מבט לאיראן

30 בדצמבר 2012 מאת: ד''ר רז צימט
''יד השטן הגדול'' (כינוס מועצת שיתוף הפעולה המפרצי) ( פארס, 26 דצמבר 2012)

''יד השטן הגדול'' (כינוס מועצת שיתוף הפעולה המפרצי) ( פארס, 26 דצמבר 2012)


"אל תשחקו עם זנב האריה ": סבב נוסף של חילופי האשמות בין איראן לשכנותיה במפרץ

הודעת הסיכום של פסגת מנהיגי "המועצה לשיתוף פעולה מפרצי", שהתקיימה בשבוע שעבר בבירת בחרין, הביאה להחרפה מחודשת במתיחות בין איראן לשכנותיה הערביות. בתום כינוס בן יומיים פרסמו ראשי המועצה הודעה תקיפה בה דרשו מאיראן להפסיק לאלתר את התערבותה בענייניהן הפנימיים של חברות המועצה, האשימו אותה בכיבוש שלושת איי המריבה הנתונים במחלוקת בינה לאיחוד האמירויות ודרשו ממנה לערוב לבטיחות הכור הגרעיני בבושהר.

דובר משרד החוץ גינה את הודעת הסיכום של מנהיגי המפרץ וציין, כי טענות חסרות בסיס בנוגע לשלושת איי המריבה אינן משפיעות על האמת. העיתונות האיראנית הגיבה, אף היא, בחריפות להודעת הסיכום של ראשי המועצה. אמצעי התקשורת הכחישו כל מעורבות איראנית בעניינים הפנימיים של מדינות המפרץ והזהירו את ראשיהן מפני השלכותיה האפשריות של הסלמת המתיחות באזור.

הודעות הסיכום של כינוסי ראשי מועצת שיתוף הפעולה המפרצי שבות ומעוררות בשנים האחרונות את המתיחות בין איראן לשכנותיה, שהחריפה בעקבות פרוץ ההתקוממות העממית בבחרין והאשמת מדינות המפרץ את איראן בתמיכה בה. 


הודעת הסיכום של פסגת מנהיגי המועצה לשיתוף פעולה מפרצי, שהתקיימה בשבוע שעבר בבירת בחרין, הביאה להחרפה מחודשת במתיחות בין איראן לשכנותיה הערביות. בתום כינוס בן יומיים במנאמה, בירת בחרין, פרסמו ראשי המועצה הכוללת את ערב הסעודית, קטר, בחרין, כווית, עומאן ואיחוד האמירויות הערביות, הודעה תקיפה בה דרשו מאיראן להפסיק לאלתר את התערבותה בענייניהן הפנימיים של חברות המועצה. כמו כן שבו מנהיגי מדינות המפרץ והאשימו את איראן בכיבוש שלושת איי המריבה הנתונים במחלוקת בינה לאיחוד האמירויות (אבו-מוסא, טנב הגדול וטנב הקטן) מאז השתלטה עליהם בשנת 1971. ראשי המועצה גם קראו לאיראן לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולהבטיח את בטיחותו של הכור הגרעיני בבושהר שלחופי המפרץ הפרסי.

דובר משרד החוץ האיראני, ראמין מהמאנפרסת (Ramin Mehmanparast) הגיב על הודעת הסיכום של ראשי מועצת שיתוף הפעולה המפרצי באומרו, כי הטלת האחריות לבעיות הפנימיות במדינות המפרץ על איראן מבטאת בריחה מהמציאות ואינה מהווה דרך ראויה להיענות לדרישות הציבור במדינות אלה. הוא ציין, כי חזרה על טענות חסרות בסיס בנוגע לשלושת איי המריבה אינה משפיעה על האמת. מהמאנפרסת האשים את ראשי מדינות המפרץ, כי הם מגבירים בהצהרותיהם הבלתי-אחראיות בנוגע לפעילות הכור הגרעיני בבושהר את המתיחות באזור והדגיש, כי הכור פועל בהתאם לתקנים בינלאומיים מחמירים ביותר וכי איראן הזמינה במספר הזדמנויות בעבר את ראשי מדינות המפרץ לבקר במתקן (פארס, 25 דצמבר 2012).

