חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30 במרץ – 5 באפריל 2011)

צפא, 2 באפריל 2011

צפא, 2 באפריל 2011

3 באפריל 2011, Hydepark

3 באפריל 2011, Hydepark

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

תמונות מתוך סרטון של הג'האד האסלאמי בפלסטין המתעד פעילים של הארגון יורים

תמונות מתוך סרטון של הג'האד האסלאמי בפלסטין המתעד פעילים של הארגון יורים

המהנדס אבו סיסי בבית המשפט

המהנדס אבו סיסי בבית המשפט

שר האסירים הפלסטיני מעניק אות הוקרה למשפחתו של עבאס אלסיד

שר האסירים הפלסטיני מעניק אות הוקרה למשפחתו של עבאס אלסיד

אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס מפטרלים ברצועת עזה ביום האדמה (צפא, 30 במרץ 2011)

אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס מפטרלים ברצועת עזה ביום האדמה (צפא, 30 במרץ 2011)


צפא, 2 באפריל 2011
כלי הרכב בו נסעו חברי חוליית חמאס אשר, על פי דיווחים בתקשורת הישראלית, תכננה לבצע פיגוע חטיפה נגד אזרחים ישראלים בסיני במהלך חג הפסח. כלי הרכב הותקף בידי חיל האוויר הישראלי ושלושה פעילי חמאס שהיו בו נהרגו (צפא, 2 באפריל 2011)

עיקרי הדו"ח

 במוקד אירועי הטרור השבוע עמד הרצח של ג’וליאנו מר, שחקן ישראלי, בן לאם יהודיה ולאב ערבי. ג’וליאנו מר התגורר בשנים האחרונות במחנה הפליטים ג’נין וניהל את מרכז "החופש", תיאטרון ובית ספר למשחק. ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאצ’ גינה בחריפות את הרצח וכינה אותו "פשע מתועב". 

 ברצועת עזה נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר ישובי הנגב המערבי (3 נפילות השבוע). ב-2 באפריל תקף חיל האוויר הישראלי כלי רכב, והרג 3 פעילי חמאס שעל פי התקשורת הישראלית תכננו לחטוף ישראלים בסיני. החמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין איימו בנקמה.  

חיל האוויר הישראלי תקף והרג מספר פעילי טרור בשבוע האחרון

תקיפת חולית חמאס

 ב-2 באפריל תקף חיל האוויר הישראלי רכב בו נסעו חברי חוליית חמאס אשר, על פי התקשורת הישראלית, תכננו לחטוף ישראלים בסיני במהלך חג הפסח. על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית, שלושת חברי החוליה נהרגו ופלסטיני נוסף, ככל הנראה בלתי-מעורב, נפצע באורח קשה.

 אחד ההרוגים איסמאעיל אללובד היה שומר ראשו של מי שהיה בכיר חמאס עבד אלעזיז אלרנתיסי, ומאז התקדם לתפקידי פיקוד בזרוע הצבאית של חמאס. הרוג אחר, מחמד אלדאיה היה מפקד שטח בזרוע הצבאית של חמאס (הארץ, 2 באפריל 2011; רשת ב’, 2 באפריל 2011; צפא, 2 באפריל 2011).

3 באפריל 2011, Hydepark
מימין: אסמאעיל אללובד משמאלו של עבד אלעזיז אלרנתיסי
משמאל: אסמאעיל אללובד עם פתחי חמאד,
שר הפנים בממשל חמאס
(3 באפריל 2011, Hydepark)

 ובאשר לכוונות פיגוע בסיני – המטה הישראלי ללוחמה בטרור הורה לישראלים לצאת מסיני באופן מיידי והזהיר כי "ממידע עדכני ומהימן שנמצא בידי כוחות הביטחון עולה כי ארגוני הטרור ממשיכים בימים אלה לנסות ולחטוף תיירים ישראלים בסיני לצורכי מיקוח" וכי "גורמי הטרור שוהים בסיני ומתאמים הכנות לפיגועים מסוג זה עם סייעניהם מקרב שבטי הבדואים המקומיים" (הארץ, 2 באפריל 2011).

תגובות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין:

 טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס, טען כי הפעולה הישראלית מוכיחה כי ישראל "אינה מעוניינת בשקט" והורגת "ללא סיבה" (Palestine-info , 2 באפריל 2011).

 "אבו עבידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הכחיש  כי חברי החוליה תכננו לפעול "מחוץ לשטחים הפלסטינים". הוא האשים את ישראל כי היא מנסה לגרור את חמאס ל"מלחמה שקטה" ו"להטעות את העולם" (טלוויזיית אלקדס, 4 באפריל 2011). 

