משאית תופת התפוצצה סמוך למעבר ארז


 

זירת פיצוץ משאית התופת במעבר ארז
(דובר צה"ל, 22 במאי)

 

התפוצצות משאית התופת במעבר ארז
(פורום PALDF של חמא"ס, 22 במאי)

תיאור האירוע

1. ב- 22 במאי , בשעות הבוקר המוקדמות, התפוצצה משאית תופת שהגיעה לאזור מעבר הסחורות שבמעבר ארז, שבצפון רצועת עזה. במקום נגרם נזק אך לא היו נפגעים.

2. זמן קצר לאחר מכן תקף חיל האוויר, סמוך למעבר "ארז", רכב שהיה מעורב באירוע (דובר צה"ל, 22 במאי). מדיווחים בתקשורת הפלסטינית עולה כי ג’יפ מסוג מאגנום, שהיה בסמוך למקום האירוע, הופצץ ע"י מסוקי חיל האוויר (כלי התקשורת הפלסטיניים, 25 במאי). על פי דיווח עיתונאי נמסר מצה"ל כי הג’יפ, אשר לא היה ממולכד, נועד ככל הנראה לסייע בחטיפת חיילים וחדירה למעבר ( ynet , 22 במאי).

 

הג’יפ אותו תקף חיל האוויר לאחר ניסיון הפיגוע (ערוץ אלג’זירה, 22 במאי)

נטילת אחריות ותגובות המחבלים

3. שני ארגוני טרור, הג’האד האסלאמי בפלסטין/פלוגות ירושלים ופת"ח/גדודי חללי אלאקצא (גוף המתקרא "מועצת השורא של חוליות השהיד אימן ג’ודה"), נטלו אחריות משותפת לניסיון הפיגוע. בנטילת האחריות נמסר כי המחבל, אבראהים מחמד אבראהים נצר, בן 23, מג’באליא, פוצץ את משאית התופת בכניסה למעבר ארז. המשאית נשאה, על פי ההודעה, 4.5 טון חומרי נפץ .

4. בנוסח ההודעה, נמסר כי " "ההתנגדות הפלסטינית" (קרי, ארגוני הטרור) מתנגדים ל"הרגעה" בחינם, תחת לחץ ההסלמה…". עוד נאמר כי ארגוני הטרור ("פלגי ההתנגדות") מתנגדים להסכים על "הרגעה" אם איננה הדדית, הכוללת בו זמנית את הגדה המערבית ואת רצועת עזה (אתר אימן ג’ודה, 22 במאי).

5. אבו חמזה, דובר פלוגות ירושלים, אמר כי "מעבר ארז הוא אחד המעברים ממנו יוצא האויב על מנת לפלוש לצפון הרצועה". הוא הוסיף כי כל עוד ימשכו כניסות של כוחות צה"ל לרצועה ופגיעה בפלסטינים, תהיה תגובה כואבת, וכי פעולות ההתאבדות הן אחד מאמצעי ההרתעה (פאל-מדיה, 22 במאי).

המעברים ומעבר ארז בתוכם כמוקד לפיגועים

6. המעברים בין רצועת עזה לישראל , ומעבר ארז בתוכם, משמשים כיעד מועדף לפיגועים של ארגוני המחבלים הפועלים ברצועה. זאת למרות שדרכם נכנסים לרצועה דלק, אנשים וסיוע כלכלי והומאניטארי, החיוניים לתפקודם היומיומי של תושבי רצועת עזה . דרך מעבר ארז נכנסים מצרכים הומאניטאריים לרצועת עזה ועוברים בו תושבים מהרצועה הזקוקים לסיוע הומאניטארי דחוף.

7. בשנות העימות שימש מעבר ארז יעד לפיגועים רבים של ארגוני הטרור. מעבר לירי מרגמות ונק"ל המתבצע לעבר המעבר התבצעו בו בעבר פיגועי "איכות", שגרמו להרוגים ופצועים בקרב חיילי צה"ל. למשל: ביוני 2005, ניסתה מחבלת מתאבדת, שתכננה להגיע לישראל, לפוצץ עצמה במעבר; בפברואר 2004 חדרו שני מחבלים לאזור התעשייה במעבר וביצעו ירי והשלכת רימונים לעבר עמדת צה"ל; בינואר 2004 פוצצה עצמה מחבלת מתאבדת באזור התעשייה ארז; בינואר 2004 נעצר ע"י צה"ל מחבל שתכנן לבצע פיגוע התאבדות בסמיכות לאזור התעשייה. גם בשנים 2003 ו 2002 בוצעו מספר פיגועי ירי והתאבדות במתחם מעבר ארז.

לראש העמוד