מבט לג’האד העולמי (27-21 ביולי 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

הכומר ז'אק האמל (Jacques Hamel) שנרצח ע

הכומר ז'אק האמל (Jacques Hamel) שנרצח ע"י שיסוף גרונו בסכין (אלערביה, 26 ביולי 2016).

המחבל עאדל כרמיש (אלאח'באריה אלתונסיה, 27 ביולי 2016).

המחבל עאדל כרמיש (אלאח'באריה אלתונסיה, 27 ביולי 2016).

הודעת קבלת האחריות של דאעש (אעמאק, 26 ביולי 2016).

הודעת קבלת האחריות של דאעש (אעמאק, 26 ביולי 2016).

מחמד דליל, מבצע הפיגוע באנסבך (אעמאק, 26 ביולי 2016).

מחמד דליל, מבצע הפיגוע באנסבך (אעמאק, 26 ביולי 2016).

הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע בגרמניה  (אעמאק, 25 ביולי 2016).

הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע בגרמניה (אעמאק, 25 ביולי 2016).

זירת הפיגוע בשכונת אלכאט'מיה (אלג'זירה, 24 ביולי 2016).

זירת הפיגוע בשכונת אלכאט'מיה (אלג'זירה, 24 ביולי 2016).

המחבל המתאבד אבו עלי אלאנצארי.

המחבל המתאבד אבו עלי אלאנצארי.

המחבל המתאבד אבו אלמעתצם הפלסטיני.

המחבל המתאבד אבו אלמעתצם הפלסטיני.

קצין משטרה מצרי, ראא'ד (פקד) אחמד חסן, בן 35 מקהיר, שנורה למוות על-ידי אלמונים בעת שנסע ברכבו במרכז אלעריש (אליום אלסאבע, 24 ביולי 2016).

קצין משטרה מצרי, ראא'ד (פקד) אחמד חסן, בן 35 מקהיר, שנורה למוות על-ידי אלמונים בעת שנסע ברכבו במרכז אלעריש (אליום אלסאבע, 24 ביולי 2016).

תמונות שפרסם דאעש המתעדות את הלחימה בסרת (addpost.it, 24 ביולי 2016)

תמונות שפרסם דאעש המתעדות את הלחימה בסרת (addpost.it, 24 ביולי 2016)

מעבדת נפץ של דאעש, שנתפסה בשכונת אלדולאר, במרכז העיר סרת, שעליה השתלטו כוחות ממשלת ההסכמה (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע

מעבדת נפץ של דאעש, שנתפסה בשכונת אלדולאר, במרכז העיר סרת, שעליה השתלטו כוחות ממשלת ההסכמה (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 24 ביולי 2016).

מעבדת נפץ של דאעש, שנתפסה בשכונת אלדולאר, במרכז העיר סרת, שעליה השתלטו כוחות ממשלת ההסכמה (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע

מעבדת נפץ של דאעש, שנתפסה בשכונת אלדולאר, במרכז העיר סרת, שעליה השתלטו כוחות ממשלת ההסכמה (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 24 ביולי 2016).

שני פעילי דאעש צרפתים, שאיימו כי ההתקפות על צרפת יחמירו, לפני ההוצאה להורג של שני

שני פעילי דאעש צרפתים, שאיימו כי ההתקפות על צרפת יחמירו, לפני ההוצאה להורג של שני "מרגלים עיראקים" (חק, 20 ביולי 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • נמשכת מתקפת הפיגועים בגרמניה ובצרפת: בדרום גרמניה (בעיר אנסבך) פוצץ עצמו פליט מסוריה בפתח מסעדה (15 פצועים). בטלפון הסלולארי של מבצע הפיגוע נמצא סרטון, שבו הוא נשבע אמונים למנהיג דאעש וקורא למוסלמים להמשיך ולהכות באזרחי גרמניה; בעיירה שבחבל נורמנדי בצרפת רצחו  שני גברים חמושים בסכינים כומר בכנסייה ע"י שיסוף גרונו בסכין. השניים לקחו חמישה בני ערובה ונהרגו ע"י כוח משטרה שהוזעק למקום. על פי עדי ראייה צעקו השניים "דאעש" ו"אללה אכבר". אחד מהשניים ניסה בעבר להצטרף לשורות הג'האדיסטים בסוריה אך נתפס ונעצר.
  • בשני המקרים המדוברלהערכתנו בפיגועים שבוצעו בהשראת דאעש כהיענות לקריאות דאעש להרוג אזרחים במדינות המערב. בשני המקרים קיבל דאעש אחריות לפיגועים. בינתיים, נמשכת מתקפת האיומים של דאעש נגד מדינות המערב: שני מחוזות של דאעש בעיראק פרסמו השבוע סרטונים, שבהם הופיעו פעילים דוברי צרפתית אשר איימו, כי התקפות דאעש על צרפת יימשכו ואף יחמירו.
  • במקביל ממשיך דאעש במתקפת הטרור והגרילה בזירות נוספות במזרח התיכון ומחוצה לו: בבגדאד ובמקומות נוספים בעיראק בוצעו כמה פיגועי התאבדות ופיצוץ מכוניות תופת (עשרות הרוגים ופצועים); בקאבול, בירת אפגניסטאן, ביצע דאעש פיגוע התאבדות בקרב מפגינים מבני הזארה, מיעוט שיעי דובר פרסית (יותר משמונים הרוגים ולמעלה מ-230 פצועים). 

