חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (16 – 22 בנובמבר 2011)

רקטה שנפלה באחד מישובי הדרום גרמה נזק למחסן סמוך לגן ילדים

רקטה שנפלה באחד מישובי הדרום גרמה נזק למחסן סמוך לגן ילדים

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

אחד מכלי הנשק מאולתרים שנמצא בידי החוליה

אחד מכלי הנשק מאולתרים שנמצא בידי החוליה

אתר ISM , 16 בנובמבר 2011

אתר ISM , 16 בנובמבר 2011

ביקור עבדאללה מלך ירדן ברשות הפלסטינית (מען, 21 בנובמבר 2011)

ביקור עבדאללה מלך ירדן ברשות הפלסטינית (מען, 21 בנובמבר 2011)

קבלת פנים לשיירה (Palestine-info, 22 בנובמבר 2011)

קבלת פנים לשיירה (Palestine-info, 22 בנובמבר 2011)

לוגו של המשלחת מניו זילנד (אתר השיירה 18 בנובמבר 2011)

לוגו של המשלחת מניו זילנד (אתר השיירה 18 בנובמבר 2011)


רקטה שנפלה באחד מישובי הדרום גרמה נזק למחסן סמוך לגן ילדים

רקטה שנפלה באחד מישובי הדרום גרמה נזק למחסן סמוך לגן ילדים

(צילום : טריק פרסום 15 בנובמבר )

עיקרי המסמך

 השבוע אותרו שתי נפילות של רקטות בשטח ישראל. אחת מהן נפלה בסמוך לגן ילדים. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני יעדי טרור ברצועת עזה.

 לקראת פגישה צפויה של אבו מאזן עם ח’אלד משעל נמשכים מגעים בין שני הצדדים )בתיווך מצרי) לגישור על פני נקודות מחלוקת שביניהם. על הפרק עומדות סוגיות פנים-פלסטיניות (מינוי ראש ממשלת מעבר מוסכם, מקום מושבה של הממשלה) וסוגיות הנוגעות לסכסוך עם ישראל (קבלת תנאי ה"רביעייה"). פעילים משני הצדדים התבטאו כי חלה התקדמות משמעותית במגעים.  

 נמשכת כניסת שיירות סיוע לרצועת עזה דרך מעבר רפיח ובתאום עם השלטונות המצריים. לקראת יום החלוקה ה-29 בנובמבר, מתוכננים קמפיינים ומופעים אנטי-ישראליים בירדן, מצרים וברחבי העולם.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות לעבר ישראל

 נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר ישראל. במהלך השבוע אותרו שתי נפילות רקטות (15 בנובמבר). אחת הרקטות פגעה במחסן סמוך לגן ילדים באחד מישובי הדרום בשטח השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. רקטה שנייה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים (דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2011).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

פעילות חיל האוויר

 בתגובה להמשך ירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר ב-16 בנובמבר שני יעדי טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2011):

  • מוקד פעילות טרור בצפון רצועת עזה.

  • מנהרה, שנועדה להברחת מחבלים לשטח ישראל לביצוע פעולות טרור.

 כלי התקשות הפלסטינים דיווחו על שני תושבים פצועים באורח קל. האחד נפצע כתוצאה מתקיפת חיל האוויר בצפון מערב העיר עזה והשני בעקבות תקיפה בשכונת אלתפאח במזרח העיר (ופא, מען, פאל טודיי, 16 בנובמבר 2011).

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 בפעילות משותפת של צה"ל ושירות הביטחון הכללי נעצרה לפני מספר שבועות חוליית מחבלים מהכפר שוארה (סמוך לבית לחם). חברי החוליה, צעירים בגילאי 22-18, ביצעו מספר פיגועים ביניהם פיגועי ירי (כולל ירי לעבר ג’יפ משמר הגבול בחודש אוגוסט 2011), הנחת מטענים והשלכת בקבוקי תבערה. חברי החוליה עברו אימונים וציידו עצמם באמצעי לחימה מאולתרים. לדברי שירות הביטחון הכללי נהגו חברי החוליה ליזום הפרות סדר על מנת למשוך את כוחות הביטחון לאזור. משהגיעו הכוחות למקום ביצעו אנשי החוליה  ירי לעברם באמצעות רובים מאולתרים  (דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2011).

