חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 ביוני- 5 ביולי 2016)

החדר בגבעת החרסינה בו נרצחה נערה בת 13 בעת שישנה (מען, 30 ביוני 2016).

החדר בגבעת החרסינה בו נרצחה נערה בת 13 בעת שישנה (מען, 30 ביוני 2016).

פוסט שהעלה הרוצח לדף הפייסבוק שלו חמישה ימים לפני ביצוע הפיגוע. בפוסט נכתב:

פוסט שהעלה הרוצח לדף הפייסבוק שלו חמישה ימים לפני ביצוע הפיגוע. בפוסט נכתב: "המוות (הוא) זכות ואני דורש את זכותי" (דף הפייסבוק של מחמד טראירה, 25 ביוני 2016)

כרזת אבל מטעם תנועת חמאס במחוז חברון על מותו של

כרזת אבל מטעם תנועת חמאס במחוז חברון על מותו של "שהיד פלסטין" מחמד נאצר טראירה מבני נעים (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז חברון, 1 ביולי 2016)

סארה טראירה (דף הפייסבוק ע'זה אלאן, 1 ביולי 2016).

סארה טראירה (דף הפייסבוק ע'זה אלאן, 1 ביולי 2016).

הסכין שנמצאה ברשותה  (דף הפייסבוק קדס נט, 1 ביולי 2016).

הסכין שנמצאה ברשותה (דף הפייסבוק קדס נט, 1 ביולי 2016).

הריסת ביתו של המחבל עיסא עסאף (דף הפייסבוק PALINFO, 4 ביולי 2016).

הריסת ביתו של המחבל עיסא עסאף (דף הפייסבוק PALINFO, 4 ביולי 2016).

הכנסת מלט וחומרי בניה ממצרים לרצועה דרך מעבר רפיח (דניא אלוטן, 29 ביוני 2016)

הכנסת מלט וחומרי בניה ממצרים לרצועה דרך מעבר רפיח (דניא אלוטן, 29 ביוני 2016)

