מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 18 (3 באוגוסט 1200)

המשך פעילות צה

המשך פעילות צה"ל (דובר צה"ל, 2 באוגוסט 2014)

המשך פעילות צה

המשך פעילות צה"ל (דובר צה"ל, 2 באוגוסט 2014)

מבנה ההנהלה של האוניברסיטה האסלאמית, שהותקף על ידי כלי טיס של חיל האוויר (אלרסאלה, 2 באוגוסט 2014)

מבנה ההנהלה של האוניברסיטה האסלאמית, שהותקף על ידי כלי טיס של חיל האוויר (אלרסאלה, 2 באוגוסט 2014)

חבלני  משטרה מטפלים בשרידי רקטה (משטרת ישראל, 2 באוגוסט 2014)

חבלני משטרה מטפלים בשרידי רקטה (משטרת ישראל, 2 באוגוסט 2014)

משפחות משכונת שג'אעיה חוזרות לבתיהן כדי לקחת רכוש (ופא, 1 באוגוסט 2014).

משפחות משכונת שג'אעיה חוזרות לבתיהן כדי לקחת רכוש (ופא, 1 באוגוסט 2014).

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון מול כלא עופר.

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון מול כלא עופר.

ילד אוחז ברובה ומחזיק דגל חמאס  (דף הפייסבוק של אוניברסיטת אלנג'אח בשכם, 31 ביולי 2014).

ילד אוחז ברובה ומחזיק דגל חמאס (דף הפייסבוק של אוניברסיטת אלנג'אח בשכם, 31 ביולי 2014).

תרומות שנאספו בחברון עבור תושבי עזה (ופא, 3 באוגוסט 2014).

תרומות שנאספו בחברון עבור תושבי עזה (ופא, 3 באוגוסט 2014).


כללי
עיקרי תמונת המצב

1.    ב-1 באוגוסט 2014 בשעה 0800 נכנסה לתוקפה הפסקת אש הומניטארית למשך 72 שעות. ישראל וחמאס הסכימו להפסקת האש, כהיענות לפניית שר החוץ האמריקאי קרי ומזכ"ל האו"מ באן קי מון. במקביל אמורות היו לצאת לקהיר משלחת ישראלית ומשלחת פלסטינים (בה ישותפו נציגים מהרשות הפלסטינית, חמאס וארגוני טרור נוספים) על מנת לנהל מו"מ על הפסקת אש ממושכת, בתיווך מצרי.

2.    הפסקת האש עליה הוסכם הופרה ע"י חמאס ב-1 באוגוסט 2014 בשעה 0930, כשעה וחצי לאחר שהיא נכנסה לתוקפה. חוליית חמאס תקפה כוח של צה"ל בפאתי רפיח, שעסק בנטרול המנהרות, הרגה שני חיילים וחטפה את קצין צה"ל סגן הדר גולדין (בליל 3-2 באוגוסט קבע הרב הראשי לצה"ל את דבר מותו של סגן הדר גולדין ז"ל על פי ממצאים, שהובאו מזירת הלחימה). נשיא ארה"ב ברק אובמה ושליח האו"מ סרי, גינו בחריפות את חמאס על הפרת הפסקת האש.

3.    לנוכח ההפרה הבוטה של הפסקת האש, שהצטרפה להפרות קודמות, החליטה ישראל, כי היא לא תשגר משלחת לקהיר על מנת לשאת ולתת על הסדרת הפסקת הלחימה. חלק מכוחות צה"ל שברצועה נסוגו באופן חד-צדדי מתוך השטחים הבנויים לשטח הערכות חדש, בסמוך לגבול עם רצועת עזה. כוחות צה"ל, שנותרו ברצועה ממשיכים לבצע את משימת השמדת המנהרות, העומדת בפני סיום. חמאס מצידה ממשיכה בירי הרקטות לעבר ישראל (אשר נמשך גם במהלך ה-3 באוגוסט). בהיקפי הירי על ישראל ניכרה ירידה והירי המתמקד לטווחים קצרים, בעיקר לעבר כוחות צה"ל וישובים בנגב המערבי. לקהיר צפויה להגיע משלחת פלסטינית, בהובלת הרשות הפלסטינית, ובהשתתפות חמאס וארגוני טרור נוספים, לניהול מו"מ על בסיס היוזמה המצרית, שביסודה לא השתנתה.

