חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27-21 בינואר 2015)

האוטובוס בתל- אביב בו בוצע פיגוע דקירה, שגרם לפציעת תשעה בני אדם, ע

האוטובוס בתל- אביב בו בוצע פיגוע דקירה, שגרם לפציעת תשעה בני אדם, ע"י מחבל פלסטיני מטול כרם.

זירת האירוע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 21 בינואר 2015)

זירת האירוע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 21 בינואר 2015)

כניסת משאיות סיוע מאיחוד האמירויות דרך מעבר רפיח  (פלסטין אלאן, 21 בינואר 2015; אליום אלסבאע, 22 בינואר  2015)

כניסת משאיות סיוע מאיחוד האמירויות דרך מעבר רפיח (פלסטין אלאן, 21 בינואר 2015; אליום אלסבאע, 22 בינואר 2015)

הפגנה דרומית לעזה בה מונפים דגלי חמאס. על השלט נכתב:

הפגנה דרומית לעזה בה מונפים דגלי חמאס. על השלט נכתב: "על השלטון לשאת באחריות על הסבל של עזה"

הנפת דגל דאעש מול מרכז התרבות הצרפתי בעזה (חשבון טוויטר עיון אלאמה, 25 בינואר 2015).

הנפת דגל דאעש מול מרכז התרבות הצרפתי בעזה (חשבון טוויטר עיון אלאמה, 25 בינואר 2015).

  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע דקירה באוטובוס בתל-אביב. תשעה בני אדם נפצעו, ארבעה מהם באורח קשה. המחבל הינו פלסטיני מטול כרם, שביצע את הפיגוע לבדו. לדבריו הוא ביצע את הפיגוע בעקבות מבצע "צוק איתן", האירועים בהר הבית וצפייה בתכנים אסלאמיים קיצוניים. כלי התקשורת הפלסטינים הביעו תמיכה בפיגוע ושיבחו את מבצעו. הרשות הפלסטינית נמנעה מתגובה.
  • מסקר דעת קהל, שערך המכון הפלסטיני למחקרים מדיניים וסקרי דעת קהל, בראשות ד"ר ח'ליל שקאקי (תחילת דצמבר 2014), עלתה תמיכה ברורה בחמאס ובדרכו. בתרחיש של בחירות כלליות ברשות הפלסטינית מובילה חמאס (36%) על פתח (34%) ואסמאעיל הניה (53%) מוביל על פני אבו מאזן (42%). הציבור הפלסטיני, על פי הסקר, מאמין כי חמאס ניצחה במבצע "צוק איתן" (66%) ותומך בחידוש ירי הרקטות לעבר ישראל אם המצב יישאר כפי שהוא (81%). 

פיגוע דקירה באוטובוס בתל אביב
  • ב-21 בינואר 2015  ביצע מחבל פיגוע דקירה בנוסעי אוטובוס בתל- אביב, שעשה דרכו מבת ים לאוניברסיטת תל אביב. על פי דיווחי מגן דוד אדום נפגעו באירוע תשעה בני אדם, ארבעה מהם באורח קשה ושלושה באורח בינוני. כמו כן היו 12 נפגעי חרדה (דוברות מגן דוד אדום, 21 בינואר 2015).
  • המחבל הוא חמזה מחמד חסן מתרוכ, יליד 1992, תושב טול כרם. בחקירתו עלה, כי הוא הגיע לישראל באותו בוקר ללא אישור וכי רכש את הסכין קודם לכן בטול כרם. לדבריו הוא ביצע את הפיגוע בתגובה למבצע "צוק איתן", האירועים בהר הבית וצפייה בתכנים אסלאמיים קיצוניים בהם שודרו התבטאויות כמו "הגעה לגן עדן" (אתר שירות הביטחון הכללי 21 בינואר 2015). המחבל עלה לאוטובוס בתחנה המרכזית הישנה בת"א, דקות ספורות לפני שביצע את הפיגוע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 21 בינואר 2015).
  • פיגוע הדקירה בת"א סוקר בהרחבה ע"י כלי התקשורת הפלסטינים, שהביעו תמיכה בפיגוע ובמבצעו. הרשות הפלסטינית לא פרסמה תגובה. תנועת פתח הצדיקה את הפיגוע, חמאס ושאר ארגוני הטרור שיבחו אותו. עדכונים, שהעלתה הטלוויזיה הפלסטינית לדף הפייסבוק הרשמי שלה, זכו לתגובות אוהדות של גולשים, אשר שיבחו את הפיגוע ומבצעו וקראו להמשיך ולבצע פיגועים דומים בעתיד. בשתי כרזות, שפורסמו בעקבות הפיגוע,  אף ניתן למצוא אסוציאציות לדאעש ולפיגועי הג'האד העולמי בפאריס[1]

