מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (10-4 בינואר 2023)

הלוויה צבאית שנערכה לעאמר אבו זיתון (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 בינואר 2023).

הלוויה צבאית שנערכה לעאמר אבו זיתון (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 בינואר 2023).

גופתו עטופה בדגל פתח ודגל פלסטין (חשבון הטוויטר של השאם אבו שקרה, 5 בינואר 2023)

גופתו עטופה בדגל פתח ודגל פלסטין (חשבון הטוויטר של השאם אבו שקרה, 5 בינואר 2023)

חמושים בהלוויה (חשבון הטוויטר של השאם אבו שקרה, 5 בינואר 2023).

חמושים בהלוויה (חשבון הטוויטר של השאם אבו שקרה, 5 בינואר 2023).

פעילי

פעילי "גוב האריות" בהלוויה (חשבון הטוויטר של באסל אבו חסאן, 5 בינואר 2023)

תמונה מהעבר של אכרם אלעג'ורי עם בכירי פלוגות ירושלים שנהרגו על-ידי ישראל (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)

תמונה מהעבר של אכרם אלעג'ורי עם בכירי פלוגות ירושלים שנהרגו על-ידי ישראל (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)

אימונים של פעילי גדוד ג'נין–מטווח והסתערות על יעד (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)

אימונים של פעילי גדוד ג'נין–מטווח והסתערות על יעד (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)

אימונים של פעילי גדוד ג'נין–מטווח והסתערות על יעד (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)

אימונים של פעילי גדוד ג'נין–מטווח והסתערות על יעד (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)

וליד אלקטטי נואם באירוע (צפא, 4 בינואר 2023)

וליד אלקטטי נואם באירוע (צפא, 4 בינואר 2023)

סעיד אלג'ראח במדי הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של גדודי אלקסאם, 3 בינואר 2023).

סעיד אלג'ראח במדי הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של גדודי אלקסאם, 3 בינואר 2023).

הדיון המיוחד במועצת הביטחון של האו

הדיון המיוחד במועצת הביטחון של האו"ם (חשבון הטוויטר של SwitzerlandUN, 5 בינואר 2023)

קבלת הפנים לכרים יונס (ופא, 5 בינואר 2023).

קבלת הפנים לכרים יונס (ופא, 5 בינואר 2023).