  • בין 30 ליוני ל-1 ביולי בשלהי חודש רמצ'אן, בוצע רצף של פיגועי דקירה וירי, שבהם נהרגו שני ישראליים: פיגוע ירי לעבר כלי רכב בכביש 60 סמוך לבית חגי (1 ביולי 2016), פיגוע בו נדקרה נערה בת 13 בעת שנתה בקריית ארבע (30 ביוני 2016) ושני פיגועי דקירה בחברון (30 ביוני, 1 ביולי 2016).
  • כמו בגל הפיגועים הקודם כך גם הפעם בלט אזור חברון כזירת פיגועים וכבסיס יציאה. המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בקריית ארבע העלה חמישה ימים לפני ביצוע הפיגוע פוסט לדף הפייסבוק שלו שבו רמז כי בדעתו להקריב את עצמו. בתגובה לפיגוע בבית חגי הוטל סגר נרחב באזור חברון במגמה לתפוס את חוליית המחבלים, שביצעה את הפיגוע.
  • לאחרונה נחשפו פרטים נוספים אודות הפיגוע בשרונה (8 ביוני 2016) בו נהרגו ארבעה ישראלים. מסתבר כי מדובר בפגוע שבוצע בהשראת דאעש, שאחר המחבלים הושפע מהאידיאולוגיה שלו בעת שלמד בירדן. הכוונה המקורית של המחבלים הייתה לבצע פיגוע ירי בתך קרון נוסעים ברכבת אולם בשל קושי ביטחוני השתנתה תוכניתם והם הגיעו באופן אקראי למתחם הבילוי בשרונה. 
פגוע ירי בדרום הר חברון
  •  ב-1 ביולי 2016 כלי רכב בו נסעו פלסטינים עקף כלי רכב בו נסעה משפחהבכביש 60, סמוך לבית חגי. מכלי הרכב העוקף נורתה אש כבדה. אב המשפחה נהרג אשתו ושני ילדיו נפצעו. האישה נפצעה באורח קשה. ילד אחד נפצע באורח בינוני והשני באורח קל. כוחות צה"ל החלו לבצע מצוד אחר היורים שעל פי ההערכות נמלטו לאחר הירי אל תוך העיר חברון. כוחות הביטחון הישראליים הטילו סגר נרחב באזור חברון  במגמה לתפוס את חוליית המחבלים שביצעה את הירי.
רצח נערה בקריית ארבע
  • ב-30 ביוני 2016 בשעות הבוקר קפץ מחבל פלסטיני מעל הגדר ההיקפית של מאחז גבעת החרסינה שבקריית ארבע והתקדם כ-150 מטרים בתוך הישוב. הוא חדר לאחד הבתים הקיצוניים ודקר למוות נערה בת 13 בעת שישנה במיטתה. הנערה נפצעה באורח אנוש ומתה מאוחר יותר מפצעיה. חברי כיתת הכוננות של קריית ארבע פרצו לבית. אחד מאנשי כיתת הכוננות נדקר בפניו על ידי המחבל  ונפצע באורח בינוני. מיד לאחר מכן ירו אנשי כיתת הכוננות לעבר המחבל והרגו אותו.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בקרית ארבע הוא מחמד נאצר מחמוד טראירה, בן  19,  מהכפר בני נעים בדרום הר חברון(דף הפייסבוק PALDF, 30 ביוני 2016).מחמד נאצר עבד בחנות למיני מתיקה בדורא.תנועת חמאס במחוז חברון פרסמה הודעת אבל על מותו (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז חברון, 1 ביולי 2016).
  • המחבל הוא קרוב משפחתו של המחבל שביצע פיגוע דריסה בכניסה לקריית ארבע בחודש מרץ 2016 ונורה למוות. מעיון בדף הפייסבוק שלו ניתן להתרשם כי הוא הושפע ממותם של מג'ד אלח'צ'ור מבני נעים, אשר ביצעה פיגוע הדריסה ב-24 ביוני 2016 בצומת הכניסה לקריית ארבע; ומבן דודו יוסף וליד טראירה, שנהרג ב-14 במרץ 2016 במהלך פיגוע דריסה בכניסה לקריית ארבע. חמישה ימים לפני ביצוע הפיגוע העלה המחבל פוסט בדף הפייסבוק שלו בו כתב:"המוות (הוא) זכות, ואני דורש את זכותי".)
  • לאחר הפיגוע כיתרו כוחות הביטחון הישראליים את העיירה בני נעים, ממנה הגיע המחבל, וערכו חיפוש בביתו. כוחות הביטחון  עצרו את אביו ואת אחותו לחקירה. על פי החלטת ממשלת ישראל  נשללו  מבני החמולה היתרי העבודה בישראל.
שני פיגועי דקירה
  • 30 ביוני 2016- פלסטיני רץ כשבידו סכין גדולה ברחוב שוהם סמוך לשוק בנתניה.  בעת ריצתו הוא דקר שלושה בני אדם. אחד מהם נפצע באורח בינוני והשאר באורח קל. אחד האזרחים שהיו במקום ירה לעברו והרג אותו. המחבל הואואא'ל אבו צאלח, בן 40, שוהה בלתי חוקי מהכפר שוייכה, צפונית לטול כרם.
  • 1 ביולי 2016 – פלסטינית הגיעה לעמדת בידוק באחת הכניסות למערת המכפלה. כוחות הביטחון הישראליים עיכבו את החשודה, לאחר שעוררה את חשדם. לפתע היא שלפה סכין וניסתה לדקור את אחת הלוחמות שביצעה את הבידוק הפלסטינית נורתה ונהרגה. המחבלת היא סארה חג'וג' דאוד עטא טראירה, בת 27 מהכפר בני נעים, בת משפחתו של מחמד טראירה, המחבל שביצע את הרצח בקריית ארבע ב-30 ביוני 2016. טראירה הייתה נשואה ובהריון (אלקדס, דף הפייסבוק קדס נט, דף הפייסבוק ע'זה אלאן, 1 ביולי 2016).
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

