תקרית בין כוחות צבא מצרים לפעילי דאעש באזור תעלת סואץ

ענני עשן מתמרים מזירת חילופי-האש (חשבון הטוויטר radwa_rody88, 19 בנובמבר 2022)

ענני עשן מתמרים מזירת חילופי-האש (חשבון הטוויטר radwa_rody88, 19 בנובמבר 2022)

הודעות קבלת האחריות.מימין: הודעת מחוז סיני של דאעש

הודעות קבלת האחריות.מימין: הודעת מחוז סיני של דאעש

עיקרים
  • במשך הלילה של ה-  18 – 19 בנובמבר 2022, התנהלו חילופי-אש כבדים בין כוחות צבא מצרים לבין פעילי מחוז סיני של דאעש אשר השתלטו על מספר מבנים ממשלתיים (כולל בית ספר), בחלק המזרחי של העיר אלקנטרה הממוקמת בצמוד לתעלת סואץ. לפחות חמישה חיילים, ביניהם קצין או שניים, נהרגו וכמה נוספים נפצעו. לא ידוע כמה פעילי דעאש היו מעורבים אך ככל הנראה רבים מהם נפגעו.
  • דאעש קיבל אחריות על האירוע. צבא מצרים הטיל איפול על הפרשה ומקור רוב המידע אודות האירועים הוא בפרסומים שהעלו גורמים מקומיים לרשתות החברתיות, אשר צוטטו בכלי התקשורת בעולם הערבי.
  • זו הפעם השנייה השנה שבה מתרחשת פעילות של דאעש במרחב תעלת סואץ, אחת מנתיבי התעבורה הימית החשובים בעולם. האירוע הקודם התרחש ב-7 במאי 2022, כאשר קבוצה של פעילי הארגון תקפה עמדה צבאית שאבטחה מתקן לשאיבת מים 26 ק”מ מזרחית לתעלת סואץ. בתקיפה נהרגו קצין ו-16 חיילים[1]. התקרית באזור זה יכולה להעיד על התרחבות פעילות דאעש בחצי האי סיני הכוללת נוכחות פעילים באזור תעלת סואץ לאחר שהם הורחקו בשנה האחרונה מאזור רפיח, אלשיח’ זוויד ובא’ר אלעבד על-ידי כוחות ביטחון מצריים.
  • העימותים חשפו פעם נוספת כי למרות הפגיעה הקשה שספגה תשתית דאעש בחצי האי סיני, עדיין נתקלים כוחות הביטחון המצריים בקשיים בהתמודדות מול פעילי הארגון. העובדה שכדי להתמודד מול קומץ פעילי דאעש נאלץ צבא מצרים להביא כוחות גדולים כתגבורת ואף הפעיל את חיל האוויר, מעידה כי למרות הכל הצליח הארגון לשמר את היכולות מבצעיות שלו. מאידך, יתכן והדבר מעיד על חולשה מבצעית של צבא מצרים במרחב.
  • יצוין כי אזור סואץ הוא אזור אסטרטגי המהווה עורק תעבורה בינלאומי בעל חשיבות לסחר העולמי בכלל ולכלכלת מצרים בפרט. הרחבת פעילות דאעש לאזור עלולה לגרום נזק לכלכלת מצרים ולפגוע בסחר הבינלאומי
פרטי האירוע
  • החל מהשעות הלילה של 18 בנובמבר 2022 ועד לפנות בוקר של 19 בנובמבר 2022 התנהלו חילופי אש בין כוחות צבא מצרים לבין חוליה בסדר גודל לא ידוע של פעילי דאעש שהשתלטה על מספר מבנים ממשלתיים ובכללם מכללה ללימודי רוקחות ובית ספר, בחלק המזרחי של העיר אלקנטרה (קנטרה אלשרק), הממוקמת במחוז אסמאעליה סמוך לתעלת סואץ וכארבעים ק”מ מדרום לפורט סעיד.
  • כוחות גדולים של צבא מצרים הוזעקו למקום ונפרשו בשטח, ובמיוחד סביב בית-הספר שבו התבצרו פעילי דאעש. גם לוחמי איחוד שבטי סיני הגיעו כדי לסייע לכוחות המצריים. מטוסי קרב של חיל האוויר שיגרו טילים לעבר בית הספר וחלק מהמבנה קרס.
