מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 8 (20 ביולי 1200)

ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ

ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל בבור בקריה (18 ביולי 2014, צילום אריאל חרמוני משרד הביטחון)

הכנות ליציאה לשלב הפעילות הקרקעית (דובר צה

הכנות ליציאה לשלב הפעילות הקרקעית (דובר צה"ל, 18 ביולי 2014)

פירי מנהרות שנחשפו (דובר צה

פירי מנהרות שנחשפו (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014)

פירי מנהרות שנחשפו (דובר צה

פירי מנהרות שנחשפו (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014)

מנהרות, שנחשפו ברצועת עזה (דובר צה

מנהרות, שנחשפו ברצועת עזה (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014)

מנהרות, שנחשפו ברצועת עזה (דובר צה

מנהרות, שנחשפו ברצועת עזה (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014)

ביתו של שר הפנים הפלסטיני לשעבר פתחי חמאד, שהותקף ע

ביתו של שר הפנים הפלסטיני לשעבר פתחי חמאד, שהותקף ע"י צה"ל (דף הפייסבוק ע'זה אלאן, 18 ביולי 2014).


כללי

1.    בליל 18-17 ביולי 2014, בתום יומו העשירי של מבצע "צוק איתן", ולאחר שיוזמת הפסקת האש המצרית עליה הסכימה ישראל נדחתה ע"י חמאס, נפתח שלב חדש במהלכו החל צה"ל בפעילות קרקעית במרחב רצועת עזה. בתחילתו של שלב זה התמקדה פעילות צה"ל בחשיפה ובהריסה של תשתית נרחבת של מנהרות תקיפה, החודרות לישראל. במהלך המבצע חשפו כוחות צה"ל עד כה 34 פירי מנהרות וחמש מנהרות, שאורכן המלא מגיע מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל (אתר דובר צה"ל, 20 ביולי 2014, 1300). מנהרות אלו, שנבנו במשך שנים, נועדו לבצע פיגועי הרג וחטיפה בשטחה של ישראל, בדגש על ישובים אזרחיים ויעדים צבאיים הסמוכים לרצועת עזה.

2.    גם לאחר דחיית חמאס את היוזמה המצרית נמשכים המגעים להפסקת אש, שבהם מצרים ממלאה את התפקיד המרכזי. שר החוץ המצרי, במסיבת עיתונאים עם עמיתו הצרפתי, הדגיש, כי היוזמה המצרית הינה היחידה הקיימת עתה וכי היא נתמכת ע"י הליגה הערבית, הקהילה הבינלאומית ומועצת הביטחון. גם מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, הודה בפומבי, כי מצרים הינה בעלת היכולת הרבה ביותר למלא את תפקיד המתווך. עם זאת מוסא אבו מרזוק, ושאר דוברי חמאס, המשיכו לדחות את היוזמה המצרית ולהיצמד לתביעות חמאס (שבמרכזן פתיחת מעבר רפיח ושאר המעברים ושחרור פעילי חמאס, שנעצרו במבצע "שובו אחים" ע"י ישראל).

הפעילות הקרקעית
 פעילות צה"ל

3.    על רקע המשך ירי הרקטות הנרחב וניסיון החדירה לשטח ישראל באמצעות מנהרה, החליט הדרג המדיני על פעילות קרקעית במרחב רצועת עזה. ב-17 ביולי 2014 בשעה 2200 החל צה"ל בפעולה קרקעית ממוקדת, שמטרתה פגיעה בתשתיות הטרור ובעיקר פירוק מערך המנהרות. לדברי תא"ל מוטי אלמוז דובר צה"ל,באמצעות המנהרות, נגדן פועל צה"ל, תכננה חמאס לבצע פיגועים גדולים במרכזי ישובים ישראליים או במחנות צה"ל. לדבריו יעוד המנהרות היה ביצוע חטיפות לתוך שטח רצועת עזה (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014).

4.    נכון ל-20 ביולי 2014 בשעות הבוקר, חשפו כוחות צה"ל 34 פירי מנהרות טרור וכחמש מנהרות המובילות משטח רצועת עזה לישראל. כמה עשרות מחבלים נהרגו ו-13 מחבלים נעצרו והועברו לתחקור בשטח ישראל. כדי למנוע פגיעה באוכלוסייה שלח צה"ל הודעות טקסט, והודעות קוליות והטיל כרוזים ברחבי הרצועה, הקוראים לתושבים להתפנות מאזור הקרבות. ארגוני המחבלים ניצלו את יציאת התושבים ופעלו מבתי אזרחים, שהתפנו (דובר צה"ל, 18 ביולי 2014).

