חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (10 – 17 בנובמבר 2009)

אלקדס, 16 בנובמבר, 2009

אלקדס, 16 בנובמבר, 2009

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

כרזה הקוראת להחרים את ישראל

כרזה הקוראת להחרים את ישראל

כרזה של גוף בשם היוזמה הלאומית הפלסטינית אשר הופצה לאחרונה ביהודה ושומרון

כרזה של גוף בשם היוזמה הלאומית הפלסטינית אשר הופצה לאחרונה ביהודה ושומרון

מרכז אלאסראא, 2 בספטמבר,2009

מרכז אלאסראא, 2 בספטמבר,2009

אלאיאם, 1 בנובמבר, 2009

אלאיאם, 1 בנובמבר, 2009


אלקדס, 16 בנובמבר, 2009
קריקטורה המבטאת רעיונות בהנהגת הרשות להכרזה חד-צדדית על מדינה
פלסטינית בתמיכת מועצת הביטחון (אלקדס, 16 בנובמבר, 2009)

עיקרי הדו"ח

  נמשך "טפטוף" הרקטות לעבר הנגב המערבי. חמאס ממשיכה לשמור על מדיניות פיגועים מרוסנת. ביהודה ושומרון התרבו התקריות, בעיקר זריקת אבנים לעבר כלי רכב ישראליים.

   לאחרונה התרבו התבטאויות מצד בכירים בפתח וברשות הפלסטינית לפיהן שוקלת הרשות להכריז באופן חד-צדדי על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים, ולפנות לשם כך למועצת הביטחון של האו"ם. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הגיב (בפורום סבן) באומרו כי "אין תחליף למשא ומתן בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית". הוא ציין גם כי מהלך חד-צדדי פלסטיני יכול להוביל לצעדים חד-צדדיים מצידה של ישראל.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 ב-13 בנובמבר אותרה בשטח ישראל נפילה של רקטה, שנחתה בשטח פתוח סמוך לאחר הישובים בנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על ביצוע הירי נטלה אחריות התארגנות המזוהה עם הג’האד העולמי והמכנה עצמה "מרבץ האריות של לוחמי הקודש בפלסטין" (פורום שמוח’ אלאסלאם, 14 בנובמבר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

סיכול הנחת מטען

 ב-13 בנובמבר זיהה כוח צה"ל חולייה, שעסקה בהנחת מטען בצפון רצועת עזה. הכוח ביצע לעברה ירי. כתוצאה מהירי נהרג אחד מחברי החוליה ואחר נפצע באורח בינוני. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על הרוג ושני פצועים בתקרית. לטענתם לא היו אלה מחבלים אלא קבוצת נערים ששיחקה באזור או עסקה בציד ציפורים (אתר קדסנט, ערוץ אלאקצא סוכנות מען 13 בנובמבר).  

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע אירעו תקריות רבות, בעיקר יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים. אזרח ישראלי וחיילת נפצעו באורח קל (15 בנובמבר).

  בין התקריות יצוינו:

16 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם).  לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב. כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם) וכן לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר יתמא (דרומית לשכם). לא היו נפגעים נזק נגרם לכלי הרכב (דובר צה"ל, 16 בנובמבר).

15 בנובמבר – אבנים יודו בשני אירועים נפרדים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית לבית לחם). אזרח ישראלי נפצע באורח קל ונגרם נזק לכלי הרכב. בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוארה (דרומית לשכם) ואבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 15 בנובמבר).

14 בנובמבר – כוח משמר הגבול עצר פלסטיני בנקודת ביקורת סמוך לישוב היהודי בחברון. ברשותו נמצאה סכין  (דובר צה"ל, 14 בנובמבר).

13 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לסינג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 13 בנובמבר).

12 בנובמבר – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 12 בנובמבר).

12 בנובמבר – אבנים יודו לעבר נקודת הביקורת בשועפאט (מזרח ירושלים). חיילת צה"ל נפצעה באורח קל (דובר צה"ל, 12 בנובמבר).

11 בנובמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה) . בן ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 11 בנובמבר).

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין ישראל לרצועת עזה היו פתוחים במהלך השבוע. דרכם עברו כ-500 משאיות.

התהליך המדיני

הרשות הפלסטינית שוקלת אפשרות להכרזה חד-צדדית על מדינה פלסטינית

 לאחרונה התרבו ההתבטאויות מצד בכירים בפתח, חלקם מקורבי אבו מאזן, לפיהן הרשות הפלסטינית שוקלת להכריז באופן חד-צדדי על הקמת מדינה פלסטינית ולפנות לשם כך למועצת הביטחון. סביב סוגיה זו ניתן להבחין בכמה ניואנסים:

  •    צאא’ב עריקאת, יו"ר מחלקת המו"מ באש"ף, מסר בראיון לעיתון אלאיאם, כי ההנהגה הפלסטינית מעוניינת לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי להשיג הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית בגבולות יוני 1967 שבירתה מזרח ירושלים. הוא הוסיף, שהרעיון נדון מספר פעמים עם ארה"ב ועם האירופים. לדבריו, על מנת שישראל תפסיק את תוכניותיה החד-צדדיות ואת הבנייה בהתנחלויות, על העולם להכיר במדינה פלסטינית בגבולות יוני 1967. לטענתו על ידי כך הבנייה בהתנחלויות והצעדים החד-צדדיים שנקטה ישראל ייחשבו לבטלים  (אלאיאם, 14 בנובמבר, 2009).