העיתונות האיראנית הגיבה בחריפות להודעת הסיכום שפרסמו ראשי מדינות המפרץ. במאמר מערכת, שפרסם היומון השמרניג'אם-י ג'ם (Jam-e Jam), נטען, כי התנהלות מדינות המפרץ נובעת מטעות אסטרטגית של מנהיגי ערב ומהבנתם השגויה ביחס למעמדה המדיני של איראן בזירה האזורית והבינלאומית. מדינות המפרץ סבורות, שהפיכת סוגיית הגרעין לאחד הנושאים המרכזיים המעסיקים את המערכת הבינלאומית יכולה להיות מנוצלת על-ידן להעלאת סוגיות שונות מול איראן. הן שכחו, כי מדינות המפרץ ואיראן מהוות איזור ביטחוני אחד וכל משבר הקשור לתוכנית הגרעין האיראנית צפוי להשפיע, לפיכך, על ביטחון כלל מדינות האזור. העדר תמיכה מצד מדינות המפרץ בתוכנית הגרעין לצרכי שלום של איראן נותן, לטענת היומון, לגיטימציה לתוכנית הגרעין הצבאית של ישראל, שמאיימת בראש וראשונה על מדינות ערב.

על הערבים לדעת, נכתב בג'אם-י ג'ם, כי התנהלותם סותרת את עקרונות יחסי השכנות הטובה. איראן טרם השתמשה בכל האמצעים הגלויים והחשאיים העומדים לרשותה בהתמודדות עם חוצפתן של מדינות ערב ולא שינתה את התנהגותה הפוליטית כלפיהן. אין ספק, עם זאת, כי יש גבול לסבלנות אזרחי איראן שוחרי השלום וכי הערבים הם שיפסידו במקרה של הסלמת הסכסוכים האזוריים (ג'אם-י ג'ם, 26 דצמבר 2012).

היומון ג'ואן (Javan), המזוהה עם משמרות המהפכה תקף, אף הוא, בחריפות את הודעת הסיכום שפרסמו ראשי מדינות המפרץ. במאמר מערכת שפרסם היומון תחת הכותרת: "מדוע רצונה הטוב של איראן אינו מונע את טענותיהן השקריות של נסיכויות המפרץ?" נכתב, כי הצהרות מנהיגי המפרץ מעידות על כך, שהרצון הטוב שהפגינה איראן כלפי מדינות המפרץ בשלושת העשורים האחרונים לא השפיע על התנהלותן כלפיה. על אף נכונות איראן לשתף פעולה עם מדינות המפרץ ממשיכים שליטיהן לפעול במסגרת מאמציהן האנטי-איראנים של ארצות-הברית וישראל. בתגובה להתייחסות שליטי מדינות המפרץ ל"כיבוש האיראני" של שלושת איי המריבה גרסג'ואן, כי מדינות המפרץ חותרות לנצל את תמיכת מדינות המערב על מנת להשיג את מה שאינו שייך להן (ג'ואן, 27 דצמבר 2012). 

גם היומון קדס (Qods) מתח ביקורת חריפה כנגד שליטי מדינות המפרץ, ובראשם שר החוץ של בחרין, ח'אלד בן-חמד אל-ח'ליפה, שקרא לאחרונה בריאיון לעיתון אל-שרק אל-אוסט היוצא לאור בלונדון לכנס ועידה של מתנגדי המשטר האיראני. 

העיתון האשים את שליטי בחרין, כי הם מנסים לתרץ את הדיכוי הבלתי-אנושי של המחאה העממית בארצם באמצעות טענות שווא בנוגע להתערבות איראנית בענייניה הפנימיים ולקשרים בין איראן לאופוזיציה השיעית. "קדס" הזהיר את שליטי בחרין, כי הם משחקים משחק מסוכן. שר החוץ הבחריני יודע היטב, שלאיראן אין כל קשר למה שמתרחש בארצו אף על-פי ששורשי ההתקוממות נגד השלטון המדכא בבחרין נעוצים במהפכה האיראנית ובהתעוררות האסלאמית באזור. היומון המליץ לשליטי בחרין לחשוב מה עלול להתרחש אם איראן, שמסוגלת להגן על סוריה לנוכח העולם כולו, אכן תתערב בענייניה הפנימיים של ארצם. הרעיון לסייע לאופוזיציה האיראנית הוא מטופש ובלתי מעשי, נכתב בקדס, והשלכותיו עבור מדינה כדוגמת בחרין תהיינה חמורות. העיתון המליץ לשליטי המפרץ לבל ישחקו עם "זנבו של האריה" כדי שלא יעוררו אותו (קדס, 27 דצמבר 2012).