4.    על רקע תמונת המצב המורכבת דומה, כי בימים האחרונים החל שלב חדש במבצע "צוק איתן". השלב הקרקעי של המבצע, שהוגבל למשימת נטרול המנהרות, עומד בפני סיומו. המשך המבצע ואופן ההתנהלות של ישראל אינם מותנים עתה בהסדרה, שתושג (או לא תושג) בקהיר אלה מתבססים על כוח ההרתעה של צה"ל ועל שיקוליה המדיניים והצבאיים של ישראל. דומה, כי עמדה ישראלית זאת מעמידה דילמה בפני חמאס לגבי המשך התנהלותה וסימן שאלה בכל הנוגע ליכולתה לחלץ הישגים מדיניים משמעותיים בתום המבצע.

הפעילות הקרקעית
פעילות צה"ל

5.    במהלך 31 ביולי – 2 באוגוסט 2014 נמשכה הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועה. במוקד הפעילות עמד סיום תהליך איתור, מיפוי והשמדת מנהרות הטרור. במקביל נמשכה הפגיעה בתשתיות הטרור של חמאס באמצעות כוחות היבשה, הים ותקיפות מהאוויר. יצוין, כי בימים האחרונים פחת באופן יחסי החיכוך בין כוחות צה"ל לכוחות מחבלים ברצועה.

הכרזה על הפסקת אש

6.    בליל 31 ביולי-1באוגוסט 2014 הודיעו מזכיר הממשלה האמריקאי ומזכ"ל האו"ם, כי הושגה הסכמה על הפוגה הומניטארית למשך 72 שעות, החל מ-1 באוגוסט בשמונה בבוקר. ישראל הודיעה כי הקבינט הסמיך את ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההצעה. ישראל הודיעה גם, כי ההפוגה תכלול המשך פעילות צה"ל להשמדת המנהרות. חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה אישרו גם הם את תנאי הפסקת האש. הכוונה הייתה, כי במהלך הפסקת האש, יגיעו משלחות של ישראל והפלסטינים לקהיר., גם לאחר שנכנסה הפסקת האש לתוקפה נמשכו האזעקות בישובי השפלה ועוטף עזה. הפסקת האש קרסה כליל לאחר שנודע, כי שני חיילים נהרגו וחייל צה"ל נחטף, באזור רפיח וכי כוחות צה"ל החלו בחיפושים נרחבים אחריו.

7.    הפרת הסכם הפסקת האש אינו אירוע ראשון מסוגו. יוזכר, כי לכל אורך מבצע "צוק איתן" הפרה חמאס באופן שיטתי את כל הפסקות האש עליהן הוסכם, כולל הפסקת אש הומניטארית שהיא עצמה ביקשה.

חטיפת קצין צה"ל

8.    ב-1 באוגוסט 2014 בשעות הבוקר, כשעה לאחר שהסכם הפסקת האש נכנס לתוקפו, הותקף כוח צה"ל ע"י כוח מחבלים. כוח המחבלים יצא מפיר מנהרה ופתח באש וירו לעבר כוח צה"ל. על פי התקשורת הישראלית מחבל מתאבד פוצץ עצמו על כוח צה"ל.  קצין וחייל צה"ל נהרגו וקצין נוסף נחטף. מיד לאחר ההיתקלות הבין הכוח, כי אחד הלוחמים חסר והחל בחיפושים אחר הלוחם הנעדר. החשד היה, כי הקצין נחטף והוברח דרך המנהרה. כוחות צה"ל פתחו בהרעשה כבדה על בניינים באזור ותקפו מכוניות, שנעו בקרבת מקום האירוע. כמו כן מוטטו פירים של מנהרות ובתים מהם עלולים לצאת פירים נוספים (דובר צה"ל, 1 באוגוסט 2014).

