סבב ההסלמה בדרום עדכון תמונת המצב (נכון ל-12 בנובמבר 1300)

רקטה שפגעה בבית בנתיבות בבוקר ה-12 בנובמבר (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 12 בנובמבר 2012).

רקטה שפגעה בבית בנתיבות בבוקר ה-12 בנובמבר (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 12 בנובמבר 2012).

פגיעה ישירה בבית בשדרות ב-11 בנובמבר בשעות הערב (11 בנובמבר 2012. צלם: אדי ישראל, באדיבות NRG).

פגיעה ישירה בבית בשדרות ב-11 בנובמבר בשעות הערב (11 בנובמבר 2012. צלם: אדי ישראל, באדיבות NRG).

סמלי כל ארגוני הטרור בהודעה משותפת, שהתפרסמה באתר גדודי עז אלדין אלקסאם

סמלי כל ארגוני הטרור בהודעה משותפת, שהתפרסמה באתר גדודי עז אלדין אלקסאם

דגם משופר של רקטת אלקדס שארגון הג'האד האסלאמי בפלטין טוען ששיגר לעבר באר שבע  (אתר פלוגות ירושלים, 11 בנובמבר 2012)

דגם משופר של רקטת אלקדס שארגון הג'האד האסלאמי בפלטין טוען ששיגר לעבר באר שבע (אתר פלוגות ירושלים, 11 בנובמבר 2012)


כללי

1.    סבב ההסלמה בדרום, שהחל ב-10 בנובמבר עם תקיפת ג'יפ של צה"ל בטיל נ"ט, עדין נמשך. סה"כ אותרו עד כה 109 נפילות של רקטות בשטח ישראל. בנוסף לכך נורו גם פצצות מרגמה.

2.    ב-12 בנובמבר בבוקר התחדש הירי לעבר ישראל, למרות דיווחים תקשורתיים על הסכמת ארגוני הטרור כביכול לרגיעה, בעקבות תיווך מצרי. דוברי הארגונים השונים ממשיכים לאיים על ישראל בתגובה קשה. ראש ממשלת ישראל אמר בפתח ישיבת הממשלה (11 בנובמבר), כי "אנו מוכנים להחריף את תגובתנו".

ירי הרקטות

3.    במהלך ה-11 בנובמבר נמשך ירי רקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל ואף גבר. יתרה מזו טווח הרקטות עלה וכן הנזק שנגרם כתוצאה מהירי. סה"כ אותרו במהלך 11 בנובמבר 64 נפילות של רקטות. כמו כן נורו כמה פצצות מרגמה. כתוצאה מנפילת הרקטות נפצעו מספר אנשים באורח קל, כמה לקו בחרדה ונגרם נזק רב לרכוש.

4.    להלן מספר אירועי ירי ב-11 בנובמבר :

א. בשעות הבוקר נפלה אחת הרקטות כמה מטרים ממכונית שעמדה ברמזור נהג המכונית נפצע ופונה לבית החולים .

ב. שני בני זוג משדרות, שהיו בדרכם לעבודה נפצעו באורח קל מרסיסים שנגרמו כתוצאה מנפילת רקטה

ג. רקטה פגעה במפעל באזור שדרות, שספג פגיעה ישירה .

ד. בשעות הצהרים נורו שני טילי גראד לעבר באר שבע  שניהם יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ה רקטה אחת פגעה במבנה באחד מקיבוצי המועצה האזורית אשכול.

ו.  בשעות הערב נפלו שלוש רקטות בעיר שדרות אחת מהן פגעה ישירות בבית מגורים. אדם אחד לקה בחרדה ונגרם נזק לבית. 

5.    בתקשורת דווח, כי הושגה רגיעה בתיווך מצרי שאמורה להיכנס לתוקפה בחצות. בפועל לא התקיימה רגיעה באשר הירי התחדש בבוקר ה-12 בנובמבר, כאשר רקטה ארוכת טווח נפלה בעיר נתיבות. הרקטה התפוצצה בחצר בית וגרמה נזק כבד לבתים שסביבה. כמה בני אדם לקו בחרדה. מנפילת הרקטה נפגעה גם מערכת החשמל. החזית העממית לשחרור פלסטין קיבלה אחריות על הירי. רקטות נוספות נורו לכיוון אשקלון, שתיים מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל (דובר צה"ל, 12 בנובמבר 2012). וכמו כן אותרו מספר נפילות בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. נכון ל-1300 אותרו נפילות של כעשר רקטות במהלך ה-12 בנובמבר.

