חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19 – 25 בדצמבר 2012)

חוגגים נוצריים מתכנסים ברחבה מול כנסיית המולד בבית לחם לרגל חג המולד  (ופא, 24 בדצמבר 2012)

חוגגים נוצריים מתכנסים ברחבה מול כנסיית המולד בבית לחם לרגל חג המולד (ופא, 24 בדצמבר 2012)

צעיר פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוח צה

צעיר פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוח צה"ל בכפר קדום (ופא, 21 בדצמבר 2012)

מפגן צבאי של מנגנון הביטחון הלאומי ברחובות העיר עזה (פורום חמאס, 20 בדצמבר 2012)

מפגן צבאי של מנגנון הביטחון הלאומי ברחובות העיר עזה (פורום חמאס, 20 בדצמבר 2012)

סיוע רפואי מטעם ארגון תיכא של ממשלת תורכיה בדרכו לרצועת עזה (סוכנות הידיעות אלאנאצ'ול, 24 בדצמבר 2012)

סיוע רפואי מטעם ארגון תיכא של ממשלת תורכיה בדרכו לרצועת עזה (סוכנות הידיעות אלאנאצ'ול, 24 בדצמבר 2012)

תערוכת צילומים באוניברסיטת אלאזהר   (פורום חמאס, 19 בדצמבר 2012)

תערוכת צילומים באוניברסיטת אלאזהר (פורום חמאס, 19 בדצמבר 2012)

אבו מאזן בכינוס המועצה המייעצת של פתח בראמאללה (ופא, 22 בדצמבר 2012)

אבו מאזן בכינוס המועצה המייעצת של פתח בראמאללה (ופא, 22 בדצמבר 2012)

עצרת חמאס בבירות לציון יום השנה ה-25 לייסודה.

עצרת חמאס בבירות לציון יום השנה ה-25 לייסודה.

  • נמשך השקט בדרום ישראל. מאז תום מבצע "עמוד ענן" לא נפלו רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל. לאורך גדר הביטחון, שבין ישראל לרצועת עזה, נמשכות פעולות ההתרסה של אזרחים פלסטינים.
  • השבוע אירעו שתי תקריות באזור ירושלים במהלכן תקפו פלסטינים חיילי צה"ל. יוזכר, כי מפלס האלימות של פלסטינים ביהודה ושומרון נמצא בקו עלייה מאז מבצע "עמוד ענן" וביתר שאת מאז שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו"ם. 
  • חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". מאז ה-21 בנובמבר 2300 לא נפלו רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.
נפילות רקטות מאז תחילת שנת  2011 [1]

נפילות רקטות מאז תחילת שנת 2011

נפילות רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי [2]

נפילות רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי

פציעת פלסטינים בשל התקהלויות סמוך לגדר הביטחון
  • לאחר תקופה קצרה של שקט, אירעה שוב התקהלות מתריסה של פלסטינים, שאינם חקלאים, בסמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. כוח צה"ל, שניסה לפזר את ההתקהלות, ירה באמצעים לפיזור הפגנות אולם משירי זה לא הועיל, ביצע כוח צה"ל ירי לעבר רגלי המתקהלים (21 בדצמבר 2012, ynet). כתוצאה מכך, על פי דיווחים פלסטיניים, נפצעו חמישה פלסטינים באורח בינוני.
  • בעקבות פציעת התושבים, האשימו בכירים בחמאס ובג'האד האסלאמי בפלסטין את ישראל "בהפרה של ההבנות", שהושגו לאחר מבצע "עמוד ענן". מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס אמר, כי אין צורך להגיב על "הפרות פעוטות" מכל צד שהוא אולם הוסיף, כי הן דורשות תגובה ואין מנוס מלדון עם מצרים בנושא (צפא, 21 בדצמבר 2012).  מנגד, מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הועד הפועל של חמאס, אמר, כי המשך "ההפרות הישראליות" עלולות להביא לקריסת ההסכם בכל רגע נתון (רסאלה.נט, 23 בדצמבר 2012). 
עליית מפלס האלימות ביהודה ושומרון
כללי
  • גם השבוע נמשכו תקיפות של פלסטינים נגד חיילי צה"ל. יוזכר, כי מפלס האלימות ביהודה ושומרון נמצא בקו עליה מאז מבצע "עמוד ענן", וביתר שאת מאז שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו"ם. במסגרת זו מתרבים והולכים אירועי ידויי האבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואף ניסיונות לפגוע בכוחות הביטחון [3].
  • במסגרת האירועים יצוינו:
  • 23 בדצמבר- נהג מונית פגע בלוחם משמר הגבול בכניסה לתחנת המשטרה בג'בל מכאבר, שבירושלים. הלוחם נפצע באורח קל. מחקירת האירוע עולה, כי נהג המונית, תושב ג'בל מכאבר, הגיע לתחנת המשטרה במכוניתו. לאחר שלא הותר לו להיכנס הוא פגע בכניסה בכלי רכב שעמד לצאת מהתחנה. לוחם משמר הגבול, שעמד בכניסה לתחנת המשטרה ניגש לנהג וביקש לשוחח עימו אולם נהג המונית החל לנסוע ופגע בלוחם. הלוחם נפצע באורח קל. גם  הנהג נפצע ופונה לקבלת טיפול  (ynet, 23 בדצמבר 2012).
  • 21 בדצמבר- חייל צה"ל הותקף וכלי נשקו נגנב ממנו בזמן שעמד בשמירה במחסום אלראם, שמצפון לירושלים. מחקירה ראשונית של האירוע עולה, כי שני פלסטינים, שהגיעו לעמדה תקפו את החייל, הכו אותו בראשו, ריססו לעברו גז פלפל ואיימו עליו באקדח דמה. השניים הצליחו לחטוף ממנו את נשקו ונמלטו מהמקום (21 בדצמבר 2012, ynet).
נחשפה חולית הטרור שביצעה את פיגוע האוטובוס בתל-אביב
  • לאחרונה פורסם, כי משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי  עצרו במהלך חודש נובמבר חוליית טרור מאזור ראמאללה, שחבריה הם אלה אשר ביצעו את הפיגוע באוטובוס בתל אביב במהלך ימי מבצע "עמד ענן" (21 בנובמבר 2012). מחקירת חברי החוליה, שהשתייכו לחמאס ולג'האד האסלאמי בפלסטין, עלה, כי הם התכוונו לבצע פיגועים נוספים, שנמנעו בעקבות מעצרם. בין הפיגועים, שתכננו ירי לעבר חיילים ביהודה ושומרון ופיגועי התאבדות, כולל נגד ראשי ערים ובכירים בממשלה (אתר שירות הביטחון הכללי, 19 בדצמבר 2012).
  • ארבעת המחבלים, שנעצרו, הודו במעורבות בביצוע הפיגוע והם יובאו למשפט. מחקירתם עלה, כי ראש החוליה הגביר את מאמציו לבצע את הפיגוע עם תחילת מבצע "עמוד ענן". תל אביב נבחרה כיעד הפיגוע תוך שימוש באזרח ערבי ישראלי, שיכנס לעיר ויניח את המטען. 
  • להלן שמות המחבלים (אתר שירות הביטחון הכללי, 19 בדצמבר 2012):
  • אחמד צלאח אחמד מוסא, ראש החוליה, יליד 1987 תושב בית לקיא, פעיל חמאס.  אחמד מוסא שהה בעבר בכלא הישראלי באשמת תכנון פיגועים. אחמד מוסא הוא זה אשר פיקד על החוליה והרכיב את המטען. מחקירתו עולה, כי את הידע להרכבת המטען שאב מהאינטרנט וכי רכש אמצעי לחימה וערך ניסויים בפיצוץ מטענים. 
  • מחמד עבד אלג'עפר נאצר מפארג'ה, יליד 1994, אזרח ישראלי, שהתגורר בבית לקיא. הוא גויס בספטמבר 2012 לחמאס. בבוקר הפיגוע קיבל את המטען והיה עליו להניחו באוטובוס בתל אביב. עם הגעתו לתל אביב ערך מספר סיבובים על מנת לאתר אוטובוס מתאים. בסביבות 11:55 הניח את המטען באוטובוס. מיד לאחר שירד מהאוטובוס הודיע על כך לאחמד מוסא, אשר הפעיל את המטען מרחוק באמצעות טלפון סלולארי, שהוצמד למטען.
  • פואד רבאח שכרי עאצי, יליד 1985 תושב בית לקיא. פעיל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין היה כלוא בישראל מספר פעמים באשמת גיוס חוליות וביצוע פיגועים. הוא זה  שסיפק את האמצעים להרכבת המטען. כמו כן ניסה מפקד החוליה לגייסו לביצוע פיגוע התאבדות.
  • מחמד מחפוד סעיד דמרה, יליד 1987 תושב מזרעת נובאני (סמוך לראמאללה). פעיל חמאס היה אחראי בחוליה על גיוס מחבלים מתאבדים מקרב ציבור הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית.

