חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (2 – 8 במרץ 2011)

באדיבות Sderot Media Center, צלם נועם בדין, 23 בפברואר 2011

באדיבות Sderot Media Center, צלם נועם בדין, 23 בפברואר 2011

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

שר החוץ המצרי הנכנס, נביל אלערבי (אלערביה, 6 במרץ 2011)

שר החוץ המצרי הנכנס, נביל אלערבי (אלערביה, 6 במרץ 2011)

אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ הבריטי לשעבר, מילבנד, בעת ביקורו בבריטניה

אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ הבריטי לשעבר, מילבנד, בעת ביקורו בבריטניה

סגן שר החוץ האיראני מבקר  בגבול הצפון (באדיבות ערוץ 10, 7 במרץ 2011)

סגן שר החוץ האיראני מבקר בגבול הצפון (באדיבות ערוץ 10, 7 במרץ 2011)


באדיבות Sderot Media Center, צלם נועם בדין, 23 בפברואר 2011
“התביעות היהודיות על ירושלים מבוססות על המצאה” – ח’אלד משעל בנאום שנשא בח’רטום, בנוכחות נשיא סודאן עומר אלבשיר (6 במרץ 2011, PALDF)

עיקרי הדו"ח

 השבוע אותרה נפילתן של שתי רקטות (ב-5 במרץ) בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה לירי תקפו כלי טייס של חיל האוויר שלושה יעדי טרור. טיל נ"ט שנורה לעבר טנק צה"ל יורט  בהצלחה על ידי מערכת מיגון חדשה המכונה "מעיל רוח".

 ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו מתכוון להציג תכנית חדשה לפתרון הסכסוך הפלסטיני – ישראלי הכוללת הסכמה על הסדר ביניים עם הפלסטינים אשר ייושם באופן מיידי. גורמים ברשות הפלסטינית ובחמאס מביעים התנגדות.

 במקביל, ממשיכה הרשות הפלסטינית לפעול להשגת הכרה בינלאומית במסגרת זאת העלתה בריטניה את דרג נציגות הרשות הפלסטינית לשגרירות.

 שר החוץ האיראני סייר בדרום לבנון במסגרת ביקור שערך בלבנון 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות ופצצות המרגמה

 השבוע אותרה נפילתן של שתי רקטות (ב-5 במרץ 2011). שתי הרקטות נפלו בשטחים פתוחים באזור השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי טיל נ"ט לעבר טנק צה"ל

 ב-1 במרץ נורה טיל נ"ט לעבר טנק צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר הגבול בדרום רצועת עזה. הטיל יורט בהצלחה, זו לראשונה, בידי מערכת חדשה המכונה "מעיל רוח". הטיל הושמד עוד טרם פגע בטנק. "מעיל רוח" היא מערכת הגנה אקטיבית חדשה, פרי פיתוח ישראלי,  שנועדה לזהות, להתריע ולסכל פגיעה של טילי נ"ט בטנקים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

תקיפות חיל האוויר

בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר הישראלי בליל 6-5 במרץ שלושה יעדי טרור ברצועת עזה. בין היעדים מנהרה שנועדה להעברת מחבלים לשטח ישראל לביצוע פיגועים (אתר דובר צה"ל, 6 במרץ 2011).

כלי התקשורת מדווחים כי בין היעדים שהותקפו היו שני מוצבים השייכים לזרוע הצבאית של חמאס גדודי עז אלדין אלקסאם, במערב ובדרום העיר עזה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 במרץ 2011). לא היו נפגעים (צפא, פאל טודיי, 5 במרץ 2011).

המשך מדיניות ריסון הירי של חמאס

חמאס ממשיכה במדינות הריסון של ירי רקטות. במסגרת זאת חשף אתר אלעהד מזכר פנימי שנשלח ממפקד משטרת חמאס, אבו עבידה אלג’ראח, אל כלל מפקדי המחוזות וגורמים נוספים במשטרה. במזכר הדגיש אבו עבידה, כי ירי רקטות לעבר ישובים ישראלים מהווה "עבירה חמורה". הוא הורה לאנשיו לעצור כל אדם שינסה לירות רקטות להעבירו לחקירה ולאחריה למסרו לידי מנגנון ביטחון הפנים של חמאס (אלעהד, 1 במרץ 2011).

ירושלים

פיצוץ מטען בירושלים

ב-6 במרץ התפוצץ מטען חבלה שהוטמן בפח אשפה סמוך לשכונת גילה בירושלים. כתוצאה מהפיצוץ נפצעו שני בני אדם, האחד באורח בינוני והשני באורח קל (NRG , 6 במרץ 2011).

יהודה ושומרון

המצב בשטח

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע ברחבי יהודה ושומרון, במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור.

 כמידי שבוע גם השבוע התקיימו הפגנות במוקדי החיכוך ה"מסורתיים" ביהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין ונעלין, ובכמה מוקדים נוספים. בין המפגינים: פלסטינים, אזרחים ישראלים ומתנדבים זרים. הם יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו בין 164 ל-263 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום. כמו כן הועברו מעל 800,000 יחידות פרחים מרצועת עזה לשטח ישראל לשם יצוא לחו"ל . בנוסף הועברו, זו  לראשונה, 2.5 טונות של עגבניות שרי המיועדות לייצוא (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 1 במרץ 2011).

