חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (1- 8 ביולי 2008)

זאב טרכטמן, 8 ביולי

זאב טרכטמן, 8 ביולי

Palestine-info

Palestine-info

זירת הפיגוע בירושלים

זירת הפיגוע בירושלים

אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אלאסד

אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אלאסד


ובשדרות…

  ברצועת עזה…

זאב טרכטמן, 8 ביולי

  Palestine-info

תושבות שדרות יוצאות לנופש מחוץ לעיר שדרות
(זאב טרכטמן, 8 ביולי)

 

ילדים ברצועת עזה בזמן ה”הרגעה”

(Palestine-info)

עיקרי הדו"ח

  הסכם ה"הרגעה", שנכנס לתוקפו ב- 19 ביוני, ממשיך להתקיים בצד ירי ספוראדי של רקטות ופצצות מרגמה. בשניים מהאירועים נטלו אחריות על הירי פת"ח וה’גהאד האסלאמי בפלסטין, בתירוץ שישראל ממשיכה בפעילות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון. ישראל הגיבה עד כה בסגירה זמנית של המעברים. חמא"ס ממשיך לגלות עניין בישום הסכם ה"הרגעה" אולם עד כה לא נקט בצעדים תקיפים נגד מפריה בשל עניינו שלא להתעמת עם הארגונים הסוררים ולא להצטייר כעושה דברה של ישראל.

  השבוע אישרה ממשלת ישראל ברוב קולות את קיום עסקת החליפין עם חזבאללה, כשנתיים לאחר מלחמת לבנון השנייה. בבסיס העסקה עומד החזרתם של שני החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב (שההערכה היא כי הם אינם בחיים) תמורת שחרור המחבל הרוצח סמיר אלקנטאר (מחבל בארגון טרור פרו-עראקי, שנדון לארבע מאסרי עולם), שחרור ארבעה פעילי חזבאללה שנעצרו ע"י צה"ל במלחמת לבנון השנייה, ושחרור מספר אסירים פלסטיניים על פי שיקול דעתה של ישראל. חזבאללה נערך לקמפיין הסברתי שיציג את העסקה כניצחון, כשדגש מיוחד מושם על האדרת הרוצח סמיר אלקנטאר והפיכתו לגיבור ולמודל לחיקוי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

 השבוע אירעו 4 הפרות נוספות של ה"הרגעה" מצד ארגוני הטרור הפלסטיניים. בשלשה אירועים (3, 7 ו- 8 ביולי) נורו רקטות ופצצות מרגמה ובאירוע נוסף (6 ביולי) נורתה אש לעבר חקלאים שעבדו בשדות קיבוץ נחל עוז. אף ארגון טרור לא נטל אחריות לאירועים הללו, אולם להערכתנו, חלק ממקרי הירי בוצעו ע"י התארגנויות פת"ח . בתגובה לאירועי הירי סגרה ישראל את המעברים. להלן פירוט האירועים ותגובות ישראל:

הפרות פלסטיניות מאז תחילת ה”הרגעה”

תאריך

סוג ההפרה

הארגון המבצע

תגובת ישראל

הערות

24 ביוני

אותרו נפילות של שלוש רקטות בעיר שדרות

הג’האד האסלאמי בפלסטין

בהוראת שר הביטחון נסגרו המעברים ( 25 ביוני) לאחר שפעלו כיומיים.

הירי בוצע לטענת הארגון בתגובה להרג פעיל בכיר בשכם. יהודה ושומרון אינן כלולות בהסדר ה"הרגעה"

ליל 24-23

ביוני

ירי פצצת מרגמה

אף ארגון לא נטל אחריות

 

___

26 ביוני

אותרה נפילה של רקטה באזור פתוח סמוך לגבים

פת"ח/גדודי חללי אלאקצא

מעברים סגורים

לטענת דובר הארגון נועד הירי להעביר מסר אזהרה לישראל ודרישה לחמא"ס ולמצרים להרחיב את ה"הרגעה"