אחד מכלי הנשק מאולתרים שנמצא בידי החוליה
אחד מכלי הנשק מאולתרים שנמצא בידי החוליה
(שירות הביטחון הכללי 16 בנובמבר 2011)

יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראל

 ב-15 בנובמבר עלו לאוטובוס אגד מס 148 המוביל לירושלים, שישה פעילים פלסטינים אנטי-ישראליים, שלוו בעיתונאים. ביניהם היו מאזן קומסיה והוידה עראף, שני פעילים בולטים הנוטלים חלק במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל (הוידה עראף הינה הדמות הבולטת ב-FGM , התארגנות בינלאומית הנוטלת חלק מרכזי בפרויקט המשטים). עליית הנוסעים הפלסטינים בוצעה לדבריהם כמחאה על הגבלות התנועה המוטלות על תושבים פלסטינים ביהודה ושומרון. במחסום חיזמא ירדו הנוסעים הפלסטינים והתעמתו עם כוחות הביטחון שבמקום. האירוע הסתיים לאחר זמן קצר.

אתר ISM , 16 בנובמבר 2011
פעולת המחאה באוטובוסים (האישה המצולמת  בקדמת האוטובוס היא עוידה עראף)
(אתר ISM , 16 בנובמבר 2011)

ההתפתחויות ברצועת עזה

העברת חומרי בנייה מישראל לרצועת עזה

 דובר מתאם הפעולות בשטחים דיווח, שהחל מ-15 בנובמבר החלה להתבצע תוכנית ליבוא חומרי בנייה לרצועת עזה אשר נועדו עבור המגזר הפרטי. התוכנית גובשה במשותף על ידי משרד מתאם הפעולות בשטחים, צה"ל, נציגי האו"ם, משרד ה"רביעייה" והרשות הפלסטינית.

 במסגרת התוכנית הוסכם על העברת חומרי בנייה עבור בניה מחדש ושיפוץ של עשרה מפעלים פרטיים. חומרי הבנייה יעברו דרך מעבר ארז.  היבוא יתבצע תחת פיקוח של הקהילה הבינלאומית על מנת להבטיח שהחומרים יגיעו ליעדם ולא יועברו  לידיהם של ארגוני טרור (מתאם הפעולות בשטחים, 16 בנובמבר 2011).

פעילות מדינית של חמאס

ההידברות בין פתח לחמאס

 ימים מספר לפני הפגישה הצפויה בין אבו מאזן לבין ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס בקהיר, מתבטאים בכירים בפתח כי חלה התקדמות משמעותית בהסכמות עם חמאס לקראת הפגישה. בהקשר זה מסרו גורמים פלסטינים, כי הושגו הבנות עקרוניות בעניין הצורך בגיבוש תוכנית מדינית משותפת והקמת ממשלת מעבר (אלשרק אלאוסט, 16 בנובמבר 2011).

 מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ועזאם אלאחמד, ראש המשלחת של פתח, הגיעו לקהיר ונועדו עם בכירים במנגנוני המודיעין המצריים על מנת להכין את הפגישה, האמורה להתקיים ככל הנראה ב-25 בנובמבר. טרם הפגישה אמור אבו מאזן להגיע לקהיר לסבב שיחות עם ההנהגה המצרית (אלחיאת, 18 בנובמבר 2011). גם ח’אלד משעל ייוועד עם גורמים מצריים (פלסטין, 17 בנובמבר 2011).

 אבו מאזן הצהיר, בראיון לרגל יום השנה למות ערפאת, כי הרשות הפלסטינית תעשה את כל המאמצים למען הצלחת הדיאלוג הפנים-פלסטיני. במסגרת זאת היא תפעל לפיתרון סוגיות המחלוקת מול חמאס ובמרכזן סוגית הבחירות הכלליות והקמת ממשלת אישים עצמאיים, שתפקח על קיומן (טלוויזיה פלסטינית, 16 בנובמבר 2011). אסמאעיל אלאשקר, בכיר חמאס, שיבח את דברי אבו מאזן באומרו כי היו בו נקודות חיוביות בנוגע לשותפות עם חמאס  (ערוץ אלאקצא, 18 בנובמבר 2011).