מימין: קריקטורה בה סכין נוטפת דם בצבעי דגל הרשות הפלסטינית ובצידה דגל ישראל מגועל בדם, מעל נכתב: "בוקר טוב" (דף הפייסבוק PALINFO, 21 בינואר 2015). משמאל: קריקטורה בסגנון הקריקטורות שמופיעות בעיתון שרלי הבדו . על השלט נכתב "תל אלרביע' הכבושה" (תל אלרביע': התרגום לערבית של תל-אביב). הדמות אומרת: "מכה אחת אפיים למה שעשו לנביא", אסוציאציה לפיגועי הג'האד העולמי בפריס (דף הפייסבוק PALDF, 21 בינואר 2015)
מימין: קריקטורה בה סכין מגואל בדם בצבעי דגל הרשות הפלסטינית ובצידה דגל ישראל מגועל בדם, מעל נכתב: "בוקר טוב" (21 בינואר 2015,  דף הפייסבוק PALINFO). משמאל: קריקטורה בסגנון הקריקטורות שמופיעות בעיתון שרלי הבדו . על השלט נכתב "תל אלרביע' הכבושה" (תל אלרביע': התרגום לערבית של תל-אביב). הדמות אומרת: "מכה אחת אפיים למה שעשו לנביא", אסוציאציה לפיגועי הג'האד העולמי בפריס (21 בינואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

