חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19 – 26 בינואר 2009)

ופא, 24 בינואר, 2010

ופא, 24 בינואר, 2010

אתר אלמח'תצר, 20 בינואר

אתר אלמח'תצר, 20 בינואר

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

נשיא מצרים חסני מבארכ

נשיא מצרים חסני מבארכ

אימונים של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין

אימונים של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס בביקור באיראן

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס בביקור באיראן

קריקטורה מציגה את החפירות בסלואן כמכוונות להריסת מתחם אלאקצא

קריקטורה מציגה את החפירות בסלואן כמכוונות להריסת מתחם אלאקצא


ופא, 24 בינואר, 2010
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נפגש עם השליח האמריקני למזה"ת ג'ורג' מיטשל
בעת ביקורם של השניים בירדן (ופא, 24 בינואר, 2010)

עיקרי הדו"ח

 נמשך "טפטוף" ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר הנגב המערבי.

 הרשות הפלסטינית ממשיכה לסרב לשוב לשולחן המשא והמתן, מנמיכה ציפיות וממקדת מאמציה בשכנוע האירופאים להפעיל לחצים על ישראל. בתום פגישת אבו מאזן עם ג'ורג' מיטשל חזר נמר חמאד, יועצו המדיני של אבו מאזן על עמדת הפלסטינים לפיה הם לא ישובו לשולחן המשא והמתן כל עוד נמשכת הבנייה בהתנחלויות. אבו מאזן יצא ב-25 בינואר לסבב ביקורים ברוסיה, בבריטניה ובגרמניה על מנת להשיג תמיכה בעמדתו.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 נמשך "טפטוף" ירי הרקטות ופצצות המרגמה. במהלך השבוע אותרו שתי נפילות של רקטות באזורים פתוחים במערב הנגב (20 בינואר, 24 בינואר). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על ירי  הרקטה ב-20 בינואר, שנפלה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול, קיבלה אחריות התארגנות המכנה עצמה קבוצת ייחוד האל והג'האד ירושלים (אתר אלמח'תצר, 20 בינואר).

אתר אלמח'תצר, 20 בינואר
נוסח נטילת האחריות  שפורסמה מטעם ההתארגנות1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 2

ירי רקטות ופצצות מרגמה

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו התקריות בעיקר יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים.

 בין התקריות יצוינו:

  • 25 בינואר –  אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 25 בינואר). 

  • 24 בינואר – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם) ולעבר אוטובוס סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. בו ביום הושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית סחור (מזרחית לבית לחם) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק  (דובר צה"ל, 24 בינואר).

  • 22 בינואר – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לסילואד (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 22 בינואר).

  • 19 בינואר – שני בקבוקי תבערה יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לקטנה (דרומית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 19 בינואר

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין הרצועה לישראל היו פתוחים במהלך השבוע ודרכם עברו 511 משאיות.

התארגנות שיירת סיוע חדשה ביוון

ב-21 בינואר התקיימה באתונה פעילות הסברתית בנושא "המצור" ברצועה. משלחת יוונית, שביקרה לאחרונה ברצועת עזה קיימה מסיבת עיתונאים, בה סקרה את המצב ברצועה. המשלחת קראה למדינות העולם לפעול להסרת ה"מצור".

פעילי המשלחת היוונית נערכים עתה לארגון משט חדש של ספינות סיוע לרצועה. פיגיליס פיסאיס, אחד הפעילים, מסר בראיון לאלג'זירה כי ההיערכות לשיגור הספינות עברה כברת דרך גדולה וכי ברשות קבוצת הפעילים ספינת מטען בנוסף לחמש ספינות קטנות. לדבריו, מספר המשתתפים במשט יהיה רב יותר ממספר המשתתפים במשט לפני שנה ומחצה. לדבריו הספינות יישאו בנוסף לסיוע רפואי ומוצרי מזון גם חומרי בנייה (אלג'זירה, 22 בינואר, 2010).