מנהרות, שנחשפו ברצועת עזה (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014)
מנהרות, שנחשפו ברצועת עזה (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014)

5.    להלן עיקרי הפעילות הקרקעית, שהתבצעה ברצועת עזה ובקרבת הרצועה (דובר צה"ל, 20 ביולי 2014):

א.   20 ביולי 2014

1)        במהלך הלילה השמידו כוחות צה"ל שתי מנהרות, שנועדו לפגיעה באזרחי ישראל. במהלך הלילה נערכה לחימה קשה עם חמושים פלסטינים. טנק ונגמ"ש של צה"ל נקלעו למארב, שהוכן מראש, והופעלו נגדו כמה מטענים.

2)        לאחר לחימה של צה"ל בשכונת שג'אעיה, במהלכה דווח על הרוגים רבים, מקרב הפלסטינים, הסכימה ישראל להיענות לבקשת חמאס, שהועברה דרך הצלב האדום ולקיים הפוגה הומניטארית למשך שעתיים, אולם נראה, כי ירי חמאס חודש לאחר זמן קצר תוך הפרת הפסקת האש. כמו כן הודיע צה"ל על הקמת בית חולים שדה במעבר ארז לטיפול בנפגעים הפלסטינים.

ב.   19 ביולי 2014

1)    בשעות הצהרים סיכל צה"ל ניסיון פיגוע הרג ו/או חטיפה סמוך לגדר הביטחון במרכז רצועת עזה. הפיגוע יועד להתבצע, ככל הנראה, נגד אחד הישובים הישראליים הסמוכים. מספר מחבלים חדרו דרך מנהרת תקיפה ופתחו באש מקלעים וירי נ"ט לעבר כוח צה"ל. הכוח השיב באש והדף את המחבלים לשטח רצועת עזה.

אמצעי לחימה,  שהמחבלים השאירו בשטח (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014)
אמצעי לחימה,  שהמחבלים השאירו בשטח (דובר צה"ל, 19 ביולי 2014)

2)    בשעות הצהרים ניסה מחבל רכוב על אופנוע לפוצץ עצמו על כוח צה"ל. כוח צה"ל פגע בו והוא נהרג.

3)    בשעות אחר הצהרים ביצעו שני מחבלים ירי נ"ט וירי מנשק קל לעבר כוחות צה"ל בדרום רצועת עזה. שני המחבלים נהרגו בעת חילופי האש.

4)    בשעות הערב נתקל כוח צה"ל במחבל, שיצא מפיר מנהרה ופתח באש לעבר הכוחות. הכוח השיב באש והמחבל נהרג.

ג.   18 ביולי 2014

1)    בשעות הצהרים סוכל ניסיון פיגוע במרכז רצועת עזה. מחבל נשא עימו חמישה רימונים פנה לקבלת טיפול רפואי מהכוחות בשטח. כאשר הכוחות נענו ניסה המחבל להשליך את הרימונים לעבר הכוחות.

2)    בשעות הערב איתרו כוחות צה"ל 13 פירי מנהרות להברחת אמצעי לחימה ולפעילות טרור. במהלך הפעילות התפתחו חילופי אש עם מחבלים.

3)    סמוך לחצות התפתחו חילופי אש בין כוח צה"ל לבין מחבל, ששהה במבנה בבית לאהיא. כמה חיילי צה"ל נפצעו. המחבל נהרג.

6.    חמאס ממשיכה לפרסם הודעות כזב, שמטרתן לפאר את "ניצחונותיה" ולהמעיט בהישגי הפעילות הצבאית הישראלית. במסגרת זאת, הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה לפיה טענות ישראל בנוגע לחשיפת מנהרות והשתלטות עליהן היא שקר שמטרתו ליצור רושם של "מעשה גבורה" ולשקם את המוניטין של הצבא הישראלי. לדברי ההודעה מה שישראל מצאה אלה הם מעברים תת-קרקעיים, שנחפרו בתוך מחנה אימונים הנמצא על גבול ישראל והם נועדו למטרות אימון בלבד (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 ביולי 2014).