תקריות בגבול רצועת עזה
  • ב-23  בינואר 2015 התקהלו עשרות פלסטינים ויידו אבנים לעבר גדר הביטחון סמוך למחנה הפליטים ג'באליא. כוח צה"ל ביצע ירי כדי להרחיק את המפגינים (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 בינואר 2015). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי נער פלסטיני נפצע באורח בינוני. מנגנוני הביטחון של חמאס פיזרו את המפגינים (אלרסאלה.נט, 23 בינואר 2015). 
אירועי אלימות במסגרת "ההתנגדות העממית"
  • השבוע נמשכה הפעילות האלימה ביהודה, שומרון וירושלים, שהתבטאה בעיקר בהשלכת מטענים, בקבוקי תבערה ויידויי אבנים. להלן אירועים בולטים:
  • ב-26 בינואר 2015 הושלכו אבנים לעבר הרכבת הקלה באזור שועפט. לא היו נפגעים. נגרם נזק לרכבת. כוח משמר הגבול זיהה את מיידה האבנים ותפס אותו. בעקבות תפיסתו החלו עשרות פלסטינים ליידות אבנים ולירות זיקוקים לעבר הכוחות. תנועת הרכבת הקלה הופסקה (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 בינואר 2015).
  • ב-25 בינואר 2015 הושלכו שני בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלי בסמוך לחלחול (אזור חברון). לא היו נפגעים (דף הפייסובק צבע אדום, 25 בינואר 2015).
  • ב-25 בינואר 2015 אזרח זיהה מטען צינור מונח בשטח פתוח בכניסה לאחת השכונות של הישוב נווה צוף (על כביש חוצה בנימין). המדובר ככל הנראה במטען שהושלך ולא התפוצץ (סוכנות תצפית, 25 בינואר 2015).
  •  ב-24 בינואר 2015– בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס סמוך לבית חגי (דרום הר חברון). לא היו נפגעים (דף הפייסובק צבע אדום, 24 בינואר 2015).
  • ב-24 בינואר 2015 – פלסטינים יידו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי בבית חנינא. נהג כלי הרכב נפצע באורח קל. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (דף הפייסובק צבע אדום, 24 בינואר 2015).
  • ב-23 בינואר 2015– יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לסינג'יל, שבשומרון. תינוקת נפגעה באורח קל וטופלה במקום (דף הפייסובק צבע אדום, 23 בינואר 2015).
  • ב-21 בינואר 2015 שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר בתי השכונה המזרחית של הישוב נווה צוף (מערב בנימין). בקבוק אחד נפל בשטח פתוח וגרם לשריפה לכלי רכב, שחנה במקום, נגרם נזק קל (סוכנות תצפית, 21 בינואר 2015). 
המצב במעברים
מעבר רפיח
