פיגוע דריסה נוסף במסגרת גל האלימות והטרור של הפלסטינים במזרח ירושלים אירע בירושלים


המכונית בה נעשה פיגוע הדריסה כתוצאה ממנו נהרג לוחם משמר הגבול ונפצעו 13 בני אדם (דף הפייסבוק של משטרת ישראל 5 בנובמבר 2014)
המכונית בה נעשה פיגוע הדריסה כתוצאה ממנו נהרג לוחם משמר הגבול ונפצעו 13 בני אדם (דף הפייסבוק של משטרת ישראל 5 בנובמבר 2014)

פיגוע דריסה בירושלים

כללי

1.    ב-5 בנובמבר 2014  בוצע פיגוע דריסה נוסף בירושלים. כתוצאה מהפיגוע נהרג אדם אחד, לוחם משמר הגבול ו-13 בני אדם נפצעו, חלקם באורח קשה. חמאס מיהרה להודיע, כי מבצע הפיגוע בירושלים הוא פעיל התנועה וקראה לבצע פיגועים נוספים מסוג זה . זהו פיגוע הדריסה השלישי בחודשים האחרונים המבוצע בירושלים והשני המכוון נגד בני אדם הממתינים לרכבת הקלה (רשימת פיגועי דריסה קודמים ראו נספח).

2.    ברקע פיגועי הדריסה עומד גל של אלימות וטרור המבוצע על ידי הפלסטינים במזרח ירושלים. שורשיו במתיחות  גוברת בתקופה אחרונה, על רקע רציחתו של הנער מחמד אבו ח'דיר, מבצע "צוק איתן" ועליית ישראלים להר הבית. גל האלימות מתבטא באירועים רבים של יידוי האבנים, השלכת בקבוקי תבערה וירי זיקוקים בעיקר מזרח העיר. יעד מרכזיים לגילויי האלימות הם קווי התחבורה הציבורית(אוטובוסים וקו הרכבת הקלה העובר בשכונות מזרח ירושלים). בנוסף לכך בוצעו גם פיגועי דריסה ופיגוע ירי נגד יהודה גליק, פעיל ימין מוכר הפעיל למען עליית יהודים להר הבית.

3.    האירועים האלימים זוכים לתמיכה ועידוד של אבו מאזן והרשות הפלסטינית הרואים בהם פעולות לגיטימיות במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". הם מעניקים גיבוי מדיני ומוראלי למבצעים, נמנעים מלגנות את הפיגועים ושבים ומאשימים את ישראל בהסלמה. חמאס ושאר ארגוני הטרור מפארים את מבצעי הפיגועים ואת מעשיהם וקוראים להמשך האלימות והטרור נגד ישראל ולהפיכתם ל"אינתיפאדה שלישית" 

פיגוע הדריסה בירושלים

4.    ב-5 בנובמבר 2014 בשעות הצהרים עלה מחבל, שנסע במכונית מסחרית ברחוב שמעון הצדיק בשכונת שיח' ג'ראח בירושלים, על פסי הרכבת הקלה. הוא פגע בבני אדם שהמתינו לרכבת, כולל שלושה לוחמי משמר הגבול, שנפגעו באורח קשה. משם המשיך בנסיעה במהירות גדולה לאורך רחוב חיים בר לב כשהוא פוגע בכלי רכב ובהולכי רגל מזדמנים. לאחר, שפגע בכלי רכב ורכבו נעצר. יצא המחבל מרכבו והחל לתקוף באמצעות מוט ברזל, שהיה ברשותו הולכי רגל ברחוב. הוא נורה למוות על ידי שוטרי משמר הגבול שנפרשו באזור.

תמונות מזירת פיגוע הדריסה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל 5 בנובמבר 2014)
תמונות מזירת פיגוע הדריסה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל 5 בנובמבר 2014)

5.    ההרוג בפיגוע הוא שוטר משמר הגבול רב פקד ג'דעאן אסעד, בן 38  מבית ג'אן.  הוא הותיר אחריו אשה וילד בן שלוש.

רב פקד ג'דעאן אסעד שנרצח בפיגוע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל (5 בנובמבר 2014)
רב פקד ג'דעאן אסעד שנרצח בפיגוע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל (5 בנובמבר 2014)

המחבל , שביצע את פיגוע הדריסה

6.    המחבל שביצע את הפיגוע הוא אבראהים אלעכארי, תושב שעפאט, שבמזרח ירושלים, נשוי ואב לחמישה ילדים. לא ידוע על פעילות טרור קודמת שהמחבל היה מעורב בה. בדף הפייסבוק שניהל (שכבר הוסר) נהג אבראהים אלעכארי לפרסם הודעות רבות הקשורות למסגד אלאקצא והתייחסויות לניסיון ההתנקשות בחייו של יהודה גליק.

