שימוש במסגדים לצרכים צבאיים ע”י חמאס וארגוני טרור אחרים: המקרה של מסגד אלפארוק

מסגד אלפארוק במחנה פליטים נציראת לאחר שהותקף ב-12 ביולי 2014 ע

מסגד אלפארוק במחנה פליטים נציראת לאחר שהותקף ב-12 ביולי 2014 ע"י חיל האוויר הישראלי.

מצעד צבאי לילי של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, שיצא מאזור מסגד אלפארוק

מצעד צבאי לילי של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, שיצא מאזור מסגד אלפארוק

נערים במסגד אלפארוק צופים במשחקי המונדיאל. על הדלת (מימין למקלט הטלוויזיה) מופיעה הכתובת

נערים במסגד אלפארוק צופים במשחקי המונדיאל. על הדלת (מימין למקלט הטלוויזיה) מופיעה הכתובת "חמאס"

כרזה לציון יום השנה למותו של מנהיג חמאס עבד אלעזיז אלרנתיסי

כרזה לציון יום השנה למותו של מנהיג חמאס עבד אלעזיז אלרנתיסי

תמונה, שפורסמה לציון יום השנה למותו של אבראהים אבו אלנאר , פעיל חמאס צבאי שנמנה עם קהילת המתפללים של מסגד אלפארוק

תמונה, שפורסמה לציון יום השנה למותו של אבראהים אבו אלנאר , פעיל חמאס צבאי שנמנה עם קהילת המתפללים של מסגד אלפארוק

ילדים ונערים עוברים הדרכות ירי במסגדים במהלך מחנות הקיץ

ילדים ונערים עוברים הדרכות ירי במסגדים במהלך מחנות הקיץ

נשק, תחמושת וציוד צבאי שנמצאו בעת מבצע

נשק, תחמושת וציוד צבאי שנמצאו בעת מבצע "עופרת יצוקה" במסגד באלעטאטרה, שבצפון הרצועה

אמצעי לחימה, שנחשפו ע

אמצעי לחימה, שנחשפו ע"י צה"ל במסגדים ברצועה בעת מבצע "עופרת יצוקה"

מחסן רקטות, שנתפס ע

מחסן רקטות, שנתפס ע"י צה"ל במסגד בשכונת זיתון בעזה

דוכן הדרשות במסגד (מנבר), שעליו נושא המטיף את דרשותיו, במסגד באלעטאטרה שבצפון הרצועה.

דוכן הדרשות במסגד (מנבר), שעליו נושא המטיף את דרשותיו, במסגד באלעטאטרה שבצפון הרצועה.

תחת דוכן זה נמצאו חבויים רובה סער מסוג קלצ'ניקוב, אפוד ומשקפת.

תחת דוכן זה נמצאו חבויים רובה סער מסוג קלצ'ניקוב, אפוד ומשקפת.


מסגד אלפארוק במחנה פליטים נציראת לאחר שהותקף ב-12 ביולי 2014 ע"י חיל האוויר הישראלי. על פי מקורות צבאיים המסגד שימש כמחסן רקטות ואמצעי לחימה וכמתחם לפעולות של חמאס. בגראפיטי בערבית, שנכתב על הקיר : "נשאר עומדים איתן יא נתניהו. מסגד אלפארוק 12/7/2014" (פלסטין אלא'ן, 12 ביולי 2014).

תקיפת מסגד אלפארוק

1.    במהלך תקיפות חיל האוויר הישראלי במבצע "צוק איתן" הותקף ב-12 ביולי 2014 מסגד אלפארוק במחנה הפליטים נציראת, שבמרכז הרצועה. כלי התקשורת הישראלים, שהסתמכו על מקורות צבאיים, דיווחו, כי המסגד שימש כמתחם לפעולות של חמאס ומחסן רקטות ואמצעי לחימה (רשת ב', וואלה חדשות, 12 ביולי 2014).