 

פיגועים בהשראת דאעש בצרפת ובגרמניה

רצח כומר בכנסייה בצרפת (תמונת מצב ראשונית)
  • ב-27 ביולי 2016 בסביבות השעה 09:00 רצחו שני גברים חמושים בסכינים כומר בכנסייה בפרבר בסנט אטיין דה רוברי, שבחבל בנורמנדי (בקרבת העיר רואן). השניים, שהזדהו כתומכי דאעש, פרצו לכנסייה דרך הכניסה האחורית בעת שבמקום נערכה תפילה. הם הכריחו את הכומר בן ה-86 לכרוע על ברכיו ושיספו את גרונו תוך שהם מצלמים את האירוע.
  • שני התוקפים תפסו חמישה (או ארבעה) בני ערובה, ביניהם שתי נזירות, והחזיקו בהם במשך קרוב לשעתיים. נזירה נוספת הצליחה להימלט. כוח משטרה שהוזעק למקום, הרג את שני התוקפים בעת שניסו להימלט. על פי עדי ראייה צעקו התוקפים "דאעש" ו"אללה אכבר" תוך כדי כניסתם לכנסייה ובעת שניסו להימלט ממנה.
  • בהודעת התובע הכללי הצרפתי, ובדיווחים בכלי התקשורת נמסר, כי אחד התוקפים הינו עאדל כרמיש, בן 19, יליד סנט אטיין דה רוברי (ככל הנראה ממוצא צפון אפריקאי). הוא התגורר בקרבת הכנסייה, שבה בוצע הרצח. במהלך 2015 הוא עשה שני ניסיונות להגיע לסוריה כדי להצטרף לג'האדיסטים. בפעם הראשונה הוא נתפס ע"י הרשויות בגרמניה ובפעם השנייה ע"י הרשויות בתורכיה. הוא נשלח למעצר בצרפת, במרץ 2015 שוחרר והוצמד לו אזיקון אלקטרוני, אותו הסיר כנראה לפני האירוע. זהות המחבל השני עדיין אינה ידועה.
  • דאעש קיבל אחריות על הפיגוע. בהודעה שפרסם הארגון נאמר, כי מבצעי ההתקפה בכנסייה בנורמנדי הם שני חיילים של המדינה האסלאמית. [השניים] ביצעו את ההתקפה כתגובה לקריאות [דאעש] לתקוף את מדינות הקואליציה "הצלבנית" (אעמאק, 26 ביולי 2016). נוסח זה דומה מאוד לנוסח ההודעה שפורסמה ביצוע פיגוע ההתאבדות באנסבך (ראו להלן). הוא נועד לדעתנו להטיל אימה על אזרחי מדינות המערב ולנסות להרתיע את מדינות המערב מפני המשך ההתקפות על המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק.
פיגוע התאבדות בגרמניה
  • ב-25 ביולי 2016  בשעות הערב אירע פיגוע התאבדות בעיר אנסבך, שבדרום גרמניה. צעיר, פליט מסוריה, פוצץ עצמו בפתח מסעדה לאחר שניסה להיכנס לפסטיבל מוסיקה, שנערך בסמוך, אך הכניסה נמנעה ממנו. 15 בני אדם נפצעו, שלושה מהם באורח קשה. המחבל שביצע את הפיגוע הינו מחמד דליל, בן 27, שהגיע לגרמניה לפני כשנתיים, והגיש בקשה לקבלת מקלט. לפני כשנה נדחתה בקשתו על ידי הרשויות הגרמניות. מאז הוא שהה בגרמניה באופן זמני ועמד בפני גירוש לבולגריה.
  • ב-25 ביולי 2016 פרסמה סוכנות הידיעות אעמאק הודעה בה היא מקבלת אחריות על הפיגוע באנסבך. בהודעה נאמר, כי מבצע הפיגוע הוא "אחד מחיילי המדינה האסלאמית" וכי הפיגוע בוצע כהיענות לקריאה של דאעש לפגוע במדינות הקואליציה, הנלחמות בדאעש (אעמאק, 25 ביולי 2016). נוסח זה, כאמור לעיל, דומה מאוד לנוסח קבלת האחריות לאחר הרצח בכנסייה בנורמנדי.
  • ב-26 ביולי 2016 פרסמה זרוע ההסברה של דאעש (אעמאק), סרטון, שבו תעד עצמו מחמד דליל לפני הפיגוע, ככל הנראה באמצעות הטלפון הסלולארי שלו (בדומה לתיעוד המוקדם של מבצע הפיגוע ברכבת, שבקרבת ורצבורג). סרטון זה אותר באחד הטלפונים הסלולאריים שנמצאו בדירתו של מחמד דליל לאחר הפיגוע (בדירה נמצאו שני טלפונים סלולאריים ומחשב נייד, שעליו היו הוראות להרכבה עצמית של חומרי חבלה).
  • בסרטון נראה מחמד דליל (רעול פנים) נשבע אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש. הוא גם הודיע על כוונתו לבצע פיגוע הקרבה למען אללה (קרי, פיגוע התאבדות) בעיר אנסבך. לדבריו בכוונתו לבצע את הפעולה כתגובה ל"פשעים" אותם מבצעות מדינות הקואליציה, שבה שותפה גרמניה. הוא פנה לתושבי גרמניה ואמר:"… אתם לא תיהנו מהחיים, כל עוד אתם נלחמים במדינה האסלאמית… אנו נפוצץ את ביתכם… זו פעולה באמצעות מטען חבלה… עוד יהיו מטענים נוספים…" בהמשך קרא מחמד דליל למוסלמים להמשיך ולהכות את אזרחי גרמניה (אעמאק, 26 ביולי 2016).