אבדות לצה"ל

7.    בשלב המהלך הקרקעי של מבצע "צוק איתן" נהרגו חמישה חיילי צה"ל :

א.       סמל איתן ברק ז"ל, בן 20 מהרצלייה. נהרג בעת פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה.

ב.       רב סרן אמוץ גרינברגז"ל, בן 45 מהוד השרון. קצין צה"ל במילואים. נהרג בעת התקלות עם מחבלים, שחדרו לשטח ישראל.

ג.       סמל אדר ברסנו ז"ל, בן 20 מנהרייה. נהרג בעת התקלות עם מחבלים, שחדרו לשטח ישראל.

ד.       סג"מ בר רהב ז"ל,לוחם הנדסה בן 21 מרמת ישי. נהרג בליל 20-19 ביולי מטיל נ"ט, שפגע בכלי הנדסי בו נסע ברצועת עזה.

ה.      סמל ראשון בניה רובל ז"ל, לוחם חי"ר בן 20 מחולון. נהרג בליל 20-19 ביולי 2014 בהיתקלות עם מחבלים.

8.    11 חיילים נפצעו, שניים מהם באורח קשה. אחד הפצועים הוא מפקד חטיבת גולני, שנפצע באורח קל בינוני ופונה לבית החולים.

פעילות צה"ל
נמשכות תקיפות יעדי טרור ברצועה

9.    במקביל לפעילות הקרקעית המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו מתחילת המבצע מעל ל- 2,570 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה(דובר צה"ל, 17 ביולי 2014).

10.     במהלך הימים האחרונים הותקפו למעלה 450 מטרות טרור ברחבי הרצועה, ביניהן (דובר צה"ל 20 ביולי 2014):

א.   תשתיות הנהגה וממשל של חמאס.

ב.   תשתיות של מערך ירי הרקטות ופצצות המרגמה.

ג.   אתרי אחסון אמצעי לחימה.

ד.   מנהרות .

ה.  בתי בכירים ששימשו כתשתיות פיקוד ושליטה.

11.     סוכנות אונר"א פרסמה הודעה לפיה גילו אנשיה, במהלך סיור שגרתי, כ-20 רקטות מוסתרות בבית ספר ברצועת עזה. אונר"א גינתה בחריפות את אלה האחראים על הסתרת אמצעי הלחימה באחד ממתקני הסוכנות שכן, לדברי ההודעה, זוהי הפרה של החוק הבינלאומי. לדברי ההודעה זוהי הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בבתי ספר לצורך זה (אתר אונר"א, 17 ביולי 2014). חמאס  וארגוני מחבלים  נוספים עושים באופן שיטתי שימוש צבאי במוסדות  חינוך ברצועת עזה[1].

אוכלוסיית רצועת עזה

12.     על-פי המידע, שבידנו, מספר ההרוגים הפלסטינים הגיע מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-402 (נכון ל- 20 ביולי, 0700). מספר הפצועים עולה על 2,700.

13.     פילוח מספר ההרוגים (על פי ממצאי בדיקה לא סופיים) הינו כדלקמן:

א.   130 מחבלים על פי ההתפלגות הבאה:

1)      63 פעילי חמאס

2)      48 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      19 פעילים מארגוני טרור נוספים.

ב.   138בלתי מעורבים.

ג.    134 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה. 

 

14.     משפחות רבות של אזרחים פינו את האזורים בהם מנוהלים הקרבות. סוכנות אונר"א דיווחה על     כ-50,000 איש שפונו אשר משוכנים ב-44 בתי ספר של הסוכנות. גורמי אונר"א הביעו חשש כי מספר מבקשי המקלט יגדל, ככל שיתקדם המבצע וכי מלאי האספקה ייגמר (אתר אונר"א, 19 ביולי 2014). דובר חברת חשמל ברצועה דיווח, כי 80% משטחה של רצועת עזה אינה מקבלת אספקת חשמל (הטלוויזיה הפלסטינית, 18 ביולי 2014).

