מבט לאיראן

3 בנובמבר 2022 – 17 בנובמבר 2022 מאת: ד"ר רז צימט
השריפה לאחר תקיפת השיירה בגבול סוריה-עיראק (אירנ

השריפה לאחר תקיפת השיירה בגבול סוריה-עיראק (אירנ"א, 10 בנובמבר)

פגישת מזכ

פגישת מזכ"ל האגודה לקירוב בין האסכולות באסלאם לאנשי דת סורים (איסנ"א, 8 בנובמבר)

פגישת שגריר איראן בדמשק עם סגן שר החוץ הסורי (איסנ

פגישת שגריר איראן בדמשק עם סגן שר החוץ הסורי (איסנ"א, 13 בנובמבר)

פגישת שגריר איראן בסוריה עם ראשי שבטים ונציגי ציבור סורים (איסנ

פגישת שגריר איראן בסוריה עם ראשי שבטים ונציגי ציבור סורים (איסנ"א, 14 בנובמבר)

פגישת נספח התרבות האיראני בבגדאד עם שר ההשכלה הגבוהה העיראקי (אירנ

פגישת נספח התרבות האיראני בבגדאד עם שר ההשכלה הגבוהה העיראקי (אירנ"א, 6 בנובמבר)

פגישת שגריר איראן בסוריה עם נציגי התנועות הפלסטיניות בדמשק (אירנ

פגישת שגריר איראן בסוריה עם נציגי התנועות הפלסטיניות בדמשק (אירנ"א, 2 בנובמבר)

