מבט לאיראן

מאי 2012 – ארדיבהשת 1391 מאת: ד''ר רז צימט
ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

שער ספרו החדש של חסן רוחאני

שער ספרו החדש של חסן רוחאני

תגובות איראניות חריפות ליוזמת האיחוד בין ערב הסעודית ובחרין

תגובות איראניות חריפות ליוזמת האיחוד בין ערב הסעודית ובחרין

פרשת סלמאן רושדי גרסת 2012: שאהין נג'פי והשיר שהרגיז את אנשי הדת השיעים

פרשת סלמאן רושדי גרסת 2012: שאהין נג'פי והשיר שהרגיז את אנשי הדת השיעים

דף פייסבוק הקורא לחסל את שאהין נג'פי

דף פייסבוק הקורא לחסל את שאהין נג'פי

''בבקשה, המייל שלך הגיע!!''

''בבקשה, המייל שלך הגיע!!''

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי

ביקור הנשיא אחמדינז'אד במחוז ח'ראסאן רזוי


במוקד אירועי השבוע
  • איראן מפגינה נחישות ערב חידוש שיחות הגרעין בבגדאד.
  • מזיכרונותיו של ראש צוות המו"מ הגרעיני לשעבר: חסן רוחאני חושף פרטים חדשים על מדיניות הגרעין של איראן
  • מחריפה המתיחות במפרץ הפרסי: תגובות איראניות חריפות ליוזמת האיחוד בין ערב הסעודית ובחרין
  • פרשת סלמאן רושדי גרסת  2012: שאהין נג'פי והשיר שהרגיז את אנשי הדת השיעים
  • מגבלות חדשות על השימוש בשרתי דוא"ל זרים.
איראן מפגינה נחישות ערב חידוש שיחות הגרעין בבגדאד

ערב שיחות הגרעין בין איראן למערב הצפויות להתחדש ב-23 במאי בבגדאד מפגינים בכירים ואמצעי התקשורת באיראן נחישות ותובעים ממדינות המערב לשנות את גישתן העוינת כלפי הרפובליקה האסלאמית.

סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי וראש צוות המשא ומתן הגרעיני, הזהיר השבוע את מדינות המערב, כי הצהרות בלתי-מועילות ערב השיחות בבגדאד עלולות לסכן את הצלחתן. בפגישה עם ראש ממשלת צרפת לשעבר, מישל רוקאר, שביקר השבוע בטהראן, הצהיר ג'לילי, כי תם עידן "אסטרטגיית הלחצים" נגד איראן. דובר משרד החוץ, ראמין מהמאנפרסת, קרא, אף הוא, למדינות המערב לאמץ גישה חיובית יותר כלפי איראן ואמר, כי מדיניות הלחצים לא תוביל לתוצאות רצויות.

עמדתה הנחושה של איראן ניכרה גם במאמרי מערכת, שהתפרסמו בעיתונות השמרנית. במאמר מערכת פרי-עטו של יאדאללה ג'ואני, ראש המחלקה הפוליטית במשמרות המהפכה, שהתפרסם ביומון ג'ואן, נכתב, כי המערב הוא שצריך לנצל את שיחות בגדאד על מנת להיחלץ מהמבוי הסתום אליו נקלע.

מדינות המערב ממשיכות, לדבריו, להתעלם מהמציאות המשתנה ומהשינוי שחל במעמדה של איראן. העם האיראני בטוח כיום ביכולתו להתגבר על הקשיים והאיומים ומדינות המערב הן שניצבות מנקודת מבטה של איראן בפני מבוי סתום וצריכות לנצל את ההזדמנות כדי להיחלץ ממנו ולכפר על טעויות העבר שלהן.

היומון רסאלת תבע ממדינות המערב לשנות את גישתן כלפי איראן והביע ספק רב ביחס לכוונותיהן. היומון טען, כי הצהרות חלק ממנהיגי המערב מעידות על כך, שלא ניתן לסמוך על הבטחותיהם, וכי הציבור האיראני אינו חושש מכישלון השיחות, כיוון שהוא כבר התרגל להתנהלותו העוינת של המערב.

