זרקור לאיראן (לשבוע שבין 21/9/11 –28/9/11)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

ביקורת חריפה כנגד ההחלטה לשחרר את שני הצעירים האמריקאים

ביקורת חריפה כנגד ההחלטה לשחרר את שני הצעירים האמריקאים

מתוך: www.hizbullahcyber.com

מתוך: www.hizbullahcyber.com

הבובה ברבי ממשיכה להרגיז את השמרנים

הבובה ברבי ממשיכה להרגיז את השמרנים

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן


במוקד אירועי השבוע:

  • מבוכה באיראן לנוכח הפניה הפלסטינית לאו"ם.

  • ביקורת חריפה כנגד ההחלטה לשחרר את שני הצעירים האמריקאים.

  • איראן ואתגר הסייבר: הועידה השניה של "חזבאללה סייבר" התקיימה בטהראן.

  • עם פתיחת שנת הלימודים: הבובה ברבי ממשיכה להרגיז את השמרנים.

  • תמונות השבוע: תחילת שנת הלימודים באיראן.


עיקרי דברים:

מבוכה באיראן לנוכח הפניה הפלסטינית לאו”ם

תגובות התקשורת האיראנית לפניה הפלסטינית לאו"ם ביטאו את המבוכה השוררת בטהראן לנוכח הבקשה הפלסטינית להכרה בינלאומית במדינה עצמאית בגבולות יוני 1967.

האתר "עצר-י איראן" התייחס בראשית השבוע למורכבות העמדה האיראנית ביחס לפניה הפלסטינית לאו"ם ולסתירות בעמדותיהם של בכירים איראנים בסוגיה. תמיכה איראנית בבקשת ההכרה הפלסטינית עלולה להתפרש כויתור על הדרישה לשחרור כלל פלסטין ולחזק את מעמדו של אבו-מאזן. התנגדות איראנית לפניה הפלסטינית עלולה, לעומת זאת, להתפרש כהתייצבות לצד ארצות-הברית וישראל.

מורכבות העמדה האיראנית מתבטאת, לטענת "עצר-י איראן", בהצהרת הנשיא אחמדינז’אד בניו-יורק לפיה איראן מכירה בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית כשלב ראשון בדרך לשחרור מוחלט של השטחים הפלסטינים.

שני חברי ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ הביעו בראשית השבוע הסתייגות מהפניה הפלסטינית לאו"ם. חבר המג’לס חשמתאללה פלאחת-פישה הגדיר את הפניה הפלסטינית לאו"ם כמזימה אמריקאית-ישראלית, שנועדה להסיט את תשומת לב עמי האיזור מההתקוממויות האנטי-אמריקאיות והאנטי-ציוניות בעולם הערבי. חבר המג’לס פרויז סרורי טען, כי ישראל מבקשת להפוך באמצעות הפניה הפלסטינית לאו"ם את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לסכסוך פנים-פלסטיני ולחזק את מעמדו של מחמוד עבאס.

גם היומון השמרני "ג’מהורי-י אסלאמי" הביע התנגדות נחרצת להכרה אפשרית במדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967. תוכניתו של אבו-מאזן מהווה הכרה בקיומה של מדינת ישראל ומשרתת את מטרת הציונים לזכות בהכרה מצד העם הפלסטיני.

הפניה הפלסטינית לאו"ם מבטאת, לטענת היומון, מזימה אמריקאית-ציונית, שנועדה לחלץ את ישראל מהסכנה בה היא נתונה לנוכח ההתפתחויות בעולם הערבי והתנגדותן לכאורה של ארצות-הברית וישראל להצעה הפלסטינית היא רק טקטיקה שנועדה לממש מזימה זו. היומון קרא להמשך המאבק נגד ישראל עד לשחרורה המלא של פלסטין.

עמדה שונה ביחס לפניה הפלסטינית לאו"ם ניכרה במאמר מערכת, שהתפרסם ביומון "שרק". העיתון הרפורמיסטי טען, כי יש לתמוך בזכויות הפלסטינים בזירה הבינלאומית ללא כל תנאי וכי תמיכה בעצמאות פלסטין משרתת גם את האינטרסים הלאומיים של איראן.

ביקורת חריפה כנגד ההחלטה לשחרר את שני הצעירים האמריקאים

ביקורת חריפה נמתחה השבוע מצד מבקרי הממשלה על ההחלטה לשחרר את שין באואר וג’וש פטאל, שני האמריקאים שהיו כלואים באיראן באשמת ריגול לטובת ארצות-הברית. השניים שוחררו ביום רביעי שעבר מהכלא בטהראן בערבות של מיליון דולר לאחר למעלה משנתיים במאסר.