תגובת ישראל והרשות על גל הפיגועים
  • בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל מפעילה אמצעים מגוונים נגד הטרור כולל כאלה שלא הופעלו בעבר. בין האמצעים מנה ראש הממשלה תגבור כוחות מאסיבי, הטלת כתר על העיר חברון, שלילת היתרי עבודה של תושבי הכפר בני נעים (ממנו יצא המחבל שרצח את הנערה), מעצר וחקירה של כל בן משפחה של מפגע ועוד (אתר משרד ראש הממשלה, 3 ביולי 2016).
  • ברשות הפלסטינית נמנעו לפי שעה לגנות את הפיגועיםיוסף אלמחמוד דובר הממשלה גינה פעילות כוחות הביטחון הישראליים במחוז חברון וקרא לקהילה הבינלאומית ולמוסדות הבינלאומיים לזכויות אדם להתערב במהירות כדי לאלץ את ישראל להסיר את המצור על המחוז ולסיים את "העונש הקולקטיבי המהווה פשע מלחמה" (ופא, 2 ביולי 2016). חסאם בדראן, דובר חמאס אמר כי על ארגוני הטרור  לפעול מול "פשעי הכיבוש" .
הריסת ביתם של מחבלים שביצעו פיגוע דקירה קטלני
  • על פי הנחיות הדרג המדיני הרסו כוחות הביטחון הישראליים את בתיהם של המחבלים עיסא יאסין יוסף עאסף וענאן מחמד צאלח אבו חבסה במחנה הפליטים קלנדיא. השניים ביצעו פיגוע דקירה בשער יפו בירושלים ב-23 בדצמבר 2015 שבו נהרג אזרח ישראלי ואזרח נוסף נפצע. במהלך הריסת הבתים התפתחו עימותים בין תושבים פלסטינים לבין כוחות הביטחון במסגרת זאת יודו אבנים והושלכו בלוקים לעבר הכוחות. כוחות הביטחון הישראלים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי שממנו נפצעו שישה פלסטינים (דובר צה"ל, 4 ביולי 2016).
שלילת אישור כניסה לישראל ממושל חברון
  • כאמל חמיד, מושל חברון, ערך ביקור ניחומים בבני נעים בבית המחבל מחמד טראירה, שרצח את הנערה בקרית ארבע. כמו כן ביקר בביתה של המחבלת שניסתה לדקור חיילים סמוך למערת המכפלה. בתגובה שלל מתאם פעולות הממשלה בשטחים את תעודת האח"מ שאפשרה למושל חברון כניסה חופשית לישראל.מושל חברון טען כי אין לו כל הקלות והכחיש כי ברשותו תעודת אח"מ (דף הפייסבוק של מצאם פעולות הממשלה בשטחים, מען, 3 ביולי 2016).

מימין: כאמל חמיד, מושל מחוז חברון, בביקור תנחומים בסוכת האבלים שנפתחה לזכרו של המחבל מחמד טראירה בבני נעים. משמאל: ביקור תנחומים שקיים בסוכת האבלים שנפתחה לזכרה של המחבלת סארה טראירה אלחג'וג' (דף הפייסבוק של כאמל חמיד, 2 ביולי 2016)
מימין: כאמל חמיד, מושל מחוז חברון, בביקור תנחומים בסוכת האבלים שנפתחה לזכרו של המחבל מחמד טראירה בבני נעים. משמאל: ביקור תנחומים שקיים בסוכת האבלים שנפתחה לזכרה של המחבלת סארה טראירה אלחג'וג' (דף הפייסבוק של כאמל חמיד, 2 ביולי 2016)