27 ביוני

ירי שתי פצצות מרגמה לעבר מעבר קרני

אף ארגון לא נטל אחריות

מעברים סגורים

­­­___

28 ביוני

ירי פצצת מרגמה לעבר מעבר קרני

אף ארגון לא נטל אחריות

מעברים סגורים

להערכתנו חלק ממקרי הירי הבלתי מזוהים בוצעו ע"י התארגנויות פת"ח

30 ביוני

אותרה נפילת רקטה סמוך לקיבוץ מפלסים

אף ארגון לא נטל אחריות

שר הביטחון הורה על סגירת המעברים (שנפתחו ב-29 ביוני)

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­על פי דיווח באתר פראס היורה הינו פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין שנעצר ע"י המשטרה (פראס, 2 ביולי )

3 ביולי

נפילת רקטה אותרה בשטח פתוח צפונית לשדרות

ארגון לא מוכר בשם "כוחות בדר"

בעקבות הירי נסגרו המעברים ב- 4 ביולי

 

6 ביולי

אש נפתחה לעבר חקלאים שעבדו בשדות קיבוץ נחל עוז

אף ארגון לא נטל אחריות

___

 

 

 

7 ביולי

פצצת מרגמה נחתה סמוך למעבר קרני

אף ארגון לא נטל אחריות

על פי החלטת שר הביטחון נסגרו המעברים (8 ביולי). המעברים שבו ונפתחו באופן חלקי (9 ביולי)

 

8 ביולי

פצצת מרגמה נחתה בשטח פתוח במועצה אזורית אשכול

אף ארגון לא נטל אחריות

(נכון ל- 16:00)

 

 

פיגוע הרג בירושלים ותגובות פלסטיניות

  ב -2 ביולי בשעות הצהרים, ביצע מחבל ממזרח ירושלים פיגוע הרג באזור הומה אדם במרכז ירושלים באמצעות טרקטור גדול (קאטרפילר). הפיגוע החל כאשר המחבל פתח בנסיעה מהירה מאתר בנייה לרחוב שרי ישראל והחל לנסוע במהירות לאורך הרחוב כשהוא פוגע בכל מה שנקרה בדרכו. משם פנה לרחוב יפו תוך שהוא ממשיך ופוגע במכוניות והולכי רגל. לאחר זמן מה הצליחו שוטר, מאבטח וחייל בחופשה להפסיק את מסע הרצח וההרג ולהרוג את המחבל. כתוצאה מהפיגוע נהרגו שלושה אזרחים וכ-40 נפצעו, רובם באורח קל 1.

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים (2 ביולי, The Israel Project)

  ב- 4 ביולי הנחה שר הביטחון אהוד ברק את צה"ל על תחילת תהליך הוצאת צווי הריסה של בית המחבל, שביצע את פיגוע ההרג (כמו גם הריסת בית המחבל שביצע את הפיגוע בישיבת מרכז הרב). זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה נתן את חוות דעתו כי אין מניעה עקרונית להרוס את בתי המחבלים (הודעת משרד הביטחון, 4 ביולי).

  תנועת חמא"ס בירכה על הפיגוע והביע שביעות רצון על שהוא בוצע בגדה המערבית (שם הסדר ה"הרגעה" אינו תופס). עיקרי התגובות:

•  חבר הלשכה המדינית של חמא"ס , מחמד נזאל , שיבח את הפיגוע והגדיר אותו כ"מעשה גבורה". נזאל הוסיף כי הפיגוע הוכיח כי קיימות אפשרויות נוספות לבצע פיגועים מלבד ירי הרקטות (טלוויזיה סורית, 3 ביולי).

•  בהודעה באתר חמא"ס נמסר כי התנועה "ברכה על הפעולה ההרואית שביצע המתאבד הגיבור… וקראה לפלגי ההתנגדות להגביר את מהלומותיהם לעבר חיילי הכיבוש ועדרי מתנחליו" ( Palestine-info , 3 ביולי).

•  עורך העיתון "פלסטין" (של חמא"ס), מצטפא אלצואף , אמר שהפיגוע הינו תגובה לפעילות ישראל בגדה המערבית וירושלים. הוא הוסיף כי הוא מרוצה מכך שההרגעה הינה רק ברצועת עזה, כיוון ש"ההתנגדות (הטרור) תעבור מהרצועה… לגדה המערבית" (פלסטין, 3 ביולי).