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

  • במהלך השבוע נמשכו התקיפות של מדינות הקואליציה בראשות ארה"ב נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק. בסוריה התמקדו רוב התקיפות בעיקר באזור העיר מנבג', שם נלחמים כוחות SDFנגד דאעש. כמו כן התבצעו תקיפות באזור אלרקה ודיר אלזור. בעיראק התמקדו התקיפות באזורי ארביל, מוצול, אלרמאדי, סנג'אר וחבניה (אתר משרד ההגנה של ארה"ב).
פגישת שרי החוץ ושרי ההגנה של מדינות הקואליציה
  • ב-21 ביולי 2016 התקיימה בוושינגטון פגישה של שרי החוץ ושרי ההגנה של הקואליציה הבינלאומית למלחמה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב. במהלך הפגישה נדונה שורה של נושאים ובתוכם תעדוף תחומי הפעולה השונים נגד דאעש, ההתמודדות עם תופעת הלוחמים זרים, מימון הלחימה בטרור וייצוב אזורים, ששוחררו מנוכחות דאעש (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 20 ביולי 2016). בנאום שנשא אשטון קרטר, מזכיר ההגנה של ארה"ב קודם לפגישה אמר, כי הקואליציה הצליחה לנטרל עשרים פעילי דאעש, שתכננו לבצע מתקפות נגד ארה"ב (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב,  20 ביולי 2016).
  • בשולי פגישת שרי החוץ ושרי ההגנה נועד אשטון קרטר עם עמיתו הצרפתי. קרטר בירך על הודעת צרפת כי היא תגביר את מאמציה ללחימה בדאעש. מאמצים אלו יכללו, בין השאר, את הגעתה של נושאת המטוסים שארל דה גול (למזרח הים התיכון) כדי שתתמוך במאמצי הקואליציה הבינלאומית (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 20 ביולי 2016).
מתגבש הסכם לשיתוף פעולה בין רוסיה לארה"ב
  • בתקשורת הערבית דווח, כי נמשכים מגעים בין רוסיה לארה"ב במטרה לגבש את הפרטים האחרונים בטיוטת ההסכם בין שתי המדינות בנוגע ללחימה בסוריה. על פי ההסכם יחליפו שני הצדדים מידע מודיעיני ויתקיים שיתוף פעולה צבאי בכל מה שנוגע למאבק בדאעש וג'בהת אלנצרה. כמו כן יופסקו התקיפות האוויריות של רוסיה נגד ארגוני המורדים המתנגדים למשטר אסד והן תתמקדנה בדאעש ובג'בהת אלנצרה. במקביל תיאסרנה טיסות סוריות באזורים, שבהם פועלים מטוסי מדינות הקואליציה ורוסיה (אלספיר, 24 ביולי 2016).