7.    הלווייתו של אבראהים אלעכארי נערכה בליל ה-5 בנובמבר 2014 במחנה הפליטים שעפאט. היא התנהלה באופן מצומצם (35 איש בלבד) בשל הגבלות, שהטילה משטרה כדי למנוע הפרות סדר. גופתו נעטפה בבד בצבע ירוק, ולא בדגל חמאס, ככל הנראה בשל נוכחות המשטרה במקום (silwanic.net, 6 בנובמבר).

8.    אחיו של המחבל מוסא אלעכארי, היה חבר בחוליה, שחטפה ורצחה את שוטר משמר הגבול ניסים טולדנו ב-13 בדצמבר 1992. הוא נתפס ונשפט לשלוש עונשי מאסר עולם. מוסא אלעכארי שוחרר במסגרת עסקת שליט וגורש לתורכיה, שם שוהים כמה פעילי חמאס, המפעילים מחבלים ביהודה ושומרון. בין היושבים בתורכיה צאלח מחמד סלימאן אלעארורי, בכיר חמאס המשמש כחבר הלשכה המדינית של חמאס ובעבר החזיק בתיק האסירים. צאלח אלעארורי היה ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון  בשנות התשעים. הוא נעצר ע"י ישראל בשנת 1992 ונדון לחמש שנות מאסר בגין חברות בארגון טרור. מאז ריצה תקופות מאסר שונות. הוא שוחרר ב-30 במרץ 2010 מהכלא הישראלי במסגרת הסכם, שנחתם עימו לאחר תקופת מאסר של 18 שנים, גורש מישראל. צאלח אלעארורי עבר לירדן ומשם לסוריה. צאלח אלעארורי היה חבר בצוות המשא ומתן של חמאס בעסקת שליט[1].

מימין: כרזת אבל שפרסמה חמאס לזכרו של המחבל אבראהים עכארי. מימין סמל חמאס משמאל לוגו  הקמפיין "אתפקד בשבילך, אלאקצא". בכרזה נכתב: "תנועת ההתנגדות האסלאמית חמאס מבכה על בנה, שהפך שהיד הגיבור אבראהים עכארי, בן מחנה הפליטים שעפאט האיתן. מבצע פעולת הדריסה בירושלים, אשר הביא להריגה ופציעה של מספר ציונים" (PALDF, 5 בנובמבר 2014). משמאל: ארבעה מתוך חמשת ילדיו של עכארי אוחזים כרזת אבל (PALDF, 5 בנובמבר).
מימין: כרזת אבל שפרסמה חמאס לזכרו של המחבל אבראהים עכארי. מימין סמל חמאס משמאל לוגו  הקמפיין "אתפקד בשבילך, אלאקצא". בכרזה נכתב: "תנועת ההתנגדות האסלאמית חמאס מבכה על בנה, שהפך שהיד הגיבור אבראהים עכארי, בן מחנה הפליטים שעפאט האיתן. מבצע פעולת הדריסה בירושלים, אשר הביא להריגה ופציעה של מספר ציונים" (5 בנובמבר 2014, PALDF). משמאל: ארבעה מתוך חמשת ילדיו של עכארי אוחזים כרזת אבל (5 בנובמבר PALDF).

אירוע  הדריסה סמוך לגוש עציון – תאונת פגע וברח ?

9. ב-5 בנובמבר 2014 סמוך לשעה 2200 פגע כלי רכב בקבוצת חיילים שעמדה בצומת ערוב, סמוך לגוש עציון. חייל אחד נפצע באורח קשה ושניים באורח בינוני. כוחות צה"ל, שסרקו את האזור מצאו את רכב הפוגע נטוש באלערוב אולם הנהג הצליח להימלט.

10. בבוקר ה-6 בנובמבר 2014 עצרו כוחות הביטחון הישראליים כמה פלסטינים מאזור מחנה הפליטים אלערוב ביניהם קרובי משפחתו של החשוד בדריסה. בצהרי ה-6 בנובמבר 2014 הוא הסגיר את עצמו לכוחות הביטחון. החשוד בדריסה הוא המאם ג'מאל בדאוי אלמסאלמה מבית אלעוא (דרום חברון). לאחר שהסגיר את עצמו הוא הועבר להמשך חקירה. מחקירתו של הנהג עלה, כי ככל הנראה לא מדובר בפיגוע דריסה אלא תאונת פגע וברח (6 בנובמבר 2014, ynet).

