חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (11 – 18 בנובמבר 2008)

נטילת אחריות של צבא האומה

נטילת אחריות של צבא האומה

17 בנובמבר, PALDF

17 בנובמבר, PALDF

התקיפה של חולייה של ועדות ההתנגדות העממית שהייתה בדרכה לירי

התקיפה של חולייה של ועדות ההתנגדות העממית שהייתה בדרכה לירי

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה

מעברון המונה את הימים שנותרו עד לסיום כהונתו של אבו מאזן

מעברון המונה את הימים שנותרו עד לסיום כהונתו של אבו מאזן

מפגן צבאי של מנגנוני הביטחון בקלקיליה

מפגן צבאי של מנגנוני הביטחון בקלקיליה


נטילת אחריות של צבא האומה

מימין: נטילת אחריות של צבא האומה, ארגון בעל זיקה לאלקאעדה, לירי רקטות ב- 14 בנובמבר סמוך לבית קברות ברצועת עזה (17 בנובמבר, PALDF). משמאל: רקטה שנפלה בקיבוץ במועצה אזורית שער הנגב (צילום: זאב טרכטמן, 14 בנובמבר)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נמשך רצף יומיומי של ירי רקטות ופגזי מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי, כולל הערים שדרות ואשקלון. בתגובה ביצע צה"ל פעילות סיכול ומנע שהביאה לפגיעה בחוליות מחבלים שניסו להניח מטען ליד הגדר ולבצע ירי לעבר ישראל. ישראל, בתגובה, המשיכה לסגור את המעברים. חמאס, לנוכח המצוקה שנוצרה ברצועה, יצאה בקמפיין תקשורתי, שמטרתו להפעיל לחצים על ישראל להתיר הכנסת סחורות ודלק גם ללא הפסקת מתקפת הטרור.

  במישור הפומבי ממשיכה חמאס להבהיר כי אין המדובר במדיניות שנועדה לשים קץ ל"הרגעה" אלא ב"משוואת תגובה" למה שמכונה על ידה "הפרות ישראליות". גם דוברים ישראלים בכירים הצהירו כי ישראל מעוניינת בהמשך ה"הרגעה" ומצרים נרתמה אף היא לסייע בכך. אולם בשטח נוצרה מאז ה-4 בנובמבר (סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה) דינאמיקה, אשר שחקה באופן משמעותי את ה"הרגעה" ויצרה מציאות חדשה, המקשה על השבת המצב לקדמותו (אף כי הדבר עודנו אפשרי).

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

המשך ההסלמה בשטח, תוך שחיקה משמעותית של ה”הרגעה”

   השבועיים שחלפו מאז ה- 4 בנובמבר (סיכול פיגוע חטיפה באמצעות מנהרה) מתאפיינים בשחיקה משמעותית של הסדר ה"הרגעה", עד כדי סימן הצבת שאלה על המשך קיומו. גם השבוע שחלף התאפיין ברצף אירועים שתחילתם בסיכול הנחת מטען והמשכם בירי רקטות ומרגמות יומיומי לעבר ישובי הנגב המערבי ובפעילות סיכול של צה"ל 1.

   להלן פירוט אירועי השבוע:

•  12 בנובמבר – כוחות צה"ל הרג 4 פעילי חמאס חמושים שניסו להניח מטען בסמוך לגדר הביטחון עם רצועת עזה סמוך למעבר כיסופים. במהלך חילופי האש הופעל מטען לעבר הכוחות. בתגובה נורו 5 רקטות ו-8 פצצות מרגמה לעבר ישובים ישראלים הסמוכים לרצועה ולעבר כוחות צה"ל. לאחר מכן נמשך ירי רקטות ומרגמות יומיומי לעבר ישובי הנגב המערבי.

•  13 בנובמבר – 5 רקטות ו- 3 פצצות מרגמה נורו לעבר ישובים ישראלים וכוחות צה"ל.

•  14 בנובמבר – בשעות הבוקר תקף חיל האוויר חולייה, אשר הייתה בדרכה לביצוע ירי. בתקיפה נפצעו מספר פעילי חמאס. בתגובה, נורו 17 רקטות לעבר ישובים ישראלים. 4 רקטות 122 נורו לעבר העיר אשקלון . אחת מהן נפלה במרכז העיר. מוקדם יותר פגעה רקטה בבית בעיר שדרות. כמו כן, נורו 7 פצצות מרגמה.

