טרור ואינטרנט: לאחרונה הוגש כתב אישום נגד בדואי ישראלי, תושב תל שבע, החשוד כי קיים קשרים עם ארגון אלקאעדה באמצעות האינטרנט.

הוראות להכנת מטעני חבלה

הוראות להכנת מטעני חבלה

עמוד הבית של אתר אלאח'לאץ

עמוד הבית של אתר אלאח'לאץ


הוראות להכנת מטעני חבלה   עמוד הבית של אתר אלאח'לאץ
הוראות להכנת מטעני חבלה באחד מאתרי האינטרנט של אלקאעדה  

מוד הבית של אתר אלאח’לאץ, אחד מאתרי הפורומים המרכזיים של אלקאעדה. למטה: תמונתו של אימן אלט’ואהרי, סגנו של בן לאדן, והפניה לסרטון של אל סחאב, זרוע ההסברה של אלקאעדה. על פי כתב האישום העתיק הנאשם מאתר זה הוראות ומידע באשר לאופן הכנת מטעני חבלה.

כללי

1. ב-21 באוגוסט הוגש בבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד, ח’אלד בן ח’ליל אבו רקייק, אזרח ישראלי, בדואי, תושב תל שבע. הנאשם למד במכללה הטכנולוגית בבאר שבע ורכש ידע במחשבים בין השאר בעיצוב גראפי ממוחשב. כתב האישום שהוגש נגדו שופך אור על קשר ממושך שנרקם בינו לבין ארגון אלקאעדה ופעילי הג’האד העולמי באמצעות האינטרנט. כמו כן נוצר באמצעות האינטרנט קשר בין הנאשם לבין פעיל טרור, שהזדהה כפעיל בפתח גדודי חללי אלאקצא.

2. במסגרת הקשרים הללו תכנן הנאשם לגייס חוליה שתבצע פיגוע התאבדות בתחנה המרכזית בבאר שבע. כמו כן הוא תכנן לייצר מטען חבלה ולהטמינו מזרחית לתל שבע, בדרך בה נוהגים לנסוע ג’יפים של צה"ל. כוונות אלו לא מומשו בסופו של דבר. סנגורו של הנאשם, עו"ד סמיר אבו עאבד, אמר כי מרשו כופר בהאשמות נגדו (הארץ, 24 באוגוסט).

3. ארגון אלקאעדה וגורמי טרור אסלמיים עושים שימוש מאסיבי באינטרנט הן לצורכי אינדוקטרינציה והן לשם פעילות מבצעית, לרבות גיוס והפעלה של פעילי טרור ברחבי העולם . המקרה שלפנינו מהווה דוגמא נוספת של גיוס ערבים אזרחי ישראל לשורות אלקאעדה והג’האד העולמי על בסיס הזדהותם עם האידיאולוגיה של אלקאעדה והאסלאם הקיצוני המופצת באתרי האינטרנט המזוהים עמם. יוזכר, כי לאחרונה נחשפו שני מקרים נוספים של צעירים ערבים תושבי ישראל ומזרח ירושלים, שעמדו בקשר עם אלקאעדה באמצעות האינטרנט, ותכננו לבצע פעולות טרור בישראל 1.

יצירת הקשר עם אלקאעדה ופעילי הג’האד העולמי באמצעות האינטרנט

4. כתב האישום, שהוגש בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שופך אור על הקשר שקיים ח’אלד בן ח’ליל אבו רקייק עם אלקאעדה והג’האד העולמי באמצעות אתרי אינטרנט שלהם. על פי כתב האישום:

א. תחילתו של קשר זה בשנת 2002 והוא נמשך עד למועד הגשת כתב האישום. בתקופה זו נכנס הנאשם לאתרי אינטרנט המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי ועם האסלאם הקיצוני: אלאח’לאץ, אלחסבה, אלבראק, אלמעארכ, אלפרדוס 2, בלסם אלאימאן (שמאז שונה שמו) ואתרים נוספים 3.

