חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (19- 26 באוגוסט 2008)

צילום: משה מילנר

צילום: משה מילנר

צילום: זאב טרכטמן, 26 באוגוסט

צילום: זאב טרכטמן, 26 באוגוסט

מקום נפילת הרקטה סמוך לקיבוץ ניר עם

מקום נפילת הרקטה סמוך לקיבוץ ניר עם

רימון רסס

רימון רסס

מטען צינור

מטען צינור

פתיחת מחסום ביר נבאללה

פתיחת מחסום ביר נבאללה

פתיחת מחסום ביר נבאללה

פתיחת מחסום ביר נבאללה

אלג'זירה, 23 באוגוסט

אלג'זירה, 23 באוגוסט

25 באוגוסט, Palestine-info

25 באוגוסט, Palestine-info

אימוני ועדות ההתנגדות העממית

אימוני ועדות ההתנגדות העממית

אתר קאום, 15 באוגוסט

אתר קאום, 15 באוגוסט

אימוני עז אלדין אלקסאם בעזה

אימוני עז אלדין אלקסאם בעזה

23 באוגוסט, PALDF

23 באוגוסט, PALDF

אימוני פלוגות ירושלים

אימוני פלוגות ירושלים

24 באוגוסט, פורום PALDF

24 באוגוסט, פורום PALDF

האסירים המשוחררים בטקס בראמאללה

האסירים המשוחררים בטקס בראמאללה

אבו מאזן בטקס בראמאללה

אבו מאזן בטקס בראמאללה


צילום: משה מילנר

  צילום: זאב טרכטמן, 26 באוגוסט

שרת החוץ האמריקנית וראש הממשלה בפגישתם בירושלים ב- 26 באוגוסט (לע"מ, 26 באוגוסט. צילום: משה מילנר)

 

הפרה נוספת של ה"הרגעה": רקטה שנפלה במועצה אזורית שער הנגב ב- 25 באוגוסט (צילום: זאב טרכטמן, 26 באוגוסט)

עיקרי הדו"ח

  הסדר ה"הרגעה" הופר גם השבוע בשני אירועים בהם נורו שלוש רקטות לעבר ישראל. כמקובל לא נטל על עצמו אף ארגון טרור את האחריות. ישראל הגיבה על אירועים אלו בסגירה (זמנית) של המעברים. שר הביטחון אהוד ברק ביקר במצרים ונפגש עם הנשיא מבארכ במגמה לנסות ולקדם את הטיפול בשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט.

  ב- 25 באוגוסט שחררה ישראל 199 אסירים פלסטינים, מהם שניים עם "דם על הידיים" שריצו תקופות מאסר ממושכות, זאת כמחווה לאבו מאזן, לרגל חג הרמדאן. ברשות הפלסטינית הגיבו בברכה על השחרור בעוד שחמאס גינתה את ישראל על ששחררה אסירי פת"ח בלבד.

  שרת החוץ האמריקאית קונדוליסה רייס הגיעה ב-25 באוגוסט לביקור עבודה בישראל. היא נפגשה עם ראש הממשלה אהוד אולמרט ועם שרת החוץ ציפי לבני. במהלך הביקור צפויה להתקיים פגישה משולשת בינה לבין השרה לבני וראש המשלחת הפלסטינית לשיחות עם ישראל אבו עלא. שרת החוץ רייס, בהודעה לעיתונות, כינתה את השיחות בין ישראל לפלסטינים "רציניות" וציינה כי ישראל והפלסטינים השיגו התקדמות ניכרת בהשוואה למקום בו עמדו לפני שנה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

הפרות נוספות של הסדר ה”הרגעה”

 בשבוע החולף נרשמו 3 הפרות נוספות של הסדר ה"הרגעה":

•  ב- 19 באוגוסט זוהתה נפילה של רקטה סמוך לקיבוץ ניר עם. בעקבות ירי הרקטה הורה שר הביטחון לסגור את המעברים בין ישראל לרצועת עזה עד ל- 21 באוגוסט (הודעת משרד הביטחון, 19 באוגוסט).