הרכב הנטוש, שנמצא  באלערוב  (סוכנות הידיעות תצפית, 5 בנובמבר 2014)
הרכב הנטוש, שנמצא  באלערוב  (סוכנות הידיעות תצפית, 5 בנובמבר 2014)

תגובות לפיגוע הדריסה בירושלים

11. פיגוע הדריסה בירושלים גרר תגובות רבות בזירה הפלסטינית. הרשות הפלסטינית     (כדרכה) האשימה את ישראל בהסלמה בירושלים: פתח שיבחה את הפיגוע וחמאס פרסמה כרזות אבל וקריאות לביצוע פיגועי דריסה נוספים כדי להגן על מסגד אלאקצא .

הרשות הפלסטינית

12. בהודעה, שמסר נמר חמאד, יועצו המדיני של אבו מאזן, האשים את ישראל בהסלמה בירושלים באמצעות פריצה למסגד אלאקצא וחקיקת חוקים גזעניים. לדבריו אבו מאזן דואג למנוע גרירתו של העם הפלסטיני למעגל האלימות ואלימות הנגד כפי שנתניהו מתכנן כדי להקל על הלחץ הדיפלומטי המופעל עליו. חמאד דרש את התערבות ארה"ב לריסון ישראל (טלוויזיה פלסטינית ממלכתית, 5 בנובמבר 2014). בהודעה לא היה זכר לפיגוע הדריסה.

פתח

13. בעמוד הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח פורסמה תמונתו של המחבל הדורס ומעליה ההודעה: "שלום על השהיד של ירושלים, אבראהים אלעכארי".

חמאס

קריקטורה בה נראה רכב נוסע שעל גגו נמצאת הכיפה של מסגד אלאקצא, למעלה נכתב: "ישראלי נהרג בפעולת דריסה בירושלים..." (PALDF, 6 בנובמבר)
קריקטורה בה נראה רכב נוסע שעל גגו נמצאת הכיפה של מסגד אלאקצא, למעלה נכתב: "ישראלי נהרג בפעולת דריסה בירושלים…" (6 בנובמבר, PALDF)

14.  חמאס הודיעה רשמית, כי המחבל שביצע את הפיגוע בירושלים הינו פעיל חמאס (ערוץ אלאקצא, 5 בנובמבר 2014). בעמוד הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס צוין כי המחבל הוא אחיו של האסיר המשוחרר מוסא אלעכארי שהיה אחד מחוטפי ניסים טולדנו  (13 בדצמבר 1992)

15. בכירי חמאס שיבחו את המעשה. להלן כמה התבטאויות:

א.       בהודעה, שפרסם פוזי ברהום, דובר חמאס, בעמוד הפייסבוק שלו מיד לאחר הפיגוע בירך בשם חמאס את "פעולת הגבורה" בירושלים, שביצע "אחד מגיבורי ירושלים המבורכים" פגעה בחיילים ואנשי ביטחון "ציוניים וקיצוניים". לדבריו "פעולה איכותית" זו מגיעה כתגובה טבעית והיא תוצאה של הפשעים והתקיפות של ישראל נגד מסגד אלאקצא והמקומות הקדושים הפלסטינים . הוא דרש מתושבי ירושלים ותושבי יהודה ושומרון בשם תנועת חמאס להקריב את עצמם ולבצע יותר פעולות התנגדות ולהתעמת על חיילי הכיבוש והמתנחלים בכוח כדי להגן על מסגד אלאקצא ועל "זכויות העם הפלסטיני" (דף הפייסבוק, 5 בנובמבר 2014).

ב.       פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בירך על פעולת הדריסה בירושלים. לדבריו כל עוד ימשכו פעולות הפריצות והייהוד של מסגד אלאקצא חמאס תברך על פעולות מסוג זה בירושלים. הוא פנה לפלסטינים, הערבים והמוסלמים להתעורר ולערוך צעדות ופעילויות קהילתיות. הוא גם דרש "התעוררות צבאית וג'האדית" (קרי, מעבר מ"התנגדות עממית" לפעילות צבאית) . לדבריו גם מי שאין בבעלותו נשק אך הוא בעל אומץ יכול לעשות "פעולה פשוטה" כמו דריסה באמצעות כלי רכב או תקיפה באמצעות סכין (ערוץ אלאקצא, 5 בנובמבר 2014).