הדיווחים, שהתפרסמו השבוע בנוגע לפעילות גרעינית צבאית המתנהלת במתקן בפארצ'ין, הוצגו באיראן כעדות נוספת לניסיון מערבי להגביר את הלחץ על איראן ערב חידוש המשא ומתן הגרעיני. התקשורת האיראנית טענה, כי מדובר בטענות ישנות, שהופרכו בעבר על-ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ונועדו להפעיל לחץ על איראן.

מזיכרונותיו של ראש צוות המו"מ הגרעיני לשעבר: חסן רוחאני חושף פרטים חדשים על מדיניות הגרעין של איראן

ד"ר חסן רוחאני, ששימש כמזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי בתקופת כהונתם של הנשיאים רפסנג'אני וח'אתמי וכראש צוות המשא ומתן הגרעיני במחצית הראשונה של העשור הקודם פרסם לאחרונה את ספרו החדש: "הביטחון הלאומי ודיפלומטיית הגרעין". לרגל פרסום הספר העניק רוחאני ריאיון מפורט לכתב העת מהרנאמה, שבו התייחס למספר סוגיות הקשורות למדיניות החוץ ולאסטרטגיית הגרעין של איראן בעשור האחרון.

בהתייחסו לפסק ההלכה, שהוציא המנהיג העליון בנוגע לאיסור על פיתוח ושימוש בנשק גרעיני, ציין רוחאני, כי איסור זה הועלה על-ידי ח'אמנהאי לראשונה במהלך דרשת יום השישי, שנשא בראשית נובמבר 2004, ערב שיחות פאריס בין איראן למדינות אירופה. פסק הלכה זה הוצג, לדברי רוחאני, בפני האירופאים במהלך השיחות כעדות לכך, שאיראן אינה חותרת לנשק גרעיני. האירופאים הבינו את משמעותו ואף הציעו לתקפו במסגרת חקיקה באיראן, יוזמה שלא יצאה בסופו של דבר לפועל.

רוחאני טען, כי עמדת ארצות-הברית הייתה הסיבה המרכזית לכישלון המשא ומתן, שניהלה איראן עם נציגי אירופה במחצית העשור הקודם. האירופאים עצמם הודו, לדבריו, שהאמריקאים לא איפשרו להם להגיע להסכמה עם האיראנים. רוחאני ציין בריאיון, כי הוא עצמו תמך בשילוב האמריקאים בשיחות הגרעין וכי הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש הביע את הסכמתו למשא ומתן עם איראן, אך המשטר בטהראן החליט שלא לשאת ולתת עם ארצות-הברית.

רוחאני התייחס להשפעת הפעלת מתקן המרת האורניום באצפהאן בשנת 2005 על המשא ומתן הגרעיני. הוא ציין, כי איראן עדכנה את האירופאים מראש בכוונתה להפעיל את המתקן והופתעה מהתגובה המערבית החריפה להפעלתו. האירופאים לא הביעו, לדבריו, התנגדות עקרונית להפעלת המתקן, אך לא יכלו להגיע להסכמה עם האיראנים בשל התנגדות ארצות-הברית להסדר עם ממשל ח'אתמי, שהיה בשלהי כהונתו.

בהתייחסו למעורבות הממשלה בקביעת אסטרטגיית הגרעין אמר רוחאני, כי הממשלה אינה מעצבת את מדיניות הגרעין הכוללת אך יש לה תפקיד חשוב בניהולה. חילופי ממשלה עשויים, לדבריו, להביא לשינוי גם באסטרטגיה ולא רק בטקטיקה. הוא הדגיש, עם זאת, כי קיים קונצנזוס באיראן ביחס לתוכנית הגרעין וכי עמדת איראן בסוגיה זו לא תשתנה גם אם ייבחר נשיא אחר.

במקביל לריאיון זה פרסם בסוף השבוע שעבר היומון תהראן אמרוז קטע מספרו החדש של רוחאני העוסק בפגישתו הראשונה עם הנשיא אחמדינז'אד זמן קצר לאחר בחירתו כנשיא בשנת 2005. במהלך הפגישה הנחה הנשיא את רוחאני לדבר עם מזכ"ל סבא"א ולהציע לו, שאיראן תממן את כל תקציב הסוכנות על מנת לשחררה מהשפעה מערבית. רוחאני השיב לנשיא, כי הדבר אינו אפשרי ואמר לו, כי אם הוא מעוניין להוציא הנחיות ללא התייעצות עימו, עדיף שימנה מזכיר חדש ל"מועצה העליונה לביטחון לאומי".

