חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21-7 באוקטובר 2014)

התגברות העימותים בהר הבית: כוחות הביטחון הישראליים פועלים נגד מתפרעים

התגברות העימותים בהר הבית: כוחות הביטחון הישראליים פועלים נגד מתפרעים

אבו מאזן נואם בפני באי הועידה (יוטיוב, 14 באוקטובר 2014)

אבו מאזן נואם בפני באי הועידה (יוטיוב, 14 באוקטובר 2014)

מזכ

מזכ"ל האו"ם במהלך ביקורו בישראל, מבקר בפיר מנהרת טרור, שנחשפה במהלך המבצע (דובר צה"ל 14 באוקטובר 2014)

באן קי מון מבקר בבית של ספר אונר

באן קי מון מבקר בבית של ספר אונר"א בו שוהים תושבי הרצועה, שעזבו את בתיהם במהלך מבצע "צוק איתן "

משאיות עמוסות חומרי בנייה בכרם שלום (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 באוקטובר 2014)

משאיות עמוסות חומרי בנייה בכרם שלום (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 באוקטובר 2014)

  • בדרומה של ישראל נשמר השקט.בהר הבית התקיימו בחגי תשרי עימותים אלימים בין פלסטינים מתפרעים לבין כוחות הביטחון הישראליים. בכירי חמאס הסיתו את תושבי יהודה ושומרון ואת ערביי ישראל להתעמת עם כוחות הביטחון. אבו מאזן, במספר התבטאויות פומביות, האשים את ישראל ונתן גיבוי מדיני למתפרעים. בירושלים וביהודה ושומרון היו אירועים רבים של השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים. 
  • דוברי חמאס הצהירו, כי בסוף אוקטובר יתחדש המשא ומתן העקיף בקהיר. הם הדגישו את דבקותם בהקמת נמל ושדה תעופה והצהירו, כי לא יתפשרו על כך. בינתיים הסתיימה בקהיר הועידה הבינלאומית לשיקום הרצועה. הפלסטינים הצליחו לגייס התחייבויות בסך 5.4 מיליארד דולר. בקרב המדינות התורמות בלטה קטר (הבטיחה לתרום 1 מיליארד דולר) . ניסיון העבר מוכיח, כי לא כל ההבטחות הללו תמומשנה בשטח הלכה למעשה. 
לקראת חידוש המשא ומתן להסכם הפסקת האש

 

  • ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי המשא ומתן העקיף עם ישראל להרגעה והפסקת אש יתחדש בקהיר בשבוע האחרון של חודש אוקטובר. לדבריו בסבב שיחות זה יושלמו הדיונים בכל הסוגיות וביניהן הקמת נמל ושדה תעופה (אלרסאלה.נט, 15 באוקטובר 2014). לדברי מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, צוות המשא ומתן הפלסטיני יורכב ממשלחת מאוחדת ואסור לאבו מאזן למנות כל גורם אחר לניהולו. עוד הוסיף, כי סוגיות הנמל ושדה התעופה אינן נתונות למיקוח ולמשא ומתן מפני שהוסכם על הקמתם כבר בהסכם אוסלו (מען, 16 באוקטובר 2014
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס,  מסר, כי מתקיימים סידורים לקיום משא ומתן עקיף עם ישראל בכל הנוגע לנושא השבויים. לדבריו יחל המשא ומתן בקרוב. הוא הדגיש כי  מצרים הודיעה רשמית, שהוא לא יהיה קשור למשא ומתן העקיף הצפוי להתחדש בקהיר, שיעסוק בהרגעה וכי משלחות המשא ומתן יהיו נפרדות (אלרסאלה.נט, 9 באוקטובר 2014). ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס,  הדגיש אף הוא, כי המשא ומתן בנושא השבויים יתקיים בערוץ נפרד זאת, למרות שישראל כללה את הנושא במסגרת המשא ומתן העקיף (אלרסאלה.נט, 15 באוקטובר 2014).
ועידת המדינות התורמות לשיקום רצועת עזה
  • ב-12 באוקטובר 2014 הסתיימה הועידה הבינלאומית לשיקום רצועת עזה, שנערכה בקהיר בחסות נורווגיה ומצרים. בוועידה השתתפו נציגי חמישים מדינות ועשרים מוסדות בינלאומיים. במהלך הועידה הצליחו הפלסטינים לגייס התחייבויות והבטחות לסכום של 5.4 מיליארד דולרים לשיקום הרצועה. לדבריהם, כמחצית מסכום זה יוקצה לבנייה מחודשת של רצועת עזה, שאר התרומות אמורות להיות מופנות ל"סיוע כלכלי".
  • בקרב המדינות התורמות בולטת קטר, ש התחייבה לתרום מיליארד דולרים. האיחוד האירופאי הבטיח תרומה של כ-570 מיליון, סעודיה כ-500 מיליון וארה"ב התחייבה לתרום כ-400 מיליון דולרים. כל התורמים התחייבו להתחיל בתשלום כספי הסיוע בהקדם האפשרי (אלאיאם, 13 באוקטובר 2014). לדברי מחמד מצטפא, סגן ראש ממשלת ההסכמה הלאומית ושר הכלכלה, יוקצו הכספים שגויסו ליישום תוכנית הממשלה הפלסטינית. לדבריו תחולק הסמכות ליישום התוכנית בין משרדי הממשלה השונים (מען, 12 באוקטובר 2014).
  • ג'מאל אלשובאכי, נציג הרשות הפלסטינית בקהיר ובליגה הערבית, אמר כי המדינות התורמות הציבו תנאים בתמורה לעמידה בהתחייבויותיהן הכספיות לשיקום רצועת עזה. בין התנאים הללו החזרת הרשות הפלסטינית  לרצועה ולמעברים ונוכחות קבועה של האו"ם ברצועת עזה. לדבריו באם התנאים לא ימולאו לא תזכה רצועת עזה לשיקום מהיר (מען, 15 באוקטובר 2014).
  • בפתיחת הוועידה נשא אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, נאום חריף ובוטה, בו האשים את ישראל במצב ברצועת עזה בשל "תוכניותיה להשתלט על האדמות הפלסטיניות" והטיל עליה את האחריות על "מעגל הדמים" באזור בשל מה שכינה "התעלמותה ממחויבויותיה הבינלאומיות". הוא תבע לבוא חשבון עם ישראל בשל "התוקפנות, ההרס והטרגדיות" בעזה. יחד עם זאת הדגיש אבו מאזן, כי יימשכו המאמצים להמשך ההרגעה בתיאום עם מצרים והגורמים הנוגעים בדבר. אבו מאזן הדגיש בפני באי הועידה, כי דרוש סיוע רב לשיקום הרצועה. כולל שיקום מוסדות המדינה שנהרסו כולם. כמו כן הדגיש את הצורך בפתיחת המעברים, כולל בין הגדה והרצועה. בנוסף לכך, קרא אבו מאזן לקהילה הבינלאומית לתמוך במאמצים הפלסטינים להביא לכך שמועצת הביטחון של האו"ם תפרסם החלטה, שתקבע מועד לסיום הכיבוש ולמשא ומתן להסדר מדיני (ערוץ מצרי רשמי, 12 באוקטובר 2014).
ביקור מזכ"ל האו"ם במנהרות חמאס
  • מזכ"ל האו"ם באן קי מון, ביקר ב-14 באוקטובר 2014 ברצועת עזה, ברשות הפלסטינית ובישראל. בסיום ביקורו ברצועת עזה ערך מסיבת עיתונאים בה אמר, כי את מימדי ההרס, שראה קשה לתאר במילים וציין, כי לא ניתן לפתור את בעיית הרצועה ללא הסרת המצור. הוא קרא לישראל לאפשר הכנסת חומרי בנייה לשיקום הרצועה (אלחיאת אלג'דידה, 14 באוקטובר 2014).
  • במהלך שהותו בישראל ביקר באן קי מון בגבול ישראל-רצועת עזה. באן קי מון ביקר בפיר של אחת ממנהרות הטרור, שנחשפה במהלך מבצע "צוק איתן" ועמד מקרוב על האיומים בפניהם ניצבת ישראל. בתום הביקור הודה מזכ"ל האו"ם על ההזדמנות שניתנה לו על ידי ממשלת ישראל וצה"ל לראות במו עניו את האיום התת-קרקעי בפניו ניצבת ישראל (דובר צה"ל 14 באוקטובר 2014).
ועדת החקירה של האו"ם לאירועי "צוק איתן"
  • משלחת של ועדת החקירה הבינלאומית מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם, שמונתה לחקור את אירועי "צוק איתן" אמורה להגיע לרצועת עזה דרך מעבר רפיח בסוף חודש אוקטובר. לדברי אבראהים ח'רישה, נציג הרשות הפלסטינית במועצת זכויות האדם, כוללת המשלחת 15 חברים ביניהם שלושה חוקרים, מומחים ועוזרים ובכוונתה לשהות ברצועת עזה במשך 4-3 שבועות. מרצועת עזה אמורים  חברי הועדה להמשיך לירדן להמשך החקירות. יצוין, כי המשלחת הייתה אמורה להגיע בראשית החודש שעבר אולם "בעיות לוגיסטיות" מנעו את הגעתה (מען, 20 באוקטובר 2014). 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבועיים האחרונים לא אותרו נפילות רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