2.    ד"ר חסן אלדיפי, סגן שר ההקדשים ברצועה, גינה בחריפות, את מה שכינה, תקיפת מסגדים ברצועה, אשר "חושפת את הפנים האמיתיות של הכיבוש הישראלי הברברי…" (פלסטין אינפו, 12 ביולי 2014). שיח' יוסף אלדעיס, שר ההקדשים בממשלת ההסכמה הלאומית בראמאללה, כינה את התקיפות נגד מסגד אלפארוק ומסגדים נוספים ברצועה "פשעי מלחמה" של ישראל. הוא הוסיף, כי ישראל מנהלת "רדיפה דתית-תרבותית של העם הפלסטיני בכלל, ושל תושבי רצועת עזה בפרט" (ופא, 13 ביולי 2013).

שימושים צבאיים במסגד אלפארוק ובמסגדים נוספים

  3.    השימוש הצבאי, שעשתה חמאס במסגד אלפארוק, אינו מקרה חריג. שכן חמאס ושאר ארגוני הטרור עושים באופן שיטתי שימושים צבאיים ופוליטיים במסגדים הרבים המצויים ברצועה. מסגדים ברצועהמשמשים לא רק לשם פולחן דתי אלא גם למגוון צרכים צבאיים ופוליטיים למשל: גיוס פעילים לביצוע פעולות טרור, אחסון אמצעי לחימה, מקום התכנסות עבור פעילי טרור, מקום יציאה לפיגועים, אתרי אימונים ומרכז הדרכה, אתרי ירי רקטות ופצצות מרגמה ומרכז לפעילות מדינית ותודעתית. בשורש השימוש הצבאי במסגדים עומדת התפיסה של אנשי דת סונים ושיעים בכירים, ובתוכם גם שיח' יוסף אלקרצ'אוי מקור הסמכות המרכזי של חמאס[1], לפיה השימוש במסגדים לצרכים צבאיים במסגרת הג'האד (מלחמת הקודש) הינו לגיטימי. תפיסה זאת נסמכת על מסורות אסלאמיות (חדית') הקובעות, כי הנביא מחמד, בכבודו ובעצמו, השתמש במסגד גם לצרכים צבאיים ופוליטיים, מעבר לתפקידו הקלאסי של המסגד כבית תפילה למאמינים[2].

   4.    תמונות שהועלו לדף הפייסבוק של קהילת המתפללים במסגד אלפארוק (עצרת מסג'ד אלפארוק, במקור) מצביעים, כי המסגד שימש את חמאס וכן בין באי המסגד נמנו פעילים מבצעיים של הזרוע הצבאית של חמאס. להלן דוגמאות:

הודעת אבל, שהתפרסמה בדף הפייסבוק אודות מותם של שני פעילי חמאס צבאיים, שנמנו עם מערך הייצור של חמאס. השניים נמנו עם קהילת מתפללי מסגד אלפארוק בנציראת  ונהרגו ב-16 באפריל 2014 במהלך מה שהוגדר כ"משימת ג'האד" קרי, משימה צבאית של החמאס (דף הפייסבוק של קהילת מתפלה מסגד אלפארוק, 11 ביולי 2014)
הודעת אבל, שהתפרסמה בדף הפייסבוק אודות מותם של שני פעילי חמאס צבאיים, שנמנו עם מערך הייצור של חמאס. השניים נמנו עם קהילת מתפללי מסגד אלפארוק בנציראת  ונהרגו ב-16 באפריל 2014 במהלך מה שהוגדר כ"משימת ג'האד" קרי, משימה צבאית של החמאס (דף הפייסבוק של קהילת מתפלה מסגד אלפארוק, 11 ביולי 2014)

5.    הכשרה צבאית לילדים ולנערים, במסגרת מחנות הקיץ, שקיימה חמאס בקיץ 2014. עברו הילדים והנערים אמונים סמי-צבאיים שהתקיימו  בבתי ספר ובמסגדים[4].

שימושים צבאיים במסגדים ברצועה שנחשפו מבצע "עופרת יצוקה"

  6.    במהלך מבצע "עופרת יצוקה"(דצמבר 2008- ינואר 2009) עשו חמאס ושאר ארגוני הטרור שימוש נרחב במסגדים לצרכים צבאיים-טרוריסטיים. במהלך המבצע התגלו עדויות למגוון של שימושים במסגדים:

‏א.      אחסון נשק תחמושת וציוד צבאי. בין השארנמצאו במסגדים רקטות, מטעני חבלה, רוביקלצ'ניקוב, מחסניות ואף תותח נ"מ. בסרטוני תקיפה של חיל האוויר ממהלך המבצע ניתן לראות פיצוצי משנה עזים לאחר תקיפת מסגדים, דבר שהעיד על הכמות הרבה של חומרי נפץ ואמצעי לחימה, שאוחסנו בהם. מתוך ראייה של מתחמי המסגדים כאתרי לחימה הונחובסמוך למסגדים מטעני חבלה, נבנו בקרבתם עמדות, ונחפרו מנהרות.