ירי רקטות בחתך יומי

ירי רקטות בחתך יומי
סה"כ אותרו בסבב ההסלמה הנוכחי נפילות בשטח ישראל של 109 רקטות  (נכון ל-12 בנובמבר 1300).
סטטיסטיקה זאת אינה כוללת ירי פצצות מרגמה.

 

סה"כ אותרו מתחילת שנת 2012, 783 נפילות של רקטות.

 מאז מבצע "עופרת יצוקה" אותרו נפילות של 1,331 רקטות בשטח ישראל.

נטילת  אחריות על ירי הרקטות ופצצות המרגמה

6.    על רוב אירועי הירי נטלו אחריות ארגונים כמו הג'האד האסלאמי בפלסטין, וועדות ההתנגדות העממית, החזית הדמוקרטית וכן מספר התארגנויות המזוהות עם הג'האד העולמי. חמאס מיעטה לקבל אחריות לירי. אולם חמאס נתנה לירי גיבוי כאשר באתר האינטרנט של תנועת חמאס התפרסמה הודעה משותפת של הזרוע הצבאית של חמאס יחד עם ארגונים פלסטיניים נוספים המקבלת אחריות על שיגור רקטות לעבר דרום ישראל; באתר גדודי עז אלדין אלקסאם  התפרסם סרטון המתעד את הירי עליו סמליהם של כלל ארגוני הטרור ברצועה  (עז אלדין אלקסאם, 11 בנובמבר 2012). נמסר, כי הזרועות הצבאיות של ההתנגדות הפלסטינית ברצועת עזה הקימו חדר מבצעים משותף כדי לבחון את התגובה (אלרסאלה.נט, 11 בנובמבר 2012); דוברי חמאס שיבחו את הירי ואיימו על ישראל.  

תגובות ישראל

צה"ל

7.    בתגובה להמשך ירי הרקטות המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לתקוף יעדי טרור ברצועת עזה. ב-12 בנובמבר לפנות בוקר תקפו כלי טיס מנהרות טרור ואתר אחסון אמצעי לחימה בצפון רצועת עזה. כמו כן הותקף אתר שיגור רקטות בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 12 בנובמבר 2012). כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו, כי לא היו נפגעים בתקיפות (צפא, מען, פאל טודיי, 12 בנובמבר 2012).

ממשלת ישראל

8.    בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי צה"ל פועל ויפעל בתקיפות נגד ארגוני הטרור ברצועת עזה . עוד הוסיף כי על העולם להבין כי ישראל לא תשב בחיבוק ידיים מול הניסיונות לפגוע בה. לדבריו ישראל מוכנה להחריף את תגובתה (אתר משרד מראש הממשלה, 11 בנובמבר 2012).

9.    שר הביטחון אהוד ברקאמר שישראל לא תקבל ניסיונות של ארגוני הטרור לשנות את הכללים . הוא ציין, כי ליבת המאבק היא על פעילות צה"ל בקרבת גדר הביטחון והוסיף, כי יש לאפשר לצה"ל לפעול משני צידי הגדר (רויטרס, 11 בנובמבר 2012).

תגובות ארגוני הטרור

10.דוברי ארגוני הטרור המשיכו להאשים את ישראל בהסלמה ולאיים בתגובה קשה ומנגד, נקטו אמצעי זהירות. אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס, ציין כי הורה למנגנוני הביטחון להתפרס מחוץ למוצבים. משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר כי ישראל לעולם לא תהנה מביטחון יציבות ושקט כל עוד העם הפלסטיני ברצועה לא ייהנה מכך. לדבריו ההתנגדות הפלסטינית היא שתקבע את הזמן המתאים לרגיעה עם ישראל כמו גם את התגובה ואת המתקפה נגד ישראל. לדבריו הרגיעה במצב מידי פעם ברצועה אינה אלא פסק זמן המוקדש להכנות של לוחמי הארגונים השונים על מנת להגדיל את כוחם ואת הציוד שבידיהם  (קדסנט, 11 בנובמבר 2012).