר הקמפיין האירופי למען הסרת המצור מעל עזה, 31 ביולי 2010).

    • שוויץ: אנוואר ע’רבי, חבר ארגון "הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה" וראש ארגון "זכויות לכל" השוויצרי, מסר כי מפלגות פוליטיות "בעלות משקל" מעוניינות להשתתף במשט וכי כבר גויסו מתוכן כ-450 פעילים. כמו כן, 220 ארגונים לא ממשלתיים ואיגודים מקצועיים הביעו את רצונם להשתתף במשט. הוא ציין כי המשט זוכה לסיקור בתקשורת השוויצרית וכי מספר חברי פרלמנט שוויצרים קראו לארגון טיסות לרצועת עזה (Abna.ir , 14 באוגוסט 2010).

    • דרום אפריקה: אחסאן הנדריקס, יו"ר מועצת השיפוט העליונה בדרום אפריקה וחבר במועצת הנאמנים של ההתאחדות העולמית של חכמי הדת המוסלמים הודיע כי מתקיימות הכנות להוצאת משט מטעם ההתאחדות לאחר חודש הרמצ’אן. הוא ציין כי במשט ישתתף השיח יוסף אלקרצ’אוי  וכן אנשי דת בכירים נוספים. אלקרצ’אוי הוא מבכירי האחים המוסלמים, איש דת בעל מוניטין והשפעה בעולם הערבי/מוסלמי, אשר הביע בעבר תמיכה בטרור המתאבדים וקרא להרוג ביהודים2

      שיח' יוסף אלקרצ'אוי (
      שיח’ יוסף אלקרצ’אוי (15 באוגוסט 2010, Palestine-info)

 מדינות ערב :

  • תימן: ב-2 באוגוסט נערך יום שידורים מיוחד לגיוס תרומות למשט התימני, בהשתתפות אנשי אקדמיה ואנשי עסקים, ובו גויסו 57 מיליון ריאל (כ-900 אלף ₪) עבור המשט.

 פהד אבו אלחאג’, מנהל מרכז "אבו ג’האד" לענייני תנועת האסירים באוניברסיטת אלקדס ברמאללה טען כי מתארגנת קבוצת אסירים משוחררים אשר מתכננת להשיט ספינה בשם "נרות החרות" לאחר חודש הרמצ’אן.  יעדה יהיה מדינות ערב ומדינות נוספות ומטרתה "לשפוך אור על סבלם של האסירים". (אלשרק אלאווסט, 13 באוגוסט 2010). 

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע נכנסו לרצועת עזה 1,134 משאיות, מתוכן כ-500 נושאות מזון, חמש נושאות ציוד רפואי ותרופות ו-32 נושאות בגדים (מתאם הפעילות בשטחים, 12 באוגוסט 2010).

התקשורת המצרית מוסיפה לתקוף בחריפות את חמאס על רקע ירי הרקטות לעבר אילת.

 עבדאללה כמאל, העורך הראשי של עיתון "רוז אליוסוף" טען כי אף אם מצרים נאלצת "לקיים מגעים עם חמאס, בהיותה [של חמאס] הגוף הבלתי חוקי השולט על עזה" הרי שחמאס מהווה "סכנה אסטרטגית" לאינטרסים המצריים ומהווה "איום רצוף" ליציבות מצרים ולביטחון הלאומי המצרי. הוא טען כי האידיאולוגיה של חמאס, המאמינה במדינה דתית, מנוגדת לתפיסת המדינה האזרחית של מצרים. זאת ועוד, לדבריו חמאס קשורה לארגונים ולמדינות הפועלים נגד האינטרס המצרי כגון איראן, האחים המוסלמים וארגונים שלטענת הכותב קשורים לאלקאעדה.

 המאמר מוסיף ומאשים את חמאס שהיא "משרתת את אינטרסי הארגון העולמי של האחים המוסלמים ורואה בעצמה עורף גיאוגרפי שלו בגבול עם מצרים". המאמר אף טען כי "כל עוד חמאס מהווה סכנה מעין זו ביחס לביטחונה של מצרים, יש צורך כי אנו נתקוף את עזה ונפיל את שלטונה" (אלקדס אלערבי, 10 באוגוסט 2010).