•  ב- 25 באוגוסט זוהתה נפילה של רקטה סמוך לקיבוץ במועצה אזורית שער הנגב. כמה שעות מאוחר יותר זוהתה נפילה נוספת בקרבת מקום. שר הביטחון הורה על סגירת המעברים בין ישראל לרצועת עזה החל מבוקר ה- 26 באוגוסט (הודעת משרד הביטחון, 25 באוגוסט).

מקום נפילת הרקטה סמוך לקיבוץ ניר עם
מקום נפילת הרקטה סמוך לקיבוץ ניר עם

(צילום: זאב טרכטמן, 19 באוגוסט)

 מאז תחילת ה"הרגעה" נורו לעבר ישראל 16 רקטות ו- 7 פצצות מרגמה. 4 רקטות נוספות נורו לעבר ישראל אך נפלו בשטח רצועת עזה.

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

  כמו בשבועות הקודמים גם השבוע נמנעו כוחות הביטחון הישראליים מפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה, תוך המשך הפעילות השוטפת לאורך גדר הביטחון.

  כוחות הביטחון של מצרים ממשיכים לדווח על מניעת הברחות אמצעי לחימה וחומרי נפץ. ב- 21 באוגוסט דיווחו כוחות הביטחון המצריים כי לכדו באזור הגבול בין מצרים לרצועת עזה מצבור של 500 ק"ג חומר נפץ מסוג TNT וכן מספר כלי נשק אוטומאטיים (אלבשאיר, 21 באוגוסט). כמו כן, דיווחו המצרים על חשיפת מנהרה בין מצרים לרצועה בשכונת אלבראזיל שברפיח (אלע’ד, 25 באוגוסט).

יהודה ושומרון

חשיפת אמצעי לחימה ברשות שני מחבלים

  שני מחבלים פלסטינים, אשר נשאו אמצעי חבלה וציוד צבאי, נעצרו ב- 23 באוגוסט על ידי כוח צה"ל במחסום בית עיבא (צפונית מערבית לעיר שכם). תחילה הגיע אחד המחבלים למחסום ובבדיקה שגרתית חשפו הכוחות בכליו מטען מפורק המוכן להרכבה וציוד צבאי רב. זמן קצר לאחר מכן, הגיע מחבל נוסף למחסום ובכליו חשפו החיילים מטען צינור ורימון רסס מוכנים להפעלה. המטענים ורימון הרסס פוצצו בצורה מבוקרת. שני המחבלים הועברו לחקירת כוחות הביטחון (אתר דובר צה"ל, 23 באוגוסט).

רימון רסס

  מטען צינור

אמצעי חבלה שנתפסו במחסום ליד שכם. מימין: מטען הצינור. משמאל: רימון הרסס
(דובר צה”ל, 23 באוגוסט)

פתיחת מחסום נוסף באזור ראמאללה

  ב- 21 באוגוסט נפתח מחסום ביר נבאללה למעבר חופשי של כלי רכב פלסטיניים. המחסום, המחבר בין ראמאללה לבין כפרים שמדרום לה, הינו השלישי שנפתח במהלך חודש אוגוסט, כחלק מיישום תוכנית ההקלות של מערכת הביטחון.

  המחסומים הרבים ביהודה ושומרון נועדו למנוע פעילות טרור והברחת אמצעי לחימה, כמו ניסיון העברת אמצעי לחימה שבוצע ב- 23 באוגוסט (ראו לעיל). עם זאת, במגמה לצמצם את ההפרעות למרקם החיים הפלסטיני ביהודה ושומרון, מסירה ישראל חלק מהמחסומים בצורה מודרגת ומבוקרת.