17 בנובמבר, PALDF
נטילת אחריות של ארגון צבא האומה2 לירי רקטות ב- 14 בנובמבר. מימין: פעילי הארגון עם רקטות.
משמאל: ירי רקטות סמוך לבית קברות ברצועת עזה (17 בנובמבר, PALDF).

•  15 בנובמבר – רקטה אחת ו- 2 פצצות מרגמה נורו לעבר ישובים ישראלים וכוחות צה"ל.

•  16 בנובמבר – חיל האוויר תקף חוליית ועדות ההתנגדות העממית, שהייתה בדרך לשיגור סמוך למעבר נחל עוז. כתוצאה מהתקיפה נהרגו 4 פעילים. במהלך היום נורו 5 רקטות. אחת הרקטות פגעה בבית בעיר שדרות וגרמה לפציעה קלה של תושב העיר.

•  17 בנובמבר – 13 רקטות נורו לעבר ישראל במהלך היום.

•  18 בנובמבר – רקטה נפלה בשטח ישראל בשעות אחר הצהריים.

התקיפה של חולייה של ועדות ההתנגדות העממית שהייתה בדרכה לירי
מימין: סרטון התקיפה של חולייה של ועדות ההתנגדות העממית שהייתה בדרכה לירי (דובר צה"ל, 16 בנובמבר).
משמאל: מקום הריגתם של 4 פעילי ועדות ההתנגדות העממית במזרח העיר עזה (ערוץ אלג’זירה, 16 בנובמבר).

   סה"כ נפלו במשך השבוע החולף 46 רקטות ו-20 פצצות מרגמה בשטח ישראל. חמאס, ועדות ההתנגדות העממית, פת"ח, הג’האד האסלאמי בפלסטין, צבא האומה והחזית העממית נטלו אחריות לירי. במישור הפומבי ממשיכה חמאס להבהיר כי אין המדובר במדיניות שנועדה לשים קץ להרגעה אלא ב"משוואת תגובה" למה שמכונה על ידה כ"הפרות" ישראליות של ה"הרגעה". בו בזמן הזרוע הצבאית טרוריסטית של חמאס פרסמה הודעה בה היא מאיימת לבצע פעולות "בעומק הישות הציונית" (ערוץ אלאקצא, 15 בנובמבר). דובר חמאס, פוזי ברהום, אמר כי תגובת חמאס "תניע את אמות הסיפין" (פאל מדיה, 16 בנובמבר).

   רצף האירועים, שתחילתו ב-4 בנובמבר, בסיכול פיגוע חטיפה של חמאס, מסמל שחיקה משמעותית בתקפות ה"הרגעה" . לכאורה, לשני הצדדים המרכזיים ל"הרגעה", ישראל וחמאס, יש עניין בהמשכה, כל אחד מסיבותיו. שני הצדדים אף מצהירים על כך בפומבי. מצרים, אשר עמדה מאחורי ה"הרגעה", אף היא מעוניינת בהמשכה, ופועלת מאחורי הקלעים להרגעת המצב. אולם למרות כל האמור לעיל, ניתח האירועים בשטח מצביע על כך שלראשונה מאז נכנסה ה"הרגעה" לתוקף לפני כחמישה חודשים נוצרה בשטח דינאמיקה של הסלמה, שעד כה מקשה על הצדדים להשיב את המצב לקדמותו.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה

(נכון ל-18 בנובמבר 1200)

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז סיכול פיגוע החטיפה באמצעות מנהרה

פעילות סיכול ומנע

יהודה ושומרון

מעצר פעיל פת"ח/תנזים בכיר

   כוחות הביטחון עצרו ב- 16 בנובמבר בקסבה בשכם את מחמד פאיז מצטפא אבו קרק , פעיל בכיר בפת"ח/תנזים. מחמד אבו קרק, יליד 1991, שימש כסייענם של מספר פעילים צבאיים, בין היתר כסייענו של אמין לבאדה, מבכירי המבוקשים של פת"ח/תנזים ומומחה בייצור חגורות נפץ שנהרג במהלך פעילות צה"ל בשכם. מחמד אבו קרק היווה חלק מחוליית טרור אשר פעלה לייצור מטענים וחגורות נפץ ועסק בתכנון פיגועי מטען לעבר כוחות צה"ל. הוא חשוד כמי שייצר את חגורת הנפץ עבור מחבל, אשר הגיע למחסום חווארה בחודש מאי האחרון על מנת לבצע פיגוע במקום 3 (אתר דובר צה"ל, 16 בנובמבר).