נשיא מצריים מבארכ תוקף את חמאס

המתיחות בין חמאס למצרים, שהתעוררה בעקבות בניית המחסום ואירועים נוספים, עדיין נמשכת. ביטוי לכך ניתן בנאום שנשא חסני מבארכ, נשיא מצריים, לרגל יום המשטרה באקדמיה לביטחון. במהלך הנאום מתח מבארכ ביקורת (מרומזת) על חמאס והגן בתוקף על זכותה של מצריים להקים את המחסום לאורך גבולה עם רצועת עזה. להלן כמה מדבריו:

  •  "למרות מאמציה המתמשכים של מצרים להחיות את תהליך השלום וההסכמה הפלסטינית, אנו נתונים להתקפות מצד כוחות ערביים ואזוריים [במשתמע: סוריה ואיראן], אשר מעולם לא סיפקו לפלסטין ולעמה מה שסיפקה לה מצריים, ורק מסתפקים ב'סחר' בסבלם של הפלסטינים. מצריים לא תיכנע ללחצים ולסחיטות ולא תאפשר אנרכיה לאורך גבולה או טרור והסתה על אדמתה. יש לנו מידע מהימן ביותר על אלו, שמנהלים את המתקפות הללו ומארגנים עצרות, התוקפות את מצרים במדינה אחות".

  •  "המתקנים והביצורים ההנדסיים שבגבולנו המזרחי נבנו מתוקף הריבונות המצרית. לא נסכים להתערבות מצד אף אחד או שמישהו יאבק או יתווכח איתנו על כך. זוהי זכותה ואף חובתה ואחריותה של מצרים כמדינה וזכותן של המדינות לשלוט על גבולותיהן ולהבטיח את ביטחונן הן בפני האויב הן בפני ה'חבר'".

  • "אנו משלימים את בניית המתקנים והביצורים ההנדסיים לאורך גבולנו, אשר לא פוגעים באף אחד, כי אם מגנים על ביטחוננו הלאומי מהפרות אותן אנו מכירים ופעולות טרור כפי שאירעו בטאבה, שרם אלשיח', דהב וקהיר" (הטלוויזיה המצרית, 24 בינואר, 2010)

נשיא מצרים חסני מבארכ
נשיא מצרים חסני מבארכ : זכותה וחובתה של מצרים להגן על ביטחונה הלאומי
(אלערביה, 24 בינואר, 2010)

ח'אלד משעל מבטיח להמשיך ב"התנגדות" עד להשמדתה של ישראל

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס נשא נאום בעצרת חמאס בדמשק לציון שנה למבצע "עופרת יצוקה". משעל הבטיח ש"הישות הציונית תושמד" ושה"ההתנגדות" [קרי, טרור] תימשך:

  •  "חמאס לעולם לא תוותר על אופציית ההתנגדות, אין זה משנה כמה זמן יארך". לדבריו, רק שחרור האדמה, השבת ירושלים והשגת "זכות השיבה" יהוו מענה לדרישות חמאס. חמאס תמשיך ל"התנגד לכיבוש" ותסרב להכיר בלגיטימיות של ה"ישות הציונית"

  • משעל הכריז שה"ישות הציונית תושמד כמו שהושמד השבט ח'יבר" (שבט ח'יבר היה שבט יהודי בחצי האי הערבי, שנוצח על ידי מחמד ב-628).

  • משעל שיבח את הסיוע הזר שהגיע לרצועה בשיירות ומשטים וציין לטובה במיוחד את גו'רג' גאלווי3 (אלג'זירה, 22 בינואר, 2010).