ב. על מנת למנוע חשיפתו השתמש הנאשם במהלך כניסתו לאתרים הללו בכינויים שונים. הוא השתתף בפורומים ובשיחות ברשת האינטרנט במהלכם הכיר פעילים של הארגון בעזה ובמקומות נוספים ושוחח עמם על פיגועי טרור, שקרו במקומות שונים בעולם. כמו כן עמד בקשר עם אדם שהזדהה בפניו כפעיל פתח גדודי חללי אלאקצא. הנאשם העתיק מהאתרים הללו סרטים של פיגועי טרור שתועדו ושירים המעודדים פיגועי התאבדות ושמר אותם על המחשב האישי שלו.

ג. במהלך פעילותו באתרים אלחסבה ואלבראק 4 ביצע הנאשם עיצובים גראפיים באמצעות המחשב למסמכים שקיבל. הוא העתיק מהאינטרנט מסמכים וצילומים הקוראים לרצוח אמריקאים ו"כופרים" אחרים ותמונות של פעילי טרור מארגון אלקאעדה ומארגוני טרור פלסטינים כגון חמאס גדודי עז אלדין אלקסאם. העיצובים שביצע הנאשם נשלחו על ידו בחזרה לאתרי האינטרנט הללו.

המעבר מהזדהות האידיאולוגית לפעילות טרור

5. ב- 8 במאי 2008 פרסמה הועדה לביטחון פנים ולענייני ממשל של הסנט האמריקאי דו"ח העוסק בשימוש הרב שעושים באינטרנט ארגון אלקאעדה וגורמי הג’האד העולמי. הדו"ח בוחן את התופעה של צמיחת טרוריסטים "מתוצרת בית" ("Homegrown Terrorists") המופעלים ע"י אלקאעדה במדינות שונות ברחבי העולם וארה"ב בכלל זה. הדו"ח מפרט את התהליך במהלכו עוברים המגויסים תהליך של התערערות ואובדן הזהות העצמית ואימוץ האידיאולוגיה הג’האדיסטית. אידיאולוגיה זאת מוצאת ביטוייה, במקרים מסוימים, במעבר משלב של הזדהות עם האידיאולוגיה האסלאמית- רדיקלית של אלקאעדה לשלב של ביצוע פיגועי טרור הלכה למעשה (שלב זה מכונה בדו"ח הסנט " שלב הג’האדיזציה ", במסגרתו גולש שנחשף לאינדוקטרינציה האסלאמית- רדיקלית, עלול להפוך ל"לוחם ג’האד" ולהיות מעורב בפיגועי טרור) 5.

6. גם במקרה שלפנינו, כעולה מכתב האישום, עבר הנאשם מהשלב של הזדהות אידיאולוגית עם האסלאם הרדיקלי אל שלב, שבמהלכו תכנן לבצע פיגועי טרור בישראל:

א. במהלך פעילותו באתרי האינטרנט של אלקאעדה והג’האד העולמי העתיק הנאשם מאתר אלאח’לאץ 6 (אחד מאתרי הפורומים המרכזיים של אלקאעדה), הוראות ומידע, באשר לאופן הכנת מטעני חבלה . המידע וההוראות שהעתיק עסקו בסוגי חומרי נפץ, חגורות נפץ, סוגי רקטות ועוד, כולל סרטונים המלמדים כיצד להכין חומרי נפץ מסוגים שונים. מאוחר יותר מסר הנאשם את ההוראות שהעתיק לקרוב משפחתו אסאמה אבו רקייק, לבקשתו, כאשר הביע התעניינות באופן ייצור מטעני חבלה. הוא גם התיר לו להשתמש בכינוי שאימץ לעצמו באתר אלאח’לאץ, להיכנס לאתר ולשוחח עם גולשים אחרים בפורום.