עיקרים
  • שיירה של מכליות דלק הותקפה בליל ה-8 בנובמבר באמצעות כטב”מ בסמוך למעבר הגבול בין סוריה לעיראק. העיתון האמריקאי וול סטריט ג’ורנל דיווח, כי בתקיפה הושמדו אמצעי לחימה, שהיו בדרכם מאיראן ללבנון.
  • העיתון הסורי אלוטן דיווח מפי מקורות בטהראן על החלטת ממשלת איראן להגדיל את יצוא הנפט שלה לסוריה ל-3 מיליון חביות בחודש. העיתון ציין, כי הגעתן של מכליות נפט איראניות לסוריה, שהתחדשה ביוני 2022, נמשכת באופן רצוף.
  • מזכ”ל האגודה לקירוב בין האסכולות באסלאם ביקר בסוריה ונפגש עם שר ההקדשים הסורי ועם אנשי דת סורים ודן עימם בשיתוף פעולה דתי בין שתי המדינות.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה הגיע במחצית נובמבר לביקור בעיראק ונפגש עם בכירי הממשל בבגדאד ועם מנהיגי הפלגים השיעים הפרו-איראנים.
  • הרמטכ”ל האיראני שוחח בטלפון עם שר ההגנה החדש של עיראק והביע נכונות להרחיב את הסיוע הצבאי והביטחוני האיראני לעיראק.
  • משמרות המהפכה שבו ותקפו ב-14 בנובמבר יעדים של האופוזיציה הכורדית בחבל הכורדי בצפון עיראק. משרד החוץ העיראקי גינה את התקיפה.
  • שגריר איראן בדמשק נפגש בראשית נובמבר עם נציגי ארגונים פלסטינים בסוריה. בנוסף על כך, נפגשו מזכ”ל הועידה הבינלאומית לתמיכה באנתפאדה הפלסטינית וכמה חברי פרלמנט איראנים עם ראשי החזיתות לשחרור פלסטין בדמשק.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • אתר חדשות סורי דיווח, כי משמרות המהפכה ביצעו שורה של מעצרים על רקע דליפת ידיעות ותמונות של עמדות צבאיות בדיר א-זור ופרסומן ברשתות חברתיות. על פי דיווח זה, נעצרו בידי משמרות המהפכה 12 לוחמים ויותר מעשרה אזרחים. כמו כן, נקטו משמרות המהפכה בשורה של צעדי מנע, בהם התקנת מצלמות ומניעת השימוש בטלפונים סלולאריים בשעות העבודה, כדי למנוע הישנות המקרים (North Press Agency, 12 בנובמבר 2022).
  • כלי תקשורת סורים ועיראקים דיווחו בליל ה-8 בנובמבר על תקיפת שיירת מכליות דלק בגבול סוריה-עיראק. על פי דיווחים אלה, השיירה הותקפה באמצעות כטב”מ בסמוך למעבר הגבול אלבוכמאל. על פי אחד הדיווחים, שיירת המכליות אובטחה על ידי כוח של חזבאללה, שליווה אותה לאחר שחצתה את מעבר הגבול הסורי-עיראקי (Naher media, 8 בנובמבר). הערוץ הלבנוני אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה דיווח (9 בנובמבר), כי ישראל היא שעומדת מאחורי התקיפה. העיתון האמריקאי וול סטריט ג’ורנל דיווח (9 בנובמבר), אף הוא, כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה, שבה הושמדו אמצעי לחימה, שהיו בדרכם מאיראן ללבנון. לפי דיווח זה, התקיפה התרחשה לאחר שהשיירה חצתה את הגבול מעיראק לסוריה וכי נהרגו בה לפחות עשרה בני אדם, בהם כמה איראנים. גורמים רשמיים בעיראק אמרו לעיתון האמריקאי, כי השיירה הובילה דלק מאיראן ללבנון, אך מקורות אחרים מסרו, כי כמה מכלי הרכב בשיירה הובילו תחמושת וטילים.  דובר סנטקו”ם, ג’ו בוצ’ינו (Joe Buccino), הכחיש כי התקיפה בוצעה על ידי ארה”ב (וושינגטון פוסט, 9 בנובמבר.( סוכנות הידיעות האיראנית הממשלתית אירנ”א דיווחה (10 בנובמבר), כי רק שתי מכליות מתוך 22 המכליות, שהיו בשיירה, נפגעו וכי לא היו נפגעים בתקיפה. על פי דיווח זה, המכליות הותקפו בדרכן מאיראן ללבנון דרך עיראק ומזרח סוריה.
  • יו”ר לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה, כיואן כאשפי (Kivan Kashefi), הביע תקווה, כי היקף היצוא האיראני לסוריה יעלה מ-247 מיליון דולרים בשנה שעברה ל-300 מיליון דולרים. בוובינר, שדן בדרכים להרחיב את המסחר בין איראן לסוריה, אמר כאשפי, כי תהליך שיקומה של סוריה לאחר המלחמה מספק לחברות איראניות הזדמנויות להשקיע בתחומי הבנייה, השירותים הטכניים וההנדסאים והתעשיות, לרבות בניית תחנות כוח, שיקום מפעלים והקמת כבישים וגשרים. הוא הדגיש את הצורך ליישם את הסכם הסחר החופשי, שנחתם בעבר בין שתי המדינות, וכן לסייע בפתרון שתי הבעיות העיקריות המעכבות את הרחבת המסחר בין המדינות: בעיית התחבורה היבשתית בין איראן לסוריה והקשיים הבנקאיים (איסנ”א, 9 בנובמבר).
  • העיתון הסורי אלוטן דיווח (10 בנובמבר) מפי מקורות בטהראן, כי איראן החליטה להגדיל את יצוא הנפט שלה לסוריה ל-3 מיליון חביות בחודש. על פי דיווח זה, ממשלת איראן החליטה לאחרונה על הגדלת היקף יצוא הנפט לסוריה מ-2 ל-3 מיליון חביות נפט בחודש כדי לחזק את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות ולסייע לסוריה להתגבר על משבר האנרגיה. עוד נמסר, כי סוגייה זו עלתה לדיון הן במהלך פגישתו של שר התחבורה האיראני, רסתם קאסמי (Rostam Qasemi), עם הנשיא אסד בדמשק באוקטובר 2022, והן במהלך ביקור שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד, בטהראן בראשית נובמבר 2022. העיתון ציין, כי הגעתן של מכליות נפט איראניות לסוריה נמשכת באופן רצוף. תנועת המכליות התחדשה ביוני 2022 בעקבות הסכמות, שהושגו במהלך ביקורו של הנשיא אסד בטהראן במאי 2022, בנוגע לפתרון הקשיים הנוגעים לקו האשראי האיראני-סורי.