 פוזי ברהום, דובר חמאס, גינה את הפעולה הישראלית וטען כי נעשתה "ללא כל סיבה נראית לעין". הוא רמז כי הפעילות הישראלית מפירה את משוואת ה"שקט תמורת שקט" עליה ביסס חמאס את ה"הרגעה" עם ישראל וטען כי הארגונים השונים הפועלים ברצועה פועלים כעת לתיאום תגובה הולמת (אלג’זירה, 2 באפריל 2011).

 חצ’ר חביב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, הבהיר כי כעת לא תמשך ה"הרגעה" ועל פלגי ה"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור), להגיב על הפעולה הישראלית (קדסנט, 2 באפריל 2011). בהודעה רשמית לעיתונות הודיע ארגון הג’האד האסלאמי כי ארגונו יגיב "בכל האמצעים האפשריים" אך ישאיר את קביעת מקום וזמן התגובה לפעיליו בשטח (Pal-Today , 2 באפריל 2011).

תקיפת חוליית ירי של הג’האד האסלאמי בפלסטין

 ב-30 במרץ תקף חיל האוויר הישראלי חוליית מחבלים של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר ביצעה ירי תלול מסלול לעבר שטח ישראל. התקשורת הפלסטינית דיווחה כי אחד מהפעילים נהרג והשני נפצע באורח קשה (YNET , 30 במרץ 2011; צפא, 30 במרץ 2011).

 אחמד אלמדלל, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, הודיע כי התגובה תהיה "מנה אחת אפיים" (Pal-Today , 30 במרץ 2011). 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 השבוע אותרה נפילתן של שלוש רקטות בשטח ישראל, ב-29 במרץ, ב-31 במרץ וב-4 באפריל. כל הרקטות נפלו בשטחים פתוחים בתחום השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי
*מדובר בנפילות רקטות ופצצות מרגמה שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה. 
**נכון ל-5 באפריל 2011

התבטאויות סביב מדיניות הירי של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין

 בעקבות ההסלמה בירי הרקטות ופצצות המרגמה, טען בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר סירב להזדהות בשמו, כי הרקטות ששיגר ארגונו לעבר באר שבע ואשדוד היו תגובה לפעולת ישראל ברצועת עזה, בה נהרגו אזרחים פלסטינים, וכי הג’האד האסלאמי אינו מעוניין במלחמה. הוא הוסיף כי במידה וישראל "תמשיך בהסלמה" אזי הארגון ישגר רקטות לטווחים ארוכים אף יותר (אלחיאת, 27 במרץ 2011).

תמונות מתוך סרטון של הג'האד האסלאמי בפלסטין המתעד פעילים של הארגון יורים
תמונות מתוך סרטון של הג’האד האסלאמי בפלסטין המתעד פעילים של הארגון יורים

רקטה לעבר ישראל ככל הנראה ב-24 במרץ (אתר הארגון, 27 במרץ 2011)

 הפובליציסט מא’מן בסיסו, המזוהה עם חמאס, מתח ביקורת על ה"אנרכיה" השוררת בתחום קבלת ההחלטות על מדיניות הירי לעבר ישראל. הוא גינה את הירי שביצעה חמאס ב-19 במרץ (במסגרתו נורו כ-49 פצצות מרגמה לעבר הנגב המערבי), שכן בעקבותיו בוצע ירי בידי כלל הארגונים והוא הוביל לכך שחמאס איבדה את השליטה על השטח. הוא גם גינה את הירי שביצע הג’האד האסלאמי בפלסטין לעבר באר שבע ואשדוד שכן הוביל לבזבוז "קלפים חזקים". לדבריו, על מדיניות הירי להיקבע בין הארגונים במשותף, על סמך אסטרטגיה עקרונית וברורה ולא על בסיס שיקולים טקטיים שנועדו לקדם סדר יום פרטי (אלרסאלה, 28 במרץ 2011).

הוגש כתב אישום נגד המהנדס צ’ראר אבו סיסי שעסק בפיתוח רקטות

 ב-4 באפריל 2011 הוגש כתב אישום נגד המהנדס צ’ראר אבו סיסי. להלן הנקודות המרכזיות העולות ממנו (מתוך כתב האישום שהוגש בידי פרקליטות מחוז דרום, 4 באפריל 2011):

  • במסגרת לימודיו באוקראינה רכש אבו סיסי ידע מקצועי בתחום הנשק תלול-המסלול ופיתוחו, על אף שהכשרתו הרשמית היא בתחום הנדסת החשמל.

  • בין השנים 2002 עד 2008, לכל הפחות, שימש אבו סיסי בתפקיד בכיר בחמאס במסגרת ועדה אשר עסקה ב"פיתוח ושיפור טילים ומרגמות מסוגים שונים". בראש הועדה עמד מפקד גדודי עז אלדין אלקסאם, מחמד דיף, ובמסגרתה פעלו אנשי מקצוע בעלי תחומי התמחות שונים. אבו סיסי שימש אחראי על נושא החשמל וייצוב הרקטות.