ראש המרכז למחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי, מתח ביקורת על עיתוי שחרורם של שני הצעירים – במקביל לביקורו של הנשיא אחמדינז’אד בניו-יורק לרגל כינוס עצרת האו"ם. עיתוי זה נועד, לטענת תוכלי, לאפשר לנשיא להציג עצמו כ"אלוף זירת מדיניות החוץ" גם במחיר פגיעה בכבודה של איראן ובאינטרסים שלה. תוכלי גם הלין על כך, שמשרד החוץ האיראני לא ניצל בשנה האחרונה את שירותי התיווך של מדינות כדוגמת עומאן וונצואלה, שתיווכו בפרשת שחרורם של האמריקאים, על מנת להביא לשחרורם של האיראנים העצורים בידי ארצות-הברית.

הביקורת סביב שחרור שני הצעירים גברה בעקבות הטענות, שהשמיעו לאחר שחרורם. במסיבת עיתונאים בעומאן טענו באואר ופטאל, כי מרגע מעצרם שהו בתנאי מעצר קשים וכי במהלך מעצרם שמעו צרחות של אסירים אחרים, שהיו עצורים בבית הכלא. היומון "רסאלת" טען, כי הצהרותיהם של שני האמריקאים מעידות על כך, שהם לא היו ראויים לאדיבות ולחסד מצד ממשלת איראן. חוסר ההגינות והתיעוב, שביטאו שני "המרגלים האמריקאים" כלפי העם האיראני וממשלתו, מעידים על כך, שהשיקולים ההומינטרים של המדינאים האיראנים זוכים תמיד לתגובות ברבריות.

איראן ואתגר הסייבר: הועידה השניה של "חזבאללה סייבר" התקיימה בטהראן

בטהראן התקיימה בסוף השבוע שעבר הועידה השניה של ארגון "חזבאללה סייבר".  ארגון זה הוקם ביוני 2011 ונועד, בין היתר, לתאם בין תומכי המשטר הפועלים במרחב הסייבר, לספק להם הדרכות בנוגע ללוחמת סייבר ולארגן פעילויות שונות ברשת האינטרנט.

הועידה נערכה לרגל "שבוע ההגנה הקדושה" המציין את ראשית מלחמת איראן-עיראק ותחת הכותרת  "קליקים של התנגדות". סוכנות הידיעות "פארס" דיווחה, כי הועידה נועדה להוקיר פעילי ג’האד והתנגדות הפועלים במרחב הסייבר וכן בלוגרים המנהלים בלוגים המוקדשים לנושאי ג’האד והקרבה.

ההרצאה המרכזית בועידה נישאה על-ידי ד"ר חסן עבאסי, ראש "המרכז למחקרים דוקטרינרים לביטחון ללא גבולות" ומבכירי התיאורטיקנים של האגף הרדיקלי במחנה השמרני ומשמרות המהפכה. עבאסי הזהיר מפני הפיקוח ההדוק, שמנהלים שירותי המודיעין המערביים, ובראשם "סוכנות הביטחון הלאומית" האמריקאית (NSA ), על גלישת אזרחים איראנים באינטרנט. הוא ציין, כי הנוכחות האיראנית ברשת היא בבחינת פעילות בשטח אויב וקרא להשתמש בכלים הקיימים באינטרנט כנגד האויב על בסיס עקרונות הלוחמה הא-סימטרית.

עבאסי הוסיף, כי בכוונת ארצות-הברית לבצע מתקפה גדולה כנגד איראן במרחב הסייבר בסגנון ה-11 בספטמבר וכי על פעילי "חזבאללה סייבר" לפעול בזהירות על מנת לסכל את מזימות האויב ולא לספק בידיו תירוצים לפעול נגד איראן.

בתוך כך עדכן השבוע ראש "הארגון להגנה סבילה", ע’לאם-רזא ג’לאלי, כי תחום הסייבר מהווה אחד התחומים המרכזיים בהם ממקד ארגונו את מאמציו בתחום ההתמודדות עם איומי האויב. הוא פירט את הפעולות, שננקטו במהלך השנה האחרונה לשיפור ההערכות בתחום הסייבר, ובהן: הקמת "מטה להגנת סייבר" במטה הכללי של הכוחות המזוינים ופתיחת מגמה להגנת סייבר באוניברסיטת אמאם חסין בטהראן. כמו כן צפויים להתקיים בשנה הקרובה 500 תרגילים בתחום הגנת סייבר במטרה לזהות נקודות תורפה במערכות הביצועיות במדינה.

בסוף חודש ינואר צפויה להתקיים באיראן הועידה הלאומית הראשונה להגנת סייבר.