תגובות חמאס ותגובות בזירה הבינלאומית

9.    חמאס שומרת על עמימות בכל הנוגע לחטיפה. בתחילה טען מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי הקצין נמצא בידי חמאס. מאוחר יותר הסביר גורם בכיר בתנועה שאבו מרזוק רק ציטט את הדיווח הישראלי. בחמאס הודיעו, כי אין להם כל מידע על הקצין והוא אינו מוחזק בידיהם. הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה נאמר, כי הם איבדו קשר עם החוליה, שהשתתפה במארב וכי הם חושבים, שכולם נהרגו בתקיפות הישראליות. זמן קצר לאחר פרסום ההודעה בערבית פרסמה הזרוע הצבאית באופן חריג, הודעה דומה גם באנגלית. ככל הנראה כדי להשיב לגל הגינויים נגד שבירת הפסקת האש (אתר הזרוע הצבאית, 2 באוגוסט 2014).

ההודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 2 באוגוסט 2014)
ההודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 2 באוגוסט 2014)

10.  הנשיא אובמה קרא לשחרור מיידי של החייל ללא תנאים מוקדמים וגינה את חמאס ושאר הארגונים ברצועה על הפרת הפסקת האש. שליח האו"םרוברט סרי מסר כי האירוע מהווה הפרה חמורה של הפסקת האש וקרא לפלסטינים לאשר מחדש את מחויבותם ליישומה. לנוכח זאת ניסתה המערכת ההסברתית של חמאס לתת מענה לגינויים הללו.

11. חמאס גם האשימה את ישראל בהפרת הפסקת האש בטענה, כי כוחות ישראליים התקדמו לעומק רפיח כבר בשבע בבוקר והם נכנסו עימם לקרב, שנמשך עד לשעה בה אמורה הייתה הפסקת האש להיכנס לתוקף (לשכת ההסברה של חמאס, 1 באוגוסט 2014). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס כתב בעמוד הפייסבוק שלו, כי אישורו של מזכ"ל האו"ם ל"סיפור הישראלי" המשונה בנוגע לחייל החטוף סיפק לגיטימציה לבצע את הטבח ברפיח (פייסבוק 2 באוגוסט 2014).

12.  ב-2 באוגוסט 2014 לאחר ישיבה בראש בית דין מיוחד, שהוקם לצורך זה, קבע הרב הצבאי הראשי, בעקבות ממצאים הובאו מהשטח, שיקולים רפואיים, הלכתיים ושיקולים רלוונטיים נוספים, כי סגן הדר גולדין ז"ל  נפל בקרב והודעה על כך נמסרה למשפחתו (דובר צה"ל, 2 באוגוסט 2014).

הכרזה על היערכות מחדש

13. ב-2 באוגוסט 2014 בשעות הערב הודיעו  מקורות צבאיים על סיום השמדת רוב המנהרות ותחילת יציאת הכוחות מהשטח להערכות חדשה, מחוץ לרצועה, להמשך המבצע. קצין צה"ל בכיר הבהיר, כי המבצע לא הסתיים וכי הצבא ימשיך לפעול בשטח גם לאחר סיום הריסת המנהרה האחרונה. לדבריו אם ימשכו תקיפות נגד ישראל או שיגורי רקטות יגיב צה"ל בהתאם, ללא מגבלות  (וואלה, 3 באוגוסט 2014).

14. ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושר הביטחון בוגי יעלון, אמרו במסיבת עיתונאים, כי המבצע נמשך וצה"ל ממשיך לפעול במלוא העוצמה כדי להשלים את יעדיו: השבת השקט והביטחון לתקופה ממושכת לאזרחי ישראל תוך פגיעה משמעותית בתשתית הטרור (אתר משרד ראש הממשלה, 2 באוגוסט 2014). דברי ראש הממשלה, וההחלטה הישראלית על היערכות מחדש, עוררו גל של תגובות בקרב חמאס:

א.   סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר, כי אם ישראל תחליט על נסיגה חד-צדדית אזי חמאס היא שתחליט שיחליטו כיצד להגיב בשטח לצעד זה. לדבריו בכל מקרה ישראל תשלם את המחיר אבין אם תישאר בעזה, בין אם תצא ממנה או אם תערוך משא ומתן (מען, 2 באוגוסט 2014).

