חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27-10 באוקטובר 2016)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים במזרח ירושלים ביום הכיפורים  (דף הפייסבוק QUDSN, 12 באוקטובר 2016)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים במזרח ירושלים ביום הכיפורים (דף הפייסבוק QUDSN, 12 באוקטובר 2016)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים במזרח ירושלים ביום הכיפורים  (דף הפייסבוק QUDSN, 12 באוקטובר 2016)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים במזרח ירושלים ביום הכיפורים (דף הפייסבוק QUDSN, 12 באוקטובר 2016)

רחיק שג'יע מחמד יוסף, שניסתה לבצע פיגוע דקירה (מדאר ניוז, 19 באוקטובר 2016)

רחיק שג'יע מחמד יוסף, שניסתה לבצע פיגוע דקירה (מדאר ניוז, 19 באוקטובר 2016)

כספים והמחאות שנתפסו ברשות פעיל חמאס, שנעצר בצומת תפוח (דף הפייסבוק QUDSN, 13 באוקטובר 2016)

כספים והמחאות שנתפסו ברשות פעיל חמאס, שנעצר בצומת תפוח (דף הפייסבוק QUDSN, 13 באוקטובר 2016)

הפרות סדר ועימותים באלראם, בעקבות סגירת החנות  של משפחת המחבל מצבאח אבו צביח ע

הפרות סדר ועימותים באלראם, בעקבות סגירת החנות של משפחת המחבל מצבאח אבו צביח ע"י צה"ל (חשבון הטוויטר PALDF, 11 באוקטובר 2016)

פלסטינים במעבר רפיח ממתינים לצאת למצרים (משרד הפנים הפלסטיני ברצועת עזה, 20 באוקטובר 2016)

פלסטינים במעבר רפיח ממתינים לצאת למצרים (משרד הפנים הפלסטיני ברצועת עזה, 20 באוקטובר 2016)

מבצע ביטחוני של כוחות הביטחון הפלסטינים במחנה הפליטים בלאטה  (אלקדס אלערבי, 25 באוקטובר 2016)

מבצע ביטחוני של כוחות הביטחון הפלסטינים במחנה הפליטים בלאטה (אלקדס אלערבי, 25 באוקטובר 2016)