ג.       משיר אלמצרי, בכיר חמאס, אמר כי הפעולה תשפיע לטובה על ירושלים, המקומות הקדושים והעם הפלסטיני. הוא הדגיש, כי על ישראל לדעת שלכל פעולה תגובה . הוא קרא לתושבי הישובים הסמוכים לירושלים להביא לפרוץ "אנתיפאדה שלישית" בכל המקומות בהם נמצאים בני העם הפלסטיני. הוא קרא לראש הרשות הפלסטינית לאפשר קיומה של אנתיפאדה שלישית שתהיה "הר געש" (ערוץ אלאקצא, 5 בנובמבר 2014).

הג'האד האסלאמי בפלסטין

16.  ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין בירך על פיגוע הדריסה. הארגון ציין כי הפעולה היא תגובתו של העם הפלסטיני לתוקפנות במסגד אלאקצא וחילולו. לדברי ההודעה זוהי מערכה נמשכת ופתוחה וישראל היא זו אשר נושאת באחריות לפגיעה במקומות הקדושים. דאוד שהאב, דובר הארגון , אמר כי אותם צעירים המבצעים פעולות אישיות ללא שותפים מגיבים במקום כל העם הפלסטיני . לדבריו המערכה בירושלים נמשכת ואף מסלימה באשר פגיעה במסגד אלאקצא מהווה "קו אדום" שאסור לעבור  (פאל טודיי, 5 בנובמבר 2014).

כרזות המעודדות ביצוע פיגועי דריסה

17.     בעקבות גל פיגועי הדריסה בירושלים התפרסמו באתרי האינטרנט פורומים ורשתות החברתיות של חמאס ושל ארגונים נוספים כרזות רבות הקוראות לביצוע פיגועי דריסה.  להלן כמה דוגמאות.

מימין:  תמרור אזהרה ובו מופיע מכונית הפוגעת בבני אדם, בתמרור נכתב "אנתפאצ'ת המכוניות "דאעס" (דריסה) (PALDF, 5 בנובמבר 2014). משמאל: כרזה המציגה את דוושת הגז במכונית כמחסנית רובה והכתובת "אחוז את הנשק שלך גיבור". (PALDF, 6 בנובמבר)
מימין:  תמרור אזהרה ובו מופיע מכונית הפוגעת בבני אדם, בתמרור נכתב "אנתפאצ'ת המכוניות "דאעס" (דריסה) (5 בנובמבר 2014, PALDF). משמאל: כרזה המציגה את דוושת הגז במכונית כמחסנית רובה והכתובת "אחוז את הנשק שלך גיבור". (6 בנובמבר, PALDF)

כרזה שפורסמה מטעם הקמפיין "אתפקד בשבילך, אלאקצא" ובו מופיע בצד ימין רכב פוגע באיש ובצד שמאל מסגד אלאקצא וכיפת הסלע. בכיתוב נכתב: "דרוס את הציונים למען אלאקצא" (PALDF, 6 בנובמבר)
כרזה שפורסמה מטעם הקמפיין "אתפקד בשבילך, אלאקצא" ובו מופיע בצד ימין רכב פוגע באיש ובצד שמאל מסגד אלאקצא וכיפת הסלע. בכיתוב נכתב: "דרוס את הציונים למען אלאקצא"  (6 בנובמבר, PALDF)

מימין: כרזה ובה מוצג מד קמ"ש בו המחוג הוא רובה מצביע על 120, כל 20 קמ"ש מיוצג במפה קטנה של ארץ ישראל, באמצע מד הקמ"ש למטה כתוב ירושלים. למטה נכתב: "מתקומם, לחץ על הגז עד שנחזיר את פלסטין. באותיות קטנות נכתב אלימות מהפכנית" (PALDF, 6 בנובמבר 2014). משמאל: דרוס, בן חברון... ובן ירושלים. דרוס ברכב... ודרוס את הציונים (PALDF, 6 בנובמבר 2014).
מימין: כרזה ובה מוצג מד קמ"ש בו המחוג הוא רובה מצביע על 120, כל 20 קמ"ש מיוצג במפה קטנה של ארץ ישראל, באמצע מד הקמ"ש למטה כתוב ירושלים. למטה נכתב: "מתקומם, לחץ על הגז עד שנחזיר את פלסטין. באותיות קטנות נכתב אלימות מהפכנית" (6 בנובמבר 2014, PALDF). משמאל: דרוס, בן חברון… ובן ירושלים. דרוס ברכב… ודרוס את הציונים (6 בנובמבר 2014, PALDF)