פתיחת מחסום ביר נבאללה

  פתיחת מחסום ביר נבאללה

פתיחת מחסום ביר נבאללה ב- 21 באוגוסט (דובר צה”ל, 21 באוגוסט)

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב

המצב במעברים

   בשבוע החולף נסגרו המעברים פעמיים בעקבות שני אירועי ירי רקטות לעבר ישובי הנגב המערבי: בפעם הראשונה, לאחר ירי הרקטה ב- 19 באוגוסט, ובפעם השנייה בעקבות ירי 2 רקטות לעבר ישראל ב- 25 באוגוסט. בימים בהם המעברים פעלו כסדרם נמשך מעברי של כ- 90 משאיות ביום דרך מעבר סופה וכרם שלום המחודש, (אשר אמור להחליף בהדרגה באופן מלא את מעבר סופה). כמו כן, נמשך מעבר אזרחים משיקולים הומאניטאריים במעבר ארז ודלקים וגז לבישול בנחל עוז.

   על רקע הטענות מצד הפלסטיניים למחסור בגז בישול, ציין ראש רשות הדלקים ברצועת עזה, אחמד עלי, כי בימים הקרובים תוגדל כמות הגז לרצועה. לדבריו, הגורם העיקרי למחסור בגז בישול נובע מהעובדה כי ב- 40% ממלאי הגז המסופק לרצועה נעשה שימוש לתדלוק כלי רכב.

שר הביטחון הגיע לביקור עבודה במצרים

   ב- 26 באוגוסט קיים שר הביטחון אהוד ברק ביקור עבודה במצרים. התלוו אליו סגן שר הביטחון, ח"כ מתן וילנאי, וראש האגף מדיני –ביטחוני במשרד הביטחון, האלוף עמוס גלעד. ברק, נפגש עם נשיא מצרים חסני מבארק, ואמור היה להיפגש עם שר ההגנה של מצרים, פילדמשרל טנטאוי, ועם ראש המודיעין המצרי, השר עומר סולימאן (משרד הביטחון, 25 באוגוסט).

   לאחר פגישתו עם נשיא מצרים הודיע השר ברק כי מבחינת ישראל שחרור החייל החטוף גלעד שליט הינה הוא משימה ראשונה במעלה וכי ישראל רואה במצרים גורם מרכזי במאמץ להשבתו. השר ברק הביע את הערכתו לנשיא מובארק על מאמצי מצרים למנוע ולסכל הברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה ואמר כי רואים שמאמצים אלו נושאים פרי אולם כי יש לקיים מאמץ נוסף במגמה לצמצם עוד יותר את מימדי תופעת ההברחות (הודעת משרד הביטחון, 26 באוגוסט).

חמא"ס ממשיכה לאיים על ישראל בעניינו של גלעד שליט

   דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, אבו עבידה , שב ואיים כי אם ישראל תמשיך "בסחבת ובעקשנותה, עליה להבין כי גלעד שליט יחשב ביום מן הימים ‘רון ארד השני’ " (פלסטין אלא’ן, 20 באוגוסט). "מקור בכיר" בחמא"ס אמר שתנועתו הודיעה למצרים שהיא הקפיאה את סוגיית חילופי האסירים (וגלעד שליט), עד שישראל תהייה מוכנה להיענות לדרישות חמא"ס. המקור האשים את ישראל כי היא משתהה ואינה מגלה "רצינות אמיתית" להשלמת העסקה ולשחרור 450 אסירים ששמותיהם נמצאים בידי מצרים, בתמורה לגלעד שליט (אלחיאת, 21 באוגוסט).