  • ההסכם החל להתגבש לאחר מספר מקרים בהם תקפו מטוסים רוסיים יעדים של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש. אירוע אחרון שכזה היה ב-16 ביולי 2016, כאשר הרוסים תקפו בסיס בו שהו כוחות מיוחדים אמריקאים ובריטיים באזור מעבר תנף על גבול סוריה ירדן (וול סטריט ג'ורנל, 22 ביולי 2016). סגן שר החוץ הרוסי גנדי גטילוב אמר, כי מומחים צבאיים של רוסיה וארה"ב צפויים להיפגש בקרוב כדי לתאם את אופן ההפרדה בין "האופוזיציה המתונה" לבין ג'בהת אלנצרה, לצורך ביצוע תקיפות אוויריות משותפות (טאס, 26 ביולי 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה בחלב
  • הכוחות הסורים ובעלי בריתם ממשיכים לכתר את ארגוני המורדים שבחלב. השבוע לא דווח על שינויים משמעותיים בתמונת המצב בשטח. נמסר כי דאעש העביר לאזור חלב אמצעי לחימה ותחמושת ממחסנים שברשותו הממוקמים מערבית לדיר אלזור (אלעהד, 24 ביולי 2016). האו"ם קרא להפסקת אש הומניטארית בחלב למשך יומיים לפחות (אלדרר אלשאמיה, 26 ביולי 2016).
המערכה בעיר מנבג'
  • בעיר מנבג' נמשכו הקרבות בין פעילי דאעש לבין כוחות SDF.המועצה הצבאית של מנבג'      ו-SDFהודיעו, שהם מעניקים לפעילי דאעש 48 שעות לצאת מהשכונות במנבג', שבהם הם נמצאים (סוריה מבאשר, 21 ביולי 2016). דובר מטעם SDFאמר, כי נראה שדאעש נמנע מלהיענות  לקריאה וכי הוא צופה על רקע זה הסלמה בעימותים (רויטרס, 23 ביולי 2016).  
  • ב-24 ביולי 2016 השתלטו כוחות SDFעל שכונת אלבנאוי (Al Banawi) המוקמת בדרום העיר מנבג' והם מנסים להתקדם במקומות נוספים בעיר (דמשק אלא'ן, 24 ביולי 2016). על פי מקורות תורכיים בקרבות באזור מנבג' נהרגו עד כה כ-400 לוחמי SDFוכ-150 פעילי דאעש(habeturk.com, 20 ביולי 2016).
  • כמה ארגונים לזכויות אדם בסוריה טענו, כי בתקיפות שנערכו ב-19 ביולי 2016 צפונית למנבג', ככל הנראה על ידי מדינות הקואליציה בהנהגת ארה"ב, נהרגו כמה עשרות אזרחים, לרבות נשים וילדים. במהלך מסיבת עיתונאים שערך בבגדאד הודה כריסטופר גרבר, דובר כוחות צבא ארה"ב בעיראק ובסוריה, כי כוחות הקואליציה גרמו למותם של עשרות אזרחים בסוריה במהלך תקיפות בעיר מנבג'. לדבריו נועדו התקיפות לפגוע במבנים ובכלי רכב השייכים לדאעש. הוא הוסיף כי מקורות שונים מצביעים על האפשרות שפעילי דאעש עשו שימוש באזרחים כמגן אנושי. לדבריו האירוע נמצא בחקירה (סוכנות הידיעות הסורית, 23 ביולי 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז נינוא
  • צבא עיראק בסיוע ארה"ב ממשיך לבסס שליטתו במרחב העיירה אלקיארה, כשישים ק"מ מדרום למוצול. מרחב זה נתפס כנקודת זינוק לכיבושה בעתיד של העיר מוצול.