עם פתיחת שנת הלימודים: הבובה ברבי ממשיכה להרגיז את השמרנים

עם פתיחת שנת הלימודים באיראן שבה ומעוררת האהדה הרבה בקרב ילדים וילדות איראנים לדמויות מערביות, ובראשן הבובה ברבי, הסתייגות בקרב חוגים שמרנים במדינה.

האתר "אקתצאד-י פנהאן" (Eqtesad-e Penhan , כלכלה נסתרת) יצא בסוף השבוע שעבר במתקפה על השימוש הרב בדמויות תרבותיות מערביות על גבי ילקוטים ומכשירי כתיבה המשמשים את תלמידי בתי הספר. האתר דיווח, כי רוב התלמידים האיראנים רוכשים כיום ילקוטים ומכשירי כתיבה הנושאים את דמויותיהם של ברבי, ספיידרמן, שרק, גרפילד, תום וג’רי, סינדרלה וכיו"ב אף על-פי שמחיריהם יקרים בדרך כלל.

האתר מתח ביקורת על רשויות התרבות והחינוך, שאינן נוקטות בצעדים הדרושים על מנת לעודד יצרנים מקומיים לייצר מכשירי כתיבה הנושאים הדפסים איראנים מקוריים. הבובה ברבי משתלטת, לטענת עורכי האתר, על נפשם של הצעירים באיראן ומקדמת את מטרותיהם של אויבי המדינה.

 

מבוכה באיראן לנוכח הפניה הפלסטינית לאו”ם

תגובות התקשורת האיראנית לפניה הפלסטינית לאו"ם ביטאו את המבוכה השוררת בטהראן לנוכח הבקשה הפלסטינית להכרה בינלאומית במדינה עצמאית בגבולות יוני 1967.

האתר "עצר-י איראן" (Asr-e Iran ) התייחס בראשית השבוע למורכבות העמדה האיראנית ביחס לפניה הפלסטינית לאו"ם ולסתירות בעמדותיהם של בכירים איראנים בסוגיה. מורכבות זו באה לידי ביטוי, לטענת האתר, בהצהרתו של הנשיא אחמדינז’אד בפני עיתונאים בניו-יורק לפיה איראן מכירה בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית כשלב ראשון בדרך לשחרור מוחלט של השטחים הפלסטינים.

מחד גיסא הדגישה איראן תמיד את הצורך בשחרור כלל האדמות הפלסטיניות והיא אינה מוכנה להכיר בכך, שרוב שטחה של פלסטין ההיסטורית תישאר בידי ישראל. תמיכה איראנית בבקשת ההכרה הפלסטינית עלולה להתפרש, לטענת "עצר-י איראן", כויתור על הדרישה לשחרור כלל פלסטין וכנכונות להסתפק בפלסטין קטנה בגבולות 1967. תמיכה כזו עלולה גם לחזק את מחמוד עבאס (אבו-מאזן) מול חמאס, שותפה של איראן. מאידך גיסא, התנגדות איראנית לפניה הפלסטינית לאו"ם עלולה להתפרש כהתייצבות  לצד ארצות-הברית וישראל המתנגדות לדרישה הפלסטינית (עצר-י איראן, 24 ספטמבר).

גם היומון הרפורמיסטי "אעתמאד" (E’temad ) טען, כי הפניה הפלסטינית לאו"ם מציבה בעיה בפני איראן, כיוון שתמיכה בה משמעותה הכרה בקיומה של מדינת ישראל. על הבכירים האיראנים להחליט בנוגע לעמדת איראן בסוגיה ולהתייחס למשמעויות הנגזרות ממנה בנוגע להכרה בהחלטות האו"ם 242 ו-338. הכרה מצד איראן במדינה פלסטינית בגבולות 1967 עלולה להיחשב כשינוי במדיניותה האיזורית. התנגדות לפניה הפלסטינית לאו"ם עלולה לעומת זאת להחליש את מעמדה המדיני של איראן בקרב עמי האיזור.

ממשלת איראן מקווה, לטענת "אעתמאד", שארצות-הברית תטיל וטו על הבקשה הפלסטינית. וטו כזה יוביל להכשלת התוכנית הבעייתית מבחינת איראן ויחליש במקביל את מעמדה של ארצות-הברית במזרח התיכון. היומון גרס, כי אם תיענה הפניה הפלסטינית לאו"ם בחיוב, יחל עידן חדש באיזור, שחשיבותו רבה אף יותר מזו של ההתפתחויות האחרונות בעולם הערבי. התפתחות זו תחייב את איראן לבחון מחדש את מדיניותה האיזורית (אעתמאד, 25 ספטמבר).

