חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (12 -18 ביוני 2013)

ראמי חמדאללה (במרכז התמונה), ראש הממשלה החדש ברשות הפלסטינית, מבקר בהר הבית

ראמי חמדאללה (במרכז התמונה), ראש הממשלה החדש ברשות הפלסטינית, מבקר בהר הבית

משלחת בכירי חמאס בפגישה עם נשיא מצרים מחמד מרסי (פלסטין אלא'ן, 18 ביוני 2013)

משלחת בכירי חמאס בפגישה עם נשיא מצרים מחמד מרסי (פלסטין אלא'ן, 18 ביוני 2013)

 קריאה דחופה, שפורסמה בפורום אבן תימיה המזוהה עם גורמי הסלפיה, לפיה שיח' אבו מעאד' אלג'עיתני עובר עינויים קשים בכלא חמאס

קריאה דחופה, שפורסמה בפורום אבן תימיה המזוהה עם גורמי הסלפיה, לפיה שיח' אבו מעאד' אלג'עיתני עובר עינויים קשים בכלא חמאס

הדרכה בירי RPG של ילדי מחנה קיץ של חמאס (פלסטין אלא'ן, 16 ביוני 2013)

הדרכה בירי RPG של ילדי מחנה קיץ של חמאס (פלסטין אלא'ן, 16 ביוני 2013)

  • נמשך השקט בגבולה הדרומי של ישראל. ביהודה ושומרון נמשכת הפעילות האלימה במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".
  • ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הנבחר ברשות הפלסטינית, ערך ביקור במזרח ירושלים. במסגרת זאת הוא ביקר גם במסגד אלאקצא. הוא הצהיר, כי מזרח ירושלים נמצאת בראש סדר העדיפויות של הממשלה הפלסטינית וכי חלק מתקציבה מופנה לעיר (קול פלסטין, 16 ביוני 2013)
ירי רקטות בגבול הדרומי
  • גם השבוע שרר שקט בגבולה הדרומי של ישראל. במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות בגבול הדרומי

נמשכת הפעילות הפלסטינית האלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".  ב-15 ביוני 2013 קיימו תושבי הכפרים הפלסטיניים ממערב לראמאללה תהלוכה, שכונתה "תהלוכת השיבה לכפרי ואדי לטרון". המפגינים הגיעו סמוך לגדר הביטחון בכפר בית לקיא, שם החלו להתפרע וליידות אבנים לעבר כוחות צה"ל. לדברי אחמד אלרב, מארגן התהלוכה, אירוע זה נועד לציין 45 שנה להריסת כפרי אזור לטרון ע"י ישראל. אלרב הדגיש, כי תהלוכה זו נועדה להביע את התנגדותם לויתור על זכות השיבה ולרעיון חילופי שטחים במסגרת הסדר מדיני עתידי בין ישראל לרשות הפלסטינית (פורום ראיה, 15 ביוני 2013).

צעירים פלסטיניים מתעמתים עם כוחות צה"ל במהלך "תהלוכת השיבה לכפרי לטרון" מערבית לראמאללה  (פאלטודי, 15 ביוני 2013)
צעירים פלסטיניים מתעמתים עם כוחות צה"ל במהלך "תהלוכת השיבה לכפרי לטרון" מערבית לראמאללה (פאלטודי, 15 ביוני 2013)

משלחת חמאס בקהיר
  • משלחת מטעם הנהגת חמאס בראשות ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית ואסמאעיל הניה, סגנו הגיעה לקהיר על מנת לקיים כינוס של הלשכה המדינית של התנועה. במהלך שהותם במצרים נפגשו חברי המשלחת ב-17 ביוני 2013 עם מחמד מרסי נשיא מצרים. לדברי עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הפגישה עסקה, בין השאר, בפיוס הפנים-פלסטיני והמצב בסוריה (פלסטין אינפו, 18 ביוני 2013). ממצרים אמורים חברי המשלחת לצאת לתורכיה לפגישה עם ראש ממשלת תורכיה (דף הפייסבוק של עזת אלרשק, 18 ביוני 2013).
מעצר פעיל סלפי ברצועת עזה
  • מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס ממשיכים לפעול נגד פעילים סלפים-ג'האדים. במסגרת זאת הודיע משרד הפנים של ממשל חמאס, כי מנגנוני הביטחון עצרו ברצועת עזה "מבוקש פעיל אסלאם קיצוני". בעקבות ההודעה פרסם פורום, המזוהה עם התנועה הסלפית ברצועת עזה, כי העצור הוא  שיח' חסין אלג'עיתני (אבו מעאד')[3] (פורום מרכז אבן תימיה). גורמים סלפים ברצועה האשימו את מנגנוני הביטחון, כי מעצרו בוצע על מנת לתחקרו בכל הנוגע לפעילות קבוצות סלפיות ברצועה והטילו את האחריות על חייו על ממשל חמאס. כמו כן קראו לארגוני זכויות אדם לבקר את השיח' בבית הכלא (פורום מרכז אבן תימיה , 16 ביוני 2013).
תרגיל צבאי של "כוח הריסון" של חמאס
  •  "כוח הריסון", שהוקם על ידי משרד הפנים של ממשל חמאס במטרה לאכוף את מדיניות הריסון של חמאס על ארגוני טרור סוררים, קיים ב-17 ביוני 2013  במרכז רצועת עזה תרגיל המדמה ניסיון הסתננות ובריחה לעבר שטח ישראל. התרגיל נערך בפני משלחת בכירים ממשרד הפנים אשר באה לבחון מקרוב את פעילות הכוח. המשלחת כללה, בין השאר, את עקיד (אל"מ) צ'יאא' אלדין אלשרפא, סגן מנהל האגף לעניינים צבאיים במשרד הפנים, ראא'ד (רס"ן) מרואן אלדלו, מנהל מחלקת יחסי הציבור באגף. במהלך הביקור שיבח אלשרפא את מבצעי הכוח, הדגיש, כי על כתפיהם של פעילי "כוח הריסון" מוטלת משימה חשובה מאוד (אתר משרד הפנים, 17 ביוני 2013).