משט המחאה הגיע לרצועת עזה

   ב- 23 באוגוסט הגיעו לרצועת עזה שתי ספינות ועליהם עשרות פעילים פרו- פלסטינים בני לאומים שונים. שתי הספינות התקבלו ע"י סירות פלסטיניות ומאות פלסטינים שחיכו להם על החוף. המשט, שמאחוריו עומדת חמא"ס , נועד למחות נגד "המצור" על רצועת עזה 1, למרות שבפועל המעברים בין ישראל לרצועה פתוחים בעקבות הסדר ה"הרגעה". ישראל נמנעה מלעצור את הספינות ולהיגרר אחר הפרובוקציה התקשורתית, שביקשו ליזום מארגני המשט. זאת למרות שבהתאם להסכם שבינה לבין הרשות הפלסטינית, הנתמך ע"י הקהילה הבינלאומית, המים הטריטוריאליים מול חופי עזה הינם בשליטתה ובאחריותה הביטחונית. ואכן, האירוע קיבל תהודה בינלאומית מצומצמת יחסית, הרבה פחות מהציפיות של מארגני האירוע.

אלג'זירה, 23 באוגוסט

  25 באוגוסט, Palestine-info

מימין: סירה פלסטינית מקבלת את פני הספינות ( 25 באוגוסט, Palestine-info).

משמאל: הגעת הספינות לחופי רצועת עזה (אלג’זירה, 23 באוגוסט)

   תנועת החמא"ס , עשתה שימוש באירוע להפקת רווחים תעמולתיים. ג’מאל אלח’צ’ירי , ראש הועדה למאבק במצור של החמא"ס, כינס מסיבת עיתונאים בה הצהיר כי בעקבות המשט יינקטו צעדים נוספים- בים, ביבשה ואפילו באוויר (אלג’זירה, 24 באוגוסט). דוברי החמא"ס ניצלו את ההזדמנות כדי להפציר במדינות ערב לפעול להפסקת "המצור" ברצועה תוך מתיחת ביקורת על מדינות ערב בכלל, ומצרים בפרט (על כי מעבר רפיח שבין הרצועה למצרים עודנו סגור).

   אבו מאזן , יו"ר הרשות הפלסטינית, הודה בשיחה טלפונית לצוות של שתי הספינות, והביע הערכתו למאמצים שעשו לשם "שבירת המצור" (ופא, 23 באוגוסט). ראש ממשל החמא"ס אסמאעיל הניה , הביע הערתו ל"צעד ההומניטארי הנועז הזה" וקרא למדינות ערב ולליגה הערבית לפעול מיד על מנת "לשים קץ למצור". בדבריו הוא הדגיש בפני מצרים את "חשיבות פתיחת מעבר רפיח" וטען כי "צעד זה יביא לסיומו של המצור". אסמאעיל הניה ברך על הכיסוי התקשורתי שניתן לאירוע והודה בפרט לערוץ אלג’זירה (הנוהג לסקר בהרחבה "ספינים" תקשורתיים של החמא"ס, תוך מתן ביטוי אוהד לעמדותיה) (אלג’זירה, 23 באוגוסט).

נמשכים האימונים האינטנסיביים ברצועה בתקופת ה"הרגעה"

   ארגוני הטרור השונים ממשיכים לנצל את תקופת ה"הרגעה" לפעילות אימונים אינטנסיבית, שנועדה לשפר את יכולותיהם ההגנתיות וההתקפיות 2. הארגונים נוהגים לתת לאימונים הללו תהודה תקשורתית, מתוך מגמה להעביר בכך מסר מרתיע לישראל. ראויים לציון תרגילים המדמים חדירה למוצבי צה"ל וחטיפת חיילים . במסגרת זאת התקיימו לאחרונה האימונים הבאים:

•  חטיבות צלאח אלדין , הזרוע הצבאית-טרוריסטית של ועדות ההתנגדות העממית, ביצעו ב-16 באוגוסט תרגיל המדמה חטיפת חייל ישראלי ממוצב צה"ל ע"י כ-50 פעילי הארגון (כתבתו של עלי ואקד, ynet , 16 באוגוסט). ב-18 באוגוסט ביצעו פעילי הארגון תרגיל בעיר עזה במהלכו הפגינו יכולותיהם בכל הנוגע ללחימה בשטח בנוי, חדירה למוצבי צה"ל והשתלטות עליהם (אתר קאום, 18 באוגוסט). ב-20 באוגוסט התקיים טקס סיום קורס, דרומית לעיר עזה. השתתפו בו מאות פעילי טרור, שעברו קורסי הדרכה ורענון, שנמשכו מספר שבועות. בטקס הופגנו ביצועים של "יחידת החדירות" תוך ירי נ"ט, שימוש במטעני נפץ, ירי רקטות וירי מקלעים כבדים (אתר קאום, 20 באוגוסט).