בתוך כך הביעו השבוע שני חברים בועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ הסתייגות מהפניה הפלסטינית לאו"ם. חבר המג’לס חשמתאללה פלאחת-פישה (Heshmatollah Falahatpisheh ) הגדיר את הפניה הפלסטינית לאו"ם כמזימה אמריקאית-ישראלית, שנועדה להסיט את תשומת לב עמי האיזור מההתקוממויות האנטי-אמריקאיות והאנטי-ציוניות בעולם הערבי. ההתקוממויות האסלאמיות העממיות באיזור נכנסו לשלב האנטי-ציוני שלהן, אמר פלאחת-פישה, והן עתידות לפנות בשלב השלישי כנגד הנוכחות האמריקאית באיזור. הפניה הפלסטינית לאו"ם נועדה לזרוע חילוקי דעות בקרב העמים באיזור ולהסיט את תשומת ליבם מהמערכה נגד הציונות וארצות-הברית לסוגיית הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית (פארס, 24 ספטמבר).

במאמר מערכת, שפרסם חבר המג’לס ביומון השמרני "רסאלת" (Resalat ), טען פלאחת-פישה, כי ארצות-הברית וישראל לא יאפשרו ממילא את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית, שעתידה להפוך בסיס לגיוס התנועות האנטי-ציוניות במזרח התיכון. השחקנים הפועלים מאחורי הקלעים של הפניה הפלסטינית לאו"ם מבקשים להסיט את התנועות המהפכניות והאנטי-ציוניות באיזור מדרכן ולחזק את ישראל (רסאלת, 25 ספטמבר).

גם חבר המג’לס פרויז סרורי (Parviz Sarvari ) הביע הסתייגות מהפניה הפלסטינית לאו"ם ואמר, כי זו רק תחזק את מעמדן של ישראל וארצות-הברית באיזור. באמצעות הפניה הפלסטינית לאו"ם מבקשת ישראל להפוך את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לסכסוך פנים-פלסטיני ולחזק את מעמדו של מחמוד עבאס לנוכח התמיכה הגוברת בחמאס בקרב הפלסטינים (פארס, 24 ספטמבר).

היומון השמרני "ג’מהורי-י אסלאמי" (Jomhuri-ye Eslami ) ביטא, אף הוא, התנגדות נחרצת להכרה אפשרית במדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967. במאמר מערכת, שכותרתו: "רק ממשלה אחת בפלסטין", נטען, כי אילו היתה הצעתו של מחמוד עבאס כוללת הצהרה לפיה יש לכונן בפלסטין רק מדינה אחת וממשלה אחת, היה ניתן להגן על תוכניתו. אלא שהצעתו כוללת הכרה בקיומה של מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל וכינון שתי מדינות ושתי ממשלות בפלסטין. לפיכך היא חסרת לגיטימיות והעם הפלסטיני אינו מקבלה.

משמעות אימוץ תוכניתו של אבו-מאזן היא הכרה בקיומה של מדינת ישראל והיא משרתת את מטרתם של הציונים לזכות בהכרה מצד העם הפלסטיני. בנוסף היא מבטיחה לפלסטינים ריבונות על חלק קטן בלבד מאדמת פלסטין. תוכנית כזו מנוגדת להיסטוריה המוכיחה, כי "הערבים הכנענים" היו שליטי פלסטין כבר 2,500 שנים לפנה"ס וכי היהודים הגיעו ממצרים לפלסטין רק כעבור 700 שנים ולאחר מכן שבו ועזבו אותה. הקמת מדינה בשם ישראל עבור היהודים היא מזימה ציונית, שנרקמה לפני פחות ממאה שנים, ונתמכה על-ידי ארצות-הברית ויתר המעצמות הקולוניאליסטיות, ובראשן בריטניה. ליהודים אין כל זכות ביחס לריבונות בפלסטין.

היומון טען, כי הפניה הפלסטינית לאו"ם היא ביטוי למזימה אמריקאית-ציונית, שנועדה לרסן את הסערה המזעזעת את יסודות "המשטר הציוני" לאור ההתפתחויות בעולם הערבי. הדרך הטובה ביותר להגן על ישראל היא באמצעות יוזמתו של אבו-מאזן להקים מדינה פלסטינית שתאפשר הכרה במשטר הציוני תוך הונאת דעת הקהל. "ג’מהורי-י אסלאמי" טען, כי איומי ארצות-הברית להטיל וטו על ההצעה הפלסטינית והתנגדות ראש הממשלה נתניהו ליוזמת אבו-מאזן הם רק טקטיקה בדרך למימוש מזימה זו, שמטרתה ארוכת הטווח היא יישום תוכנית אבו-מאזן, שתחלץ את המשטר הציוני מהסכנה בה הוא נתון כעת.