  • תקופת החגים המועדת לפורענות עברה השנה בשקט יחסי. ביהודה ושומרון בלטו פיגוע דקירה בהר אדר וניסיון לפיגוע דקירה בצומת תפוח שבשומרון. כמו כן נמשכו התופעות של יידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ועימותים אלימים עם כוחות הביטחון הישראליים. ברצועת עזה שוגרה רקטה לנגב המערבי (23 באוקטובר 2016) כלי טיס של חיל האוויר תקף בתגובה יעד טרור של חמאס בצפון הרצועה.
  • לאחרונה נחשפה חולייה של הג'האד האסלאמי בפלסטין שהופעלה מרצועת עזה. חברי החוליה התכוונו לבצע פיגוע הרג באולם אירועים בבאר שבע באמצעות ירי והשלכת רימונים. כמו כן תכננו חבריה לחטוף ולרצוח ישראלים ולאחר מכן לקיים משא ומן להחזרת גופותיהם.  
  • ראיון שהעניק שר הביטחון אביגדור ליברמן לעיתון הפלסטיני אלקדס  גרר מחאות חריפות בקרב חמאס והרשות הפלסטינית. בראיון התבטא השר, בין השאר, כי אם תחליט חמאס להפסיק את חפירת המנהרות, הברחת אמצעי הלחימה וירי הרקטות לעבר ישראל אזי תהיה ישראל אחת הראשונות שישקיעו כספים בשיקום הרצועה. דובר חמאס הגיב באומרו כי דרישות ישראל אינן לגיטימיות וכי לחמאס יש "זכות טבעית" לנמל ימי ואווירי, מה גם שישראל התחייבה בעבר לאפשר זאת. 
  • 15 באוקטובר 2016 – במהלך פעילות מבצעית של לוחמי משמר הגבול על תוואי גדר הביטחון באזור הר אדר הופיע פלסטיני שהסתתר בין השיחים, דקר את אחד הלוחמים ונמלט מהמקום. הלוחם נפצע באורח קל בידו.
  • 19 באוקטובר 2016 -  צעירה פלסטינית, שהגיעה לצומת תפוח, התקרבה ללוחמי משמר הגבול באופן שעורר את חשדם. הלוחמים קראו לה לעצור תוך ביצוע ירי באוויר. היא לא נשמעה לקריאה, שלפה סכין והמשיכה לנוע לעברם. לוחמי משמר הגבול ירו לעברה והיא נהרגה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ההרוגה הינה רחיק שג'יע מחמד יוסף, בת 19, מהכפר עצירה אלשמאליה, צפונית לשכם. נמסר, כי היא הייתה סטודנטית באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (מדאר ניוז, 19 באוקטובר 2016).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך התקופה נמשכו הפרות הסדר בירושלים וביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, מטעני צינור. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 23 באוקטובר 2016 –עשרות פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון הישראליים בכפר דיר ג'ריר בחבל בנימין. שני חיילי צה"ל נפגעו באורח קל.
  • 21 באוקטובר 2016 – בעת שטיפלו כוחות הביטחון הישראליים באירוע תעבורה באזור ראס אלעמוד החלה התקהלות של פלסטינים. שניים מהם ניסו לתקוף את הכוחות במקום. שני התוקפים נעצרו והובאו לחקירה.
  • 20 באוקטובר 2016 -  לאחר שיודו אבנים לעבר כלי רכב שנסעו סמוך לבית אומר, צפונית לחברון ניסו כוחות הביטחון הישראליים לעצור את מיידי האבנים. במהלך ניסיון המעצר נהרג אחד ממידי האבנים, נער 16. חייל צה"ל נפצע באורח קל. בתקשורת הפלסטינית נמסר, כי ההרוג הוא עלי בחר, בן 16 (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 20 באוקטובר 2016).
  • 19 באוקטובר 2016 –כוחות הביטחון הישראליים חשפו, כי עצרו חולייה של חמישה תושבי הכפר נעלין (שבאזור ראמאללה). ב-11 באוקטובר 2016 ירו אנשי החוליה באמצעות רובה מסוגM-16  לעבר ג'יפ ממוגן של צה"ל סמוך לכפר נעלין. בחקירתם מסרו כי רכשו את הנשק מסוחר בשומרון. עוד מסרו כי פעלו כחולייה מקומית והתכוונו לבצע פיגוע ירי נוסף נגד כוחות צה"ל (אתר שירות הביטחון הכללי, 19 באוקטובר 2016).
  • 18 באוקטובר 2016 – שני ישראלים נפגעו באורח קל מאבנים שיודו לעבר מכוניתם בשכונת   א-טור במזרח ירושלים. לאחר מרדף אחר מיידה האבנים עצרו כוחות הביטחון נער כבן 15 ממזרח ירושלים.באותו יום נפצע ישראלי נוסף מיידוי אבנים סמוך לשער האריות בירושלים.
  • 12 באוקטובר 2016 – במהלך יום הכיפורים התגלעועימותים בין כוחות הביטחון הישראליים לבין פלסטינים רעולי פנים תושבי סילואן שבמזרח ירושלים. הפלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הלוחמים. במהלך העימותים נהרג פלסטיני, בן 20, שהשתחרר לפני מספר חודשים מהכלא הישראלי. עימותים נרשמו גם באזור עיסאויה, שבמזרח ירושלים.
  • 12 באוקטובר 2016– כוחות הביטחון הישראליים עצרו בצומת תפוח שבשומרון מבוקש פעיל חמאס. ברשות הפעיל נמצאו למעלה מ-100,000 ש״ח. לדברי מקור צבאי בפיקוד מרכז הכסף שהוחרם היה מיועד לביצוע פיגוע (NRG, 13 באוקטובר 2016).  
  • 11 באוקטובר 2016 – כוחות הביטחון הישראליים סגרו באלראם (צפונית לירושלים) את חנות הממתקים של משפחת המחבל מצבאח אבו צביח, שביצע את פיגוע הירי בירושלים (בו נהרגו שני ישראליים). לדברי כוחות הביטחון שימשה החנות "מוקד הסתה". בעקבות סגירת החנות התעמתו פלסטינים עם כוחות הביטחון.