פלסטינים בבתי הספר של אונר"א בצפון עזה לאחר שעזבו את בתיהם (וופא, 18 ביולי 2014)
פלסטינים בבתי הספר של אונר"א בצפון עזה לאחר שעזבו את בתיהם (וופא, 18 ביולי 2014)

סיוע לאוכלוסיית רצועת עזה

15.     ארגון הצדקה הירדני ההאשמי שלח לרצועת עזה שיירת סיוע הומניטארי. נאצר ג'ודה, שר החוץ הירדני, אמר בטקס יציאת השיירה, כי מטרתו של מלך ירדן היא לתת מענה לפלסטינים בעזה ולהציל אותם מ"התוקפנות האכזרית והברברית" של ישראל .

ירי הרקטות לשטחה של ישראל

16.     סה"כ אותרו במהלך ימי המבצענפילות של כ-1,545 רקטות בשטח ישראל. גם לאחר תחילת השלב הקרקעי של מבצע "צוק איתן", נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה האינטנסיבי לעבר ישראל. חלק מהירי כוון לעבר ריכוזי כוחות צה"ל ברצועת עזה ובשטח ישראל. אדם אחד נהרג. נגרם נזק רב לרכוש :

א.   17 ביולי 2014– אותרו נפילות של 130 רקטות. זאת, לאחר שבשעות הבוקר לא שוגרו כמעט רקטות בעקבות ההפוגה ההומניטארית עליה הוכרז.

ב.   18 ביולי 2014– אותרו נפילות של 100 רקטות . לאחר הפוגה יחסית בשעות הבוקר חודש הירי בשעות הצהרים. בשעות אחר הצהרים שוגרו שני מטחים כבדים לעבר גוש דן ואזור השרון.  כמו כן שוגרו מטחים לעבר אשדוד .

ג.   19 ביולי 2014– אותרו נפילות של 130 רקטות. רקטה שנפלה בישוב בדואי סמוך לדימונה הרגה את אב המשפחה עודה אלוודג' בן 32 ופצעה את האם באורח קל ואת ביתו באורח קשה. במהלך היום נשמעו אזעקות בקרית מלאכי, גדרה, מועצה האזורית שפיר, מועצה אזורית חוף אשקלון  שער הנגב ובאזור אשדוד.

ד.   20 ביולי 2014 – נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל, כולל לאזור באר שבע ולמרכז המדינה.

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"[2]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"

קבלת אחריות על שיגורי הרקטות

17.     גם בימים האחרונים הזרוע הצבאית של חמאס המשיכה לקבל אחריות על רוב אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. כמו כן קיבלה אחריות לירי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, החזית הדמוקרטית, וועדות ההתנגדות העממית והתארגנויות פתח ברצועה. כמה התארגנויות טרור מקומיות קיבלו אחריות פומבית לירי, בעיקר לעבר אזור עוטף עזה.

פעילות בגזרות נוספות
ירי רקטות מלבנון

18.     בתקשורת הלבנונית דווח, כי שיגור הרקטות מלבנון עבר ישראל ממשיך להעסיק את כוחות הביטחון הלבנוניים. צבא לבנון ממשיך לתגבר את כוחותיו באזור צור, בעיקר בעיירות מהן שוגרו הרקטות ובמחנה הפליטים אלרשידיה. הצבא הקים מחסומים באזור והוא עורך בדיקות של הנכנסים והיוצאים ממחנה פליטים. מפקדת צבא לבנון פרסמה שמות שני פלסטינים, שהיו מעורבים בירי הרקטות (סוכנות הידיעות הלבנונית, 16 ביולי 2014).

19.     ג'האד טה, חבר ההנהגה המדינית של חמאס בלבנון, אמר, כי חמאס מכבדת את הריבונות הלבנונית ואת ההתחייבויות הבינלאומיות שלה ובפרט החלטה 1701. הוא אמר, כי חזית הדרום של לבנון נמצאת בידי ממשלת לבנון ולא בידי גורם פלסטיני. על מעצרו של החשוד אמר, כי זהו "מעשה אישי", "שאינו משקף את עמדת התנועה" (אלספיר, 17 ביולי 2014).