מעצר פעיל בכיר בחזית העממית

   כוחות הביטחון עצרו ב- 11 בנובמבר את סאמר צבחי קסאם מברוק, פעיל בכיר בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין במחנה הפליטים עין בית אלמא בשכם. העצור היה מעורב בפיגועי ירי והפעלת מטענים לעבר כוחות צה"ל, שפעלו במחנה ולעבר כלי רכב ישראלים. אחיו הינו אחד מראשי תשתית החזית העממית לשחרור פלסטין במחנה הפליטים, אשר נעצר בחודש פברואר האחרון בפעילות כוחות הביטחון. יחד עימו נעצרו במהלך הפעילות שני פעילים נוספים של החזית העממית לשחרור פלסטין, אשר היו מעורבים בפעילות טרור (אתר דובר צה"ל, 11 בנובמבר)

חשיפת חומרים מסוכנים ביהודה ושומרון

   עתה הותר לפרסום כי במהלך פעילות כוחות הביטחון בסלפית, דרומית מזרחית לקלקיליה , בסוף חודש אוקטובר 2008, נחשפו כמויות גדולות של כימיקלים מסוכנים האסורים לשימוש באזור יהודה ושומרון בשל השימוש שניתן לעשות בהם לייצור אמצעי לחימה וחומרי נפץ. פעילות זאת מתבצעת במסגרת מערכה שמנהלים כוחות הביטחון במהלך החודשים האחרונים לחשיפת חומרים מסוכנים.

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב

המצב במעברים 

   המעברים בין ישראל לרצועת עזה נשארו סגורים מאז ה- 5 בנובמבר בשל התמשכות מתקפת ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. ב- 17 בנובמבר אושרה כניסה חד פעמית של 33 משאיות דרך מעבר כרם שלום, הנושאות ברובן סיוע הומאניטארי המיועד לארגון הסיוע אונר"א והצלב האדום. חלק המשאיות הכילו מוצרי בשר וחלב המיועדים לתושבי הרצועה. דרך מעבר ארז נמשך מעבר אזרחים בעלי צרכים הומאניטאריים.

   ב-11 בנובמבר אפשרה ישראל הזרמה של כמות של כ-2 מיליון ליטר לשבוע. אולם לנוכח התמשכות ירי הרקטות ופצצות המרגמה (העלול לפגוע גם במעברים) החליט שר הביטחון כי מעברי הסחורות יישארו סגורים. אספקת הסולר לרצועה הופסקה איפה פעם נוספת ב-12 בנובמבר. לנוכח הפסקת הזרמת הסולר ב-12 בנובמבר הושבתה תחנת הכוח ברצועה (13 בנובמבר בשעות הערב). תחילה ניהלה חמאס קמפיין תקשורתי אודות "החשכת" הרצועה, אולם נראה כי בימים האחרונים נדחקה סוגיית החשמל והפסקת פעילותה של תחנת הכוח למקום משני בסדר היום התקשורתי של חמאס. יש לציין כי רצועת עזה ממשיכה לקבל באופן שוטף חשמל מישראל וכי תחנת הכוח ברצועת עזה מספקת חשמל 26% בלבד מצריכת החשמל ברצועה.

מצרים פועלת לשיקום את הסדר ה"הרגעה"

   מקור מצרי חשף כי ישראל העבירה מסר לחמאס באמצעות מצרים לפיו היא שומרת על הסדר ה"הרגעה" ומייעצת גם לחמאס לשמור עליו. המקור אף טען כי חמאס אינה עומדת מאחורי ירי הרקטות בימים האחרונים, וכי חמאס עושה צעדים משמעותיים להפסקתו (אלחיאת, 17 בנובמבר). אולם בשטח נמשך ירי רקטות ופצצות מרגמה יומיומי לעבר ישראל תוך שחמאס נמנעת מלהתעמת עם ארגוני הטרור הקטנים ולשים קץ לתופעה.