ב. במועד כלשהו, סמוך לשנת 2004, במסגרת פעילותו באתרי אלקאעדה והג’האד העולמי כפי שתוארה לעיל, החליט הנאשם להקים חולית טרור , שהוא יעמוד בראשה. זאת על מנת לשגר את חבריה לבצע פיגוע התאבדות במדינת ישראל ולגרום למותם של יהודים- ישראלים . במסגרת גיוס החברים לחוליה, הוא פנה לחברו לספסל הלימודים במכללה הטכנולוגית בבאר שבע ושאל אותו אם יסכים להתפוצץ עם חגורת נפץ בתחנה המרכזית בבאר שבע 7. חברו סירב.

ג. במועד כלשהו, סמוך לשנת 2006, תכנן הנאשם לייצר מטען חבלה, ולהטמינו מזרחית לתל שבע, במסלול שבו נוהגים לנסוע ג’יפים של צה"ל על מנת לפגוע בחיילי צה"ל. במסגרת התכנון הוא פנה לאסאמה אבו רקייק, קרוב משפחתו בתל שבע, וביקש ממנו שייתן לו כרבע ק"ג של חומר כימי מסוג ניטראט פוטאציום, שממנו ניתן לייצור חומר נפץ 8. זאת על מנת לייצר את מטען החבלה על פי ההוראות שהעתיק מהאינטרנט (מאתר אלאח’לאץ). אסאמה אבו רקייק מסר לו את החומר אולם בסופו של דבר, בשל אילוצי זמן ואילוצים אחרים, הנאשם לא הוציא לפועל את הפיגוע המתוכנן.


1 ראו שני לקטי מידע:
א’. "טרור ואינטרנט: לאחרונה הוגשו כתבי אישום נגד שני תושבי רהט, חברי התנועה האסלאמית, בחשד כי פעלו מטעם גורמי ג’יהאד עולמי ואלקאעדה. הקשרים בין השניים לבין גורמי הג’האד העולמי נוצרו והתנהלו באמצעות האינטרנט על בסיס הזדהותם הרעיונית עם האסלאם הקיצוני" (10 ביולי 2008).
ב’. "כוחות הביטחון עצרו בחודש האחרון שישה צעירים ערבים אזרחי ישראל ותושבי מזרח ירושלים, חלקם סטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים. העצורים תכננו להקים תשתית של ארגון אלקאעדה ולבצע פיגועים בישראל. אחד העצורים בחן אפשרות להפיל מסוק של נשיא ארה"ב בעת ביקורו לירושלים" (20 ביולי 2008).

2 אחד מאתרי הפורומים המרכזיים של אלקאעדה.

3 האתרים אלחסבה, אלבראק ואלאח’לאץ הוזכרו גם בכתבי האישום שהוגשו ביולי 2008 נגד שני תושבי רהט, חברי התנועה האסלאמית, שרקמו גם הם קשרים עם גורמי הג’האד העולמי באמצעות אתרי האינטרנט (ראו הערת שוליים 1א’).

4 שני אתרים שבאמצעותם יצרו שני תושבי רהט קשרים עם אלקאעדה (שם).

5 ראו לקט: "טרור ואינטרנט: "דו"ח של הסנאט האמריקאי מנתח את השימוש הנרחב שעושה ארגון אלקאעדה באינטרנט במסגרת המלחמה על התודעה שהוא מנהל. הדו"ח מזהיר מפני הסכנות הטמונות בהחשפות אזרחים אמריקאים לאתרי האינטרנט של אלקאעדה ושל ארגונים אסלאמיים רדיקאליים" (1 ביולי 2008).

6 אח’לאץ- מסירות, נאמנות, לרבות בהקשר הדתי.

7 התחנה המרכזית בבאר שבע שימשה בעבר יעד לפיגוע התאבדות קטלני. ב- 31 באוגוסט 2004 פוצצו עצמם שני מחבלים מתאבדים בשני אוטובוסים בבאר שבע. 16 אנשים נהרגו וכ- 100 נפצעו. המחבלים המתאבדים שוגרו ע"י תשתית החמא"ס בחברון.

8 קרי, ניטראט אשלגן, תערובת כימית המשמשת לדישון. ארגוני הטרור הפלסטינים משתמשים בה לייצור מנועים הודפים לרקטות.

 

לראש העמוד