  • השבוע בוצעו שני פיגועי ירי ללא נפגעים באזור השומרון: ירי לעבר מוצב צה”ל סמוך לג’למה (צפונית לג’נין), ירי לעבר איש ביטחון בהר ברכה (דרומית לשכם). כוחות משטרה עצרו פלסטינית באחת הכניסות למערת המכפלה בחברון, ברשותה נמצאה סכין. בכבישי יהודה ושומרון נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה, כמה בני אדם נפצעו באורח קל. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות הסיכול ברחבי יהודה ושומרון. עשרות מבוקשים נעצרו והוחרמו אמצעי לחימה. פלסטיני נהרג במהלך עימותים עם כוחות ביטחון במחנה הפליטים בלאטה בשכם.
  • ברצועת עזה נשמר השקט היחסי, זאת למרות שב-3 בינואר 2023 בוצע שיגור כושל של רקטה ממרכז הרצועה, אשר נפלה בשטח הרצועה. דווח, כי מנגנוני חמאס עצרו את מבצעי הירי. הארגונים הפלסטינים בעזה קיימו עצרת לזכרו של קאסם סלימאני, לשעבר מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה. בעצרת הדגישו את תרומתו וסיועו למאבק הפלסטיני. צפי לביקור משלחת חמאס, בראשות ח’ליל אלחיה, בסוריה.
  • גינויים חריפים ברשות הפלסטינית בעקבות צעדי ענישה עליהם החליט הקבינט המדיני ביטחוני בעקבות הפנייה לבית הדין הבינ”ל לצדק בהאג (ICJ). בכירי הרשות הדגישו כי ימשיכו במאבק הדיפלומטי נגד ישראל ואיימו לתבוע את ישראל בערכאות בינלאומיות. במקביל, פעלה הרשות במישור הבינלאומי לגינוי ביקור השר בן גביר בהר הבית והביאה לכינוס מיוחד של מועצת הביטחון של האו”ם אשר הסתיים בלא הודעת גינוי לישראל או קבלת החלטה נגדה.
  • לאחר ארבעים שנה שנה בכלא הישראלי השתחרר כרים יונס, ערבי ישראלי תושב עארה, אשר רצח בשנת 1980 את חייל צה”ל אברהם ברומברג ז”ל. הרשות הפלסטינית, פתח וחמאס ברכו על שחרורו. משלחת בכירי פתח ביקרה אותו בישראל. בתגובה, החליט שר הביטחון יואב גלנט לשלול את אישורי הכניסה שלהם לישראל.
ירי לעבר מוצב ג’למה
  • ב-6 בינואר 2023, בשעות הערב, בוצע ירי לעבר מוצב ג’למה (צפונית לג’נין). כוח צה”ל, שהיה בפעילות יזומה במקום, השיב באש לעבר מקור הירי. זוהו פגיעות בכלי רכב. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 6 בינואר 2023).
ירי לעבר איש ביטחון אזרחי
  • ב-5 בינואר 2023 בוצע ירי לעבר אזרח ששימש כאיש ביטחון בהר ברכה (דרומית לשכם). איש הביטחון הגיב בירי לעבר מקור הירי. לא דווח על נפגעים. בסריקות שנערכו במקום נמצאו מספר תרמילים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בינואר 2023).
סיכול ניסיון פיגוע דקירה
  • ב-3 בינואר 2023 עצרו לוחמי משמר הגבול באחת מעמדות הבידוק סמוך למערת המכפלה, נערה פלסטינית שעוררה את חשדם. בחיפוש בחפציה נמצאה סכין. היא הועברה לחקירת כוחות הביטחון (דוברות המשטרה, 3 בינואר 2023).
הסכין שנמצאה ברשות הפלסטינית באחת מעמדות הבידוק סמוך למערת המכפלה
 (דוברות המשטרה, 3 בינואר 2023)
הסכין שנמצאה ברשות הפלסטינית באחת מעמדות הבידוק סמוך למערת המכפלה
(דוברות המשטרה, 3 בינואר 2023)
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע אינטנסיבית במספר מוקדים ביהודה ושומרון. במסגרת הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. להלן אירועים בולטים:
  • ב-10 בינואר 2023, בשעות הבוקר, פעלו כוחות בטחון באזור רפידיא במערב העיר שכם. במהלך הפעילות נעצר וסים זאהר עדנאן אסתיתיה, תושב שכונת אליאסמיניה בשכם (מקום פעילותה של התארגנות “גוב האריות”). אסתיתיה הינו פעיל ב”גוב האריות” המשמש כסייען פעילי טרור (תקשורת ישראלית, ופא, 10 בינואר 2023; דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 10 בינואר 2023). במהלך הפעילות במקום ביצעו חמושים פלסטיניים ירי לעבר הכוחות. גדודי חללי אלאקצא במחנה הפליטים קיבלו אחריות על הירי (ערוץ הטלגרם @katibatbalata, 10 בינואר 2023).
 פעילות כוחות הביטחון בשכם (דף הפייסבוק aldefaa1948, 10 בינואר 2023).     וסים אסתיתיה (משמאל) עם מייסד "גוב האריות" צאלח אלעזיזי (ערוץ הטלגרם nabuls_news, 10 בינואר 2023)
מימין: פעילות כוחות הביטחון בשכם (דף הפייסבוק aldefaa1948, 10 בינואר 2023). משמאל: וסים אסתיתיה (משמאל) עם מייסד “גוב האריות” צאלח אלעזיזי (ערוץ הטלגרם nabuls_news, 10 בינואר 2023)
  • ב-8 בינואר 2023 פעלו כוחות ביטחון ישראלים בחברון ועצרו מבוקש החשוד במעורבות בפעילות טרור. בנוסף, החרימו הכוחות אמצעי לחימה, בהם שני אקדחים, שני רובי 16M וקלאצ’ניקוב (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 בינואר 2023).