המדיניות הנכונה ביחס לסוגיה הפלסטינית מבוססת על העיקרון, שכל פלסטין שייכת לפלסטינים וכי לציונים אין בה כל מקום. המאבק נגד המשטר הציוני צריך להימשך עד לשחרורה המלא של פלסטין, שבה צריכה לשלוט רק ממשלה אחת על בסיס רצונו של העם הפלסטיני (ג’מהורי-י אסלאמי, 25 ספטמבר).

עמדה שונה ביחס לפניה הפלסטינית לאו"ם באה לידי ביטוי במאמר מערכת, שהתפרסם ב"שרק" (Shargh ). היומון הרפורמיסטי טען, כי יש לתמוך בזכויות הפלסטינים בזירה הבינלאומית ללא כל תנאי וכי תמיכה בעצמאות פלסטין משרתת גם את האינטרסים הלאומיים של איראן. הכרה בינלאומית בשתי מדינות עצמאיות: ישראל ופלסטין לא תביא לשינוי מהותי מבחינת איראן, כיוון שישראל מוכרת כבר כיום על-ידי רוב מדינות העולם ועמדתה של איראן כלפיה לא תשתנה. גם אם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית לא תביא לפתרון כלל הסוגיות הקשורות לסכסוך הישראלי-ערבי, היא תאפשר לפלסטינים יכולת רבה יותר לממש את דרישותיהם וזכויותיהם (שרק, 26 ספטמבר). 

במאמר נוסף שפרסם "שרק" נמתחה ביקורת על עמדת הנשיא אובמה כלפי הבקשה הפלסטינית להכרה בינלאומית. היומון טען, כי אין כל הבדל בינו לבין הנשיא בוש וכי שניהם מוכנים להתעלם מן העוולות שמבצעים היהודים נגד הפלסטינים על מנת להשיג כמה קולות נוספים. כל אדם וכל ממשלה המתנגדים מכל סיבה שהיא ובכל טיעון שהוא להקמת מדינה פלסטינית לא יוכלו לעולם להיקרא "ידידי פלסטין", נכתב ב"שרק" (שרק, 25 ספטמבר).

ביקורת חריפה כנגד ההחלטה לשחרר את שני הצעירים האמריקאים

ביקורת חריפה נמתחה השבוע מצד מבקרי הממשלה על ההחלטה לשחרר את שין באואר וג’וש פטאל, שני האמריקאים שהיו כלואים באיראן באשמת ריגול לטובת ארצות-הברית. השניים שוחררו ביום רביעי שעבר מהכלא בטהראן בערבות של מיליון דולר לאחר למעלה משנתיים במאסר.

ראש המרכז למחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי (Ahmad Tavakoli ), הנחשב לאחד מיריביו הבולטים של הנשיא במחנה השמרני, מתח ביקורת על עיתוי שחרורם של שני הצעירים – במקביל לביקורו של הנשיא אחמדינז’אד בניו-יורק לרגל כינוס עצרת האו"ם. עיתוי זה נועד, לטענת תוכלי, לאפשר לנשיא להציג עצמו כ"אלוף זירת מדיניות החוץ" גם במחיר פגיעה בכבודה של איראן ובאינטרסים שלה. תוכלי הביע צער על כך, שהרשות השופטת, שהחליטה על שחרור שני האמריקאים, הלכה שבי אחר רצונם של הנשיא והרשות המבצעת וטען, כי הדבר פוגע בעצמאותה של הרשות השופטת ובמעמדה. אם הסיבה לשחרור הצעירים אכן היתה "מידת הרחמים", כפי שנטען בהצהרת משרד החוץ, מדוע היה נכון ליישמה דווקא ערב נסיעתו של הנשיא לניו-יורק, תהה תוכלי. חבר המג’לס השמרני גם מתח ביקורת על כך, שבמהלך השנה האחרונה לא ניצל משרד החוץ האיראני את שירותי התיווך של מדינות, כדוגמת עומאן וונצואלה, שתיווכו בפרשת שחרורם של האמריקאים, על מנת להביא לשחרורם של האיראנים העצורים בידי ארצות-הברית  (פארס, 24 ספטמבר).

ביקורת חריפה כנגד ההחלטה לשחרר את שני הצעירים האמריקאים

האתר "אלף" (Alef ), המזוהה עם אחמד תוכלי, טען במאמר פרשנות שפרסם בעקבות שחרור שני הצעירים האמריקאים, כי אין זה סביר שמי שהואשם בבית משפט בריגול, ישוחרר בערבות ויוכל לצאת מאיראן. גם אם ההחלטה לשחררם התקבלה על בסיס אינטרסים לאומיים, היה ראוי לכל הפחות לציין זאת בפני הציבור האיראני ולא לשחררם בערבות. האתר הוסיף, כי התנהלות הרשות השופטת בפרשה פוגעת באמון הציבורי ברשות זו דווקא בתקופה בה היא נדרשת לטפל בפרשיות רגישות, כגון: פרשת המעילה הגדולה שנחשפה לאחרונה בבנק "צאדראת" (אלף, 25 ספטמבר).