  דוברים המזוהים עם הרשות הפלסטינית נמנעו מלגנות את הפיגוע:

•  יועצו של אבו מאזן, נמר חמאד , אמר כי על הצד הישראלי לשאת באחריות לפיגוע, מכיוון שהוא "מתעקש להיות אחראי לביטחונה של ירושלים" (ערוץ אלעאלם, 3 ביולי).

•  יועצו של סלאם פיאד לענייני ירושלים, חאתם עבד אלקאדר , אמר כי "הרשות הפלסטינית לא תשב בחיבוק ידיים נוכח האסון ההומאניטארי (כוונת ישראל להרוס את בתי המחבלים)" והוסיף כי הרשות תפנה לבג"ץ נגד ההחלטה להרוס את הבתים (סוכנות ופא, 5 ביולי).

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   מאז תחילת ה"הרגעה" נמנעים כוחות צה"ל מביצוע פעילות סיכול ומנע ברצועת עזה, ומקיימים פעילות הגנתית סביב גדר הביטחון.

יהודה ושומרון

פעילות כוחות הביטחון נגד מוסדות חמא"ס ביהודה ושומרון

   כוחות הביטחון הישראלים המשיכו לפעול השבוע נגד התשתית האזרחית (ה"דעווה") של חמא"ס. ב- 7 ביולי פשטו כוחות צה"ל על מוסדות השייכים לאגודות הצדקה האסלאמיות בשכם, זאת לאחר פעילות דומה בחודשים האחרונים בחברון, ראמאללה וקלקיליה (הארץ, 8 ביולי). בכלי התקשורת הפלסטיניים דווח כי צה"ל סגר את אגודות הצדקה בשכם ל- 3 שנים. חמא"ס גינתה בחריפות את פעילות צה"ל בשכם. 

קרנות הפועלות במסגרת "קואליציית הצדקה" הוצאו מחוץ לחוק 

   שר הביטחון אהוד ברק חתם לאחרונה על צו המכריז על 36 קרנות, הפועלות ברחבי העולם במסגרת "קואליציית הצדקה", כעל התאחדות בלתי מותרת בישראל. זאת משום שהקרנות הללו מהוות חלק ממערך גיוס הכספים והתמיכה בחמא"ס . זהו הצו המשמעותי והמקיף ביותר שהוצא בישראל נגד המערך העולמי, אשר מגייס כספים עבור חמא"ס.

   "קואליציות הצדקה" מורכבת מעשרות קרנות אסלאמיות, הפועלות ברחבי העולם, חלקן קרנות ייעודיות של חמא"ס שהוצאו מחוץ לחוק בישראל (כגון: "קרן הרווחה והפיתוח לפלסטין"- אינטרפאל, הבריטית; "הוועד לעזרה ולסולידאריות עם פלסטין", CBSP , בצרפת; סניפים של "קרן אלאקצא" במדינות אירופה ועוד). הכספים המגויסים במסגרת ה"קואליציה" מועברים למוסדות ב"שטחים" המזוהים עם חמא"ס. הכספים הללו מנוצלים ע"י חמא"ס, בין השאר, למימון המעטפת התומכת בטרור ע"י הענקת סיוע כספי וחומרי למשפחות חללים, פצועים ואסירים במסגרת מערכת הטרור נגד ישראל 2 .

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב (נכון ל-8 ביולי 1600)

כללי

   לאחר כשלושה שבועות מאז החל יישום הסדר ה"הרגעה", ממשיכה חמא"ס להפגין תמיכה בהסדר ומקפידה שלא לבצע פעילות נגד ישראל. במקביל, מנסה חמא"ס לכפות את תנאי ההסדר על שאר הארגונים הפלסטינים אף כי היא נמנעת מעימות חזיתי עמם. בשטח, היקף הירי לעבר ישראל ירד באופן משמעותי אולם נמשכות באופן רצוף הפרות בודדות של ה"הרגעה" ע"י ארגונים המתנגדים להסדר, ובמרכזם התארגנויות פת"ח/גדודי חללי אלאקצא והג’האד האסלאמי בפלסטין ( סה"כ 10 הפרות עד כה ).