  •  במהלך שנת 2007 תרם אבו סיסי לפיתוחה של רקטת קסאם בעלת טווח ירי של כ-22 ק"מ. בהמשך הוא התבקש לסייע להארכת טווח הירי עד למרחק של 37-45 ק"מ.

  • אבו סיסי היה מעורב גם בפיתוח טילי נ"ט, בין השאר טיל מייצור עצמי של חמאס בשם אליאסין. לשם כך הוא סייע בנושא פיתוח סנפירים לטיל וייצובו על מנת לשפר את יכולת החדירה של הטיל לפלדה.  

  • בתום מבצע "עופרת יצוקה" היה אבו סיסי ממייסדי האקדמיה הצבאית של חמאס בה מוכשר כיום הדרג הפיקודי של חמאס. הוא בנה תכנית לימודים שהורכבה משלושה תחומי התמחות: צבאי, ניהולי ודתי. במהלך 2010 החלה פעילות סמויה של האקדמיה במקומות שונים ובהם מסגדים, משרדים, בתי מגורים ואולמות.

 פוזי ברהום, דובר חמאס, הכחיש כי לאבו סיסי ישנו קשר כלשהו לחמאס וטען כי מדובר בהאשמות "שקריות" שנועדו לחפות על ה"פשע [ה]חמור" שביצעה ישראל בשיתוף שלטונות אוקראינה (אתר מרכז אלביאן, 4 באפריל 2011).

המהנדס אבו סיסי בבית המשפט
המהנדס אבו סיסי בבית המשפט
(באדיבות  nrg , צלם: יהודה לחיאני, 5 באפריל 2011)

מחבל נורה ונהרג בקרבת גדר הגבול עם רצועת עזה

 מחבל פלסטיני חמוש אותר ב-4 באפריל בקרבת גדר הגבול עם רצועת עזה. לאחר שלא השיב לקריאת כוח צה"ל לעצור, בוצע לעברו ירי והוא נהרג (אתר דובר צה"ל, 4 באפריל 2011; 4 באפריל 2011, YNET).

יהודה ושומרון

השחקן הישראלי ג’וליאנו מר נרצח ביריות במחנה הפליטים ג’נין

 השחקן ופעיל השמאל הישראלי ג’וליאנו מר נרצח ביריות ב-4 באפריל בידי אלמונים, בסמוך לתאטרון שייסד במחנה הפליטים ג’נין. ג’וליאנו מר, בן לאם יהודיה ולאב ערבי, התגורר בשנים האחרונות במחנה הפליטים וניהל בו את מרכז "החופש", תיאטרון ובית ספר למשחק. 

 סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני, גינה את הרצח והדגיש כי "לא ניתן לעבור על הפשע הנתעב הזה בשתיקה". הוא ציין כי הורה למנגנוני הביטחון הפלסטינים לעבוד מסביב לשעון עד שיימצאו האחראים לפשע  (הארץ, 4 באפריל 2011; ופא, 4 באפריל2011).

שר האסירים הפלסטיני העניק אות הוקרה למשפחת מתכנן הפיגוע במלון "פארק"

 עיסא קראקע, שר האסירים של הרשות הפלסטינית, ביקר את משפחותיהם של האסירים אשר מנהלים בימים אלה שביתת רעב בכלא הישראלי בו הם אסורים.  במסגרת זו, ביקר השר את משפחתו של עבאס אלסיד, פעיל חמאס בכיר, אשר תכנן ושילח את הפיגוע במלון פארק והעניק לה אות הוקרה (אלחיאת אלג’דידה, 29 במרץ 2011). המדובר בפיגוע התאבדות במהלך ליל הסדר, שבוצע במלון פארק בנתניה, ב-27 במרץ 2002. בפיגוע נהרגו 30 אזרחים ישראלים ונפצעו כ-140 ובעקבותיו פתחה ישראל במבצע "חומת מגן".

שר האסירים הפלסטיני מעניק אות הוקרה למשפחתו של עבאס אלסיד
שר האסירים הפלסטיני מעניק אות הוקרה למשפחתו של עבאס אלסיד
(Salam-tv , 29 במרץ 2011)

אירועים נוספים

 כוחות הביטחון הישראלים המשיכו גם השבוע בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.

 במהלך השבוע האחרון, כמדי שבוע, התקיימו הפגנות ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על מוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרתן הושלכו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראלים.

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו בין 154 ל-215 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום, וכן הועברו אלפי טונות של חומרי בניין. בנוסף, הועברו מרצועת עזה לשטח ישראל מאות אלפי יחידות פרחים לצורך ייצוא לחו"ל (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 5 באפריל 2011).    