 

  • השבוע דווח בהקשר לכך:
  • צבא עיראק כיתר את העיירה אלקיארה, שמדרום לעיר מוצול והחל להשתלט על הכפרים שבסביבתה. כוחות צבא עיראק התקדמו לעבר העיירה אלקיארה באמצעות גשר צף שהוקם לצורך זה על נהר החידקל (אלג'זירה, 24-22 ביולי 2016).·     
  • על פי משרד ראש ממשלת עיראק אמורים להגיע לעיראק כמאתיים מומחים אמריקאים כדי להכשיר את נמל התעופה של אלקיארה. זאת על מנת שישמש בסיס אווירי להתקפה העתידה להתקיים על העיר מוצול (שפק ניוז, 24 ביולי 2016).
נמשכת מתקפת הטרור והגרילה של דאעש
  • דאעש ממשיך במתקפת הטרור  והגרילה שלו נגד יעדים של העדה השיעית, כוחות הביטחון העיראקים והממשל העיראקי. בהתקפות שאירעו השבוע בבגדאד ובמחוזות השונים נהרגו ונפצעו עשרות רבות של אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. האירועים הבולטים השבוע:
  • ב-25 ביולי 2016 לפחות 15 בני-אדם נפגעו בפיצוץ מכונית תופת בנפת אלח'אלץ כ-50 ק"מ צפונית לבגדאד (אלסומריה, 25 ביולי 2016). מכונית תופת נוספת התפוצצה בשכונת אלעאמל בדרום מערב בגדאד בה מתגוררים שיעים וסונים. שלושה עוברי אורח נפצעו (אלסומריה, 25 ביולי 2016).
  • ב- 24 ביולי 2016 בוצע פיגוע התאבדות באמצעות מחבל שפוצץ חגורת נפץ בשכונת כאט'מיה בצפון מזרח העיר בגדאד, שרוב תושביה שיעים. 23 בני אדם נהרגו ו-35 נפצעו (אלסומריה, 24 ביולי 2016; אלחרה, 24 ביולי 2016). דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע.
  • ב-23 ביולי 2016 –דאעש קיבלאחריות לפיגוע התאבדות, שביצע פעיל עיראקי, המכונה אבו עלי אלאנצארי. הפיגוע בוצע נגד בסיס צבא עיראק מצפון לביג'י (חק, 23 ביולי 2016). לא דווח על מספר הנפגעים.
  • ב-19 ביולי 2016 דאעש פרסם סרטון בו נראה פעיל המכונה אבו אלמעתצם הפלסטיני שביצע פיגוע התאבדות בכניסה לקסרקטין של צבא עיראק במערב מח'מור (מדרום למוצול). בעקבות הפיגוע התנהלה לחימה בין פעילי דאעש לצבא עיראק. לא צוין מועד האירוע אך נראה, כי מדובר בימים האחרונים (חק, 19 ביולי 2016).

חצי האי סיני

  • השבוע ביצע חיל האוויר המצרי פעילות אווירית מאסיבית באזורי אלעריש ואלשיח' זויד. מקורות ביטחוניים מסרו, כי הותקפו "יעדי טרור" של דאעש דרומית לאלעריש והדבר גרם למותם של כשלושים פעילים (מצראוי, 24 ביולי 2016). סוכנות הידיעות אעמאק של דאעש טענה, כי בוצעו תקיפות ישראליות (אעמאק, 25 ביולי 2016). מנגד, פעילי דאעש בחצי האי סיני המשיכו בפעילות גרילה נגד כוחות הביטחון המצריים בעיקר באמצעות הנחת מטענים וירי צלפים.התנהלות ג'בהת אלנצרה
דיווחים בתקשורת לפיהם ג'בהת אלנצרה מתכוון לנתק את קשריו עם אלקאעדה
  • בתקשורת הסורית דווח, כי מקורות בג'בהת אלנצרה מסרו, שמועצת השורא של הארגון מתכוונת להכריז על ניתוק הקשר של הארגון עם אלקאעדה. עוד נמסר כי על רקע זה קיימות מחלוקות פנימיות בארגון (אלדרר אלשאמיה, 24 ביולי 2016). במקביל פרסמו מספר חשבונות טוויטר כי ג'בהת אלנצרה שינה את שמו לחזית כיבוש (או ניצחון) אלשאם (ג'בהת פתח אלשאם) והודיע כי התנתק מארגון אלקאעדה (אלדרר אלשאמיה, 23 ביולי 2016; אלעהד, 23 ביולי 2016).