פיגועים משמעותיים בשנה האחרונה

מעצר חשודים בתכנון פיגוע רב נפגעים[1]
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו ב-21 בספטמבר 2016 את מחמוד יוסף חסין אבו טהא, תושב ח'אן יונס בעת שביקש להיכנס לישראל דרך מעבר ארז למטרות מסחר. במהלך חקירתו עלה כי הוא עומד בראש חוליית טרור שהוכוונה על ידי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה. אבו טהא גויס לפעילות על ידי ואיל ספיאן אבו טהא, פעיל בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, המתגורר ברצועת עזה. לצורך ביצוע הפיגועים גייס מחמוד אבו טהא שלושה שותפים (שנעצרו אף הם), שניים מהם תושבי רצועת עזה השוהים באורח בלתי חוקי בישראל.
  • על פי החשד תכננו הארבעה לבצע פיגועים בישראל ביניהם:
  • פיגוע הרג באולם אירועים בבאר שבע: הפיגוע תוכנן להתבצע באמצעות השלכת רימונים לעבר רוקדים ברחבת הריקודים וירי לעברם באמצעות כלי נשק אותם יחביאו בפחי אשפה באזור. לצורך ביצוע הפיגוע ביצעו שניים מחברי החוליה סיור מקדים באולם השמחות (בו הועסק אחד מהם) וגיבשו בהתאם לכך את תוכנית הפיגוע. חברי החוליה נעצרו טרם הספיקו לרכוש את אמצעי הלחימה.
  • חטיפה ורצח של אזרחים ישראליים:  חברי החוליה תכננו לחטוף ולרצוח ישראלים לטמון את גופותיהם ולהעביר מסמכים מזהים שלהם לרצועת עזה כדי לקיים משא ומתן להחזרתם. לצורך ביצוע הפיגוע ביצע מחמוד אבו טהא, באחת הפעמים בהן שהה בישראל, תצפיות באזור התחנה המרכזית בבאר שבע. הוא דיווח למפעילו כי במקום אנשים רבים הצורכים סמים שיכולים להוות יעד לחטיפה. מפעילו סבר כי כדאי יותר לחטוף שוטר או חייל. הוא העביר למחמוד אבו טהא כספים לשכירת  דירה בישראל אליה ניתן יהיה להביא את החטוף להצטלם עימו ולאחר מכן להרוג אותו.
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-23 באוקטובר 2016 בשעות הבוקר המוקדמות שוגרה רקטה לעבר אזור המועצה האזורית שער הנגב. הרקטה נפלה בחצר בית בבית חאנון בצפון רצועת עזה (פאל אינפו, 24 באוקטובר 2016).  לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה לירי הרקטה תקף כלי טיס של חיל האוויר בצפון רצועת עזה יעד טרור של חמאס. טנקים של צה"ל ירו לעבר עמדת חמאס (דובר צה"ל, 24 באוקטובר 2016). חשבון טוויטר ברצועת עזה דיווח כי נפגעה עמדת תצפית של חמאס בבית חאנון.

ירי רקטות לעבר ישראל

מעבר רפיח
  • מעבר רפיח נפתח באופן חריג באישור המצרים והיה פתוח במשך שבעה ימים (בין 23-15 באוקטובר 2016). במהלך שבעת הימים עברו במעבר 4,469 בני אדם מהרצועה למצרים. כמו כן אפשרה מצרים הכנסה של 5,000 טונות בטון וכן עצים, חצץ וביטומין (אליום אלסאבע, 24 באוקטובר 2016). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס פרסם הודעה בה הודה למצרים על פתיחת מעבר רפיח ועל הקלות נוספות שאישרה (אתר חמאס, 23 באוקטובר 2016).
מעבר כרם שלום
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים דיווח, כי למרות החגים, נמשכה במעבר כרם שלום הפעילות השגרתית להכנסת סחורות לרצועת עזה. במסגרת זו, בין התאריכים 19-14 באוקטובר 2016 הוכנסו לרצועה בין השאר: 115 טונות של ציוד רפואי, כ-7,200 טונות של מוצרי מזון כ-6,300 טונות תוצרת חקלאית וכ-58,000 טונות של חומרי בניה (חשבון הטוויטר בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 20 באוקטובר 2016).
הרוגים בקריסת מנהרות של חמאס
  • ב-23 באוקטובר 2016 נהרג פעיל הזרוע הצבאית של חמאס כתוצאה מקריסת מנהרה ברצועת עזה ממזרח לרפיח. על פי התקשורת הפלסטינית ההרוג הוא אמיר ג'אבר אבו טעימה, בן 22, מח'אן יונס. יום קודם לכן ב-22 באוקטובר 2016 נהרג אנס סלאמה אבו לאשין, פעיל יחידת המנהרות של הזרוע הצבאית. הוא נהרג כתוצאה מקריסת מנהרה במחנה הפליטים אלמע'אזי שבמרכז רצועת עזה לא רחוק מהגבול עם ישראל. נסיבות שני האירועים לא הובהרו על ידי חמאס. לשניים נערכו הלוויות צבאיות בהן השתתפו בכירי חמאס (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 24 באוקטובר 2016).