המצב במעברים
מעבר רפיח

20.     נמשכת הביקורת של חמאס כלפי מצרים בשל אי-פתיחתו של מעבר רפיח. משרד הפנים בעזה ביקש משלטונות מצרים לפתוח את מעבר רפיח באופן מלא כדי לענות על צרכי תושבי הרצועה לאור "התוקפנות הישראלית" ולהפסיק להשתמש במעבר כאמצעי לחץ וסחיטה נגד העם הפלסטיני. איאד אלבזם, דובר משרד הפנים אמר במסיבית עיתונאים, שערך, כי הפתיחה החלקית של המעבר והגלתה אינה עונה אפילו על חלק קטן של הצרכים ההומניטאריים של הפלסטינים. לדבריו אלה שהורשו לעבור במעבר הם מצרים או אזרחים זרים בלבד. כמו כן לטענתו, מנעו המצרים כניסה של שלוש משלחות סיוע  (מען, 19 ביולי 2014).

מערכת התעמולה של חמאס

21.     עם פתיחת המהלך הקרקעי של צה"ל הדגישו דוברי חמאס בעיקר את עוצמת כוחו של חמאס לעומת צה"ל. באתרי האינטרנט של הארגונים פורסמו סרטונים וכרזות המפארים את כוחן של הזרועות הצבאיות של הארגונים:

א.  בנאום מוקלט פנה אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, לפלסטינים ואמר לתושבי הרצועה, כי אין להם מה לפחד מכוחה של "ממכונת המלחמה הציונית". לדבריו נתניהו ויעלון ינחלו מפלה צבאם ישוב מרצועת עזה "עם הזנב בין הרגלים". חמאס הכינה עצמה למערכה ארוכה והאויב ראה רק חלק קטן מתוצאותיה (ערוץ אלאקצא, 18 ביולי 2014).

ב.  חסאם בדראן, דובר חמאס חוץ, אמר כי "ההתנגדות" מוכנה ללחימה קרקעית, וכי היקף ההפתעות ואיכותן בעימות זה יכו בהלם את האויב. לדבריו הלחימה הקרקעית לא תשנה את המשוואה (שבין ישראל לחמאס) אלא תיתן הזדמנות טובה יותר להסב פגיעות לחיילי צה"ל (דף הפייסבוק של חסאם בדראן, 17 ביולי 2014).

ג.  פוזי ברהום,דובר חמאס, אמר כי ישראל נקטה בצעד מסוכן וכי היא לא למדה לקח ממבצע "עופרת יצוקה". הוא  הבהיר, כי כאשר ישראל התחילה את המלחמה על רצועת עזה היא עשתה "צעד טיפשי" וחמאס היא זו, שתקבע את מחיר המלחמה הזאת (אלג'זירה, 17 ביולי 2014).

ד.  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס אמר, כי איום המלחמה אינו מפחיד את חמאס ואת העם הפלסטיני לדבריו ישראל משחקת באש. הוא איים, כי ישראל תשלם מחיר על כל פשע, שיתבצע במהלך הלחימה הקרקעית  (ערוץ אלאקצא, 17 ביולי 2014).

איומים נגד כוחות צה"ל בסרטונים שפרסמו גדודי עז אלדין אלקסאם (גדודי עז אלדין אלקסאם, 17-20 ביולי 2014)
איומים נגד כוחות צה"ל בסרטונים שפרסמו גדודי עז אלדין אלקסאם (גדודי עז אלדין אלקסאם, 17-20 ביולי 2014)

יהודה ושומרון

22.     ברחבי יהודה ושומרון נמשכות הפגנות הזדהות עם תושבי רצועת עזה. הפגנות אלה נערכות במספר מוקדים מצומצם יחסית וכמעט ללא אירועים חריגים. עם הכניסה הקרקעית קראה תנועת חמאס לערוך צעדות המוניות להבעת תמיכה (אלרסאלה.נט, 18 ביולי 2014). בהפגנה, שארגנה חמאס בראמאללה דרשו המשתתפים מאבו מאזן להצטרף ל"התנגדות" וקראו להפציץ את תל אביב ולהשמידה (פלסטן און ליין, 18 היולי 2014).

23.     ביום שישי 18 ביולי 2014 לאחר תפילות יום השישי בהר הבית החלו רעולי פנים ליידות אבנים ולירות זיקוקים לעבר כוחות משטרה. בשל התגברות יידוי האבנים פרץ כוח מטרה לשטח הר הבית והדף את המפגינים. 12 חשודים נעצרו במעורבות הפרות סדר.

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-20 ביולי 2014: " שימושים בבתי ספר לצרכים צבאיים ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים ברצועה: הסתרת רקטות בבית ספר של אונר"א במהלך מבצע "צוק איתן""
[2] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.