 סוגיות העומדות על הפרק:

  • מינויו של מועמד מוסכם לתפקיד ראש ממשלת המעבר – טרם פורסמו שמות המועמדים אולם מקורות בחמאס ובפתח דיווחו, כי סלאם פיאצ’ איננו ביניהם (אלג’זירה נט, 18 בנובמבר 2011).  עם זאת נמסר, כי אפשר וחמאס תתגמש ותסכים לקבל את סלאם פיאצ’ כשר האוצר (אלקדס אלערבי, 21 בנובמבר 2011). עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי בראש הממשלה  יעמוד מועמד "המוסכם על כולם" (במשתמע לא סלאם פיאצ’).  אולם  עם זאת הוא סירב לנקוב לפי שעה בשמות ספציפיים (פלסטין, 17 בנובמבר 2011).

  • מקום מושבה של ממשלת האחדותאחמד יוסף, יועצו הפוליטי של אסמאעיל הניה, אמר כי ראש ממשלת האחדות הפלסטינית צריך לשבת ברצועת עזה לאור העובדה שעזה נהנית מעצמאות וראש הממשלה יוכל להגיע לכל מקום דרך מצרים ללא צורך באישור ישראלי. לדבריו ישנה הסכמה על כך שראש הממשלה יתגורר בעזה בעוד שנשיאות הרשות והמועצה המחוקקת יהיו בגדה המערבית (אלקדס אלערבי, 19 בנובמבר 2011).

  • הסכסוך עם ישראל –  בעוד אישים משני הצדדים מנסים להבליט את המשותף ואת עניינם בפיוס, חידד מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס , את השוני שביניהם בתחום העמדה כלפי הסכסוך עם ישראל . בראיון לקול פלסטין הוא אמר, כי הממשלה הבאה לא תקיים קשרים עם ישראל ולא תכיר בתנאי ה"רביעייה". זאת, משום שמשמעות תנאי ה"רביעייה" היא  מדינה יהודית המשתרעת על יותר מ- 78% מהשטחים הפלסטינים ולאחר מכן גם ביטול זכות השיבה (רדיו קול פלסטין, 21 בנובמבר 2011). יצוין כי מחמוד אלזהאר הביע כבר בעבר הסתייגות מתהליך הפיוס בין חמאס ופתח  (אלקדס אלערבי, 12 בנובמבר 2011).

 בתוך כך דווח כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית  המשיכו לפעול נגד פעילים המזוהים כאנשי חמאס והג’אהד האסלאמי בפלסטין ברחבי יהודה ושומרון,  כולל אסירים ששוחררו בעסקת שליט  (פאל טודיי, 19 בנובמבר 2011).

ביקור ח’אלד משעל בירדן

 עלי ברכה, נציג תנועת חמאס בלבנון  מסר כי הסידורים האחרונים לקראת ביקורו של ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס בירדן עומדים בפני סיום וכי הביקור יתקיים לאחר פגישת משעל עם אבו מאזן בקהיר. ברכה הוסיף כי חמאס מעוניינת לפתוח בדף חדש ולשפר את היחסים עם ירדן (אלע’ד, 15 בנובמבר 2011).

המאבק המדיני

סוגית קבלת הרשות הפלסטינית כחברה באו”ם

 בכירים ברשות הפלסטינית המשיכו להביע נחישותם לפעול לקבלת הרשות הפלסטינית כחברה באו"ם:

  • אבו מאזן, בנאום לרגל יום השנה  למות עראפת, הכריז כי "אם לא נצליח היום נצליח מחר או מחרתיים. לא נחזור בנו מהבקשה זו זכותנו נגיש אותה שוב ושוב" (טלוויזיה פלסטינית 16 בנובמבר 2011).

  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו"ם אמר כי חברותה של הרשות הפלסטינית באו"ם הוא "עניין של זמן" וכי הרשות נחושה יותר מאי פעם ובוחנת את כל האפשרויות (רדיו קול פלסטין, 16 בנובמבר 2011).