מימין: אנס סלאמה אבו לאשין. משמאל: אמיר אבו טעימה (דף הפייסבוק QUDSN, 23 באוקטובר 2016).
מימין: אנס סלאמה אבו לאשין. משמאל: אמיר אבו טעימה (דף הפייסבוק QUDSN, 23 באוקטובר 2016).

ציון יום השנה למותו של מייסד הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • ברצועת עזה צוין יום השנה ה-29 להקמת ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין ולמותו של פתחי שקאקי מייסד ארגון. האירוע צוין בעצרת חגיגית בעיר עזה. בעצרת נטלו חלק בכירי הארגון ובכירים מארגונים נוספים. במהלך האירועים קראו בכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין להעצמת "אנתיפאדת ירושלים". אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הארגון, הצהיר כי הג'האד האסלאמי מפתח אמצעים רבים שבאמצעותם הוא יוכל להפתיע את ישראל והמנהרות הינן רק אמצעי אחד מתוך מגוון האמצעים שברשותם (קדס.נט, 20 באוקטובר 2016). בנאום מוקלט שנשא רמצ'אן עבדאללה שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, הציג "יוזמה" חדשה הכוללת בין השאר ביטול הצד הפלסטיני בהסכם אוסלו על ידי אבו מאזן, ביטול ההכרה בישראל, הקמה מחדש של אש"ף כמסגרת לאומית היחידה של הפלסטינים, העצמת אנתיפאדת ירושלים והפיכתה לאנתיפאדה כוללת (פאל טודיי, 21 באוקטובר 2016).

מימין: מעצרת הג'האד האסלאמי בעזה לציון יום השנה ה-29 לייסודו (פאלטודי, 21 באוקטובר 2016). משמאל: נאום רמצ'אן שלח, מזכ"ל הארגון שנאומו הוצג על גבי מסך וידיאו (מען, דניא אלוטן, פאלטודי, 21 באוקטובר 2016)
מימין: מעצרת הג'האד האסלאמי בעזה לציון יום השנה ה-29 לייסודו (פאלטודי, 21 באוקטובר 2016). משמאל: נאום רמצ'אן שלח, מזכ"ל הארגון שנאומו הוצג על גבי מסך וידיאו (מען, דניא אלוטן, פאלטודי, 21 באוקטובר 2016)

ראיון שר הביטחון אביגדור ליברמן לאלקדס
  • אביגדור ליברמן שר הביטחון העניק ראיון (חריג) לעיתון אלקדס, היוצא לאור במזרח ירושלים. במוקד הראיון עמדו שני  נושאים:
  • המצב ברצועת עזה: לדבריו משקיעה חמאס יותר ממאה מיליון שקלים בתוכניות הצבאיות במקום בחינוך ובבריאות. הוא הבהיר שאם חמאס תקבל החלטה ותפסיק את חפירת המנהרות, הברחת אמצעי הלחימה וירי הרקטות נגד ישראל, אזי ישראל תהיה אחת מראשונות שישקיעו כספם בשיקום רצועת עזה בנמל הימי, נמל התעופה ובאזורי תעשייה. ליברמן אף ציין כי קיימת אפשרות לפיה תהפוך רצועת עזה ביום מן הימים "לסינגפור או הונג קונג החדשה". בהתייחסו לפתיחת מערכה נוספת ברצועת עזה אמר ליברמן כי אין לישראל כל כוונה לפתוח במלחמה אבל אם יכפו על ישראל מלחמה ברצועת עזה הרי שזו תהיה המערכה האחרונה של חמאס משום שהיא תיהרס כליל.
  • הסוגיה הפלסטינית המדינית: ליברמן  הדגיש כי הוא מכיר בפיתרון שתי מדינות ותומך בו. יחד עם זאת הוא סבור שהבעיה אינה בישראל אלא בהנהגה הפלסטינית. לדבריו העיקרון הנכון הוא לא שטחים תמורת שלום אלא חילופי שטחים ואוכלוסייה. עוד הוסיף כי הבעיה אינה ירושלים אלא הקיצוניות. עוד ציין ליברמן כי אבו מאזן מסרב לחתום על הסכם סופי. לדבריו לחתימה על הסכם זה נדרש אדם אחר המסוגל לקבל החלטה קשה בנוגע לעולם הערבי, לפלסטינים או לירושלים.