  • שגריר איראן בדמשק, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש ב-13 בנובמבר עם סגן שר החוץ הסורי, אימן סוסאן (Ayman Sousan), ודן עימו בהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות ובשיתוף הפעולה בין שתי המדינות (איסנ”א, 13 בנובמבר).
  •  מזכ”ל האגודה לקירוב בין האסכולות באסלאם, חג’ת אלאסלאם חמיד שהריארי (Hojjat-ul-Islam Hamid Shahriari), הגיע ב-7 בנובמבר לביקור בסוריה, במהלכו נפגש עם שר ההקדשים הסורי, מחמד עבד אלסתאר אלסיד (Mohamed Abd al-Sattar al-Sayed) ועם אנשי דת סורים. במהלך פגישתו עם שר ההקדשים, דנו השניים בשיתוף פעולה דתי בין איראן וסוריה ובדרכים לחזק את הקשרים בין אנשי דת בשתי המדינות (איסנ”א, 8 בנובמבר). האגודה העולמית לקירוב בין האסכולות באסלאם, הפועלת בלשכת מנהיג איראן, עורכת כנסים בין-אסלאמיים ומקיימת פעילויות, שנועדו לקדם דיאלוג בין שיעים לסונים.
  • שגריר איראן בסוריה, מהדי סבחאני, נפגש ב-14 בנובמבר עם ראשי שבטים ונציגי ציבור סורים. בפגישה גינו אישי הציבור הסורים את הפיגוע, שהתרחש ב-27 באוקטובר במסגד שאה צ’ראע’ (Shah Cheragh) בעיר שיראז (איסנ”א, 14 בנובמבר).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע ב-15 בנובמבר לביקור בעיראק. במהלך הביקור נפגש קאא’ני עם בכירים עיראקים, לרבות נשיא עיראק, עבד אללטיף ג’מאל רשיד (Abdul Latif Jamal Rashid), וראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני (Muhammad Shaya al-Soudani), וכן נועד עם מנהיגי “מסגרת התיאום” (מחנה הפלגים השיעים הפרו-איראנים) ודן עימם בהתפתחויות הפוליטיות בעיראק (מהר, 15 בנובמבר).
  • ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, מחמד באקרי (Mohammad Baqeri), שוחח ב-7 בנובמבר בטלפון עם שר ההגנה החדש של עיראק, ת’אבת מחמד אלעבאסי (Thabet Muhammad al-Abbasi), ודן עימו בשיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. באקרי אמר, כי הכוחות המזויינים האיראנים מוכנים לחלוק עם הכוחות המזוינים של עיראק את יכולותיהם הרבות בתחומים שונים, לרבות המאבק בטרור והתעשייה הביטחונית, כדי לתרום לביטחונה. הוא ציין, כי ההסכם לשיתוף פעולה ביטחוני, שנחתם בין איראן ועיראק בשנת 2015, לא יושם במלואו וכי יש צורך בהתייעצויות בדרגים שונים בין השלטונות והמפקדים בשתי המדינות לשם קידום שיתוף הפעולה. שר ההגנה העיראקי הביע הערכה על תפקידה של איראן במאבק בטרור בארצו ובהבסת דאעש וכן בתמיכתה בהרכבת הממשלה העיראקית וציין, כי הכוחות המזוינים של עיראק מוכנים לכל שיתוף פעולה צבאי עם הרפובליקה האסלאמית (אירנ”א, 7 בנובמבר).
  • משמרות המהפכה שבו ותקפו ב-14 בנובמבר יעדים של האופוזיציה הכורדית בסמוך לערים ארביל וסלימאניה שבצפון עיראק. בהודעת משמרות המהפכה נאמר, כי התקיפה, שבוצעה באמצעות טילים וכטב”מים, כוונה לבסיסים של “קבוצות טרור” הפועלות באזור הכורדי בעיראק (פארס, 14 בנובמבר). משרד החוץ העיראקי גינה את התקיפה כהפרה של ריבונות עיראק (תסנים, 14 בנובמבר).
  • נספח התרבות האיראני בבגדאד, ע’לאם-רזא אבאד’רי (Gholam Reza Abazari), נפגש ב-6 בנובמבר עם שר ההשכלה הגבוהה והמחקר המדעי של עיראק, נעים אלעבודי (Naeem al-Aboudi), ודן עימו בשיתוף הפעולה המדעי והתרבותי בין שתי המדינות, ובכלל זה שיתוף הפעולה הבין-אוניברסיטאי, ובמיוחד בתחומי הרפואה, ההנדסה והמחקר המדעי (אירנ”א, 6 בנובמבר).
  • מזכ”ל לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולעיראק, ג’האנבח’ש סנג’אני שיראזי (Jahanbakhsh Sanjani Shiraz), מסר, כי בשבעת החודשים הראשונים של השנה האיראנית הנוכחית (מרץ-אוקטובר 2022) נרשמה ירידה משמעותית בהיקף המסחר בין איראן לעיראק. הוא העריך, עם זאת, כי היקף היצוא האיראני לעיראק, שעמד בשנה שעברה על 8.860 מיליארד דולרים, יגיע עד סוף השנה הנוכחית ל-9 עד 10 מיליארד דולרים (פארס, 11 בנובמבר).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • שגריר איראן בדמשק, מהדי סבחאני, נפגש ב-2 בנובמבר עם נציגי ארגונים וקבוצות פלסטינים בדמשק, שבאו לגנות את הפיגוע, שהתרחש ב-27 באוקטובר במסגד שאה צ’ראע’ (Shah Cheragh) בעיר שיראז. בפגישה השתתפו נציגי הג’האד האסלאמי בפלסטין, חמאס, חזית פתח אנתפאדה, חזית המאבק הפלסטיני העממי והחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין (אירנ”א, 2 בנובמבר).כ
  • מזכ”ל הועידה הבינלאומית לתמיכה באנתפאדה הפלסטינית, מג’תבא אבטחי (Mojtaba Abtahi), נפגש ב-13 בנובמבר בדמשק עם ראשי החזיתות לשחרור פלסטין והצהיר, כי ישראל תחוסל בתוך ארבע עד שש שנים. בפגישה השתתפו גם כמה חברי מג’לס איראנים. אבטחי הדגיש את תמיכתה הנמשכת של איראן ב”התנגדות” הפלסטינית ואת קריאתו של מכונן המהפכה, איתאללה רוחאללה ח’ומיני, לחיסול “המשטר הישראלי”. הוא ציין, כי איראן ו”ציר ההתנגדות” חזקים כיום יותר מאי פעם וכי הם חותרים לעולם נקי מ”המשטר הישראלי” ולשיבת הפלסטינים לארצם (אירנ”א, 13 בנובמבר).