נחשפו פרטים נוספים אודות פיגוע הירי בשרונה
  • לאחרונה הוגשו כתבי אישום נגד שני מבצעי הפיגוע בשרונה (8 ביוני 2016) שבו נהרגו ארבעה ישראלים ונפצעו 41. כתבי האישום חושפים פרטים נוספים אודות תכנון הפיגוע ומבצעיו (אתר שירות הביטחון הכללי, 4 ביולי 2016):
  • הפיגוע בוצע בהשראת דאעש: זאת לאחר שאחד המחבלים הושפע מהאידיאולוגיה של  דאעש בעת לימודיו בירדן. הוא שב לביתו בכפר יטא שבאזור חברון בינואר 2016 והחליט עם חבריו לבצע פיגוע בהשראת דאעש. זאת מבלי שהם גויסו רשמית לארגון ומבלי שקיבלו סיוע והדרכה מפעיליו. יחד עם השניים היה מחבל נוסף שסייע להם באספקת אמצעי הלחימה. ברגע האחרון הם מנעו ממנו להשתתף בפיגוע מכיוון שהיה חייב כספים (דבר המונע ממנו, על פי האמונה האסלאמית, להפוך לשהיד).
  • ההכנות לביצוע הפיגוע: השלושה תכננו את הפיגוע החל מינואר 2016. תחילה תכננו השלושה לבצע ירי בתוך קרון נוסעים ברכבת. לשם כך אספו מידע אודות לוחות הזמנים, מסלולים, כניסות ויציאות של הרכבת. בעקבות איסוף המידע החליטו לבצע את הפיגוע בקו הרכבת מתל-אביב לחיפה. במסגרת היערכותם לביצוע הפיגוע רכשו חליפות, שעונים, תיקי עור, נעליים ומשקפיים כמו כן רכשו שני תתי-מקלע מאולתרים, שיוצרו בכפר מגוריהם. בנוסף הם רכשו רעל עכברים בו התכוונו למרוח את הסכינים שברשותם כדי להגביר את האפקט הקטלני שלהן.
  • ההגעה ליעד הפיגוע: ההגעה של המחבלים למתחם הבילויים שרונה שבלב תל-אביב הייתה מקרית. השניים הוכנסו לשטח ישראל על ידי סייען שנהג להסיע שוהים בלתי חוקיים דרך פרצה בגדר באזור דרום הר חברון. משם הגיעו לדירת מסתור בישוב שגב שלום. לאחר כמה שעות נסעו לבאר שבע ותכננו לעלות על הרכבת. ברגע האחרון הם שינו את תוכניתם בשל הבידוק הביטחוני שנתקלו בו בפתח הרכבת. הם עלו על מונית והגיעו לתל אביב. בתל אביב ירדו סמוך לתחנת הרכבת השלום, שאלו עוברים ושבים היכן יש מסעדות ובתי קפה והופנו על-ידם למתחם שרונה. 
הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו הפרות הסדר בירושלים וביהודה ושומרון . כמו כן נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור. להלן אירועים בולטים:
  • 5 ביולי 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי צפונית לקריית ארבע. אישה אחת נפצעה בפניה באורח קל(דף הפייסבוק צבע אדום, 5 ביולי 2016). 
  • 4 ביולי 2016 – במהלך פעילות סיכול ומנע תפס כוח צה"ל שלושה כלי נשק מאולתרים בבית פג'אר בהר חברון  (דובר צה"ל, 45 ביולי 2016).

כלי הנשק שנמצאו בבית פג'אר (דובר צה"ל, 5 ביולי 2016)
כלי הנשק שנמצאו בבית פג'אר (דובר צה"ל, 5 ביולי 2016)