אימונים של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין
אימונים של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין
 (פלסטין אליום, 21 ינואר, 2010)

חבר הלשכה המדינית של חמאס מאשר קבלת סיוע כספי מאיראן

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בעת שביקר באיראן, כי איראן תומכת בתנועה במישור הכספי, המוסרי והמדיני4. הוא גם טען כי תמיכה זאת בלתי מותנית. כמו כן אמר אלחיה "אנחנו מקדמים בברכה וגאים בכל סוגי הקשרים האסטרטגיים, האסלאמיים והערביים, שתומכים בעם הפלסטיני ובהתקוממות שלו" (עצר איראן, 20 בינואר, 2010)

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס בביקור באיראן
ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס בביקור באיראן
(פארס, 17 בינואר, 2010)

המאבק המדיני

פגישת אבו מאזן עם ג'ורג' מיטשל וביקוריו הצפויים באירופה

 נמר חמאד, יועצו המדיני של יו"ר הרשות הפלסטינית, מסר כי אבו מאזן דן עם השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל בכמה הצעות, שיועברו לראש ממשלת ישראל וכי כעת הפלסטינים מצפים לראות במה ידון מיטשל עם ראש ממשלת ישראל. עמדת הפלסטינים ברורה והיא לא לשוב לשולחן המו"מ כל עוד נמשכת הבנייה בהתנחלויות. כן הם דוחים את דבריו של ראש ממשלת ישראל בנוגע להכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית.

נמר חמאד הוסיף כי אבו מאזן החל (ב-25 בינואר) סבב ביקורים ברוסיה, בריטניה וגרמניה. מטרת הביקורים הינה להניע את תהליך השלום, לקדם את תפקיד המדינות האלה ברביעייה ולגרום להן לתמוך בעמדת הפלסטינים לפיה יש לעצור את הבנייה בהתנחלויות. חמאד הוסיף כי הפלסטינים מעוניינים שהמדיניות האלה ימלאו תפקיד מרכזי יותר לא רק ביחס לארצות הברית אלא גם ביחס לישראל (אלג'מהוריה, 25 בינואר, 2010). 

הרשות הפלסטינית מאשימה את ישראל בגרימת נזק למסגד אלאקצא

הרשות הפלסטינית מנצלת את החפירות הארכיאולוגיות מטעם רשות העתיקות הישראלית בסלואן כדי להכפיש את ישראל. "הוועדה האסלאמית-נוצרית להצלת ירושלים והמקומות הקדושים", הפועלת מטעם הרשות הפלסטינית, הכריזה כי החפירות גרמו להיווצרות סדקים בגדרות המקיפות את המסגד אלאקצא (Palestine-info , 19 בינואר, 2010)5.

קריקטורה מציגה את החפירות בסלואן כמכוונות להריסת מתחם אלאקצא
קריקטורה מציגה את החפירות בסלואן כמכוונות  להריסת מתחם אלאקצא
("אלאיאם", 20 ינואר, 2010)



1 מעת לעת מתפרסמות הודעות נטילת אחריות בשם התארגנויות ג'האדיות-סלפיות, חלקן קיקיוניות וחלקן קיימות על הנייר בלבד.

2 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

3 חבר פרלמנט בריטי פרו-חמאסי, שהוביל שיירת "עורק חיים" לעזה, נפגש עם אסמעיל הניה והוכרז על ידי מצרים כאישיות בלתי רצויה.

4   איראן מעבירה לחמאס סיוע כספי הנאמד בכמה מאות מיליוני דולרים. ראו לקט מידע של המרכז למודיעין וטרור " הסיוע האיראני לחמאס" מה-12 בינואר 2009

5 להכפשות של הרשות הפלסטינית נגד ישראל בסוגיית מסגד אלאקצא יביטויים  גם בעולם הערבי. כך למשל, הופיע בעיתון הסורי אלת'ורה מאמר פרי עטו של אחמד חמאדה תחת הכותרת "רעידת אדמה מלאכותית גם כן!". במאמר נכתב כי "שלטונות הכיבוש" החלו לאחרונה להזריק לתוך יסודות [מסגד אלאקצא] חומרים כימיים מסוימים, שיש אומרים כי מטרתם ליצור רעידות אדמה מלאכותיות"  שיובילו לקריסות באזור אלאקצא". על פי המאמר "הקריסות שהתרחשו ברחובות המובילים לאלאקצא מהווים הוכחה לכך" (אלת'ורה,סוריה, 24 בינואר, 2010).

 

לראש העמוד