 

בשלב זה לא פורסמה הודעה רשמית מטעמו של ארגון ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה, בדבר שינוי שמו והתנתקותו מאלקאעדה. אפשר שהרקע לידיעות על כוונה שכזאת הינו עניינו של ארגון ג'בהת אלנצרה להתנתק מהדימוי הטרוריסטי של אלקאעדהזאת לנוכח ההסכם המתגבש בין רוסיה וארה"ב, אשר מדובר בו בין השאר על לחימה משותפת  נגד דאעש וג'בהת אלנצרה (כפי שפורט לעיל). יצויין כי ארה"ב ומדינות הקואליציה המערבית ממקדות תקיפותיהם האוויריות נגד דאעש שבעוד שרוסיה תוקפת גם את ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים.

 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
המערכה על סרת
  • בשכונות השונות של העיר סרת נמשכים הקרבות כין כוחות ממשלת ההסכמה, לבין פעילי דאעש. דאעש מצידו נוקט בטקטיקות של ירי אש צלפים, שיגור רכבי תופת לעבר הכוחות התוקפים וביצוע פעולות התאבדות. בשלב זה טרם טוהרו מרכז העיר סרת ושכונותיה השונות.
התבטאות בכיר צבאי אמריקאי
  • במסיבת עיתונאים לרגל החלפת מפקד פיקוד אפריקה האמריקאי (AFRICOM) אמר ג'וזף דנפורד, יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב, כי אין ספק ששלוחת דאעש בלוב נחלשה מאד בהשוואה למצבה לפני מספר חודשים. לדבריו נותרו עתה מאות בודדות של פעילי דאעש בעיר סרת (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 18 ביולי 2016). מנגד, מנהל לשכת ההסברה של כוחות ממשלת ההסכמה הפועלים נגד דאעש באזור סרת מסר, כי בניגוד להערכות המודיעין לפיהן מצויים בסרת כ-300-200 פעילי דאעש, הרי שמספר ההרוגים הגדול בקרב פעילי דאעש ועוצמת ההתנגדות שלהם בסרת מעידים כי מספרם גדול בהרבה (CNNבערבית, 23 ביולי 2016).
הפלת מסוק צרפתי
  • משרד ההגנה של צרפת מסר, כי שלושה אנשי צבא צרפתיים נהרגו בלוב במהלך ביצוע משימתם. מאוחר יותר נמסר כי ההרוגים הם חיילי הכוחות המיוחדים, שהיו על גבי מסוק שהופל יחד עם עמיתיהם הלובים (AFP, 20 ביולי 2016). את האחריות להפלת המסוק הצרפתי באזור העיירה אלמקרון שממערב לבנע'אזי, קיבלה התארגנות המכנה עצמה "גדודי ההגנה של בנע'אזי". על פי ההודעה הופל המסוק באמצעות טיל כתף (חשבון הטוויטר של הארגון). "גדודי ההגנה של בנע'אזי" הינה התארגנות אסלאמיסטית הקשורה למועצת השורה המהפכנית של בנע'אזי ולאנצאר אלשריעה (שני ארגונים בעלי אופי ג'האדיסטי הנלחמים נגד כוחות חפתר בבנע'אזי).

למרות שמשרד ההגנה הצרפתי לא פרט לגבי נסיבות האירוע הוא אישר למעשה, כי לצרפת נוכחות צבאית בלוב. דובר הכוחות הנאמנים לממשלת ההסכמה הדגיש בעקבות ההודעה הצרפתית, כי מטוסים זרים אינם משתתפים בתקיפות נגד דאעש בסרת. גם שר החוץ בממשלת ההסכמה הבהיר כי בלוב נמצאים יועצים זרים אך לא כוחות זרים (פורטל אלוסט, 21 ביולי 2016; The Washington Post, 20 ביולי 2016). דובר כוחות חפתר אמר כי אנשי הצבא הצרפתיים עסקו באיסוף מודיעין על פעילי בוקו חראם, שהגיעו לאזור. הוא הדגיש כי כוחות צרפתיים אינם נלחמים לצד כוחות חפתר  אך הבהיר כי על פי בקשת צרפת מגיעים אנשי צבא צרפתיים מדי פעם למשימות איסוף מודיעין בלוב (אלשרק אלאוסט, 22 ביולי 2016; רויטרס, 20 ביולי 2016).

