מבט לג’האד העולמי (29 בדצמבר 2016 – 4 בינואר 2017)

כוחות רוסיים הפועלים בחלב  (אתר משרד ההגנה הרוסי, eng.mil.ru).

כוחות רוסיים הפועלים בחלב (אתר משרד ההגנה הרוסי, eng.mil.ru).

תותח של דאעש תוקף עמדות של צבא סוריה, מצפון מזרח לשדה התעופה הצבאי T-4.

תותח של דאעש תוקף עמדות של צבא סוריה, מצפון מזרח לשדה התעופה הצבאי T-4.

	 מימין: תמונות מסרטון שפרסם דאעש בו נראה נגמ

מימין: תמונות מסרטון שפרסם דאעש בו נראה נגמ"ש של צבא תורכיה שנלקח כשלל ממערב לאלבאב (חק; אעמאק באמצעות חשבון היוטיוב عين الحقيقة, 29 בדצמבר 2016).

הרס רב שנגרם לעיר אלבאב, לטענת דאעש כתוצאה מתקיפות מטוסי חיל האוויר התורכי והארטילריה התורכית  (חק, אעמאק, 2 בינואר 2017).

הרס רב שנגרם לעיר אלבאב, לטענת דאעש כתוצאה מתקיפות מטוסי חיל האוויר התורכי והארטילריה התורכית (חק, אעמאק, 2 בינואר 2017).

מחסום של צבא ח'אלד בן אלוליד, המזוהה עם דאעש, באזור אגן הירמוך (justpaste.it, 1 בינואר 2017).

מחסום של צבא ח'אלד בן אלוליד, המזוהה עם דאעש, באזור אגן הירמוך (justpaste.it, 1 בינואר 2017).

שני מחבלים מתאבדים שפוצצו עצמם במזרח מוצול. מימין: אבו פוזאן אלמהאג'ר. משמאל: אבו עבאס אלמצלאוי  (חק, 3 בינואר 2017).

שני מחבלים מתאבדים שפוצצו עצמם במזרח מוצול. מימין: אבו פוזאן אלמהאג'ר. משמאל: אבו עבאס אלמצלאוי (חק, 3 בינואר 2017).

שני מחבלים מתאבדים שפוצצו עצמם במזרח מוצול. מימין: אבו פוזאן אלמהאג'ר. משמאל: אבו עבאס אלמצלאוי  (חק, 3 בינואר 2017).

שני מחבלים מתאבדים שפוצצו עצמם במזרח מוצול. מימין: אבו פוזאן אלמהאג'ר. משמאל: אבו עבאס אלמצלאוי (חק, 3 בינואר 2017).

זירת הפיגוע בשוק אלסנכ שבמרכז בגדאד (אלערביה, 31 בדצמבר 2016).

זירת הפיגוע בשוק אלסנכ שבמרכז בגדאד (אלערביה, 31 בדצמבר 2016).

אבו חסאן העיראקי, מבצע פיגוע ההתאבדות במדינת אלצדר בבגדאד (חק, 3 בינואר 2017).

אבו חסאן העיראקי, מבצע פיגוע ההתאבדות במדינת אלצדר בבגדאד (חק, 3 בינואר 2017).

זירת הפיגוע (ערוץ אלערבי, 2 בינואר 2017).

זירת הפיגוע (ערוץ אלערבי, 2 בינואר 2017).

זירת הפיגוע בעיירה השיעית  אלמשח'אב, שמדרום לאלנג'ף (אלמשח'אב אולאן, 1 בינואר 2017).

זירת הפיגוע בעיירה השיעית אלמשח'אב, שמדרום לאלנג'ף (אלמשח'אב אולאן, 1 בינואר 2017).

