טרור ואינטרנט: אלקאעדה והג’האד העולמי ממשיכים לגייס לשורותיהם פעילים פלסטינים באמצעות האינטרנט.

דף  הבית של  אתר הפורומים  אלחסבה

דף הבית של אתר הפורומים אלחסבה

מגוון פורומים  באתר אלחסבה

מגוון פורומים באתר אלחסבה

אתר אלחסבה

אתר אלחסבה

טקסט הקלטת של אסאמה בן לאדן תחת השם ”הדרך לסיכול המזימות“

טקסט הקלטת של אסאמה בן לאדן תחת השם ”הדרך לסיכול המזימות“

ממתז דע'מש (מימין) עם אחד מאנשיו

ממתז דע'מש (מימין) עם אחד מאנשיו


דף  הבית של  אתר הפורומים  אלחסבה
דף הבית של אתר הפורומים אלחסבה

כללי

1. בית המשפט הצבאי בשומרון גזר, במסגרת עסקת טיעון, 14 חודשי מאסר בפועל וקנס כספי על אמג’ד נאג’ח דאוד קדרי, סוחר, תושב שכם, בן 40. זאת, בעקבות האשמתו בכך ששימש כמפקח 1 באתר השייך לתנועת הג’האד העולמי, המהווה פורום אינטרנט סגור של תנועת הג’האד העולמי.

2. זוהי הפעם הראשונה בה מורשע אדם ע"י בית משפט ישראלי בגין פעילות וירטואלית שבוצעה כולה באמצעות האינטרנט, מבלי שנלוותה אליה כל פעילות נוספת בשטח הלכה למעשה. השופט הדגיש בגזר דינו את הסכנה הטמונה בעבירות מסוג זה, אותן הוא מחשיב כמגע עם סוכן זר, העלולות "לשמן את גלגלי הטרור" ולהביא לפגיעה בביטחון המדינה.

3. יוזכר בהקשר לכך, כי ביהודה ובשומרון ובקרב ערביי ישראל, נחשפו מאז תחילת 2008 מספר פעילי טרור, אשר גויסו לשורות אלקאעדה והג’האד העולמי באמצעות אתרי האינטרנט . בכמה מקרים עברו המגויסים תהליך של אימוץ אידיאולוגיה ג’האדיסטית של האסלאם הרדיקאלי, שתורגמה גם לפעולות טרור נגד ישראל.

פעילותו הרשעתו של אמג’ד קדרי בפורום אינטרנט השייך לג’האד העולמי 2

4. על פי כתב האישום, במהלך חודש מרץ 2006 גלש אמג’ד קדרי ברשת האינטרנט ונכנס לפורום אתר אלחסבה השייך לתנועת הג’האד העולמי. משניסה לקרוא את התכנים באתר הסתבר לו, שהמדובר באתר סגור בו מורשים להשתתף החברים הרשומים בו בלבד. באותה תקופה הוא התכתב ברשת האינטרנט עם אדם המכונה אלאסיף אשר מסר לו כי הוא מוכן לספק לו שם משתמש וסיסמת כניסה לאתר בתנאי שרק יגלוש באתר ולא ינסה להכניס אליו תכנים מטעמו. לאחר שהסכים קיבל אמג’ד קדרי שם משתמש (נור אלדין) וסיסמת כניסה. במשך שלושת החודשים הבאים הוא נהג להיכנס לאתר כחבר רשום רגיל.

5. בתום שלושה חודשי החברות באתר, באחת השיחות שניהל בפורום הג’האד העולמי אלפרדוס , הוצע לאמג’ד קאדרי לקבל שם משתמש וסיסמא חדשים, אשר יאפשרו לו גלישה באתר אלחסבה כחבר מיוחד בעל סמכויות פיקוח. הדבר אמור היה להקנות לו אפשרות לשנות את המלל המופיע באתר, למיין את התכנים ולסווגם באתר. יצוין כי תכני האתר כוללים, בין היתר, סרטונים המתעדים פיגועים ועדכוני חדשות שוטפים על פעילות ארגוני הג’האד העולמי . מיום זה ועד למעצרו, במשך כשנתיים, נהג אמג’ד קדרי לגלוש באתר ובמספר הזדמנויות אף עשה שימוש בסמכויותיו כמפקח והשפיע על תכני האתר ןבכך למעשה הוא שירת את הג’האד העולמי.