אמצעי הלחימה שנתפסו בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 בינואר 2023)     אמצעי הלחימה שנתפסו בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 בינואר 2023)
אמצעי הלחימה שנתפסו בחברון (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 בינואר 2023)
סיכול הברחות
  • ב-8 בינואר 2023 סוכלו שתי הברחות אקדחים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 בינואר 2023):
    • הברחת 22 אקדחים באזור בקעת הירדן. נעצר פלסטיני תושב יריחו.
    • כוחות ביטחון עצרו שני חשודים פלסטינים סמוך לקיבוץ אשדות יעקב. ברשותם נמצאו עשרה אקדחים.
האקדחים שנתפסו בבקעת הירדן.      האקדחים שנשאו החשודים סמוך לאשדות יעקב
 (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 בינואר 2023)
מימין: האקדחים שנתפסו בבקעת הירדן. משמאל: האקדחים שנשאו החשודים סמוך לאשדות יעקב
(חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 בינואר 2023)
הרוג בפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים בלאטה
  • ב-5 בינואר 2023, פעלו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים בלאטה בשכם ועצרו שני מבוקשים. במהלך הפעילות, ירו חמושים פלסטינים לעבר הכוחות, אשר הגיבו בירי לעברם. זוהו פגיעות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בינואר 2023). התארגנות “גוב האריות” פרסמה כי פעיליה התעמתו עם כוחות הביטחון במהלך פעילותם במחנה הפליטים בלאטה (ערוץ הטלגרם של “גוב האריות”, 5 בינואר 2023). גם גדוד שכם וגדודי חללי אלאקצא דיווחו על עימותים עם הכוחות (ערוץ הטלגרם של גדוד שכם בפלוגות ירושלים, 5 בינואר 2023; ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 5 בינואר 2023).
  •   משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של עאמר אבו זיתון, בן 16 ממחנה הפליטים בלאטה. פתח פרסמה הודעת אבל שבה צוין שהוא היה פעיל בשורותיה (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 5 בינואר 2023). גדודי חללי אלאקצא במחנה הפליטים בלאטה פרסמו הודעת אבל שבה מסרו כי אבו זיתון היה פעיל בשורותיהם (ערוץ הטלגרם @katibatbalata, 5 בינואר 2023). דווח כי הוא שימש כתצפיתן מתריע, בדומה לחברו הקרוב, מהדי חשאש, שנהרג בנסיבות דומות לפני כחודשיים. לפי חלק מהמקורות, אבו זיתון היה זה שהתריע על כניסת כוחות צה”ל. נערכה לו הלוויה צבאית. גופתו נעטפה בדגל פתח וחמושים רבים השתתפו בה (חשבון הטוויטר של פלסטין פוסט, 5 בינואר 2023).
עאמר אבו זיתון חמוש (ערוץ הטלגרם ברדלסי גדודי חללי אלאקצא, 5 בינואר 2023).     מודעת אבל מטעם פתח (חשבון הטוויטר של Wessam Masrea, 5 בינואר 2023)
מימין: עאמר אבו זיתון חמוש (ערוץ הטלגרם ברדלסי גדודי חללי אלאקצא, 5 בינואר 2023). משמאל: מודעת אבל מטעם פתח (חשבון הטוויטר של Wessam Masrea, 5 בינואר 2023)
הלוויה צבאית שנערכה לעאמר אבו זיתון (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 בינואר 2023).     גופתו עטופה בדגל פתח ודגל פלסטין (חשבון הטוויטר של השאם אבו שקרה, 5 בינואר 2023)
מימין: הלוויה צבאית שנערכה לעאמר אבו זיתון (חשבון הטוויטר פלסטין פוסט, 5 בינואר 2023). משמאל: גופתו עטופה בדגל פתח ודגל פלסטין (חשבון הטוויטר של השאם אבו שקרה, 5 בינואר 2023)
 חמושים בהלוויה (חשבון הטוויטר של השאם אבו שקרה, 5 בינואר 2023).   פעילי "גוב האריות" בהלוויה (חשבון הטוויטר של באסל אבו חסאן, 5 בינואר 2023)
מימין: חמושים בהלוויה (חשבון הטוויטר של השאם אבו שקרה, 5 בינואר 2023). משמאל: פעילי “גוב האריות” בהלוויה (חשבון הטוויטר של באסל אבו חסאן, 5 בינואר 2023)
פעילות הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • רשת אלג’זירה שידרה פרק בתוכנית “רב הנסתר על הגלוי” בהנחייתו של תאמר מסחאל. הפרק עסק בפעילות הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין בעיקר בג’נין. אכרם אלעג’ורי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי והאחראי על הפעילות הצבאית בתנועה, התראיין בפנים מוסתרות. בראיון חשף אלעג’ורי מספר פרטים חדשים אודות פעילות הג’האד האסלאמי בשטחי יהודה ושומרון ביניהם (אתר אלג’זירה, 6 בינואר 2023):
    • מטרת הפיגוע שביצע הג’האד האסלאמי בחומש (בו נהרג יהודה דימנטמן ז”ל ב-16 בדצמבר 2021), הייתה חטיפה לצורך שחרור אסירים.