   תקופה ה"הרגעה" מנוצלת ע"י חמא"ס להמשך ההתעצמות ובניין הכוח . במסגרת זאת נמשכות הברחות אמצעי לחימה לרצועת עזה ובכלל זה מוקשים, מטענים ואמצעים לייצור רקטות. בהקשר זה הדגיש בכיר חמא"ס, ח’ליל אלחיה כי חמא"ס לא תפעל להפסקת הברחות אמצעי הנשק או ייצור הרקטות (עכאט’, 3 ביולי). המצרים, ממשיכים בפעילות נגד ההברחות אולם השפעתה של פעילות זאת מוגבלת . כמו כן, מנוצלת תקופת ה"הרגעה" להגברה משמעותית של היקף ההכשרות והאימונים ברחבי רצועת עזה .

המצב במעברים

   במהלך השבוע האחרון נמשכה לסירוגין התנועה במעברים שבין ישראל לרצועת עזה. בהתאם להנחיית הדרג המדיני, נסגרו המעברים לאחר הפרות של הסכם ה"הרגעה" ע"י ירי לעבר ישראל ואחר כך נפתחו מחדש. ב- 8 ביולי חידשה ישראל באופן חלקי את התנועה במעברים.

מעבר רפיח

   ב-1 ביולי נפתח מעבר רפיח באופן חלקי, למשך 3 ימים, למעבר חולים מרצועת עזה למצרים וחזרה של מעוכבים במצרים לרצועת עזה. חמא"ס פרסמה רשימה ובה עשרות בודדות של חולים ומלוויהם המאושרים לצאת מרצועת עזה, אולם כבר משעות הבוקר נהרו מאות פלסטינים לעבר מעבר רפיח, במטרה לצאת מרצועת עזה למצרים (סוכנות מען, 1 ביולי).

   כמחאה על פתיחת מעבר רפיח באופן מוגבל בלבד, ניסו ב- 2 ביולי מאות פלסטינים לפרוץ לצד המצרי של המעבר. המפגינים קראו למצרים לפתוח את המעבר ולאפשר לפלסטינים חולים לצאת ולאפשר, לכל מי שחפץ, לצאת למצרים לקבלת טיפול רפואי. במקום התפתחו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות מצריים, שפיזרו את המפגינים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. גם חמא"ס שלחה כוחות לסייע לפיזור המפגינים. כמה פלסטינים נפצעו באורח קל (סוכנות הידיעות הצרפתית, אתר משרד הפנים בממשל חמא"ס, פאל מדיה, 2 ביולי).

   בעקבות המהומות הללו תגברה מצרים את הגבול והכריזה על סגירתו של המעבר. שר החוץ המצרי, אחמד אבו אלע’יט כינה את התקרית "טיפשות וחוסר אחריות" ואמר כי מצרים לא תוכל להשלים עם חדירה כלשהי לשטחיה כל שכן בכוח. הוא גם מתח ביקורת על השימוש שעושים הפלסטינים בילדים במהומות אלו (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 3 ביולי). במאמר בעיתון אלאהראם המצרי, נכתב כי "מעשיהם של גורמים נקלים המניעים את אחינו לפרוץ את הגבול הפלסטיני-מצרי הם מעשים ילדותיים ומשחקים מסוכנים המנסים ‘למשש את הדופק’ של מצרים ולבדוק כיצד היא תנהג כלפי ניסיונות לפרוץ את הגבול" (אלאהראם, 3 ביולי).