אכזבה בקרב הציבור הפלסטיני מהעדר ההשפעה של משטי המחאה

   יו"ר הועדה העממית למאבק במצור, ג’מאל אלח’צ’רי, הודיע כי גוף המתקרא הפורום העולמי של חברי פרלמנטים אסלאמיים החליט לשגר ספינה נוספת לשבירת המצור, והיא אמורה להגיע לעזה בשבועות הקרובים (אתר צות אלאקצא, 13 בנובמבר).

   מכתבה באלג’זירה עולה כי בקרב הציבור הפלסטיני קיימת אכזבה נוכח העדר ההשפעה של משטי המחאה שהתקיימו בחודשים האחרונים על המשך ה"מצור" על רצועת עזה. אחד האזרחים הגדיר את משטי המחאה כ"כדורים למציצה לשיכוך הכאב של תושבי הרצועה" (אתר אלג’זירה, 15 בנובמבר).

הזירה הפנים-פלסטינית

האשמות הדדיות בין חמאס לפת”ח סביב ביטול הדיאלוג הלאומי 

  נמשכות ההאשמות ההדדיות בין חמאס לפת"ח סביב השאלה מי נושא באחריות לביטול כינוס הדיאלוג הלאומי הפלסטיני, שהיה אמור להתקיים ב- 9 בנובמבר במצרים. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, התייחס בנאום לרגל יום השנה למותו של יאסר ערפאת לביטול השתתפותה של חמאס בדיאלוג הלאומי במצרים ואמר כי טענותיה של חמאס בדבר מעצרים פוליטיים בגדה הינם תירוצים להמשך הפילוג ולהנצחת תפיסת השלטון ברצועה באמצעות מהפכה. אבו מאזן הוסיף כי המשך הפילוג מאיים על המפעל הלאומי הפלסטיני כולו (סוכנות ופא, 11 בנובמבר).

  בתגובה, תקפו דוברי חמאס בחריפות את אבו מאזן. שר הפנים של חמאס, סעיד ציאם , אמר כי אבו מאזן מייצג את פת"ח בלבד ולא את העם הפלסטיני. לדבריו אבו מאזן נתון לתכתיבים אמריקניים וישראליים (פלסטין אלא’ן, 13 בנובמבר). דובר חמאס, פוזי ברהום , ציין כי אבו מאזן מדבר על אחדות לאומית בזמן שעצורים אצלו 600 פעילי חמאס ופעילים נוספים של הג’האד האסלאמי בפלסטין. הוא הוסיף כי דבריו של אבו מאזן מוכיחים כי הוא אינו אחראי עוד לעם הפלסטיני… "והוא מקרב אותנו להחלטה לא לתת [לו] עוד הזדמנות לשליטה בגורל עמנו" (11 בנובמבר, Palestine-info).

  במסגרת מתקפת התעמולה של חמאס נגד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שידר ערוץ אלאקצא של חמאס מעברון המונה את הימים שנותרו עד לסיום כהונתו של אבו מאזן כיו"ר הרשות הפלסטינית (ערוץ אלאקצא, 12 בנובמבר).

מעברון המונה את הימים שנותרו עד לסיום כהונתו של אבו מאזן
מעברון המונה את הימים שנותרו עד לסיום כהונתו של אבו מאזן

(ערוץ אלאקצא, 12 בנובמבר)

נמשכת פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות בחברון ומקומות נוספים 

  גם השבוע נמשכה פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ברחבי יהודה ושומרון תוך התמקדות במחוז חברון. במסגרת מבצע "הזריחה במולדת" בחברון , עצרו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, עשרות פעילי ותומכי חמאס והחרימו מסמכים וציוד. עיתון הארץ דיווח כי הרשות הפלסטינית חשפה לאחרונה שלוש מנהרות של חמאס באזור חברון. לדברי קצינים במנגנוני הביטחון מדובר בהעתקת שיטות הלחימה מרצועת עזה לגדה. לדבריהם שתיים מהמנהרות שימשו להסתרת אמצעי לחימה והשלישית כמנהרת תופת או לסיוע בביצוע פיגועים נגד כלי רכב ישראלים (הארץ, 14 בנובמבר). משפחת אלג’עברי, אחת המשפחות הגדולות בעיר חברון, גינתה את פעילות כוחות הביטחון של הרשות בעיר וקראה למשפחות אחרות בעיר שלא להסגיר להם מבוקשים "כדי שלא ישליכו אותם למרתפי העינויים שלהם" (פאל מדיה, 11 בנובמבר).