  • לאחר בקשות חוזרות ונשנות של ההנהגה הפלסטינית ומחאות של תושבי רצועת עזה נפתח מעבר רפיח ב-20 בינואר 2015 לתנועת אזרחים למשך שלושה ימים. כמה מאות פלסטינית עברו במעבר ועומס רב ניכר בו. מצרים גם אפשרה כניסת שיירות סיוע ממאע"מ, מרוקו וסעודיה, שהביאו עימהן תרופות, ציוד רפואי ומוצרי מזון (סמא, 21 בינואר 2015).
  •  מאהר אבו צבחה, העומד בראש רשות המעברים והגבולות, אמר כי ב-22 בינואר 2015 סגרו רשויות מצרים שוב את המעבר ולא קבעו מועד חדש לפתיחתו. הוא קרא למצרים לפתוח את המעבר לתקופה ארוכה יותר משום שעדיין נותרו תושבים רבים שצריכים לעבור (אלרסאלה.נט, 22 בינואר 2015). רשות המעברים והגבולות פרסמה דו"ח על פעילות מעבר רפיח במהלך שנת 2014. על פי הדו"ח במהלך השנה היה המעבר סגור למשך 240 ימים ופתוח 125 ימים בלבד.
מחאה על הסחבת בשיקום רצועת עזה
  • דרומית לעיר עזה (הריסות ג'חר אלדיכ) התקיימה הפגנה, בחסות חמאס, על הסחבת בשיקום. במהלך ההפגנה הטילו המשתתפים את האחריות לסחבת על אבו מאזן וממשלת ההסכמה הלאומית (צפא, 23 בינואר 2015).
  • במקביל נמשכות האשמות הדדיות בנושא שיקום הרצועה:
  •  בדברים שאמר אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, לכלי תקשורת בעת ביקורו בתוניסיה, אמר ששיקום הרצועה מתעכב בשל חוסר היכולת של ממשלת ההסכמה הלאומית לשאת באחריות כלפי הרצועה או לפקח על מעברי הגבול (ופא, 22 בינואר 2015).
  •  תופיק אלטיראוי, חבר הועד המרכזי של פתח אמר, כי חמאס היא זו שמעכבת את שיקום הרצועה בכך שהיא מתעקשת לקבל אחריות על חלק מהשיקום. לדבריו על חמאס להבין שהגורם היחיד היכול להביא להצלחת השיקום הוא ממשלת ההסכמה הלאומית (מען, 23 בינואר 2015).
  • מרואן אבו ראס, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, אמר במהלך תפילת יום שישי, שנערכה על הריסות אחד המסגדים בשכונת שג'אעיה, כי רוברט סרי, שליח האו"ם במזרח התיכון, אחראי אישית לסחבת בשיקום מכיוון שמנגנון הפיקוח, שהקים משרת את ישראל (מען, 23 בינואר 2015).
קריאות להכשרת נמל ימי
  • לאחרונה גוברות הקריאות לחידוש הפעילות להכשרת נמל עזה כנמל ימי אזרחי כדי לשבור את המצור על רצועת עזה. במסגרת זאת הודיעה הועדה להסרת המצור מעל רצועת עזה, כי בכוונתה לשגר בעוד כחודשיים ספינה מחופי עזה שעל סיפונה פלסטינים חולים וסטודנטים. לדברי עלאא' אלדין אלבטה, דובר הועדה, מספר מדינות הביעו הסכמה למהלך (אלרסאלה.נט, 25 בינואר 2015).
  • ב-21 בינואר נערכה בנמל עזה הפגנה הקוראת להסרת המצור על רצועת עזה ופתיחת נתיב ימי מהרצועה לשאר העולם, בהפגנה השתתפו בעיקר ילדים, שנשאו כרזות וסירות נייר והניפו דגלי הרשות הפלסטינית (21 בינואר 2015,  דף הפייסבוק PALINFO).