ראיון מיוחד של  שר הביטחון אביגדור ליברמן ליומון הפלסטיני אלקדס (אלקדס, 24 באוקטובר 2016)
ראיון מיוחד של  שר הביטחון אביגדור ליברמן ליומון הפלסטיני אלקדס (אלקדס, 24 באוקטובר 2016)

  • ראיון ליברמן לעיתון אלקדס עורר מחאות חריפות בקרב דוברים מטעם חמאס והרשות הפלסטינית ואף בקרב הציבור הפלסטיני. חלקם מתחו ביקורת על הדברים שנאמרו וחלקם מחו נגד העיתון שהעניק במה לדבריו. ברשתות החברתיות תקפו הגולשים את העיתון וקראו להחרמתו "באשמת" נורמליזציה עם ישראל. משרד ההסברה הפלסטיני מסר כי הם ציפו שהעיתון "לא ייתן במה לרוצח אביגדור ליברמן". מנכ"ל משרד ההסברה ברצועת עזה, אמר כי הוא בוחן את האפשרות להפסיק את חלוקת העיתון ברצועת עזה. עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, הגדיר את הראיון כ"זלזול ברגשות העם הפלסטיני, נעיצת סכין במאבקו וחריגה מהמוסר והעקרונות הלאומיים המתנגדים לכל צורה של נורמליזציה עם ישראל ומנהיגיה". הוא קרא לעיתון להתנצל ולא לחזור על הטעות הלאומית והתקשורתית שעשה.

קריקטורה המותחת ביקורת על הראיון עם שר הביטחון אביגדור ליברמן בעיתון אלקדס: "תקשורת הנירמול. עיתון פלסטיני עורך ראיון עם שר המלחמה הציוני" (דף הפייסבוק שהאב, 25 באוקטובר 2016)
קריקטורה המותחת ביקורת על הראיון עם שר הביטחון אביגדור ליברמן בעיתון אלקדס: "תקשורת הנירמול. עיתון פלסטיני עורך ראיון עם שר המלחמה הציוני" (דף הפייסבוק שהאב, 25 באוקטובר 2016)