המחבל החשוד בביצוע פיגוע הירי במועדון באיסטנבול בתמונת סלפי, שצולמה בכיכר תקסים באיסתנבול, לפני ביצוע הפיגוע. (דף הפייסבוק QUDSN, 2 בינואר 2017)

המחבל החשוד בביצוע פיגוע הירי במועדון באיסטנבול בתמונת סלפי, שצולמה בכיכר תקסים באיסתנבול, לפני ביצוע הפיגוע. (דף הפייסבוק QUDSN, 2 בינואר 2017)

זירת הפיגוע במועדון ריינה (אלשרק, אתר פג'ר הסעודי, 2 בינואר 2017).

זירת הפיגוע במועדון ריינה (אלשרק, אתר פג'ר הסעודי, 2 בינואר 2017).

נוסח קבלת האחריות של דאעש על הפיגוע באיסטנבול (חק, 2 בינואר 2017).

נוסח קבלת האחריות של דאעש על הפיגוע באיסטנבול (חק, 2 בינואר 2017).

תמונות מתוך הצוואה המוקלטת של פעילי דאעש שנהרגו בגרוזני (youtube, 28 בדצמבר 2016)

תמונות מתוך הצוואה המוקלטת של פעילי דאעש שנהרגו בגרוזני (youtube, 28 בדצמבר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי


עיקרי אירועי השבוע

  • השבוע נכנסה לתוקפה הפסקת האש בסוריה, שגובשה ע"י רוסיה ותורכיה. הפסקת האש נועדה להכשיר את הקרקע לשיחות על הסדר מדיני הצפויות להתקיים באסטנה בירת קזחסטאן. בהסכם הפסקת האש לא נכללים חזית פתח אלשאם ודאעש וזוהי גם נקודת התורפה, העיקרית שלו. בשטח הצטמצמה באופן משמעותי הלחימה ברחבי סוריה אך בכמה מוקדים נמשכו העימותים (המרכזי שבהם באזור ואדי ברדא, שמצפון מערב לדמשק, שם נמצאים מקורות המים של העיר).
  • דאעש ממשיך במאמציו להוציא לפועל פיגועי טרור ראוותניים כמענה ללחצים המופעלים עליו. השבוע ביצע מחבל של דאעש, שהגיע מבחוץ, פיגוע הרג במועדון לילה באיסטנבול (39 הרוגים). בבגדאד ובערים נוספות בעיראק ביצע דאעש פיגועי התאבדות קטלניים, שבהם נהרגו למעלה ממאה בני אדם, רובם שיעים. הפיגועים הללו המחישו, כי דאעש ממשיך לשמר יכולות מבצעיות-טרוריסטיות גבוהות בעיראק ובחו"ל למרות אובדן חלק ניכר משטחי שליטתו, ועל אף הלחצים הקשים המופעלים עליו.

 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