מימין: מסיבת העיתונאים בנמל עזה, שארגנה הועדה להסרת המצור מעל רצועת עזה (המזוהה עם חמאס).  משמאל: הפגנת ילדים בנמל עזה (PALINFO, 25 בינואר 2015).
מימין: מסיבת העיתונאים בנמל עזה, שארגנה הועדה להסרת המצור מעל רצועת עזה (המזוהה עם חמאס). משמאל: הפגנת ילדים בנמל עזה (25 בינואר 2015, PALINFO).

הריסת מנהרות הברחה על ידי מצרים
  • בסרטון, שפרסם משרד ההגנה של מצרים והועלה ליוטיוב, נראים כוחות משמר הגבול המצריים בשיתוף אגף ההנדסה של צבא מצרים חושפים פתחים של שש מנהרות בתוך בתי מגורים בעיר רפיח. בסרטון צוין, כי בין שש המנהרות נמצאו גם שתי מנהרות אסטרטגיות, שהיו מצוידות במערכות תקשורת ומסילות ברזל והן נועדו, ככל הנראה, להעברת אמצעי לחימה לרצועת עזה. כמו כן דיווחו המצרים, כי באחת המנהרות נמצאו שש רקטות, 30 פצצות מרגמה, 18 רימונים וכמה עשרות כדורים (עמוד היוטיוב של משרד ההגנה המצרי, 20 בינואר 2015).
גילויי תמיכה בדאעש בעזה
  • נמשכים ביטויי התמיכה בדאעש ברצועת עזה. ב-25 בינואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, תמונה של תליית דגל דאעש, על-ידי פעיל המזוהה עם הארגון, מול מבנה מרכז התרבות הצרפתי בעיר עזה. ליד התמונה נכתב "היום אנו מניפים את הדגל ומחר נהרוס את המבנה שלכם" (חשבון טוויטר עיון אלאמה, 25 בינואר 2015). מרכז התרבות הצרפתי שימש בעבר יעד לתקיפות: ב-12 בדצמבר 2014 אירע פיצוץ בבניין. התארגנות סלפית ג'האדיסטית בשם ג'נד אנצאר אללה, המזוהה עם הג'האד העולמי, העלתה ב-18 בדצמבר 2014 סרטון ליוטיוב, בו היא קיבלה אחריות לפיצוץ. 
סקר דעת קהל ברשות הפלסטינית
  • המרכז למחקרים מדיניים וסקרי דעת קהל, בראשות ד"ר ח'ליל שקאקי, ערך בתחילת חודש דצמבר 2014  סקר דעת קהל, שהתבסס על  מדגם אקראי של 1,270 פלסטינים מיהודה, שומרון ורצועת עזה. מהסקר עלו  הממצאים הבאים:
  • בחירות– בתרחיש של קיום בחירות כלליות ברשות הפלסטינית מובילה תנועת חמאס עם 36% מהקולות על פני פתח ( 34% מהקולות). לפני מבצע "צוק איתן" זכתה חמאס ל-40% מהקולות ופתח ל-32%).
  • ראשות הממשלה - אסמאעיל הניה קיבל 53% מכלל הקולות בעוד אבו מאזן קיבל 42%.
  • מבצע "צוק איתן"– הציבור ממשיך להאמין, כי חמאס ניצחה (66%). עם זאת קיימת ירידה בשביעות הרצון מתוצאות המלחמה (42% לעומת 49% בסקר הקודם). כמו כן עולה מהסקר תמיכה גבוהה בחידוש ירי הרקטות אם המצב יישאר כפי שהוא (81%).
  •  אחריות הרשות הפלסטינית– רוב הציבור מטיל את האחריות לכישלון תפקוד ממשלת ההסכמה הלאומית על הרשות הפלסטינית 32% לעומת 21% התולים את האחריות בחמאס.
  • המעברים – רוב הציבור (61%) מעדיף את שליטת ממשלת ההסכמה הלאומית על המעברים על פני שליטת חמאס.
  • מאבק מזוין כדרך להקמת מדינה פלסטינית – הסקר מצביע על המשך תמיכה רחבה במאבק המזוין נגד ישראל (42%).
  • תמיכה בדאעש–תמיכה נמוכה (74% רואים בהם ארגון קיצוני, שאינו מייצג את האסלאם). ברצועה שיעור תמיכה בדאעש כפול מזה שביהודה ושומרון (19% ברצועה לעומת 8% ביהודה ושומרון).
הסתה לאלימות ולטרור בדף הפייסבוק של פתח
  • בדף הפייסבוק הרשמי של פתח פורסמו שתי כרזות הקוראות להמשך ההתנגדות נגד ישראל כולל שימוש בנשק חם.