  •  נביל שעת’,  חבר הוועד המרכזי של אש"ף,  אמר בראיון לעיתון אלאיאם, כי הרשות הפלסטינית נערכת לפעול כדי "לכתר" את ישראל בזירה הבינלאומית ו"לרדוף" אותה מבחינה משפטית, זאת באמצעות יישום דו"ח גולדסטון ותביעת בכירים ישראליים באשמת פשעי מלחמה נגד הפלסטינים. הרשות הפלסטינית מתכוונת, לדבריו, לפעול גם במוסדות האו"ם במטרה להשיג החלטה בינלאומית המכירה במדינה פלסטינית. החלטה כזאת "תשנה את אופן ההתנהגות של ישראל ותשים קץ לטענותיה שהאדמה הפלסטינית נתונה במחלוקת (אלאיאם, 12 בנובמבר, 2009).

  •  לעומת זאת, ג’בריל רג’וב, בכיר פתח, הודיע כי הרשות הפלסטינית ופתח מעדיפים את המו"מ עם ישראל כ"אופציה אסטרטגית" בדרך להקמת מדינה פלסטינית. לדבריו "אופציית ההצהרה החד-צדדית על מדינה אינה נמצאת על סדר היום של ההנהגה". עם זאת הוא הצהיר, כי "ממשלת ישראל אינה רוצה לקדם את התהליך המדיני ואם ישראל תדחק את הפלסטינים לפינה, אזי כל האופציות יהיו פתוחות" (קול ישראל, 15 בנובמבר, 2009) .

 בשלב זה נמנע, אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, מלהבהיר בפומבי את עמדתו בסוגיה זאת. אולם "מקור פלסטיני בכיר" מסר לסוכנות הידיעות האיטלקית כי אבו מאזן כבר החל לפעול כדי להשיג תמיכה של מדינות בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, הקוראת להכרה במדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 ובירתה ירושלים המזרחית. לדברי המקור קיבל אבו מאזן תגובות חיוביות מרוסיה וממזכיר האו"ם באן קי מון. באשר למדינות הבלתי מזדהות, יו"ר הפלסטינית ינסה לזכות בתמיכה ביוזמה במהלך ביקורו באמריקה הלטינית. המקור הוסיף שאבו מאזן קיים מגעים עם כמה מדינות אירופיות אולם יש צורך בפעילות נוספת מולן, במיוחד עם החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם (סוכנות הידיעות האיטלקית, 13 בנובמבר, 2009).

תגובת ראש ממשלת ישראל ותגובות פלסטיניות על דבריו

 בתגובה להתבטאויות סביב הכרזה חד-צדדית על הקמת מדינה פלסטינית, הודיע ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בנאום שנשא במהלך פורום סבן בירושלים, כי "אין תחליף למשא ומתן בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית". לדבריו "כל דרך חד-צדדית רק תפרום את מסגרת ההסכמים שיש בינינו ויכולה רק להביא לצעדים חד-צדדיים מצדה של ישראל". נתניהו קרא לחידוש המ"מ והתחייב שיחל אותו "ברוח טובה, אפילו ברוח נדיבה" הוא  התייחס לסוגיה גם בישיבת הממשלה ב-15 בנובמבר ואמר כי "שיתוף פעולה בנושא המדיני הוא הכרחי. פתרון אמיתי לא יושג באמצעים חד-צדדיים" (הארץ, 16 בנובמבר, 2009).  

 הצהרתו של ראש ממשלת ישראל עוררה תגובות ההנהגה הפלסטינית:

  • נמר חמאד, יועצו המדיני של אבו מאזן מסר בראיון לאתר החדשות ynet   כי ראש ממשלת ישראל "נמצא עמוק בתוך הצעדים החד-צדדיים". חמאד הבהיר שהפלסטינים אינם מתכוונים להכריז באופן חד-צדדי על הקמת המדינה אלא רוצים שמועצת הביטחון של האו"ם תקבע שהמדינה הפלסטינית תקום על אדמות 1967  (ynet , 16 בנובמבר, 2009).

  • סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני ערך ישיבת ממשלה במהלכה הודיע שהרשות הפלסטינית פנתה לאו"ם בבקשה לשאת באחריות לסיום ה"כיבוש" על רקע המשך הבנייה בהתנחלויות. לדבריו הממשלה הפלסטינית מתנגדת באופן מוחלט לרעיון של מדינה בעלת גבולות זמניים ולהצהרותיו של ראש ממשלת ישראל כי ינקוט צעדים חד-צדדיים (ופא, 16 בנובמבר, 2009).

