סבב הסלמה בדרום ישראל – עדכון (נכון ל-24 ביוני 1300)

שרידי רקטה, שנפלה סמוך לשדרות

שרידי רקטה, שנפלה סמוך לשדרות

צוותי מגן דוד אדום מפנים את הפצוע מהמפעל בשדרות (NRG, 23 ביוני . צלם: אדי ישראל).

צוותי מגן דוד אדום מפנים את הפצוע מהמפעל בשדרות (NRG, 23 ביוני . צלם: אדי ישראל).

נזק שנגרם למבנה מפעל סמוך לשדרות   (NRG, 23 ביוני . צלם: אדי ישראל).

נזק שנגרם למבנה מפעל סמוך לשדרות (NRG, 23 ביוני . צלם: אדי ישראל).

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

תוצאות תקיפת חיל האוויר (Palestine-info, 23 ביוני 2012)

תוצאות תקיפת חיל האוויר (Palestine-info, 23 ביוני 2012)


כללי

1.    למרות הודעת חמאס על כניסתה לתוקפה של הפסקת אש במהלך ליל 20 ביוני, חודש ביום שישי ה-23 ביוני ירי הרקטות לעבר ישראל. סה"כ נפלו במהלך 24-23 ביוני 30 רקטות. סוללות כיפת ברזל יירטו בהצלחה כמה שיגורים, בעיקר לעבר מרכזים עירוניים שדרות, נתיבות ואשקלון (דובר צה"ל, 23 ביוני 2012). סה"כ מתחילת סבב ההסלמה נפלו 162 רקטות בשטח ישראל.

2.    בבוקר 23 ביוני, החל משעות הבוקר המוקדמות, בוצע ירי מאסיבי בעיקר לעבר אזור שדרות, המועצה האזורית אשכול והמועצה האזורית שער הנגב. אחת הרקטות פגעה במבנה בית ספר בעיר שדרות, נגרם נזק קל למבנה, שהיה ממוגן. רקטה נוספת נפלה בשטח מפעל סמוך, עובד המפעל נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים (דובר צה"ל, 23 ביוני 2012). בעקבות החידוש הירי כינס הרמטכ"ל ישיבת הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות ראש אמ"ן, מפקד חיל האוויר ואלופים נוספים. בהמשך ערך הרמטכ"ל סיור בגזרה ונפגש על מפקדים באוגדת עזה כמו כן עם ראשי רשויות  מקומיות (דובר צה"ל, 23 ביוני 2012).

3.    בירי הרקטות ב-22 וב-23 ביוני, בשונה מהימים הראשונים של סבב ההסלמה, הצטרפו לירי חאמס כמה ארגוני טרור קטנים. גם הפעם נמנע הג'האד האסלאמי בפלסטין להצטרף לירי. 

4.    ב-23 ביוני בשעות הערב הצהיר אימן טה דובר חמאס, כי הושג הסכם חדש בחסות מצרית במסגרתו "ישראל תפסיק את התוקפנות"  (צפא, 23 ביוני 2012). מאז שורר שקט יחסי באזור (נכון ל-24 ביוני בשעות הצהרים). זמן קצר לפני הפסקת הירי פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס סרטון בעברית בו איימה להסלים את הלחימה באזור (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 23 ביוני 2012).

ירי הרקטות

5.    מתחילת סבב ההסלמה נפלו בשטח ישראל 162 רקטות. בין 23-21 ביוני נפלו 44 רקטות בשטח ישראל. רוב הרקטות כוונו לשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול והמועצה האזורית שדות הנגב כמו גם לעבר העיר שדרות. סוללות כיפת ברזל הצליחו ליירט כשמונה רקטות.

6.    להלן פירוט הירי בחתך של ימים:

א. ב-21 ביוני– אותרו נפילות של  14 רקטות.

ב. ב-22 ביוני– אותרו נפילות של שתי רקטות .

ג. ב-23 ביוניאותרו נפילות של  28 רקטות. בשדרות נפגע מבנה בית ספר (המקום לא ניזוק באופן קשה הודות להיותו ממוגן). רקטה שנפלה במפעל באזור התעשייה של העיר פצעה באורח בינוני את אחד העובדים.