אירועים אלימים בהר הבית
  • לאחרונה, על רקע חגי תשרי, ואישורים, שניתנו ליהודים להתפלל בהר הבית, גברה המתיחות במתחם אלאקצא, שבהר הבית. בתקופה האחרונה אירעו עימותים אלימים בין פלסטינים מתפרעים לבין כוחות הביטחון הישראליים במתחם הר הבית. להלן כמה עימותים בולטים:
  • ב-8 באוקטובר 2014, ערב סוכות, החלו צעירים פלסטינים בפעילות אלימה, שככל הנראה תוכננה מבעוד מועד. הם הציבו חסימות ברחבת אלאקצא, שבהר הבית ושפכו חומר דליק בסמוך אליהן. כמו כן הציבו מחסומים בשער הכניסה למסגד, יידו אבנים ובלוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים מתוך המסגד וירו זיקוקים ובקבוקי תבערה (8 באוקטובר 2014,  ynet).
  •  ב-13 באוקטובר 2014 עם סיום תפילת הבוקר, יידו רעולי פנים אבנים וירו זיקוקים לעבר כוח ממשטרת ישראל, ששהה בהר הבית.
  • ב-15 באוקטובר 2014 בעקבות מידע, שהתקבל במשטרה על כוונות צעירים להתעמת במתחם הר הבית החליט מפקד מחוז ירושלים למנוע ממתפללים מתחת לגיל 50 להגיע למתחם. בעקבות החלטה זו הפגינו מאות פלסטינים בכניסה לשער האריות בירושלים כולל חברי כנסת ערביים אשר נשאו כרזות, השליכו אבנים לעבר השוטרים וירו זיקוקים (15 באוקטובר 2014 ynet).

אירועים אלימים בהר הבית
מימין: חסימות פלסטיניות בהר הבית (חטיבת דובר המשטרה, 13 באוקטובר 2014) משמאל: הכנות פלסטיניות מקדימות לקראת התפרעויות (דף הפייסבוק I am from Jerusalem, 8 באוקטובר 2014).

תגובות הרשות הפלסטינית וחמאס

תגובות הרשות הפלסטינית וחמאס
מימין: צלב קרס בהשוואה למגן דוד, שרוסס לאורך השדרה בהר הבית (סוכנות תצפית, 19 באוקטובר 2014 צילום: בשי דרשן ). משמאל: קריקטורה בדף הפייסבוק של מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני המאשימה את ישראל בהצתת המצב בירושלים והר הבית (דף הפייסבוק של הבטח"ל הפלסטיני, 18 באוקטובר 2014)

  • אבו מאזן הגיב בחריפות על האירועים במספר פורומים. הוא הציג את ההתפרעויות כ"התנכלויות" של ישראל ואת הביקורים של ישראלים בהר הבית ככניסת "מתנחלים". הוא  הזהיר את ממשלת ישראל מפני הסכנות, שבהפיכת המאבק המדיני למאבק דתי (ופא, 8 באוקטובר 2014). 

 