נמשכת מגמת ההתקרבות בין חמאס לממשל המצרי החדש

 משלחת חמאס בראשותו של מחמוד אלזאהר, בכיר חמאס בעזה, נפגשה עם שר החוץ המצרי החדש, נביל אלערבי. "מקורות דיפלומטיים" מסרו, כי בפגישה הושגה תמימות דעים בנוגע לרוב הסוגיות. שר החוץ המצרי הדגיש כי בקרוב תיפתר בעיית האסירים הפלסטינים הכלואים במצרים, שחמאס דרש לשחררם, וכי בתוך מספר ימים תגובש "נוסחה חדשה וצודקת" להפעלת מעבר רפיח (Palestine-info , 30 במרץ 2011).

 מחמד עוצ’, שר התכנון והחוץ בממשל חמאס, הודיע כי הממשל ממתין לתשובתה של מצרים לבקשתו לפתוח מחדש את השגרירות המצרית ברצועת עזה, בין היתר על מנת להקל על הנפקת אשרות הכניסה למצרים עבור פלסטינים הרוצים לעבור במעבר רפיח. הוא ציין כי הממשל צופה ששלטונות מצרים יענו לכך בהקדם והדגיש כי "עתיד הקשר עם מצרים [נראה] מבטיח" (אתר אלרסאלה, 26 במרץ 2011).   

הזירה הפנים-פלסטינית

ב-30 במרץ צויין “יום האדמה” ביהודה ושומרון ורצועת עזה

 ב-30 במרץ צויין "יום האדמה" ברחבי יהודה ושומרון וברצועת עזה במסגרתו נערכו הפגנות ותהלוכות והוקדשה לנושא שעת לימודים בבתי הספר. כמו כן, בכירי הרשות וארגוני הטרור נשאו נאומים. במסגרת זו, סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות, נשא נאום בו הדגיש כי האדמה הינה "לב ענייננו הלאומי [של הפלסטינים]". הוא טען כי הפלסטינים נתנו דוגמא ב"התנגדות העממית בדרכי שלום" ל"גדר ולהתנחלויות". הוא הדגיש כי זו זכותם וחובתם של הפלסטינים להגן על ארצם וכי הם קרובים לרגע "הישועה מרודנות הכיבוש" (ופא, 30 במרץ 2011).

 ברצועת עזה פרסם משרד ההסברה של חמאס הצהרה כי יום האדמה מסמל את "ההבטחה לדבוק באופציית ההתנגדות" ואת דבקות העם הפלסטיני באדמתו "בכל שטחי ‘פלסטין’ מהים ועד הנהר" עד "השחרור והשיבה". חמאס הביעה בהודעה את התנגדותה ל"מדיניות הויתורים" והדגישה כי הדור הנוכחי הינו "דור הג’האד והשחרור", אשר מסוגל להביא לפריצתה של "אינתיפאדת השחרור והשיבה" (Palestine-info , 30 במרץ 2011).

 במקביל, התקיימו הפגנות ותהלוכות ברצועת עזה וביהודה ושומרון. ברצועת עזה הפגינו כוחות בטחון הפנים של חמאס נוכחות מאסיבית, במטרה לפקח על ההפגנות ולמנוע הפגנות שאינן מטעם חמאס (צפא, 30 במרץ 2011).  

אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס מפטרלים ברצועת עזה ביום האדמה (צפא, 30 במרץ 2011)
אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס מפטרלים ברצועת עזה ביום האדמה (צפא, 30 במרץ 2011)

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

התבטאויות סביב המשט המשודרג האנטי-ישראלי (“צי החירות 2”)

 ראמי עבדו, המשמש כדובר ארגון הקמפיין האירופי להסרת המצור מעת עזה (ECESG ), השותף בקואליציה האנטי-ישראלית הפועלת להוצאת המשט המשודרג במאי הקרוב, קרא לאו"ם לתמוך במשט. הוא ציין כי המשט אינו פעילות של "קבוצת שוליים" וכי ספינות המשט תשלחנה בידי ארה"ב, קנדה ומדינות אירופאיות וכן מדינות מאמריקה הלטינית, ואפריקה (ופא, 2 באפריל 2011).

 וא’אל אלסקא, ראש ועדת "עורק חיים" הירדנית אשר צפויה להשתתף במשט המשודרג ציין כי המשט צפוי לצאת לדרכו במחצית השניה של מאי 2011. הוא מסר כי בין 120 ל-240 ירדנים ישתתפו במשט, בין 20 ל-40 מתוכם אנשי התנועה האסלאמית (קרי: האחים המוסלמים) ומספר זהה מאנשי האיגודים המקצועיים (סראיא, 3 באפריל 2011).  יוזכר כי במשט ה"מרמרה" מילאו האחים המוסלמים ופעילי האיגודים המקצועיים תפקיד מרכזי במשלחת הירדנית הגדולה.


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד