הנחת זירת מטעני חבלה דמויי סלע באזור אביבים: “מקרה מבחן” ראשון מסוגו של חזבאללה כלפי ישראל מאז תום מלחמת לבנון השנייה




פיצוץ אחד המטענים ע”י צה”ל (באדיבות דובר צה”ל)

נתונים

1. ב-5 בפברואר בשעות הבוקר גילה כוח צה"ל כ-5-4 מטעני חבלה דמויי סלע באזור אביבים. המטענים הונחו בשטח לבנון בקרבת "הקו הכחול" (הגבול הישראלי-לבנוני), מצפון לגדר המערכת 1. נראה כי חזבאללה הוא שהניח את המטענים.

2. עד כה נמנע חזבאללה מלהגיב על הטענה כי אנשיו הם שהניחו את זירת המטענים. אולם ערוץ הטלוויזיה של חזבאללה טען כי צה"ל חדר כ- 20 מטרים לשטח לבנון בלי שאוניפי"ל ניסה למנוע זאת ("אלמנאר", 6 בפברואר). טענה זאת אינה נכונה באשר כוחות צה"ל שפעלו באזור לא חצו את "הקו הכחול".

הערכה

3. הנחת המטענים בקרבת "הקו הכחול" ע"י חזבאללה הינה אירוע ראשון מסוגו מאז תום מלחמת לבנון השנייה. המדובר בזירת מטענים חדשה, שהונחה ע"י חזבאללה בצורה לא מקצועית, שהקלה על גילוייה ע"י צה"ל. הנחת המטענים נעשתה כנראה בימים האחרונים תוך ניצול מזג האוויר הסוער ששרר באזור.

4. אפשר שזירת המטענים הונחה במטרה להעביר מסר מרתיע לכוחות צה"ל שלא להתקרב ל"קו הכחול" במקומות בהם "הקו הכחול" נמצא מצפון לגדר המערכת. יתכן גם שבכוונת חזבאללה היתה להפעילם נגד צה"ל. במישור הפוליטי מהווה הנחת המטענים "מקרה מבחן" ראשון מסוגו, במסגרתו שוגר מסר שנועד לבחון את תגובתה של ישראל (כמו גם את תגובת אוניפי"ל, הממשל הלבנוני והקהילה הבינלאומית). ניסיון העבר מוכיח כי בעקבות "מקרה המבחן" הראשון עלולים לבוא מקרים נוספים , ככל שחזבאללה יתקדם בתהליך שיקום כוחותיו ויצבור בטחון.


1 בכמה מקומות לאורך הגבול נבנתה גדר המערכת מדרום ל"קו הכחול" (קו הגבול שהותווה ע"י האו"מ כאשר נסוג צה"ל מ"אזור הביטחון" במאי 2000) וזאת משיקולים טופוגרפיים. המרחק בין גדר המערכת ל"קו הכחול" עשוי להגיע לעשרות רבות של מטרים.

לראש העמוד