  • קצין בדרגת סא”ל (לפי גירסה אחרת, שני קצינים) ושישה חיילים נהרגו (על-פי גירסה אחרת, חמישה חיילים) וכמה נוספים נפצעו. נראה שפעילי דאעש שהתבצרו בבית-הספר נהרגו (אלערבי אלג’דיד ואלבואבה, 19 בנובמבר 2022; חשבון הטוויטר מא’ססת סינאא’ לחקוק אלאנסאן, 19 בנובמבר 2022). אחד הקצינים שנהרגו הוא מקדם (סא”ל) מחמד עבד אלאלה צאלח (חשבון הטוויטר hassanbasha66, 20 בנובמבר 2022). נמסר כי רוב פעילי דאעש נפגעו.
 אלקנטרה שרק (אלקנטרה מזרח), שבצפון מערב חצי האי סיני (Google Maps)    אלקנטרה שרק (אלקנטרה מזרח), שבצפון מערב חצי האי סיני (Google Maps)
אלקנטרה שרק (אלקנטרה מזרח), שבצפון מערב חצי האי סיני (Google Maps)
בית הספר שבו התבצרו פעילי דאעש (חשבון הטוויטר מא'ססת סינאא' לחקוק אלאנסאן, 19 בנובמבר 2022).   פגיעת טיל ששוגר למבנה ממטוס של חיל האוויר המצרי (חשבון הטוויטר radwa_rody88, 19 בנובמבר 2022)
מימין: בית הספר שבו התבצרו פעילי דאעש (חשבון הטוויטר מא’ססת סינאא’ לחקוק אלאנסאן, 19 בנובמבר 2022). משמאל: פגיעת טיל ששוגר למבנה ממטוס של חיל האוויר המצרי (חשבון הטוויטר radwa_rody88, 19 בנובמבר 2022)
כוח של צבא מצרים שפעל באזור (חשבון הטוויטר ManalMo82907893, 19 בנובמבר 2022).   ענני עשן מתמרים מזירת חילופי-האש (חשבון הטוויטר radwa_rody88, 19 בנובמבר 2022)
מימין: כוח של צבא מצרים שפעל באזור (חשבון הטוויטר ManalMo82907893, 19 בנובמבר 2022). משמאל: ענני עשן מתמרים מזירת חילופי-האש (חשבון הטוויטר radwa_rody88, 19 בנובמבר 2022)
מקדם (סא"ל) מחמד עבד אלאלה צאלח מצבא מצרים, שנהרג בחילופי-האש (חשבון הטוויטר תחיא מצר, 19 בנובמבר 2022)
מקדם (סא”ל) מחמד עבד אלאלה צאלח מצבא מצרים, שנהרג בחילופי-האש
(חשבון הטוויטר תחיא מצר, 19 בנובמבר 2022)
  • דאעש קיבל אחריות על האירוע בשתי הודעות (האחת פורסמה מטעם מחוז סיני של דאעש והשנייה מטעם סוכנות אעמאק של הארגון),. בהודעות צוין כי קבוצה קטנה של פעילי הארגון ניהלו חילופי-אש עם כוחות גדולים של צבא מצרים וירו לעברם אש מקלעים מגג אחד המבנים הממשלתיים. הארגון לא דיווח על נפגעים בקרב פעיליו (ערוץ הטלגרם, 20 בנובמבר 2022).
הודעות קבלת האחריות.מימין: הודעת מחוז סיני של דאעש    ההודעה מטעם סוכנות אעמאק (טלגרם, 20 בנובמבר 2022)
הודעות קבלת האחריות. מימין: הודעת מחוז סיני של דאעש. משמאל: ההודעה מטעם סוכנות אעמאק (טלגרם, 20 בנובמבר 2022)
  • יצוין, כי צבא מצרים הטיל איפול על הפרשה . כמו כן דווח גם כי קווי הטלפון והאינטרט באזור נותקו . מכאן שמקור רוב הדיווחים בנושא הוא במידע שהועלה על-ידי גורמים מקומיים לרשתות החברתיות, אשר צוטט גם בערוצי התקשורת בעולם הערבי (אלבואבה, 19 בנובמבר 2022).

[1] ראה פרסום מרכז המידע מ-12 במאי 2022: "פיגוע דאעש במתקן אסטרטגי בסיני: משמעויות והשלכות אפשרויות"