מימין: בערבית : "אנו אנשי הפתח היינו ונשארנו הקרובים ביותר להדק הרובה", "פתח. האבן הראשונה.. והקליע הראשון". משמאל: "אבולוציית הנשק הפלסטיני". בערבית : "התחלנו באבן... ונסיים במדינה. תנועת פתח" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 16 בינואר 2015)
מימין: בערבית : "אנו אנשי הפתח היינו ונשארנו הקרובים ביותר להדק הרובה", "פתח. האבן הראשונה.. והקליע הראשון". משמאל: "אבולוציית הנשק הפלסטיני". בערבית : "התחלנו באבן... ונסיים במדינה. תנועת פתח" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 16 בינואר 2015)

תקיפת שיירה של פעילי חזבאללה ברמת הגולן
  • ב-18 בינואר 2015 הותקפה שיירה של פעילי חזבאללה במזרעת אלאמל, בצפון רמת הגולן. על פי הדיווחים בתקשורת נהרגו, כתוצאה מהתקיפה,שישה פעילי חזבאללה וקצין בכיר במשמרות המהפכה האיראניים.
  • עיתון כוויתי פרסם פרטים נוספים אודות ההרוגים (אלראי, 21 בינואר 2015):
  • הקצין האיראני הבכיר מחמד עלי אללה דאדי, מונה בסוף 2014 כמפקד משמרות המהפכה בסוריה ולבנון. במסגרת תפקידו הוא פעל, יחד  עם חזבאללה, ופיקח על הפעולות הצבאיות בסוריה. הסיור, שערך ב-18 בינואר 2015 לא היה הפעם הראשונה בה ביקר אללה דאדי באזור רמת הגולן .
  • מחמד אחמד עיסא– המכונה אבו עיסא ליווה את הקצין האיראני כדי לכתוב דו"ח אודות צפון רמת הגולן כאזור לפעילות מיוחדת. המטרה הייתה להפיק תועלת מהניסיון של אללה דאדי בלוחמה בשטח ההררי.
  • במהלך השבוע פרסמו מקורות לבנוניים ואיראניים, כי הימצאותם של פעילי חזבאללה והקצין הבכיר האיראני באזור הייתה במסגרת מאמצי חזבאללה ואיראן להקים "חזית נוספת" מול ישראל ברמת הגולן . להלן כמה התייחסויות לנושא:
  • במהלך השנה האחרונה שקדו חזבאללה והכוחות הסוריים על הקמת כוח מאומן ומצויד מקרב תושבי כפרי הגולן המסוגל להגן על הכפרים הסמוכים לגבול. כמו כן הוקם כוח נוסף, שיועד לבצע פעולות "התנגדות" מהגולן והחרמון נגד ישראל מצידם הלבנוני והסורי של הגבול עם ישראל (אלאח'באר, 19 בינואר 2015).
  • "מקורות איראניים" מסרו, כי הקבוצה, שהותקפה, תכננה לפתוח חזית פעולה ברמת הגולן, על פי תוכנית של משמרות המהפכה. הקבוצה סיירה באזורים מול מוצבי התצפית הישראליים בחרמון (אלחיאת, 22 בינואר 2015).
  • עם עזיבת כוחות האו"ם את מוצביהם ברמת הגולן והאיום של קבוצות ג'האדיסטיות על תושבי צפון רמת הגולן, שברובם דרוזים, שיגר חזבאללה מפקדים ופעילים של הארגון כדי לאמן ולחמש את התושבים שיגנו על עצמם. על סמיר קנטאר (פעיל חזבאללה ממוצא דרוזי ששוחרר מהכלא הישראלי) ועל ג'האד מע'ניה ומפקדים צבאיים נוספים הוטל להפוך את האזור לזירת "התנגדות"  (אלדיאר, 21 בינואר 2015).
  • חזבאללה וגורמים איראניים הבטיחו להגיב בחריפות לתקיפה, שיוחסה על ידם לישראל :
  • וליד סכריה, חבר פרלמנט לבנוני מטעם חזבאללה, אמר כי התגובה על התקיפה היא וודאית. לדבריו הנהגת חזבאללה היא זו שתקבע את המועד, המיקום ואופי התגובה לאחר שתקיים הערכת מצב. הוא הוסיף, כי זוהי צריכה להיות "תגובה מרתיעה" כדי שישראל לא תמשיך בתוקפנותה עם זאת התגובה לדבריו, צריכה להיות "שקולה מבחינה מדינית" (אלמנאר, 24 בינואר 2015).
  • חסין סלאמי, ממלא מקום מפקד משמרות המהפכה האיראניים, אמר כי הצעד הישראלי יביא לתחילת התבוסה של ישראל וארה"ב אשר כבר סופגות תבוסה בסוריה, עיראק ולבנון, תימן ובחרין. לדבריו על ישראל לצפות ל"תגובה מוחצת" ממשמרות המהפכה והיא תוכה "בברקים הרסניים". לדבריו טילי השהאב של איראן יכולים להיות משוגרים מכל מקום. גם פצצות המרגמה של חזבאללה ופלסטין יכולות לבצע את מלאכתם של טילי השהאב (פארס, 22 בינואר 2015).
  • בראיון נוסף אמר חסן סלאמי, כי איראן תיצור "מאזן כוחות חדש" ותפתח "חזיתות חדשות" בהזכירו פתיחת חזית חדשה ביהודה ושומרון. לדבריו בנוסף לפתיחת החזית החדשה ביהודה ושומרון תהיה גם "נקמה מיוחדת" מצד איראן לאירוע (אלעאלם, 25 בינואר 2015).
  • מחסן רצ'אא'י, מזכיר המועצה האיראנית לקביעת האינטרסים,הודיע, כי חזבאללה "יעניש בחומרה" את ישראל בעקבות פעולת התקיפה (איסנא, 21 בינואר 2015). 

[1]פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-25 בינואר 2015: "פיגוע דקירה באוטובוס בתל-אביב גרם לפציעתם של 21 בני אדם, חלקם באורח קשה. פיגועי הדקירה הינם דפוס פעולה נפוץ יחסית, וקל לביצוע, המהווה חלק מפעולות "ההתנגדות העממית" ביהודה ושומרון אך זולג גם לישראל"
[2] נכון ל-27 בינואר 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[3] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.