ב.   אסאמה חמדאן, אחראי היחסים הבינלאומיים של חמאס, אמר, כי יציאת הכוחות מעידה על כך שהפעילות בשטח נכשלה מאחר שישראל לא השיגה דבר מלבד הרג של נשים וילדים ואבדות בנפש לצה"ל. עוד הוסיף, כי נכון שיש לחמאס הרוגים כמו גם "מנהרה הרוסה פה ושם" (בניסיון להמעיט מערך הריסת מערך המנהרות של חמאס). לדבריו נסיגה חד צדדית לא תביא לסיום המערכה משום שהיא "מעניקה להתנגדות מרחב להשלים את פעולותיה" (אלג'זירה, 2 באוגוסט 2014).

ג.   עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין בדף הפייסבוק שלו, כי נאום ראש הממשלה מסמל כישלון, תבוסה ובלבול.

ד.   פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר שנאום ראש הממשלה הוא נאום מבולבל המסמל משבר אמיתי וכי ראש הממשלה רוצה ליצור ניצחון מדומה. לדבריו חמאס ממשיכה בהתנגדות עד להשגת מטרותיה. סאמי אבו זהרי דובר חמאס אמר דברים דומים (סוכנות הידיעות הצרפתית, אלרסאלה.נט, 2 באוגוסט 2014).

 

כוח צנחנים חושף מנהרה (1 באוגוסט 2014 )
כוח צנחנים חושף מנהרה (1 באוגוסט 2014 )
לצפייה https://www.youtube.com/watch?v=tAZ9j1lpYGU

נמשכות תקיפות יעדי טרור ברצועה

15. במקביל לפעילות הקרקעית המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו מתחילת המבצע כ-4,574 יעדי טרור מהאוויר.

16.במהלך 2 באוגוסט 2014 הותקפו 200 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. בין היעדים, שהותקפו:

א.   אתרים לייצור ואחסון אמצעי לחימה.

ב.   משגר רקטות, שממנו שוגרו רקטות לאזור המרכז, בבוקר 2 באוגוסט 2014.

ג.    מנהרות טרור.

ד.    תשתיות ומפקדות טרור, שמוקמו בבתי פעילים.

ה.   מצבורי רקטות ואמצעי לחימה, שרוכזו במסגדים.

ו.     מבנה במתחם האוניברסיטה האסלאמית, שמהווה חלק מהתשתית הצבאית של חמאס[1].

ז.   פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין, ששימש כראש המטה לביטחון פנים של הארגון וביתו של ח'אלד מנאעמה, מפקד כוח חמאס באזור שיח' רצ'ואן (דובר צה"ל, 2 באוגוסט 2014).

17.      ב-31 ביולי 2014 הותקפו 110 מטרות טרור ברחבי הרצועה ביניהן בתי פעילים בכירים, ששימשו תשתיות פיקוד ושליטה של ארגוני הטרור (דובר צה"ל, 31 ביולי 2014).

אבדות לצה"ל ובקרב האזרחים

18. מהלך מבצע "צוק איתן" נהרגו 64 חיילי צה"לושלושה אזרחים. להלן שמות ההרוגים אשר נהרגו ב-31 ביולי וב- 2 באוגוסט 2014 (דובר צה"ל,  3 באוגוסט 2014):

א.         סרן עומרי טל  ז"ל– בן 22, מיהוד. לוחם שריון. נהרג במהלך פעילות מבצעית על גבול רצועת עזה.

ב.         סרן לירן אדיר (אדרי) ז"ל– בן 31, מעזוז. לוחם שריון. נהרג במהלך פעילות מבצעית על גבול רצועת עזה.