   דוברי חמא"ס , שהובכה מהתקרית, הגיבו באומרם כי המדובר ב"פעולה ספונטאנית". בעקבות התקרית הדגיש משרד הפנים של חמא"ס, כי לא יתיר מעבר של מי שאינו כלול ברשימות, וקרא למצרים להרחיב את מתן אישורי היציאה (אתר משרד הפנים של חמא"ס, 2 ביולי). ראש ממשלת חמא"ס, אסמאעיל הניה, כינה אף הוא את ניסיון הפריצה כ"לא מתוכנן" והוסיף כי הוא נבע מהמצור על רצועת עזה (ערוץ אלאקצא, 3 ביולי). דובר ממשלת חמא"ס, ט’אהר אלנונו , אמר כי ממשלת חמא"ס אישרה צעדים מנהלתיים שמטרתם להקל מעברם של אלו המאושרים לצאת למצרים, בתאום עם המצרים, על מנת למנוע הישנות התופעה של הפרות הסדר במעבר רפיח (אתר אלג’זירה, 3 ביולי).

•  ב- 3 ביולי החליטה מצרים לפתוח את מעבר רפיח מחדש. בתחילה דווח על כ- 300 פלסטינים שהיו מעוכבים במצרים שעברו לרצועת עזה, אולם בהמשך עלו המספרים לכ- 580 איש שעברו ממצרים לרצועת עזה (כלי התקשורת הפלסטיניים, 3 ביולי).

סוגיית שחרורו של גלעד שליט

   השבוע לא התחדשו המגעים בתיווך מצרים לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. בכירי חמא"ס שבו והדגישו כי ההחלטה שלא לחדש את המו"מ נובעת מאי דבקותה של ישראל הסכם ה"הרגעה" וכי התנועה לא תנהל מו"מ בנושא שליט עד אשר תפתח ישראל את המעברים ותסיר באופן מוחלט את המצור מעל רצועת עזה. עוד הדגישו הדוברים כי חמא"ס לא תיסוג מעמדתה לשחרור 450 אסירים בתמורה לשחרורו של שליט ( Palestine-info , 6 ביולי).

   להלן מספר התבטאויות של בכירי התנועה בסוגיית גלעד שליט:

•  בכיר חמא"ס המעורב בנושא העסקה, אסאמה אלמזיני הדגיש במספר התבטאויות כי סוגיית האסירים היא הדבר החשוב ביותר כיום בעיני חמא"ס וכי התנועה משקיעה מאמצים רבים להביא לסיומה. מזיני הוסיף כי המו"מ יתחדש רק כאשר תכבד ישראל את ה"הרגעה". לדבריו ישראל התחייבה ל"הרגעה" באופן מינימאלי בלבד ולא כפי שנדרש ממנה (ערוץ אלאקצא, 3 ביולי,סוכנות הידיעות הצרפתית, ערוץ אלג’זירה, רדיו BBC , 4 ביולי).

•  עזת אלרשק , חבר הלשכה המדינית של חמא"ס, אמר כי הפער בין חמא"ס לישראל בנושא חילופי האסירים עודנו גדול וכי העמדה שנקטה חמא"ס בהשעיית המו"מ היא ביטוי לפער. לדבריו, המו"מ יושעה עד שהישראלים ידבקו בהסכם ה"הרגעה" ועד שיראו רצינות לגבי הסיכוי להגיע להסכם בעניין על עסקה מיוחלת (קדספרס,6 ביוני).

•  דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, אבו עבידה , הדגיש כי חמא"ס לא תגמיש עמדותיה בנושא רשימת האסירים שהגישה התנועה שכן גמישות שכזו תהיה בבחינת "ויתור לכיבוש" . לדבריו, אין כל התקדמות בעסקת החילופין בשל התעקשות ישראל שלא ליישם את סעיפי ה"הרגעה" וציין כי מהיום הראשון ישראל אינה דבקה ביישום ה"הרגעה" (אלקדס אלערבי, 3 ביולי).

•  סגן ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, מוסא אבו מרזוק , אמר כי התנועה השעתה את המו"מ בשל אי התחייבותה של ישראל ל"הרגעה" והחלטתה לסגור את המעברים . לדבריו, ידחה הנושא לזמן מה עד שמצרים תשכנע את ישראל לדבוק ב"הרגעה" ולפתוח את המעברים (אלחיאת, 4 ביולי).