 

פיגוע התאבדות בבירת אפגניסטאן
  • לפחות שמונים בני אדם נהרגו ויותר מ-230 נפצעו בפיגוע התאבדות כפול שבוצע בקאבול, בירת אפגניסטאן. שני מחבלים פוצצו מטעני חבלה רבי עוצמה שנשאו על גופם בתוך קהל מקרב הזארה, מיעוט שיעי דובר פרסית שחי במדינה, אשר הפגינו באחת הכיכרות בבירה קאבול. לדברי ממשלת אפגניסטאן התקבלו התרעות בנוגע לפיגוע, שבעקבותיהן הוזהרו מארגני ההפגנה. מחוז ח'ראסאן של דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. על פי ההודעה בוצע הפיגוע ע"י שני פעילים המכונים  נג'יב אללה הח'ראסאני וטלחה הח'ראסאני.

מספר פעילי דאעש באפגניסטאן מעורך ב-3,000-2,000. הם מרוכזים באזורים נידחים במחוזות המזרחיים של המדינה שם מתנהלים מאבקי שליטה בינם לבין הטאליבן. ביצוע פיגוע התאבדות רב נפגעים בבירה קאבול הינו בבחינת "עליית מדרגה" של פעילות דאעש באפגניסטאן

 

קמרון
  • מחוז מערב אפריקה של דאעש (המבוסס על ארגון הטרור בוקו חראם)דיווח על התקפה שביצע נגד עמדות צבא קמרון. על פי הדיווח נהרגו בהתקפה 17 חיילים ונתפסו אמצעי לחימה. ההתקפה אירעה בכפר טאן באורי (Tan Bawri), שבאזור פוטוכול (Fotokol), הנמצא בצפון המדינה, בסמוך לגבול קמרון-ניגריה (חק, 22 ביולי 2016).
מלזיה
  • בכיר במשטרת מלזיה אמר כי כוחות המשטרה מנעו מתקפת טרור, שתוכננה להתבצע באמצעות מטעני חבלה מאולתרים ב-Klang Valley, שבמרכז הבירה קואלה לומפור. על רקע זה נעצרו 14 חשודים, 12 מהם פעילי דאעש ונמצאו מטעני חבלה מאולתרים  (ניו סנדיי טיימס, 24 ביולי 2016).

פעילות תודעתית

דאעש מאיים לבצע פיגועים נוספים בצרפת
  • מחוז פרת של דאעש בעיראק פרסם סרטון שבו מופיע פעיל דובר צרפתית על רקע צילומים מתקיפות מדינות הקואליציה נגד דאעש. הפעיל רעול פנים פונה לעם הצרפתי ואומר: "אתם מבועתים ללא ספק ואתם תוהים לגבי ההרג שקורה בארצכם – הפעולה בתיאטרון בטקלאן, פיגוע נוסף והבטחה לפיגוע במשחקי היורו 2016. המכה נחתה עליכם לא באצטדיון [במשחקי היורו], אלא בחג הלאומי שלכם… גרמנו לכם להרגיש מה שמרגישים המוסלמים מידי יום בסוריה ובמקומות אחרים". לאחר דברים אלה פונה הדובר למוסלמים ואומר: אחי. נקום את דמי המוסלמים והרוג את "הצלבנים" ללא רחמים ובכל האמצעים (חק, 20 ביולי 2016).
  • באותו היום פרסם מחוז נינוא של דאעש בעיראק סרטון נוסף בו הופיעו שני דוברי צרפתית שאיימו בביצוע פיגועים נוספים בצרפת. לטענתם הפיגועים הם עונש לעם הצרפתי על-כך שהוא שותק מול הרג המוסלמים ע"י טייסיו התוקפים בסוריה ובעיראק. אחד הדוברים פנה לנשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ואיים כי אם ימשכו ההתקפות מצד ממשלת צרפת נגד דאעש ההתקפות מצד דאעש על צרפת יחמירו. בסיום הסרטון הוציאו השניים להורג שני "מרגלים עיראקים" באמצעות עריפת ראשיהם (חק, 20 ביולי 2016).