הכרזה על הסכם הפסקת אש בסוריה
  • ב-30 בדצמבר 2016 הודיע צבא סוריה על הפסקת אש, שהושגה בינו לבין ארגוני מורדים ברחבי סוריה. הפסקת האש, שנכנסה לתוקפה בחצות, גובשה ע"י רוסיה ותורכיה. על פי ההודעה ההסכם אינו כולל את ארגון דאעש, חזית פתח אלשאם (שלוחת אלקאעדה בסוריה) וקבוצות ג'האדיסטיות הקשורות אליהם. כמו כן ההסכם אינו כולל את הכוחות הכורדים (YPG)[1]. מטרת ההסכם היא להכשיר את הקרקע לקראת שיחות להסדר מדיני של המשבר בסוריה הצפויות להיערך באסטנה, בירת קזחסטאן.
  • שר ההגנה הרוסי הודיע, כי שבעה ארגוני מורדים, הכוללים כ- 60,000 לוחמים, חתמו על הסכם הפסקת האש (סוריא מבאשר, טאאס, 29 בדצמבר 2916). לדברי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נחתמו שלושה מסמכים: הסכם בין ממשלת סוריה "לאופוזיציה החמושה" בנוגע להפסקת אש בסוריה; מסמך המפרט את האמצעים לפיקוח על ההסכם; ומסמך המצהיר על כוונה להתחיל במשא ומתן להסדר מדיני (ספוטניק, 29 בדצמבר 2016). קרוב לחודש לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה, צפויים הצדדים להגיע לשיחות באסטנה בירת קזחסטאן בהשתתפות תורכיה, רוסיה, קזחסטן ונציגות מטעם האו"ם. מועצת הביטחון של האו"ם אימצה ב-31 בדצמבר 2016 פה אחד את החלטה 2336 המברכת על מאמצי רוסיה ותורכיה לקדם הפסקת אש בסוריה (ספוטניק, 31 בדצמבר 2016).
  • "נקודת התורפה" המרכזית בהסכם הפסקת האש, שתהווה להערכתנו מכשול משמעותי בפני ביצועו, הינו אי הכללתה של חזית פתח אלשאם. שכן חזית פתח אלשאם הינו ארגון בעל יכולות צבאיות גבוהות המהווה מרכיב מרכזי במסגרות השונות של ארגוני המורדיםאי הכללתו צפויה להקשות על האבחנה בין חזית פתח אלשאם לבין ארגוני מורדים אחרים השותפים להפסקת האש. המשך הלחימה של הכוחות הסורים (ורוסיה) נגד חזית פתח אלשאם עלול להחזיר את ארגוני המורדים האחרים למעגל הלחימה ולטרפד גם את הפסקת האש הנוכחית (כפי שטורפדו הפסקות אש בעבר).

 

  • ואכן, חזית פתח אלשאם הזדרזה להתנער מהסכם הפסקת האש מייד לאחר ההודעה עליו. חסאם אלשאפעי, דובר החזית, הדגיש כי החזית לא נכחה בישיבת המשא ומתן ולא חתמה על הסכם הפסקת האש. לדבריו ההסכם אינו כולל את המיליציות האיראניות ואת רוסיה, למרות שרוסיה היא אחת המדינות הערבות להסכם. חסאם אלשאפעי הדגיש, כי הפיתרון (ללחימה בסוריה) הינו הפלת המשטר הסורי באמצעות ג'האד. הוא קרא לגלות אורך רוח וציין, כי כל פיתרון מדיני המחזק את המשטר הסורי מהווה בגידה (אלדראר אלשאמיה, 30 בדצמבר 2016).
  • גם ארגוני מורדים אחרים הביעו הסתייגויות מההסכם, אף כי בלשון מרוככת יותר מזו של חזית פתח אלשאם:
  • צבא סוריה החופשית פרסם הודעה לפיה גרסת ההסכם, שעליה חתם שונה מזו, שעליה חתם המשטר הסורי[2]. הארגון הודיע כי הוא מתחייב להפסקת אש כוללת מבלי שאף אזור או אף ארגון ייצאו מהכלל (במשתמע הוא מתנגד להחרגת חזית פתח אלשאם וארגונים מורדים ג'האדיסטים נוספים מהפסקת האש). הארגון קרא למועצת הביטחון למהר ולקחת אחריות על ההסכם (חלב אליום, 31 בדצמבר 2016).
  • דובר צבא המהפכה, ארגון מורדים גדול בדרעא, הצהיר כי ארגוני המורדים בדרום סוריה מחויבים להסכם הפסקת האש. זאת, למרות שהם לא הוזמנו לחתום עליו ולמרות שכוחות המשטר הפרו את הפסקת האש במספר אזורים, וביניהם בעיר דרעא. לדבריו, כל השטחים ה"משוחררים" במחוזות דרעא ואלקניטרה נמצאים תחת שליטת צבא סוריה החופשית, פרט לאזור אגן הירמוכ, הנמצא בשליטת צבא ח'אלד בן אלוליד (המזוהה עם דאעש). הדובר טען, כי בדרום סוריה אין שטחים המצויים בשליטת חזית פתח אלשאם (זמאן אלוצל, 1 בינואר 2017).
  • מקורות בתנועת אחראר אלשאם מסרו כי הסתייגותם מהפסקת האש אינה קשורה להפסקת הלחימה אלא לכך שהפעילות המדינית שהוצעה הינה מעורפלת, שכן מאפייניה ומקור הסמכות שלה אינם מוגדרים. לדבריהם עלולה פעילות מדינית זאת לגרום לשינוי היסודות שעליהם מבוסס הפיתרון המדיני (אלדראר אלשאמיה, 30 בדצמבר 2016).
  • בימים שחלפו ממועד הכרזת הפסקת האש הצטמצמה באופן משמעותי הלחימה ברחבי סוריה, למעט בכמה מוקדים בהם התנהלו עימותים מקומיים. מוקד עימות בולט היה ואדי ברדא, כ-15 ק"מ מצפון מערב לדמשק, אזור שבו מצויים מקורות המים של העיר. מספר ארגוני מורדים טענו, כי צבא סוריה מפר את הפסקת האש בגזרה זאת בטענה כי במקום  שוהים פעילי חזית פתח אלשאם, שאינם נכללו בהסכם. גם סרגיי איבנוב, נציג מרכז התיאום בחמימים, מסר כי תקיפה, שביצע צבא סוריה בואדי ברדא, אינה נחשבת להפרה של הסכם הפסקת האש מפני שבאזור נמצאים לוחמים המשתייכים לחזית פתח אלשאם (דמשק אלא'ן, 1 בינואר 2017) למרות ההפרות הללו, ולמרות חילוקי הדעות בין הגורמים השונים, הפסקת האש עודנה ממשיכה להתקיים.
  • על רקע הפרות הסכם הפסקת האש, ובמיוחד באזור ואדי ברדא, הודיע צבא סוריה החופשי, כי הארגון מקפיא את השתתפותו במשא ומתן הצפוי להתקיים באסטנה. על פי ההודעה תתחדשנה השיחות רק אם יתחייב המשטר הסורי להסכם הפסקת האש (אלג'זירה, 2 בינואר 2017). ארגונים נוספים  הפועלים באזור ואדי ברדא הודיעו, כי במידה ולא תכובד הפסקת האש בגזרה הזאת הם יפרו את הפסקת האש בגזרות אחרות ויציתו את הלחימה מחדש (סוריא בבאשר, 2 בינואר 2017).
פינוי מוקשים ומטענים בחלב
  • הכוחות הרוסיים ממשיכים בפינוי העיר חלב ממוקשים ומטענים. משרד ההגנה הרוסי דיווח כי במהלך חודש דצמבר נטרלו חיילי הנדסה רוסיים 16,000 מוקשים ומטענים (ספוטניק, 30 בדצמבר 2016).
מרחב תדמור
  • גם השבוע נמשכו העימותים בין הכוחות הסורים לבין דאעש באזור שדה התעופה הצבאי   T-4, שממערב לתדמור. דווח, כי תנועת מטוסי הקרב בשדה התעופה פסקה כמעט לחלוטין בשל המצור, שמטיל דאעש על השדה (זמן אלואצל, 28 בדצמבר 2016). מנגד הודיע צבא סוריה כי כבש מידי דאעש את הכפר שריפה, כתשעה ק"מ ממערב לשדה התעופה. כמו כן נמסר, כי דאעש ספג אבדות בתקיפה של צבא סוריה נגד ריכוזים וצירי תנועה של פעילי דאעש (הטלוויזיה הסורית, 30 בדצמבר 2016).
אלרקה
  • השבוע נמשכו העימותים בין דאעש לכוחות הסורים הדמוקרטים בפרברי אלמחמודלי (Al Mahmoudli) ובאזור העיירה תל אלסמן צפונית לאלרקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 31 בדצמבר 2016). הכוחות הסורים הדמוקרטים דיווחו על כיבוש מספר כפרים נוספים באזור (ח'טוה, 2 בינואר 2017).
  • כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב הגבירו במהלך השבוע את התקיפות האווירות נגד מאחזי דאעש באלרקה. פיקוד המרכז של צבא ארה"ב דיווח, כי  במהלך השבוע האחרון בוצעו 83 תקיפות באזור אלרקה. בין המטרות שהותקפו היו בין השאר, עמדות לחימה, כלי רכב, ארטילריה, מכ"ם, מיכליות ומתקני נפט (אתר CENTCOM, 27 בדצמבר 2016).
העיר אלבאב
  • השבוע נמשכו העימותים בפאתי העיר אלבאב בין פעילי דאעש לצבא סוריה החופשית הנתמך  על ידי תורכיה. צבא תורכיה הודיע כי בעקבות תקיפה שביצעו מטוסיו ב-29 בדצמבר 2016 בסוריה נהרג מפקד בכיר בדאעש המכונה אבו חסין התוניסאי (תורכיה פוסט, 31 בדצמבר 2016). כמו כן, הודיע מקור בצבא תורכיה, כי לפחות 18 פעילי דאעש נהרגו בתקיפות חל האוויר התורכי בצפון סוריה (אנטוליה, 3 בינואר 2017).
דרום סוריה
  • מחמוד פריחאת, רמטכ"ל צבא ירדן, מסר בראיון ל-BBCבערבית כי צבא ח'אלד בן אלוליד, המזוהה עם דאעש, שפעיליו ערוכים באזור אגן הירמוכ הסמוך לגבול ירדן, מהווה "סכנה תמידית ומיידית לממלכה". לדבריו מצויים פעילי הארגון במרחק של כקילומטר אחד מהגבול וברשותם טנקים, נגמ"שים, נשק נ"מ ומקלעים, כולם בטווח העמדות הקדמיות של צבא ירדן (אלע'ד, 30 בדצמבר 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
  • אלוף עבד אלע'ני אלאסדי, מפקד המנגנון ללוחמה בטרור של צבא עיראק, הודיע ב-29 בדצמבר 2016 על תחילתו של השלב השני במבצע לשחרור החלק המזרחי של העיר מוצול. (אלסומריה, 29 בדצמבר 2016). חיידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק התבטא, כי סילוק מוחלט של דאעש מעיראק יתרחש תוך שלושה חודשים. להערכתנו, גם ההצהרה הנוכחית של ראש ממשלת עיראק לוקה באופטימיות יתר לנוכח הקשיים, שבהם נתקל צבא עיראק במערכה על מוצול.
  • לאחר פרק זמן של לחימה סטאטית התחדשה התקדמות צבא עיראק במזרח מוצול. דווח, כי הכוחות העיראקיים שחררו את שכונת אלקדס ושכונת תל אלאנתצאר שבמזרח העיר (אלג'זירה, 1 בינואר 2017). בהמשך דווח, כי הכוחות העיראקים השתלטו על השכונות אלכראמה ואלמית'אק (אלמיאדין, אלעאלם, 3 בנובמבר 2017).
המענה של דאעש

דאעש המשיך לבצע פגועי התאבדות נגד הכוחות העיראקים במזרח מוצול. במקביל יזם דאעש גל מתוזמן של פיגועי התאבדות קטלניים ברחבי בגדאד ובעיירה שיעיתשמדרום  לאלנג'ף (כ-160 ק"מ דרומית לבגדאד). מרבית הפיגועים כוונו נגד ריכוזי אוכלוסייה שיעית במטרה לערער את יציבות המשטר העיראקי ולהסיט משאבים וקשב מהמערכה במוצול. בגל הפיגועים האחרון הוכיח דאעש, כי הוא ממשיך לשמר יכולות מבצעיות טרוריסטיות גבוהות, על אף אובדן חלק ניכר משטחי שליטתו ולמרות הלחצים הכבדים להם הוא נתון במוצול.

 

 

  • ב-1 בינואר 2017 קיבל דאעש אחריות לביצוע שני פיגועי התאבדות במזרח מוצול ע"י מחבלים מתאבדים, שפוצצו מכוניות תופת. פיגוע אחד בוצע ע"י פעיל המכונהעבאס אלמצלאוי, בשכונת אלאנתצאר. פיגוע שני בוצע ע"י פעיל (ממזרח אסיה?) המכונה אבו פוזאן אלמהאג'ר בקרבת שכונת סאדה, בצפון-מזרח מוצול (חק, 1 בינואר 2017). במערב מוצול פוצצו כוחות הביטחון העיראקיים שתי מכוניות תופת וטענו, כי הפילו שני כלי טייס בלתי מאוישים של דאעש (אלעהד, 29 בדצמבר 2016).
  • בין ה-29 בדצמבר 2016 ל-2 בינואר 2017 ביצעה דאעש מתקפת טרור רחבת ממדים בבגדאד:
  • ב-29 בדצמבר 2016 נהרגו חמישה בני-אדם כתוצאה מפיצוץ שתי מכוניות תופת שהתפוצצו באזורים שונים בבגדאד.
  • ב-31 בדצמבר 2016 ביצעו שני מחבלים מתאבדים פיגוע בשוק אלסנכ, שבמרכז בגדאד. בפיגוע נהרגו 28 בני אדם וכמה עשרות נפצעו (אלסומריה, אלערביה, 31 בדצמבר 2016). דאעש קיבל  אחריות לביצוע הפיגוע (חק, 31 בדצמבר 2016).
  • ב-31 בדצמבר 2016 התפוצצה מכונית תופת בשכונת בע'דאד אלג'דידה, שבמזרח העיר. על-פי מקורות עיראקים לא היו נפגעים כתוצאה מהפיצוץ (אלסומריה, 31 בדצמבר 2016; אלערביה, 31 בדצמבר 2016). דאעש קיבל אחריות וטען כי בפיגוע נהרגו תשעה שיעים ונפצעו 17 נוספים (חק, 31 בדצמבר 2016).
  • בשכונה השיעית מדינת אלצדר בוצע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת בשוק הומה אדם. הפיגוע בוצע שעות אחדות לאחר שנשיא צרפת הגיע לביקור במדינה. בפיגוע נהרגו למעלה משלושים בני אדם ו-61 נפצעו. תשעה מההרוגים היו נשים שנסעו באוטובוס לשוק. דאעש קיבל אחריות לפיגוע ומסר, כי הפיגוע בוצע ע"י פעיל המכונה אבו חסאן העיראקי (חק, 3 בינואר 2016; פרנס 24, 2 בינואר 2017).
  • באותו יום התבצע במדינת אלצדר פיגוע נוסף באמצעות מכונית תופת, שחנתה מאחורי בית החולים אלג'ואר. פיגוע דומה בוצע ברחוב פלסטין, במזרח בגדאד, באמצעות מכונית שחנתה מאחורי בית החולים אלכנדי (אלסומריה, אלחרה, 2 בינואר 2017).
  • באותו יום התפוצצו מכוניות תופת נוספות בבגדאד: מכונית אחת התפוצצה בשכונת אלזעפראניה בדרום מזרח העיר ומכונית נוספת ליד מסגד אם אלטבול במערב בגדאד. הפיצוץ ליד המסגד כוון כנראה נגד המופתי הסוני של עיראק, שיח' מהדי אלצמידעי, שניצל. כמו כן דווח על התפוצצות חמישה מטענים ברחבי בגדאד (אלמצא, 2 בינואר 2017).
  • מוקד פיגועים נוסף היה בעיירה השיעית אלמשח'אב שמדרום לאלנג'אף (כ-160 ק"מ דרומית לבגדאד). זהו אזור בו מתגוררת בעיקר אוכלוסייה שיעית. דאעש קיבל אחריות לביצוע חמישה פיגועי התאבדות בו זמנית, שבוצעו על ידי חמישה מחבלים מתאבדים (שלושה עיראקים ושניים סוריים). ארבעה מהמחבלים נשאו חגורות נפץ והחמישי פוצץ מכונית תופת. על פי הודעות דאעש נפגעו בפיגועים הללו למעלה ממאה בני אדם (חק, אעמאק, 1 בינואר 2017).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