הביקורת סביב שחרור שני הצעירים גברה בעקבות הטענות, שהשמיעו לאחר שחרורם. במסיבת עיתונאים בעומאן טענו באואר ופטאל, כי מרגע מעצרם שהו בתנאי מעצר קשים וכי במהלך מעצרם שמעו צרחות של אסירים אחרים, שהיו עצורים בבית הכלא. התקשורת האיראנית טענה, כי זוהי הוקרת התודה מצד שני האמריקאים על מידת החסד והרחמים, שביטאה איראן בשחרורם.

האתר "תאבנאכ" (Tabnak ), המזוהה עם הזרם השמרני הפרגמטי, ציין, כי בעוד שהממשלה והנשיא שחררו את הצעירים האמריקאים על בסיס שיקולים "הומניטרים", יצרו שני הצעירים אווירה אנטי-איראנית במסיבת העיתונאים בה השמיעו את "טענותיהם הכוזבות". שני הצעירים סיפקו לעיתונאים תשובות בלתי-רלוונטיות, שהוכנו עבורם ככל הנראה מראש, נטען באתר. בעוד שטבעי הדבר ש"מרגלים" ישמיעו טענות כאלה, הרי שההחלטה לשחררם לא היתה טבעית. "תאבנאכ" מתח ביקורת על התקשורת הבינלאומית, שהבליטה את טענות הצעירים נגד איראן תוך התעלמות מוחלטת מרצונה הטוב של איראן ומהצעד ההומניטרי בו נקטה בהחלטה לשחררם (תאבנאכ, 26 ספטמבר).

היומון השמרני "סיאסת-י רוז" (Siyasat-e Rooz ) התייחס אף הוא להצהרות שני הצעירים האמריקאים לאחר שחרורם וטען, כי היה ניתן לצפות מראש, שארצות-הברית תעשה שימוש הסברתי נגד איראן בצעירים לאחר שחרורם, ולנקוט בצעדים הדרושים על מנת להיערך לכך. כוונת שלטונות איראן בשחרור האמריקאים היתה להפגין את רצונם הטוב ואת מידת החסד האסלאמי, אך התוצאה היתה הפוכה (סיאסת-י רוז, 27 ספטמבר).

היומון "רסאלת" כתב, כי הצהרותיהם של שני האמריקאים לאחר שחרורם מעידות על כך, שהם לא היו ראויים לאדיבות ולחסד מצד ממשלת איראן. הנשיא שגה בהחלטתו לפעול לשחרורם ערב נסיעתו לניו-יורק ובטרם הושלמו ההליכים המשפטיים נגדם, נכתב במאמר מערכת שפרסם היומון. חוסר ההגינות והתיעוב, שביטאו שני "המרגלים האמריקאים" כלפי העם האיראני וממשלתו, מעידים על כך, שהשיקולים ההומינטרים של המדינאים האיראנים זוכים תמיד לתגובות ברבריות (רסאלת, 27 ספטמבר).

איראן ואתגר הסייבר: הועידה השניה של "חזבאללה סייבר" התקיימה בטהראן

בטהראן התקיימה בסוף השבוע שעבר הועידה השניה של "חזבאללה סייבר", ארגון שעל הקמתו דווח לפני מספר שבועות. הועידה נערכה לרגל "שבוע ההגנה הקדושה" המציין את ראשית מלחמת איראן-עיראק (ספטמבר 1980) תחת הכותרת: "קליקים של התנגדות". סוכנות הידיעות "פארס" דיווחה, כי הועידה נערכה על מנת להוקיר פעילי ג’האד והתנגדות הפועלים במרחב הסייבר וכן בלוגרים המנהלים בלוגים העוסקים בתחום הג’האד וההקרבה וזוכים להתעניינות רבה במיוחד (פארס, 22 ספטמבר).

במהלך הועידה קרא סהיל כרימי (Soheil Karimi ), חבר "חזבאללה סייבר" ודובר הארגון, הצהרה בה הודגש הצורך להפיץ את תרבות ההקרבה גם במרחב הסייבר (www.hizbullahcyber.com , 22 ספטמבר).

מתוך: www.hizbullahcyber.com

מתוך: www.hizbullahcyber.com

ההרצאה המרכזית בועידה נישאה על-ידי ד"ר חסן עבאסי (Hassan Abbasi ), ראש "המרכז למחקרים דוקטרינרים לביטחון ללא גבולות" המזוהה עם משמרות המהפכה. עבאסי נחשב לאחד מבכירי התיאורטיקנים של האגף הרדיקלי במחנה השמרני ומשמרות המהפכה.