    • קיים שיתוף פעולה הדוק בין החמושים בג’נין ובשכם, המסייעים זה לזה.
  • בתוכנית תועדו אימוני ירי, אימוני לוחמה בשטח בנוי והכנת מטעני חבלה של פעילי הג’האד האסלאמי בג’נין תוך הצגת ארסנל צבאי מרשים. הפרק כלל גם ראיון עם מחבל שהיה מעורב בירי באזור שכם כתוצאה ממנו נהרג, לפני כחודשיים, החייל עידו ברוך ז”ל. הוא ציין בדבריו כי במהלך הפיגוע הם ירו מחסנית שלמה לעבר החיילים שלא הצליחו להגיב באש[2].
  • עוד התראיין לתוכנית פעיל שהזדהה כ”אבו פלסטין”, שהוצג כמפקד התארגנות “גוב האריות”. אבו פלסטין סיפר כי פעיליו אינם מעוניינים בעימותים עם פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות וכי הם מבקשים שזו תפסיק לעצור אותם. לדבריו, הוצע להם להסגיר עצמם למנגנוני הביטחון הפלסטיניים בתמורה להטבות כספיות אך הם סירבו. מאוחר יותר נמסר כי מנגנוני הביטחון של הרשות עצרו את עודי אלעזיזי שהזדהה כאבו פלסטין. עודי הוא אחיו של מחמד אלעזיזי מייסד “גוב האריות”. אמו הכחישה את דבר מעצרו (שהאב, 8 בינואר 2022).
  •   בתוכנית התראיין גם מושל ג’נין, בכיר פתח, אכרם רג’וב שציין כי אם פעילי מנגנוני הרשות יקבלו הנחיה להתעמת עם כוחות צה”ל, הם יבצעו זאת, אף על פי שמדובר בעניין מורכב.
אכרם אלעג'ורי מתראיין בפנים מוסתרות (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023).    תמונה מהעבר של אכרם אלעג'ורי עם בכירי פלוגות ירושלים שנהרגו על-ידי ישראל (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)
מימין: אכרם אלעג’ורי מתראיין בפנים מוסתרות (אתר ערוץ אלג’זירה, 6 בינואר 2023). משמאל: תמונה מהעבר של אכרם אלעג’ורי עם בכירי פלוגות ירושלים שנהרגו על-ידי ישראל (אתר ערוץ אלג’זירה, 6 בינואר 2023)
אימונים של פעילי גדוד ג'נין–מטווח והסתערות על יעד (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)    אימונים של פעילי גדוד ג'נין–מטווח והסתערות על יעד (אתר ערוץ אלג'זירה, 6 בינואר 2023)
אימונים של פעילי גדוד ג’נין–מטווח והסתערות על יעד (אתר ערוץ אלג’זירה, 6 בינואר 2023)
  • עם סיום שידור הפרק החלו פעילי פתח לגנות ברשתות החברתיות את התוכן שהובא בו. לטענתם למרות עיוות הקול והשחרת הפנים, חושף שידור התוכנית את הפעילים הצבאיים ומסכן אותם . כמו כן הם מחו על קיפוח חלקה של פתח ואנשיה בפעילות החמושה נגד כוחות צה”ל בחודשים האחרונים.
ביקור השר בן גביר בכלא נפחא
  • השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר בכלא נפחא, בדרום ישראל, בו שוהים אסירים ביטחוניים. ביקורו נועד לבחון את תנאי כליאת האסירים. בעקבות הביקור הודיעו האסירים הביטחוניים על התגייסות כללית לעימות נרחב נגד הצעדים שממשלת ישראל מתכוונת להפעיל נגדם (אלקדס, 5 בינואר 2023).
  • ביקור השר בכלא נפחא עורר תגובות רבות. לדברי הרשות לענייני אסירים ומשוחררים ברשות הפלסטינית הביקור הוא חלק מתכניתו (“הנפשעת”) של בן גביר, ומתוכנית הממשלה, והוא נועד לשווק תכנית הכוללת קריאה להוצאה להורג של אסירים וביצוע עינויים פיזיים ופסיכולוגיים. הרשות קראה לכל הארגונים העוסקים בענייני האסירים, לפלסטינים, לעמים הערביים והאסלאמיים, ולארגונים הבינלאומיים לגייס את יכולותיהם כדי להגן על האסירים הפלסטינים ועל זכויותיהם, להאיץ את שחרורם, לרסן את ממשלת נתניהו ובן גביר ולהפסיק את ההפרות הבלתי פוסקות שלהם עתה ובעתיד (אתר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 6 בינואר 2023).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, ציין שהביקור נועד לדכא את האסירים ולהדק את החנק המושם עליהם וכי הפרובוקציות של השר ותוכניות הממשלה הם בבחינת הסלמה מסוכנת, שאי אפשר לשתוק עליה (אלאקצא, 6 בינואר 2023).
שיגור רקטה מהרצועה
  • ב-3 בינואר 2023, בשעות הערב, שוגרה רקטה מרצועת עזה. הרקטה נפלה בשטח הרצועה. לא הופעלו אזעקות ביישובי עוטף עזה (חשבון הטוויטר הרשמי של צה”ל, 3 בינואר 2023).
  • זיאד חלבי, כתב ערוץ אלערביה, דיווח על פיצוץ שנשמע במזרח אזור דיר אלבלח בקרבת גדר הביטחון, ככל הנראה בשל רקטה ששוגרה ממרכז רצועת עזה (חשבון הטוויטר אלערביה מבזקים, 3 בינואר 2023; חשבון הטוויטר של ערוץ אלערביה, 3 בינואר 2023). מקורות עיתונאיים מסרו, כי מנגנון הביטחון של חמאס עצר את משגרי הרקטה (חשבון הטוויטר של ערוץ עודה של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 3 בינואר 2023).
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