תגובת ארה"ב

 דובר מחלקת המדינה של ארה"ב יאן קלי הסתייג מהכרזה חד-צדדית על הקמת מדינה פלסטינית והודיע שארה"ב תומכת בהקמת מדינה פלסטינית, אולם הדרך לכך היא באמצעות מו"מ בין שני הצדדים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 16 בנובמבר, 2009).

לוחמה מדינית-הסברתית נגד ישראל

 גוף בשם "קמפיין הסולידאריות עם פלסטין", הפועל בבריטניה מארגן מסע מחאה נגד שתי רשתות סופרמרקטים בבריטניה הסוחרות בתוצרת ישראלית שמקורה בהתנחלויות ביהודה ושומרון. פעילות המחאה אמורה לכלול הפגנה מול הסופרמרקטים ופניות להנהלתם ( Palestine Monitor , 12 בנובמבר, 2009).

 נראה כי פעילות זאת הינה חלק מקמפיין פלסטיני נרחב יותר, הצובר תאוצה בחודשים האחרונים, הקורא להחרמת מוצרים וסחורות שמקורם בישראל. הקריאה כוללת גם החרמת תוצרת ישראלית מתוך הקו הירוק ולא רק על תוצרת מההתנחלויות. את מסע ההסברה מוביל גוף הקרוי "המסע העממי להחרמת סחורות ישראליות" ומעורבים בו גורמים המזוהים עם הרשות הפלסטינית כגון התאחדות הנשים הפלסטיניות ואיגוד עובדי הרשות הפלסטינית.

כרזה הקוראת להחרים את ישראל   כרזה של גוף בשם היוזמה הלאומית הפלסטינית אשר הופצה לאחרונה ביהודה ושומרון

כרזה הקוראת להחרים את ישראל. (אתר הוועד הפועל של אש"פ, מרץ 2009)

 

כרזה של גוף בשם היוזמה הלאומית הפלסטינית אשר הופצה לאחרונה ביהודה ושומרון. הכרזה קוראת להחרים תוצרת ישראלית, שכן רכישתה מסייעת לישראל להצטייד בנשק ובתחמושת.

הרשות הפלסטינית פועלת להפיכת סוגיית האסירים הפלסטיניים למנוף תעמולתי נגד ישראל

 משרד האסירים ברשות הפלסטינית בראשותו של שר האסירים, עיסא קראקע, פועל לכנס וועידת אסירים בינלאומית ביריחו ב-24 בנובמבר 2009. בכינוס צפויים להשתתף נציגים רשמיים של הרשות, ארגוני אסירים, ארגוני זכויות אדם ונציגים בינלאומיים. על פי הודעת קראקע, הוועידה נועדה להפוך את סוגיית האסירים לסוגיה בינלאומית, להכריז על האסירים כעל "שבויי מלחמה" ולהוכיח שישראל מפרה את החוק הבינלאומי בכל הנוגע ליחסה כלפי האסירים הפלסטיניים. קראקע פועל לגייס תמיכה ערבית ובינלאומית בסוגיית האסירים. הוא  נועד ב-13 בנובמבר בקהיר עם נציגי הליגה הערבית ודרש מהם להעביר את הסוגיה למועצת זכויות האדם באו"ם (אלאיאם, 1 בנובמבר, 2009).

 נמסר כי בוועידה ישתתפו 40 נציגים בינלאומיים ומשפטנים  מספרד, קנדה, בריטניה, אירלנד, דרום אפריקה, שבדיה. כמו כן ישתתפו בוועידה גם חברי הפרלמנט האירופי והליגה הערבית, נציגי ארגון יוניצ"ף מטעם האו"ם ועיתונאים ממדינות שונות. קראקע ציין כי במהלך הוועדה תוקם וועדה למעקב אחר מצב האסירים תוך גיוס המערכת הבינלאומית והמשפטית כדי להגן עליהם. קראקע הוסיף כי מטרה נוספת של הוועידה הינה לתבוע לדין בכירים ישראליים על "פשעי מלחמה" ועל ה"הפרות" [של החוק הבינלאומי] מאז תחילת "הכיבוש". נמסר, כי הפרלמנט הפלסטיני אישר את בקשת משרד האסירים לכנס את הוועידה ולסייע לה ככל שיידרש ( PNN , 11 בנובמבר, 2009).

מרכז אלאסראא, 2 בספטמבר,2009
שר האסירים של הרשות הפלסטינית, עיסא קראקע (מרכז אלאסראא, 2 בספטמבר,2009 )

 

אלאיאם, 1 בנובמבר, 2009
 מודעה מטעם משרד האסירים ברשות אודות כינוס הוועידה הבינלאומית  (24 בנובמבר) בסוגיית האסירים  הפלסטיניים  בבתי הכלא הישראליים (אלאיאם, 1 בנובמבר, 2009)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

 

לראש העמוד