פגוע הרג במועדון לילה בתורכיה
  • ב-1 בינואר 2017 לפנות בוקר הגיע מחבל במונית למועדון הלילה ריינה, מועדון מפורסם בלב איסטנבול, שבו נוהגים לבקר תיירים זרים. המחבל ירה למוות בשוטר ובאזרח, שעמדו בפתח המועדון. לאחר מכן הוא נכנס למועדון בו שהו אותה עת כשש מאות חוגגים ופתח בירי לכל עבר. היורה שהה במועדון כשבע דקות והצליח לטעון פעמיים את הנשק האוטומטי שהיה בידו. לאחר מכן ניצל המחבל את המהומה שנוצרה ונמלט מהזירה. עד כה טרם נתפס המחבל. כתוצאה מהירי נהרגו 39 בני אדם מרביתם אזרחים זרים (ביניהם אזרחית ישראלית מטירה). כמו כן נפצעו 40 בני אדם.
  • בכלי התקשורת התורכים נמסר, כי המחבל שביצע את הפיגוע היה ככל הנראה ממוצא אויגורי[3]. הוא הגיע ב-20 בנובמבר 2016 מקירגיסטאן לאיסטנבול. יומיים לאחר מכן עבר לעיר קוניה. משם הוא יצא חזרה לאיסטנבול ב-29 בדצמבר כדי לבצע את הפיגוע. כדי שלא לעורר חשד הביא עימו המחבל את אשתו ואת ושני ילדיו (Haberturk, Milliyet, 3 בינואר 2017).
  • דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. הודעת קבלת האחריות פורסמה תחילה באמצעות הטוויטר והטלגראם ובהמשך ע"י סוכנות חק של דאעש. בהודעה נמסר, כי במסגרת "הפעולות המבורכות", שמבצעת המדינה האסלאמית נגד תורכיה המשרתת את המערב ("משרתת הצלב"), תקף חייל מחיילי הח'ליפות האמיצים את אחד ממועדוני הלילה, אשר "הנוצרים" חוגגים בו. בהודעה הושמע פעם נוספת איום כלפי תורכיה לפיו כל עוד ימשיכו מטוסיה לתקוף בסוריה יבוצעו פיגועים בשטחה ("דם המוסלמים שנשפך כתוצאה מהתקיפות של מטוסי [תורכיה] ושל הארטילריה שלה, יצית אש במרכז ביתם [של התורכים]…") (טוויטר, חק, 2 בינואר 2016).).
  • במאמץ שמבצע דאעש להוציא לפועל פיגועים מחוץ לעיראק ולסוריה מאז תחילת המערכה על מוצול תופסת תורכיה מקום מרכזי. הדבר מצא ביטויו בהוצאה לפועל של שני פיגועי הרג בתורכיה (הפיגוע במועדון ריינה והפיגוע בדיארבכר, שבמזרח תורכיה, 4 בנובמבר 2016). כמו כן הושמעו קריאות חוזרות ונשנות של דאעש לבצע פיגועים נגד יעדים תורכיים. לקמפיין הקורא לביצוע פיגועים נגד תורכיה הצטרף גם מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי, שקרא בנאומו לפעילי דאעש לפגוע ב"תורכיה החילונית", שאותה כינה "נוטשת האסלאם". בשבועוןן אלנבאא' הופיע בתחילת נובמבר 2016 התפרסם מאמר הקורא לבצע פיגועים נגד יעדים תורכיים, בין השאר, נגד אזרחים מערביים השוהים בתורכיה (אלנבאא', 2 בנובמבר 2016)[4].

 

רוסיה
  • מחוז קווקז של דאעש פרסם סרטון בו צוואה מוקלטת של המחבלים שביצעו את הפיגוע בגרוזני[5]. בסרטון תועדו 11 פעילים שנשבעו אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי. המחבלים קראו בסרטון למוסלמים רוסיים נוספים להתגייס ולבצע פיגועים  נגד "הכופרים", היהודים והנוצרים, לא רק בצ'צ'ניה אלא גם במקומות נוספים ברוסיה (בדבריהם הוזכרה העיר וולגוגרד, לשעבר סטלינגרד)  (אתר kavkaz-uzel, 28 בדצמבר 2016).