אירועים לזכרו של קאסם סלימאני
  • הוועדה הפלסטינית לציון “יום ירושלים העולמי” ערכה ב-4 בינואר 2023 אירוע בעזה לציון יום השנה השלישי להריגתו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סלימאני. באירוע השתתפו נציגי הארגונים ברצועה. בנאום שנשא וליד אלקטטי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי נוכחותה של פלסטין בלבה של איראן היא הסיבה האמיתית להריגתו של סלימאני שעליו הוטל להתנגד לישראל (“הישות הציונית”) ולקולוניאליזם האמריקני ולסייע להתנגדות הפלסטינית בכסף, בנשק ובידע. לדבריו, סלימאני אישר זאת באחד ממכתביו למנהיגי ההתנגדות הפלסטינית, שבו אמר שאיראן האסלאמית לא תשאיר את פלסטין לבד, לא משנה כמה כבדים יהיו הלחצים והמצור עליהם. אלקטטי חשף כי הוא פגש את סלימאני, יחד עם מספר פעילי הג’האד האסלאמי, ואחד המשפטים שסלימאני חזר עליהם בפגישה היה “אנחנו לשירותכם, וכל המשאבים והיכולות שלנו עומדים לרשותכם. אנחנו חיילים במערכה על שחרור ירושלים ופלסטין, ואנחנו עם פלסטין, עניינה, עמה וההתנגדות שלה” (צפא, 4 בינואר 2023; אתר הג’האד האסלאמי, 4 בינואר 2023)..
  • מחמד אלברים (אבו מג’אהד), בכיר בארגון ועדות ההתנגדות העממית, נשא נאום בשם הוועדה הפלסטינית לציון “יום ירושלים העולמי”, ואמר כי הודות למאמציו של סלימאני, הפך “ציר ההתנגדות” לחזק יותר מנוסה, מתקדם ומפותח. הוא הוסיף כי ציר ההתנגדות, שלסלימאני היה חלק בהקמתו, הפך היום לצבא גדול ושל לוחמי התנגדות מאומנים, מצוידים ומוכנים להשגת הניצחון הגדול על ישראל. הוא הדגיש כי ההתנגדות מסוגלת להמשיך את מערכת השחרור עד לשחרור פלסטין (צפא, 4 בינואר 2023; אתר הג’האד האסלאמי, 4 בינואר 2023).
וליד אלקטטי נואם באירוע (צפא, 4 בינואר 2023)     וליד אלקטטי נואם באירוע (צפא, 4 בינואר 2023)
וליד אלקטטי נואם באירוע (צפא, 4 בינואר 2023)
  • באירוע נוסף שאורגן על ידי חזבאללה והארגונים הפלסטיניים במרכז התרבות ע”ש האמאם ח’מיני בבירות נשא דברים (ככל הנראה נאום מוקלט) ח’אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהדגיש כי סלימאני לא נסוג מהבחירה להגן על העניין הפלסטיני ולתמוך ב”התנגדות” בכסף ונשק. הוא קרא למדינות ערב ללכת בעקבות איראן בתמיכה בעניין הפלסטיני (פלסטין און ליין, 6 בינואר 2023). באירוע נוסף שהתקיים בביירות אמר זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי לסלימאני היו קשרים נרחבים עם כל כוחות ההתנגדות בפלסטין ומחוצה לה, וכי פלסטין הייתה בראש דאגותיו. אלנח’אלה הדגיש כי סלימאני עשה מאמץ עצום לחזק ולפתח את “ההתנגדות” עד שהגיעה לשיא גילוייה ותקפה את תל אביב ברקטות ששלח סלימאני להתנגדות והעבירם אליה (אתר הג’האד האסלאמי, 5 בינואר 2023).
צפי לביקור משלחת חמאס בסוריה
  • העיתון אלשרק אלאוסט דיווח ב-8 בינואר 2023 מפי מקור ערבי, שמשלחת חמאס, הכוללת את ח’ליל אלחיה, סגן יו”ר התנועה בעזה, והבכיר אסאמה חמדאן, תבקר בדמשק בשבוע הבא. מטרת הביקור היא לדון בהחזרת נוכחות קבועה של חמאס בסוריה ובהסדרת ביקורים של בכירי חמאס נוספים בדמשק. צוין כי ביקור משלחת חמאס בדמשק יהיה הביקור הרשמי הראשון מאז עזבה הנהגת חמאס את סוריה לפני כעשור. השניים ביקרו בדמשק באוקטובר 2022 במסגרת משלחת פלסטינית שכללה נציגי ארגונים נוספים ונפגשה עם הנשיא אסד (אלשרק אלאוסט, 8 בינואר 2023).
תגובת חמאס לדיווח ישראלי אודות הגבלת פעילות חמאס בתורכיה
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי דיווח עיתון הארץ לפיו מגבילה תורכיה את תנועות הנהגת חמאס בשטחה הוא שקר והוא חלק מקמפיין ההסתה של התקשורת הישראלית נגד התנועה והנהגתה. לדבריו, לחמאס יחסים טובים עם תורכיה ועם כל המדינות הערביות והאסלאמיות (אתר חמאס, 9 בינואר 2023).
פעיל גדודי אלקסאם בכפל תפקידים
  • גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הודיעה על מותו מהתקף לב של סעיד אסמאעיל חסן עבדאללה (אלג’ראח), המפקד בשטח, בן 59, ממחנה הפליטים ג’באליא (אתר גדודי אלקסאם, 3 בינואר 2023). במקביל, פרסם מנגנון המשטרה הצבאית ברצועת עזה הודעה שבה מסר תנחומים למפקד הכללי של כוחות הביטחון הלאומי ברצועה, לואא’ (אלוף) אבו עבידה אלג’ראח, על מות אחיו, עמיד (תא”ל) סעיד אלג’ראח (אבו מחמד), האחראי על יחסי הציבור בכוחות הביטחון הכללי (דף הפייסבוק של המשטרה הצבאית ברצועת עזה, 3 בינואר 2023). ב-4 בינואר נערכה הלווייתו במחנה הפליטים ג’באליא בהשתתפות פעילים מגדודי אלקסאם וממנגנון המשטרה שבו עבד אלג’ראח (אתר גדודי אלקסאם, 4 בינואר 2023). זוהי דוגמא נוספת של פעיל הזרוע הצבאית של חמאס המשמש גם כפעיל במנגנוני הביטחון שלה.
סעיד אלג'ראח במדי הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של גדודי אלקסאם, 3 בינואר 2023).      מודעת אבל מטעם המשטרה הצבאית ברצועה על מותו (דף הפייסבוק של המשטרה הצבאית ברצועת עזה, 3 בינואר 2023)
מימין: סעיד אלג’ראח במדי הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של גדודי אלקסאם, 3 בינואר 2023). משמאל: מודעת אבל מטעם המשטרה הצבאית ברצועה על מותו (דף הפייסבוק של המשטרה הצבאית ברצועת עזה, 3 בינואר 2023)
תגובות פלסטיניות להחלטת הקבינט המדיני הביטחוני
  • בתגובה להחלטת הפלסטינים לנהל מלחמה מדינית ומשפטית נגד מדינת ישראל ובכלל זאת לפנות לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ), אישר הקבינט המדיני-ביטחוני של ממשלת ישראל מספר צעדים אשר יינקטו נגד הרשות הפלסטינית (דף הפייסבוק הרשמי של לשכת ראש ממשלת ישראל, 6 בינואר 2023):
    • העברה של כ-139 מיליון ש”ח מתוך כספי הסילוקין[3] של הרשות הפלסטינית לנפגעי הטרור לצורך קיום פסק הדין המפצה משפחות קורבנות טרור שנרצחו מפיגועי טרור פלסטיני (תיק “ליטבק”). [4]
    • החלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022 מכספי הסילוקין.
    • הקפאת תכניות הבנייה של הפלסטינים בשטחי . C
    • שלילת הטבות לאח”מים המובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל.