‏ב.      שיגור רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל וכוחות צה"ל. בסרטונים של חיל אוויר ממבצע "עופרת יצוקה" ובתצלומי אוויר ניתן לראות בברור שיגור רקטות מחצר מסגדים ועמדת ירי ומטענים  הממוקמים בסמוך למסגדים.

‏ג.       העברת קורסים צבאיים במסגדים. פעיל צבאי של חמאס, תושב אלעטאטרה שבצפון הרצועה בשם צבחי מא'גד עטאר, סיפר על הכשרה צבאית תיאורטית, שקיבל במסגד בלאל בן רבח באלעטאטרה. במסגרת ההכשרה הצבאית הועברו לו שיעורים בנושאים שונים כמו ירי רקטות וטילי RPG.

[1]שיח' יוסף אלקרצ'אוי, קבע בזמנו כי ניתן להשתמש במסגד לצרכים פוליטיים, חברתיים, תרבותיים ודתיים, לרבות בנושאים הקשורים לג'האד. הוא ציין, כי בימי הנביא מחמד, היה המסגד ציר לפעילויות עבור כל החברה המוסלמית. המסגד לא היה רק מקום פולחן לעבודת אללה, אלא גם מקום לימוד, מקום כינוס להתייעצות, מקום להיכרות בין אנשים וכדומה. על-פי דבריו, בימי הנביא מחמד, היו מגיעות משלחות מחצי האי ערב לנביא ונפגשות עימו במסגד. באותם הימים נשמעו במסגדים דרשות של יום שישי וניתנו הוראות מצד הנביא למאמיניו בתחומים שונים וביניהם ענייני דת, חברה ופוליטיקה. לדעת אלקרצ'אוי, למסגד מראשית האסלאם תפקיד חשוב בעידוד המוסלמים לצאת לג'האד ובניהול "התנגדות [מקאומה] כנגד אויבי העדה [המוסלמית], מקרב הפולשים, השואפים לשלוט בה [קרי: העדה המוסלמית]". אלקרצ'אוי ציין כי למסגדים תפקיד חשוב בכל ג'האד. זאת ועוד, לדעתו מותר להטיף במסגד נגד ממשלה שאינה ממלאת את השריעה ואסור שהמסגדים יהפכו לכלי שרת בידי המשטרים השונים המעוניינים לשלוט באמצעותם באוכלוסייה המוסלמית http://www.qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=3598&version=1&template_id=230&parent_id=17).
[2]ניתוח השימוש הצבאי שעושים ארגוני הטרור במסגדים ראו לקט מידע מה-1 במרץ 2009: "שימוש במסגדים לצרכים צבאיים ופוליטיים ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים. שימוש זה, שמצא ביטוי במבצע "עופרת יצוקה", רווח בעולם הערבי והמוסלמי. על-פי דיני הלחימה בינלאומיים, מסגדים המשמשים לצרכים צבאיים המאבדים את ההגנה המיוחדת הניתנת להם, ובכך הם עשויים להפוך ליעד לגיטימי לתקיפה"www.terrorism-ingo.org.il/he/article/18308
[3]פעיל חמאס צבאי מנציראת. החל דרכו בשורות הזרוע הצבאית בשנת 2002. עסק תחילה בייצור רימוני יד, מטעני נפץ ומרגמות. לאחר מכן ביקש לעבור לפעילות צבאית ברמת השטח. נהרג ב-15 ביוני 2007 במהלך חילופי אש עם פעילי הביטחון הלאומי בנציראת (אתר http://www.nnw1.net/, 2 בספטמבר 2008).
[4] פרוט ראו לקט מידע מה-3 ביולי 2014: "כבכל שנה, מחנות קיץ לילדים ולנוער,שהתקיימו ברצועת עזה, נוצלו להטמעת האידיאולוגיה של חמאס ולאימונים סמי-צבאיים".