  • להלן שתי תגובות לתכני הנאום:
  • משרד החוץ של הרשות הפלסטינית פרסם הודעה לפיה עושה ליברמן שימוש חוזר "בדעותיו הגזעניות" כדי לחזק את  מעמדו בקרב הימין ובעולם כולו. עוד נאמר בהודעה כי שר הביטחון התרגל לשווק "שקרים" הסותרים את ההסכמים שנחתמו, מפרים את החוק הבינלאומי ומשקפים את דבקותו במדיניות "הכיבוש וההתנחלויות" (ופא, 24 באוקטובר 2016).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי דרישות ישראל להתפרקות חמאס מנשקה ולהפסקת חפירת המנהרות אינן לגיטימיות. עוד הוסיף כי המצור שישראל מטילה על רצועת עזה הוא פשע המפר את החוק לזכויות האדם והוא חייב להיפסק. לדברי חזאם קאסם מונעת ישראל מהעם הפלסטיני את זכותו הטבעית לגישה חופשית לעולם באמצעות נמל ימי ושדה תעופה מה גם שישראל התחייבה בעבר לאפשר זאת (פאל טודיי, 24 באוקטובר 2016).
פעלתנות מדינית של הרשות הפלסטינית בזירה הבינלאומית
  • משרד החוץ של הרשות הפלסטינית פרסם ב-18 באוקטובר 2016 הודעה רשמית בה הודיע כי ימשיך לפעול במישור המדיני והדיפלומטי כדי להביא לפרסום החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם שתחייב את ישראל להפסיק באופן מיידי את ההתנחלויות (אלכופיה פרס, 18 באוקטובר 2016). ב-19 באוקטובר 2016 נערכה פגישה של מועצת הביטחון של האו"ם בהשתתפות שישים נציגים בה נדונה הסוגיה הפלסטינית והודגש כי ההתנחלויות מהוות מכשול בדרך למימוש פיתרון שתי מדינות (אלכופיה פרס, 19 באוקטובר 2016).
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, שיגר מכתבים רשמיים למדינות וארגונים שונים ביניהם ארה"ב, האיחוד האירופאי, האו"ם ורוסיה בהם דרישה לפעול באופן מיידי ולהפעיל לחצים פוליטיים על ישראל כדי שהיא תמסור את כל גופות ההרוגים הפלסטינים ללא תנאים ותאפשר להם להיקבר בכבוד. כמו כן דרש מישראל להעביר רשימה של כל גופות הפלסטינים המוחזקות על ידה (מען, 23 באוקטובר 2016).
פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נכנסו ב-21 באוקטובר 2016 למחנה הפליטים בלאטה שבשכם לביצוע מעצרים של מבוקשים. עם כניסתם נתקלו הכוחות, שמנו כמה מאות פעילים, בירי חמושים. על פי הדיווחים שבעה מתושבי המחנה נפצעו במהלך חילופי הירי ומכוניות רבות ניזוקו (פאל טודיי, מען, 21 באוקטובר 2016). יום לאחר מכן התגלעו עימותים בין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבין צעירים במחנה הפליטים ג'נין. הצעירים יידו אבנים לעבר השוטרים כמו כן דווח על חילופי ירי (צפא, 22 באוקטובר 2016). גם במחנה הפליטים אלמערי (סמוך לראמאללה) היו עימותים (פאלטודיי, 25 באוקטובר 2016). 
החלטת אונסק"ו והתגובות הפלסטיניות
  • הועד המנהל של אונסק"ו אימץ ב-13 באוקטובר 2016 הצעת החלטה שניסחו הרשות הפלסטינית וירדן במסגרת הכרזה על ירושלים העתיקה כאתר מורשת עולמי לשימור. בהצעת ההחלטה נכללים הר הבית ורחבת הכותל המערבי והם מוגדרים כ"אתר קדוש מוסלמי" (הגדרה המתפרשת כשלילת הזיקה בין היהודים להר הבית ולכותל). ההחלטה, שקודמה על ידי נציגות הליגה הערבית, עברה ברוב של 24 מדינות שהצביעו בעד.  שש מדינות הצביעו נגד ו-26 נמנעו. ההצבעה לטובת ההחלטה גררה ביקורת במדינות העולם והיא הוגדרה כשגויה וכפוגעת בעם היהודי. גם אירנה בוקובה מזכ"לית אונסק"ו יצאה נגד ההחלטה והצהירה כי הר הבית קדוש גם ליהודים. דברי המזכ"לית זכו לביקורת מצד הרשות הפלסטינית וחמאס, שראו בדבריה כניעה לישראל וחריגה מסמכותה (דניא אלוטן, אתר חמאס, 15 באוקטובר 2016).
  • בעקבות הביקורת שינו שלוש מדינות את עמדתן. אולם בתום דיון חוזר בנושא החליט הועד המנהל של אונסק"ו להשאיר על כנה את ההחלטה שאימץ ללא הצבעה נוספת. לאור זאת אישרר הועד המנהל של אונסק"ו ב-18 באוקטובר 2016 את ההחלטה. ב-26 באוקטובר 2016 תתקיים הצבעה נוספת באונסק"ו בעקבות דרישה מהצד הפלסטיני והירדני בנוגע להצעת החלטה חדשה העוסקת במסגד אלאקצא . את ההצעה מקדמות כווית, לבנון ותוניס (מען, 23 באוקטובר 2016).
  • הפלסטינים ברכו על ההחלטה והציגו אותה  כ"ניצחון היסטורי" והישג נוסף בזירה הבינלאומית.אחמד בחר פעיל חמאס המשמש  כסגן יו"ר המועצה המחוקקת, דרש מהפרלמנט האירופאי לנקוט צעדים חוקיים נגד חברי הפרלמנט שגינו את ההחלטה, שיובילו לביטול חברותם בפרלמנט בשל תמיכתם בישראל (קדס.נט, 22 באוקטובר 2016). פוזי ברהום, דובר חמאס, הביע תקווה כי ההחלטה תוביל ארגונים בינלאומיים נוספים לנקוט בצעדים דומים (אלרסאלה.נט, 14 באוקטובר 2016).

קריקטורה שפרסמה חמאס בעקבות החלטת אונסק"ו בה נכתב : "אונסק"ו :אין קשר דתי בין היהודים ומסגד אלאקצא (הכוונה להר הבית)" (דף הפייסבוק PALDF, 15 באוקטובר 2016)
קריקטורה שפרסמה חמאס בעקבות החלטת אונסק"ו בה נכתב : "אונסק"ו :אין קשר דתי בין היהודים ומסגד אלאקצא (הכוונה להר הבית)" (דף הפייסבוק PALDF, 15 באוקטובר 2016)

[1]אתר שירות הביטחון הכללי, 20 באוקטובר 2016.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.