    • נקיטת צעדים נגד ארגונים ביהודה ושומרון אשר מקדמים פעילות טרור או פעילות עוינת, לרבות פעילות מדינית-משפטית נגד ישראל בכסות של פעילות הומניטרית.
  • החלטת הקבינט גררה גינויים פלסטיניים חריפים. בכירי הרשות כינו הדגישו, כי הם ימשיכו במאבק הדיפלומטי נגד ישראל למרות הצעדים שינקטו נגדם. חלקם אף ציינו, כי הצעדים היו צפויים. להלן תגובות בולטות:
    • אבו מאזן ציין, כי הרשות תתעמת בתקיפות עם ההפרות החמורות שמבצעים ממשלת ישראל החדשה וארגוני המתנחלים הקיצוניים, בין אם מדובר בחילול מסגד אלאקצא והמקומות הקדושים לאסלאם ובין אם מדובר בחקיקת חוקים גזעניים ופרויקטים המנוגדים לחוק הבינלאומי ולהסכמים החתומים (ופא, 7 בינואר 2023).
    • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, ציין בהודעה שפרסם, כי הם מגנים ודוחים את הצעדים עליהם הכריזה ממשלת ישראל בתגובה למהלך הפלסטיני במוסדות האו”ם. לדבריו, הזכויות הפלסטיניות אינן ניתנות למקח וממכר והם ימשיכו במאבק המדיני, הדיפלומטי והמשפטי לסיום הכיבוש הישראלי על אדמת מדינת פלסטין שבירתה מזרח ירושלים. אבו רדינה קרא לקהילה הבינלאומית, ובראשה ממשל ארה”ב, לנקוט בפעולה מיידית כדי לעצור את האיומים הישראליים העלולים לגרור את האזור לפיצוץ (ופא, 6 בינואר 2023).
    • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ציין בתגובה בדף הפייסבוק שלו, כי אמנם “השוד הישראלי” הבלתי פוסק של כספי הסילוקין הפלסטינים מחמיר את המשבר הפיננסי ברשות ומעמיק את הגירעון של קופת האוצר, אבל הוא לא ירתיע אותם מלהמשיך במאבק המדיני והדיפלומטי בפורומים הבינלאומיים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 6 בינואר 2023). אשתיה חזר על הדברים בישיבת הממשלה השבועית והוסיף שהצעדים שנקטה ממשלת ישראל אינם אלא צעד שמטרתו למוטט את הרשות ולדחוק אותה אל הקצה מבחינה פיננסית. אשתיה הדגיש, כי קיזוזים אלה אינם חוקיים ומנוגדים להסכמים בין הצדדים (ופא, 9 בינואר 2023; דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 9 בינואר 2023).
    • חסין אלשיח’, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, ציין שכל הצעדים שעליהם הכריזה ממשלת ישראל ובראשם המשך “שוד הכספים” הפלסטיניים, לא יניאו אותם מעמדתם לרדוף את ממשלת ישראל במוסדות ובפורומים הבינלאומיים ולהוקיע את מדיניותה נגד הפלסטינים. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לאלץ את ממשלת ישראל לשחרר את מיליארדי השקלים “שנשדדו” (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 6 בינואר 2023).
    • מחמד שלאלדה, שר המשפטים ברשות, הדגיש כי צעדי ישראל נגד הרשות הפלסטינית מהווים הפרה של החוק הבינלאומי ומטרתם לנקום בפלסטינים. הוא קרא לקבל החלטה באו”ם, הרואה בישראל מדינת אפרטהייד (דניא אלוטן, 7 בינואר 2023).
    • גם במשרד החוץ ברשות הדגישו, כי צעדים אלו ואחרים לא ירתיעו את הפלסטינים והנהגתם מלהמשיך במאבק ובמהלכים המדיניים, הדיפלומטיים והמשפטיים לספק הגנה בינלאומית לפלסטינים ולשים קץ להמשך ההתחמקות של ישראל מאחריות, מתן דין וחשבון וענישה. המשרד גם קרא לממשל ארה”ב להתערב כדי לשים קץ ליישום התוכניות של ממשלת נתניהו (אתר משרד החוץ ברשות, 6 בינואר 2023).
    • במשרד החוץ גם גינו את ההחלטה על שלילת הטבות לאח”מים המובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל ביניהם ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות, זיאד אבו עמר, חבר הוועד הפועל של אש”ף וריאצ’ מנצור, נציג הרשות באו”ם (שלדבריהם אינו מחזיק בתעודת VIP). בהודעה הודגש שלמרות הצעדים הם ימשיכו להוביל את המהלך הדיפלומטי והמשפטי של הרשות (אתר משרד החוץ ברשות, 7 בינואר 2023).
    • חמאס גינתה בחריפות את הטלת “צעדי הענישה” ובמיוחד גניבת כספים נוספים מהכספים הפלסטיניים המוקצבים למשפחות השהידים והאסירים, ומניעה מהפלסטינים לבנות על אדמתם. בהודעת חמאס צוין, כי זהו “פשע ופגיעה ציונית בזכויות הטבעיות של הפלסטינים” וניסיון מצד ישראל להשפיע על החלטת האו”ם להעמידה לדין בפני בית הדין הבינלאומי. חמאס קראה לרשות הפלסטינית לא להיכנע לאיומים ולסחטנות, להמשיך במהלכיה נגד ישראל בבתי דין בינלאומיים (אתר חמאס, 6 בינואר 2023).
נמשכות התגובות לביקור השר בן גביר בהר הבית
  • הרשות המשיכה בפעילות בזירה הבינלאומית בעקבות ביקורו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בהר הבית. במסגרת זאת, הנחה אבו מאזן את ריאצ’ מנצור, נציג הרשות באו”ם, לפעול לכינוס מיידי של מועצת הביטחון של האו”ם (ופא, 3 בינואר 2023). ב-5 בינואר 2023 התקיים דיון חירום בנושא במועצת הביטחון, לאחר שהוגשה בקשה על ידי סין ומאע”מ, החברות במועצת הביטחון. במהלך הדיון גינה ריאצ’ מנצור את התנהלות ישראל ודרש לנקוט עמדה תקיפה נגד ישראל. בסיום הדיון לא התקבלה החלטת גינוי אולם, חברי המועצה, ובהם ארה”ב, הביעו את דאגתן וקראו לצדדים לשמור על סטאטוס קוו הקיים במקומות הקדושים בירושלים ולהימנע מנקיטת צעדים חד צדדיים העשויים להחריף את הסכסוך (סקי ניוז בערבית, 5 בינואר 2023).
הדיון המיוחד במועצת הביטחון של האו"ם
 (חשבון הטוויטר של SwitzerlandUN, 5 בינואר 2023)
הדיון המיוחד במועצת הביטחון של האו”ם
(חשבון הטוויטר של SwitzerlandUN, 5 בינואר 2023)
  • למרות, שהדיון הסתיים ללא הצבעה, ברשות הפלסטינית הביעו שביעות רצון. משרד החוץ הפלסטיני בירך על העמדות שביטאו המדינות החברות במועצת הביטחון, אשר הדגישו את התנגדותן לשינוי הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. משרד החוץ קרא לתרגם עמדות אלו לפעולות וצעדים (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 6 בינואר 2023).
  • חסין אלשיח’, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, אמר כי הדברים במועצת הביטחון היו ברורים וישירים, וכי הועבר מסר לממשלת ישראל על הסכנות שבמדיניותה ופעולותיה במסגד אלאקצא. הוא שיבח והביע הערכה לעמדת איחוד האמירויות והודה לה על הייצוג הטוב של הערבים בישיבה (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 6 בינואר 2023).