האוטובוס לאחר הפיצוץ. כתוצאה  מהפיצוץ נפצעו 27 בני אדם, שלושה מהם באורח בינוני (דף הפייסבוק של משטרת ישראל 21 בנובמבר 2012).
האוטובוס לאחר הפיצוץ. כתוצאה  מהפיצוץ נפצעו 27 בני אדם, שלושה מהם באורח בינוני 
(דף הפייסבוק של משטרת ישראל 21 בנובמבר 2012).

מפגן צבאי של מנגנון הביטחון הלאומי בעזה
  • מנגנון הביטחון הלאומי של ממשל חמאס ערך מצעד צבאי ברחובות העיר עזה. טרם יציאת הפעילים, נפגש עמם אבו עבידה אלג'ראח, מפקד המנגנון. הפעילים נעו ברחובות עזה כשהם חמושים בנשק קל ובמטולי רימונים (פורום חמאס, 20 בדצמבר 2012). נראה, כי המצעד נועד להפגין את המשילות השלטונית של חמאס ברצועה לאחר מבצע "עמוד ענן".

מפגן צבאי של מנגנון הביטחון הלאומי ברחובות העיר עזה (פורום חמאס, 20 בדצמבר 2012)
מפגן צבאי של מנגנון הביטחון הלאומי ברחובות העיר עזה (פורום חמאס, 20 בדצמבר 2012)

נאום של פתחי חמאד, שר הפנים של ממשל חמאס
  • בנאום, שנשא פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, בפני עובדי משרד הפנים בעקבות מבצע "עמוד ענן" הכריז, בין היתר, כי יש למצוא דרכים יצירתיות על מנת להיפטר מישראל אותה כינה "סרטן". הוא הודה, כי במהלך מבצע "עמוד ענן" נהרגו 25 פעילים, שהשתייכו למשרד הפנים. עוד אמר, כי משרד הפנים משתף פעולה עם המנגנונים הצבאיים של הארגונים הפלסטינים וקרא למדינות ערב לשלוח כספים ל"לוחמי הג'האד הפלסטיניים" על מנת שאלה ירכשו אמצעי לחימה ו"ישפילו באמצעותם את אויבי אללה" (ערוץ אלאקצא, 5 בדצמבר 2012).
הגעת משלחות לרצועת עזה
  • נמשכת הגעת משלחות לרצועת עזה בעקבות מבצע "עמוד ענן". חלק מהמשלחות הן משלחות סיוע וחלקן מגיעות לצרכי תיעוד הנזקים, שנגרמו במהלך המבצע לקראת תביעות משפטיות אפשריות:
  • ב-20 בדצמבר הגיעה לרצועת עזה משלחת מטעם מפלגת האחדות התורכית (BBPמפלגה אסלאמית קטנה יחסית). במשלחת השתתף גם חבר הנהלת ארגון IHH. חברי המשלחת נועדו עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס,  אשר אמר, כי מדינות רבות תמכו ברצועת עזה אולם תמיכתה של תורכיה היא תמיכה "בדם" של חללי ה"מרמרה" (מען, 20 בדצמבר 2012).  
  • ב-25 בדצמבר צפוי להיכנס לרצועת עזה, דרך מסוף רפיח, משלוח של סיוע רפואי מטעם סוכנות התיאום ושיתוף הפעולה הבינלאומי (תיכא) של ממשלת תורכיה. לדברי מחמד מרתג'א, מנהל נציגות תיכא בעזה, כולל הסיוע 70 טונות של ציוד רפואי, בהתאם לרשימה, שקיבל הארגון ממשרד הבריאות של ממשל חמאס (סוכנות הידיעות אלאנאצ'ול, 24 בדצמבר 2012).  
  • משלחת, שהגיעה מטעם ארגון Greek Ship to Gazaבהזמנת PCHR, ביקרה במטה PCHR. חברי המשלחת, נועדו עם מנכ"ל הארגון ראג'י צוראני ושמעו מפיו סקירה אודות "ההפרות" של תנאי הפסקת האש כמו גם על היוזמה של הארגון לפעול להגשת תביעה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי (3 בדצמבר 2012, אתר PCHR). ארגון PCHR מוכר לנו כמי שמוביל בלוחמה המשפטית נגד ישראל. אנשיו סיפקו לועדת החקירה של גולדסטון מידע מוטה ומוטעה ובעקבות מבצע "עמוד ענן" הם מנסים לקדם את העמדת ישראל או ישראליים לדין בפורומים משפטיים בינלאומיים.
דו"ח של Human Rights Watch לפיו בירי הרקטות לעבר ישראל הפרו הארגונים הפלסטינים את החוק הבינלאומי
  • ארגון Human Rights Watch פרסם דו"ח לפיו ארגוני הטרור הפלסטינים הפרו את דיני המלחמה במהלך מבצע "עמוד ענן" כאשר שיגרו יותר מ-1,500 רקטות לעבר ישראל, אשר  לדברי הדו"ח, כ-60 מהן התפוצצו בקרב ריכוזי אוכלוסייה. על פי הארגון ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל מהווה הפרה של החוק הבינלאומי, שכן הארגונים הפלסטינים לא הסתירו את כוונתם לפגוע באזרחים ואין לכך כל הצדקה. עוד עולה מהדו"ח, כי ארגוני  הטרור ירו רקטות מאזורים צפופי אוכלוסין סמוך לבתים ובכך גרמו לאוכלוסיה האזרחית הפלסטינית להיות חשופים לתגובה ישראלית לירי הרקטות (אתר הארגון, 24 בדצמבר 2012).  
  • הדו"ח התייחס גם לסיוע הצבאי האיראני לארגונים הפלסטינים. בדו"ח צוין, שבנוסף לרקטות מתוצרת עצמית שהארגונים הפלסטינים עשו בהן שימוש, הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס, כי שיגרה רקטת מסוג פג'ר 5 שיוצרה באיראן (אתר הארגון, 24 בדצמבר 2012). יוזכר, כי בכירים בחמאס ובג'האד האסלאמי בפלסטין הודו בפומבי, כי איראן עומדת מאחורי העברת הסיוע הצבאי ורקטות פג'ר 5 בכלל זה לארגוני הטרור ברצועה.
  • בהגיבו לדו"ח, ציין אבו עבידה, דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, כי הזרוע הצבאית של חמאס פוגעת אך ורק בבסיסים צבאיים של ישראל וכי ישראל המסתירה עובדה זו טוענת, שהפגיעה היא באזרחים. עוד הוסיף, כי הירי שביצעה הזרוע הצבאית היה תגובה לירי ישראל (עמוד הטויטר של אבו עבידה, 24 בדצמבר 2012). זוהי הודעה שקרית, שכן חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה ירו רקטות לעבר ריכוזי אוכלוסייה אזרחית ואף התפארו בכך.
הנצחה והטמעת "נראטיב הניצחון"
  • הגוש האסלאמי (תא הסטודנטים של חמאס) באוניברסיטת אלאזהר בעזה פתח ב-19 בדצמבר תערוכת תמונות בעקבות מבצע "עמוד ענן". בתערוכה מוצגות כ-300 תמונות, שצילמו צלמים פלסטיניים אשר סיקרו את המבצע. לדברי המארגנים, מטרת התערוכה הינה "להביך את ישראל" בעקבות פעילותה ברצועה. בטקס פתיחת התערוכה נכחו איהאב אלע'צין, מנהל לשכת ההסברה הממשלתית, כמו גם ראשי האוניברסיטה (פורום חמאס, 19 בדצמבר 2012).

גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, חנכו ב-19 בדצמבר בעיירה בית חאנון, שבצפון הרצועה קיר מצויר, המנציח פעילי טרור בכירים, שמצאו מותם בתקיפות צה"ל במהלך השנים. בין המונצחים בכירים בחמאס כגון אחמד יאסין, אחמד אלג'עברי וצלאח שחאדה. טקס חנוכת הקיר היה בהשתתפות פעילים צבאיים של חמאס (פורום חמאס, 19 בדצמבר 2012).

הזרוע הצבאית של חמאס חנכה קיר ציורים בבית חאנון בו מונצחים פעילים בכירים בארגון
הזרוע הצבאית של חמאס חנכה קיר ציורים בבית חאנון בו מונצחים פעילים בכירים בארגון (פורום חמאס, 19 בדצמבר 2012)

הקלות לאוכלוסייה לקראת חג המולד
  • בימים אלה חוגגים הנוצרים את חג המולד וראש השנה. בצה"ל וביחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים הוחלט על מתן הקלות מיוחדות בכל הנוגע לכניסת אזרחים פלסטינים לישראל או מעבר דרכה.
  • עיקרי ההקלות (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2012):
  • הונפקו 20,000 היתרי כניסה לשטח ישראל עבור האוכלוסייה הנוצרית מיהודה ושומרון. הונפקו 200 היתרי יציאה מהארץ דרך נמל התעופה בן גוריון  ו- 300 היתרי ביקור ביהודה ושומרון לפלסטינים שאינם תושבים.
  • אושר קיומם של טיולים מאורגנים בישראל עבור תושבי יהודה ושומרון.
  • אושרה כניסת 500 פלסטינים נוצרים מרצועת עזה לישראל וליהודה ושומרון לביקורי משפחות והשתתפות בטקסים דתיים.
  • כמו כן הוחלט, כי כוחות צה"ל, משטרת ישראל והמנהל האזרחי יתגברו את המעברים באזור בית לחם על מנת לאפשר כניסה חלקה ומהירה של קהל לטקסים המתקיימים בעיר.
סוגיית הבנייה בהתנחלויות
  • בכירים ברשות הפלסטינית המשיכו להתבטא בנושא הצהרות ראש ממשלת ישראל בדבר המשך הבנייה בהתנחלויות תוך העלאת האיום לפנות בנושא לפורומים בינלאומיים:
  • אבו מאזן שב והדגיש במסגרת כינוס המועצה המייעצת של פתח, כי הבנייה בשטחי E1 הינה פסולה ומהווה "קו אדום", שהפלסטינים לא מתכוונים לאפשר ישראל לחצות. לדבריו קו בנייה זה מפריד בין צפון יהודה ושומרון לבין הדרום וגורם לחציית השטח לשניים ובכך הוא מחבל בפיתרון של שתי מדינות לשני עמים (אלחיאת אלג'דידה, 23 בדצמבר 2012). בדברים, שנשא בבית לחם במסגרת סעודת החג, קרא אבו מאזן לישראל להפסיק את הבניה ולשוב למשא ומתן על פי ההחלטות הבינלאומיות (ופא, 24 בדצמבר 2012).

  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, אמר כי הרשות פועלת עתה לקבלת תמיכה בינלאומית בנושא הפסקת הבנייה בהתנחלויות ומדיניות ישראל בשטחים (אלקדס, 20 בדצמבר 2012).
  • נמר חמאד, יועצו המדיני של אבו מאזן, אמר, כי במידה והאיחוד האירופאי לא יצליח למנוע את המשך הבנייה בשטחים תפנה הנהגת הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג (רדיו קול פלסטין, 21 בדצמבר 2012). 
פיצוץ במחסן אמצעי לחימה של חזבאללה
  • ב-17 בדצמבר בשעות הבוקר אירע פיצוץ באזור טיר חרפה, שבגזרה המערבית של דרום לבנון (כ-2.5 ק"מ מגבול ישראל). נראה, כי היה זה פיצוץ של מחסן תחמושת תת קרקעי של חזבאללה. שלושה בתים נהרסו כתוצאה מהפיצוץ. צה"ל פנה לכוחות יוניפי"ל על מנת שישלחו צוות בדיקה. לאחר כשעתיים הגיעו כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון לאזור אולם פעילי חזבאללה, אשר מיד חסמו את האזור,  מנעו מהם הגעה למקום הפיצוץ. זמן קצר לאחר מכן פונה השטח על ידי שני בולדוזרים (דובר צה"ל, 20 בדצמבר 2012).
  • ישראל הגישה תלונה למועצת הביטחון של האו"ם. יצוין, כי זהו הפיצוץ הרביעי במספר של מסתור נשק של חזבאללה בדרום לבנון בשנים האחרונות. קיומם של מחסני נשק אלה  מהווה הפרה של החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, אשר לאחר מלחמת לבנון השנייה אסרה על חזבאללה להחזיק נשק באזור דרום לבנון .
עצרת לציון הקמת חמאס בביירות
  • תנועת חמאס בלבנון קיימה ב-23 בדצמבר בבירות עצרת לציון יום השנה ה-25 לייסודה. באירוע השתתפו בכירים לבנוניים ופלסטיניים. באירוע נשא דברים עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס נאם נאום ששודר על גבי מסך. הניה הדגיש בדבריו, כי "אופציית ההתנגדות [קרי, הטרור] היא האופציה האסטרטגית של חמאס" וכי אפשר באמצעותה "להגשים את זכות השיבה ולשחרר את האסירים". בפנותו לאזרחי לבנון אמר הניה: "היום אתם חוגגים בלבנון ומחר המסיבה תהיה בירושלים" (שהאב, 23 בדצמבר 2012).     
גיוס כספים של מיזם Gaza's Ark
  • באתר האינטרנט של מיזם Gaza's Ark, התפרסם, כי מארגני המיזם עוסקים עתה בגיוס כספים. לדברי המארגנים עד כה הם הצליחו לגייס 35,000 דולרים אולם לדבריהם, על מנת להתחיל לממש את המיזם עליהם לגייס עוד לפחות 25,000 דולרים. המארגנים מנסים לנצל את תקופת החגים על מנת לגייס את הסכום (אתר האינטרנט של המיזם, 22 בדצמבר 2012).  מדובר במיזם לבניית ספינה ברצועת עזה, שתצא מהרצועה עמוסה בסחורות פלסטיניות ותנסה בכך לשבור את "המצור" הימי המוטל על הרצועה. 

[1]נכון ל-25 בדצמבר 2012. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.

[2]הנתונים הסטטיסטיים בשנים 2008 ו-2009  כוללים את נפילות הרקטות במהלך מבצע "עופרת יצוקה". נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.