 על רקע תקיפות טרור חוזרות ונשנות של מעבר קרני, הודיעה ישראל על סגירת המעבר והעתקתו סמוך למעבר כרם שלום. צעד זה של ישראל, שנעשה מסיבות ביטחוניות, הביא לתגובות מחאה של גורמים ברצועת עזה. כמו כן  הוכרז על שביתת מובילים בצד הפלסטיני החל מה-6 במרץ  (אלאיאם, 3 במרץ 2011). במסגרת זו:

  • פוזי ברהום, דובר חמאס, האשים את ישראל,  כי בסוגרה את מעבר קרני היא מעמיקה את  הסגר על רצועת עזה.

  • זיאד אלט’אט’א, שר הכלכלה, קרא להתערבות הקהילה הבין לאומית בנושא והביע את תמיכת ממשל חמאס בכל פעולת מחאה שתתבצע נגד סגירת המעבר (קדס נט, 2 במרץ 2011; אלאיאם, 1 במרץ 2011).

  • ראא’ד פתוח, יו"ר ועדת הכנסת הסחורות לרצועה, אמר כי מהלך זה של ישראל יביא  לייקור עלויות שינוע הסחורות.

  • דובר אונר"א הביע גם הוא חשש כי העתקת המעבר תוביל לעליית מחירי שינוע הסחורות וכי מעבר כרם שלום לא יצליח לספק את צרכי הרצועה (פלסטין אלאן, 2 במרץ 2011).


הפגנה פלסטינית נגד סגירת מעבר קרני
(צפא, 7 במרץ 2011)

ממשל חמאס  מברך על עמדות שר החוץ המצרי הנכנס

 שר החוץ המצרי הנכנס, נביל אלערבי התייחס בהתבטאויותיו הראשונות לתקשורת לנושא השלום בין ישראל למצרים.  במאמר לעיתון אלשרוק רמז,  כי בנסיבות מסוימות תוכל מצרים לבטל את חוזה השלום עם ישראל (אלשרוק, 6 במרץ 2011). בהזדמנות אחרת טען, על פי התקשורת הפלסטינית, כי הסכם השלום בין מצרים לישראל הזיק לסוגיה הפלסטינית (Palestine-info , 7 במרץ 2011). עוד אמר, כי "המצור" אשר מצרים מטילה על רצועת עזה נוגד את דיני המשפט הבין-לאומי.

שר החוץ המצרי הנכנס, נביל אלערבי (אלערביה, 6 במרץ 2011)
שר החוץ המצרי הנכנס, נביל אלערבי (אלערביה, 6 במרץ 2011)

 בחמאס קיבלו בברכה את הצהרותיו של שר החוץ המצרי אלערבי. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, כינה את עמדותיו "מכובדות" והביע תקווה, כי יינתן ביטוי מעשי לעמדות אלה במהלך כהונתו כשר חוץ (Palestine-info , 7 במרץ 2011).  

ממשל חמאס השתלט על כספים ונכסים ברצועת עזה

 כוחות משטרה, באישור שר הכלכלה של ממשל חמאס, השתלטו על נכסי סניף רצועת עזה של קרן ההשקעות הפלסטינית2. לדברי שר הכלכלה קרן ההשקעות היא "רכוש העם", ועל כן על הממשלה לנהל אותה. במקביל, ערכו כוחות המשטרה פשיטה גם על בנק ההשקעות הפלסטיני בניסיון למשוך משם את כספי הקרן. לאחר ההשתלטות מונתה לקרן מועצת מנהלים חדשה מטעם ממשל חמאס (אלאיאם, 2 במרץ 2011; אלכופיה פרס, 3 במרץ 2011).

 בין נכסי הקרן עליהם השתלטה חמאס גם בניין משרדים בו מצויים משרדי אונר"א וגופים בין לאומיים נוספים. דוברי הקרן מחו על ההשתלטות ואמרו, כי  פעולת ההשתלטות שביצעה חמאס אינה  חוקית (אתר קרן ההשקעות הפלסטינית, 2 במרץ 2011).

המאבק המדיני

הרשות הפלסטינית הביעה התנגדות לדון עם ישראל על הסדר ביניים

בשבועות האחרונים דווח בתקשורת הישראלית, כי בכוונת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לשאת בקרוב נאום אשר יציג תכנית מדינית חדשה לפתרון הסכסוך הפלסטיני – ישראלי. ככל הנראה יציג נתניהו מתווה להסדר ביניים עם הפלסטינים אשר ייושם באופן מיידי. זאת, בניגוד לעמדתו הקודמת אשר דיברה על פתרון קבע, שיכלול את כל סוגיות הליבה של הסכסוך (הארץ, 26 בפברואר ו-2 במרץ 2011).