6. במסגרת עסקת טיעון גזר בית המשפט הצבאי בשומרון על אמג’ד נאג’ח דאוד קדרי, 14 חודשי מאסר בפועל וקנס כספי בגובה של 2,000 ₪. בגזר הדין נימק השופט את החלטתו לעונש בציינו, כי יש לראות בחומרה את השירות, שעשה הנאשם עבור ארגון טרור, ובודאי עבור ארגון כמו אלקאעדה, "אשר הינו חלק ממה שמוגדר ‘הג’האד העולמי’, אשר חרט על דגלו את הפגיעה במדינת ישראל ואזרחיה". עוד ציין השופט בגזר דינו :"לא מיותר לציין כי לאינטרנט יכולת לתרום תרומה ניכרת לשימון גלגלי הטרור בהעבירו את המסרים המסוכנים של אותם ארגוני טרור בתפוצה כלל עולמית".

אתר אלחסבה

7. אתר אלחסבה ( http://www.hisbah.net ) הוא אחד האתרים המרכזיים והותיקים המזוהה עם אלקאעדה והג’האד העולמי . מדובר באתר, שאינו פתוח לכלל הגולשים, אלא פורום סגור המהווה מעין אתר קבוצתי שהכניסה אליו מוגבלת לחברי הקבוצה. כל הרוצה להצטרף לפורומים באתר חייב לעבור בדיקה וסינון.

8. באתר ניתן למצוא, בין השאר, חומר טכני הנוגע לאינטרנט (כולל מידע המתפרסם על-ידי האקרים הפועלים בשירות אלקאעדה), מידע רב אודות הספרות והאידיאולוגיה האסלאמית הרדיקאלית, חדשות, עדכונים, קטעי אודיו ווידאו המסיתים לטרור ואלימות. בנוסף, מקדמים אלקאעדה והג’האד העולמי באמצעות האתר פעילות גיוס, ומפעילים באמצעותו חוליות טרור.

מגוון פורומים  באתר אלחסבה
מגוון פורומים באתר אלחסבה בנושאים : טכניים, אידיאולוגיים, חדשותיים וכדומה.

אתר אלחסבה
ברור שאלות הלכתיות באתר אלחסבה: שאלה שבה מברר גולש בפורום אלחסבה לגבי דינו של פעיל אסלאמי שנהרג בנסותו לחדור ל"אדמות הג’האד באפגניסטאן, פלסטין, קשמיר, צ’צ’ניה, פיליפינים ומקומות אחרים". (עודכן באתר ב-14 ביולי 2008)

טקסט הקלטת של אסאמה בן לאדן תחת השם ”הדרך לסיכול המזימות“
טקסט הקלטת של אסאמה בן לאדן תחת השם "הדרך לסיכול המזימות" מתאריך 29 בדצמבר 2007. באתר אלחסבה.

האינטרנט ככלי הסברתי ומבצעי של אלקאעדה וארגוני הג’האד העולמי 

9. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשימוש באינטרנט ע"י אלקאעדה וגורמי הג’האד האסלאמי בפלסטין העולמי. ארגוני הג’האד האסלאמי בפלסטין העולמי עושים שימוש נרחב באינטרנט לצורכי אינדוקטרינציה ולפעילות מבצעית, לרבות גיוס והפעלה של פעילי טרור ברחבי העולם. אתרי האינטרנט של הג’האד העולמי כדוגמת אלחסבה, אלאחלצ’, אלנצרה יוצרים למעשה קהילה הוירטואלית חובקת עולם של פעילי ג’האד עולמי המקיימים ביניהם קשר קבוע.

10. פורומים המופיעים באתרים אלה מהווים כלי חשוב עבור פעילות התעמולה והטרור של ארגוני הג’האד העולמי בכללם אלקאעדה. באמצעות פורומים אלו נחשף הגולש למידע אותו מפרסמים הארגונים עבור פעיליהם ותומכיהם ובכלל זה מידע בעל אופי מבצעי מובהק, למשל: אופן הכנת חומרי נפץ הדרכים להקמת קבוצות טרור שמירה על ביטחון הקבוצה מפני חדירה מודיעינית, העברת הוראות שונות וכדומה.