  • 2 ביולי 2016 –  אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור חוארה דרומית לשכם. אבנים יודו לעבר כלי רכב בצומת יצהר וכן לעבר הרכבת הקלה בציר שועפאט.  לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 ביולי 2016). 
  • 2 ביולי 2016 –פלסטינים התקהלו סמוך לשער שכם בירושלים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 ביולי 2016). 
  • 1 ביולי 2016–עשרות פלסטינים התקהלו סמוך לכניסה למעבר קלנדיא וניסו לעבור תוך יידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. שוטר נפגע מאבן. בעימותים נהרג תיסיר מחמד חבש בן 63 משכם. הלווייתו נערכה בשכם בהשתתפות תושבים רבים וביניהם תומכי חמאס רבים (ופא , 1 ביולי 2016; PALINFO, 1 ביולי 2016).
  • 28 ביוני 2016 –כוחות הביטחון הישראליים עצרו שלוש חוליות טרור מבית פג'אר שביצעו פיגועי ירי והשלכת בקבוקי תבערה לעבר הישוב מגדל עוז הסמוך (דף הפייסבוק צבע אדום, 28 ביוני 2016).  
ירי רקטה לעבר ישראל
  • ב-1 ביולי 2016 בשעות הערב שוגרה רקטה לעבר הנגב המערבי. נפילה אותרה בעיר שדרות במרכז פעילות לילדים. לא היו נפגעים. נגרם נזק למבנה. פלג סלפי ג'האדיסטי המכנה עצמו צאצאי חברי הנביא בירושלים רבתי(אחפד אלצחאבה אכנאף בית אלמקדס) פרסם הודעה בה הוא מקבל אחריות על ירי הרקטה לעבר שדרות.בהודעה נאמר כי הירי היה מוצלח והפגיעה הייתה מדויקת וכי  הוא בוצע במסגרת הג'האד המתמשך של הארגון נגד היהודים. בכרוז נוסף שפרסם הארגון בעברית קלוקלת נכתב כי אין ל"יהודים הפחדנים" ביטחן בארצם וכי סופו של ליברמן יהיה כישלון (חק, 2 ביולי 2016).

מימין: הודעת קבלת האחריות של ארגון צאצאי חברי הנביא בירושלים רבתי. משמאל: כרזת האיום בעברית קלוקלת
מימין: הודעת קבלת האחריות של ארגון צאצאי חברי הנביא בירושלים רבתי. משמאל: כרזת האיום בעברית קלוקלת (חק, 2 ביולי 2016).

  • בעקבות ירי הרקטה תקפו כלי טיס של חיל האוויר ארבע מטרות של חמאס בצפון ובמרכז רצועת עזה.  בתקשורת הפלסטינית נאמר כי כלי הטיס פגעו במוצב של הזרוע הצבאית של חמאס בבית לאהיא, במסגרייה ובמוצב נוסף בדרום הרצועה. כמו כן נמסר על ארבעה פצועים (חשבון הטוויטר פלסטין און ליין, ע'זה אלא'ן, 2 ביולי 2016). בכיר חמאס דיווח על פגיעה בארבע מטרות ברצועה וכי לא היו נפגעים. הזרוע הצבאית של חמאס גינתה את "ההסלמה" הישראלית כלפי הרצועה והזהירה את ישראל כי תגיב. הזרוע הצבאית גם הורתה כי יש לתאם בין הזרועות הצבאיות של הארגונים ולא לבצע תגובות עצמאיות (מען, 2 ביולי 2016). 

ירי רקטה לעבר ישראל

 מעבר רפיח
  • ב-29 ביוני 2016 פתחה מצרים את מעבר רפיח (אלרסאלה.נט, 2 ביולי 2016) בפעם הרביעית השנה. המעבר נשאר פתוח עד ליום שני 4 ביולי 2016 והוא פעל מידי יום למעט יום שישי. השאם עדואן, מנהל צידו הפלסטיני של המעבר, מסר כי במהלך ארבעת הימים בהם היה המעבר פתוח יצאו מהרצועה 2,250 פלסטינים ו-1,500 נכנסו (דניא אלוטן, 4 ביולי 2016). אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס הודה למצרים על פתיחת המעבר ואמר כי חמאס מעריכה צעד זה אך מעוניינת שהמעבר יישאר פתוח באופן קבוע (אלכופיה.פרס, 4 ביולי 2016).
הגעת סיוע תורכי לרצועת עזה
  • ב-1 ביולי 2016 יצאה בטקס חגיגי הספינה Lady Leylaהנושאת דגל פנמה מנמל מרסין שבדרום תורכיה לעבר נמל אשדוד. זוהי ספינת הסיוע הראשונה מתורכיה לרצועת עזה במסגרת הסכם הפיוס בין תורכיה לישראל שאחד מסעיפיו כולל העברת סיוע הומניטארי לרצועת עזה. ב-3 ביולי 2016 הגיעה הספינה  לנמל אשדוד.על סיפון הספינה 11 טונות של סיוע הומניטארי הכולל מזון (קמח, סוכר, אורז), תרופות, ביגוד וצעצועים (הורייט, 1 ביולי 2016). המטען הועבר לבדיקה ביטחונית ולאחר מכן הועבר דרך מעבר כרם שלום לרצועת עזה. תורכיה גם הודיעה כי תשלח ועדה טכנית לרצועת עזה לעריכת מחקר ראשוני עבור פרויקטים של חיסכון באנרגיה (צפא, 4 ביולי 2016.