ג.          רב סמל דניאל מרש ז"ל– בן 22, מראשון לציון. לוחם בשריון. נהרג במהלך פעילות מבצעית על גבול רצועת עזה.

ד.         סמל ראשון שי קושניר ז"ל– בן 20, מקרית מוצקין. לוחם בשריון. נהרג במהלך פעילות מבצעית על גבול רצועת עזה.

ה.         סמל ראשון נועם רוזנטל ז"ל– בן 20 , ממיתר. לוחם בשריון. נהרג במהלך פעילות מבצעית על גבול רצועת עזה.

ו.    רב סרן בניה שראל ז"ל– בן 26, מקרית ארבע. לוחם גבעתי, נהרג במהלך פעילות מבצעית באזור רפיח.

ז.   סמל ראשון ליאל גדעוני ז"ל– בן 20, מירושלים. לוחם גבעתי, נהרג במהלך פעילות מבצעית באזור רפיח.

ח.   סגן הדר גולדין ז"ל– בן  23, מכפר סבא, לוחם בחטיבת גבעתי. נחטף במהלך פעילות מבצעית רפיח. הרב הצבאי הראשי קבע, בעקבות ממצאים הובאו מהשטח, כי הוא נפל בקרב. 

ירי רקטות לשטח ישראל

19. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצענפילות של 2,555 רקטות. מאז תחילת המבצע הקרקעי אותרו נפילות של 1,370 רקטות. במהלך הימים האחרונים נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל אולם בכמות הרקטות שנורו, בעיקר לטווח הארוך והבינוני חלה ירידת מה:

א.   ב-2 באוגוסט 2014 – אותרו 60 נפילות של רקטות בשטח ישראל. רוב הנפילות באזור עוטף עזה. בשעות הבוקר המוקדמות שוגרו רקטות לעבר אזור המרכז. אדם אחד נפצע באורח קשה באחד מישובי המועצה האזורית אשכול כתוצאה מנפילת פצצת מרגמה.

ב.   ב-1 באוגוסט 2014 – אותרו בשטח ישראל 35 נפילות של רקטות בעיקר בישובי עוטף עזה. כיפת ברזל יירטה רקטה מעל העיר רמלה.

ג.   ב-31 ביולי 2014 – אותרו 75 נפילות של רקטות בשטח ישראל. אדם נפצע באורח קשה מרסיסי רקטה בקריה גת.

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים מתחילת המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן"[2

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים מתחילת המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן"

20.      הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין המשיכו לקחת אחריות על רוב אירועי הירי לעבר שטח ישראל ולעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועת עזה.

אימון פעילי חמאס לביצוע פיגועים באמצעות מצנחי רחיפה

21.   בליל 21-20 יולי עצר כוח צה"ל באזור קרארה (ח'אן יונס) פעיל חמאס, ששימש מפקד חוליה בגדוד חמאס בח'אן יונס. בחקירתו מסר, כי השתתף באימונים להפעלת מצנח רחיפה לשם ביצוע פיגוע חדירה לעבר ישראל. לדבריו הוא גויס לזרוע הצבאית של חמאס בשנת 2007. לאחר כשלוש שנים בהן שירת בזרוע הצבאית של חמאס, הוא צורף לכוח מיוחד, ונשלח למלזיה לאימונים במצנחי רחיפה. לדבריו, יחד עימו יצאו עוד כעשרה פעילים מגדודים שונים. הם התאמנו במלזיה במשך כשבוע ימים. כשחזר לרצועה זומן, יחד עם שאר הפעילים, לאימון נוסף ברצועה. כל הפעילים הוזהרו לשמור על חשאיות. בשנת 2014 הוא זומן לאימון נוסף (שירות הביטחון הכללי, 31 ביולי 2014).

22.   מלזיה הכחישה את הטענות לפיהן היא מאמנת פעילי חמאס על אדמתה. סגן שר הפנים אמר שמלזיה לעולם לא ארגנה אימונים צבאיים חשאיים לפעילי חמאס או לאיזה שהיא קבוצה מחוץ למדינות עימן יש לה הסכמים רשמיים (סוכנות הידיעות המלזית, 31 ביולי 2014). 