11. במישור האידיאולוגי הפורומים ברשת האינטרנט מאפשרים למשתתף להיות חלק מרשתות חברתיות המבוססות על מכנה משותף אידיאולוגי של הג’האד העולמי, ובשל כך הם מהווים מוקד משיכה לבני נוער מוסלמים. משתתפי הפורומים מושפעים מן התכנים אליהם הם נחשפים בו ומקצינים את עמדותיהם ופעילותם. הפורומים מהווים גם מאתר של צעירים אסלאמיים-רדיקאליים עבור גורמי הטרור העולמי לשם איסוף מידע לצורך ביצוע פיגועים, איתור, גיוס ודחיפה לביצוע פעולות טרור בישראל וברחבי העולם.

12. תופעה זאת של גיוס והפעלת מחבלים מרחבי העולם באמצעות האינטרנט ע"י אלקאעדה זכתה לניתוח מפורט בדו"ח שפרסמה הועדה לביטחון פנים ולענייני ממשל של הסנאט בארה"ב ב-8 במאי 2008 שכותרתו: " Violent Islamist Extremism, The Internet, and the Homegrown Terrorist Threat " (הנוסח המלא של הדו"ח מצוי באתר האינטרנט של הסנאט) 3. הדו"ח מזהיר מפני הסכנות הגלומות בחשיפת אזרחים אמריקאים לאתרי האינטרנט של אלקאעדה. סכנות מעין אלו אורבות גם למדינות אחרות, וישראל בכלל זה, בהם מתרחשת התופעה של מה שהאמריקאים מכנים צמיחת טרוריסטים "מתוצרת בית" (" Homegrown Terrorists ") המופעלים ע"י אלקאעדה. טרוריסטים אלו עוברים תהליך של אובדן הזהות העצמית ואימוץ אידיאולוגיה ג’האדיסטית של אלקאעדה והאסלאם הרדיקאלי המופצת באמצעות האינטרנט ובאמצעי תקשורת נוספים 4. 

הפעלת התארגנויות ג’האדיסטיות ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובקרב ערביי ישראל באמצעות האינטרנט

13. ביהודה ושומרון קיימים גם כן פעילים המזדהים עם אידיאולוגית הג’האד העולמי, שפעילותם מאוכוונת ע"י גורמים ברצועה וברחבי העולם בעיקר באמצעות הפורומים באינטרנט. הפעילים ביהודה ושומרון מהווים עבור פעילי הג’האד העולמי מאתר לגיוס סוכני תעמולה להפצת רעיונות הג’האד העולמי, לאיסוף מידע על המתרחש בישראל ולעידוד הפעילים לביצוע פעילות צבאית 5.

14. ברצועת עזה פועלים מספר ארגונים תחת אידיאולוגית הג’האד העולמי שהוותיק שבהם הוא צבא האסלאם בראשותו של ממתז דע’מוש . לצידו פועלים ארגונים נוספים דוגמת פתח אלאסלאם באדמת הרבאט, צבא האומה, ומספר גופים קטנים נוספים. פעילותם מתבטאת בעיקר בהפצת רעיון הג’האד ופעילות מבצעית מצומצמת המכוונת, לפי שעה, בעיקר נגד אוכלוסיית הזרים והלא מוסלמים ברצועת עזה 6 . סביר להניח כי התארגנויות מקומיות אלו עושות שימוש באינטרנט לשם אכוונה אידיאולוגית ומבצעית מאלקאעדה וגורמי הג’האד העולמי.

ממתז דע'מש (מימין) עם אחד מאנשיו
ממתז דע’מש (מימין) עם אחד מאנשיו (פורום חמא"ס, 24 ינואר 2007)

15. גם בקרב ערביי ישראל ניכרת השפעת אתרי האינטרנט של הג’האד העולמי. מאז תחילת 2008 נחשפו מספר חוליות של ערבים אזרחי מדינת ישראל, אשר תמכו באידיאולוגיה אסלאמית קיצונית, והתכוונו לבצע פעילות טרור נגד יעדים בישראל. חברי חוליות אלה עשו שימוש נרחב באינטרנט, היו חברים בפורומים ושאבו את האידיאולוגיה האסלאמית רדיקאלית שלהם מאתרי הג’האד העולמי:

א. בראשית 2008 הוגשו כתבי אישום נגד שני ערבים ישראליים מג’לג’וליה, אשר פעלו בהשראת רעיונות הג’האד העולמי. בחקירתם הודו השניים כי ניסו לבצע מספר פיגועים. השניים גם הודו בהכנת מטעני חבלה מאולתרים אותם למדו להכין באמצעות האינטרנט .