אימוני ועדות ההתנגדות העממית

  אתר קאום, 15 באוגוסט

אימוני ועדות ההתנגדות העממית (אתר קאום, 15 באוגוסט)

•  גדודי עז אלדין אלקסאם , הזרוע הצבאית- טרוריסטית של חמא"ס, קיימו תרגיל, שדימה התקפה של כ-25 פעילי טרור על מוצב צה"ל תוך פיצוץ מטענים וירי רקטות (פלסטין, 22 באוגוסט). באמצע אוגוסט סיימו 1500 פעילים קורס שעסק בתפעול אמצעי לחימה שונים ( שם ). אתר פאל-פרס, המזוהה עם פת"ח, דיווח (22 באוגוסט) על אזרח הרוג בח’אן יונס כתוצאה מירי, שמקורו באימונים של פעילי חמא"ס המתקיימים בקרבת מקום 3.

אימוני עז אלדין אלקסאם בעזה

  23 באוגוסט, PALDF

אימוני עז אלדין אלקסאם בעזה (23 באוגוסט, PALDF)

•  פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית- טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ערכו תרגיל בדרום רצועת עזה, בו נעשה שימוש בנשק קל ובינוני, נשק נ"ט ומטעני נפץ. פעילי הארגון תרגלו פריצה למבנים וחטיפת חיילים ישראלים. (סוכנות מען מעזה, 22 באוגוסט). דובר פלוגות ירושלים מסר כי ב-22 באוגוסט הסתיימו שני קורסים: האחד שכלל 100 פעילים התקיים בשכונת אל זיתון שבמזרח עזה. בקורס השני השתתפו 40 פעילים חדשים והוא התקיים בשכונת השיח רצ’ואן, שבמרכז העיר (אתר נצ’אא’ אלקדס ורדיו צות אלקדס, 23 באוגוסט) 4.

אימוני פלוגות ירושלים

  24 באוגוסט, פורום PALDF

אימוני פלוגות ירושלים (24 באוגוסט, פורום PALDF)

תהליך אנאפוליס

ישראל שחררה 199 אסירים ביטחוניים פלסטיניים

   ב- 25 באוגוסט שחררה ישראל 199 אסירים פלשתינאים, כמחווה לראש הרשות הפלשתינית אבו מאזן לרגל חג הרמדאן 5. שחרור האסירים החל בשעה 9:30 בבוקר מכלא עופר, הסמוך למודיעין, והאסירים הועברו למחסום ביתוניא מערבית לראמאללה. האסירים המשוחררים התקבלו במעבר ביתוניא ע"י מאות פלסטינים. משם הועברו בתהלוכה למוקטעה בראמאללה. כמו כן, התקיימו טקסים נוספים בשכם, ג’נין ובערים נוספות, אליהן הגיעו האסירים המשוחררים (סוכנות ופא, 25 באוגוסט).

האסירים המשוחררים בטקס בראמאללה
האסירים המשוחררים בטקס בראמאללה
(הטלביזיה הפלסטינית, 25 באוגוסט)

  ברשות הפלסטינית הגיבו בסיפוק על שחרור האסירים, אולם הדגישו כי יש צורך בשחרור שאר האסירים הכלואים בישראל. בטקס שחרור האסירים בראמאללה, אמר יו"ר הרשות אבו מאזן , כי "לא יהיה שלום אם לא ישוחררו כל האסירים… אנו אומרים לכל האסירים והאסירות שבבתי הכלא זמנכם יגיע…" (סוכנות ופא, 25 באוגוסט). שר החוץ המצרי אחמד אבו אלע’יט , ברך גם הוא על שחרור האסירים והגדיר את המהלך הישראלי כצעד לכיוון הנכון, שההמתנה אליו התארכה (סימז"ת, 25 באוגוסט).