23.   בחמאס פורסמה הכחשה. בהודעה לעיתונות מטעם הזרוע הצבאית נאמר, כי ההאשמות הן שקריות ומטרתן לחבל בתמיכה הבינלאומית בפלסטינים ולהשפיע על עמדותיה של מלזיה מול הפלסטינים (אלרסאלה.נט, 1 באוגוסט 2014).

אוכלוסיית רצועת עזה

24.   על-פי המידע שבידנו, מספר ההרוגים הפלסטינים הגיע מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-1,438 (נכון ל- 3 באוגוסט, 1200).

25.      מפילוח של 1,438 הרוגים (על פי ממצאי בדיקה לא סופיים, נכון ל-3 באוגוסט 1200) עולה, כי:

                א.   407 מחבליםעל פי ההתפלגות הבאה:

1)      222 פעילי חמאס.

2)      123 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      62 פעילים מארגוני טרור נוספים.

                ב.   452 בלתי מעורבים.

                ג.   589 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה. 

 

חזרת תושבים לבתיהם

26.  בצהרי 2 באוגוסט 2014 נמסר, כי צה"ל התיר לתושבי בית לאהיא ואלעטטרה, שבצפון רצועת עזה לשוב לבתיהם, לאחר שנדרשו לעזבם בתחילת המבצע הקרקעי. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף פולי מרדכי פנה לתושבי הרצועה והזהיר אותם לקראת חזרתם לבתיהם מפני המצאות חומרי נפץ של חמאס בסביבות בתיהם. לדבריו בעת היעדרותם מבתיהם תפסה חמאס מקומות מגורים והניחה בהם חומרי נפץ, שנועדו להתפוצץ על כוחות צה"ל. הוא גם הבהיר לאוכלוסייה, כי האחראית הבלעדית להרס ולהרג היא חמאס (דובר צה"ל, 2 באוגוסט 2014).  

מצוקה הומניטארית קשה ברצועת עזה

27.      נמשכים הדיווחים מרצועת עזה לפיהם המצב ההומניטארי ממשיך להתדרדר.מעבר לקשיים באספקת מים וחשמל ומאות אלפי התושבים, שפונו מבתיהם, עולה עתה סכנה של מחלות עקב צפיפות יתר והעדר סניטציה. על פי דו"ח סוכנות UNOCHA, נכון ל-31 ביולי 2014 מספר התושבים המשוער, שעזבו את בתיהם עומד על 450,000 כאשר 236,375 מהם שוהים ב-88 מתקנים רשמיים של אונר"א. חלק נוסף שוהים בבתי משפחות מארחות וכ-20,800 שוהים בבתי ספר ממשלתיים או מבני ציבור.

ירי מבתי ספר של אונר"א

28.   בראיון ל-CBCמקנדה אמד גו'הן גינג ראש OCHAבתשובה לשאלה, שחמאס וארגוני טרור נוספים משגרים רקטות מאזורים הסמוכים לבתי הספר של אונר"א ברצועת עזה כמו גם מאזורים מאוכלסים. ג'והן גינג היה בתפקידו הקודם מנהל אונר"א ברצועת עזה בין השנים 2011-2006 (CBC, 30 ביולי 2014). יצוין כי במהלך המבצע דיווח אונר"א שלוש פעמים על מציאת אמצעי לחימה בבתי הספר שהסוכנות מנהלת ברצועה.

ירי מבית החולים אלשיפאא'

29.   ב-2 באוגוסט 2014 דיווחה כתבת פינית מערוץ הטלוויזיה הפינית HS-TVעל שיגור רקטות מהחניה האחורית של בית חולים שיפאא' בעזה (יוטיוב, 2 באוגוסט 2014).