מימין:  הספינה התורכית שיצאה עליה סיוע הומניטארי לרצועת עזה  (דף הפייסבוק ע'זה אלאן, 2 ביולי 2016). משמאל: משאית ראשונה עליה סיוע מתורכיה עוברת במעבר כרם שלום (רשות המעברים משרד הביטחון, 4 ביולי 2016).
מימין:  הספינה התורכית שיצאה עליה סיוע הומניטארי לרצועת עזה (דף הפייסבוק ע'זה אלאן, 2 ביולי 2016). משמאל: משאית ראשונה עליה סיוע מתורכיה עוברת במעבר כרם שלום (רשות המעברים משרד הביטחון, 4 ביולי 2016).

  • הסכם הפיוס בין תורכיה לישראל ממשיך לעורר תגובות בזירה הפלסטינית. להלן מספר תגובות:
  • אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"ף,הודיע כי החתימה על ההסכם של תורכיה עם ישראל חשפה את השיקולים האסטרטגיים והכלכליים של הגורמים המקומיים האזוריים והבינלאומיים וביניהם את השיקולים הקשורים לגז בים התיכון (אלכופיה פרס, 30 ביוני 2016). סאמי אבו זהרי דובר חמאס הגיב כי דבריו של אחמד מג'דלאני משקפים את רצונה של הרשות לשמר את המצור על הרצועה ולמנוע כל מאמץ אמיתי לשים קץ לסבל. הוא הדגיש כי חמאס קוראת לרשות לפעול להסרת המצור במקום לבקר את מי שפועל להסירו (ח׳בר פרס, 2 ביולי 2016). 
  • בראיון שהעניק מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, לעיתון איראני אמר כי חמאס מתנגדת לנרמול היחסים בין תורכיה לישראל למרות שחמאס שמחה בניסיונות התורכיים לצמצם את המצור על רצועת עזה. הוא הדגיש כי  קיים הבדל בין צמצום המצור לבין הסרתו המוחלטת (צבאח נו, 29 ביוני 2016). בהתבטאות נוספת אמר שהוא חושש מתוצאות ההסכם בציינו כי ההסכם כולל הכנסת סחורות לרצועה דרך "נמל אשדוד הכבוש" ולאחר מכן דרך מעבר ארז. לדבריו ישראל יכולה לייצר משבר מלאכותי שיוביל לסגירת הנמל והמעבר ולמנוע כניסת סחורות לרצועת עזה. כמו כן הביע חשש כי העברת הסחורות תכפיל את המיסים מה שיביא להתייקרות הסחורות בשווקים (אלערבי אלג'דיד, 30 ביוני 2016).
ביקור מזכ"ל האו"ם בעזה
  • מזכ"ל האו"ם באן קי מון הגיע ב-28 ביוני 2016 לביקור קצר בן כמה שעות לרצועת עזה במסיבת עיתונאים שקיים במהלך ביקורו הזהיר כי המשך הסגר אותו הגדיר כ"עונש קולקטיבי" מגדיל את הסבירות להסלמה מחודשת. הוא הודה למדינות התורמות על סיוען לשיקום הרצועה. בעת ביקורו באחד מבתי הספר של אונר"א ברצועת עזה כוסתה מפת פלסטין המשתרעת מהים התיכון ועד הירדן (ללא זכר לישראל) . כיסוי המפה עורר ביקורת קשה בקרב  גורמים ברצועת עזה.