אבו מאזן בטקס בראמאללה
אבו מאזן בטקס בראמאללה
(הטלביזיה הפלסטינית, 25 באוגוסט)

  בחמא"ס ברכו על שחרור האסירים אולם גינו את ישראל על האפליה בשחרור אסירי פת"ח בלבד. בכיר חמא"ס, ע’אזי חמד , אמר כי ישראל מנסה לפגוע בחמא"ס ולהרחיב את הפילוג הפלסטיני. הוא הוסיף כי על חמא"ס להתאמץ עתה יותר להגיע להסכם בנוגע לחילופיי האסירים (תמורת גלעד שליט) ולשתף פעולה עם מצרים (אלג’זירה, 25 באוגוסט). בהודעה אחרת של חמא"ס נאמר כי ה"משחק הישראלי לאבחנה בין האסירים… הוא משחק מלוכלך שיחזור אליהם" ( Palestine-info , 25 באוגוסט). בכיר אחר בחמא"ס, מוסא אבו מרזוק , אמר כי אי שחרור אסירים של חמא"ס מגדילה את דבקותה של חמא"ס בדרישותיה עבור גלעד שליט (רדיו BBC , 25 באוגוסט). 

שרת החוץ האמריקנית בביקור עבודה בישראל וברשות 

  ב- 25 באוגוסט הגיעה שרת החוץ האמריקנית קונדוליסה רייס לביקור עבודה בישראל וברשות הפלסטינית. ב- 26 באוגוסט נפגשה רייס עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט ושרת החוץ, ציפי לבני. שרת החוץ רייס, בהודעה לעיתונות (26 באוגוסט) ציינה כי המגעים המתנהלים בין הצדדים הינם רציניים, אינטנסיביים ובכמה נושאים הושגה בהם התקדמות בהשוואה לעבר:

"We are certainly not anywhere near the point that we were a year ago, when we didn’t even have an active process for the addressing of gaps".

  שרת החוץ רייס צפויה להיוועד גם עם נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ועם יו"ר המשלחת הפלסטינית לשיחות עם ישראל, אבו עלא. בנוסף צפויה להתקיים גם פגישה משולשת בין שרת החוץ רייס, שרת החוץ לבני ויו"ר המשלחת הפלסטינית אבו עלא ( ynet , 26 באוגוסט).

הזירה הפנים-פלסטינית

נמשכת פעילות מנגנוני הביטחון נגד התשתית האזרחית של החמא”ס

   השבוע נמשכה ביהודה ושומרון פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד התשתית האזרחית של החמא"ס (ה"דעווה") וננקטו צעדים להעמקת הפיקוח של הרשות על מוסדות חמא"ס השונים. במסגרת זאת המשיכו המנגנונים לסגור מוסדות אזרחיים ואגודות צדקה, לעצור פעילים המזוהים עם חמא"ס ולהחליף את הנהלות חמא"ס בהנהלות פת"ח.

   פעילות מנגנוני הביטחון התמקדה השבוע נגד מוסדות חמא"ס בחברון וביריחו . בעיירות יטא, תרקמיא, אלשיוח’ ובית אל אולא שבאזור חברון נסגרו אגודות צדקה שבשליטת חמא"ס ותכולתן הוחרמה, בהוראת משרד הפנים בממשלת סלאם פיאצ’. על פי דיווח אתר פלסטין אלא’ן מונו צוותי ניהול חדשים לאגודות הללו המורכבים מפעילי פת"ח, במקום צוותי הניהול של חמא"ס. בעיר יריחו סגרו מנגנוני הביטחון ב- 19 באוגוסט סניף של אגודת הצדקה "אלאצלאח" מסיבות של "שחיתות בכספים ובניהול" ועצרו חלק מהנהלתה (סוכנות מען, 20 באוגוסט).