מחריפה המתיחות במפרץ הפרסי: תגובות איראניות חריפות ליוזמת האיחוד בין ערב הסעודית ובחרין

היוזמה להקמת איחוד פוליטי חדש בין מדינות המפרץ הפרסי ובראש וראשונה בין ערב הסעודית לבחרין הביאה השבוע לתגובות חריפות באיראן. מנהיגי מועצת שיתוף הפעולה המפרצי התכנסו ביום שני (14 מאי) בריאד על מנת לדון בלוח זמנים להקמת הגוש הפוליטי החדש.

בתגובה ליוזמה זו פרסמו חברי המג'לס הצהרה מיוחדת המגנה בתוקף את התוכנית. בהצהרה נאמר, כי על שליטי ערב הסעודית ובחרין לדעת, כי תוכניתם תחזק את אחדות העם בבחרין נגד כוחות הכיבוש בארצם ותוביל להתפשטות ההתקוממות העממית מבחרין לערב הסעודית.  יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, הצהיר במהלך דיון במג'לס, כי ערב הסעודית תתקשה לבלוע את בחרין וכי התנהלות שתי המדינות תשפיע עליהן לרעה.

אמצעי התקשורת באיראן מתחו ביקורת חריפה על תוכנית האיחוד בין ערב הסעודית לבחרין ודיווחו בהרחבה על ההתנגדות לתוכנית בקרב אזרחי בחרין. האתר תאבנאכ טען, כי התוכנית מאיימת על ביטחונה הלאומי של איראן, והזהיר, כי זו לא תוכל להמשיך בשתיקתה לנוכח ניסיונות ערב הסעודית לשנות את הסטטוס-קוו באזור.

היומון ג'מהורי-י אסלאמי תקף, אף הוא, בחריפות את תוכנית האיחוד וטען כי מדובר במזימה מסוכנת, שנועדה להציל את שליטי בחרין מהמהפכה העממית בארצם. במאמר מערכת, שהתפרסם תחת הכותרת "ניסיונות התמנון לבלוע את בחרין", נטען, כי ניסיונות האיחוד בין ערב הסעודית לבחרין יגבירו את נחישות אזרחי בחרין להפיל את שלטון משפחת אל-ח'ליפה ויובילו להתפשטות ההתקוממות העממית לערב הסעודית.

פרשת סלמאן רושדי גרסת  2012: שאהין נג'פי והשיר שהרגיז את אנשי הדת השיעים

חייו של שאהין נג'פי, יוצר, זמר וראפר איראני המתגורר בשנים האחרונות בגרמניה, נתונים בסכנה בעקבות קריאות באיראן להוציאו להורג בשל שיר שנוי במחלוקת שהוציא לאחרונה.

שירו נקי (Naghi), שהופץ ב-YouTube, מהווה לטענת חוגים דתיים באיראן פגיעה בכבוד האימאם העשירי, עלי אל-האדי המכונה אלנקי, הנחשב על-פי האמונה השיעית לסבו של האימאם השנים-עשר, האימאם הנעלם. גם התמונה המופיעה בסרטון השיר ב-YouTubeעוררה את זעמם של אנשי הדת. בתמונה מופיע מסגד המזכיר בצורתו את קבר האימאם השמיני רזא בעיר משהד, כשהוא מעוצב בצורת חזה נשי ועליו מתנוסס "דגל הגאווה".

את ההשראה לשירו החדש קיבל נג'פי, ככל הנראה, מדף סאטירי, שנפתח במאי 2011 בפייסבוק תחת הכותרת: "המערכה לאזכור האימאם אל-נקי לשיעים". דף זה, שזכה כבר ליותר מ-17,000 "לייקים", מכיל תכנים סאטיריים וביקורתיים ביחס לאמונות השיעיות, ובעיקר ביחס לאימאמים השיעים.