  • צאא’ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"פ אמר כי הרשות הפלסטינית נחושה בהחלטתה לבקש ממועצת הביטחון של האו"ם לקיים הצבעה על הבקשה לצרף את הרשות לאו"ם במעמד של חברה מלאה. לדבריו הרשות הפלסטינית עדיין ממקדת את כל מאמציה בקבלת תמיכה מספקת במועצת הביטחון אולם יחד עם זאת כל האופציות פתוחות ויתכן שתהיה גם פנייה ישירה לעצרת (אלשרק אלאוסט, 16 בנובמבר 2011).

ביקור המלך עבדאללה ברשות הפלסטינית

 עבדאללה, מלך ירדן הגיע ב-21 בנובמבר לביקור קצר ברשות הפלסטינית, שהוגדר על ידי אבו מאזן כ"היסטורי". לאחר שמסוקו של המלך נחת במשכן הנשיאות בראמאללה קיבל אבו מאזן את פניו בטקס חגיגי. לאחר הטקס נפגשו השניים לשיחה בארבע עיניים ולאחר מכן התקיימה פגישה רחבה עם נציגים מהרשות הפלסטינית ונציגי ממשל ירדניים. עבדאללה הביע תמיכתו בעם הפלסטיני ובמאמציו "לשחרור ולכינון מדינה עצמאית על האדמה הלאומית, שבירתה ירושלים המזרחית". אבו מאזן הדגיש בדבריו את חשיבות הפיוס הפנים-פלסטיני (ופא, סוכנות הידיעות הירדנית, 21 בנובמבר 2011).  

ביקור עבדאללה מלך ירדן ברשות הפלסטינית (מען, 21 בנובמבר 2011)
ביקור עבדאללה מלך ירדן ברשות הפלסטינית (מען, 21 בנובמבר 2011)

שיירות והפגנות צפויות

שיירות לרצועת עזה

כניסת שיירה בינלאומית לרצועת עזה

 שיירת סיוע בינלאומית (המכנה עצמה "אביב העמים") הגיעה למעבר רפיח ב- 21 בנובמבר  בדרכה לרצועת עזה. בשיירה כ-200 פעילים ממדינות שונות. בין הפעילים הוזכרו ערפאת מאצ’י יו"ר ארגון ECESG , המתמחה בפרויקט המשטים וקליר שורט, פעילה בריטית חברת מפלגת הלייבור מברמינגהם.

 את פני השיירה קיבל אחמד בחר, סגן יו"ר המועצה המחוקקת אשר הדגיש את חשיבות הגעתה של השיירה כחלק מהפעילות להסרת ה"מצור" על רצועת עזה (ערוץ אלאקצא, 21 בנובמבר 2011). לדברי מארגני השיירה אמורה להצטרף אליהם בימים הקרובים שיירה מדרום אפריקה. אנשי השיירה יפגשו ברצועת עזה עם בכירים פלסטינים וככל הנראה גם  עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס (אתר חמאס, 22 בנובמבר 2011).

קבלת פנים לשיירה (Palestine-info, 22 בנובמבר 2011)
קבלת פנים לשיירה (Palestine-info , 22 בנובמבר 2011)

שיירת "ויוה פלסטינה"

 ארגון "ויוה פלסטינה" מבריטניה, שבראשות ג’ורג’ גאלאווי,עומד בראש שיירת סיוע בינלאומית, שעומדת להגיע לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. בשיירה ייטלו חלק נציגים מכל העולם ובכלל זה משלחת מניו זילנד. המטרה עיקרית של השיירה היא להביא לפתיחתו הקבועה של מעבר רפיח על מנת לשבור את ה"מצור" על רצועת עזה. כוונת המארגנים הייתה להגיע למצרים בסוף דצמבר 2011 אולם לדברי המארגנים, המועד המדויק להגעת השיירה תלוי בבחירות במצרים ולהתבהרות המצב (אתר Kia Ora Gaza , 15 בנובמבר 2011). 