•  דובר חמא"ס, פוזי ברהום , אמר כי מלכתחילה הדגישה התנועה שקיימת הפרדה בין נושא החייל החטוף לנושא ה"הרגעה" משום שלכל נושא "יש מחויבויות שונות". לדבריו, כל עוד ישראל לא מיישמת בפועל את סעיפי ההסכם , מחליטה החלטות על דעת עצמה, סוגרת את המעברים ומונעת הכנסת סחורות שהוסכם על הכנסתן לרצועת עזה, לא ניתן לפתוח נושא חדש (מען, 4 ביולי).

דוברי חמא"ס מזהירים את ישראל מפני תגובה צבאית על הפרות ה"הרגעה"

   דוברים מטעם חמא"ס הזהירו את ישראל מפני תגובה צבאית על הפרות ה"הרגעה", בעקבות פרסומים בעניין זה שהופיעו בתקשורת הישראלית. במסגרת זאת:

•  סאמי אבו זהרי, דובר חמא"ס , ציין כי ישראל "משחקת באש" ועליה לחשוב היטב לפני שתבצע תגובה צבאית. הוא טען כי אין התחייבות ישראלית אמיתית לסעיפי הסכם ה"הרגעה" וכי הפרות ההסכם ע"י ישראל עודן נמשכות ( Palestine-info , 6 ביולי).

•  גדודי עז אלדין אלקסאם , הזרוע הצבאית-טרוריסטית של חמא"ס, הודיעה כי קיימת הסכמה לאומית סביב ה"הרגעה" וכי הרקטות משוגרות מעזה "משוגרות באופן אישי". היא הזהירה כי אם ישראל תגיב על כך באופן צבאי הרי שהשקט בישובים הישראלים יעלם והרקטות והפעולות יחזרו, בהיקף גדול מבעבר ( Palestine-info , 6 ביולי).

הזירה הפנים-פלסטינית

אבו מאזן מבקר בדמשק

  יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הגיע לביקור בדמשק ב-6 ביולי. הוא נפגש עם הנשיא בשאר אלאסד על מנת לדון בנושאים שונים, ביניהם התהליך המדיני וה"פיוס הלאומי" עם חמא"ס (אתר שאם פרס, 6 ביולי).

אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אלאסד

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אלאסד (תשרין, 7 ביולי)

  ב-7 ביולי נפגש אבו מאזן עם מזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, רמצ’אן שלח, על מנת לדון בדיאלוג הפנים-פלסטיני. לאחר הפגישה אמר שלח כי "כל הפלגים, בהם פת"ח וחמא"ס, מוכנים להצטרף לדיאלוג רציני על מנת להתגבר על המשבר". יצוין כי אבו מאזן נמנע מלהיפגש עם יו"ר הלשכה המדינית של חמא"ס, ח’אלד משעל, יתכן על רקע החרפה מחודשת של המתחים עם חמא"ס.

הזירה הלבנונית

  עסקת חילופי השבויים עם חזבאללה, שאושרה בשבוע שעבר ע"י ממשלת ישראל, החלה להיכנס לשלב של הכנות לקראת ביצוע . בשטח, מתבצעת פעילות של הוצאת גופות של מחבלים שיועברו לידי חזבאללה במסגרת ההסכם ( Ynet , 7 ביולי). על פי דיווח בעיתון לבנוני קיבלה ישראל ב- 5 ביולי את הדו"ח אודות נסיבות היעלמותו של רון ארד (אלספיר, 7 ביולי). כמו כן דווח באלספיר כי ישראל העבירה דו"ח אודות ארבעת הדיפלומטים האיראנים, אשר על פי טענת איראן (שאין לה בסיס) נמצאים בידי ישראל.


1 לפרטים נוספים אודות הפיגוע ראו לקט מידע: " פיגוע הרג ברחוב יפו בירושלים בוצע באמצעות טרקטור ע"י תושב מזרח ירושלים בעל תעודת זהות ישראלית"

2 פרטים על "קואליציית הצדקה", פירוט הקרנות החברות בה וניתוח אופן העברת הכספים לתשתית חמא"ס ב"שטחים" ראה לקט מידע: "קואליציית הצדקה": ארגון גג של למעלה מ-50 קרנות אסלאמיות ברחבי העולם, המנתב כספים למוסדות "חמא"ס" ב"שטחים".

לראש העמוד