מימין: לפני שכוסתה ולאחר שכוסתה. משמאל:ביטויי ביקורת על כיסוי מפת פלסטין בעת ביקור מזכ"ל האו"ם. ציוץ שפרסם צלם עיתונות מעזה בו כתב: "העולם כולו יפול מול פלסטין # למה_לכסותה" (דף הטוויטר של ואא'ל אבו עמר – עזה, 28 ביוני 2016)
מימין: לפני שכוסתה ולאחר שכוסתה. משמאל:ביטויי ביקורת על כיסוי מפת פלסטין בעת ביקור מזכ"ל האו"ם. ציוץ שפרסם צלם עיתונות מעזה בו כתב: "העולם כולו יפול מול פלסטין # למה_לכסותה" (דף הטוויטר של ואא'ל אבו עמר – עזה, 28 ביוני 2016)

פעיל ג'האדיסטי נהרג בקרבות בסוריה
  • מוסד אבן תימיה, המזוהה עם הזרם הסלפי-ג'האדי ברצועת עזה, פרסם הודעה לפיה עלי השאם אלסעידני נהרג בתקיפה אווירית של מדינות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש באזור מנבג' בסוריה. עלי הוא בנו של אבו אלוליד אלמקדסי (השאם אלסעידני), אחד מראשי הג'האד הסלפי בעזה, שנהרג בסיכול ממוקד ב-13-12 באוקטובר 2012. בתמונה נוספת, שפורסמה ושצולמה ב-11 בספטמבר 2010, נראה עלי (כשהיה ילד כבן 11) בסמוך לאביו  העוסק בהכנת ברקטות (חק, 2 ביולי 2016). 
דו"ח הקוורטטוהתגובות הפלסטיניות עליו
  • ב-1 ביולי 2016 פורסם דו"ח הקוורטט לענייני המזרח התיכון[3] בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני. הדו"ח מצביע על מספר סוגיות מרכזיות המאיימות על היציבות ביהודה ושומרון ופיתרון שתי המדינות (רויטרס, 1 ביולי 2016) :
  • האלימות הטרור וההסתה מהצד הישראלי והפלסטינים: לדברי הדו"ח ההנהגה הפלסטינית נמנעת בעקביות ובבירור מלגנות באופן חד משמעי את פיגועי הטרור והיא מאדירה את השהידים מבצעי הפיגועים. מנגד מזכיר הדו"ח את אלימות המתנחלים כלפי הפלסטינים ובמביע דאגה משימוש מוגזם בכוח מצד כוחות הביטחון הישראלים.
  • מדיניות ישראל ביהודה ושומרון בדגש על שטחי C: לדברי הדו"ח שוחקת מדיניות זאת את חזון שתי המדינות. היא מונעת פיתוח תשתיות אזרחיות פלסטיניות ומייעדת קרקעות, עליהן הם מבקשים להקים את המדינה העתידית, לשימוש בלעדי של ישראל.
  • המשך התעצמות הארגונים החמושים ברצועת עזה הדו"ח מציין לשלילה את המשך התעצמות הארגונים ברצועה כמו כן מצביע על  המשבר ההומניטארי ברצועה שלדברי הדו"ח מדיניות ישראל תורמת להרחבתו.
  • הדו"ח מספק מספר המלצות  להתמודדות עם סוגיות אלו ולייצוב המצב בשטח. בין השאר הוא  קורא לישראל לשנות את מדיניותה בנושא הבנייה בהתנחלויות ולצמצם את המגבלות המוטלות על הפלסטינים ביהודה ושומרון וברצועת עזה. מנגד קורא הדו"ח לפלסטינים  להגביר את פעילותם נגד הטרור וההסתה ולמנוע פגיעה בתיאום הביטחוני עם ישראל.
  • דוברי הרשות ואש"ף  גינו בחריפות את הדו"חאפשר משום שניסה לשמור על איזוןבין ישראל לפלסטינים. להלן כמה תגובות:
  • הועד הפועל של אש"ף שהתכנס בראשות אבו מאזן דחה את המלצות הדו"ח בטענה כי הוא מהווה חריגה "שערורייתית" מהחוק הבינלאומי וכי הוא סותר את מפת הדרכים, יוזמת השלום הערבית וההסכמים שנחתמו. יחד עם זאת הביעו חברי הועד הפועל נכונות להמשיך ולשתף פעולה עם חברות הקוורטט אולם רק על בסיס המתווים הקודמים (ופא, 4 ביולי 2016).
  • נביל אבו רדינה, דובר הרשות, אמר כי הדו"ח אינו מדבר על נסיגה ישראלית לגבולות 1967 או על הפסקת הבנייה בהתנחלויות. הוא הדגיש כי הדבר סותר את החלטות החוק הבינלאומי וכל עוד הוא לא ידבר על סוגיות אלה הוא יוביל למתיחות וחוסר יציבות באזור (ופא, 2 ביולי 2016).  
  • ריאד אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, גינה את הדו"ח אשר לטענתו מוטה לטובת ממשלת ישראל לדבריו הדו"ח הוא תמצית העמדה האמריקאית התומכת בישראל. הוא קרא לקוורטט לבצע בדו"ח תיקון מיידי.
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, הצהיר כי הדו"ח אינו עונה על ציפיות העם הפלסטיני החי תחת הכיבוש וקרא לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמה הצרפתית וביוזמה הערבית. בראיון נוסף אמר עריקאת כי אם מטרת הדו"ח היא שהעם הפלסטיני ישלים עם מצבו הנוכחי הרי שהוא פסול והדגיש כי הרשות הפלסטינית דורשת קביעת מועד לעריכת ועידת שלום (אלג'זירה, 4 ביולי 2016).
כרזות של חמאס המשבחות את פיגוע הירי בחברון
  • לאחר פיגוע הירי בדרום הר חברון בו נהרג אב המשפחה ואשתו ושניים מילדיו נפצעו פרסמה חמאס שורה של כרזות המביעות תמיכה בפיגוע וקוראות להמשיך בביצוע פיגועים. להלן מספר דוגמאות.  