תרגיל צבאי של "כוח הריסון" של חמאס
מימין: תרגיל ראווה, שביצע  "כוח הריסון" המדמה ניסיון הסתננות ובריחה לעבר שטח ישראל . משמאל: תמונה משותפת של פעילי "כוח הריסון" וחברי משלחת משרד הפנים (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס ברצועה, 17 ביוני 2013)

הכשרה צבאית לנערים מחנות הקיץ ברצועת עזה
  • עתה, כאשר חופשת הקיץ ברצועת עזה בעיצומה, מתקיימים מחנות הקיץ לילדים ולנוער המופעלים על ידי ארגוני הטרור (חמאס הג'האד האסלאמי בפלסטין), ארגונים ואגודות דתיות ואונר"א. כבכל שנה מתקיים במחנות הללו שילוב של פעילות חברתית, אינדוקטרינציה אסלאמית ואימונים סמי-צבאיים. לאחרונה התפרסמו תמונות ממחנה קיץ, שארגנה חמאס, בה נראים הילדים ובני הנוער כשהם עוברים אימונים והדרכות סמי- צבאיים ובכלל זה שימוש בנשק, כולל RPG. מדריכי הילדים הם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם (צפא, 16 ביוני 2013). קודם לכן התפרסמו תמונות של אימונים סמי-צבאיים, שמקיימים נערים, במחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין[4].
ביקור ראש הממשלה הפלסטיני במזרח ירושלים
  • ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הנבחר ברשות הפלסטינית, ערך ביקור במזרח ירושלים. במסגרת זו ביקר במסגד אלאקצא וכן בבית החולים אלמקאצד (ופא 16 ביוני 2013). ראמי חמדאללה אמר,  כי למזרח ירושלים חשיבות רבה עבור העם הפלסטיני וכי הוא מהווה אחד מליבות הסכסוך. עוד הוסיף, כי מזרח ירושלים נמצאת בראש סדר העדיפויות של הממשלה הפלסטינית וכי חלק מתקציב הממשלה מוקצה לעיר (קול פלסטין, 16 ביוני 2013).
תגובות פלסטיניות לבחירתו של נשיא איראן
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, שלח איגרת ברכה לנשיא איראן הנבחר חסן רוחאני לרגל בחירתו לתפקיד. הוא איחל לו הצלחה בתפקידו והביע רצונו לשיתוף פעולה ושיפור היחסים בין שני הצדדים (ופא, 16 ביוני 2013).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בירך את רוחאני בשם תנועת חמאס ואמר כי חמאס תפעל לשדרג את יחסיה עם איראן ברמזו, כי היא לא תיכנע ללחצים המופעלים עליה לניתוק הקשרים עימה. לדבריו, העם הפלסטיני נזקק לשיתוף פעולה עם כל הממשלות הערביות והאסלאמיות (פארס, 16 ביוני 2013). 
מתיחות ביחסי חזבאללה חמאס
  • על רקע מעורבות חזבאללה בלחימה בסוריה לצד כוחות משטר אסד והשתלחותו של שיח' יוסף אלקרצ'אוי בחזבאללה ובאיראן, חלה הצטננות ביחסים בין חזבאללה לחמאס. במקביל דווח, כי התגלעו מחלוקות  בתנועה על רקע סוגיית היחסים עם איראן וחזבאללה (דיווח אותו  הכחיש  אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, בדרשת יום השישי).  בהודעה רשמית שפרסמה חמאס הבהירה באופן חד משמעי, כי היא איננה מעורבת במאבק בסוריה וכי כל מעיני התנועה נתונים למאבק בפלסטין (חמאס, אינפו, 13 ביוני 2013).