ב. במהלך החודשים מאי-יוני 2008 נעצרו שני בדואים בחשד כי הצטרפו לארגון אלקאעדה ופעלו מטעמו ומטעם גורמי הג’האד העולמי נגד אזרחים ישראלים . השניים, צעירים בני 21-20, תושבי העיירה הבדואית רהט, חברי התנועה האסלאמית. חקירתם בשירות הביטחון הכללי העלתה מסכת ארוכה של קשרים שקשרו השניים עם גורמי הג’האד העולמי , שבבסיסם עמדה ההזדהות הרעיונית שלהם עם האידיאולוגיה של האסלאם הקיצוני. השניים נהגו לגלוש באתרים ופורים אסלאמיים של אלקאעדה והג’האד העולמי , שם הכירו את ראש הפורום באתר שהיה האחראי על חזית ההסברה העולמית של אלקאעדה 7.

ג. במהלך יוני-יולי 2008 נעצרו שישה צעירים ערבים, שנים מהם אזרחי ישראל וארבעה תושבי מזרח ירושלים. העצורים, חלקם סטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים, היו חברים בקבוצה דתית סגורה, שפעלה באזור ירושלים ותכננה להקים תשתית של ארגון אלקאעדה בישראל ולבצע פיגועים נגד יעדים בישראל. ב-18 ביולי הוגשו כתבי אישום נגד השישה בבית משפט השלום והמחוזי בירושלים. את תכני האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקאלית שאבו העצורים מפירסומים המופצים באתרי אינטרנט שונים , חלקם מזוהים עם ארגון אלקאעדה. 8


1 מפקח (אלמשרף) באתרי פורומים הינו תפקיד מרכזי של ניהול הפורום באתר בתחום התוכן. מתוקף תפקיד זה, מכתיב המפקח את מדיניות האתר וקובע מה יעלה לאתר ומה לא. למפקח גישה ישירה לשרת האתר (באמצעות סיסמה). לעיתים קרובות, הוא אינו מסתפק בסינון החומר המגיע מהגולשים, אלא אף משתתף פעיל בפורומים בהם והוא מזדהה בדרך-כלל כמפקח הכללי – אלמשרף אלעאם.

2 על פי נוסח כתב האישום, טיעונים לעונש ולגזר הדין בעניינו של אמג’ד קדרי, בבית המשפט הצבאי בשומרון

3 http://hsgac.senate.gov/public/_files/IslamistReport.pdf

4 ראו לקט : "טרור ואינטרנט: דו"ח של הסנאט האמריקאי מנתח את השימוש הנרחב שעושה ארגון אלקאעדה באינטרנט במסגרת המלחמה על התודעה שהוא מנהל. הדו"ח מזהיר מפני הסכנות הטמונות בהיחשפות אזרחים אמריקאים לאתרי האינטרנט של אלקאעדה ושל ארגונים אסלאמיים רדיקאליים" (1 ביולי, 2008)

5 פירוט ראו מאמר באתר שירות ביטחון כללי: "סקירה בנושא ‘אלקאעדה’ וחדירת רעיונותיה באזורינו".

6 ראו למשל לקט: " ארגון בשם "צבא האומה ירושלים" מהווה שלוחה קדמית נוספת של הג’האד העולמי ברצועת עזה. בשנה האחרונה, בעיקר לאחר השתלטות חמא"ס על הרצועה, חלה עלייה בנפח הפעילות ההסברתית (ולעיתים גם המבצעית) של ארגונים אסלאמיים רדיקאליים המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי (3 בפברואר, 2008)

7 ראו בהקשר לקט: "טרור ואינטרנט: לאחרונה הוגשו כתבי אישום נגד שני תושבי רהט, חברי התנועה האסלאמית, בחשד כי פעלו מטעם גורמי ג’יהאד עולמי ואלקאעדה. הקשרים בין השניים לבין גורמי הג’האד העולמי נוצרו והתנהלו באמצעות האינטרנט על בסיס הזדהותם הרעיונית עם האסלאם הקיצוני" (20 ביוני, 2008)

8 ראו לקט: " כוחות הביטחון עצרו בחודש האחרון שישה צעירים ערבים אזרחי ישראל ותושבי מזרח ירושלים, חלקם סטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים. העצורים תיכננו להקים תשתית של ארגון אלקאעדה ולבצע פיגועים בישראל. אחד העצורים בחן אפשרות להפיל מסוק של נשיא ארה"ב בעת ביקורו לירושלים" (20 ביולי 2008).

לראש העמוד