ד"ר עבאסי הזהיר מפני הפיקוח ההדוק מצד שירותי המודיעין המערביים, ובראשם "סוכנות הביטחון הלאומית" האמריקאית (NSA ), על גלישת אזרחים איראנים באינטרנט. הוא פנה לסטודנטים הגולשים ברשת ואמר, כי אף על-פי שכיום אין ברשותם מידע חשוב המעניין את שירותי המודיעין הזרים, עליהם לפעול ברשת בתבונה, כיוון שיבוא היום בו יהיה בידיהם מידע חשוב ורגיש, שעלול להיחשף בפני מי שעוקב אחר פעילותם ברשת. הוא ציין, כי ה-NSA היא השולטת למעשה ברשת האינטרנט העולמית.

עבאסי ציין, כי החשש המרכזי הוא שחלק גדול מהמידע הקשור לצעירים איראנים ולפעילותם נמצא כיום ברשת האינטרנט. אין משמעות הדבר, כי יש להימנע מגלישה ברשת, אך יש לזכור, שהרשת נתונה לפיקוח מצד אויבי איראן המנהלים מלחמה כנגד החברה המוסלמית ודת האסלאם, ולגלוש בה בחוכמה. הנוכחות האיראנית באינטרנט, אמר עבאסי, היא בבחינת פעילות בשטח האויב ויש להתנהל גם במרחב הסייבר על בסיס עקרונות הלוחמה הא-סימטרית, כלומר להשתמש בכלים הקיימים ברשת כנגד האויב.

הוא הוסיף, כי ארצות-הברית מתכננת לבצע מתקפה גדולה כנגד איראן במרחב הסייבר בסגנון ה-11 בספטמבר. הוא הזהיר, כי ארצות-הברית מחפשת תירוצים לפתוח במלחמות בעולם על מנת להציל את כלכלתה השוקעת. על פעילי "חזבאללה סייבר" לפעול, לפיכך, בזהירות על מנת לסכל את מזימות האויב ולא לספק בידיו תירוצים לפעול נגד איראן. כמו כן עליהם לפעול במישור התרבותי כנגד אתרי האינטרנט האמריקאים ולהפיץ את מסר העולם המוסלמי במרחב הסייבר (פארס, 23 ספטמבר).

השבועון "יא אל-ת’אראת" (Ya Lesarat ), המזוהה עם הארגון השמרני-רדיקלי "אנצאר חזבאללה", דיווח בראשית ספטמבר על תחילת פעילותו של ארגון "חזבאללה סייבר". על-פי דיווח זה, הוקם הארגון בחודש יוני 2011 על בסיס התארגנות ספונטאנית של תומכי המשטר, שפעלו במרחב הסייבר כנגד מתנגדי המשטר במהלך מהומות 2009. באוגוסט 2011 קיים הארגון את ועידתו הראשונה. בגילוי דעת, שפרסם הארגון לאחר הקמתו, הוגדרו יעדיו ומטרותיו, ובהם: תיאום בין תומכי המשטר הפעילים במרחב הסייבר; ארגון קורסים והדרכות לפעילים; קיום פגישות, שנועדו לספק לפעילים היכרות עם טקטיקות הקשורות ללוחמת סייבר; וגיוס הפעילים לצורך ארגון פעילויות ברשת (יא אל-ת’אראת, 1 ספטמבר).

בתוך כך עדכן השבוע ראש "הארגון להגנה סבילה", ע’לאם-רזא ג’לאלי (Gholam-Reza Jalali ), על המאמצים המושקעים על-ידי ארגונו בתחום ההתמודדות עם איומי הסייבר. במסיבת עיתונאים לרגל "שבוע ההגנה הקדושה" ציין ג’לאלי, כי תחום הסייבר מהווה אחד התחומים המרכזיים בהם ממקד "ארגון ההגנה הסבילה" את מאמציו בתחום ההתמודדות עם איומי האויב.

ג’לאלי פירט את הפעולות, שננקטו במהלך השנה האחרונה לשיפור ההערכות בתחום הסייבר, ובהן: הקמת "מטה להגנת סייבר" במטה הכללי של הכוחות המזוינים הפועל בתיאום עם משרדי המודיעין והתקשורת ועם "המועצה העליונה לביטחון לאומי" ופתיחת מגמה ניסיונית להגנת סייבר באוניברסיטת אמאם חסין בטהראן. כמו כן צפויים, לדבריו, במהלך השנה הקרובה להתקיים 500 תרגילים בתחום הגנת סייבר, שנועדו לזהות נקודות תורפה במערכות הביצועיות במדינה ולשפרן (אירנ"א, 26 ספטמבר).