כרזות של חמאס המשבחות את פיגוע הירי בחברון
מימין: כרזה באווירת חודש רמצ'אן בה נכתב:"פיגוע בחברון כנקמה למותה של אישה (פלסטינית) סמוך למערת המכפלה..." (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 ביולי 2016). משמאל: כרזה מטעם סיעת הגוש האסלאמי של חמאס באוניברסיטת אלקדס בה  נכתב:"זהו הנשק הטהור... נשק ההתנגדות. מות מתנחל ופציעתם של שלושה אחרים בפיגוע ירי לעבר מכוניתם סמוך לחברון  (דף הפייסבוק של סיעת הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלקדס, 1 ביולי 2016)

כרזה מטעם חמאס בשכם בה נכתב: "הצת אותה (קרי המכונית) יא בן חברון. הצת אותה והכאב לאויבך"  (דף הפייסבוק של חמאס בשכם, 2 ביולי 2016)
כרזה מטעם חמאס בשכם בה נכתב: "הצת אותה (קרי המכונית) יא בן חברון. הצת אותה והכאב לאויבך" (דף הפייסבוק של חמאס בשכם, 2 ביולי 2016)

[1]נכון ל-5 ביולי 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]הקוורטט הינו גוף בינלאומי שהוקם במדריד בשנת 2002, בו חברים ארה"ב, האיחוד האירופאי האו"ם ורוסיה. תפקידו של הגוף המקובל על שני הצדדים  לפקח על פיתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני על פי מפת הדרכים.