מימין : קריקטורה פלסטינית לפיה ממשלת נתניהו משחקת באש (אלקדס, 7 בינואר 2023). משמאל : קריקטורה המזהירה מפני "נפיצות" המצב (אלקדס, 4 בינואר 2022)
מימין : קריקטורה פלסטינית לפיה ממשלת נתניהו משחקת באש (אלקדס, 7 בינואר 2023).
משמאל : קריקטורה המזהירה מפני “נפיצות” המצב (אלקדס, 4 בינואר 2022)

  • ב-5 בינואר 2023, התקיים בראמאללה כינוס הוועד הפועל של אש”ף בראשות אבו מאזן, בו דנו הנוכחים בדרכי ההתמודדות מול מדיניות הממשלה הישראלית החדשה. בכינוס ציין אבו מאזן, כי הרשות הפלסטינית תפעל בכל דרך משפטית להתמודד עם הממשלה הישראלית שהחלה ב”הסתערות” על מסגד אלאקצא. אבו מאזן גם ציין כי מי שעומד מאחורי מדיניות ממשלת ישראל הוא ממשל ארה”ב. בהתייחסו לביקור השר בן גביר בהר הבית ציין אבו מאזן כי הביקור זכה לגינויים בקרב רוב מדינות העולם וכי זוהי תופעה שלא ניתן לעבור עליה בשתיקה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 5 בינואר 2023).
 כינוס הוועד הפועל אש"ף בראשות אבו מאזן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 5 בינואר 2023)
כינוס הוועד הפועל אש”ף בראשות אבו מאזן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 5 בינואר 2023)
ביקור בכיר הפתח ג’בריל אלרג’וב בעיראק
  • ג’בריל אלרג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח, המכהן גם כיו”ר המועצה הפלסטינית העליונה לנוער וספורט וכיו”ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, הגיע, בראש משלחת הרשות לביקור רשמי בעיראק כדי להשתתף באליפות המפרץ הערבי בכדורגל, המתקיים בעיר בצרה (ופא, 7 בינואר 2023; דף הפייסבוק של ג’בריל אלרג’וב, 7 בינואר 2023).
  • אלרג’וב ניצל את הביקור לקיום מספר פגישות מדיניות בהן פירט את האסטרטגיה שגיבשה הרשות לבנאום הסכסוך עם ישראל.
    • ב-9 בינואר 2023 הוא נועד בבגדאד עם נשיא עיראק, עבד אללטיף ג’מאל רשיד. אלרג’וב ציין בפגישה כי הם עומדים לגבש אסטרטגיה לאומית מקיפה לעימות עם ממשלת ישראל, ולהצטרפות למוסדות בינלאומיים. נשיא עיראק הדגיש את שקידתה של עיראק לספק סיוע בתמיכה בעניין הפלסטיני, וציין כי ממשלת עיראק מגבירה את העבודה המשותפת עם ממשלת הרשות (ופא, 9 בינואר 2023). בהמשך היום נועד אלרג’וב עם ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני.
    •   אלרג’וב ומשלחתו גם נועדו עם קיס אלח’זעלי, מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק (חבורות אנשי האמת, אחת המיליציות הפרו איראניות בעיראק). שני הצדדים דנו בצורך לספק רשת ביטחון ערבית להגנה על הפלסטינים ולתמוך בהם בהתמודדות עם ממשלת ישראל, ובניסיון לבנאם את העניין הפלסטיני באופן שישרת את השאיפות הלגיטימיות של הפלסטינים לחירות ולעצמאות. אלח’זעלי אמר כי עיראק היא שסתום ביטחון לעניין הפלסטיני, וכי החלטת הפרלמנט העיראקי להוציא את הנורמליזציה מחוץ לחוק היא יישום של רצונם של כל העיראקים מכל הקבוצות והזרמים (דף הפייסבוק של ג’בריל אלרג’וב, 9 בינואר 2023).
رئيس العراق والرجوبהפגישה עם נשיא עיראק    הפגישה עם מזכ"ל עצאא’ב אהל אלחק  
(דף הפייסבוק של ג'בריל אלרג'וב, 9 בינואר 2023)
מימין: הפגישה עם נשיא עיראק; משמאל: הפגישה עם מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק
(דף הפייסבוק של ג’בריל אלרג’וב, 9 בינואר 2023)
שחרור המחבל כרים יונס
  • ב-5 בינואר 2023 שחררה ישראל את המחבל כרים יונס לאחר שריצה עונש מאסר של ארבעים שנה על רצח אברהם ברומברג ז”ל בשנת 1980. יונס הינו ערבי-ישראלי המתגורר בכפר עארה שבואדי עארה ומשמש גם כחבר הוועד המרכזי של פתח. בכפרו עארה נערכה לו קבלת פנים המונית. הוא נישא על כתפי בני משפחתו והניף דגל פלסטין. אוהל מיוחד הוקם לכבודו כדי לארח את המבקרים. עם הגעתו אמר לאנשי תקשורת מקומיים, כי אם יעלה צורך הוא מוכן להקריב ארבעים שנים נוספות למען הסוגיה הפלסטינית (הארץ, 5 בינואר 2023; YNET, 5 בינואר 2023).
קבלת הפנים לכרים יונס (ופא, 5 בינואר 2023).
קבלת הפנים לכרים יונס (ופא, 5 בינואר 2023).
  • בשיחת טלפון בירך אבו מאזן את כרים יונס על שחרורו וציין שיונס הוא אחד הסמלים הפלסטינים לעמידה איתנה (ופא, 5 בינואר 2023). גם מחמד אשתיה בירך על שחרורו וקרא לארגוני זכויות האדם הבינלאומיים להתערב כדי לשחרר את כל האסירים, ובמיוחד האסירות, הילדים והאסירים החולים (ופא, 5 בינואר 2023). הוועד המרכזי של פתח בירך על שחרורו וציין כי הוא מצדיע לכל האסירים והאסירות, בהזכירו את שמותיהם של מספר אסירים השוהים בכלא הישראלי, והדגיש את המאבק למען החופש לפלסטין ולשחרור כל האסירים (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות בפתח, 5 בינואר 2023).
  • משלחת של בכירי פתח הגיע לבקר את כרים יונס. בין המבקרים מחמוד אלעאלול, סגנו של אבו מאזן בפתח, עזאם אלאחמד ורוחי פתוח (חשבון הטוויטר של מחמוד אלעאלול, 7 בינואר 2023). בעקבות ביקורם החליט שר הביטחון, יואב גלנט, לשלול מהם את אישורי הכניסה לישראל (תקשורת ישראלית, 7 בינואר 2023).
  •  מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, הדגיש כי הוא אינו יודע דבר על ההחלטה מלבד מה שפורסם בתקשורת. אולם יחד עם זאת ציין כי הם צפו מלכתחילה שממשלת ישראל תנקוט צעדים חריגים ולכן הם שלחן מסרים שהזהירו את הקהילה הבינלאומית מכך. חסין אלשיח’, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, מסר, כי ביטול אישורי הכניסה וההקלות של חברי הוועדה המרכזית של פתח מנוגד להסכמים בין שני הצדדים (ופא, 8 בינואר 2023).