   דובר חמא"ס סאמי אבו זהרי הגיב על פעילות זאת באומרו כי מנגנוני הביטחון הפלסטינים ו"חבורת ראמאללה" נוטלים חלק ב"מזימה ציונית- אמריקאית". הוא הזהיר את פתח כי חמא"ס תנקוט בכל האמצעים על מנת להגן על מוסדותיה ואנשיה ( Palestine-info , 21 באוגוסט). בו בזמן פרקה חמאס 26 אגודות (המזוהות עם פת"ח) הפועלות ברצועת עזה, משום שלטענתה הן פעלו באופן בלתי חוקי. במקביל הורה משרד הפנים של חמאס לפתוח מחדש 70 אגודות שנסגרו לאחרונה, לאחר שחמא"ס אישרה חוקיותם (סוכנות מען, 25 באוגוסט).

שביתת מורים חלקית ברצועת עזה כמחאה על צעדי חמא"ס נגד התאחדות המורים 

   פתיחתה של שנת הלימודים החדשה עוררה התכתשות חדשה בין חמא"ס לפת"ח ברצועת עזה. ברקע עומד תהליך השתלטותה של החמא"ס (והאידיאולוגיה האסלאמית- רדיקלית שלה) על מערכת החינוך ברצועה, תוך דחיקתם של מנהלים ומורים המזוהים עם פת"ח והמתנגדים לחמא"ס. זאת במסגרת תהליך האסלאמיזציה שעוברת הרצועה תחת שלטון חמא"ס.

   בבתי ספר ברצועת עזה הוכרזה ב-24 באוגוסט שביתה חלקית בת חמישה ימים, עם תחילתו של היום הראשון בשנת הלימודים החדשה. בשביתה השתתפו כמחצית מהמורים. היא התקיימה כהיענות לקריאת התאחדות המורים הכללית בגדה, המזוהה עם פת"ח, במחאה על השתלטות חמא"ס על מבנה ההתאחדות כשבוע לפני פתיחת הלימודים ועל החלפת מורים ומנהלים המזוהים עם פת"ח בכאלו המזוהים עם חמא"ס (סוכנות ראמתאן; אתר פראס; סוכנות רויטרס, 24 באוגוסט). שר החינוך בממשל החמא"ס, ד"ר מחמד עסקול, דחה את טענות פת"ח והכריז כי הלימודים בעזה יתקיימו כסדרם וכי ינקטו צעדים משפטיים ומנהליים נגד כל מורה שישבות ( Palestine-info , 24 באוגוסט). כמן כן, מונו מורים מחליפים במקומם של אלו השובתים ( Palestine-info , 25 באוגוסט).


1 פרטים נוספים ראו: "חדשות העימות הישראלי- פלסטיני (12- 19 באוגוסט)" .

2 ראו לקט מידע מה- 20 באוגוסט: "חמא"ס ושאר ארגוני הטרור הפלסטיניים מנצלים את תקופת ההרגעה לקידום ההתעצמות הצבאית, כולל פעילות אימונים אינטנסיבית, לקראת ‘היום שאחרי’" .

3 חלק מהתרגילים ומהקורסים של ארגוני הטרור השונים מתקיימים בלב אזור צפוף אוכלוסין ולפיכך יש בהם פוטנציאל רב לפגיעה באזרחים.

4 דוגמא נוספת לאימונים הנערכים בלב שכונו אזרחיות.

5 פרטים נוספים על השחרור ראה: "חדשות העימות הישראלי- הפלסטיני (12- 19 באוגוסט 2008)" .

לראש העמוד