  •  הוועדה המרכזית של פתח, שהתכנסה בראשות אבו מאזן גינתה את "ההתנכלויות" הישראליות כלפי הר הבית וקראה למדינות הערביות והאסלאמיות לשאת באחריותן כלפי הר הבית וירושלים (אלאיאם, 19 באוקטובר 2014).
  •  בנאום הפתיחה, שנשא אבו מאזן בישיבת המועצה המהפכנית של פתח אמר, כי ההנהגה הפלסטינית נערכת לנקיטה בהליכים משפטיים בנושא כניסת מתנחלים להר הבית והדגיש, כי הם לא יתירו "לעדר של מתנחלים" לפגוע בהר הבית (ופא, 18 באוקטובר 2014).
  •  בדברים, שנשא אבו מאזן בוועידה השנייה של סניף פתח במזרח ירושלים תחת הכותרת "ועידת ההגנה על אלאקצא וירושלים" אמר, כי לא מספיק שישנם מראבטון (לוחמים מוסלמים במחוזות הספר הנלחמים נגד כופרים), שמגנים על אלאקצא אלא "כולנו צריכים להיות מראבטון". הוא קרא למנוע בכל דרך אפשרית את כניסת ה"מתנחלים" להר הבית (ופא, 17 באוקטובר 2014).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי ביקורי קבוצות מתנחלים יחד עם שרים וחברי כנסת מעידים על כך, שממשלת ישראל נותנת את אישורה וברכתה, ואף מעודדת את המעשים הללו. לדבריו ממשלת ישראל היא שתישא באחריות (רדיו קול פלסטין, 8 באוקטובר 2014).
  • בכירי חמאס, כדרכם שפכו בהצהרותיהם שמן למדורה והסיתו את תושבי יהודה ושומרון  ואת ערביי ישראל להתעמת עם ישראל:
  • ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס האשים את ממשלת ישראל בניצול המצב האזורי למימוש תוכניותיה להשתלט על מסגד אלאקצא. הוא קרא לפלסטינים להצטייד בנשק להגנת המסגד. הוא גם הפציר בערביי ישראל לפעול להגנת המסגד מפני פלישות ה"מתנחלים" וצה"ל (צפא, 17 באוקטובר 2014).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי חמאס לא תאפשר "חלוקת המסגד" והדגיש את יכולתה להגן עליו (פלסטין אליום, 17 באוקטובר 2014).
  •  אסמאעיל רצ'ואן, שר ההקדשים לשעבר בממשל חמאס, קרא להפעלת "ההתנגדות" להגנה על המסגד וקרא לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל (מען, 17 באוקטובר 2014).
  • ח'ליל אלחיה, מבכירי חמאס, שהקדיש את דרשת יום השישי שלו לנושא אמר, כי  מסגד אלאקצא נכנס עתה לשלב חדש של "המזימה הישראלית" וכי ישראל תשלם מחיר כבד על "פשעיה". לדבריו תמשיך חמאס לאגור אמצעי לחימה כדי להגן ולהלחם למען המסגד. הוא גם מתח ביקורת על התנהלות הרשות הפלסטינית ומדינות ערב בנושא (צות אלאקצא, 17 באוקטובר 2014).
אירועים נוספים ביהודה ושומרון
  • במקביל להפגנות במסגד אלאקצא התרבו העימותים האלימים בשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו האבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים. גם ביהודה ושומרון נמשכה האלימות וכן ההפגנות במוקדי החיכוך ה"מסורתיים" אשר  התמקדו בעיקר בנושא מסגד אלאקצא וירושלים. באזור שכם הוצת מסגד, ככל הנראה על ידי ישראליים, במסגרת פשעי השנאה המכונים "פעולת תג מחיר".
  • להלן כמה אירועים:
  • ב-20 באוקטובר 2014–שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר בית בישוב בית אל (צפונית לראמאללה) על ידי שני מחבלים, שחדרו לישוב. לא היו נפגעים. לאחד הבתים נגרם נזק קל. המחבלים נמלטו מהישוב והשאירו אחריהם דגל חמאס (סוכנות תצפית, 20 באוקטובר 2014).
  • ב-20 באוקטובר 2014– אבנים יודו לעבר אוטובוס בדרך למעלה אדומים. נהג האוטובוס נפצע באורח קל. לאוטובוס נגרם נזק. אבן שהושלכה לעבר אוטובוס נוסף באזור גרמה לפציעתו של נוסע באורח קל  (20 באוקטובר 2014,  ynet).
  • ב-16 באוקטובר 2014 במהלך עימותים בבית ליקיא (סמוך לראמאללה) בין פלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים, נהרג נער פלסטיני כבן 13 מאש צה"ל לאחר שיידה בקבוק תבערה. בדיקה ראשונית אודות נסיבות התקרית העלתה, כי קבוצה של פלסטינים ארבה לכוח צה"ל בצאתו מהכפר והשליכה לעברו בקבוקי תבערה. החיילים, שחשו בסכנה, פתחו באש לעבר המפגינים כתוצאה מכך נהרג הנער (16באוקטובר 2014,  ynet). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של בהאא' סמיר מוסא בדר בן 13 במהלך עימותים עם כוחות צה"ל (צפא, מען, 16 באוקטובר 2014). 
  • ב-16 באוקטובר 2014- הושלכו ארבעה בקבוקי תבערה לעבר בניין בשכונת נוף ציון בירושלים (סמוך לג'בל מכבר). כמו כן הושלכו בקבוקי תבערה לעבר ניידת משטרה ומכונית (ynet, 16 באוקטובר 2014).
  • ב-15 באוקטובר 2014– כלי רכב ישראלי נרגם באבנים על ידי ילדים פלסטינים סמוך לבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים. בכניסה לעיסאויה וג'בל מכבאר התפרעו פלסטינים, חלקם רעולי פנים, וידו אבנים לעבר כוח משטרה אבנים יודו גם לעבר אוטובוס ולעבר הרכבת הקלה נגרם נזק לשמשות האוטובוס והרכבת (15באוקטובר 2014,  ynet).
  • ב-14 באוקטובר 2014– כמה עשרות פלסטינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוח משמר הגבול המוצב במקום, סמוך למתחם קבר רחל בבית לחם. רסיס ממטען מאותר, פגע ברגלו של אחד הלוחמים (14באוקטובר 2014,  ynet).
  • ב-12 באוקטובר 2014– במהלך היום אירעו חמישה מקרים שונים בהם אלמונים יידו אבנים לעבר הרכבת הקלה באזור שועפט (מזרח ירושלים) נגרם נזק לחלונות הרכבת (12באוקטובר 2014,  ynet.
  • ב- 10 באוקטובר 2014- חשף כוח צה"ל מטען חבלה, שהונח בצומת רחלים (דרומית מזרחית לשכם). הכביש נסגר לתנועה והמטען נוטרל על ידי חבלני צה"ל (דובר צה"ל, 10 באוקטובר 2014).
  • ב-14 באוקטובר 2014 הציתו אלמונים מסגד בכפר עקרבא (מזרחית לשכם) וריססו במקום כתובות בעברית. המסגד נשרף באופן חלקי. כוחות הביטחון הישראליים הגיעו למקום. נשיא המדינה רובי ריבלין אמר בתגובה להצתה, כי שריפת מקומות קדושים היא פעולת טרור שיש לטפל בה בהתאם. עוד אמר, כי הוא ביקש מהמשטרה להביא למיצוי החקירה בהקדם (ynet, 14 באוקטובר 2014). ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, שהגיע לבקר במסגד, האשים את ממשלת ישראל שאינה עושה די להעמדה לדין של המתנחלים ונותנת להם לפגוע בעם הפלסטיני ברכושו ובמסגדיו אפילו בנוכחות כוחות צה"ל. הוא אמר שהממשלה הפלסטינית תשקם את המסגד וקרא לאזרחים להרכיב ועדות עממיות כדי להגן על המקומות הקדושים ולקהילה הבינלאומית לספק הגנה לעם הפלסטיני (מען, 15 באוקטובר 2014).
ירידה בהיקף הפיגועים בחודש ספטמבר 2014
  • על פי דו"ח שירות הביטחון הכללי במהלך חודש ספטמבר 2014 חלה ירידה נוספת בכמות הפיגועים ביהודה, שומרון וירושלים. סה"כ בוצעו במהלך החודש 114 פיגועים (לעומת 310 פיגועים בחודש אוגוסט 2014). בין הפיגועים 89 אירעו בשטחי יהודה ושומרון (לעומת 241 בחודש אוגוסט 2014) ו-25 בירושלים (לעומת 69 בחודש אוגוסט 2014)[3]. בדומה לחודש אוגוסט, מרבית הפיגועים בספטמבר (98 מתוך 114), היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, 25 מהם בירושלים. כמו כן בוצעו 15 פיגועים במתווה של הנחת מטעני צינור/רימונים מאולתרים, פיגוע אחד של ירי מנשק קל. במהלך החודש לא היו נפגעים (אתר שירות הביטחון הכללי, 19 באוקטובר 2014).
המצב במעברים
  • בעיית פתיחת מעבר רפיח עדיין לא הוסדרה. אחמד יוסף, בכיר חמאס אמר, כי הבעיה נמצאת בדרך לפיתרון וחמאס מוכנה להעביר את המעבר לידי הרשות הפלסטינית מיד כשזו תהיה מוכנה לכך. לדבריו בתקופה האחרונה פתחו השלטונות המצריים את המעבר כמעט באופן מלא והוסרו ההגבלות הרבות שהוטלו על העוברים (מען, 11 באוקטובר 2014).
  • מחמד מצטפא, סגן ראש ממשלת ההסכמה הלאומית ושר הכלכלה, אמר כי הממשלה תקבל לידיה את הנהלת מעברי הרצועה באופן רשמי יחד עם ישראל וכי ההכנות נמצאות בשיאן. לדבריו צוותים פלסטינים  מטעם הממשלה ימלאו את משימת הפיקוח על העברת הסחורות המיועדות לשיקום הרצועה כמו גם על תנועת הנוסעים. לדבריו יכללו צוותי הפיקוח נציגים של משרדי הממשלה השונים אשר יפקחו כל אחד בתחומו על הכנסת הסחורות. עוד הוסיף, כי הכנסת הסחורות תתבצע דרך ישראל עד אשר יתאפשר לייבא את החומרים מבחוץ (מען, 10 באוקטובר 2014).
  • ב-14 באוקטובר 2014 החל ניסוי של העברת חומרי בנייה לשיקום רצועת עזה. סה"כ הועברו לרצועה 600 טונות של מלט, 50 משאיות חומרי בנייה ועשר משאיות ברזל. העברת חומרי הבנייה נעשתה תחת מנגנון פיקוח ובקרה, שנוהל על ידי נציגי האו"ם בשיתוף הרשות הפלסטינית. המנגנון נועד להבטיח שהחומרים ישמשו לשיפוץ בתים ומבני ציבור ולא יעשה בהם שימוש לרעה. מנגנון הפיקוח והבקרה כולל תוכנית מפורטת של החומרים הציוד ובעלי המקצוע אליהם יועברו החומרים. צוותי פיקוח ובקרה מטעם האו"ם אמורים גם  לפקח על הבנייה בשטח (דובר צה"ל, 14 באוקטובר 2014).
שיקום הרצועה
  • בדו"ח אשר פורסם מטעם סוכנות אונר"אנמסר, כי 18 בתי ספר של הסוכנות עדיין משמשים כבתי מחסה והם מאכלסים 42,506 בני אדם. כמו כן ממשיכה הסוכנות בחלוקת מזון ומוצרים נוספים בשיתוף עם תוכנית המזון הבינלאומית (אתר אונר"א, 17 באוקטובר 2014).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, קרא להאיץ את שקום הרצועה ולהקל על הכנסת חומרי בנייה לפני בוא החורף. לדבריו חמאס אינה מתכוונת להערים קשיים על הרשות הפלסטינית בתהליך השיקום שכן הרשות היא האחראית לכך במסגרת הסכם הפיוס. עוד ציין, כי חמאס עשתה את כל הדרוש לקידום השיקום וכי עתה היא נמצאת בעמדה של משקיפה (דף הפייסבוק של מוסא אבו מרזוק, 19 באוקטובר 2014).

מתחים בין חמאס לרשות הפלסטינית על רקע השיקום: קריקטורה המציגה את אבו מאזן כמי שלוקח את מענק השיקום לרצועת עזה עבור השלטון ברמאללה ולא עבור עזה (פלסטין, 16 באוקטובר 2014)
מתחים בין חמאס לרשות הפלסטינית על רקע השיקום: קריקטורה המציגה את אבו מאזן כמי שלוקח את מענק השיקום לרצועת עזה עבור השלטון ברמאללה ולא עבור עזה (פלסטין, 16 באוקטובר 2014)

ביקור ראמי חמדאללה ברצועת עזה
  • ב-9 באוקטובר 2014, טרם כינוס הועידה בקהיר, הגיעו לרצועת עזה דרך מעבר ארז, לראשונה מאז הרכבת ממשלת ההסכמה הפלסטינית, ראמי חמדאללה ושרי הממשלה. המשלחת כללה את גם את מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי וחסין אלשיח', ראש הרשות לעניינים אזרחיים. ראמי חמדאללה והשרים זכו לקבלת פנים חמה. הם ביקר באזורי הלחימה ועמדו על ממדי ההרס, שנגרם במהלך מבצע "צוק איתן". כמו כן התקיימו פגישות עם בכירים ברצועה (מען, 10 באוקטובר 2014).
  • במהלך ביקורו ישב ראמי חמדאללה בראש ישיבת ממשלה לאחריה נועד עם  אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס וחברי הלשכה המדינית מחמוד אלזהאר וח'ליל אלחיה. לדברי עצאם אלדעאליס, יועצו לשעבר של הניה עסקה הפגישה בעיקר בסידורים ובמכניזם לשיקום הרצועה, פתיחת המעברים והקלה על הכנסת חומרי בנייה (אלראי, 10 באוקטובר 2014). במסיבת עיתונאים משותפת שערכו ראמי חמדאללה ואסמאעיל הניה הביע חמדאללה תדהמה לנוכח ממדי ההרס ואמר, כי רצועת עזה נמצאת בראש מעיניה של הממשלה. הניה מצידו הדגיש, כי שיקום רצועת עזה נמצא בראש סדר העדיפויות של חמאס (ערוץ אלאקצא, 9 באוקטובר 2014).
גיוס צעירים לשורות הזרוע הצבאית של חמאס
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה על פתיחת הרשמה לגיוס נערים צעירים לשורותיה. דובר גדודי עז אלדין אלקסאם אמר, כי מי שרוצה להצטרף לשורות הזרוע הצבאית "יודע היכן למצוא אותה". לדבריו מבצע "צוק איתן" היה הקרב הראשון לשחרור הרצועה והקרב הבא יתחיל מנחל עוז ולא מרצועת עזה ובו ייכבשו כל הישובים סביב רצועת עזה (מען, 9 באוקטובר 2014). פעולת הגיוס נועדה, להערכתנו, למלא פערים בשורות הזרוע הצבאית של חמאס בעקבות האבידות אותן ספגה במבצע "צוק איתן".

פיצוץ במרכז התרבות הצרפתי בעזה

  • בליל 8-7  באוקטובר 2014 אירע פיצוץ במרכז התרבות הצרפתי בשכונת אנצאר שבמערב העיר עזה המשמש להצגת תערוכות אמנות וסרטים. לאחר הפיצוץ פורסמו במספר רשתות חברתיות כרוזים כאילו ארגון דאעש קיבל אחריות על האירוע. על פי הכרוזים בוצע הפיצוץ "במרכז המושחת והפרוץ" לאחר מארב שנמשך כמה שבועות. כמה שעות לאחר פרסום הכרוזים הגיעה הודעה לעיתונות מטעם "דאעש/חטיבת עזה" בה הוכחש כל קשר לאירוע במרכז התרבות (פאל טודיי, 8 באוקטובר 2014). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס לשעבר, אמר כי הפיצוץ אירע בשל קצר חשמלי אשר גרם לשריפה באחד ממחסני הדלק של המרכז (צות אלקדס, 8 באוקטובר 2014).

מימין: קבלת האחריות של  המדינה האסלאמית לפיגוע (afp.com, 8 באוקטובר). משמאל: הודעת ההכחשה (דף הפייסבוק של סוכנות אלחיאת, 8 באוקטובר 2014)
מימין: קבלת האחריות של  המדינה האסלאמית לפיגוע (8 באוקטובר,  afp.com). משמאל: הודעת ההכחשה (דף הפייסבוק של סוכנות אלחיאת, 8 באוקטובר 2014)

ביקור רמצ'אן שלח באיראן
  • רמצ'אן עבדאללה שלח, מזכ"ל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, הגיע ב-15 באוקטובר 2014 לביקור רשמי בטהראן בראש משלחת בכירים מארגונו. במהלך הביקור נועד שלח עם בכירי ממשל איראניים. מטרת הביקור, כפי שפורסם באמצעי התקשורת הפלסטיניים והאיראניים, הייתה לדון סביב ההתפתחויות השונות באזור (אסיא, ערוץ אלעאלם, 15, 16 באוקטובר 2014). במהלך הביקור הדגישו בכירי הממשל האיראניים את  תמיכת איראן "בהתנגדות הפלסטינית" ובעם הפלסטיני. שלח מצידו הביע הערכה לסיוע החומרי והמוראלי, שמעניקה איראן לעם הפלסטיני בהדגישו את החשיבות שבחימוש אזור יהודה ושומרון בכלי נשק איראניים בהתאם להנחיות המנהיג ח'מאנא'י (פאלטודי, 20 באוקטובר 2014). 
פעילות מגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ביצעו ב-16 באוקטובר 2014 שורה של  מעצרים באזור דרום חברון. המעצרים התפתחו לכדי עימות אלים במהלכו נפצעו שבעה מפעילי מנגנוני הביטחון. במהלך העימות נהרג אחד המבוקשים וארבעה אחרים נעצרו (מען, 16 באוקטובר 2014). עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, אישר כי מתקיימת חקירה באשר לנסיבות מותו של אחד המבוקשים (ופא, 16 באוקטובר 2014).  
מחלוקת בין חמאס לרשות הפלסטינית בנושא התמיכה באלאקצא
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, תקף את הרשות הפלסטינית באומרו,  שהקריאה של אבו מאזן לערוך "רבאט[4]" במסגד אלאקצא היא קריאה מהפה אל החוץ, שלא עולה בקנה אחד עם הצעדים, שנקטו מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון נגד פעילי חמאס שיצאו להפגין למען מסגד אלאקצא (עמוד הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 18 באוקטובר 2014).
  • בתגובה אמר עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, כי האשמות חמאס לפיהן דיכאו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית את הפגנות התמיכה באלאקצא ביהודה ושומרון הינן חסרות אחיזה במציאות. לדבריו, מנגנוני הביטחון, בהנחיית אבו מאזן, תומכים בפעילות מדינית בדרכי שלום, בצעדות בהבעות סולידריות וב"רבאט" בתוך מסגד אלאקצא (קדסנט, 20 באוקטובר 2014).
הפעלת מטעני חבלה נגד כוח צה"ל בהר דב
  • ב-7 באוקטובר 2014 הופעלו שני מטעני חבלה בזה אחר זה לעבר כוח צה"ל באזור הר דב. כתוצאה מפיצוץ המטען הראשון נפצעו שני חיילים באורח קל וקיבלו טפול ראשוני בשטח ולאחר מכן פונו לבית החולים. בתגובה ירו כוחות צה"ל פגזי ארטילריה לעבר שני יעדים של חזבאללה בדרום לבנון (דובר צה"ל, 10 באוקטובר 2014).
  • ארגון חזבאללה קיבל אחריות להפעלת המטענים. לדברי ההודעה ביצעה את הפעילות חוליה על שם השהיד עלי חידר[5] (אלעהד, אלמיאדין, 7 באוקטובר 2014). ערוץ אלמנאר של חזבאללה  הציג את האירוע כ"פעולה מיוחדת" שביצע חזבאללה לציון יום השנה ה-14 לנפילתם בשבי של חיילי צה"ל בהר דב. נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, אמר כי חוות שבעא עדיין כבושות וזכותה של ההתנגדות הלבנונית לבצע פעולות בשטח כדי לשחררן. לדבריו הפעולה,  שנועדה להעביר מסר לישראל לפיו הם מוכנים לכל תקיפה, השיגה את מטרתה (7 באוקטובר 2014, OTV).
  • קבלת האחריות הפומבית של חזבאללה להפעלת המטענים הינה חריגה.  שכן, קבלת האחריות, מאשרת בפומבי, כי חזבאללה הפר את החלטת מועצת הביטחון 1701 שהתקבלה באוגוסט 2006 לפיה נאסר על חזבאללה לקיים נוכחות של פעילים חמושים מדרום לליטאני.
  • אתר אינטרנט סורי אופוזיציונרי דיווח, כי ג'האד מע'ניה, בנו בן העשרים של עמאד מע'ניה, מונה לאחראי מטעם חזבאללה על תיק הגולן. על פי הדיווח זוכה ג'האד מע'ניה למעמד מיוחד בקרב בכירי חזבאללה ובכלל זה חסן נצראללה בשל היותו בנו של עמאד מע'ניה. דווח, כי במסגרת תפקידו, החל ג'האד מע'ניה להפעיל גורמים המשתייכים לחזבאללה בגולן כדי לבסס את מעמד חזבאללה בסוריה (All4Syria, 10 באוקטובר 2014).

[1] נכון ל-21 באוקטובר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3] ספירת הפיגועים אינה כוללת אירועים רבים של יידוי אבנים ביהודה, שומרון ובירושלים.
[4]רבאט הוא כינוי לאזור ספר בו מתקיימת לחימה של המוסלמים נגד אויביהם. 
[5]עלי חסן חידר היה פעיל חזבאללה, אשר לטענת חזבאללה נהרג ב-5 בספטמבר 2014 כתוצאה מפיצוץ,  שארע במהלך נטרול אמצעי ציתות, שהתגלה בדרום לבנון.