הכתבת הפינית  מדווחת מרחבת בית חולים שיפא על ירי הרקטות שנעשה משם
הכתבת הפינית  מדווחת מרחבת בית חולים שיפא על ירי הרקטות שנעשה משם
https://www.youtube.com/watch?v=Nu-e5qWXx-k

המצב במעברים
מעבר רפיח

30.  מקור ביטחוני מצרי מסר, ששלטונות מצרים סגרו ב-1 באוגוסט 2-14 את מעבר רפיח לאחר, שלטענתם נפלו פגזים ישראליים סמוך למעבר בצידו הפלסטיני. לדבריו מעדיפים השלטונות לסגור את המעבר עד שיתייצב המצב כדי לשמור על חיי העובדים והעוברים בו (DPA, 1 באוגוסט 2014). מאוחר יותר הודיע משרד הפנים של חמאס, כי המעבר נפתח לכניסת בעלי אזרחות זרה. רשות המעברים הודיעה, כי המעבר פתוח אך העובדים לא יכולים להגיע אליו בשל המתיחות באזור (אתר משרד הפנים, 2 באוגוסט 2014).

יהודה ושומרון
ניסיונות חמאס להתסיס את יהודה ושומרון

31. ברחבי יהודה ושומרון התקיימו הפגנות ותהלוכות רבות בתמיכה ברצועת עזה תוך עימותים אלימים עם כוחות הביטחון הישראליים. פלסטיני נהרג בטול כרם. תהלוכות ואירועים התקיימו בערים הגדולות בין היתר בחברון, ג'נין, שכם, בית לחם וראמאללה.

32. ברחבי יהודה ושומרון נפתח קמפיין לאיסוף תרומות עבור תושבי עזה (PNN, 2-3 באוגוסט 2014; ופא 3 באוגוסט).

מגעים להפסקת אש

33.  על פי דיווח סוכנות הידיעות אנטוליה הגיעה משלחת הרשות הפלסטינית ב-2 באוגוסט 2014 לקהיר כדי להתחיל במשא ומתן העקיף עם ישראל בתיווך מצרים. במשלחת חברים עזאם אלאחמד, חבר הועדה המרכזי של פתח מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי ועוד. נמסר, כי יתר חברי המשלחת כולל נציגי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין צפויים להגיע במהלך הימים הקרובים (אנטוליה, 2 באוגוסט 2014). ישראל הודיעה, כי לא תשגר משלחת מטעמה.

34.  נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסיאמר, כי היוזמה המצרית עדיין תקפה וכי היא מהווה "הזדמנות אמיתית" למציאת פיתרון למשבר ברצועה. זאת, לדבריו על בסיס כינון רגיעה, העברת סיוע לרצועה ופתיחה במשא ומתן. הוא קרא לצדדיים להשקיע מאמץ בסוגיה באופן מיידי. הוא הבהיר, כי היוזמה המצרית מסוגלת להביא לפיתרון הבעיה באופן רציני וקרא שלא להעמיד תנאים, שיכשילו את השגת ההרגעה וימנעו והכנסת סיוע לרצועה (ערוץ הטלוויזיה המצרית, 2 באוגוסט 2014).

המערכה התודעתית המשפטית
פעילות להגשת תביעות נגד ישראל

35.  אבו מאזן ביקש מכלל הארגונים הפלסטינים כולל חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין הסכמה בכתב להגיש תביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC). הדרישה לקבל  מהן הסכמה בכתב עלתה בשל ההערכה, כי אם חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין יתבעו את ישראל, הם עצמן יכולות להיות חשופות לתביעות. על פי הדיווח חמאס והג'האד האסלאמי טרם נתנו הסכמתן (AP, 31 ביולי 2014). 

[1] במהלך מבצע "עופרת יצוקה" תקף חיל האוויר הישראלי את מרכז הפיתוח והמחקר לאמצעי לחימה של חמאס, אשר מוקם באוניברסיטה האסלאמית בעזה. האוניברסיטה האסלאמית משמשת לא רק מוסד אקדמי חינוכי אלא גם מעוז פוליטי של חמאס, שנעשו בו שימושים צבאיים רבים לצרכי הזרוע הצבאית שלה.
[2] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.