ישראל החליטה למצות את הדיאלוג עם מצרים בנושא ה”הרגעה” ובו בזמן לקיים מוכנות לפעולה צבאית מול רצועת עזה.

ירי מרגמות לעבר ישראל

ירי מרגמות לעבר ישראל

ביתו של אחמד חמודה, אשר קרס בעקבות פיצוץ

ביתו של אחמד חמודה, אשר קרס בעקבות פיצוץ

משגר רקטות נישא על גבי רכב

משגר רקטות נישא על גבי רכב

ירי מרגמות לעבר ישראל

ירי מרגמות לעבר ישראל

מסיבת העיתונאים של ועדות ההתנגדות העממית

מסיבת העיתונאים של ועדות ההתנגדות העממית


ירי מרגמות לעבר ישראל

מו”מ ל”הרגעה” בצל ירי אינטנסיבי של מרגמות ורקטות: ירי מרגמות
לעבר ישראל ע”י חמא”ס ב- 11 ביוני (ערוץ אלאקצא, 11 ביוני)

החלטת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי

1. ב- 11 ביוני החליטה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי להסמיך את שר הביטחון, אהוד ברק " למצות את הדיאלוג מול מצרים על מנת להשיג הרגעה בפועל על פי תנאי ישראל, כפי שסוכמו על ידי ראש הממשלה, שרת החוץ ושר הביטחון. במסגרת זו נכלל המשך המו"מ המהיר והמואץ לשחרורו של החייל גלעד שליט הנמצא בידי חמא"ס מזה כשנתיים" (אתר משרד ראש הממשלה, 11 ביוני). במקביל הנחתה ועדת השרים את צה"ל "לקיים מוכנות לפעולה צבאית אל מול רצועת עזה, בלוח זמנים מהיר, היה ויוחלט על כך" (שם).

2. ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, האלוף עמוס גלעד, עומד לצאת מצרים על מנת לחדש את המגעים סביב מתווה ה"הרגעה" ולהציג בפני ראש המודיעין המצרי, עמר סלימאן, את תוכן ההחלטה הישראלית. עמוס גלעד צפוי להדגיש את רצונה של ישראל לראות התקדמות במו"מ בסוגיית גלעד שליט, גם אם הדבר לא יעשה בשלב הראשון של ה"הרגעה", ולהבהיר כי רק התקדמות בנושא תאפשר הקלה ישראלית במצור על רצועת עזה (הארץ, 12 ביוני).

3. "מקורות יודעי דבר" במצרים ציינו בפני כתב העיתון אלחיאת כי מצרים ממקדת עתה מאמציה על מנת להגיע ל"הרגעה". לדברי אותם מקורות "ההרגעה היא המפתח לנושאים חשובים רבים. אנו מקדמים את הסכם ההרגעה על מנת להשיג פריצת דרך בעניין חילופי השבויים, באמצעות עסקת השחרור של החייל הישראלי השבוי בעזה, גלעד שליט; כמו כן, למען הפיוס הלאומי הפלסטיני ולהנעת והפעלת התהליך המדיני" ( אלחיאת, 12 ביוני).

הסלמה בשטח 1

4. בשטח מתבצע ירי אינטנסיבי של פצצות מרגמה ורקטות לעבר ישובים הסמוכים לרצועת עזה. במסגרת זאת:

א. ב- 11 ביוני נורו כ- 7 פצצות מרגמה, מהן 3 נפלו במפעל בקיבוץ ניר עוז בו נהרג ב-5 ביוני אמנון רוזנברג ז"ל והביאו לפציעתו באורח קל של עובד המפעל. חמא"ס נטלה אחריות לירי.

ב. ב- 12 ביוני (נכון לשעה 16:00) נורו כמה עשרות פצצות מרגמה ולמעלה מ- 15 רקטות לעבר ישראל. כתוצאה מהירי נפצעה באורח בינוני אישה מקיבוץ יד מרדכי. כמו כן, פרצו מספר שריפות כתוצאה מהנפילות.

5. בשעות אחה"צ של ה-12 ביוני זיהו חיילי צה"ל דחפור חשוד שניסה להתקרב בחסות האש לגדר הגבול בצפון הרצועה לא הרחק מנתיב העשרה. מהדחפור נמלט אדם. החיילים ירו לעברו ופגעו בו. בצה"ל חושדים שהמדובר בנסיון החדרה של דחפור ממולכד. (12 ביוני, ynet).

6. בבוקר ה- 12 ביוני הרגו כוחות צה"ל שני מחבלים חמושים, אשר זוהו מניחים מטען סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. במהלך הסריקות פגעו הכוחות במחבל חמוש נוסף, אשר זוהה באזור. על גופתו נמצאו רובה מסוג קלצ’ניקוב ותחמושת (אתר דובר צה"ל, 12 ביוני). ב- 11 ביוני, בשעות הצהריים, תקף צה"ל בצפון רצועת עזה חוליה אשר הייתה בדרכה לשגר פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל (אתר דובר צה"ל, 11 ביוני). סה"כ נהרגו ביממה האחרונה 7 פעילי טרור.