על רקע נאומו הצפוי, דחתה  ה"רביעייה" את פגישתה, אשר הייתה אמורה להתקיים במחצית חודש מרץ, למועד לא ידוע, ככל הנראה על מנת לקיימה לאחר הנאום (סוכנות הידיעות הכוויתית, 7 במרץ 2011).

בתגובה הודיעו בכירים ברשות הפלסטינית, כי הרשות לא תדון עם ישראל בנושא הסדר ביניים. במסגרת זאת:

  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות של הרשות הפלסטינית, מסר, כי הרשות הפלסטינית מסרבת להגיע ל"הסכם שלום זמני" עם ישראל וכי כל פתרון שאינו כולל נסיגה ישראלית מלאה מהשטחים שנכבשו בשנת 1967, כולל מזרח ירושלים, אינו מקובל עליה (סוכנות הידיעות הכוויתית, 1 במרץ 2011).

  • יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, הדגיש גם הוא, כי הפלסטינים מסרבים לחתום על הסכם שלום זמני או חלקי עם ישראל וכי כל הסכם חייב להיות מגובה בערבויות בינלאומיות ולכלול פתרון של סוגיות ליבה כגון שטחי 1967, ירושלים ופתרון בעיית הפליטים (סוכנות הידיעות הכוויתית, 2 במרץ 2011).

בכירי חמאס מדגישים התנגדותם להסדר עם ישראל

בכירים בחמאס ממשיכים למתוח ביקורת נוקבת על האפשרות להגיע לפיתרון הסכסוך באמצעות הסדר עם ישראל.  כך למשל ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס,  בנאום שנשא בח’ארטום אמר, כי הגיע הזמן "לפתוח דף חדש", ללא משא ומתן עם ישראל וללא מיקוח על "זכויות" פלסטיניות, שכן אין לוותר על אף שעל מאדמת פלסטין או לוותר על "זכות השיבה" הפלסטינית. עוד הוסיף, כי התביעות היהודיות על ירושלים מבוססות על "המצאה יש מאין" של ההיסטוריה שלה, וטשטוש זהותה האסלאמית והנוצרית של העיר (Palestine-info , 6 במרץ 2011).

ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הדגיש בעת נאום שנשא בעזה, כי כל עוד מתקיים ה"כיבוש" אזי יחסי הפלסטיניים עם ישראל יתאפיינו ב"התנגדות" (קרי, אלימות וטרור). הוא טען, כי ישראל היא "נטע זר במזרח התיכון", וכי היא "בת חלוף". לדבריו שטחה של מדינת  ישראל "מהים לנהר" הינו שטח ערבי ואסלאמי אשר אין לישראל כל זכות עליו (Palestine-info , 3 במרץ 2011).

בריטניה העלתה את דרג הנציגות הפלסטינית

על רקע ביקורו של אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בבריטניה הודיע ויליאם האג, שר החוץ הבריטי, כי בריטניה החליטה להעלות את דרג הנציגות הפלסטינית במדינה לדרג משלחת וכי ההחלטה אמורה להיכנס לתוקפה באופן מיידי  (גארדיאן, 7 במרץ 2011).

יצוין, כי במסגרת המאמצים הדיפלומטיים הפלסטיניים להשגת הכרה בין -לאומית במדינה פלסטינית בגבולות 1967. כבר העלו במהלך החודשים האחרונים מספר מדינות באירופה וברחבי העולם את דרג הנציגות הפלסטינית לדרג שגרירות, או הודיעו על כוונתן לעשות כן.

אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ הבריטי לשעבר, מילבנד, בעת ביקורו בבריטניה
אבו מאזן בפגישה עם שר החוץ הבריטי לשעבר, מילבנד, בעת ביקורו בבריטניה

(ופא, 8 במרץ 2011)

התפתחויות בגבול הצפון

סגן שר החוץ האיראני סייר לאורך הגבול עם ישראל

 חוסיין פרחי, סגן סר החוץ האיראני, שביקר בלבנוןערך במהלך ביקורו, סיור לאורך הגבול בין ישראל ולבנון. פרחי סייר בדרום לבנון באזור חוות שבעא,  הר דוב ושער פטמה. בעת שהותו בדרום לבנון הביע גאווה על נוכחותו במקום שהפך ל"סמל למאבקו של עם גיבור וחזק" וטען, כי הדבר מעיד על תמיכת העם הלבנוני בחזבאללה (ערוץ 10, 7 במרץ 2011).

סגן שר החוץ האיראני מבקר  בגבול הצפון (באדיבות ערוץ 10, 7 במרץ 2011)
סגן שר החוץ האיראני מבקר  בגבול הצפון (באדיבות ערוץ 10, 7 במרץ 2011)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 קרן ההשקעות הפלסטינית היא חברת השקעות עצמאית פלסטינית, שמטרתה לחזק את הכלכלה המקומית באמצעות השקעות. במקור הייתה החברה שייכת לרשות הפלסטינית וכיום היא חברה בעירבון מוגבל המנוהלת בידי מועצת מנהלים עצמאית ודירקטוריון (אתר הקרן 8 ברץ 2011).  נכסי הקרן  ברצועת עזה מוערכים בעשרות עד מאות מיליוני דולרים.

לראש העמוד