פעילות סיכול ומנע

גרמניה
  • משרד התובע הכללי בגרמניה הודיע על מעצר פעיל דאעש בדרום מערב גרמניה, סמוך לגבול עם צרפת. העצור (המכונה חסן א.) הינו פליט ממוצא סורי, מובטל בן 38. הוא נכנס לגרמניה בדצמבר 2014 והגיש בקשה לקבלת מעמד פליט. העצור עמד בקשר עם פעילי דאעש באלרקה. בדצמבר 2016 הוא יצר קשר עם פעילי דאעש וביקש מהם סכום של 180,000 יורו שנועד לרכישת מספר כלי רכב אותם התכוון להסוות ככלי רכב משטרה, להעמיס עליהם 500-400 ק"ג חומרי נפץ ולפוצץ אותם באזורים הומי אדם. על פי המשטרה הגרמנית הוא נעצר בטרם בחר את זירת הפיגוע (גרמניה, צרפת, בלגיה או הולנד). בתקשורת מול מפעיליו בדאעש עשה העצור שימוש בתוכנת המסרים טלגרם (thelocal.de, 2 בינואר 2016).
ירדן
  • כלי התקשורת הירדנים דיווחו, כי חמישה חברי "חוליית ארבד" של דאעש נידונו בבית המשפט הירדני למוות.  12 פעילי דאעש נוספים, שהיו מעורבים בפעילות החוליה נידונו לעונשי מאסר הנעים בין 7 ל-15 שנים. ארבעה נוספים נידונו לשלוש שנות מאסר. המדובר בחולייה, שחבריה נתפסו בתחילת מרץ 2016 כאשר כוחות הביטחון הירדניים ערכו פשיטה על כמה יעדים בארבד, שבצפון המדינה. במהלך הפשיטה התחוללו עימותים בין כוחות הביטחון לבין חמושים, שהתבצרו בבניין מגורים. בעימותים הללו נהרגו שבעה מבוקשים, שלבשו חגורות נפץ. בתקשורת הירדנית דווח, כי בפעילות בארבד הצליח המודיעין הירדני לסכל תוכנית של דאעש לתקוף מטרות אזרחיות וצבאיות בתוך ירדן.

[1]סביר להניח, שאי הכללת הכוחות הכורדים (YPG) בהסכם הפסקת האש, נבעה מדרישת תורכיה.
[2]על פי ערוץ אלערביה אלחדת' אכן קיימים הבדלים בנוסחים שונים של ההסכם. כך למשל בנוסח שקיבלה האופוזיציה הסורית מדובר על הפסקת אש בכל שטחי סוריה בעוד שבנוסח, שעליו חתם המשטר, נאמר כי ההסכם לא יחול על כל האזורים הגם שלא פורטו האזורים, שעליהם לא תחול הפסקת האש (אלערביה אלחדת, 1 בינואר 2017). להערכתנו הכוונה הינה לאזורים הנשלטים ע"י דאעש וחזית פתח אלשאם, שעליהם לא חלה הפסקת האש.
[3]האויגורית הינם עם תורכי ממרכז אסיה, שרובו מתגורר בשינג'יאנג שבסין. בעבר דווח על הצטרפות פעילים אויגורים לשורות דאעש בסוריה.
[4] פרוט ראו פרסום מרכז המידע מה-18 בדצמבר 2016: "מאז תחילת המתקפה על מוצול ניכרת מוטיבציה גבוהה של דאעש להוציא לפועל פיגועים ברחבי העולם. אולם למרות כמה "הצלחות" לא הצליח דאעש עד כה ליצור רצף של פיגועים, שיסיט את תשומת הלב מקשייו הגוברים בעיראק ובסוריה".
[5]ב-18 בדצמבר 2016 ניהלו מספר פעילי דאעש חילופי אש במשך יומיים עם גורמי ביטחון במרכז העיר גרוזני שבצ'צ'ניה ולאחר מכן ביצעו פיגוע התאבדות. באירועים הללו נהרגו ונפצעו גורמי ביטחון  מקומיים.