7.
כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו כי ב- 12 ביוני בשעות הצהריים ארע פיצוץ גדול שהרס בית בבית לאהיא השייך לאחמד חמודה. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו ארבעה פלסטינים וכ- 40 נפצעו. כמה כלי תקשורת פלסטיניים טענו כי הפיצוץ ארע כתוצאה מהפצצה של מטוסי צה"ל וחמא"ס אף איים בתגובה לפגוע בישראל . דובר צה"ל הבהיר כי לצה"ל אין כל קשר לאירוע זה וכי כוחות צה"ל באוויר וביבשה כלל לא פעלו באזור זה בו אירע הפיצוץ באותה עת 2.

ביתו של אחמד חמודה, אשר קרס בעקבות פיצוץ

ביתו של אחמד חמודה, אשר קרס בעקבות פיצוץ (ערוץ אלאקצא, 12 ביוני).
המדובר כנראה בעוד "תאונת עבודה" של חמא"ס.

8. בביטאון חמא"ס אלרסאלה פורסמה כתבה ובה מתפארים פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם באפקטיביות הרבה של ירי המרגמות 120 מ"מ , העולה על זאת של הרקטות מתוצרת עצמית. לדבריהם הטווח של מרגמות אלו עולה על 6 ק"מ, הן מדויקות יותר והן גורמות לאבידות רבות בקרב הישובים הישראלים (ה"התנחלויות הציוניות") ומוצבי צה"ל (אלרסאלה, 12 ביוני).

משגר רקטות נישא על גבי רכב   ירי מרגמות לעבר ישראל

משגר רקטות נישא על גבי רכב
(אתר עז אלדין אלקסאם)

 

ירי מרגמות לעבר ישראל ע"י חמא"ס ב- 11 ביוני
(ערוץ אלאקצא, 11 ביוני)

תגובות להחלטה הישראלית

9. דוברי חמא"ס וועדות ההתנגדות העממית טענו כי החלטת ישראל למצות את הדיאלוג ל"הרגעה" אינה רצינית והאשימו אותה כי היא חותרת לבצע פעולה צבאית רחבת היקף ברצועת עזה. להלן כמה מההתבטאויות:

א. בכיר חמא"ס פוזי ברהום ציין כי ההחלטה חושפת את כוונתה הבסיסית של ישראל לערוך מתקפה נרחבת ברצועת עזה. זאת במטרה להשמיד את ה"התנגדות" (ארגוני הטרור), להפיל את ממשלת חמא"ס ולחסל את תנועת חמא"ס. פוזי ברהום קרא למצרים לנקוט עמדה לגבי החלטת הקבינט הישראלי להכשיל את מאמצי ה"הרגעה" והדגיש את נחישות חמא"ס והעם הפלסטיני להגן על רצועת עזה ( Palestine-info , 11 ביוני).

ב. דובר חמא"ס, סאמי אבו זהרי , הדגיש כי ההודעה הישראלית אינה רצינית והראייה לכך, לדבריו, היא המשך ה"תוקפנות" הישראלית היום-יומית, שהביאה למותם של חמישה פעילי הארגון ב- 24 שעות האחרונות. הוא הוסיף כי חמא"ס נערכת הן לתסריט של "הרגעה" וסיום המצור והן להתמודדות צבאית עם ישראל (פלסטין אלא’ן, 11 ביוני).

ג. ועדות ההתנגדות העממית כינסו מסיבת עיתונאים בה ציינו פעילי הארגון כי "העניינים נוטים לעבר הסלמה יותר מאשר לעבר הרגעה". הם איימו לפרוץ את המצור באופן ספונטאני אם תפתח ישראל בפעולה צבאית. הדוברים ציינו כי אם תפתח ישראל בפעולה צבאית "ייסגר התיק" של גלעד שליט והמאמץ של הארגונים השונים יתמקד בשביית חיילים ישראלים נוספים (ערוץ אלג’זירה, 11 ביוני).

מסיבת העיתונאים של ועדות ההתנגדות העממית
מסיבת העיתונאים של ועדות ההתנגדות העממית
(ערוץ אלג’זירה, 11 ביוני)


1 נכון ל- 12 ביוני שעה 16:00

2 אתר פאל- פרס המזוהה עם פת"ח דיווח כי בעל הבית אחמד חמודה הינו פעיל בכיר בגדודי עז אלדין אלקסאם והוא עובד ביחידת יצור (אמצעי לחימה) של חמא"ס. הדבר מחזק את האפשרות כי הבית קרס כתוצאה מפיצוץ בעקבות "תאונת עבודה" . תאונות מעין אלו הינן תופעה שכיחה למדי באשר תשתית הייצור של חמא"ס ממוקמת בלב אזורים צפופי אוכלוסין.

לראש העמוד