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

סבבי ההסלמה מאז תחילת 2011

סבבי ההסלמה מאז תחילת 2011

תגובת צה"ל

7.    כלי טיס של חיל האוויר המשיכו לתקוף חוליות ירי רקטות ויעדי טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 24 ביוני 2012):

א. ב-23 ביוניבשעות הצהרים תקפו כלי טיס של חיל האוויר מחבל בצפון רצועת עזה,אשר עסק בהכנות לשיגור רקטה לעבר ישראל. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של פעיל הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית (פאל טודיי, צפא, 23 ביוני 2012).

http://www.idf.il/1133-16356-he/Dover.aspx

סרטון סיכול ניסיון ירי מצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 23 ביוני 2012)

ב. ב-23 ביוניבשעות הלילה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני בסיסי טרור בצפון רצועת עזה ובסיס טרור נוסף בדרום הרצועה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על ילד פלסטיני הרוג וכמה עשרות פצועים כתוצאה מתקיפה באזור ח'אן יונס. כמו כן דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים על פציעתם של אזרחים בבית לאהיא בצפון רצועת עזה (פאל טודיי, 23 ביוני 2012) כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו גם על פצועים בתקיפה של מגרש אימונים של מנגנון הביטחון הכללי בבנין הסראיא של הביטחון (ערוץ אלאקצא, 23 ביוני 2012).

ג. ב-22 ביוניתקפו כלי טיס של חיל האוויר במרכז רצועת עזה חוליית מחבלים, שעסקה בהכנות לשיגור רקטות לעבר ישראל. חוליה נוספת הותקפה לאחר ששיגרה רקטה לעבר המועצה האזורית חוף אשקלון מצפון רצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על  פעיל הרוג ושני תושבים פצועים באזור אלבריג' (פאל טודיי, 22 ביוני 2012).

נטילת אחריות  ותגובות להסלמה

8.    ביומיים האחרונים הצטרפו לסבב ההסלמה  מספר ארגונים קטנים ביניהם החזית העממית לשחרור פלסטין (אתר הזרוע הצבאית של הארגון, 24 ביוני 2012). החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין (אתר הארגון 23 ביוני 2012).  כמו כן קיבלו אחריות על הירי מספר התארגנויות כמו גדודי אנצאר, הזרוע הצבאית של תנועת בני החורין ועוד (פאל טודיי, 23 ביוני 2012). ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין נמנע גם הפעם מלהצטרף לירי.

9.    בכלי התקשורת של חמאס נמשכו האיומים כלפי ישראל בצד הבעת נכונות לשוב למצב של רגיעה:

א. בהודעה שפרסמו גדודי עז אלדין אלקסאם נאמר, כי אם סבב ההסלמה הקודם לא היה מספיק כדי להעביר את המסר מוכנים בחמאס "לרסק את יהירותו של האויב". בהודעה נמסר, כי אי אפשר לעבור בשתיקה על תקיפות ישראל אולם התגובה תהיה בדרך המתאימה (ערוץ אלאקצא, 23 ביוני 2012).

ב. וזי ברהום, דובר חמאס אמר, כי ישראל נתקפה ב"היסטריה אמיתית" ולכן היא תוקפת את הרצועה בכל האמצעים. עוד הוסיף, כי לגדודי עז אלדין אלקסאם זכות להגיב על תוקפנות ישראלית (ערוץ אלאקצא, 23 ביוני 2012).

ג. אימן טה,דובר חמאס אמר, כי לא קיים דבר שנקרא הרגעה אלא ישנו "ריסון בשטח" וכל הפרה ישראלית תזכה לתגובה. לדבריו חמאס פועלת על פי העיקרון של הפצצה תמורת הפצצה ושקט תמורת שקט ולכל פעולה תהיה תגובה הולמת. לדבריו,  חמאס הודיעה לצד המצרי, כי אין לה בעיה לחזור למצב של רגיעה כל עוד ישראל תכבד את הרגיעה (אלחיאת, 22 ביוני 2012).