  בטול כרם עצרו מנגנוני הביטחון ב- 13 בנובמבר את ראפת נאציף, בכיר חמאס שהיה חבר במשלחת חמאס מהגדה לדיאלוג בקהיר (פלסטין אלא’ן, 13 בנובמבר). בשכם נעצר בכיר חמאס עדנאן עצפור, זמן קצר לאחר ששוחרר ממעצר בישראל. חמאס גינתה את המעצר באומרה כי זו עדות נוספת לשיתוף הפעולה של מנגנוני הביטחון עם ישראל (פאל מדיה, 16 בנובמבר).

גינוי נרחב של חמאס לפעילות מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון

  תנועת חמאס פתחה בשבוע החולף ב"שבוע הזדהות עם עצורי חמאס ועם תושבי הגדה". במסגרת זאת קיימה חמאס עצרת מחאה בעיר עזה. בעצרת הגדיר בכיר חמאס בעזה, ח’ליל אלחיה, את פעילות מנגנוני הביטחון כ"מלחמת חורמה באללה ובהתנגדות" וקרא לתומכי חמאס בגדה "לברוח להרים" (רדיו צות אלאקצא, 14 בנובמבר). כמו כן, במסגרת שבוע ההזדהות הקדישו דרשני המסגדים ברצועת עזה את דרשותיהם לתמיכה בתושבי הגדה (אתר פלסטין אלא’ן, 14 בנובמבר).


עצרת המחאה של חמאס ברצועת עזה ב- 14 בנובמבר (14 בנובמבר, PALDF)

אירועי יום השנה למותו של ערפאת

  ב- 11 ציינה תנועת פת"ח ביהודה ושומרון את יום השנה למותו של יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת. בראמאללה התקיימה עצרת מרכזית בהשתתפות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. במהלך השבוע התקיימו עצרות ותהלוכות ברחבי יהודה ושומרון. ברצועת עזה, ציינו תומכי פת"ח את יום השנה למותו של ערפאת בפרופיל נמוך, על רקע החלטת חמאס לאסור על הארגון לקיים עצרות ברצועה. דווח כי משטרת חמאס החרימה חומרי תעמולה וכרזות, שהוטבעו בבתי דפוס שונים לקראת יום הזיכרון לערפאת, זאת לאחר שבתי הדפוס ברצועה קיבלו התראה מוקדמת שלא להדפיס כל חומר הקשור ליום זה (פלסטין אליום, 11 בנובמבר).

מפגן צבאי של מנגנוני הביטחון בקלקיליה
מפגן צבאי של מנגנוני הביטחון בקלקיליה ב- 15 בנובמבר לציון יום השנה למותו של יאסר ערפאת
(פורום פת"ח, 15 בנובמבר)


1 סיכום האירועים מאז ה- 4 בנובמבר ראו לקט מידע: "שחיקה משמעותית בהסדר ההרגעה"

2 לפרטים נוספים אודות צבא האומה ראו לקט מידע: "ארגון בשם "צבא האומה ירושלים" מהווה שלוחה קדמית נוספת של הג’האד העולמי ברצועת עזה. בשנה האחרונה, בעיקר לאחר השתלטות חמא"ס על הרצועה, חלה עלייה בנפח הפעילות ההסברתית (ולעיתים גם המבצעית) של ארגונים אסלאמיים רדיקאליים המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי"

3   ב- 19 במאי 2008 הגיע פלסטיני למחסום חווארה, דרומית לשכם, אשר עורר את חשדו של כוח צה"ל. הכוח זיהה כי הפלסטיני מתעסק בחגורה שנשא על גופו, החשודה כחגורת נפץ. משלא עצר והוריד במפתיע את ידיו לכיוון החגורה, נורה הפלסטיני על-ידי הכוח. על גופתו נחשפו שלושה מטעני צינור (אתר דובר צה"ל, 19 במאי). גדודי חללי אלאקצא/פלוגות המאבק והשיבה לקחו אחריות לשיגור המחבל ואיימו בניסיונות פיגוע נוספים (סוכנות מען, 20 במאי).

לראש העמוד