לוגו של המשלחת מניו זילנד (אתר השיירה 18 בנובמבר 2011)
לוגו של המשלחת מניו זילנד (אתר השיירה 18 בנובמבר 2011)

מופעים תודעתיים בסמיכות זמנים ל-29 בנובמבר המבליטים את זהותה המוסלמית של ירושלים

ארגון מופע תודעתי בירדן

 מארגני המופע התודעתי בגבול ירדן הודיעו, כי הושלמו ההכנות לקיום התהלוכה ההמונית ("תהלוכת המיליון") אשר אמורה לצאת ממקומות שונים בירדן לעבר אזור סוימה שבגבול ירדן ישראל. המופע צפוי להתקיים ביום שישי 25 בנובמבר. על פי המתוכנן, למעלה מאלף אוטובוסים יסיעו את המשתתפים מכל האזורים לנקודת הכינוס, המרוחקת כק"מ אחד מהגבול עם ישראל (אלסביל, 20 בנובמבר 2011). מארגני האירוע הדגישו, כי הוא לא יישא אופי אלים ומשתתפיו לא ינסו לפרוץ את הגבול בין ירדן לישראל (אלערב אליום, 21 בנובמבר 2011). אחד המארגנים מסר כי האירוע יתקיים במסגרת קמפיין עולמי לסולידריות עם ירושלים, על רקע יום השנה להחלטת העצרת הכללית של האו"ם על תוכנית החלוקה ב-29 בנובמבר 1947 (Jordanzad.com , 21 בנובמבר 2011).

 מדובר במופע בעל אופי אסלאמי המאורגן על ידי פעילים ובכללם אנשי תנועת האחים המוסלמים בירדן, המתכוונים להבליט את המסר של זהותה האסלאמית של ירושלים בסמיכות זמנים ליום השנה להחלטת עצרת האו"ם על תוכנית החלוקה משנת 1947 (כ"ט בנובמבר). משתתפי המופע אמורים להתכנס בירדן באזור סוימה, אשר בדרום בקעת הירדן (בצפון ים המלח). מקום זה על-פי ביטאון האחים המוסלמים, הינו המקום הקרוב ביותר בירדן "המשקיף על מרחבי ירושלים" (אלסביל, 1 בנובמבר 2011). במופע תינתן דרשה, תתקיים תפילת יום השישי, ויינשאו נאומים1.

הפגנה רבת משתתפים בארגון האחים המוסלמים בקהיר

 נמשכות ההכנות לארגון הפגנה רבת משתתפים (המכונה "הפגנת המיליון") בקהיר, שנועדה למחות על "ייהוד ירושלים". בתוך כך מוסרים גורמי חמאס, כי המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים הסכימה לקיומה של ההפגנה, שתיערך בחסות אחמד אלטיב, שיח’ אלאזהר. עוד נמסר כי שיח’ אלאזהר הקים ועדה מצומצמת בפיקוחו, שתפקידה לבחון דרכי פעולה להגברת המודעות לפעולה למען ירושלים  (Palestine-info , 16 בנובמבר 2011). 

אירועי סולידריות עם הפלסטינים לציון 29 בנובמבר 2011

 ארגון בשם Joint Advocacy Initiative (JAI ), ארגון הקשור לארגון YMCA ופועל מבית סאחור שבמזרח ירושלים, קורא לארגונים, קבוצות , רשתות ואחרים לציין את יום ה-29 בנובמבר באמצעות פעילויות שונות ברחבי העולם. מטרת הפעילויות, על פי אתר הארגון,  לזכור יום זה ולהביע סולידריות עם הפלסטינים. השנה קורא הארגון לארגן טקסי הדלקת נרות, במדינות שונות סמוך לנציגויות פלסטין, שגרירויות ישראל ו/או משרדי האו"ם.


1 לפירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-10 בנובמבר 2011: "בכוונת ארגונים ופעילים אנטי-ישראלים מהמזרח-התיכון ומחוצה לו  להמשיך וליזום אירועים תודעתיים בחודשים הקרובים, שיאתגרו את ישראל. ביניהם מופע תודעתי של גורמים אסלאמיים בקרבת הגבול ירדני-ישראלי, שיגור ספינות לרצועה ומטס מחאה לנמל התעופה בן-גוריון"

לראש העמוד