ביקור משלחת פתח (חשבון הטוויטר של מחמוד אלעאלול, 7 בינואר 2023)
ביקור משלחת פתח (חשבון הטוויטר של מחמוד אלעאלול, 7 בינואר 2023)
  • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, התקשר לכרים יונס ובירך אותו על שחרורו. זאהר ג’בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס, והאחראי על משרד השהידים, הפצועים והאסירים בתנועה, בירך על שחרורו והדגיש כי המחויבות לשחרור אסירים עומדת בראש סדר העדיפויות של “ההתנגדות” (אתר חמאס, 5 בינואר 2023). טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי, בירך על שחרורו בציינו, כי הדבר מהווה מקור לנחישות בלבם של לוחמי “ההתנגדות” הפועלים למען חירותם של האסירים (אתר הג’האד האסלאמי, 5 בנובמבר 2023).
בכוונת חוליית חמאס בלבנון לבצע פיגועים נגד ישראל
  • מקור ביטחוני לבנוני חשף לאתר החדשות הלבנוני “Beirut Observer” כי חוליה של פעילי חמאס בלבנון מתכננת לבצע פיגועים נגד ישראל מדרום לבנון. המקור הוסיף כי גורמי ביטחון במדינה מסרו לחזבאללה רשימה של חברי החוליה. לדברי המקור, כולם פלסטינים פעילי חמאס, הפועלים בדרום לבנון. האתר הוסיף כי גורמי ביטחון לבנוניים מתחו ביקורת על כך שחזבאללה לא נקט כל צעד בנושא, כיוון שביצוע כל פעולה נגד ישראל בעת זו יעמיד את לבנון בסכנה (Beirut Observer, 7 בינואר 2023).
  • אתר ח’לאץ חמאס, שמטרתו לחשוף את הפעילות הצבאית החשאית של חמאס ברחבי העולם, מסר פרטים אודות חברי החוליה:
    • סמיר פוזי פנדי: בן 53, מתגורר בלבנון. הוא פעיל צבאי בחמאס וחבר בתנועה מזה שלושים שנים. הוא החל את פעילותו במנגנון הביטחון של חמאס, ומשמש עתה כאיש הקשר בין חמאס לתנועת “אנצאר אללה”, המסגרת הפוליטית של המורדים החות’ים בתימן.
    • אחמד חמדאן עבדאללה : איש הקשר בין מטה “גדה” בחמאס לחזבאללה.
    • נדים מחמד דואבשה: פעיל שטח מרכזי במטה “הגדה” בלבנון. בבעלותו חברת בנייה באיסטנבול.
    • חסאן פרחאת: פעיל ביחידת אלשמאלי העוסקת בגיוס פעילים ואימונם ובייצור טילים וכלי טיס בלתי מאוישים (חשבון הטוויטר בפרסית Mahizadyaar@, 7 בינואר 2023).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • גם השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. מספר בני אדם נפצעו באורח קל. נגרם נזק לכלי רכב. להלן אירועים בולטים:
    • 8 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלמע’יר (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בינואר 2023).
    • 8 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש עוקף נבי אליאס (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בינואר 2023).
    • 8 בינואר 2023: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לאלח’צ’ר (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בינואר 2023).
    • 8 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בינואר 2023).
    • 7 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן סמוך לביתר (מערבית לבית לחם). דווח על פצועה באורח קל וילד נפגע חרדה, נגרם נזק לשני כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בינואר 2023).
    • 5 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס בתקוע הערבית (דרומית-מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בינואר 2023).
    • 5 בינואר 2023: שני רעולי פנים השליכו סלע וצבע לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאבני חפץ (דרומית-מזרחית לטולכרם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בינואר 2023).
    • 5 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעינב (דרומית-מזרחית לטולכרם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 בינואר 2023).
    • 5 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש,5 בינואר 2023).
הנזק שנגרם לכלי רכב בחוארה (הצלה ללא גבולות יו"ש, 5 בינואר 2023)
הנזק שנגרם לכלי רכב בחוארה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בינואר 2023)
    • 5 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור תקוע הערבית (אזור גוש עציון). דווח על פצוע באורח קל. נגרם נזק לאמבולנס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בינואר 2023).
כלי רכב ישראלי שנפגע מאבן באזור גוש עציון (חשבון הטוויטר של שהאב, 5 בינואר 2023)
כלי רכב ישראלי שנפגע מאבן באזור גוש עציון
(חשבון הטוויטר של שהאב, 5 בינואר 2023)
    • 4 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למעבר תאנים (דרומית לטולכרם). דווח על פצועה באורח קל . לא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 בינואר 2023).
    • 4 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור תרמסעיא (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 בינואר 2023).
    • 4 בינואר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 55 בין עזון לצומת מעלה שומרון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 בינואר 2023).

[1] “פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[2] ב-11 באוקטובר 2022 ירה פלסטיני מכלי רכב חולף לעבר כוח צה"ל שהיה בפעילות באזור שבי שומרון. בפיגוע נהרג חייל צה"ל. התארגנות "גוב האריות" קיבלה אחריות על ביצוע הפיגוע (אלערבי אלג'דיד, 11 באוקטובר 2022).
[3] כספי מיסים אותם גובה ישראל מהפלסטינים ואמורה להחזירם לידי הרשות הפלסטינית בהתאם להסכם אוסלו.
[4] פסק דין הקובע כי הרשות הפלסטינית צריכה לשלם למשפחות נפגעי טרור 130 מיליון שקל.