שני אנשי דת בכירים, איתאללה צאפי גלפאיגאני ואיתאללה נאצר מכארם-שיראזי, פסקו בימים האחרונים, כי מי שפוגע בכבוד האימאם העשירי הוא בבחינת כופר. בעקבות פרסום שירו החדש של נג'פי החלה גם מערכה ציבורית באינטרנט הקוראת להוצאתו להורג. האתר שיעה אונליין קרא להוציא את הזמר להורג באשמת כפירה ואף הציע פרס כספי על סך 100,000 דולר למי שיעשה זאת. המערכה סביב שירו החדש של נג'פי התרחבה גם לרשת הפייסבוק. במהלך השבוע נפתחו כמה דפי פייסבוק הקוראים לחסלו ואילו עמוד הפייסבוק של נג'פי הוצף במסרים בעדו ונגדו.

נג'פי, יליד 1980, היגר בשנת 2005 לגרמניה, לאחר שלא הצליח לפעול באופן חופשי באיראן בשל מגבלות, שהטילו השלטונות על פעילותו המוסיקלית. הוא כותב ומבצע שירים העוסקים במגוון נושאים פוליטיים וחברתיים.

מגבלות חדשות על השימוש בשרתי דוא"ל זרים

שר התקשורת, רזא תקיפור, פרסם בשבוע האחרון שורת הנחיות המטילות מגבלות חדשות על השימוש בשרתי דוא"ל זרים, ובהם: Yahoo, Hotmail, Gmailו-MSN. במכתב, ששלח השר לנגיד הבנק המרכזי, מחמוד בהמני, נאסר על הבנקים המסחריים לשלוח או לקבל הודעות דוא"ל אל/מאת כתובות המקושרות לשרתי דוא"ל זרים. הנחיה דומה נשלחה גם לחברות ביטוח, למפעילי טלפונים סלולאריים, לאוניברסיטאות ולחברות ממשלתיות. משמעות ההנחיה היא, כי אזרחים איראנים לא יוכלו לקבל שירותי דוא"ל, כגון: פירוט חשבונותיהם, ממוסדות ממשלתיים אלא אם כן יפתחו כתובת דוא"ל חדשה באמצעות שרת דוא"ל פנימי. במקביל הנחה שר התקשורת את כל משרדי הממשלה והארגונים הממשלתיים לעשות שימוש בלעדי באתרים המסתיימים בסיומת .irבעקבות האיסור על שימוש בשירותי ספקי הדוא"ל הזרים פרסם הארגון לטכנולוגיית מידע את רשימת ספקי הדוא"ל הפנימיים, שניתן להשתמש בשירותיהם.

הנחיות השר המערימות קשיים רבים בפני אזרחי המדינה המבקשים ליצור קשר עם מוסדות וארגונים ממשלתיים עוררו ביקורת חריפה. יו"ר ועדת התקשורת של המג'לס, עלי מטהרי, אמר השבוע, כי הנחית השר לאסור על שימוש בשרתי דוא"ל זרים אינה חוקית וכי הגורמים היחידים המוסמכים לפרסם הנחיות כאלה הם "מועצת הסייבר העליונה" והמג'לס.

היומון הרפורמיסטי שרק טען, כי במקום להוציא הנחיות האוסרות על שימוש בשרתי דוא"ל זרים, צריכה הממשלה לנקוט במהלך הדרגתי הכולל, בין היתר, הקמת  תשתית טכנית מתאימה, גיוס המגזר הפרטי להרחבת תשתית הדוא"ל הפנימית, הקמת חברת תמיכה וביצוע שלב ניסוי.

הנחיות שר התקשורת החדשות נועדו לעודד את אזרחי איראן לפתוח חשבונות דוא"ל פנימיים במסגרת המאמץ הלאומי לקדם הקמת רשת אינטרנט לאומית פנימית ושירותי דוא"ל נפרדים. בחודש פברואר האחרון חסמו שלטונות איראן את הגישה לשירותי חברות Google  ו-Yahoo, ובכללם לשירותי הדוא"ל שלהם. בכירים איראנים שבו והצהירו בחודשים האחרונים, כי שירותים אלה משמשים את אויבי איראן לאיסוף מידע על המתרחש במדינה.