  • ביטוי להרעה ביחסים היו פרסומים בכלי התקשורת, לפיהם על פי בקשת חזבאללה, הביטחון הכללי של לבנון חדל להוציא אשרות כניסה ללבנון לפעילי חמאס (אלסיאסה, 10 ביוני 2013).  הביטחון הכללי הלבנוני מיהר להכחיש את ידיעות ואמר, כי ההחלטה שלא להוציא אשרות נובעת מזיופים שהתגלו באשרות כניסה של פלסטינים ללבנון וכי הנושא נמצא עתה בחקירה (סוכנות הידיעות הלבנונית, 10 ביוני 2013). עלי ברכה נציג חמאס בלבנון אמר אף הוא, כי אין המדובר בעניין פוליטי וכי האיסור הינו זמני עד לסיום חקירת הזיופים (פלסטין און ליין, 11 ביוני 2013).
  • על מנת לגשר בין עמדות הצדדים נועדו האחראים על היחסים עם הפלסטינים בחזבאללה לסדרת פגישות עם משלחת מתנועת חמאס בלבנון, בראשות עלי ברכה, נציג התנועה בלבנון. במקביל הפיץ חזבאללה חוזר האוסר על פעיליו למתוח ביקורת על תנועת חמאס (אלאח'באר, 16 ביוני 2013). מקור המקורב לחזבאללה מסר, כי הארגון שואף לשמור על יחסים טובים עם חמאס (אלנשרה, 13 ביוני 2013). מקור המקורב לחמאס מסר, כי חמאס זקוקה לאיראן וחזבאללה וכי בחמאס קיימת הסכמה, שלא לנתק את היחסים עם חזבאללה ואיראן (אלנשרה, 13 ביוני 2013).  
ארה"ב הטילה סנקציות על פעילי חזבאללה בחו"ל
  • במסגרת פעילות אמריקאית, שנועדה להגביל את השפעת ארגון חזבאללה מעבר לגבולות לבנון. הכריז משרד האוצר האמריקאי ב-11 ביוני 2013 על הפעלת סנקציות נגד ארבעה אזרחים לבנוניים  לאור פעילותם לגיוס כספים ופעילים עבור חזבאללה במערב אפריקה. הפעילים הם:
  • עלי אבראהים אלוטפא-  משמש כנציג קבוע של מחלקת קשרי החוץ של חזבאללה בסיירה ליאון. הוא סייע בהקמת תא חזבאללה בעיר פריטאון, ותאם העברת כספים מסיירה ליאון לחזבאללה בלבנון באמצעות מחלקת קשרי החוץ של הארגון.
  • עבאס לטפי פואז עלי– בכיר במחלקת קשרי החוץ של חיזבאללה. שימש כנציג בסנגל ובעל תפקיד מפתח בפעילות חזבאללה וגיוס פעילים במדינה. על מנת לגייס כספים עבור חיזבאללה עשה שימוש ברשת סופרמרקטים שבבעלותו בבירת סנגל. הוא גם אירח משלחות חזבאללה מלבנון, שהגיעו לסנגל לקדם את ענייני הארגון. הוא נסע ללבנון לפגוש את בכירי חזבאללה ולתאם עמדות.
  • עלי אחמד שחאדה– נציג מחלקת קשרי החוץ של חזבאללה בחוף השנהב. במסגרת תפקידו תאם נסיעות של פעילי חזבאללה מסנגל לחוף השנהב אשר נשלחו מלבנון על ידי מנהיגות חזבאללה. הוא גם פעל לגיוס פעילים לשורות הארגון.
  • הית'ם נמר ע'נפאר– פעיל חזבאללה בעל השפעה בגמביה היה מעורב בגיוס פעילים ותרומות עבור חזבאללה.
  • בנוסף חשף משרד האוצר האמריקאי מעורבות פעילי חזבאללה בסחר בסמים והלבנת כספים בדרום אמריקה. הוא הטיל סנקציות על רשת סחר סמים שבראשה עומד אימן ג'מעה (קולומביאני ממוצא לבנוני) ונגד רשת תמיכה של חזבאללה בדרום אמריקה בראשותו של עלי מחמד צלאח (אתר מחלקת האוצר האמריקאי, 11 ביוני 2013).

[1]נכון ל-18 ביוני 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]שיח' חסין אלג'עיתני הוא איש דת סלפי. מוצאו מנציראת (מרכז רצועת עזה). נחטף על ידי מנגנון ביטחון הפנים של ממשל חמאס מביתו שבעזה ב-11 ביוני 2013.
[4]פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-13 ביוני 2013 :"ברצועת עזה נפתחו גם השנה מחנות הקיץ לילדים ולנוער המופעלים ברובם על ידי ארגוני הטרור. כבכל שנה מתקיים במחנות הללו  שילוב של פעילות חברתית, אינדוקטרינציה אסלאמית ואימונים סמי-צבאיים"