רשת "Press TV " האיראנית בשפה האנגלית דיווחה לאחרונה, כי ב-26-25 בינואר תתקיים באיראן הועידה הלאומית הראשונה להגנת סייבר. מזכירה המדעי של הועידה, סעיד ע’אזי מע’רבי (Sa’id Ghazi Maghrebi ), עדכן, כי במהלך הועידה יציגו מומחים לסייבר מאמרים וישאו הרצאות העוסקות בהגנת סייבר (Press TV , 15 ספטמבר).

עם פתיחת שנת הלימודים: הבובה ברבי ממשיכה להרגיז את השמרנים

עם פתיחת שנת הלימודים באיראן שבה ומעוררת האהדה הרבה בקרב ילדים וילדות איראנים לדמויות מערביות, ובראשן הבובה ברבי, הסתייגות בקרב חוגים שמרנים במדינה.

האתר "אקתצאד-י פנהאן" (Eqtesad-e Penhan , כלכלה נסתרת), הפועל מטעם המטה למאבק בהברחת סחורות, יצא בסוף השבוע שעבר במתקפה כנגד השימוש הניכר בדמויות תרבותיות מערביות על גבי ילקוטים ומכשירי כתיבה המשמשים את תלמידי בתי הספר (www.epe.ir , 21 ספטמבר).

בדיווח שהתפרסם באתר נטען, כי רוב התלמידים האיראנים רוכשים כיום ילקוטים ומכשירי כתיבה הנושאים את דמויותיהם של ברבי, ספיידרמן, שרק, גרפילד, תום וג’רי, סינדרלה וכיו"ב אף על-פי שמחיריהם יקרים בדרך כלל.

אחד מסוחרי מכשירי הכתיבה אמר בראיון לאתר, כי כ-70 אחוזים ממכשירי הכתיבה הנמכרים בשווקים באיראן מיוצרים בסין ועליהם מופיעים הדפסים של דמויות מערביות. לנוכח האהדה הרבה להדפסים אלה בקרב הילדים עושים גם יצרני מכשירי כתיבה איראנים שימוש בהדפסים של דמויות מערביות על גבי ילקוטים ומכשירי כתיבה המיוצרים על-ידם. לדברי אחד הסוחרים, אפילו משפחות דתיות רוכשות עבור ילדיהן ילקוטים הנושאים את דמותה של ברבי.

האתר "כלכלה נסתרת" מתח ביקורת על רשויות התרבות והחינוך, שאינן נוקטות בצעדים הדרושים על מנת לעודד יצרנים מקומיים לייצר מכשירי כתיבה הנושאים הדפסים איראנים מקוריים. הבובה ברבי כפתה עצמה על חיי הבנות האיראניות ומקדמת בשקט את מטרותיהם של אויבי איראן, הלינו עורכי האתר. היא מופיעה על גבי ילקוטים, שוקולדים, בגדים ושעונים ומשתלטת על נפשם של הצעירים.  בשנה שהוכרזה על-ידי המנהיג העליון כ"שנת הג’האד הכלכלי" היה ניתן לצפות, שהאחראים על התרבות במדינה יפעלו בשיתוף היצרנים המקומיים לשיפור המוצרים המקומיים ויעודדו שימוש בדמויות ובציורים איראנים ואסלאמיים על מנת לקדם את התרבות האיראנית והאמונות האסלאמיות בקרב דור העתיד.

הבובה ברבי ממשיכה להרגיז את השמרנים

גם בשנים קודמות הלינו חוגים שמרנים על כך, שתלמידי בתי הספר באיראן עדיין מעדיפים לרכוש ילקוטים ומכשירי כתיבה המעוטרים בדמויות הלקוחות מן התרבות המערבית.

בניסיון להתמודד עם השפעתן הגוברת של הבובות קן וברבי הומצאו לפני מספר שנים הבובות "דארא וסארא" כתחליף איראני מקורי. תכנונן והפצתן של הבובות, אח ואחות הלבושים בלבוש צנוע, נועדו לקדם ערכים אסלאמיים ואיראנים מסורתיים ולאפשר התמודדות טובה יותר עם חדירתן לשוק של הבובות האמריקאיות, שנתפשו כאמצעי נוסף להחדרת התרבות האמריקאית הקלוקלת והבלתי-מוסרית. עד מהרה התברר, עם זאת, כי הבובות האיראניות לא הצליחו לכבוש את ליבם של ילדי איראן והבובות האמריקאיות ממשיכות לשלוט בשוק המשחקים במדינה.

תמונות השבוע: תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

תחילת שנת הלימודים באיראן

 

לראש העמוד