נספח א'
פיגועי דריסה קודמים בירושלים

1.    בקרב פיגועי הדריסה בלטו הפיגועים, שבוצעו בעיר ירושלים, ארבעה מהם באמצעות כלי רכב כבדים, בפיגועים הללו נהרגו חמישה ישראלים ונפצעו למעלה ממאה. להלן פיגועי דריסה שאירעו בעבר בירושלים:

א.   ב-22 באוקטובר 2014 בשעות אחר הצהרים ביצע מחבל פלסטיני מהשכונה סלואן, שבמזרח ירושלים, פיגוע דריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים. כתוצאה מהפיגוע נהרגה תינוקת בת שלושה חדשים ושמונה בני אדם נוספים נפצעו. אחת מהם, צעירה כבת 20, נפגעה באורח קשה ונפטרה מאוחר יותר מפצעיה.

 ב.   ב-4 באוגוסט 2014 (בעיצומו של מבצע "צוק איתן") יצא טרקטור מאתר בניה במרכז ירושלים ודרס הולך רגל, שעבר על ידו. לאחר מכן פנה לעבר אוטובוס, שעמד בסמוך וניסה להפוך אותו באמצעות כף הטרקטור. באוטובוס שהו הנהג ועובד נוסף של חברת ההסעות. השניים נפגעו באורח קל והצליחו לחלץ עצמם. לוחם ביחידת נחשון של שירות בתי הסוהר ירה למוות במחבל. חמישה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל. המחבל הפוגע הוא מחמד נאיף ג'עביס תושב ג'בל מכבר בעל עבר פלילי המוכר למשטרה.

משמאל: הטרקטור שביצע את הפיגוע (משטרת ישראל, 4 באוגוסט 2014)
משמאל: הטרקטור שביצע את הפיגוע (משטרת ישראל, 4 באוגוסט 2014)

ג.   ב- 5 במרץ 2009 פגע נהג טרקטור סמוך לאצטדיון טדי בירושלים במתכוון בניידת משטרה. נהג הטרקטור הוריד את כף הטרקטור על הניידת, שהוזעקה לטפל בתאונת דרכים וחנתה בצד הדרך. שני השוטרים שהיו בניידת נפצעו באורח קל. נהג הטרקטור, מרעי אלרדאידה, בן 24 מבית חנינא שבצפון ירושלים, נורה ע"י שלושה שוטרים ונהג מונית. הוא נפצע אנושות ומת בדרך לבית החולים. אחיו, יונס אלרדאידה, הוא זה שביצע את פיגוע הדריסה במחנה צה"ל סמוך לא-ראם (17 באוקטובר 2013).

ד.   ב-22 ביולי 2008 יצא נהג טרקטור מאתר בנייה סמוך לשכונת ימין משה והחל לנהוג במהירות בכביש הראשי. בדרכו פגע במספר כלי רכב לאחר שנסע כ-250 מטרים נורה בידי שוטר משמר הגבול . 24 בני אדם נפצעו, אחד באורח קשה . המחבל, תושב אם טובא, שבמזרח ירושלים, נורה למוות על ידי כוחות הביטחון הישראלים.

ה.  ב-2 ביולי 2008, ביצע מחבל פלסטיני מצור באהר שבמזרח ירושלים פיגוע הרג באזור הומה אדם במרכז ירושלים באמצעות טרקטור גדול (קאטרפילר). הפיגוע החל כאשר המחבל פתח בנסיעה מהירה מאתר בנייה לרחוב שרי ישראל. הוא נסע במהירות לאורך הרחוב כשהוא פוגע בכל מה שנקרה בדרכו. משם פנה לרחוב יפו תוך שהוא ממשיך ופוגע במכוניות והולכי רגל. לאחר זמן מה הצליחו שוטר, מאבטח וחייל בחופשה להפסיק את מסע הרצח וההרג ולהרוג את המחבל. כתוצאה מהפיגוע נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו כשבעים.

[1]ראו פרסום מרכז המידע מ-20 באוגוסט 2014: " צאלח אלעארורי, בכיר חמאס המפעיל מתורכיה תשתיות צבאיות ביהודה ושומרון, הודה, כי חמאס היא שעומדת מאחורי חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון"