בבריטניה פועלים מספר ארגונים בעלי זיקה לאיראן העוסקים ב”ייצוא המהפכה” האסלאמית.


שיח' שביר חסן עלי
שיח' שביר חסן עלי, העומד בראש המרכז האסלאמי באנגליה, אחד הארגונים המזוהים עם איראן, נואם בכנס שהתקיים בפברואר 2011 בלונדון לרגל יום המהפכה האסלאמית. בנאומו הוא הביע תקוותו ש"הגידול הסרטני" (קרי ישראל), אשר כבש את פלסטין, יוסר בקרוב. מימינו של השיח' נראה דגל איראן (http://www.youtube.com)

כללי: בריטניה כזירה ל"ייצוא המהפכה" האסלאמית באיראן

1.    השאיפה "לייצא" את המהפכה האסלאמית לכלל החברה המוסלמית, ואף לחברה האנושית כולה, הינה חלק בלתי נפרד מהפילוסופיה של האיאתאללה ח'מיני, מחולל המהפכה האסלאמית באיראן. ח'מיני וממשיכו עלי ח'אמנהאי שואפים ליצור כוח אסלאמי מהפכני, במזרח התיכון ובמקומות נוספים ברחבי העולם, אשר בהובלתה של איראן יפעל למגר את שורש הרע- מעצמות העל הגורמות להשחתת העולם, ובמרכזן ארה"ב ("השטן הגדול") ובעלת בריתה ישראל ("השטן הקטן").

2.        במסגרת מדיניות "יצוא המהפכה" מפיצה איראן ברחבי העולם, כולל במדינות המערב, את האסלאם השיעי הרדיקלי ואת מסרי השנאה נגד ארה"ב ובעלות בריתה, ישראל והעם היהודי.איראן מקדישה לכך משאבים רבים וגורמים שונים בממשל האיראני לרבות כוח קדס, עוסקים בכך. פעילות זאת בראייתה של איראן, משמשת מנוף לקידום האינטרסים האסטרטגיים האיראניים, ובמרכזם השאיפה להגמוניה במזרח התיכון וניהול המאבק נגד המערב וישראל ברחבי העולם.

3.        להערכתנו מהווה בריטניה, בראייתה של איראן,זירה חשובה לפעילות "יצוא המהפכה" בקרב מדינות המערב בשל מגוון סיבות: היותה של בריטניה בעלת ברית מרכזית של ארה"ב;התנאים הנוחים הקיימים לפעילות התודעתית בבריטניה- קיומה של קהילה מוסלמית גדולה, תשתית תקשורתית מפותחת, והיחס הסובלני של הרשויות הבריטיות כלפי פעילות שכזאת; לאלו ניתן להוסיף את העוינות העמוקה כלפי בריטניה הטבועה בקרב המשטר האסלאמי בטהראן והימצאותם של ארגונים אנטי-ישראלים, שהפכו את לונדון למוקד העולמי החשוב ביותר של מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל.

4.        בבריטניה פועלים לפחות ארבעה ארגונים ומוסדות העוסקים בהפצת הדת השיעית, רעיונות המהפכה האסלאמית באיראן וסדר היום הפוליטי של המשטר האיראני. שניים מהם הינם שלוחות בריטיות של גופים איראנים ושניים מהם הינם ארגונים בריטים מקומיים. בראש שני ארגונים עומדים אנשי דת איראנים בכירים, נציגיו של המנהיג ח'אמנהאי ובראש שניים אחרים עומדים פעיל ממוצא איראני, המתגורר במערב ופעיל ממוצא פקיסטאני שיעי. הארגונים הללו מציגים עצמם כעצמאיים. אולם ניתוח עמדותיהם האידיאולוגיות, הפוליטיות והדתיות, ובחינת מאפייני פעילותם, מצביעים, כי הם מהווים למעשה זרוע של המשטר האיראני, המופעל מטהראן, לקידום האינטרסים האיראניים בבריטניה ובמערב ולמימוש תפיסת "ייצוא המהפכה".

5.        להלן מאפייני ארבעה ארגונים ומוסדות הפועלים בבריטניה בזיקה הדוקה למשטר האיראני:

א.    סניף אגודת אהל אלבית העולמית בבריטניה AIM. אגודת אהל אלבית העולמית הינה ארגון איראני העוסק בהפצת הדת השיעית והאידיאולוגיה הח'מיניסטית בעשרות מדינות ברחבי העולם. בראש הארגון, שפעילותו מאוכוונת ע"י לשכת המנהיג ח'אמנהאי, עומד חוג'ת אלאסלאם מחמד חסן אח'תארי, איש דת הנמנה על מקימי ארגון חזבאללה. הדמות הבולטת בסניף הבריטי של אהל אלבית הינו שיח' שביר חסן עלי, העושה נפשות בבריטניה לרעיונות המהפכה האסלאמית ומפיץ מסרי שנאה אנטי-ישראלים ואנטי-מערביים. הסניף הבריטי של מוסד אהל אלבית, נוטל חלק במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל בשיתוף פעולה עם גופים ופעילים מהשמאל הקיצוני ומתנועת האחים המוסלמים.

סניף אגודת אהל אלבית העולמית בבריטניה (AIM)

ב.     ICEL Islamic Center of Englandארגון המזוהה עם איראן, שהוקם ב-1996 ע"י איאתאללה מחסן אראכי, אשר שימש כנציגו של המנהיג ח'אמנהאי בבריטניה. בראשו עומד כיום האיתאללה עבד אלחסן מעזי. המוגדר כנציגו של ח'אמנהאי בבריטניה. הארגון עוסק בהפצת האידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית באיראן ובקידום סדר היום הפוליטי של טהראן. המרכז האסלאמי של אנגליה משולב גם הוא במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל לרבות באירועי "יום ירושלים".

(ICEL) Islamic Center of England

ג.     Islamic Human Rights Commission IHRCארגון אסלאמי שהוקם בלונדון ב-1997. מטרתו המוצהרת הינה קידום זכויות האדם של המוסלמים בבריטניה. בפועל בולטת פעילותו של הארגון במסגרת מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל, לרבות ארגון אירועי "יום ירושלים" בלונדון והשתלבות בקמפיינים להחרמת ישראל (BDS). בראשו עומדמסעוד שאדג'רה, פעיל זכויות אדם ממוצא איראני, המזדהה עם המשטר האיראני, אשר העתיק פעילותו מאוניברסיטת ברקלי ללונדון.

ג.	Islamic Human Rights Commission (IHRC).

ד.    Innovative minds Inminds.ארגון הפועל בבריטניה משנת 2001 ומקיים קשרים הדוקים עם IHRC, המזוהה עם איראן. בראש הארגון עומד עבאס פנג'אוי, פקיסטאני שיעי, המתגורר בבריטניה. פעילות הארגון מתמקדת בחרם נגד ישראל (BDS), במסגרת מתקפת הדה-לגיטימציה נגדה והוא נוטל חלק גם באירועי "יום ירושלים". כהצדקה לחרם על ישראל עושה הארגון שימוש בפסקי הלכה של אנשי דת מוסלמים, בעיקר שיעים.

Innovative minds (Inminds).

6.               מלבד הארגונים הללו פועלת בלונדון גם השלוחה של Press TVערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה האנגלית. שלוחה זאת, המונה לפחות עשרה אנשי צוות, החלה לפעול בלונדון החל בשנת 2006, ובשידוריה נתנה ביטוי לעמדותיה הפוליטיות והתעמולתיות של המשטר האיראני ובכלל זה הכחשת השואה. בכיר בערוץ בבריטניה בשם רושאן מחמד צאלח, שהתראיין ב-2009, ציין כי הערוץ מעוניין לתת במה לשחקנים "לגיטימיים", שבהם התקשורת המערבית אינה עוסקת, כגון חמאס, חזבאללה והכוחות המתנגדים לכיבוש בעיראק ובאפגניסטאן (Hurryupharry.org). הערוץ נותן גם במה לפעילים בריטים אנטי-ישראלים, כולל כאלו המזוהים עם השמאל הקיצוני, הנוטלים חלק במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל[1].בעקבות הפרת חוקי השידור בבריטניה (2010) נשלל רישיון השידור של Press TVע"י הרשות הבריטית המפקחת על התקשורת (OFCOM). למרות זאת שידורי השלוחה הבריטית של Press TVעדיין נמשכים,אף כי תחת הגבלות שונות[2].

7.               לסיכום: המשטר האיראני מפעיל בלונדון שורה של ארגונים ופעילים העוסקים ב"ייצוא המהפכה" האסלאמית. פעילותם כוללת הסתה קשה נגד ישראל והמערב, המרת מוסלמים סונים לאסלאם השיעי, קידום אירועים אנטי-ישראלים ביוזמה איראנית ("יום ירושלים") והשתלבות בפעילותם של ארגונים המנהלים את מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל (BDS;הצעדה לעבר הגבולות). פעילות הארגונים המזוהים עם איראן בבריטניה תורמת את חלקה להקצנה בקרב האוכלוסייה המוסלמית המקומית, החשופה ממילא לפעילותה של תנועת האחים המוסלמים. עד כה לא נוצלה התשתית האנושית הפרו-איראנית הפועלת בבריטניה לצרכי טרור אולם ניסיון העבר במדינות אחרות הוכיח, כי התשתית האנושית הפרו-איראנית עלולה להיות מנוצלת בעת הצורך גם לקידום פעילות טרוריסטית.

 

[1]על הפעילים הללו נמנה ג'ורג' גאלווי, חבר פרלמנט אנטי-ישראלי העומד בראש ארגון Viva Palestinaהמתמחה  בשיגור שיירות לשם העברת סיוע לחמאס ברצועת עזה. גאלווי הגיש תוכנית ב- Press TV  לקידום התהלוכה העולמית לירושלים ב-30 במרץ 2012.

[2]לוויני Skyהפסיקו להעביר את שידורי Press TV. עם זאת צוות השידור של הערוץ בבריטניה ממשיך להפיק שידורים.