היומון אבתכאר (Ebtekar) התייחס לצביעותם של ראשי מועצת שיתוף הפעולה המפרצי המביעים את תמיכתם בהתפתחויות הדמוקרטיות בתוניסיה, במצרים ובלוב בעוד הם ממשיכים בדיכוי תביעותיהם הדמוקרטיות של אזרחיהם. כינוס ראשי המועצה במנאמה התרחש בשעה שלא ניתן עוד להסתיר את הגעתם של גלי ההתעוררות העממית הערבית אל חופי המפרץ הפרסי וראשי מדינות המפרץ כבר אינם יכולים לטעון, שהכל שקט בארצותיהם. אם הדמוקרטיה וקיום חוקה טובים עבור אזרחי מצרים, לוב ותוניסיה, כפי שהצהירו ראשי המועצה בכינוס במנאמה, עליהם לחשוב על אזרחיהם שלהם. כינוס מדינות המפרץ אינו יכול להסתיר את הפרת זכויות האדם בבחרין ולסייע בפתרון המשבר בין השלטונות לאזרחי האי. אורחים רשמיים באים והולכים אך אזרחי בחרין לא ייסוגו מדרישותיהם לאחר שנתיים של דיכוי חמור. מנהיגי המועצה המדברים על תהליך הדמוקרטיה בעולם הערבי יודעים היטב, שהתמיכה שהעניקו מדינות המערב למשטרים הרודניים במצרים, בתוניסיה ובלוב לא מנעה את הפלתם על-ידי האזרחים. האופוזיציה בבחרין טרם איבדה את התקווה להגיע לשלטון ועודנה תומכת בדיאלוג עם המשטר, נכתב באבתכאר, אך לנוכח התנהלות המשטר בתמיכת המערב קיים חשש, שהאופוזיציה במדינה זו לא תוכל לרסן עוד את זעם האזרחים (אבתכאר, 27 דצמבר 2012).

סוכנות הידיעות פארס תקפה, אף היא, בחריפות את שליטי בחרין וטענה, כי בשעה ששר החוץ של בחרין מתייחס לפעילות הכור הגרעיני בבושהר, הוא שומר על שתיקה ביחס להימצאותם של למעלה מ-200 ראשי קרב גרעיניים בידי ישראל. במאמר פרשנות שפרסמה הסוכנות נכתב, כי עדיף שמנהיגי בחרין יפנו את תשומת ליבם לדיכוי הנמשך של אזרחי ארצם וישיבו לביקורת הנשמעת מצד ארגוני זכויות האדם במקום להפנות אצבע מאשימה כלפי איראן (פארס, 27 דצמבר 2012).

בתוך כך העריך הפרשן לעניינים בינלאומיים, ד"ר דאוד הרמידאס-באונד (Davud Hermidas-Bavand), כי מדינות המפרץ מכשירות את הקרקע לצעדים עוינים נגד איראן במקרה של כישלון המשא ומתן הגרעיני בינה למערב וקריסתו האפשרית של משטר אסד בסוריה.

בריאיון שהעניק הפרשן לאתר דיפלומטיה איראנית אמר הרמידאס-באונד, כי הטענות בנוגע להתערבות איראן במדינות ערב אינן חדשות אך מועלות מחדש לנוכח ההתפתחויות הפנימיות בבחרין ובערב הסעודית. הוא טען, כי הצהרות ראשי מדינות המפרץ בנוגע לפעילות הכור הגרעיני בבושהר אינן אלא תירוץ להגברת המתיחות מול איראן.

בהתייחסו לניסיונו של שליט כווית במהלך כינוס מועצת שיתוף הפעולה המפרצי האחרון לגייס הסכמה נגד איראן אמר הפרשן, כי בעבר קיימה כווית יחסים קרובים יחסית עם איראן, אך המשבר הפנימי בפניו ניצב המשטר מול אזרחיו, ובמיוחד השיעים, מחייב אותו להסב את תשומת הלב כלפי חוץ ולהפנות אצבע מאשימה כלפי איראן. הוא טען, כי המדיניות ההתקפית בה נקטה ממשלת אחמדינז'אד בשנים האחרונות וחולשת הדיפלומטיה האיראנית תרמו להיווצרותם של תנאים אזוריים ובינלאומיים המסייעים למדינות שונות להעלות טענות נגד איראן ומקשים עליה להדוף אותן (דיפלומטיה איראנית, 26 דצמבר 2012).

הודעות הסיכום של כינוסי ראשי מועצת שיתוף הפעולה המפרצי שבות ומעוררות בשנים האחרונות את המתיחות בין איראן לשכנותיה, שהחריפה בעקבות פרוץ ההתקוממות העממית בבחרין והאשמת מדינות המפרץ את איראן בתמיכה בה. בכינוס המועצה שהתקיימה במאי 2012 בריאד הזהיר יורש העצר הסעודי לשעבר, נאא'ף בן עבד אל-עזיז אל-סעוד, כי כל איום על אחת מחברות המועצה ייחשב כאיום על כלל החברות. הוא גם האשים את איראן בכיבוש שלושת איי המריבה ובמעורבות בהתקוממות השיעית בבחרין. גם בתום כינוס המועצה במאי 2011 הדגישו נציגי המדינות החברות במועצה את חששם מפני כוונותיה התוקפניות של איראן.