התבטאויות בכירים פלסטינים

 להלן מספר התבטאויות של בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין:

  • ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בירך תלמידי תיכון מצטיינים וציין כי "הידע הוא נשק, כפי שהרובה הוא נשק בידיו של איש ההתנגדות".

  • לדבריו, "הניצחון יגיע באמצעות הידע והרובה" וכי אם ישראל תייצר טילים "אנו נייצר רקטות ונפיל את כל ביצוריהם" שכן הפלסטינים הם "בעלי הזכויות והאדמה" (אלג’זירה, 11 באוגוסט 2010).

  • מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס ברצועה, טען כי חובה על המוסלמים להקים מסגד בקרבת אתר מרכז הסחר העולמי, בו שכנו מגדלי התאומים שנהרסו בפיגוע ב-11 בספטמבר 2001, שכן "על המוסלמים לבנות בכל מקום כדי לאפשר למאמינים להתפלל, בדומה לנוצרים וליהודים" (ג’רוזלם פוסט, 16 באוגוסט 2010) . דבריו אלה נאמרו על רקע ויכוח פנים-אמריקאי נוקב בסוגיה זאת.

  • אבו-אחמד, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה טען כי הג’האד האסלאמי "יצליח להשיב את יכולת ההרתעה שלו בגדה המערבית…[והוא] לא יחמיץ שום הזדמנות…לבצע פיגוע התאבדות "בלב "היישות הציונית", אף שבשל מדיניות התיאום הביטחוני [של הרשות הפלסטינית] ביהודה ושומרון הדבר אינו קל. הוא קרא לרשות הפלסטינית להפסיק לפעול נגד "ההתנגדות". לדבריו, "ההתנגדות בעזה חזקה לאין שיעור משהייתה בעופרת יצוקה", כי יש לה אמצעים "להכאיב לישראל" וכי היא יכולה להשיג רקטות בעלות טווח ארוך יותר משל "הרקטות המקומיות". הוא הכחיש כי איראן מסייעת באמצעי לחימה לג’יהאד ולחמאס אך הודה כי היא מסייעת כספית למשפחות "שהידים", אסירים ואגודות צדקה (אתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, 1 באוגוסט 2010).

התנגדות למו”מ עם ישראל

 ארגוני טרור הפועלים בסוריה, ובתוכם חמאס, הג’האד האסלאמי הפלסטיני, החזית העממית, החזית הדמוקרטית וארגונים נוספים, התכנסו בדמשק והודיעו כי הם מתנגדים למו"מ ישיר או עקיף בין הפלסטינים לישראל. הם הוסיפו כי חזרה למו"מ ישיר הינה "כניעה לתכתיבים ציוניים-אמריקניים", שמטרתה להסתיר את ה"מזימות התוקפניות" של ארצות הברית וישראל (Palestine-info , 15 באוגוסט 2010).    

פגישת ארגוני הטרור בדמשק
פגישת ארגוני הטרור בדמשק בעקבותיה פורסמה הודעה על התנגדות לכל מו"מ עם ישראל,
ישיר או עקיף (אתר הג’האד האסלאמי הפלסטיני, 17 באוגוסט 2010)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ראו לקט מרכז המידע מה-19 במרץ 2009 בנושא  "אנטישמיות בתקשורת הערבית: הערוץ הקטרי הפופולארי אלג’זירה, ממשיך לתת במה להתבטאויות בעלות אופי אנטישמי מובהק. איש הדת, בעל המוניטין, שיח’ יוסף אלקרצ’אוי מציג את העימות עם ישראל כמערכה בין האסלאם ליהודים וקורא להרוג ביהודים בכל מקום בו הם מתחבאים, בהסתמכו על מסורת אסלאמית ידועה " .  

לראש העמוד